Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Nou Hyppolyte, zoals je zelf een stukje terug al aanhaalde hebben veel mensen te dikke dieren en denken dat dat goed is, omdat veel mensen een vertekend beeld hebben van wat goed is en wat te dik is.
Een fjord, ouderwets type of niet van 1.40m van 500 kg is echt te zwaar, conditie heeft daar geen positiever effect op, vet op een paard is echt heel schadelijk hoor.
Onze appie-ruin is 1.62 hoog en breed gebouwd, maar zelfs hij mag van ons niet boven de 500 kg komen, anders is ie echt te dik.
Ik vind jouw paard op de eerste foto prima, zeker als je bedenkt dat ze al wat ouder is, is dit goed, dikker is meer werk voor longen en hart, en dat is zwaar als ze ouder worden.
Op de tweede foto is ze echt veel te dik, met weinig bespiering, kijk maar naar de vaste vetrand op haar hals bijvoorbeeld.
Verder heb ik een leuk filmpje gezien waarop je met haar springt en het ziet er allemaal heel vriendelijk uit, maar ook daar is ze veel te dik in verhouding tot de spieren, ik weet hoe moeilijk het is om te zien hoe een paard eruit moet zien hoor, mijn eigen merrie is hoogdrachtig en ik moet oppassen dat ik haar niet teveel voer, de eerste 7 maanden was die maar 20 kg verzwaard, nu is ze gigantisch, maar alleen de buik, de rest is nog normaal.
Haha, ik heb ook 1 zo'n grote kat,(wilde vroeger vast hond worden) net met meetlatje ernaast gezeten en idd 33 cm, ietsje kleiner dan jouw reus, maar die van mij weegt 4 kg, en is niks te mager hoor.heeft ook een mooie brede rug, maar geen grammetje vlees teveel, de andere is ouder en kleiner en weegt dus ook maar 3,5 kg.
Zoals ook al door anderen uitgesproken, 90 kg kan gewoon niet een perfect gewicht zijn voor jou, en aangezien je ook niet verteld hoe lang je bent(of ik moet er weer eens overheen gelezen hebben), blijf ik dat denken...ik zeg niet dat je veeeel te dik bent he, maar gezond kan het niet zijn, ik bedoel het ook niet gemeen, maar ik denk dat jij ook een beetje een grensverschuiving hebt doorgemaakt wat betreft te dun,te dik en gezond gewicht.
Citaat:Ik weet dat je het als een aanval ziet @hyppolyte, maar eerlijk gezegd denk ik dat je wel wat zwaarder bent dan 90 kilo.
In je eerdere post zeg je dat je op de fjord hebt gereden toen je 90 kilo was, een stuk slanker dan wat je nu weegt. en waarom zeg je niet wat je lengte is?
Dit is niet als aanval bedoelt, maar ik herhaal jouw eigen woorden.
Ook geef je aan dat jouw paard makkelijk 120 kilo kan dragen met haar huidige conditie. (ik zeg niet dat je 120 kilo weegt)
Dus ik vraag me dan af waarom je wel inziet dat een dier niet te zwaar mag worden, want dat is slecht voor de gezondheid, maar het wel goed zou vinden dat er iemand van 120 kilo op rijd, wat ook schadelijk kan zijn.
Ik vind je paard op de eerste foto mooi op gewicht, tweede foto vind ik moeilijker te beoordelen.
Citaat:@ marjootje ik denk ook dat we paarden vaak te zwaar inschatten qua gewicht..als ik hoor hoe mensen hun paard inschatten....i schatte mijn eerste paard in op 650 was een grof gebouwde kwpn half gelders lang gelijnde merrie van 1,65 ze was 580
jenn0dv schreef:Met de trap, paard is gewend
Het zou eigenlijk puur alleen gaan om een paar rondjes stappen in de bak. Juist omdat diegene zo zwaar is dus nog nooit gereden, en nu zag ik dus een mogelijkheid met de Shire. Ook als stimulering voor het afvallen natuurlijk, als het bevalt. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zie ik al.
Ik vind als je een compacte bespierde Fries hebt, dat je daar prima op kan met 90 kg. Het moet natuurlijk niet te gek worden hier, want ik lees dat mensen hier 90 kg al de max vinden voor een KWPN.
Wat moet ik dan wel niet gaan denken, ik zit zo tussen de 70-72kg, en ik rijd ook op mn new forester van 1.49m. Zo krijg ik nog het idee dat ik zelfs te zwaar ben voor mn pony. Je moet het niet overdrijven, de meeste zwaardere mensen merken echt wel aan hun paard of hij het wel of niet aankan. Zeker als je van je beestje houdt, houd je daar echt wel rekening mee.
Maar idd, met 130 kg moet je wel weten dat het voor paarden vaak toch echt te zwaar wordt om echt te gaan rijden!
mirgino schreef:bethje31
nu geef je wat meer info.
maar dan nog vind ik dat de manege betere info van te voren had kunnen geven over wat er verwacht word als je mee wilt lessen, met een proefles
lijkt mij dat ze toch van te voren al willen weten of iemand ervaring heeft?
maar goed het is zijn goed recht, maar ik vind het niet netjes om het zo aan het begin van de les te doen.
mirgino schreef:bethje31
nu geef je wat meer info.
maar dan nog vind ik dat de manege betere info van te voren had kunnen geven over wat er verwacht word als je mee wilt lessen, met een proefles
lijkt mij dat ze toch van te voren al willen weten of iemand ervaring heeft?
maar goed het is zijn goed recht, maar ik vind het niet netjes om het zo aan het begin van de les te doen.
jenn0dv schreef:Colway schreef:Hoe moet diegene van 130kg erop komen dan? Alleen dat al is belastend voor de paardenrug, neem aan dat die zich vanaf een krukje er niet elegant op de paardenrug drapeert?
