Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:06

Ailill schreef:
Ik zie mezelf al zitten over 60 jaar :P

Wat een geluksvogel ben jij zeg. Ik was al 50 toen ik begon met paardrijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:07

Ailill schreef:

*\o/* :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:09

Hermelientje schreef:
@pien_2010
Ik weet wie de TS is en ik vermoed dat zowel Nombrado als Horseyfries precies begrijpen wat ik bedoel. Het was het algemene jij (of jou/jouw) wat ik gebruikte, in de zin van "men". Maar men heeft voor zover ik weet geen bezittelijk voornaamwoord. In het Engels kun je zeggen "one's topic" maar dat ontbreekt dus in het Nederlands.

Naar aanleiding van het laatste filmpje van Horseyfries denk ik dat als er in 1972 al internet en Bokt geweest was dat er dan ongetwijfeld een topic zou zijn gestart met het filmpje uit 1960 met de vraag "Waar is het gebleven"?

Wat me gelijk het visioen geeft van een toekomstig topic uit 2030 met een filmpje van Totilas en dezelfde vraag. :+

Ja hoor Hermelientje, ik had geen twijfel over jouw bedoelingen, noch dacht ik dat jij mij TS noemde.

Ook heb je weer 100 % gelijk gekregen met je eerdere opmerking over wie nu de Zwarte Piet krijgt uitgedeeld, ben je helderziend ofzo?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:11

Hermelientje schreef:
Ailill schreef:

In 30 jaar tijd kun je een hoop leren hoor dus er is nog hoop Hermelientje!

Ailill

Hermelientje schreef:
Ailill schreef:

Dat besef ik me heel goed :D Ik was 3, m'n eerste les op mijn 5e. . . heb er nog dagelijks profijt van :)

horseyfries

Ailill schreef:
A perfect piaffe takes ages (meneer is 80+)

[ Afbeelding ]

Gek, als ik mijn stang alleen zou vastpakken zouden jullie volgens mij met zijn allen over me heenrollen om me te vertellen dat ik op trens hoor te rijden?
En als dit perfect is volgens jou, waarom is de teen dan in het zand? Neem nog eens de FEI beschrijving erbij hoe het eruit hoort te zien, en zoek de verschillen tussen dit en "perfect"!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:13

Babootje schreef:
horseyfries schreef:
Heb je mijn laatst geplaatste filmpje al bekeken? Moet je daar in de piaffe voor de aardigheid eens naar diezelfde spieren kijken!

precies. totaal niet over de rug dit paard, meer onderhals dan bovenlijn. als dit paard al op die manier zo kan lopen wat moet dat dan niet een goed paard zijn geweest bij de huidige " moderne" trainingsmethodem..

Inderdaad, een paard zoals deze is veel meer uit te halen! Een gebrek aan spierontwikkeling ligt aan de training en manier van rijden, niet aan de talenten van het paard!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:21

Ailill maakte een grapje over "age" Horsyfries. Die zwartepiet heeft even je gevoel voor humor meegenomen, ik snap hoe je je voelt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:30

Hermelientje schreef:
Ailill maakte een grapje over "age" Horsyfries. Die zwartepiet heeft even je gevoel voor humor meegenomen, ik snap hoe je je voelt.

Hij noemt het een "perfect piaffe", en ik moet on-topic blijven dus daar gaan we over verder ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:41

horseyfries schreef:
Daar wil ik ook wel even op reageren dan. Je hebt een geweldig paard nodig om Grand Prix te kunnen rijden. En dan gaat het niet om een voorbeenzwaaier of niet, maar om een paard wat elke dag bereid is om 200 % te geven om al die jaren van training te kunnen volhouden, telkens te verbeteren, tot uiteindelijk Grand Prix haalbaar is. Er zijn genoeg paarden te vinden die enkele Grand Prix kunstjes leuk kunnen uitvoeren. Ik had een Friese hengst die geweldig kon piafferen. Maar dat wil niet zeggen dat je met elk paard wat kan piafferen ook Grand Prix kan rijden, omdat dat maar één onderdeel is en hij nog heel veel andere onderdelen ook moet kunnen en willen aanleren.
En dat is dus wel typisch voor de zuidelijke landen, zij leren het paard een aantal kunstjes aan, maar dat is iets totaal anders dan een goede Grand Prix proef kunnen rijden.

