is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:14

freeride schreef:
@Jenna, ik begrijp dat je vraag is of het paard zal leren begrijpen dat gooien met haar hoofd niet mag omdat ze geblokkeerd wordt door de slof als ze heel hoog gooit met haar hoofd?
Lastig:
Het gooien met het hoofd is een gevolg van...spanning,angst,ongemak etc, zoiets doet een paard niet omdat het fijn is om te doen, of omdat ze er iets uithaald, tenzij ze het doet om volledig van de teugeldruk af te komen, voor veel paarden is een beetje druk al teveel, die willen nog minder.
Je kunt een tijd de sperriem van het hoofdstel halen, en daarmee controleren of ze haar mond vrijwillig gesloten houdt.Als ze steeds haar mond opent, al is het maar in een soort glimlach, dan is er iets mis, teveel druk op het bit, een pijnlijk rooster, pijnlijke tanden,kiezen of lagen, of een zere nek,rug.
om je vraag toch een beetje te beantwoorden, van een slofteugel leert een paard niets, er wordt nl. niets 'gevraagt' aan het paard, er wordt eerder iets onmogelijk gemaakt, paardrijden is een kwestie van de juiste vraag op de juiste manier te stellen aan een paard, reactie niet als gewenst? dan stel je de vraag nogmaals en geef je het paard de kans het juiste antwoord te geven, zodra het erop lijkt dat het goede antwoord door het paard gevonden is, laat je alles los, als beloning en bevestiging.Ze belemmeren of verhinderen dat ze iets nog doen is nooit leerzaam:
Het kind en de warme kookplaat, een kind vastbinen buiten bereik van de warme kookplaat voorkomt dat ze eraan komt, maar het kind leert niet dat het ook effectief fijner is om er niet aan te komen ;)

een slofteugel leert een paard inderdaad niets dat doet de ruiter, de slofteugel kan echter wel een hulpmiddel zijn tijdens het leerproces ;)
de begrenzende teugel maakt het paard inderdaad iets onmogelijk, net als je eigen hand doet als je hem voorwaarts neerwaarts rijd.
dan vervolgens volgt de beloning als je paard ontspant en gaat nageven :)
dus ook met de slofteugel werk je (tijdens juist gebruik) ook met beloning en bevestiging ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:17

jenna schreef:
@freeride, sperriem hebben we er al heel lang af en de neusriem zit heel ruim en ze heeft nooit haar mond geopend.Ik denk dat ze bij de vorige eigenaar zich een keer heeft losgerukt en die pijn heeft zij aan het hoofdstel gekoppeld. Kan de vorige eigenaar ook niet meer bereiken en op mail en sms reageren ze niet.
Mijn plan is nu om haar met kaptoom te gaan rijden en dan wel de teugels eraan, maar moet mijn dochter haar dan alleen maar met lange teugel rijden? en dit tot ze ontspannen loopt en niet meer met haar hoofd gooit? en mag ze dan wel meer de teugels opnemen? of moeten we haar eerst een tijdje alleen maar met lange teugel rijden. Ik wil het echt goed doen voor haar en haar echt geen pijn doen, dus alle tips zijn welkom.Moeten we ook helemaal geen reactie geven op het hoofd gooien? het zeg maar negeren?
Wat kunnen mensen een paardje toch verkloten(als ik het zo even mag zeggen)
Heel veel mensen zeggen tegen mij"waarom heb je haar dan gekocht"goeie vraag, ik denk omdat ik haar zielig vond en dacht, dat komt wel weer goed, maar dan moet je daar wel weg!

Nog een vraagje, mag ik haar met longeren nog wel bijzetten met elastiek? met longeren gooit ze nooit met haar hoofd.

niet banketstaaf bedoelt, maar als je paard het tijdens het longeren niet doet dan ligt het duidelijk niet aan het paard ;)
dus dan moet eerst de vraag beantwoord worden hoe je normaal longeert? met een singeltje, bijzset, touwtjes, elastiek oid?
ligt het zadel dan wel goed, zit er niet iets mis in de rug? doet het paard het bij elke ruiter of alleen bij je dochter?
etc etc etc... want als het diet het niet tijdens het longeren doet is er dus kennelijk iets mis met het rijden :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:27

Ik zou uberhaupt nooit met bijzet longeren. Bijzet staat vast en past zich dus niet aan aan het paard. Wellicht is dit weer een andere discussie. Maar ik zou zeggen: niet doen! Lekker ontspannen laten lopen, van achter naar voor. Met bijzet is altijd van voor naar achter. Als het paard achter goed loopt geeft hij vanzelf na. Daar is geen enkele bijzet voor nodig.

