[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:35

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3SZSW8NG.jpg
dit is wat ik zie: paard knikt in bij de nek neus is achter de loodlijn mag actiever.
mijn houding moet ook worden verbeterd.
hij lijkt in evenwicht te lopen dus niet op de voorhand (correct my if i'm wrong)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3QUWQPK.jpg
paard valt om de voorhand verliest tackt knikt in bij de nek neusje mag er meer uit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ALMWLHQX.jpg
is wat ver af maar vind hem best fijn ogen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OWIWLMOM.jpg
stukje terugrijden neus mag er meer uit. geen flauw idee wat ik met mijn hand doe.
paard lijkt niet op de voorhand te vallen

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:37

R_ali_R

Wat goed dat jij zown goede feedback hebt op jezelf...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:49

Bedankt voor de feedback :) Zonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.

Paard is niet overbouwd, wel heeft zij een ranke bilspier. Volgens de dierenarts is dit haar bouw. Maakt ook niet uit hoe vaak je rijdt en traint want ze blijft die billen rank houden. Mocht ik ooit fokken met haar ook zeker een groot aandachtspunt.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:39

Nessah schreef:
Bedankt voor de feedback :) Zonder bit doen we eigenlijk enkel als de tandarts is geweest of heel soms voor de lol.

Paard is niet overbouwd, wel heeft zij een ranke bilspier. Volgens de dierenarts is dit haar bouw. Maakt ook niet uit hoe vaak je rijdt en traint want ze blijft die billen rank houden. Mocht ik ooit fokken met haar ook zeker een groot aandachtspunt.

Is dat niet lastig om zonder bit te rijden?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:42

Maaike1993 schreef:
Nessah schreef:

Het hoef niet lastig te zijn, omdat je hoort te rijden op je zit en benen.
Teugels zijn er alleen voor om stelling te vragen, of als noodrem, verder zijn lichte aanweizingen genoeg om het paard te vragen met wat je wilt.
De rest doe je op zit en benen, zowel sturen als langzamer gaan, bijvoorbeeld van draf naar stap.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:31

Nessah schreef:
Maaike1993 schreef:

Het hoef niet lastig te zijn, omdat je hoort te rijden op je zit en benen.
Teugels zijn er alleen voor om stelling te vragen, of als noodrem, verder zijn lichte aanweizingen genoeg om het paard te vragen met wat je wilt.
De rest doe je op zit en benen, zowel sturen als langzamer gaan, bijvoorbeeld van draf naar stap.

Ik wil het nu toch wel een keer proberen. Ik zal het eens vragen donderdag met de les of het een keer mag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:28

Of het lastig is hangt ook van je paard af, ze reageren er niet allemaal even goed op.
Toen bitloos werd toegestaan op de wedstrijden heb ik de jurybijscholing daarvoor gevolgd en ik heb toen zelf een bitloos hoofdstel meegekregen om het te proberen en mijn paard liep er zo mee weg. Ik was bang dat ik minder controle zou hebben, maar ik voelde eigenlijk geen verschil.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een kaakgekruisd hoofdstel van Voest.

Mijn andere paard die wat lastiger in de aanleuning was liep er ook makkelijk mee weg.
Maar ander bij een ander jurylid die het ook geprobeerd heeft was het geen succes.

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:59

Het lijkt me wel veel fijner voor het paard als ik het zo zie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:01

Maaike1993 schreef:
Het lijkt me wel veel fijner voor het paard als ik het zo zie.

Licht er aan, het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Werkt ook zo voor bitloos.

Als jij een harde hand hebt, zal een paard dat ook voelen. Bit of geen bit.
Dit werkt op de zenuwen van de neus en kaak. Een bit op ton, gehemelte en tandvlees.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:26

Wat je bij bitloos best vaak ziet is dat de neusriem te laag zit en als je daar dan kracht op zet is dat ook bepaald niet prettig voor het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:47

KarinvdM schreef:
Of het lastig is hangt ook van je paard af, ze reageren er niet allemaal even goed op.
Toen bitloos werd toegestaan op de wedstrijden heb ik de jurybijscholing daarvoor gevolgd en ik heb toen zelf een bitloos hoofdstel meegekregen om het te proberen en mijn paard liep er zo mee weg. Ik was bang dat ik minder controle zou hebben, maar ik voelde eigenlijk geen verschil.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Dit is een kaakgekruisd hoofdstel van Voest.