Heel later reactie omdat ik thuis slechte verbinding heb met internet, en dus hier even off topic, maar belangrijk genopeg om even te reageren.
Het is een misverstand om te denken dat men hier in het zuiden paarden "kunstjes aanleert". Er zijn genoeg ruiters die dat doen, ja, omdat ze dat leuk vindne, net zo als er mensen bezig zijn of "spellen van Parelli".
Maar de dressuurruiter is bezig met dressuuropleiding en neemt de piaffe etc mee in die opleiding op het juiste moment en niet als "kunstje" apart.
Dressuur is, vergeet dat niet, oa in Portugal ontwikkeld!!!! De franse school is exact gelijk aan de Portugese school.
De Portugese school is niet het aanleren van kunstjes, dat word door mensen met paarden gedaan, niet door "dressuuruiters" . Die hier dus wel degelijk ook gewoon bestaan!!!

Enfin, sorry voor deze verstoring, maar ik vind het jammer dat men een verkeerd, of eigenlijk onvolledig plaatje heeft van de Portugese dressuurwereld.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:04

Lusitana schreef:
Het is een misverstand om te denken dat men hier in het zuiden paarden "kunstjes aanleert".

Wat doet deze man dan Lusitana; zijn dit kunstjes? Of is dit dressuur? En begrijp ik goed dat dit paard maar 9 jaar is geworden? Blijf vooral even kijken tot het eind...
http://www.youtube.com/watch?v=t_d96bxojwg

(overigens bewonder ik het paard om zijn temperament en werklust...)

Lusitana schreef:
Maar de dressuurruiter is bezig met dressuuropleiding en neemt de piaffe etc mee in die opleiding op het juiste moment en niet als "kunstje" apart.

Is dat wat deze man in bovenstaand filmpje aan het doen is?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:24

jammer...ten eerste is dit in Spanje en niet Portugal
ten 2e heb je je denk ik niet verdiept in de " spaanse pas."
Dit heeft alles te maken met training namelijk. Is niet een kunstje, maar bedoeld om de schouder los te werken en de achterhand mee te nemen in die beweging
geen kunstje dus! Maar dient een doel....

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:29

Het eerste filmpje vind ik er zelf erg gehaast uit zien (vraag voor de rest niks aan mij heb geen verdere verstand van hoger dressuur)
Dan zie ik idd ook liever het 2e filmpje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:34

jasmijn78, je trekt alles uit zijn verband. Ik zeg dat er genoeg ruiters zijn die dat doen omdat ze het leuk vinden.
Maar dressuurruiters zijn gewoon met dressuurtraining bezig en daar kanm, wat nombrado ook zegt, ook gewoon spaanse pas in horen, ik doe dat ook met de vastgereden paarden om ze weer los te krijgen. Het is fysiotherapie, zeg maar. Heilzaam binnen de training. hoewel het net zo goed zuibver en alleen gebruikt kan worden voor het show element.
Het een sluit het ander niet uit!!!!

Daarbij pak je een willekeurig spaans paard wat me totaal niet boeit omdat het niets te maken heeft met het onderwerp.
Ik kan ook wel een filmpie pakken van X op de manege die niet zo leuke bezig is met een paard.
Iedereen kent op zijn stal wel mensne die niet leuk bezig zijn met een paard, dat staat toch los van normale degelijke opleidingen die bestaan en ook genuttigd worden?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:37

Hier wordt de 'dressuur ambassadeur' (dekhengst) gepresenteerd:
http://www.youtube.com/watch?v=bztXvim3c6c

(Het gaat mij even om de rijstijl... Het lijkt mij dat wanneer je als fokker je dekhengst als dressuurpaard wilt promoten, je er dan een goede dressuurruiter opzet?)

http://www.youtube.com/watch?v=WDVfBYssu4U
Is dit dressuur en een paardenman die piaffe meeneemt in zijn training? Of is dit een man met een paard die kunstjes aan het doen is? Wat denk jij Lusitana?