Heb je misschien een foto van het paard? Ik ben erg benieuwd misschien dat ik iets aan de rug of halsbespiering iets kan zien?

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:38

als je een bijzet goed gebruikt past het zich wel aan aan het paard ;)
maar goed, als je al iets wilt gebruiken is een dubbele longe beter dan iets anders :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:39

Wanneer gebruik je bijzet goed? Nooit toch? Want je zet het toch vast? Dan kan je er toch nooit mee anticiperen?

Duppele longe is idd wel een optie..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:50

helemaal niet, als je b.v. touwtjes gebruikt, zet je die touwtjes zo vast dat het paard nog kan bewegen met zijn hoofd, maar dat als hij te hoog komt dat hij dan begrenst word :) de touwtjes laten dan los als het paard nageeft :)
als je dan van achter naar voren aan drijft (doormiddel van je zweep en lichaam activeer je de achterhand) dan loopt hij tegen het touwtje aan als hij stijgt met zijn hoofd, dus het touwtje begrenst, waardoor het dier (door de voorwaartse drang gestimuleerd) zakt met zijn hoofd en nageeft :)
zelfde principe als het gewone rijden, maar dan moeten de touwtjes niet te strak maar ook niet te los zijn :)

de dubbele longe is gewoon geweldig :D

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:06

longeren doe ik altijd met halster of kaptoom, de ene keer gewoon lekker zo zonder toeters en bellen andere keer met longeersingel en met elastiek en soms ook met het zadel op.
Het zadel wat we nu hebben ligt goed, heb ik samen met de osteopaat bekeken.
Ze doet het bij andere ruiters juist meer dan bij mijn dochter.
Zal even een foto opzoeken en dan moet ik even kijken hoe ik die moet plaatsen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:12

jenna schreef:
@Mijn plan is nu om haar met kaptoom te gaan rijden en dan wel de teugels eraan, maar moet mijn dochter haar dan alleen maar met lange teugel rijden? en dit tot ze ontspannen loopt en niet meer met haar hoofd gooit? en mag ze dan wel meer de teugels opnemen? of moeten we haar eerst een tijdje alleen maar met lange teugel rijden. Ik wil het echt goed doen voor haar en haar echt geen pijn doen, dus alle tips zijn welkom.Moeten we ook helemaal geen reactie geven op het hoofd gooien? het zeg maar negeren?

Nog een vraagje, mag ik haar met longeren nog wel bijzetten met elastiek? met longeren gooit ze nooit met haar hoofd.

Als je toch al een kaptoom hebt zou ik eens proberen om alleen met een kaptoom te longeren in een niet al te hoog tempo maar wel met een actief ondertredende achterhand. Daarmee bedoel ik dat het paard (dmv zachte aanwijzingen van de zweep) gevraagd wordt van achterenuit de passen groot/ruim te maken en dmv van de kaptoom kan gevraagd worden het hoofd daarbij te laten zakken (als het paard dat al niet uit zichzelf zal doen). Het is een fijne manier om het paard eerst weer te leren om zijn eigen balans te vinden.

Rijden met een kaptoom is best lastig. Er zijn paarden die de druk op de neus maar niets vinden en daar extra op in verzet gaan. Heel belangrijk is (maar ook zeker als er met een bit wordt gereden) dat de ruiter zijn ellebogen niet vast zet. Dus heel goed opletten dat de handen/armen niet terugwerken maar meebewegen in hetzelfde ritme van de beweging van hoofd en hals. Kort gezegd": naar achterwerkende handen (zoals je vaak ziet handen die op de bovenbenen van de ruiter zijn geplaatst) belemmeren niet alleen de soepelheid van de ruiter maar daardoor ook de rug van het paard en stelen kracht van de achterhand, terwijl gevende handen (naar voren geplaatste handen net boven de schoft) ontvangen de kracht van de achterhand en laten de rug swingen. Uiteraard in combinatie met de beenhulp die weer vraagt de passen van achterenuit groot/ruim te maken in een niet te hoog tempo.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:20

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:28

Heel mooi paard. Je ziet al een flink ontwikkelde onderhals, mijn pony had dit ook en ging ook altijd in verzet. Ze moet leren om heerlijk ontspannen naar beneden te lopen waardoor ze haar hele rug ontspant en ook haar onderhals ontspant. Van een slof wordt ze waarschijnljik alleen maar harder in die onderhals. Door het verzet krijgt ze een harde stoot van de slof waardoor ze de onderhals alleen maar zal vastzetten. Zolang ze deze niet los kan laten zal ze ook niet ontspannen. Als ze haar eigen balans heeft gevonden zal ze waarschijnlijk veel meer gaan loslaten. Probeer haar een tijdje alleen op de middelste ring van de kaptoom te longeren. Geef aan dat ze het binnenachterbeen naar het zwaartepunt moet brengen en doe verder niks met het hoofd. Let alleen op het tempo, ze mag niet te hard gaan, dat doen ze gauw als ze het moeilijk vinden. Probeer ook in stilstand het zwaartepunt op te zoeken.