Mijn andere paard die wat lastiger in de aanleuning was liep er ook makkelijk mee weg.
Maar ander bij een ander jurylid die het ook geprobeerd heeft was het geen succes.

Ff off topic, maarreh wat een prachtige schimmel heb je :P

tot welk niveau gaat bitloos?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:00

Ik ben aan het lessen op de dressuur en sommige stukken kan mijn paard al lekker lopen :j
Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:16

Op wedstrijden tot L2 Babootje, anders moet je HC starten.
Best jammer, anders had ik dat wellicht best een keer gedaan. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:47

KarinvdM schreef:
Op wedstrijden tot L2 Babootje, anders moet je HC starten.
Best jammer, anders had ik dat wellicht best een keer gedaan. :)

is dat omdat het qua verzameling zo zn grenzen heeft of is dat voor jouw gevoel niet zo?
@ geinteresseerd ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:51

xTitanic schreef:
Ik ben aan het lessen op de dressuur en sommige stukken kan mijn paard al lekker lopen :j
[ Afbeelding ]

loopt op de voorhand. Kijk uit dat je niet te streng wordt op je binnenhand.
wees niet te gefixeerd op de voorkant. Eerst de motor aanzetten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:08

Ik weet niet waarom ze die grens gesteld hebben. Ik zou best een Z proef zo kunnen rijden met m'n witte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:28

KarinvdM schreef:
Ik weet niet waarom ze die grens gesteld hebben. Ik zou best een Z proef zo kunnen rijden met m'n witte.

ja raar dan idd. mss komt dat dan nog wel. ik zou het best s wilen proberen (gewoon nieuwsgierig)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:31

Bij www.bitloos.nl kan je gratis een bitloos hoofdstel proberen, je moet alleen de verzendkosten betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:34

KarinvdM schreef:
Bij http://www.bitloos.nl kan je gratis een bitloos hoofdstel proberen, je moet alleen de verzendkosten betalen.

o, thnx dat wil ik dan wel s doen. wat zou je dan adviseren? er zijn verschillende systemen heb ik begrepen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:43

Ik vond kaakgekruist met koord (Voest) fijn. Ik had ook een ander hoofdstel met alleen leer, maar het koord heeft een snellere 'release' en laat dus sneller en directer los als je zelf los laat/nageeft.
Maar dat is vast heel persoonlijk, daar kunnen ze je vast wel over adviseren.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:53

Babootje schreef:
xTitanic schreef:
[ Afbeelding ]

loopt op de voorhand. Kijk uit dat je niet te streng wordt op je binnenhand.
wees niet te gefixeerd op de voorkant. Eerst de motor aanzetten.

Ben ik ook hard mee bezig in de les, en ja mijn zweep zat vast aan het zadel dus mijn binnenhand is een beetje raar :=
Maar we zijn echt dus bezig met de achterhand :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:22

Nessah schreef:

ga haar maar eens meer verzameld rijden, dan wil je niet weten wat voor een billen (spieren) ze krijgt *D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:02

nombrado schreef:
Nessah schreef:

ga haar maar eens meer verzameld rijden, dan wil je niet weten wat voor een billen (spieren) ze krijgt *D

Maar verzameling vraagt veel oefening en zit controle.
Daarom is het beter om eerst balke te draven, zodat hij zijn benen hoger op tild dan dat hij gewent is.
Dan gaan schakelen in de gangen, steeds wat zachter/langzamer rijden, en proberen om de cadans op te sporen.
Dit door je onderbenen te knijpen, bovenbenen in te houden, zorg je er voor dat je niet naar voren gaan maar ietswat inhoud, waardoor je paard dus gaat verzamelen. Maar vergeet niet dat dit een moeilijke oefening is, en dat het niet in een keer zou lukken.

Neem hier de tijd voor maar blijf vooral schakelen. Arbeidsdraf, verzamelen (proberen), en verruimen. Dit kan in alle gangen.

Zorg er vooral voor dat je van achteren naar voren rijd, waardoor je paard sneller zijn achterhand gaat gebruiken.

