Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:07

Huertecilla schreef:
liljebo schreef:
Juist daarom zou ik er best graag over willen doorbomen, mits het concreter kan. Maar dat is wellicht erg oftopic en irritant voor anderen.

Bovendien; van dat ´hoé dan´ leven bergen paardentrainers.
Ik verwijs je naar mijn site. Daar deel ik belagenloos en zo laagdrempelig mogelijk een integraal stuk ervaringskennis.
De meest zinvolle bronnen voor een eerste begrip ervan staan er ook vermeld.

Ik heb je site gelezen...maar nog niet alle bronnen.
;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:13

Wat een interresant topic :)

Ik ben niet tegen met neckrope buiten rijden, maar ook niet voor. Zelf zou ik nooit te paard (ik neem als voorbeeld even mijn ex-paard Vienna) het verkeer in gaan. Maar wel met neckrope rijden op een rustig veld of in het bos. Elk paard dat ik train krijgt ook een 'noodrem' er op. Werkt niet 100% maar wel HEEL vaak... Met Vienna was ik een keer in de loonse en drunense duinen, ze had iets teveel lol in de galop en op de een of andere manier ging mijn hoofdstel stuk en zat ik dus met een hoofstel in mn handen en NIKS om het hoofd van mn paard.... Zweep langs haar hoofd zwaaien, HO roepen en de eerste reactie was VOL op de rem gaan.

Met Vie reed ik ook altijd met neckrope in de bak, en op ten duur ook gewoon serieuze dressuur oefeningen, sturen, verzamelen, remmen, zijgangen, alles kon ik er mee. Maar ik zou er niet mee over straat gaan. Dat vond ik gewoon te link. Voor ze verkocht werd wilde ik nog wel een neckrope rit in de duinen maken, maar dat is er helaas niet meer van gekomen :) Daarvoor heb ik 1 keer eerder buiten gereden met neckrope maar dat was op een veldje langs een doodlopende straat.

Hier in Nederland houden mensen ook gewoon geen rekening met ruiters... Ik heb regelmatig gehad dat ik buitenreed en dat een auto even extra hard ging rijden en zelfs toeterde... Dan ben ik toch blij dat ik er een bitje/bitlooshoofdstel aan heb hangen, dan kan ik daar net even aandacht mee vragen. Al denk ik dat ze het buiten met neckrope best had gekunnen, maar ik wilde toch dat risico uitsluiten :)

Ik ben er zeker niet tegen, maar zou het zelf niet zomaar doen in het verkeer. In een bos/veld vind ik het weer een ander verhaal :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:14

randalinpony schreef:
[
Ik heb mensen op pensionstallen gezien die inderdaad 'even' kwamen rijden, met paarden die zo overliepen van will to please en die zon gematigd temperament en natuurlijke schranderheid bezaten, dat hun eigenaren werkelijk alles met deze dieren konden, ook buitenrijden.
Soms dachten deze eigenaren abusievelijk dat het aan hun grootse leiderschapskwaliteiten lag dat deze dieren zo aanhankelijk waren.

Ik doe precies wat jij doet Liljebo, en hoewel ik met ieder dier veel contact heb, heb ik niet de illusie dat ik belangrijker ben voor het gedrag van mijn dieren, dan hun natuurlijke aanleg tot bepaald gedrag.

Mijn bloedpaard zou het liefst bij alle enge dingen in mijn broekzak kruipen maar is alsnog levensgevaarlijk in het verkeer.

De oudere merrie die hier al sinds 10 jaar leider van de minikudde is, is daarentegen een ontzettend oplettend maar veilige pony voor de wagen. Geloof maar niet dat dat door mijn intense band met haar komt, we hebben een heel werkbare relatie maar zij is op zichzelf en vertrouwt op zichzelf en heeft eigenlijk geen mensen nodig om zich prettiger te voelen.
Zij is gewoon zon type dat toevallig de kwaliteiten heeft om veilig buiten te werken en wordt daarin in haar waarde gelaten.

Ik ga alleen echt niet de fout maken, om haar safe karakter aan mijn onmetelijk grandioos leiderschap toe te schrijven terwijl ik alleen maar dankbaar gebruik maak van wat mij wordt gegeven.

Natuurlijk maakt de band die je opbouwt met je paard verschil, en natuurlijk hangt de veiligheid die je paard bij je voelt af van de mate waarin je hem negatief of positief bekrachtigt, weinig levende wezens voelen zich prettig bij iemand die hen stelselmatig pijn doet.

