Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:02

Bij de mijne zijn de ribben ook voelbaar hoor en bij bepaalde buigingen wat zichtbaar, dat is juist gezond

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:12

Ja dat weet ik, en die ribben zijn nu ook nog steeds prima voelbaar, maar toen staken ze uit en waren ze in stilstand duidelijk te zien ondanks de wintervacht. Ze kreeg ook problemen met zichzelf warmhouden en eten, dus ze kwam echt duidelijk tekort, uit bloedonderzoek bleek ook dat ze op spieren aan het interen was. Ze heeft toen 1,5 maand op 5 kilo extra vroer per dag gestaan om een bij te kunnen trekken. Was echt goed mis toen, terwijl ik haar dus juist mooi slank vond op dat moment, had er niet verder naast kunnen zitten..

Citaat:
Nou Hyppolyte, zoals je zelf een stukje terug al aanhaalde hebben veel mensen te dikke dieren en denken dat dat goed is, omdat veel mensen een vertekend beeld hebben van wat goed is en wat te dik is.
Een fjord, ouderwets type of niet van 1.40m van 500 kg is echt te zwaar, conditie heeft daar geen positiever effect op, vet op een paard is echt heel schadelijk hoor.
Onze appie-ruin is 1.62 hoog en breed gebouwd, maar zelfs hij mag van ons niet boven de 500 kg komen, anders is ie echt te dik.

Ik vind jouw paard op de eerste foto prima, zeker als je bedenkt dat ze al wat ouder is, is dit goed, dikker is meer werk voor longen en hart, en dat is zwaar als ze ouder worden.
Op de tweede foto is ze echt veel te dik, met weinig bespiering, kijk maar naar de vaste vetrand op haar hals bijvoorbeeld.
Verder heb ik een leuk filmpje gezien waarop je met haar springt en het ziet er allemaal heel vriendelijk uit, maar ook daar is ze veel te dik in verhouding tot de spieren, ik weet hoe moeilijk het is om te zien hoe een paard eruit moet zien hoor, mijn eigen merrie is hoogdrachtig en ik moet oppassen dat ik haar niet teveel voer, de eerste 7 maanden was die maar 20 kg verzwaard, nu is ze gigantisch, maar alleen de buik, de rest is nog normaal.

Haha, ik heb ook 1 zo'n grote kat,(wilde vroeger vast hond worden) net met meetlatje ernaast gezeten en idd 33 cm, ietsje kleiner dan jouw reus, maar die van mij weegt 4 kg, en is niks te mager hoor.heeft ook een mooie brede rug, maar geen grammetje vlees teveel, de andere is ouder en kleiner en weegt dus ook maar 3,5 kg.

Zoals ook al door anderen uitgesproken, 90 kg kan gewoon niet een perfect gewicht zijn voor jou, en aangezien je ook niet verteld hoe lang je bent(of ik moet er weer eens overheen gelezen hebben), blijf ik dat denken...ik zeg niet dat je veeeel te dik bent he, maar gezond kan het niet zijn, ik bedoel het ook niet gemeen, maar ik denk dat jij ook een beetje een grensverschuiving hebt doorgemaakt wat betreft te dun,te dik en gezond gewicht.

@freeride, die fjord werd gewoon simpelweg niet slanker dan dat, ze werd niet bijgevoerd en werd zo'n 5 keer per week minimaal 1,5 uur gereden, ik weet niet wat je nog meer wilt horen, maar meer kan ik er ook niet van maken. Ik vond haar toen ook nog wel te dik, maar meer dan dat konden we niet doen, zo simpel is het.

Wat betreft het springfilmpje, daar was ze superslank :') ze had daar gewoon overconditie en jij vindt haar te dik _O-. Toen had ik haar ruim een halfjaar en reden we 7 dagen per week, soms 2 keer per dag, voordat ik springles had gingen we eerst even een uurtje het bos in zodat ze lekker los was. Ik denk dat jij je nogal verkijkt op haar bouw, kijk maar eens naar die foto van rigoletto in mijn profiel, zij heeft precies dezelfde bouw en heeft dus die hele grote ribbenkast, lange gespierde nek (je mag van mij gerust een keertje langskomen om te kijken of je ergens vet kunt ontdekken op haar nek hoor, kun je lang zoeken :') ).