Wat voor training is dit Lusitana? Is dit de Portugese School? Is hier de piaffe onderdeel van de training? Of is de training de piaffe?
http://www.youtube.com/watch?v=q5o2-xlirZw

Graag je toelichting op wat deze zuidelijke ruiters doen voor mijn beeldvorming. Dan weet ik tenminste wanneer we het over dressuur en kunstjes hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:37

oji schreef:
Maar als het daar allemaal zoveel beter geregeld is, waar blijven dan de klinkende resultaten? Engeland, Nederland en Duitsland (ik hoef alleen maar de erelijsten van de afgelopen jaren bij te pakken) staan al jaren aan de internationale dressuurtop, met meerder ruiters/amozones. Spanje/portugal. Grote landen met veel inwoners. Paardrijden populaire grote sport in die landen. Ik hoor dus dat de opleidingen geweldig zijn... waar blijven die hordes met topruiters? Plaats 1 t/m 9 op de individuele OS worden door de 3 toplanden, waaronder nl, ingevuld. En als er meer zouden mogen starten uit deze landen, zou de verhouding misschien nog schever liggen. In de top 18/deelnemers kur. 1 spanjool en 1 portugees. En als het daar allemaal zo top is, waarom komt dan een morgan barbacon in nl om te trainen bij Anky??? De resultaten spreken voor zich lijkt mij, we doen het in nl echt niet zo slecht!

Portugal heeft tien miljoen inwoners waarvan een heel, heel klein percentage wedstrijd rijdt, het is hier nog een elite sport, en ook niet vaak, omdat er niet zoveel georganiseerd wordt. Springen is ook nog eens vele malen populairder dan dressuur.
Vergelijk dat eens met Nederland waar een heel groot percentage mensen rijdt en ook een heel groot percentage vaak wedstrijdrijdt omdat er onnoemelijk veel georganiseerd wordt en veel voor dressuur kiezen.
Gewoon een kwestie van kwantiteit.
Daarbij doorlopen ze ook niet hetzelfde circuit. Er wordt hier vooral op het iberisch schiereiland en in Frankrijk gestart als internationaal. Ze komen elkaar dus alleen tegen op EK´s WK´s en de OS. Je ziet dan dus ook de neusjes van de zalm tegen (OS is ergens een uitzondering) elkaar strijden en niet alle GP ruiters die het land rijk is, dus om iedereen te oordelen op het feit dat ze niet in de top meestrijden is niet terecht. Dat nederland en duitsland ruiters heeft die wel goed in de top meedraaien, wil nog niet zeggen dat elke (GP) ruiter in nederland van uitzonderlijke kwaliteit is en een onberispelijke opleiding krijgt, of wel?
Verder, zolang het een jurysport is, zullen bepaalde mensen daar voordeel en bepaalde mensen daar nadeel van ondervinden. Daar onkom je niet aan.
Het is echt niet zo dat iedereen de punten krijgt die het verdient. Dat geeft natuurlijk ook een vertekent beeld.
Waarmee ik echt niet wil beweren dat Portugezen zo geweldig presteren op wereldniveau. Alleen deugen de opleidingen wel, daar ging het om. Om het gat tussen de basis en de GP....Dat was de context. Dat gat ervaren ze hier nl niet.

Maria Caetano en haar broer leiden alle door hun vader gefokte paarden paarden op en proberen ze zowel voor stierenvechten als dressuur als springen uit. Zo heeft haar GP dressuurpaard Util dat zo noodlottig aan zijn einde is gekomen, ook gewoon in de arena aangetreden.
Maar dat opleiden vergt wel tijd en zo hebben ze steeds meerdere paarden op verschillende niveaux in verschillende disciplines aan het werk, dat anders is dan jaren lang op een paard (of meerdere zelfs)kunnen rekenen dat al GP is(en vergeet factor naamsbekendheid niet).

Over Spanje of spanjaarden kan ik niks zeggen, dat is voor mij onbekend terrein.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:44

nombrado schreef:
jammer...ten eerste is dit in Spanje en niet Portugal

Spanje ligt toch ook in het zuiden?

Lusitana schreef:
Het is een misverstand om te denken dat men hier in het zuiden paarden "kunstjes aanleert".

