[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:23

Ik denk dat ze op beide foto's vooral nog in "horizontaal evenwicht" is.. (dus tussen stuwen en dragen in) wat op zich al een hele "prestatie" is aangezien zij van zichzelf "te" stuwend is.

Ze moet nog meer op het achterbeen komen, nog meer vormen op de bovenlijn waardoor ze nog ronder wordt in de hals, meer bij elkaar komt en van daaruit meer tot dragen KAN komen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:24

gummie schreef:
MandyL schreef:
Ik zie een pony redelijk op de voorhand en weinig rug gebruik. Ook mag de pony zijn benen actiever optillen. Verder sluit ik me aan bij luffb.

Ik zie een pony die waarschijnlijk gewoon een korte en vlakke draf heeft. Vandaaruit valt niet te verwachten dat die foto op welke manier dan ook anders gaat worden.

Blij dat iemand ziet dat het idd de natuur van het paardje is waardoor het optillen van de benen niet overdreven gebeurd. Al had ze hier wel iets actiever mogen zijn. Pony is van het ouderwetse type (niet vreemd met 22 jaar;)) en dus nog niet zo heel erg van de spectaculiare gangen;)

Verder heb ik nog een vraagje aan Mandy L. Hoe kan je met mij meegaan als je zegt dat die juist behoorlijk op de voorhand is en geen rug gebruikt terwijl ik juist zeg dat ik wel ruggebruik zie? En waar zie je het dan aan? Probeer te omschrijven wat je ziet, niet alleen de conclusie die je eruit trekt.

Edit: SenZ ik denk dat een heel deel van het verschil ook het tempo is. Op de tweede lijkt ze wat ontspannen en wat luier te zijn, terwijl ze op de eerste foto heel alert lijkt, actiever loopt en daardoor de hans net even sterk maakt in het begin (zie de opbolling in het midden een stukje achter de kaak en het dat die een kort stukje doorbolt en daarna weer verdwijnt)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:27

S_en_Z schreef:
Ik denk dat ze op beide foto's vooral nog in "horizontaal evenwicht" is.. (dus tussen stuwen en dragen in) wat op zich al een hele "prestatie" is aangezien zij van zichzelf "te" stuwend is.

Ze moet nog meer op het achterbeen komen, nog meer vormen op de bovenlijn waardoor ze nog ronder wordt in de hals, meer bij elkaar komt en van daaruit meer tot dragen KAN komen.

mooi gezegt, het kan altijd beter maar ik vind zeker dat je al op de goede weg bent en dit een goede uitgangspositie is!

LuffB ik denk dat je foto 1 en 2 andersom bedoelt?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:30

celine14 schreef:
S_en_Z schreef:

mooi gezegt, het kan altijd beter maar ik vind zeker dat je al op de goede weg bent en dit een goede uitgangspositie is!

LuffB ik denk dat je foto 1 en 2 andersom bedoelt?

inderdaad andersom. Ik zat niet op te letten!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:32

haha geeft niet ik dacht ik maak het ff duidelijk voor de meelezer :P haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:39

MandyL schreef:
MyWishMax schreef:
Ik zou meer activiteit van achter willen zien. Voor een verzamelde draf vind ik het achterbeen niet actief genoeg en zakt hij van voor teveel en knikt in. Als je meer activiteit kan behouden in je verzameling, zal hij ook wat minder zakken van voor en wat meer van achter.

Kan je hem vanuit het beeld op de foto ook uitschuiven aan de voorkant? Want dan kan je dan proberen, dat hij zijn neus er meer uit gaan drukken en hopelijk minder inknikt.

Ja dat vind ik zelf ook ! meer zijn benen optillen en ondertreden.

Wat bedoel je precies met het uitschuiven aan de voorkant?

Ehm, wat meer verlengen in de hals, om die knik in zijn hals verder naar voren te krijgen. Dat hij een vloeiende lijn heeft in zijn hals en niet halverwege hapert. Als hij dan meer op het achterbeen komt na verloop van tijd, kan hij een mooie oprichting laten zien. Een mooie aangespannen halsspier over de gehele lengte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:41

gummie schreef:
Dan moet ik bij deze toegeven dat ik de grootste blunder allertijden op bokt heb gemaakt, namelijk stap schrijven terwijl het draf is!!! Ik schrijf het maar even toe aan mijn even niet meer goed functionerende hersenen. Vlaag van verstandsverbijstering!!!! :x := _O-

Maar goed dat ik daarna even ben gaan wandelen: frisse lucht doet goed!! ;)

:') Dat hebben we allemaal wel eens :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:43

ik zojuist nog:P

Oke, weer even een foto zonder zadel om goed naar die rugspieren te kijken. Wat vinden we hier van?
[verwijderd ivm herbruikte link]
ik zal zo vertellen wat ik ervan vind, maar wacht nu nog heel even jullie mening af. Kijken of we van mening verschillen ja of nee;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:44

MyWishMax schreef:
MandyL schreef:

Ja dat vind ik zelf ook ! meer zijn benen optillen en ondertreden.

Wat bedoel je precies met het uitschuiven aan de voorkant?