Maar die band wordt wel opgebouwd op een fundament dat er al ligt.

Misschien dat ik er zo over denk omdat ik met ontzettend veel verschillende paarden heb gewerkt van de hysterische arab tot de zelfverzekerde, koele fjord.

Op zich heb je volgens mij een punt. Ik heb zelf ook met zeer veel verschillende paarden te maken gehad en zie die verschillen ook.
Mijn interesse hoe je dan een paard als onze silja zou moeten conditioneren opdat ze niet meer in paniek raakt bij bv harde wind, is dan ook oprecht. Ik kan heel goed essentiele zaken missen. Ik heb absoluut niet de illusie alles te weten en te kennen en wil meer dan graag bij leren. Maar dat kan ik alleen met zeer concrete voorbeelden. Wat dat betreft ben ik een praktisch mens. Ik kan niet zoveel met woorden als kwali-tijd en Leiderschap geven etc. Leiderschap in een kudde is tenslotte ook een flexibel gegeven.

Mbt het veelvuldig bij paarden komen, denk ik overigens dat het evengoed verschil uitmaakt.
Ik heb zowel paarden in pension gehad als paarden aan huis en ik ben ervan overuigd dat veelvuldige omgang met dieren wel per definitie voor een betere band/het elkaar beter leren kennen zorgt. Al zal het niet automatisch, als een ware verlichting, voor het oplossen van alle problemen zorgen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:16

Huertecilla schreef:
MaritAriel schreef:
Maar zoals eerder gezegd is het niet dat ik alleen maar met halsring ben. In de training werken we op dit moment met halset en soms met bitloos hoofdstel, maar voor een ontspannen ritje is halsring het beste.

Bedankt voor het gebruik van een goed en correct nederlands woord voor de ring rond de hals van het paard.
Dat maakt gelijk visueel helder wat het is; een ring welke een hulpmiddel is om signalen mee te geven voor de voorhand.

Het is het middel waarmee ook het wel/niet ´begrenzen´ wordt gesignaleerd.
Geen contact + halve ophouding = voorwaards signaal.
Contact + halve ophouding = inhoudend signaal.

Contact + hele ophouding = halt-signaal.
Waaom het paard daaraan gevolg geeft? Omdat het geleerd heeft dat dit de moeite waard is; weet dat het een veilig(er) gevoel oplevert.

Aangezien de rem de bereidheid van het paard is om te stoppen is de ´noodrem´ de zekerheid van het paard dat de ruiter het veilige gevoel zal herstellen.
Dát is een kwestie van belereren, van dressuur, van kwali-tijd.

Oeps, er staan wat typ fouten in mijn berichtje zie ik nu, mijn zinnen kloppen ook niet helemaal. Berichtje typen op mijn telefoon is niet mijn sterkste punt :') . Ik snap je bericht deels HC, en ben het dan ook deels met je eens.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:23

Chaos schreef:
HC Maar jezelf onder de slimme groep scharen vind ik ook arrogant. :j

Hij is ook arrogant en een betweter.

Vind het ook zo knap dat jullie steeds op hem ingaan.
Ik krijg er :r van en denk, laat maar, want je kan net zo goed tegen een betonnen muur aan staan l.ullen, want die luistert nog beter. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:23

liljebo schreef:
Brainless schreef:
Veel oefenen, dat hoeft niet alleen schriktraining te zijn, maar ook in de normale omgang duidelijk de leiding te nemen. Altijd duidelijk zijn hoe en wat je verwacht van je paard. Maar wel in het tempo van het paard.

Mijn paard bv, had als schrikreactie.. omdraaien en weg wezen.
Na enige tijd (veel buiten lopen aan de hand en ho was ho) was de reactie alleen nog maar 1 slag draaien.
Nu (onder het zadel) staat ze acuut stil zonder te draaien, en wacht op mijn reactie. Omdraaien is er (gelukkig) niet meer bij.

Dat doe ik dus. Dagelijks. Tot nog toe met weinig resultaat. Vandaar mijn vraag of het aanleren van incompatibel gedrag een betere optie is.

leiding nemen is overigens ook een rekbaar begrip. Is het niet zo dat we liever willen dat het paard je de leiding geeft?