Verder zie ook de andere filmpjes die ik net heb gepost.

nombrado schreef:
Dit heeft alles te maken met training namelijk. Is niet een kunstje, maar bedoeld om de schouder los te werken en de achterhand mee te nemen in die beweging

Ja, het ziet er echt uit of deze man serieus aan het trainen is en dat dit paard het nodig heeft om losgemaakt te worden in de schouder....

Lusitana schreef:
jasmijn78, je trekt alles uit zijn verband.

Want?

Lusitana schreef:
Maar dressuurruiters zijn gewoon met dressuurtraining bezig en daar kanm

Zijn de ruiters uit de filmpjes nu wel of niet met dressuurtraining bezig?
Het is gewoon een gesloten vraag waar je ja of nee op kunt zeggen. Je kan mij doodgooien met theorie, maar ik wil weten HOE het er volgens jou dan uit ziet. Dus kun je dat even aangeven per geplaatst filmpje? Dan weet ik namelijk waar we het over hebben (o.a. met jou)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:53

jasmijn78 schreef:
Hier wordt de 'dressuur ambassadeur' (dekhengst) gepresenteerd:
http://www.youtube.com/watch?v=bztXvim3c6c

(Het gaat mij even om de rijstijl... Het lijkt mij dat wanneer je als fokker je dekhengst als dressuurpaard wilt promoten, je er dan een goede dressuurruiter opzet?)

http://www.youtube.com/watch?v=WDVfBYssu4U
Is dit dressuur en een paardenman die piaffe meeneemt in zijn training? Of is dit een man met een paard die kunstjes aan het doen is? Wat denk jij Lusitana?

Wat voor training is dit Lusitana? Is dit de Portugese School? Is hier de piaffe onderdeel van de training? Of is de training de piaffe?
http://www.youtube.com/watch?v=q5o2-xlirZw

Graag je toelichting op wat deze zuidelijke ruiters doen voor mijn beeldvorming. Dan weet ik tenminste wanneer we het over dressuur en kunstjes hebben.

Ik ga geen willekeurige filmpjes kijken. Ik kan je zeggen dat youtube geen vertegenwoordiger is van de portugese dressuurbond ofzo.
Als je wat wilt weten van de portugese school zoek je bv op
http://cavalonet.com/epae/
of
http://vimeo.com/15871809

"zuidelijk" is lekker vaag he.

Ik kan ook wel filmpjes gaan zoeken van slechte trainingen "ergens in het noorden" met een "noordelijk paard" om de vragen te stellen waar ze mee bezig zijn.

Feitelijk doen jullie dat ook op een zekere manier in dit topic. Incorrect, niet overeenkomstig met de regels van de dressuur is echt overal hetzelfde hoor.
En wordt hier ook gewoon gestraft in de ring.
Dus wat is eigenlijk je punt?

Portugese school= franse school.

Dat er mensen zijn die een en ander meer doen of anders uitvoeren en dat op youtube plaatsen zegt toch niks?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:58

ik kan zat filmpjes van youtube halen, waarin een paard op de correcte wijze gereden wordt.
dus niet nu net doen, of je met deze filmpjes alles laat zien over het land.
portugal en spanje zijn wel even ietsiepietsie groter dan het kleine bekrompen kikkerland waar wij in wonen.
Als ik over Spanje praat en de paarden.
Je hebt fokkers, die proberen een goed morfologische PRE te fokken voor het ras.
Ze hebben liefde voor het ras, maar zijn geen ruiters.
om echt een goede ruiter aan te trekken in Spanje, zal je er 1 moeten aantrekken die de school in Jerez heeft doorlopen. Dan ben je in Spanje zo 3500 euro in de maand kwijt deze ruiter te betalen.
Tja, en dat heeft niet elke fokker ervoor over.
Soms laten ze zelfs wel eens nederlandse ruiters komen (ze hebben nl nog steeds de illusie dat iedere nederlander hier goed kan rijden) Zo ken ik momenteel veel zeer goede fokkers, die kampen met een probleem geen goede ruiter te kunnen vinden.
maar dat is hier in Nederland net zo.
De fokkers houden zich dan veelal bezig met fokken. Hebben 1 semental (dekhengst) die de dekkingen doet van zo ongeveer tussen de 30 en 60 merries van eigen stal.
Hengst wordt niet gereden en alleen ingezet voor (natuurlijke) dekking.

maar goed, we gaan hier nu even compleet offtopic.
Net als in Nederland, zijn er ook in Spanje en Portugal goede en minder goede ruiters , maar ook prutsers.