Ehm, wat meer verlengen in de hals, om die knik in zijn hals verder naar voren te krijgen. Dat hij een vloeiende lijn heeft in zijn hals en niet halverwege hapert. Als hij dan meer op het achterbeen komt na verloop van tijd, kan hij een mooie oprichting laten zien. Een mooie aangespannen halsspier over de gehele lengte.

Zie mijn voorbeeld vorige pagina. Neem aan dat je dat bedoelt MWM?

Ik vind jouw paard er fijn overheen lopen Samantha zoals in de link. De eerste foto houdt ze wat vast in de hals en mag ze idd iets meer laten vallen. De tweede foto mis ik ontspanning en mis ik ronding in de hals, achter vind ik haar daar wel fijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:46

LuffB schreef:
gummie schreef:
Ik zie een pony die waarschijnlijk gewoon een korte en vlakke draf heeft. Vandaaruit valt niet te verwachten dat die foto op welke manier dan ook anders gaat worden.

Blij dat iemand ziet dat het idd de natuur van het paardje is waardoor het optillen van de benen niet overdreven gebeurd. Al had ze hier wel iets actiever mogen zijn. Pony is van het ouderwetse type (niet vreemd met 22 jaar;)) en dus nog niet zo heel erg van de spectaculiare gangen;)

Verder heb ik nog een vraagje aan Mandy L. Hoe kan je met mij meegaan als je zegt dat die juist behoorlijk op de voorhand is en geen rug gebruikt terwijl ik juist zeg dat ik wel ruggebruik zie? En waar zie je het dan aan? Probeer te omschrijven wat je ziet, niet alleen de conclusie die je eruit trekt.

Edit: SenZ ik denk dat een heel deel van het verschil ook het tempo is. Op de tweede lijkt ze wat ontspannen en wat luier te zijn, terwijl ze op de eerste foto heel alert lijkt, actiever loopt en daardoor de hans net even sterk maakt in het begin (zie de opbolling in het midden een stukje achter de kaak en het dat die een kort stukje doorbolt en daarna weer verdwijnt)

Ik zie actiever niet alleen als het hoger optillen van het achterbeen. Wel het verder naar voren plaatsen en mate van buiging in de gewrichten. Het naar voren én hoog optillen is idd voor veel paarden niet weggelegd. Hoewel op die foto het ook aan het moment ligt, volgens mij. Een fractie eerder genomen foto, kan al een hoger opgetild achterbeen laten zien.

Mijn pony had ook een zelfde manier van lopen, vroeger waren ze veel vlakker geloof ik? Daarbij zag je de mate van activiteit in het verder naar voren plaatsen van het achterbeen. Maar die manier vvan lopen hebben veel 'normale' paarden nu ook nog. Of ze tillen de achterbenen wel hoog op, maar zetten ze niet vooruit :D

het is en blijft een combinatie van zoveel dingen, dat het altijd enorm lastig is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:48

Joolien schreef:
MyWishMax schreef:

Zie mijn voorbeeld vorige pagina. Neem aan dat je dat bedoelt MWM?

Ik vind jouw paard er fijn overheen lopen Samantha zoals in de link. De eerste foto houdt ze wat vast in de hals en mag ze idd iets meer laten vallen. De tweede foto mis ik ontspanning en mis ik ronding in de hals, achter vind ik haar daar wel fijn.

Niet eens zo zeer richting het halsstrekken zoals op jouw voorbeeld. Wel meer de neus eruit. Ik ben niet heel goed in het uitleggen op schrift _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:49

Veel mensen verkijken zich op een actief achterbeen. Een sterk ingebogen been op de sprong heeft niet te maken met correcte aanleuning.

Haha dat probleem heb ik ook hoor :') Maar je bedoeld dus meer horizontaal uitschuiven?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:51

Nee, actiever is idd niet hoger optillen, maar ze had wel actiever mogen zijn. Dat zou er in resulteren dat ze iets hoger zou komen met haar hoofd, haar neusje er iets meer uit, en idd dat been er iets meer onder. Vroeger werden paarden voor andere doeleinden gefokt dan voor de sport en hoewel haar vader een ggk hengst is, is ze wel een kruising waarbij zo af en toe de zwakke kanten elkaar alleen maar versterken:P Maar als je bv naar een NF van vroeger en van nu kijkt is dat heel anders. Vroeger waren ze veel ronder en vlakker in bouw. En activiteit is in haar geval vaak genoeg gewoon sneller gaan lopen. Wat dan vervolgens natuurlijk opgevangen moet worden. etc enz. hha.

Natuurlijk is het ook de foto, de mate van horizon in die foto, het feit dat deze in een bocht is genomen etc etc. Maar daarom beoordelen we ook ze gewoon op deze momenten;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:53

MyWishMax schreef:
Ik zie actiever niet alleen als het hoger optillen van het achterbeen. Wel het verder naar voren plaatsen en mate van buiging in de gewrichten. Het naar voren én hoog optillen is idd voor veel paarden niet weggelegd. Hoewel op die foto het ook aan het moment ligt, volgens mij. Een fractie eerder genomen foto, kan al een hoger opgetild achterbeen laten zien.