Maar die "verdien" je niet zomaar. Zolang je geduldig en duidelijk bent zul je de leiding "krijgen".
Het ene paard volgt je nu eenmaal makkelijker dan de ander.
Mijn merrie is zelf een type die snel de leiding neemt, (is ook snel "de baas" als ik haar bij ander paard zet).
Bij haar duurde het ook langer voordat zij mij geloofde als ik "zei" dat het niet eng was en ze mij moest vertrouwen.

Aan de hand ging dit redelijk snel, maar onder het zadel vond zij het moeilijker om de leiding "af te geven" omdat ik dan niet voorop liep bij iets "heel engs". Bij haar geeft grote dwang de reactie... weg zijn hier. Maar als ik zelf heel rustig blijf en ik geef haar de kans even te kijken is er niets aan de hand.

Mijn Fjord daar en tegen moet ik weer anders "behandelen".
En het duurt ook wel even voordat je soms bij bepaalde paarden de knop hebt gevonden hoe je het beste kan handelen in bepaalde situaties.
De samenwerking met de eerste is wat anders dan met mijn Fjord.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:31

Silja moet je ook niet met dwang op de plaats willen houden. Dan flipt ze. Geweldig leuk paard om iets mee te doen, maar als je op dwang over wilt gaan, zal ze vechten. Wellicht heeft dat inderdaad als consequentie dat ze je minder snel 'gelooft'.
(al is het erg situatie afhankelijk)

Opvallend is wel haar vergrote angst bij wind (ook in de wei, dus niet alleen met mij in de buurt)-Ze gedraagt zich op dat moment ten opzichte van de andere paarden soms hetzelfde, hoewel ze toch hälga bv in de buurt wil hebben. Desalnietemin zal ze evengoed panieken, ondanks Hälga's zeer stabiele natuur. Mogelijk omdat zij in de meeste gevallen de baas wil zijn.

Ik blijf het intrigrerend vinden en zoek nog steeds de oplossing. let wel... bij rustig weer ga ik makkelijk met haar wandelen of neem ik twee grote paarden mee. Zonder probleem (zolang niets nadert wat ze niet kan thuis brengen) Bij onrustig weer werk ik vooralsnog alleen thuis.

Maar ik sta open om meer te leren, bij voorkeur met hulp van zeer concrete gegevens.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:58

liljebo schreef:
leiding nemen is overigens ook een rekbaar begrip. Is het niet zo dat we liever willen dat het paard je de leiding geeft?

Misschien is het wel zo dat het overgrote deel van de paarden geen leider wil zijn maar deze positie aan haar/hem opgedrongen wordt omdat er geen leider beschikbaar is die vanuit het paard gezien deze positie waard is. Ze zal zelf beslissingen moeten nemen die ze eigenlijk liever aan anderen overlaat, stress, onzekerheid en verwarring alom...

Brainless schreef:
Maar die "verdien" je niet zomaar. Zolang je geduldig en duidelijk bent zul je de leiding "krijgen".

En die krijg je snel wanneer het paard door heeft dat jij de veilige haven bent voor haar...
Toen ik mijn paard pas had, zag hij totaal niet in waarom hij ook maar enig vertrouwen in mij als leider zou hebben... Wanneer hij onderweg ergens onzeker over werd, was zijn reactie doorgaans dezelfde; van mijn rug jij en ik loop nu terug naar mijn veilige haven, de kudde thuis. Hij was dus vaak eerder thuis dan ik... Gaandeweg (letterlijk dan), met het paard aan de hand de weg op, samen uitdagingen aangaan en overwinnen, de ene succeservaring na de andere opdoende... vond hij dat het misschien nog zo slecht niet was om in onrustige situaties de leiding aan mij te laten gezien dat voor hem rust opleverde... Al vrij snel kon ik met hem door het verkeer met een halsring en leidtouw (ernaast stappend weliswaar). Later kieperde hij me er nog eens af, waarbij hij vervolgens gewoon naast me bleef staan... wachtend op een beslissing van mij uit... Dat is voor mij een solide basis waar je mee verder kan... een verkregen recht is echter geen verworven recht.. :)*

smurfje

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:06

het is een interessante discussie, waar we helaas niet uit zullen komen.
zoveel mensen zoveel wensen.