Touwtjes e.d. dragen niks bij aan de training van een paard. Ze geven niet aan hoe het paard zijn benen moet gebruiken en dwingen het paard alleen maar in een bepaalde houding wat vaak verzet oproept of verkeerde spierspanning (zoals een onderhals).

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:29

Sorry de tweede foto zie ik nu pas, maar je ziet dat ze erg veel op de voorhand valt. Ze heeft duidelijk haar eigen balans nog niet gevonden. Probeer met veel respect haar bewust te maken van haar achterbenen en kijk bijna alleen daar nog maar naar. Of ze die wel op de juiste plaats neerzet. Zodra ze dat doet, geeft ze vrijwel direct na en ontspant ze.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:36

Dus aan de longeerlijn haar alleen maar met de zweep haar achterhand eronder laten brengen in een rustig drafje zeg maar en onder het zadel? teugels lang en dan meer been geven.
Hoe doe je dat in stilstand?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:43

Ik zou met rijden wel contact houden met het bit/kaptoom. (met een volgende hand, zie mijn stukje hierboven) De achterhand treedt voldoende onder als de achterbenen in de afdruk van de voorbenen komen zowel in stap als in draf dat is al een basisuitgangspunt voor het zoeken van balans ook met longeren en dan vragen hoofd en hals te laten zakken.

Kijk eens naar dit filmpje, hier wordt het één en ander leuk verwoord http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YW ... r_embedded

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:55

MaartPaard schreef:
Heel mooi paard. Je ziet al een flink ontwikkelde onderhals, mijn pony had dit ook en ging ook altijd in verzet. Ze moet leren om heerlijk ontspannen naar beneden te lopen waardoor ze haar hele rug ontspant en ook haar onderhals ontspant. Van een slof wordt ze waarschijnljik alleen maar harder in die onderhals. Door het verzet krijgt ze een harde stoot van de slof waardoor ze de onderhals alleen maar zal vastzetten. Zolang ze deze niet los kan laten zal ze ook niet ontspannen. Als ze haar eigen balans heeft gevonden zal ze waarschijnlijk veel meer gaan loslaten. Probeer haar een tijdje alleen op de middelste ring van de kaptoom te longeren. Geef aan dat ze het binnenachterbeen naar het zwaartepunt moet brengen en doe verder niks met het hoofd. Let alleen op het tempo, ze mag niet te hard gaan, dat doen ze gauw als ze het moeilijk vinden. Probeer ook in stilstand het zwaartepunt op te zoeken.

Touwtjes e.d. dragen niks bij aan de training van een paard. Ze geven niet aan hoe het paard zijn benen moet gebruiken en dwingen het paard alleen maar in een bepaalde houding wat vaak verzet oproept of verkeerde spierspanning (zoals een onderhals).

dat is dus niet waar :n
als jij de touwtjes goed bevestigd niet, het elastiek doet dit wel, touwtjes dus niet ;)
zelfde beeld als de slof, ja je kunt een paard er mee dwingen maar als je het goed gebruikt gebeurt dit dus niet ;)

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:12

@MoniqueB wat een goed filmpje met duidelijke uitleg.
iK geef eerlijk toe dat wij niet erg ervaren zijn met onervaren paardjes, maar doen erg ons best.
Die tweede foto toen hadden we haar net en ik heb eens naar foto's van haar van toen gekeken en dan heeft ze inderdaad niet haar voor en achter been bij elkaar, maar moet zeggen dat ze dat nu wel doet
http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... twbokt.jpg
Omdat we haar niet in de trailer krijgen en we haar er ook nog niet aan toe vonden om naar de rijvereniging te gaan heeft Marleen ook nog geen les met haar, maar ik doe nu heel veel grondwerk met haar en daar is ze heel braaf mee, dus wil ik de volgende stap naar de trailer maken en daar rustig aan mee aan de gang gaan en dan naar de manege.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:18

M_D_H schreef:
MaartPaard schreef:

dat is dus niet waar :n
als jij de touwtjes goed bevestigd niet, het elastiek doet dit wel, touwtjes dus niet ;)
zelfde beeld als de slof, ja je kunt een paard er mee dwingen maar als je het goed gebruikt gebeurt dit dus niet ;)