Kat moet ook niet zwaarder worden hoor, maar zoals ie nu is, is het prima, zeker voor een kat die niet buiten komt (zou wel moeten maar is bij mij helaas levensgevaarlijk), zal 'm eens een keertje echt met een weegschaal gaan wegen, ben benieuwd waar ie precies op zit. Die ander is met 4,5 kilo ook op de rand, dat zei ik al, die mag ook echt slanker. Die heb ik toen pas met 1 jaar en 3 maanden laten steriliseren omdat ze toen net aan op de 3 kilo zat, na die sterilisatie is het toen helemaal misgegaan.

Ik heb mijn lengte al meerdere keren neergezet (1.82) en zoals ik al tig keer heb gezegd is het geen ideaal gewicht, maar in overleg met HA en dietiste een voor mij goed gewicht.

Citaat:
Ik weet dat je het als een aanval ziet @hyppolyte, maar eerlijk gezegd denk ik dat je wel wat zwaarder bent dan 90 kilo.
In je eerdere post zeg je dat je op de fjord hebt gereden toen je 90 kilo was, een stuk slanker dan wat je nu weegt. en waarom zeg je niet wat je lengte is?
Dit is niet als aanval bedoelt, maar ik herhaal jouw eigen woorden.
Ook geef je aan dat jouw paard makkelijk 120 kilo kan dragen met haar huidige conditie. (ik zeg niet dat je 120 kilo weegt)
Dus ik vraag me dan af waarom je wel inziet dat een dier niet te zwaar mag worden, want dat is slecht voor de gezondheid, maar het wel goed zou vinden dat er iemand van 120 kilo op rijd, wat ook schadelijk kan zijn.
Ik vind je paard op de eerste foto mooi op gewicht, tweede foto vind ik moeilijker te beoordelen.

Marjootje, ik loop al ietsje langer mee in het topic dan jij he, ik heb dus al herhaaldelijk gezegd wat mijn lengte en gewicht is, en ik zit inderdaad nu niet op de 90 kilo. Wat betreft die 120 kilo zeg ik dat het heus wel een keertje zou kunnen, maar niet met regelmaat, ze kan dat echt wel dragen, maar natuurlijk heeft dat ook niet mijn voorkeur en als ik boven de 110 zit stap ik ook niet meer op. Zou wel fijn zijn als je gewoon GOED leest.

Citaat:
@ marjootje ik denk ook dat we paarden vaak te zwaar inschatten qua gewicht..als ik hoor hoe mensen hun paard inschatten....i schatte mijn eerste paard in op 650 was een grof gebouwde kwpn half gelders lang gelijnde merrie van 1,65 ze was 580

Dat kan natuurlijk altijd, de gewichten die ik gebruik zijn ook n.a.v. een meetlint en schattiing van DA. Maar als ik zo naar mijn paard kijk kan ik me niet voorstellen dat die maar op 600 kilo zou zitten bijvoorbeeld.

Paard va mirgino vind ik ook aan de chubby kant, vooral bovenop de kont zit een vetophoping die wel weg zou mogen :j.

Reactie op witte pony: die vind ik nogal zwaar tonen, op de eerste foto zat ik aan 450 kilo te denken, maar met die 2e erbij zou 'm tegen of boven de 500 schatten :=.

:wow: :wow: :wow: :wow: :wow: 720 kilo!?!?!?!? Jeez! Dat is wel schrikbarend veel zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:40

jenn0dv schreef:
Met de trap, paard is gewend :)

Het zou eigenlijk puur alleen gaan om een paar rondjes stappen in de bak. Juist omdat diegene zo zwaar is dus nog nooit gereden, en nu zag ik dus een mogelijkheid met de Shire. Ook als stimulering voor het afvallen natuurlijk, als het bevalt. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zie ik al.

Ik vind als je een compacte bespierde Fries hebt, dat je daar prima op kan met 90 kg. Het moet natuurlijk niet te gek worden hier, want ik lees dat mensen hier 90 kg al de max vinden voor een KWPN.
Wat moet ik dan wel niet gaan denken, ik zit zo tussen de 70-72kg, en ik rijd ook op mn new forester van 1.49m. Zo krijg ik nog het idee dat ik zelfs te zwaar ben voor mn pony. Je moet het niet overdrijven, de meeste zwaardere mensen merken echt wel aan hun paard of hij het wel of niet aankan. Zeker als je van je beestje houdt, houd je daar echt wel rekening mee.
Maar idd, met 130 kg moet je wel weten dat het voor paarden vaak toch echt te zwaar wordt om echt te gaan rijden!

Ik weet niet wat voor trap je hebt, maar moet men alsnog een been overslaan en neerkomen.

