Ailill schreef:Ik zie mezelf al zitten over 60 jaar
Wat een geluksvogel ben jij zeg. Ik was al 50 toen ik begon met paardrijden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:@pien_2010
Ik weet wie de TS is en ik vermoed dat zowel Nombrado als Horseyfries precies begrijpen wat ik bedoel. Het was het algemene jij (of jou/jouw) wat ik gebruikte, in de zin van "men". Maar men heeft voor zover ik weet geen bezittelijk voornaamwoord. In het Engels kun je zeggen "one's topic" maar dat ontbreekt dus in het Nederlands.
Naar aanleiding van het laatste filmpje van Horseyfries denk ik dat als er in 1972 al internet en Bokt geweest was dat er dan ongetwijfeld een topic zou zijn gestart met het filmpje uit 1960 met de vraag "Waar is het gebleven"?
Wat me gelijk het visioen geeft van een toekomstig topic uit 2030 met een filmpje van Totilas en dezelfde vraag.
Ailill schreef:
Babootje schreef:horseyfries schreef:Heb je mijn laatst geplaatste filmpje al bekeken? Moet je daar in de piaffe voor de aardigheid eens naar diezelfde spieren kijken!
precies. totaal niet over de rug dit paard, meer onderhals dan bovenlijn. als dit paard al op die manier zo kan lopen wat moet dat dan niet een goed paard zijn geweest bij de huidige " moderne" trainingsmethodem..
horseyfries schreef:Daar wil ik ook wel even op reageren dan. Je hebt een geweldig paard nodig om Grand Prix te kunnen rijden. En dan gaat het niet om een voorbeenzwaaier of niet, maar om een paard wat elke dag bereid is om 200 % te geven om al die jaren van training te kunnen volhouden, telkens te verbeteren, tot uiteindelijk Grand Prix haalbaar is. Er zijn genoeg paarden te vinden die enkele Grand Prix kunstjes leuk kunnen uitvoeren. Ik had een Friese hengst die geweldig kon piafferen. Maar dat wil niet zeggen dat je met elk paard wat kan piafferen ook Grand Prix kan rijden, omdat dat maar één onderdeel is en hij nog heel veel andere onderdelen ook moet kunnen en willen aanleren.
En dat is dus wel typisch voor de zuidelijke landen, zij leren het paard een aantal kunstjes aan, maar dat is iets totaal anders dan een goede Grand Prix proef kunnen rijden.
Lusitana schreef:Het is een misverstand om te denken dat men hier in het zuiden paarden "kunstjes aanleert".
Lusitana schreef:Maar de dressuurruiter is bezig met dressuuropleiding en neemt de piaffe etc mee in die opleiding op het juiste moment en niet als "kunstje" apart.
oji schreef:Maar als het daar allemaal zoveel beter geregeld is, waar blijven dan de klinkende resultaten? Engeland, Nederland en Duitsland (ik hoef alleen maar de erelijsten van de afgelopen jaren bij te pakken) staan al jaren aan de internationale dressuurtop, met meerder ruiters/amozones. Spanje/portugal. Grote landen met veel inwoners. Paardrijden populaire grote sport in die landen. Ik hoor dus dat de opleidingen geweldig zijn... waar blijven die hordes met topruiters? Plaats 1 t/m 9 op de individuele OS worden door de 3 toplanden, waaronder nl, ingevuld. En als er meer zouden mogen starten uit deze landen, zou de verhouding misschien nog schever liggen. In de top 18/deelnemers kur. 1 spanjool en 1 portugees. En als het daar allemaal zo top is, waarom komt dan een morgan barbacon in nl om te trainen bij Anky??? De resultaten spreken voor zich lijkt mij, we doen het in nl echt niet zo slecht!
nombrado schreef:jammer...ten eerste is dit in Spanje en niet Portugal
Lusitana schreef:Het is een misverstand om te denken dat men hier in het zuiden paarden "kunstjes aanleert".
nombrado schreef:Dit heeft alles te maken met training namelijk. Is niet een kunstje, maar bedoeld om de schouder los te werken en de achterhand mee te nemen in die beweging
Lusitana schreef:jasmijn78, je trekt alles uit zijn verband.