Juist rijden, is met geduld en enorm belangrijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:34

Nessah schreef:

nombrado schreef:

maralyn schreef:
Maar verzameling vraagt veel oefening en zit controle.
Daarom is het beter om eerst balke te draven, zodat hij zijn benen hoger op tild dan dat hij gewent is.
Dan gaan schakelen in de gangen, steeds wat zachter/langzamer rijden, en proberen om de cadans op te sporen.
Dit door je onderbenen te knijpen, bovenbenen in te houden, zorg je er voor dat je niet naar voren gaan maar ietswat inhoud, waardoor je paard dus gaat verzamelen. Maar vergeet niet dat dit een moeilijke oefening is, en dat het niet in een keer zou lukken.

Neem hier de tijd voor maar blijf vooral schakelen. Arbeidsdraf, verzamelen (proberen), en verruimen. Dit kan in alle gangen.

Zorg er vooral voor dat je van achteren naar voren rijd, waardoor je paard sneller zijn achterhand gaat gebruiken.

Juist rijden, is met geduld en enorm belangrijk!

Ik ben het wat dat betreft wel eens met Nombrado.
Nessah, als ik zo naar de bovenlijn van je paard kijk op de eerste foto lijkt de rug zich weg te drukken. Het lijkt zo te zijn dat je paard weinig bespiering op de rug heeft. Je paard lijkt voldoende actief maar is niet verzameld. Misschien moet je eens een fotootje van je paard in stand plaatsen (zonder zadel).
Bij verzameling moet de achterhand meer gaan zakken en de voorhand zich meer gaan oprichten. (Kijk maar eens naar de foto's van het paard van KarinvdM).
Daarbij hoeft hij niet zozeer de benen hoger op te tillen, maar moet hij achter steeds meer gewicht nemen. De balkjes draven van Maralyn snap ik in dit verband dan ook alleen als het is om sterker te maken. Door te schakelen kun je het paard iedere keer weer vragen meer gewicht op de achterhand te nemen. Voorwaarde daarvoor is dat je paard "voorwaarts denkt" dat wil zeggen scherp reageert op je been in impuls blijft houden. Reken maar dat ze daar spieren van op dr kont krijgen.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:26

Ik volg al de 3 topics en had een vraagje ivm bochten rijden.
Tudor (verzorgpaard), heeft een tijdje stilgestaan wegens een rare harde bubbel op zijn rechterbil, hij heeft hiervoor een ontstekingsremmer/pijnstiller gekregen en langzaam is hij terug aan het verdwijnen, dus nu gaan we weer aan het werk met hem. Hij kruipt vaak nog op zijn voorhand omdat hij denk k bang is zijn rug te gebruiken (hij had er echt wel last van). Dus nu rijd k hem goed voorwaarts, want anders pakt hij ienieminie pasjes op zijn voorhand. Zoals dit:

Afbeelding

Op rechte lijnen is er niet echt een probleem (buiten mijn houding dan, als k voor de 1e keer op n paard kruip dat lang heeft stilgestaan, ben k meer bezig met hem dan met mezelf :P Ookal weet k dat t eigenlijk bij mij begint..) :

Afbeelding

Maar dan op de rechterhand bochten rijden, begint hij zn hoofd scheef te houden, op 1 bepaalde volte altijd bij het inzetten van de bocht, brengt hij zn achterbenen altijd heel raar naar binnen, waardoor alles lik verloren gaat (stelling, nageefelijkheid..) Hij loopt dus wat weg, waardoor ik 'overcorrigeer' door binnenteugel meer open te doen en met mn buitenbeen meer ga begrenzen. Na 10x doet hij t nog niet.. Ideëen voor oefeningen, om daaraan te werken?
Lossen binnenteugel zou wsl al meer helpen? :P Probleem: dan draait hij echt niet goed af, ookal begrens k met buitenbeen..

Afbeelding

Afbeelding

Je zou bijna denken, dat ik wijken inzette (vroeger deed ie dat dus ook al):
Afbeelding

Op andere volte doet hij t dan wel goed:
Afbeelding

Mijn verzorgpaard is -zoals je ziet- nogal groot gebouwd (1m80).