Als motivatie om af te gaan vallen, omdat je wilt gaan paardrijden, vind ik alsnog neit dat je er dan met dat gewicht op moet gaan zitten.

Ik weet niet hoe het plaatje er uit ziet, maar met 72 kilo op een pony vind ik ook aan de zware kant hoor. Waarom is dat overdrijven in jouw ogen?

Ik denk juist dat mensen vaak denken dat ze het goed doen, maar dat dat niet het geval is. Het houden van je paard is geen garantie dat je het beste doet voor je paard, misschien denkt men dat. Voorbeeld, mijn buurvrouw is helemaal idolaat van haar katten, verwend ze knuffelt ze en noem het maar, dat de kat 3 kilo te zwaar is, daar sluit men maar de ogen voor. Het is immers zielig om het dier op dieet te zetten en geen lekkers meer te geven? Ook iemand die denkt dat ze het goed doet, zeer veel van haar dier houdt, maar voor de kat is het uiteindelijk niet zo goed.

Met 130 kilo is het altijd te zwaar om op een paard te gaan zitten, ook op een shire.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:45

mirgino schreef:
bethje31

nu geef je wat meer info.
maar dan nog vind ik dat de manege betere info van te voren had kunnen geven over wat er verwacht word als je mee wilt lessen, met een proefles
lijkt mij dat ze toch van te voren al willen weten of iemand ervaring heeft?

maar goed het is zijn goed recht, maar ik vind het niet netjes om het zo aan het begin van de les te doen.

Hmmm ja het was ook wel een beetje sneu voor die mensen. en misschien was de instructeur wel een beetje streng....maar dat is nou net het hele punt van de discussie. Het is heel vervelend als je iemand moet vertellen dat ze niet kunnen paardrijden door hun lichamelijke conditie maar ja soms moet je wel.
Het is namelijk wel een beetje zo dat veel mensen, zeker volwassen beginners, denken dat paardrijden, opstappen en lekker een beetje zitten betekent. Ze hebben geen idee van het fysieke aspect en dat het eigenlijk best zwaar is, inclusief het verzorgen, opstappen etc. . Een van deze mevrouwtjes, een buitenlandse, zei dat ze heel veel in de bush had gereden, waarschijnlijk een paar stapritjes op een toeristenpaard, maar ze deed het voorkomen alsof ze veel ervaring had met buitenrijden. Zo iemand heeft echt geen idee wat er allemaal bij komt kijken en hoe lichamelijk zwaar het kan zijn als je echt met een paard aan de slag gaat en dus ook niet hoe zwaar het voor een paard kan zijn ook. Instructeur zal wel gebaald hebben dat zo iemand echt totaal geen benul heeft en hij had geen zin om het paard ermee op te zadelen (letterlijk).
Overigens had dit niets met gewicht te maken....meer met conditie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:50

mirgino schreef:
bethje31

nu geef je wat meer info.
maar dan nog vind ik dat de manege betere info van te voren had kunnen geven over wat er verwacht word als je mee wilt lessen, met een proefles
lijkt mij dat ze toch van te voren al willen weten of iemand ervaring heeft?

maar goed het is zijn goed recht, maar ik vind het niet netjes om het zo aan het begin van de les te doen.

Je kan toch niet alles voorkomen? Als je een lesklant van 120 kg krijgt stuur je die toch ook weg? (lijkt me) dat zie je dan toch ook pas bij de les, of mensen moeten voor ze komen een intake en sport-test doen, maar ja...

Op zich niet eens een gek idee :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:55

jenn0dv schreef:
Colway schreef:
Hoe moet diegene van 130kg erop komen dan? Alleen dat al is belastend voor de paardenrug, neem aan dat die zich vanaf een krukje er niet elegant op de paardenrug drapeert?

Met de trap, paard is gewend :)

Het zou eigenlijk puur alleen gaan om een paar rondjes stappen in de bak. Juist omdat diegene zo zwaar is dus nog nooit gereden, en nu zag ik dus een mogelijkheid met de Shire. Ook als stimulering voor het afvallen natuurlijk, als het bevalt. Maar de meningen zijn nogal verdeeld zie ik al.

Ik vind als je een compacte bespierde Fries hebt, dat je daar prima op kan met 90 kg. Het moet natuurlijk niet te gek worden hier, want ik lees dat mensen hier 90 kg al de max vinden voor een KWPN.
Wat moet ik dan wel niet gaan denken, ik zit zo tussen de 70-72kg, en ik rijd ook op mn new forester van 1.49m. Zo krijg ik nog het idee dat ik zelfs te zwaar ben voor mn pony. Je moet het niet overdrijven, de meeste zwaardere mensen merken echt wel aan hun paard of hij het wel of niet aankan. Zeker als je van je beestje houdt, houd je daar echt wel rekening mee.
Maar idd, met 130 kg moet je wel weten dat het voor paarden vaak toch echt te zwaar wordt om echt te gaan rijden!