over het stukje leiderschap. ook daar zijn verschillende visies in.
zonder hoofdstel, tja niet mijn ding. maar als mensen hun paard vertrouwen, en goed afgericht zijn.
met hoofdstel, tja dat kan net zo gevaarlijk zijn. ik had een merrie. die ik buiten alleen maar
op mijn benen kon rijden. als die schrok, en ze ging er van tussen. en wou mijn hand sluiten ging ik hoe dan
ook altijd uitwijken naar rechts. het enige wat ik kon was de gang over nemen.
dus mee sturen in lange lijnen. weer aan mijn zit krijgen. en dan terug nemen.

op de heide of in het bos is dit geen probleem. op straat dus levensgevaarlijk. daarom liep ik mijn
merrie ook altijd aan de hand daar het bos.

dus als het hoofdstelloos rijden onder gezond verstand gaat, ben ik de laatste die daar wat van zegt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:08

yole schreef:
Later kieperde hij me er nog eens af, waarbij hij vervolgens gewoon naast me bleef staan... wachtend op een beslissing van mij uit...

Haha zo herkenbaar :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:14

Het rijden met een halsring mag mijns inziens geen doel op zich zijn... Verder werkend vanuit een goede basis van wederzijds vertrouwen zal scholing, ervaring, veel tijd en een dosis gezond boerenverstand uitmaken of het voor paard en ruiter verantwoord en veilig is om hiermee het verkeer in te gaan.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:16

Over leiderschap: Tja, ik geloof niet dat Cascade me helemaal als leider ziet, meer als maat die je een plezier doet om te doen wat ze zet. Als hij iets eng vind, gaat hij er niet langs, en soms doet hij ineens: nu heb ik zin om de richting aan te geven. Hij trekt zich niet los, maar ik laat hem weleens los om mijn veters te stikken bijvoorbeeld. Loopt hij rustig weg, en kan ik niets anders doen dan hem netjes volgen. Waarschijnlijk omdat hij en stront eigewijs is (maar ik ben eigenwijser), en een alpha-ruin.
Hij let dus wel goed op me: ik heb het opgegeven hem een jambette te leren, omdat mijn hoofd eens iets te dichbij was toen hij zijn voet optilde en mij raakte, sindsdien doet hij een stap naar achteren zodra ik het vraag. zucht
En ik ben dus wel vanplan hem bitloos te bereiden later (nu is hij nog te jong om zo ie zo uit wandelen te gaan met ruiter), want hij past goed op me.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:24

Shadow0 schreef:
Ja Liljebo: HC wil liever dat dergelijke uitwisselingen eenrichtingsverkeer blijven. Hij oreert, jij luistert. Interactie wordt niet gewaardeerd.

Precies, en als ik de afgelopen paginas zo eens bekijk, is het enige wat hier nu gebeurd: Hielen likken van HC.

Hijzelf zei toch dat dat allemaal off topic was? Maar hij gaat er wel mee door. Laat 'em lekker zijn eigen topic maken. Oh nee, dat doet hij niet, maar de topics van een ander verzieken met zijn dictatuur is wel ok?

Nee, sorry, hier pas ik voor. Net als alle andere, RATIONELE mensen die wel een discussie willen, maar geen dictatuur door meneer HC de Grote, zeg ik tabee tegen deze 'discussie.

Marjoow, spijt me meis, maar ik denk dat je beter een slotje aan kan vragen, sommige mensen hebben nu eenmaal geen respect voor anderen, dan is het beter dat je ze de mond maar op een andere manier snoert, denk ik.

Laat ze zelf lekker een topic openen, waar ze elkaar allemaal kunnen bevestigen, en degene die er anders over denken uitkafferen zoveel als ze maar willen. Dan hoeven wij het ten minste niet meer aan te horen.
Ik ben er van tussen, dit onderwerp kan voor mij geen waarde meer toevoegen. Daar heeft de sekte wel voor gezorgd, ik KAN ze gewoon niet meer serieus nemen, dus ik kom hier niet meer terug.

PB staat open voor de rationele mensen onder jullie. De rest mag buiten blijven.

Houdoe.
:evaw:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:29

yole schreef:
Het rijden met een halsring mag mijns inziens geen doel op zich zijn... Verder werkend vanuit een goede basis van wederzijds vertrouwen zal scholing, ervaring, veel tijd en een dosis gezond boerenverstand uitmaken of het voor paard en ruiter verantwoord en veilig is om hiermee het verkeer in te gaan.