Wat heeft touwtjes dan in godsnaam voor nut? Als het paard zn achterbeen gebruikt komt hij toch uberhaupt niet omhoog?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:31

jenna schreef:
@MoniqueB wat een goed filmpje met duidelijke uitleg.
iK geef eerlijk toe dat wij niet erg ervaren zijn met onervaren paardjes, maar doen erg ons best.
Die tweede foto toen hadden we haar net en ik heb eens naar foto's van haar van toen gekeken en dan heeft ze inderdaad niet haar voor en achter been bij elkaar, maar moet zeggen dat ze dat nu wel doet
http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... twbokt.jpg
Omdat we haar niet in de trailer krijgen en we haar er ook nog niet aan toe vonden om naar de rijvereniging te gaan heeft Marleen ook nog geen les met haar, maar ik doe nu heel veel grondwerk met haar en daar is ze heel braaf mee, dus wil ik de volgende stap naar de trailer maken en daar rustig aan mee aan de gang gaan en dan naar de manege.

en priveles aan huis dan?

het achterbeen is niet zaligmakend ofzo hoor ;)
ook al gebruikt het paard zijn achterbeen dan nog kan hij omhoog komen met zijn hoofd :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:35

Een paard moet toch echt eerst leren zn achterbenen te gebruiken en deze sterk te maken voordat je er verder eme gaat. Als het paard dit goed geleerd heeft zal het nooit zijn hoofd omhoog gooien!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:55

hoe maak je de achterbenen sterk dan?
dat doe je door er gewicht op te krijgen, hoe krijg je er gewicht op?
door het dier te laten ontspannen en door oefeningen als verzameling etc...
maar je kunt pas verzamelen als het paard nageeft, je kunt de achterhand niet sterker maken en je kunt het gewicht niet naar achteren verplaatsen als het dier van voren gewoon niet ontspant/weg kan...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:02

Nee natuurlijk niet, dit is van voor naar achter werken. Je moet het paard leren na te geven op zijn achterbenen. Als hij die verbinding snapt worden die beentjes vanzelf sterk.

Je moet het paard leren naar het zwaartepunt te stappen. Zo wordt hij recht en als hij zijn been daar op zet geeft hij vanzelf na. Dan wordt hij in ieder geval soepel in zijn lijf en kent hij het voorwaarts neerwaarts gaan. Doordat er een stroom wordt opgezet vanuit het achterbeen naar de voorkant. Hij leert ook 'op zijn eigen benen lopen'. Dit is altijd je basis! Als hij voorwaarts neerwaarts niet snapt dan ben je alweer een stap te ver. En met voorwaarts enerwaarts bedoel ik dus niet schoppen en dat hij dan met zijn hoofd naar beneden gaat. Maar dat hij nageeft op zijne eigen achterbenen.

Als hij genoeg soepelheid heeft ontwikkeld kan je gaan verzamelen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:05

En zelfs als hij sterk genoeg is, kan je niet voorkomen dat een paard ooit een keer zijn hoofd omhoog doet. Het is geen machine, maar een levend wezen, dus jouw stelling kan ik niet helemaal rijmen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:16

Ooit ja, natuurlijk kan hij ooit zijn hoofd omhoog gooien, als hij schrikt of iets dergelijks. Maar hij zal niet uit protest zijn hoofd meer omhoog gooien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:19

Dus volgens jou mag een paard bij een nieuwe oefening zijn hoofd niet omhoog doen, want dan is hij nog niet sterk genoeg? Of mag hij wel tdh komen, maar niet doorslaan uit protest/verzet?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:22

tdh? Tegen de ..? Als een paard bij een nieuwe oefening zijn hoofd omhoog doet betekent dit dat hij het moeilijk vindt.. Dan zou ik persoonlijk een stapje terug gaan en hem weer naar het basisritme brengen, vw nw. En vanuit daar verder te werken en niet door te gaan tot hij het niet meer aankan zodat hij zijn hoofd omhoog gaat gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:22

MaartPaard schreef:
tdh? Tegen de ..? Als een paard bij een nieuwe oefening zijn hoofd omhoog doet betekent dit dat hij het moeilijk vindt.. Dan zou ik persoonlijk een stapje terug gaan en hem weer naar het basisritme brengen, vw nw. En vanuit daar verder te werken en niet door te gaan tot hij het niet meer aankan zodat hij zijn hoofd omhoog gaat gooien.

Maar waar moet je dan beginnen als hij nooit zijn hoofd omhoog mag gooien?