Kijk naar het filmpje van Ailill en je ziet dat er zeer goede talentvolle ruiters zijn, die het begrijpen....hoe de beweging van een paard werkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:01

Ook wel handig om te melden in dit verband is dat de directeuren van de diverse nationale scholen van de rijkunst (dus van Frankrijk (Saumur, Cadre noir), Oostenrijk (Spaanse rijschool in Wenen), Portugal en Spanje uitwisselbaar zijn omdat het allemaal hetzelfde gaat. Met enige uitzondering dat ze in Spanje de spaanse pas toevoegen aan hun show, dat je in de andere landen, ook Portugal, niet vindt in de dressuur uitvoeringen.
De spaanse pas is een showelement en een trainingselement, maar hoort volgens de portugese school niet thuis in de dressuuruitvoeringen... Is het zo duidelijk?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:04

Overigens laten genoeg "moderne" paarden in de ring een spaanse draf (ook dat bestaat) zien en geen uitgestrekte draf.
En dan is het opmerkelijk dat zo´n draf dan hoog scoort, omdat het feitelijk niet aan de FEI regels voldoet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:53

horseyfries schreef:
Ailill schreef:

Afbeelding

Gek, als ik mijn stang alleen zou vastpakken zouden jullie volgens mij met zijn allen over me heenrollen om me te vertellen dat ik op trens hoor te rijden?
En als dit perfect is volgens jou, waarom is de teen dan in het zand? Neem nog eens de FEI beschrijving erbij hoe het eruit hoort te zien, en zoek de verschillen tussen dit en "perfect"!

Dit is imo meer een natuurlijk gevolg, paard in piaffe moet een bepaalde houding aan nemen. Ik zie een man die zijn paard begeleidt, helpt en ondersteund. Je bedoelt z'n hoef rechts achter? Paard moet zijn gewicht verplaatsen, dat moet ergens vandaan komen :)

Nogmaals, ik ken de FEI beschrijving van een piaffe en/of piroutte. Ik heb alleen helemaal niks met de FEI, noem me jong en onbezonnen, maar ik trek liever mijn eigen plan. Met de juist begeleiding natuurlijk!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:04

nombrado schreef:
ik kan zat filmpjes van youtube halen, waarin een paard op de correcte wijze gereden wordt.
dus niet nu net doen, of je met deze filmpjes alles laat zien over het land.
portugal en spanje zijn wel even ietsiepietsie groter dan het kleine bekrompen kikkerland waar wij in wonen.
Als ik over Spanje praat en de paarden.
Je hebt fokkers, die proberen een goed morfologische PRE te fokken voor het ras.
Ze hebben liefde voor het ras, maar zijn geen ruiters.
om echt een goede ruiter aan te trekken in Spanje, zal je er 1 moeten aantrekken die de school in Jerez heeft doorlopen. Dan ben je in Spanje zo 3500 euro in de maand kwijt deze ruiter te betalen.
Tja, en dat heeft niet elke fokker ervoor over.
Soms laten ze zelfs wel eens nederlandse ruiters komen (ze hebben nl nog steeds de illusie dat iedere nederlander hier goed kan rijden) Zo ken ik momenteel veel zeer goede fokkers, die kampen met een probleem geen goede ruiter te kunnen vinden.
maar dat is hier in Nederland net zo.
De fokkers houden zich dan veelal bezig met fokken. Hebben 1 semental (dekhengst) die de dekkingen doet van zo ongeveer tussen de 30 en 60 merries van eigen stal.
Hengst wordt niet gereden en alleen ingezet voor (natuurlijke) dekking.

maar goed, we gaan hier nu even compleet offtopic.
Net als in Nederland, zijn er ook in Spanje en Portugal goede en minder goede ruiters , maar ook prutsers.