Met de trap, paard is gewend
Het zou eigenlijk puur alleen gaan om een paar rondjes stappen in de bak. Juist omdat diegene zo zwaar is dus nog nooit gereden, en nu zag ik dus een mogelijkheid met de Shire. Ook als stimulering voor het afvallen natuurlijk, als het bevalt. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zie ik al.
Ik vind als je een compacte bespierde Fries hebt, dat je daar prima op kan met 90 kg. Het moet natuurlijk niet te gek worden hier, want ik lees dat mensen hier 90 kg al de max vinden voor een KWPN.
Wat moet ik dan wel niet gaan denken, ik zit zo tussen de 70-72kg, en ik rijd ook op mn new forester van 1.49m. Zo krijg ik nog het idee dat ik zelfs te zwaar ben voor mn pony. Je moet het niet overdrijven, de meeste zwaardere mensen merken echt wel aan hun paard of hij het wel of niet aankan. Zeker als je van je beestje houdt, houd je daar echt wel rekening mee.
Maar idd, met 130 kg moet je wel weten dat het voor paarden vaak toch echt te zwaar wordt om echt te gaan rijden!
freeride schreef:Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha
Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg
Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.
Nou, ik vind dat je er prima mee kunt rijden, maar niet te intensief, de botten etc harden uit tot 8 jaar en friezen staan nu eenmaal echt niet bekend om de sterke rug en knietjes...dus met beleid kan het perfect, maar niet als je 6x per week steeds een uur intensief bakwerk doet.
phormicola schreef:jenn0dv schreef:
Ik ben ook 70-72 kg en mij zul je echt niet op zo'n kleine pony vinden hoor
jenn0dv schreef:Dus als je in mijn profiel kijkt naar de foto's met de NF vinden jullie dat er dan te zwaar uitzien? Ik ben 1.74m en weeg dus ca 70 kg. Soms iets meer soms iets minder.
Pony is ondertussen verhuisd en die megabuik is gelukkig weg, door al het bergbeklimmen.
Nog even over die Shire, gelukkig is dit pas in de zomermaanden en is diegene al flink goed opweg met afvallen. Ik zal wel zien wat ik daarmee ga doen.
jenn0dv schreef:Dus als je in mijn profiel kijkt naar de foto's met de NF vinden jullie dat er dan te zwaar uitzien? Ik ben 1.74m en weeg dus ca 70 kg. Soms iets meer soms iets minder.
Pony is ondertussen verhuisd en die megabuik is gelukkig weg, door al het bergbeklimmen.
Nog even over die Shire, gelukkig is dit pas in de zomermaanden en is diegene al flink goed opweg met afvallen. Ik zal wel zien wat ik daarmee ga doen.
hyppolyte schreef:Goed bezugh!! Ik denk dat ik maar weer ga stoppen met lijnen, dat werkt bij mij vaak beter dan wel lijnen. Mede door dit topic ben ik weer begonnen met lijnen, maar dat heeft maar heel tijdelijk gewerkt omdat ik juist ook van dit topic weer meer vreetbuien kreeg (klinkt heel tegenstrijdig, I know), dus nu maar weer even gewoon van dat obsessief met eten bezig zijn afstappen (of beter gezegd, het obsessief NIET-eten). Dan stabiliseert het zich hopelijk weer en dan kan het weer gestaag gaan zakken.
Tigra_ schreef:Ik vind 130 kilo echt niet kunnen op een paard hoor. Niet eens om gewoon te zitten, gewicht zal altijd wel moeilijk blijven en heel moeilijk een grens op te leggen meestal heb ik zoiets 90 kilo is voor elk paard wel een max maar er zit zoveel verschil in of je 90 kilo weegt met veel overgewicht of 90 kilo gezond gewicht of heel licht overgewicht. Overgewicht is eigenlijk nooit goed zeker niet als je gewoon veel traint. Het verschil zit hem gewoon heel erg in het vet. Het vet zit los dus degene van 1.60 van 90 kilo is vaak gewoon te zwaar voor een doorsnee paard terwijl iemand van 1.85 met 90 kilo geen probleem hoeft te zijn. Het vet zal voor een paard in beweging veel zwaarder aanvoelen en daar zit het probleem niet zozeer in het gewicht maar meer in het vetpercentage of hoe noemen ze dat eigenlijk.
XxKayleigh schreef:freeride schreef:Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha
Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg
Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.
Nou, ik vind dat je er prima mee kunt rijden, maar niet te intensief, de botten etc harden uit tot 8 jaar en friezen staan nu eenmaal echt niet bekend om de sterke rug en knietjes...dus met beleid kan het perfect, maar niet als je 6x per week steeds een uur intensief bakwerk doet.
Ik rijdt met haar 4 keer per week op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag.
wanneer ik op zondag geen wedstrijd heb doe ik meestal een buitenritje.
Ook stap ik vaak op met een krukje.... ten eerste is het beter voor haar rug en mn zadel heeft dan minder te verduren.
Ik ben ook erg hard aan de lijn... ik ben ondertussen alweer 4 kilo afgevallen!
Citaat:lijnen helpt ook niet, je eetgedrag aanpakken wel, jammer dat het je niet lukt! Wellicht dat je op een andere manier verder moet gaan