Daar ben ik het natuurlijk mee eens.

wat de eerdere stellingen betrof over het schrikken, eraf vallen en het paard wat naast je blijft staan.... tja... sil zal ook echt niet bij me weglopen als ze schrikt of in paniek raakt (ze springt dan om je heen). Maar het vallen laat ik evengoed liever achterwege. Daar kunnen bij botten niet meer tegen.

Vandaar dat ik nog steeds zoek om de rust erin te krijgen, ook bij monsters die gevaarlijk naderen en harde wind met bij behorende vleesetende trollen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

StefenYnia schreef:
Marjoow, spijt me meis, maar ik denk dat je beter een slotje aan kan vragen, sommige mensen hebben nu eenmaal geen respect voor anderen, dan is het beter dat je ze de mond maar op een andere manier snoert, denk ik.

En jij snoert jongere de mond omdat ze (door hun beperkte hersencapaciteit) nog niet rationeel kunnen nadenken.
Citaat:
Kind, je snapt het duidelijk niet, en ja, dan ben ik inderdaad heel direct en zeg ik: Krijg eerst maar eens wat eelt op je ziel, dan praten we verder. Ook voor jou geldt: Mijn PB is geduldig. Schoolplein gedrag ben ik al meer dan 16 jaar klaar mee.

Jij wilt alleen maar discusieren met rationele mensen... mits ze maar op lijn staan met jou.
Zodra jij het gevoel hebt dat "men" tegen jou is, zijn ze sowieso voor HC en ga je niet verder op hun discussie/opmerkingen/meningen in.
Citaat:
Ik vind het weer respectloos als je probeert je te mengen in een discussie, ongeacht leeftijd, dat jij iemands mening afwimpelt als 'onzin'. Hetgeen je bij mij deed, wat mij doet geloven dat je nog niet klaar bent een echte discussie te voeren. En dat haakt weer in op hetgeen ik eerder al uitlegde, dus ik ga ook hier niet verder meer op in.

Ik vind (persoonlijk) het reageren met:
Lief meisje....
Kind toch...
gebrek hebben aan respect voor andere mensen.

Je eigen Quote:
Citaat:
Oh, daar gaan we weer. DE favoriete woorden van Bokt, tegenwoordig 'Volwassen worden' en 'respect'. Kan je niets anders verzinnen? Niet erg orgineel. ;-)

Citaat:
(En ja, ik word nu echt een beetje chaggo, elke keer weer hetzelfde verhaal, tig keer advies aan anderen, maar eigen advies wordt niet gevolgd. Sorry, dan verlies je in mijn ogen je geloofwaardigheid.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:42

StefenYnia schreef:
Daar heeft de sekte wel voor gezorgd

Sorry hoor, maar ik zie in heel dit topic maar één persoon met een vreemdsoortige HC-obsessie, en maar één persoon die alleen op een zeer emotionele en net niet rationele wijze naast het topic door post, en dat ben jij. Misschien doe je jezelf inderdaad een plezier met hier niet te lezen.

Citaat:
Vandaar dat ik nog steeds zoek om de rust erin te krijgen, ook bij monsters die gevaarlijk naderen en harde wind met bij behorende vleesetende trollen.

Meer kan je niet doen, niet?
Verder denk ik dat accepteren dat niet ieder paard even goed in staat is om genoeg rust in zijn/haar hoofd te krijgen om zich altijd en overal veilig te voelen ook een deel is van verantwoord trainen met je paard. Dat is bij mensen ook niet het geval.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:44

lifaya schreef:
Ikzelf vind het toch vragen om problemen, om zonder hoofdstel buiten te rijden. Hoe lief je paard ook is, en hoe rustig en bomproof.... Het blijven van zichzelf vluchtdieren. Wat nou als er iets onverwachts gebeurt en ze aan de kletter gaat richting een drukke autoweg...? Als ik op een paard zit mét hoofdstel is het enige wat ik doe en blijf proberen het paard om trekken. Is me al een paar x gelukt om op deze manier een paard uit rengalop te halen, en ik moet zeggen, dat voelt toch iets veiliger, ook voor je medemens :) Paard sloeg op hol op een druk strand. Dan wil je niet dat een gigantische gelder zich op de mensen laat inbeuken :+ Dus ik heb met al mijn kracht het dier binnen no time kunnen omtrekken en keren.