Kijk naar het filmpje van Ailill en je ziet dat er zeer goede talentvolle ruiters zijn, die het begrijpen....hoe de beweging van een paard werkt.

Ik heb zelf het geluk gehad te mogen trainen/werken onder iemand van Real Escuela Andaluza de Equitación, in Jerez de la Frontera. Die man kon echt toveren met paarden. Ik geef gelijk toe, het is een van de meest vooraanstaande stallen in Spanje, dus helemaal realistisch is het niet. Maar de manier hoe ze in Spanje paarden trainen/opleiden/begeleiden is zo anders dan hier in Nederland.

Het grote verschil is denk ik kennis. Nederlanders hebben verstand van (gerecht/commercieel) fokken, hebben goede ruiters binnen bereik en voldoende fin. middelen om paarden goed te trainen. Nederland is een handelsland, als er ergens geld valt te verdienen dan doen ze dat. Daar slaan ze imo nogal in door, kijk naar een Totial of Bretton Woods.

Landen als bijv. Spanje hebben de kennis om een paard goed te trainen, maar zijn niet bij machte om goede ruiters aan te trekken. Spanje had en heeft het fin. moeilijk, logisch dat ze dan gaan verkopen. En waar is er vraag naar? Naar paarden die kunstjes kunnen (spaanse pas, piaffe, pirouette, en.). Dus wat doen de slimme boeren? Die fokken paarden, leren ze als ze amper 4 zijn wat kunstjes en ze gaan naar het buitenland.

Dat heeft niks te maken met hoe de Spanjaarden trainen of de Nederlanders fokken/verkopen, maar alles te maken met het beste willen voor je paard/land. Gelukkig kijken wij daar allemaal anders tegenaan, het zou maar wat saai worden als wer het allemaal met elkaar eens zijn.

Ik kwam aan in Spanje als ventje van net 22, had 2 grooms, een eigen auto/appartement en 1500 iedere maand. Daarnaast kreeg ik super paarden onder mijn kont, super goede training en genoot ik iedere dag van de zon. Wat wil een mens nog meer ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:09

Ailill schreef:

Afbeelding

Nogmaals, ik ken de FEI beschrijving van een piaffe en/of piroutte. Ik heb alleen helemaal niks met de FEI, noem me jong en onbezonnen, maar ik trek liever mijn eigen plan. Met de juist begeleiding natuurlijk!

Nou, ik zou op die leeftijd heel graag nog rijden.
Zo heb ik een instructeur gehad van 78, die nog regelmatig op 1 van mijn paarden stapte om even te voelen.
Bijzondere man, keihard voor zichzelf, en een strenge man voor zijn leerlingen.

Op deze leeftijd als op de foto, mag je toch wel verwachten dat het lijf krommer en strammer is dan op je 18 de
Respect voor deze man, maar idd geen perfecte piaffe, zou me niks verbazen als dit mede komt door de houding van hem. Hij zit iets scheef....schouder/heup en dus niet blijvend in het middelpunt van het paard deze te ondersteunen. Maar hahahaha, ik hoop echt, dat ik dit boven de 80 jaar nog mag doen. :D 8-)
(ondanks tegen die tijd zijnde slijtage in gewrichten)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 17:15

Ailill schreef:
Ik kwam aan in Spanje als ventje van net 22, had 2 grooms, een eigen auto/appartement en 1500 iedere maand. Daarnaast kreeg ik super paarden onder mijn kont, super goede training en genoot ik iedere dag van de zon. Wat wil een mens nog meer ;)

zucht...niets.....
ksta op het punt deze beslissing te nemen andersom.
Heb al jaren fijn contact met mijn fokker, maar de ruiter die ze 20 jaar hadden is weg :(
was ook opgeleid op de opleiding in Jerez.
Deze ruiter was zeker begaafd, betrokken maar ook zeer kundig (opgeleid) die kon aan een paard al zien/voelen dat ie wat onder de leden had.
Nu is het in de middle of nowhere
prachtige omgeving , 1600 ha grote finca
met merries, jonge hengsten en hun oudere GP paard.
Ik ben alleen geen 22 meer ;) , en zal wel mijn hele dierentuin moeten kunnen meenemen
én, in Spanje gaat het ook niet zo best.