[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:28

Nog een meelezer, even een stip zodat ik het topic snel terug kan vinden! ;-)

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:10

lees al een tijdje mee, nu maar eens met foto:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:17

knollentuin schreef:
is het begin \inzet van een pirouette ;)

Ik snap hem niet. Hij steunt op linksachter en rechtsachter komt verder naar voor, dan verwacht ik qua beenzetting een rechtergalop, maar voor een pirouette naar rechts klopt de stelling en buiging weer niet (die is juist naar links).

Waar zit mijn denk/kijkfout dat dit beeld niet klopt bij mijn idee voor een inzet van een pirouette?

Ik vind het van voor inderdaad wat "kort in de hals" er uit zien, wat omhooggedrukt opgericht, in plaats van een open aanleuning en "vrije" oprichting. Moet je hem erg bij je houden als je meer activiteit vraagt?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:48

knollentuin schreef:
ik zit al een poosje lekker mee te lezen en te kijken , ik ga hier ook een paar fotos zetten, leuk!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb met enige verbazing wat commentaar op deze foto's gelezen.
De eerste foto is inderdaad een inzet voor een pirouette links, en dat is niet een gemakkelijke foto om te beoordelen.

Maar die tweede foto toont wél een beeld waar ik iets over durf te zeggen. :o
Het 'plaatje' toont een van voren naar achteren gereden paard. (ik weet het, het is maar een momentopname ..).

Al met al een verwarrend plaatje, dat mij meer aan spanning doet denken dan aan 'fijn' rijden.

Neus achter de loodlijn, wel degelijk een knik, een achterbeen dat wat na komt. Ok, het is niet de meest gemakkelijke foto, omdat hij van schuin voor genomen is, maar toch..
Ik begreep ook niet waar het idee vandaan komt dat de teugels in een boogje zouden hangen. Het lijkt meer een vertekening die ontstaat door de dikte van de hals.
En die staart, die hoort toch echt gewoon in het verlengde van de ruggenwervels ontspannen af te hangen. Een hoge staart als ultieme uiting van "de hogere opwaartse bovenlijnboog"? Ik geloofde m'n ogen niet toen ik dit las..
Een paard hoort juist te zakken in de achterhand.. En de staart gaat daarin gewoon mee. In een vloeiende lijn.

Dit paard is overigens géén tuiger, maar een gewoon rijpaard met prima rijpaardbloed in de aderen (ik heb even wat research op afstamming gedaan).
En dan vind ik de staartdracht wel degelijk een teken van spanning. Wat voor mij ook in de rest van het hele plaatje bevestigd wordt.

Ik zie in dit drafmoment geen verzameling (dan zou de achterhand echt moeten zakken, en het achterbeen niet naar achteren opgetild), en een hoge staartdracht met een zakkende kantelende achterhand kan ik niet goed rijmen.
En als dit een arbeidsdraf is, dan verwacht ik toch echt meer ontspanning, minder kort in de hals ook.

Verwarrend plaatje, dus. %)

Om nou de 'gewone' draf van de tweede foto qua staartdracht te vergelijken met de staartdracht tijdens een levade gaat me ook wat ver.
Overigens zie je in een levade wel een aangespannen staart, maar nog steeds de lijn van de wervelkolom volgend.
Afbeelding
Voor meer levadeplaatjes even googelen:
levadeplaatjes
(en dan gaat het natuurlijk niet om de circus-levades)

Hier nog zomaar een plaatje, van een piaffe deze keer, met staart in het verlengde van de wervelkolom.
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:52

Maar bertie, vind jij de 2e foto dan ook gespannen ogen?
Paard loopt idd iets achter de loodlijn maar zie geen 'strak' paard.

Kun je mij vertellen waar ik op moet letten?
Want ik zie niet zozeer spanning op de draffoto (wel op die van galop).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:54

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:25

Pion schreef:
Maar bertie, vind jij de 2e foto dan ook gespannen ogen?
Paard loopt idd iets achter de loodlijn maar zie geen 'strak' paard.

Kun je mij vertellen waar ik op moet letten?
Want ik zie niet zozeer spanning op de draffoto (wel op die van galop).

Mijn eerste reactie is zonder meer dat achterbeen. (dat is waar ik sowieso het eerst naar kijk: wat gebeurt er met een achterbeen, dan kun je van daar al vaak zien hoe er aan de voorkant gereden wordt :D )
Voornamelijk dat achterbeen dus dat naar achteren lijkt te worden opgetild, 'zeker ook in lijn met die hoge staartdracht.
In combinatie met dat achter de loodlijn, het korte in de hals, zie ik dan meer 'van voor naar achteren' dan van 'achteren naar voren'.