Mijn pony had ook een zelfde manier van lopen, vroeger waren ze veel vlakker geloof ik? Daarbij zag je de mate van activiteit in het verder naar voren plaatsen van het achterbeen. Maar die manier vvan lopen hebben veel 'normale' paarden nu ook nog. Of ze tillen de achterbenen wel hoog op, maar zetten ze niet vooruit :D

het is en blijft een combinatie van zoveel dingen, dat het altijd enorm lastig is.

Mijn poown was niet zo vlak hoor.. (deze foto is uit 1999.. pony was daar al 15)

Afbeelding

(Helaas had ik zo leren zitten van mijn toenmalige instructrice "als een prinsesje Samantha, iets meer terug nog" -O- )

Pony was wel op het achterbeen. (zakt achter meer door dan voor)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:59

ja, maar dat is ook een heel ander foto moment;)
Dat kan ze ook wel, maar voor het topic leek de bovenste me wel interessant, omdat je daar echt goed kan zien dat ze de kaak vast houd.
(deze foto hoeft niet beoordeeld te worden)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:00

Ik heb deze nog..

alleen zit ik als een zoutzak dus ben ik er niet zo trots op :=

Afbeelding

Doorzitten is nog moeilijk voor me (loop ook bij osteo) Op deze momenten sta je normaal altijd met lichtrijden.. dus vandaar dat ik niet veel van deze voorbeelden heb :=

Vind dat ze hier mooi doorbuigt in de gewrichten, hals is mooi rond. Alleen mijn houding... *schaam* je ziet ook dat ik mijn armen heel vreemd plaats zodat ik haar niet in de mond kom terwijl ik uit balans ben.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:06

vertekend ook door je jas;) maar leuk paardje hoor. en wat meer dressuurmatige aanleg dan de mijne:P Vind haar hier ook mooi opgericht lopen:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:07

Doelde meer op mijn stoelzit en afgestoken benen. En daarbij kukel ik ook nog eens naar voren :=

Volgens mij liep ik ook tegen haar te kletsen omdat ze zo braaf reageerde.

Baasje is soms een kluns, maar paard is geweldig.

We zijn al van ver gekomen hoor.. als ik je foto's laat zien van vorig jaar zeg je "wat is dat voor ezel?"

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:11

LuffB schreef:
ik zojuist nog:P

Oke, weer even een foto zonder zadel om goed naar die rugspieren te kijken. Wat vinden we hier van?
http://i46.tinypic.com/r2vzut.jpg
ik zal zo vertellen wat ik ervan vind, maar wacht nu nog heel even jullie mening af. Kijken of we van mening verschillen ja of nee;)

gespannen in de rug, mede door de staartdracht.. is ook ongelijk in de benen.. nu moet ik erbij zeggen.. dat dit niet echt een dressuurtypisch ras is volgens mij := het is wel een "zwevertje"
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-12 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:17

Arabieren hebben meestal inderdaad ruimere gangen dan het gemiddelde typische dressuurpaard en stappen met gemak over de sporen van hun voorhoeven heen.

Eigenlijk vind ik het overigens helemaal niet zo relevant om foto's te beoordelen van paarden in vrijheid, zijn jullie dat met me eens? Immers, de hele discussie van is een paard op de voorhand of niet heeft daar al totaal geen zin omdat alle paarden in vrijheid in principe op de voorhand vallen (op de achterhand zijn ze normaal alleen als ze daarheen gereden worden)...maar ook omdat we heel andere eisen stellen aan een paard dat een ruiter moet dragen in vergelijking met een die in vrijheid loopt. Van een paard met ruiter wil je dus toewerken naar gedragenheid, onderbrengen van het achterbeen, nageeflijkheid, goed gebruik van de buikspieren, etc, maar voor een paard in vrijheid is dat totaal niet relevant.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:49

LuffB schreef:

De dingen waar ik het niet mee eens was heb ik gezegd en de rest daar ben ik het mee eens. Maar vind het niet nodig om te herhalen .. vandaar :)

Ik heb het idee dat het paard zich van voor oppropt en daardoor spanning op de rug komt te staan. Er gebeurd veel aan de voorkant.. maar het "achterlijfje" lijkt er achteraan te sloffen.

MyWishMax, Duidelijk! danku :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:05

Pff snap er niks meer van :}

Volg al een tijdje heb ook al een aantal keren de startpost doorgelezen maar ik zie het niet... :$:$

Heeft iemand hier het geduld om het mij uit te leggen en te zorgen dat ik het zie, graag PB ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:24

Joolien schreef:
Veel mensen verkijken zich op een actief achterbeen. Een sterk ingebogen been op de sprong heeft niet te maken met correcte aanleuning.

Haha dat probleem heb ik ook hoor :') Maar je bedoeld dus meer horizontaal uitschuiven?

Ja _O-

Gelukkig is het duidelijk MandyL! Zie je het zelf ook en ben je het ermee eens?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:14

Deze dan?
Afbeelding

Ps. het betreft een momentopname van het wegrijden in middengalop.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:29

Moeilijke hoek zeg! Maar wat ik dénk te zien is dat het paard in ieder geval krachtig afzet achter.