Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Nessah schreef:Bedankt voor de feedbackZonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.
Paard is niet overbouwd, wel heeft zij een ranke bilspier. Volgens de dierenarts is dit haar bouw. Maakt ook niet uit hoe vaak je rijdt en traint want ze blijft die billen rank houden. Mocht ik ooit fokken met haar ook zeker een groot aandachtspunt.
Maaike1993 schreef:Nessah schreef:Bedankt voor de feedbackZonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.
Paard is niet overbouwd, wel heeft zij een ranke bilspier. Volgens de dierenarts is dit haar bouw. Maakt ook niet uit hoe vaak je rijdt en traint want ze blijft die billen rank houden. Mocht ik ooit fokken met haar ook zeker een groot aandachtspunt.
Is dat niet lastig om zonder bit te rijden?
Nessah schreef:Maaike1993 schreef:
Is dat niet lastig om zonder bit te rijden?
Het hoef niet lastig te zijn, omdat je hoort te rijden op je zit en benen.
Teugels zijn er alleen voor om stelling te vragen, of als noodrem, verder zijn lichte aanweizingen genoeg om het paard te vragen met wat je wilt.
De rest doe je op zit en benen, zowel sturen als langzamer gaan, bijvoorbeeld van draf naar stap.
Maaike1993 schreef:Het lijkt me wel veel fijner voor het paard als ik het zo zie.
KarinvdM schreef:Of het lastig is hangt ook van je paard af, ze reageren er niet allemaal even goed op.
Toen bitloos werd toegestaan op de wedstrijden heb ik de jurybijscholing daarvoor gevolgd en ik heb toen zelf een bitloos hoofdstel meegekregen om het te proberen en mijn paard liep er zo mee weg. Ik was bang dat ik minder controle zou hebben, maar ik voelde eigenlijk geen verschil.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is een kaakgekruisd hoofdstel van Voest.
Mijn andere paard die wat lastiger in de aanleuning was liep er ook makkelijk mee weg.
Maar ander bij een ander jurylid die het ook geprobeerd heeft was het geen succes.
xTitanic schreef:Ik ben aan het lessen op de dressuur en sommige stukken kan mijn paard al lekker lopen
[ Afbeelding ]
KarinvdM schreef:Bij http://www.bitloos.nl kan je gratis een bitloos hoofdstel proberen, je moet alleen de verzendkosten betalen.
Babootje schreef:xTitanic schreef:Ik ben aan het lessen op de dressuur en sommige stukken kan mijn paard al lekker lopen
[ Afbeelding ]
loopt op de voorhand. Kijk uit dat je niet te streng wordt op je binnenhand.
wees niet te gefixeerd op de voorkant. Eerst de motor aanzetten.
Nessah schreef:Bedankt voor de feedbackZonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.
nombrado schreef:Nessah schreef:Bedankt voor de feedbackZonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.
ga haar maar eens meer verzameld rijden, dan wil je niet weten wat voor een billen (spieren) ze krijgt
nombrado schreef:ga haar maar eens meer verzameld rijden, dan wil je niet weten wat voor een billen (spieren) ze krijgt
maralyn schreef:Maar verzameling vraagt veel oefening en zit controle.
Daarom is het beter om eerst balke te draven, zodat hij zijn benen hoger op tild dan dat hij gewent is.
Dan gaan schakelen in de gangen, steeds wat zachter/langzamer rijden, en proberen om de cadans op te sporen.
Dit door je onderbenen te knijpen, bovenbenen in te houden, zorg je er voor dat je niet naar voren gaan maar ietswat inhoud, waardoor je paard dus gaat verzamelen. Maar vergeet niet dat dit een moeilijke oefening is, en dat het niet in een keer zou lukken.
Neem hier de tijd voor maar blijf vooral schakelen. Arbeidsdraf, verzamelen (proberen), en verruimen. Dit kan in alle gangen.
Zorg er vooral voor dat je van achteren naar voren rijd, waardoor je paard sneller zijn achterhand gaat gebruiken.
Juist rijden, is met geduld en enorm belangrijk!