Mijn commentaar ging vooral over de verwarring die bij mij ontstaat als ik naar die foto kijk. Het is geen boter, het is geen vis, zeg maar. Ik vind het er niet harmonieus uit zien. Of er nou zoveel 'spanning' is .. hm .. ja, toch wel. In ieder geval maakt het me niet blij. (ik zie natuurlijk ook liever een blijer paard, maar dat had je al wel begrepen)

Ik las nog even mijn bijdrage door over de momenten dat ik het over 'spanning' had.
bertie schreef:
Al met al een verwarrend plaatje, dat mij meer aan spanning doet denken dan aan 'fijn' rijden.

en (in het kader van staartdracht voor een KWPN rijpaard - geen tuiger)
bertie schreef:
En dan vind ik de staartdracht wel degelijk een teken van spanning

en (in het kader van de vraag wat voor draf zien we hier: verzameling?-nee .. als dit een arbeidsdraf is, dan ..)
[quote"=bertie"]En als dit een arbeidsdraf is, dan verwacht ik toch echt meer ontspanning, minder kort in de hals ook.[/quote]

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:33

ik wil geen vergelijk trekken naar mijn fotos, maar meer de vraag beantwoorden over of een staart hoger gedragen kan worden ... ..het is maar hoe je iets leest

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:35

Oke bedankt voor je toelichting :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

Ik ben HEEL benieuwd wat jullie van deze piaffe vinden :j

Het hoofd is te hoog, maar de bekken is wel goed gekanteld en Vienna gebruikt haar rug...
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:38

Dat is geen piaffe :n Beenzetting klopt van geen kant. Voorhoef hoort tot halverwege het pijpbeen te komen. Ze is wel bol in de rug, maar is niet nagefelijk. Een pré tijdens de piaffe :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:42

Zou je er niet bijgezet hebben dat het een piaffe voor moet stellen zou mijn eerste gedachte uitgegaan zijn naar 'verzet'.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:42

een paard dat de hals zo wegstrekt met de bracchius erop en de boeg eruit duwt,drukt rug ook weg, rug is alleen bol op bekken\lendenen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:43

De fjord hierboven vind ik overigens redelijk fijn lopen. Niet opgekropt.
Voor het beeld de handen iets lager plaatsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:45

Ik zie hetzelfde als Pion. De beenzetting klopt niet. Ze bolt haar rug, maar als je aan zou geven dat ze daarna een flinke bok gaf had ik het ook geloofd :j

fjordenfan:
Het eerste dat me opvalt is dat ze kantelt. Verder oogt het alsof ze wat impuls mist.
Wat was je hier aan het doen? Lijkt alsof je een oefening rijdt, maar het is me niet helemaal duidelijk.
En wat vind je hier zelf van?

Kan er iemand nog iets over mijn foto's zeggen?
Had ze een paar pagina's terug geplaatst, maar nog geen reactie gehad :o
Zou wel graag iets horen, ter lering, verbetering, enz. :)

Amanda schreef:
Zo, ik ben weer bijgelezen. Het was nogal veel (op mobiel is dit niet te doen) :=

Lizzii: ik word helemaal blij van jouw post :D
Wat een energie straalt het uit. Toppie! +:)+

Sjolvir: Ziet er super makkelijk uit. Fijn dat hij het zo makkelijk op pakt.
En Toobs is leuk!

Stuwen komt inderdaad heel veel voor. We willen uiteindelijk naar dragen, maar dit kost veel kracht en moet je trainen.
En dan merk je dat paarden zeker in het begin makkelijk terug grijpen naar het stuwen.
Dat heeft tijd nodig :j

Ik heb foto's van mijn les van vrijdag: [RIJ-ITP] Jim en ik @ les van Noor Tanger

Waarbij ik deze er even uit wil halen. Ik vind dit zo'n mooi plaatje. We komen van veel hangen, spanning in de kaak, spanning in mijn armen.
En als ik dan dit zie... Daar word ik helemaal blij van :D
Afbeelding

Verder hebben we heel relaxt kunnen draven. Jim en ik zijn nog niet constant. Jim doet heel lief wat ik vraag. Maar als ik het maar half vraag, doet hij het ook maar half. Ben ik te lief, neemt hij de ruimte.
Ik moet dus consequenter rijden. Jim is bereslim wat dat betreft.
Doe ik dat niet, krijg je op een stukje van 3 meter van dit:
Afbeelding

Naar dit (te laaaaaat.... := )
Afbeelding

Uiteindelijk wil ik naar dit toe. Wat hoger ingesteld, maar wel rond, rug mooi bol, losse houding en fijn dragend achterbeen.
Dat is nog veel te zwaar om constant te doen, maar ik ben al wel blij dat hij dit stukjes aanbiedt :j
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:47

overigens bood mijn pony (helaas moeten inslapen) ook wel eens een stukje piaffe aan. Echt gaaf om te voelen. Nog lang niet correct. Maar ik had ook geen idee wat we aan het doen waren :') Moest hem van m'n instructrice achter wat sneller maken in stap, en toen begon hij heel fanatiek te piafferen :))

Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:50

Ik zie er ook geen Piaffe in, paard bolt de rug, maar heeft weinig buiging in de achterbenen, daarnaast zet ze een onderhals erop. Onderhals en correct ruggebruik gaan imo niet samen :n voorbenen staan op de grond, waaruit af te leiden is dat deze oefening op de voorhand is

Wel een interessante foto :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:52

Foto van themuisje geeft een meer ontspannen en correct beeld van een beginnende Piaffe :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:56

Volgens mij rijdt fjordenfan op de meeste foto's net een bocht (gebaseerd op waar de amazone heen kijkt).
Activiteit vind ik moeilijk te zien vanaf een foto, zou meer mogen maar is redelijk volgens mij.