Heb overigens alleen de beginpost gelezen. Hoop dat ik niet veel belangrijks heb gemist :)

Deze post is niet persee richting jou bedoeld Lifaya, maar even iedereen in t algemeen die steeds die kans laat terug komen over het aan de kletter gaan richting een drukke autoweg.
Naar mijn mening is het sowieso niet slim om ergens te rijden waar je op een drukke, (gevaarlijke) autoweg uit komt, met of zonder hoofdstel. Kan best zijn dat sommige mensen geen andere keuze hebben, maar als een paard er in paniek van door gaat, ziet ie die auto's ook niet als ie wel een hoofdstel aan heeft

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:50

xTammyy schreef:
lifaya schreef:
Ikzelf vind het toch vragen om problemen, om zonder hoofdstel buiten te rijden. Hoe lief je paard ook is, en hoe rustig en bomproof.... Het blijven van zichzelf vluchtdieren. Wat nou als er iets onverwachts gebeurt en ze aan de kletter gaat richting een drukke autoweg...? Als ik op een paard zit mét hoofdstel is het enige wat ik doe en blijf proberen het paard om trekken. Is me al een paar x gelukt om op deze manier een paard uit rengalop te halen, en ik moet zeggen, dat voelt toch iets veiliger, ook voor je medemens :) Paard sloeg op hol op een druk strand. Dan wil je niet dat een gigantische gelder zich op de mensen laat inbeuken :+ Dus ik heb met al mijn kracht het dier binnen no time kunnen omtrekken en keren.

Heb overigens alleen de beginpost gelezen. Hoop dat ik niet veel belangrijks heb gemist :)

Deze post is niet persee richting jou bedoeld Lifaya, maar even iedereen in t algemeen die steeds die kans laat terug komen over het aan de kletter gaan richting een drukke autoweg.
Naar mijn mening is het sowieso niet slim om ergens te rijden waar je op een drukke, (gevaarlijke) autoweg uit komt, met of zonder hoofdstel. Kan best zijn dat sommige mensen geen andere keuze hebben, maar als een paard er in paniek van door gaat, ziet ie die auto's ook niet als ie wel een hoofdstel aan heeft

Wij moeten 1 drukke weg langs, dan zijn we in de duinen. Veel keus is er verder niet. En het is wel een paar keer gebeurd dat het paard (niet waar ik op zit) aan de kletter is gegaan, en het enige dat je dan kan doen is er voor zorgen dat die de bollenvelden op gaat ipv de autoweg :) Er rijden namelijk wel eens trekkers voorbij en daar had dat paard toen erge schrik van.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:57

Bandida schreef:
[
Verder denk ik dat accepteren dat niet ieder paard even goed in staat is om genoeg rust in zijn/haar hoofd te krijgen om zich altijd en overal veilig te voelen ook een deel is van verantwoord trainen met je paard. Dat is bij mensen ook niet het geval.

Ik denk dat ik nu eenmaal iemand ben die altijd vragen blijft stellen. :D Waar kan het beter? Hoe kan ik dit oplossen/verbeteren. Ik stel die vragen aan anderen (en ging daarmee dus in op de conditionering van HC die ik graag wat concreter wilde zien) en aan mijzelf.

Zal wel een obsessie zijn. :P

Ik probeer bij te leren in discussies, verschillende visies mee te nemen en dat tegen het licht te houden met mijn eigen visie. Daar leer ik van. (ik ben serieus van mening dat je nooit bent uitgeleerd)
Maar zoals gezegd... dan moeten die discussies wel concrete info inhouden.
Bokt staat bol van termen als leiderschap, alpha, dominantie, gevoel, etc etc... en ieder geeft een eigen invulling aan die (soms zeer oncorrect gebruikte) termen.
Ik kan daar niets mee.

Als iemand tegen mij zegt: Je paard is een alpha-merrie en je moet vanuit energie uitzenden om te laten voelen wie de leiding neemt... tja, dan krab ik achter mijn oren. (nog even afgezien dat strikt genomen alpha per definitie hier verkeerd wordt gebruikt en dominantie tussen verschillende species niet bestaat)

Zegt iemand.... Je paard loopt je ondersteboven met leiden en als je dit middels R+ wilt oplossen dan begin je met het belonen van beleefdheidsgedrag, waarbij je hem leert om dmv vastgestelde signalen te wijken (kan lichte druk zijn, maar ook een simpele handbeweging) etc etc

Let wel... ik bedoel dit slechts als voorbeeld van een concreet antwoord versus een vaag verhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:59

lifaya schreef:
xTammyy schreef:

Wij moeten 1 drukke weg langs, dan zijn we in de duinen. Veel keus is er verder niet. En het is wel een paar keer gebeurd dat het paard (niet waar ik op zit) aan de kletter is gegaan, en het enige dat je dan kan doen is er voor zorgen dat die de bollenvelden op gaat ipv de autoweg :) Er rijden namelijk wel eens trekkers voorbij en daar had dat paard toen erge schrik van.

Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om met zo'n paard aan de hand deze weg te passeren. En dan pas na een gedegen schriktraining met trekkers.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:02

Bandida schreef:
StefenYnia schreef:
Daar heeft de sekte wel voor gezorgd

Sorry hoor, maar ik zie in heel dit topic maar één persoon met een vreemdsoortige HC-obsessie, en maar één persoon die alleen op een zeer emotionele en net niet rationele wijze naast het topic door post, en dat ben jij. Misschien doe je jezelf inderdaad een plezier met hier niet te lezen.

Citaat:

Heel veel paarden zijn drukker of schrikachtiger bij harde wind, en niet alleen paarden, vraag maar eens aan leerkrachten... :+

Tegen de natuur kan je niet vechten zeg ik altijd maar. Net zoals sommige merries gewoon enkele dagen van hun cyclus niet te genieten zijn, of dat sommige paarden niet geschikt zijn voor ongeoefende ruiters. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:04

De paarden zijn in principe bomproof. Maar als er opeens een trekker met een enorme vaart langsrijd, zal waarschijnlijk elk paard wel schrikken :+ Dus daar is niet veel an te doen. Verder kom ik niet op het paard zonder opstapje, zelfde geld voor de andere ruiter :') dus dat is helaas geen optie (ik ben 1.60, paard 1.63, andere ruiter 1.58 en paard 1.73 :') )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:05

Het lijkt mij eigenlijk dat je op je paard moet kunnen vertrouwen als je op buitenrit gaat.
Ik bedoel dat je je paard goed kent en weet hoe hij inelkaar zit.
En ongeveer weet hoe hij zal reageren in bepaalde situaties en hoe je daar mee om kunt gaan.
Als je vaak buitenrijdt, wordt het voor het paard ook heel gewoon.
Met een schrikkerige stuiterbal zou ik niet eens een buitenrit durven maken.
Dit geldt voor rijden met hoofdstel of met een neckrope.

Mijn paard heeft gewoon een hoofdstel om, maar loopt heel ontspannen, ik hoef eigenlijk nooit 'vast te houden'.
Ook gaan we enge, nieuwe dingen niet snel uit de weg, mits het niet gevaarlijk is.
Daar worden ze gewoon heel mak van.
Zoals laatst kwamen een golfautootje tegen op een weggetje, zo'n raar hoog ding met een zwaar bromgeluid.
Nu hadden we een inrit in kunnen gaan en wachten tot het voorbij was, maar we zijn het gepasseerd.
De paarden vonden het raar, maar gewoon de tijd gegeven en geen druk geven op de paarden.
Dan weten ze dat het blijkbaar kan, en we konden het rustig passeren.

Het gaat om een goede, veilige buitenrit niet eens met wat voor tuig je rijdt.
Maar hoe je zelf bent, en of jezelf ontspannen kunt blijven en je paard daardoor mak en nuchter blijft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:08

randalinpony schreef:
[
Heel veel paarden zijn drukker of schrikachtiger bij harde wind, en niet alleen paarden, vraag maar eens aan leerkrachten... :+

)

Ja, dat weet ik. Maar dit is toch anders, mogelijk door slecht zicht. Dit is simpelweg paniek. Niet drukker of schrikachtiger, maar bang.
Het is toch iets wat mij intrigreert. Maar ik ben misschien niet normaal. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:09

lifaya schreef:
De paarden zijn in principe bomproof. Maar als er opeens een trekker met een enorme vaart langsrijd, zal waarschijnlijk elk paard wel schrikken :+ Dus daar is niet veel an te doen. Verder kom ik niet op het paard zonder opstapje, zelfde geld voor de andere ruiter :') dus dat is helaas geen optie (ik ben 1.60, paard 1.63, andere ruiter 1.58 en paard 1.73 :') )

Aanhanger achter het paard hangen met een trapladder erop :D