Ik ben ook 70-72 kg en mij zul je echt niet op zo'n kleine pony vinden hoor :n

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:23

Ik weeg 50 kilo en heb een pony van 1.46, en ik vraag me al af of ik niet te zwaar ben... ik vind 70 ook wel erg veel voor zo'n maat om eerlijk te zijn. Er speelt natuurlijk meer mee en ik weet verder niks van jou of je pony, maar dan nog.

90 kilo bij 1.82 is trouwens geen gestoord overgewicht, hoor, maar ik vind het niet acceptabel om daarmee op een jong dier te stappen, of op een Fries die vaak al een weke rug heeft.

Dat mensen weggestuurd worden omdat ze met geen mogelijkheid fatsoenlijk kunnen opstappen, eh tja, dat vind ik eigenlijk wel een goed iets... Ik zou er bij een groot paard ook moeite mee hebben, maar ik pas sowieso al niet op een groot paard.

Van die Shire, tja... als het één rondje stappen is, dan oké, maar eigenlijk vind het ook echt niet kunnen met 130 kilo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:25

dan zou het ook niet moeten gebeuren

waarom wel 1 rondje toestaan? Gewoon niet toestaan. Het paard gebruiken als motivatie (als je aan je gewicht werkt, mag je erop) vind ik beter dan het paard misbruiken als motivatie (oke je bent veel te zwaar maar doe maar toch?)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:31

Ik vind 130 kilo echt niet kunnen op een paard hoor. Niet eens om gewoon te zitten, gewicht zal altijd wel moeilijk blijven en heel moeilijk een grens op te leggen meestal heb ik zoiets 90 kilo is voor elk paard wel een max maar er zit zoveel verschil in of je 90 kilo weegt met veel overgewicht of 90 kilo gezond gewicht of heel licht overgewicht. Overgewicht is eigenlijk nooit goed zeker niet als je gewoon veel traint. Het verschil zit hem gewoon heel erg in het vet. Het vet zit los dus degene van 1.60 van 90 kilo is vaak gewoon te zwaar voor een doorsnee paard terwijl iemand van 1.85 met 90 kilo geen probleem hoeft te zijn. Het vet zal voor een paard in beweging veel zwaarder aanvoelen en daar zit het probleem niet zozeer in het gewicht maar meer in het vetpercentage of hoe noemen ze dat eigenlijk.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:18

freeride schreef:
Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg

Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.

Nou, ik vind dat je er prima mee kunt rijden, maar niet te intensief, de botten etc harden uit tot 8 jaar en friezen staan nu eenmaal echt niet bekend om de sterke rug en knietjes...dus met beleid kan het perfect, maar niet als je 6x per week steeds een uur intensief bakwerk doet.

Ik rijdt met haar 4 keer per week op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag.
wanneer ik op zondag geen wedstrijd heb doe ik meestal een buitenritje.
Ook stap ik vaak op met een krukje.... ten eerste is het beter voor haar rug en mn zadel heeft dan minder te verduren.
Ik ben ook erg hard aan de lijn... ik ben ondertussen alweer 4 kilo afgevallen! *\o/*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:39

Goed bezugh!! Ik denk dat ik maar weer ga stoppen met lijnen, dat werkt bij mij vaak beter dan wel lijnen. Mede door dit topic ben ik weer begonnen met lijnen, maar dat heeft maar heel tijdelijk gewerkt omdat ik juist ook van dit topic weer meer vreetbuien kreeg (klinkt heel tegenstrijdig, I know), dus nu maar weer even gewoon van dat obsessief met eten bezig zijn afstappen (of beter gezegd, het obsessief NIET-eten). Dan stabiliseert het zich hopelijk weer en dan kan het weer gestaag gaan zakken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:02

lijnen helpt ook niet, je eetgedrag aanpakken wel, jammer dat het je niet lukt! Wellicht dat je op een andere manier verder moet gaan

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:51

phormicola schreef:
jenn0dv schreef:

Ik ben ook 70-72 kg en mij zul je echt niet op zo'n kleine pony vinden hoor :n

Dus als je in mijn profiel kijkt naar de foto's met de NF vinden jullie dat er dan te zwaar uitzien? Ik ben 1.74m en weeg dus ca 70 kg. Soms iets meer soms iets minder.
Pony is ondertussen verhuisd en die megabuik is gelukkig weg, door al het bergbeklimmen.