Lusitana schreef:Maar dressuurruiters zijn gewoon met dressuurtraining bezig en daar kanm
jasmijn78 schreef:Hier wordt de 'dressuur ambassadeur' (dekhengst) gepresenteerd:
http://www.youtube.com/watch?v=bztXvim3c6c
(Het gaat mij even om de rijstijl... Het lijkt mij dat wanneer je als fokker je dekhengst als dressuurpaard wilt promoten, je er dan een goede dressuurruiter opzet?)
http://www.youtube.com/watch?v=WDVfBYssu4U
Is dit dressuur en een paardenman die piaffe meeneemt in zijn training? Of is dit een man met een paard die kunstjes aan het doen is? Wat denk jij Lusitana?
Wat voor training is dit Lusitana? Is dit de Portugese School? Is hier de piaffe onderdeel van de training? Of is de training de piaffe?
http://www.youtube.com/watch?v=q5o2-xlirZw
Graag je toelichting op wat deze zuidelijke ruiters doen voor mijn beeldvorming. Dan weet ik tenminste wanneer we het over dressuur en kunstjes hebben.
horseyfries schreef:Ailill schreef:
Gek, als ik mijn stang alleen zou vastpakken zouden jullie volgens mij met zijn allen over me heenrollen om me te vertellen dat ik op trens hoor te rijden?
En als dit perfect is volgens jou, waarom is de teen dan in het zand? Neem nog eens de FEI beschrijving erbij hoe het eruit hoort te zien, en zoek de verschillen tussen dit en "perfect"!
nombrado schreef:ik kan zat filmpjes van youtube halen, waarin een paard op de correcte wijze gereden wordt.
dus niet nu net doen, of je met deze filmpjes alles laat zien over het land.
portugal en spanje zijn wel even ietsiepietsie groter dan het kleine bekrompen kikkerland waar wij in wonen.
Als ik over Spanje praat en de paarden.
Je hebt fokkers, die proberen een goed morfologische PRE te fokken voor het ras.
Ze hebben liefde voor het ras, maar zijn geen ruiters.
om echt een goede ruiter aan te trekken in Spanje, zal je er 1 moeten aantrekken die de school in Jerez heeft doorlopen. Dan ben je in Spanje zo 3500 euro in de maand kwijt deze ruiter te betalen.
Tja, en dat heeft niet elke fokker ervoor over.
Soms laten ze zelfs wel eens nederlandse ruiters komen (ze hebben nl nog steeds de illusie dat iedere nederlander hier goed kan rijden) Zo ken ik momenteel veel zeer goede fokkers, die kampen met een probleem geen goede ruiter te kunnen vinden.
maar dat is hier in Nederland net zo.
De fokkers houden zich dan veelal bezig met fokken. Hebben 1 semental (dekhengst) die de dekkingen doet van zo ongeveer tussen de 30 en 60 merries van eigen stal.
Hengst wordt niet gereden en alleen ingezet voor (natuurlijke) dekking.
maar goed, we gaan hier nu even compleet offtopic.
Net als in Nederland, zijn er ook in Spanje en Portugal goede en minder goede ruiters , maar ook prutsers.
Kijk naar het filmpje van Ailill en je ziet dat er zeer goede talentvolle ruiters zijn, die het begrijpen....hoe de beweging van een paard werkt.
Ailill schreef:A perfect piaffe takes ages (meneer is 80+)
Afbeelding
Nogmaals, ik ken de FEI beschrijving van een piaffe en/of piroutte. Ik heb alleen helemaal niks met de FEI, noem me jong en onbezonnen, maar ik trek liever mijn eigen plan. Met de juist begeleiding natuurlijk!
Ailill schreef:Ik kwam aan in Spanje als ventje van net 22, had 2 grooms, een eigen auto/appartement en 1500 iedere maand. Daarnaast kreeg ik super paarden onder mijn kont, super goede training en genoot ik iedere dag van de zon. Wat wil een mens nog meer