Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:is het begin \inzet van een pirouette
knollentuin schreef:ik zit al een poosje lekker mee te lezen en te kijken , ik ga hier ook een paar fotos zetten, leuk!
Pion schreef:Maar bertie, vind jij de 2e foto dan ook gespannen ogen?
Paard loopt idd iets achter de loodlijn maar zie geen 'strak' paard.
Kun je mij vertellen waar ik op moet letten?
Want ik zie niet zozeer spanning op de draffoto (wel op die van galop).
bertie schreef:Al met al een verwarrend plaatje, dat mij meer aan spanning doet denken dan aan 'fijn' rijden.
bertie schreef:En dan vind ik de staartdracht wel degelijk een teken van spanning
Amanda schreef:Zo, ik ben weer bijgelezen. Het was nogal veel (op mobiel is dit niet te doen)
Lizzii: ik word helemaal blij van jouw post
Wat een energie straalt het uit. Toppie!
Sjolvir: Ziet er super makkelijk uit. Fijn dat hij het zo makkelijk op pakt.
En Toobs is leuk!
Stuwen komt inderdaad heel veel voor. We willen uiteindelijk naar dragen, maar dit kost veel kracht en moet je trainen.
En dan merk je dat paarden zeker in het begin makkelijk terug grijpen naar het stuwen.
Dat heeft tijd nodig
Ik heb foto's van mijn les van vrijdag: [RIJ-ITP] Jim en ik @ les van Noor Tanger
Waarbij ik deze er even uit wil halen. Ik vind dit zo'n mooi plaatje. We komen van veel hangen, spanning in de kaak, spanning in mijn armen.
En als ik dan dit zie... Daar word ik helemaal blij van
Verder hebben we heel relaxt kunnen draven. Jim en ik zijn nog niet constant. Jim doet heel lief wat ik vraag. Maar als ik het maar half vraag, doet hij het ook maar half. Ben ik te lief, neemt hij de ruimte.
Ik moet dus consequenter rijden. Jim is bereslim wat dat betreft.
Doe ik dat niet, krijg je op een stukje van 3 meter van dit:
Naar dit (te laaaaaat....)
Uiteindelijk wil ik naar dit toe. Wat hoger ingesteld, maar wel rond, rug mooi bol, losse houding en fijn dragend achterbeen.
Dat is nog veel te zwaar om constant te doen, maar ik ben al wel blij dat hij dit stukjes aanbiedt
Amanda schreef:Pion: Bedankt. Zijn we inderdaad ook mee bezig. Hij heeft snel die neiging en is ook nog eens overbouwd, wat het dubbel lastig maakt. Hij heeft altijd een onderhals gehad, omdat hij weinig zakte en de verkeerde spieren aanspande (mijn spanning was zijn spanning zeg maar). We zijn eerst begonnen met de ontspanning aan de voorkant en het leren dat hij zijn hals rond moet laten zakken (en ik los moet laten). Dat kost nog zoveel kracht dat hij inderdaad snel op de voorhand valt.
Hij is al een stuk sterker, maar het blijft moeilijk, zeker als hij wat moeier wordt.
En ik ben vaak net te traag in mijn reactie.
Huiswerk voor mij is dan ook: sneller reageren, zodat hij de kans niet krijgt.
Pion schreef:Yasmin:
Achterbeen vind ik te weinig.
Gaat achterbeen in afdruk van het voorbeen landen? Ik acht de kans niet groot.
Het oogt iets sloom, iets stijf.
Zou hem liever wat meer voorwaarts zien, wat actiever.
Bij sommige paarden is het fijn even iets langer/lager te vragen zodat ze echt de hand mee nemen naar voren, dat het beeld iets losser wordt.
Om vervolgens dan weer naar 'boven' te rijden.
Positief is dat overal het neusje er uit is, ruimte