Nog even over die Shire, gelukkig is dit pas in de zomermaanden en is diegene al flink goed opweg met afvallen. Ik zal wel zien wat ik daarmee ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:17

jenn0dv schreef:
Dus als je in mijn profiel kijkt naar de foto's met de NF vinden jullie dat er dan te zwaar uitzien? Ik ben 1.74m en weeg dus ca 70 kg. Soms iets meer soms iets minder.
Pony is ondertussen verhuisd en die megabuik is gelukkig weg, door al het bergbeklimmen.

Nog even over die Shire, gelukkig is dit pas in de zomermaanden en is diegene al flink goed opweg met afvallen. Ik zal wel zien wat ik daarmee ga doen.

Daar valt het idd mee, maar of dat nou komt, omdat de pony er daar ook mega uit ziet, dat weet ik niet. Was hij een stukje slanker geweest, had het plaatje er iets anders uit gezien, lijkt me. Maar goed, ik zou niet zo gauw op een pony onder de 1.50 gaan zitten met 70+ kilo hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:08

jenn0dv schreef:

Ik vind de pony zelf er al te zwaar uitzien :o Ik zou daar geen 70 kg op doen, nee.

Ik ben wel iets langer dan jij, zo'n 4 cm, maar ik merk al op paardjes van 1,53m dat ze moeite met m'n gewicht hebben en dan ben ik echt geen barslechte ruiter en ik heb ook geen flabberende vetrollen :+

Ik moet wel zeggen dat ik misschien wat gevoeliger daar op ben dan de gemiddelde ruiter. Ik heb 95 kilo gewogen ooit en dat heeft er voor gezorgd dat ik heel erg oppassend ben met waar ik opstap. Dus, als iedereen zegt dat het mákkelijk kan, dan nog voel ik me er niet prettig bij als ik zelf merk dat het voor de pony niet van een leien dakje gaat.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 16-03-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:09

jenn0dv ik vind je er niet te zwaar uit zien op je paardje, heb even in je profiel gespiekt

En wat betreft de shire, als die persoon dan toch al goed opweg is om af te vallen, spreek dan een bepaald gewicht met haar af waneer ze er even op mag, dat is misschien ook een goeie stimulans om verder te gaan met lijnen

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:20

@ Mindim - phormicola
Dat klopt hij was ook veel te zwaar! Nu gelukkig niet meer, daar hebben we hard aan gewerkt qua rantsoen ;) Het is wel een vrij grove NF, dus hij zal altijd wat zwaarder lijken. Hij is heel breed aan de voorkant. Heb nooit aan hem gemerkt dat hij me niet kan dragen. Nou ben ik ook geen intensieve rijder, meer recreatief.
Heb de pony al 10 jaar, zou hem dus ook nooit meer weg doen. In die 10 jaar ben ik ook zelf zwaarder geweest, richting de 80 kilo. Heb er nu 2 paarden bij, zou ook nooit meer een pony kopen, maar omdat ik hem al zo lang heb hoort hij er gewoon bij!

@ marjootje
Ik vind zelf ook van niet, heb het ook nog nooit gehoord. Hij kan me naar mijn idee makkelijk hebben.
Zal nog eens met diegene praten over rijden. En natuurlijk met de eigenaar vd Shire, maar dat zullen we allemaal wel zien. Misschien wordt mn eigen Shire nog wel groter en sterker, en kan ze over 5 jaar op hem :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:22

Ik vind je er ook niet persé zwaar 'uitzien' hoor. Het is toevallig dat we hetzelfde gewicht hebben en dat ik dus van daaruit m'n mening geef. Ik zou bijvoorbeeld niet op deze pony stappen, ook omdat ik meters lange benen heb :')

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:45

hyppolyte schreef:
Goed bezugh!! Ik denk dat ik maar weer ga stoppen met lijnen, dat werkt bij mij vaak beter dan wel lijnen. Mede door dit topic ben ik weer begonnen met lijnen, maar dat heeft maar heel tijdelijk gewerkt omdat ik juist ook van dit topic weer meer vreetbuien kreeg (klinkt heel tegenstrijdig, I know), dus nu maar weer even gewoon van dat obsessief met eten bezig zijn afstappen (of beter gezegd, het obsessief NIET-eten). Dan stabiliseert het zich hopelijk weer en dan kan het weer gestaag gaan zakken.