Amanda:
Pony lijkt snel de neiging te hebben op de voorhand te vallen, te stuwen.
Bezig houden, sterker maken, schakelen. Je voelt denk ik wel wanneer hij de grond in gaat, probeer dan direct iets van hem te vragen (overgang, schakel).
De 3e foto waarbij staat 'te laat', hangen de teugels los maar hij duikelt niet meer zo de grond in. Iets wat op de 2e foto nog duidelijk te zien is.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:58

Hier nog een meelezen en ben erg benieuwd wat jullie van onderstaande vinden.
voelde op die namelijk erg fijn aan met rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zie namelijk op de foto's voor mijn gevoel meer spanning als dat ik op dat moment voelde, daarnaast vond ik hem kwa achterbeen en buiging wél fijn.

Dit was trouwens op kamp 2 jaar terug, paard is niet van mij (reed ik alleen die week) , daarom graag keiharde mening, leer ik alleen maar meer van.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:58

Splinter schreef:
Foto van themuisje geeft een meer ontspannen en correct beeld van een beginnende Piaffe :j

Behalve m'n eigen houding dan :x
Opgetrokken knieen en een terugwerkende hand...
Wat was die pony toch een topper <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:59

Pion: Bedankt. Zijn we inderdaad ook mee bezig. Hij heeft snel die neiging en is ook nog eens overbouwd, wat het dubbel lastig maakt. Hij heeft altijd een onderhals gehad, omdat hij weinig zakte en de verkeerde spieren aanspande (mijn spanning was zijn spanning zeg maar). We zijn eerst begonnen met de ontspanning aan de voorkant en het leren dat hij zijn hals rond moet laten zakken (en ik los moet laten). Dat kost nog zoveel kracht dat hij inderdaad snel op de voorhand valt.
Hij is al een stuk sterker, maar het blijft moeilijk, zeker als hij wat moeier wordt.
En ik ben vaak net te traag in mijn reactie.
Huiswerk voor mij is dan ook: sneller reageren, zodat hij de kans niet krijgt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:02

Yasmin:
Achterbeen vind ik te weinig.
Gaat achterbeen in afdruk van het voorbeen landen? Ik acht de kans niet groot.
Het oogt iets sloom, iets stijf.
Zou hem liever wat meer voorwaarts zien, wat actiever.
Bij sommige paarden is het fijn even iets langer/lager te vragen zodat ze echt de hand mee nemen naar voren, dat het beeld iets losser wordt.
Om vervolgens dan weer naar 'boven' te rijden.

Positief is dat overal het neusje er uit is, ruimte :j
Maar wat ik me afvraag, omdat het zo stijf en sloom oogt... was hij daar wel lekker los in?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 28-02-12 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:03

Amanda schreef:
Pion: Bedankt. Zijn we inderdaad ook mee bezig. Hij heeft snel die neiging en is ook nog eens overbouwd, wat het dubbel lastig maakt. Hij heeft altijd een onderhals gehad, omdat hij weinig zakte en de verkeerde spieren aanspande (mijn spanning was zijn spanning zeg maar). We zijn eerst begonnen met de ontspanning aan de voorkant en het leren dat hij zijn hals rond moet laten zakken (en ik los moet laten). Dat kost nog zoveel kracht dat hij inderdaad snel op de voorhand valt.
Hij is al een stuk sterker, maar het blijft moeilijk, zeker als hij wat moeier wordt.
En ik ben vaak net te traag in mijn reactie.
Huiswerk voor mij is dan ook: sneller reageren, zodat hij de kans niet krijgt.

Heel herkenbaar hoor, dat te langzaam zijn in je reactie. :j

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:06

Pion schreef:
Yasmin:
Achterbeen vind ik te weinig.
Gaat achterbeen in afdruk van het voorbeen landen? Ik acht de kans niet groot.
Het oogt iets sloom, iets stijf.
Zou hem liever wat meer voorwaarts zien, wat actiever.
Bij sommige paarden is het fijn even iets langer/lager te vragen zodat ze echt de hand mee nemen naar voren, dat het beeld iets losser wordt.
Om vervolgens dan weer naar 'boven' te rijden.

Positief is dat overal het neusje er uit is, ruimte :j

sloom en stijf kan helemaal kloppen. Hij is hier al soepeler en voorwaarster als de eerste dag dat ik erop zat maar zou nog zeker meer moeten.
wat ik bij hem heel moeilijk vond was dat voorwaarste, hij liep erg onder mij vandaan en wanneer ik terug probeerde te halen viel hij te veel stil.

Onderste stuk zal ik eens toepassen op bijrijdpaardje, die loopt ook ongeveer hetzelfde namelijk. kijken wat dat oplevert!

danku! *\o/*