Je bent in deze niet de enige, de wil is er maar de moed erin houden is een ander probleem. Ik zet deze link even voor je neer en denk je aan een andere manier kun je me rustig pben. Kijk maar..
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... wicht.html

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:04

Tigra_ schreef:
Ik vind 130 kilo echt niet kunnen op een paard hoor. Niet eens om gewoon te zitten, gewicht zal altijd wel moeilijk blijven en heel moeilijk een grens op te leggen meestal heb ik zoiets 90 kilo is voor elk paard wel een max maar er zit zoveel verschil in of je 90 kilo weegt met veel overgewicht of 90 kilo gezond gewicht of heel licht overgewicht. Overgewicht is eigenlijk nooit goed zeker niet als je gewoon veel traint. Het verschil zit hem gewoon heel erg in het vet. Het vet zit los dus degene van 1.60 van 90 kilo is vaak gewoon te zwaar voor een doorsnee paard terwijl iemand van 1.85 met 90 kilo geen probleem hoeft te zijn. Het vet zal voor een paard in beweging veel zwaarder aanvoelen en daar zit het probleem niet zozeer in het gewicht maar meer in het vetpercentage of hoe noemen ze dat eigenlijk.

Amen, ik probeer dat zo vaak uit te leggen, oncontroleerbaar gewicht is vreselijk storend voor het paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:09

XxKayleigh schreef:
freeride schreef:
Ik ben zelf erg groot en ben grof gebouwd. (1.80m 90kg)
Daarom heb ik gekozen voor een grote friese merrie. (1.68m)
Wij zijn het team met de dikke billen. haha

Afbeelding

Ik vind jou ook helemaal niet misstaan op je zwarte pareltje, maar ze is nog wel erg jong he? wat doe je zoal al met haar qua werk?
Denk nl. dat als ze ouder en gespierder is het wel kan hoor, maar nu nog niet te intensief, daarvoor is ze nog niet sterk genoeg

Ik snap niet goed wat je bedoeld? Is ze niet sterk genoeg om mij te dragen ofzo?
Ze is nu 5 jaar...bijna 6 en we rijden nu L1 dressuur.

Nou, ik vind dat je er prima mee kunt rijden, maar niet te intensief, de botten etc harden uit tot 8 jaar en friezen staan nu eenmaal echt niet bekend om de sterke rug en knietjes...dus met beleid kan het perfect, maar niet als je 6x per week steeds een uur intensief bakwerk doet.

Ik rijdt met haar 4 keer per week op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag.
wanneer ik op zondag geen wedstrijd heb doe ik meestal een buitenritje.
Ook stap ik vaak op met een krukje.... ten eerste is het beter voor haar rug en mn zadel heeft dan minder te verduren.
Ik ben ook erg hard aan de lijn... ik ben ondertussen alweer 4 kilo afgevallen! *\o/*

Super dan toch? 3 x rijden en 1x pw op wedstrijd of buitenrit klinkt prima, en van harte gefeliciteerd met je 4 kg *\o/*

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:26

Citaat:
lijnen helpt ook niet, je eetgedrag aanpakken wel, jammer dat het je niet lukt! Wellicht dat je op een andere manier verder moet gaan

Dat eetpatroon gaat gelukkig nu wel de goede kant op, maar vergt een hoop zorg (voor mezelf welteverstaan) daar schiet het nog wel eens bij in. Die lijnpoging was vooral vanwege dit topic en omdat een heleboel mensen om mij heen echt bij bosjes afvielen, dus dat gaat wringen. Had ik beter niet kunnen doen, nu ben ik verder van huis :+. Maar back to the drawingboard dan maar weer he :j.

@john, interessante link, maar ik slik al een buttload medicijnen, dus ben niet van plan om er nog meer troep in te mikken :n. Volgens mij slik ik trouwens een van de genoemde stoffen al, maar heb nog maar bar weinig gemerkt van gewichtsverlies :').

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 09:55

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:47

Als ik dit zo lees op die site, dan is dat allemaal al bekend bij mij, ik geloof dat ik het inmiddels wel kan dromen, maar het ook werkelijk doen dat is het moeilijkste.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:55

marjootje schreef:
Als ik dit zo lees op die site, dan is dat allemaal al bekend bij mij, ik geloof dat ik het inmiddels wel kan dromen, maar het ook werkelijk doen dat is het moeilijkste.

Misschien zijn er lezers die niet alles weten :)