[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:41

Zal ik zo doen.. wie vind het leuk om foto's te zien van mijn "begin" met knolliebollie? Want dan plaats ik er een paar in linkjes :) (sommige foto's komen wel overeen met die hier in het topic.. misschien wel grappig..)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:42

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
sodeletuut op de 1e still zie ik het paard niet nageven in de kaak

en op de 2e still zie ik een ruiter die het op de voorhand lopen van haar paard compenseert door zichzelf overdreven op te drukken om "recht" te zitten.. als jouw paard horizontaal of bergop zou gaan zou je met deze zit achterover hangen...

Ik ben het natuurlijk met je eens. :j
Maar .. ehm .. het lijkt een beginnende combinatie. Mét instructie.
Ik ben wel een beetje bang voor teveel slome braafheid. Het is de natuur van paarden om te LOPEN. Dat moet gefaciliteerd worden. Ruiters zijn teveel geneigd om het paard zich te laten aanpassen aan de (on)mogelijkheden van de ruiter. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Ik hoop dat er aan voorwaarts en op eigen benen gewerkt wordt.
In dit geval (ik ken ze niet hoor) geef ik de moed nog niet direct op! :(:)

Zolang ZIJ de moed maar niet opgeven!!!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:48

S_en_Z schreef:
Bij western heb je alleen geen oprichting toch en wat ik idd bedoel dat de aanleuning anders is. Bij ons heb je pas een correct nageeflijk paard als de aanleuning ook stabiel is, altijd van been naar de hand toe gereden en paard altijd in/naar de hand toe loopt ongeacht hoe lang of kort de teugel is.

Wel een plaatje hoor essie! :~ Ziet er fijn uit. (ik vind het altijd zo leuk om fijne westernruiters te zien rijden.. en ik vind dat langzame er heel schattig uitzien.. dat slowmotion galopje en dat "joggen" in draf.

Vind de westerndressuur over het algemeen aangenaam om naar te kijken. (enkele uitzonderingen in de sport daargelaten maar die heb je overal)

Dressur in de westernsport vindt je eerder terug bij Hunter, daarin lopen de paarden in ieder geval meer zoals een normale stap,draf en galop;
Dat langzame is pleasure, ik vind dat persoonlijk een beetje griezelig, heeft niks met verzameling te maken, meestal lopen ze in 3 stukken en minimaal 2 gangen, DRALOP, of GALAF :D

Edit: IDD Essie, wat een knappe pown, ga je veel plezier van hebben :)

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:49

ik kwam nog een foto tegen, het was de eerste keer lessen bij mijn nieuwe instructeur.

Afbeelding

wat vinden jullie van deze foto?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:58

Nee, niet speciaal door jou hoor S_en_Z
Meer bij eerdere topics die ik plaatste en deze foto's eerder in dit topic.
Maar om nog even op de reactie in te gaan. Ik ben vaak zo bezig met de oefeningen voor het paard,
dat ik mn eigen houding totaal vergeet.

Hier vind ik de hand-bit verbinding beter, maar ik zie dat Moon hier op de voorhand loopt.
Een paar maanden terug zou ik dit niet hebben gezien, maar alleen de nek, die "mooi omlaag gaat"...
(en dat ze er van de zomer weer stukken beter uitziet :D )

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:00

toch.. vind het misschien wel leerzaam..

maart/april 2011. 1 van onze eerste keren buiten.. ik dacht, ik doe het slofje er voor de zekerheid aan.. maar toen ze wegstoof trok ze de teugel + de slof uit mijn handen... de slof had geen nut.. tenzij ik haar vast zou binden zodat ze haar hoofd niet omhoog kon doen.. dit is niet waar de slof voor dient.. dus daarna is de slof er maar gewoon afgegaan..

(mijn zit is inmiddels een stuk verbeterd.. ik kom regelmatig bij een osteopaat en merk dat mijn zit steeds beter wordt..... en paardlief ook een hoop verbeterd.. ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVWTDAPZ.jpg

Ze accepteerde absoluut geen druk op de teugel.. dan kreeg je dit soort beelden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSJOP7ZY.jpg
Mijn reactie.. laat maar gaan.. komt vanzelf wel..

Dat had dit tot gevolg..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKG6FOQ6.jpg

maar uiteindelijk.. kalmeerde ze na een tijdje toch... nog liep ze niet fraai.. maar ze daalde wel.. (al was het nog niet juist..)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSJQ4HIM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLSESSOB.jpg

Om toch te oefenen op wenden en draaien met lichaam en benen gingen we maar op het harde uitstappen en oefenen :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LHT6N8AQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JZWSROVC.jpg

De eerste maanden hebben wij dus ook niet veel meer gedaan dan tempobeheersing op zit.. zonder handen.. actief blijven.. en ieder pasje dat ze de hand op zocht letterlijk TOEJUICHEN en belonen..

Uiteindelijk.. 10 maanden later.. met veel geduld en vriendelijk rijden.. is dit het resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAMB7OUF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RA4PJIZ3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVSKVWAS.jpg

en denk nou niet dat wij NOOIT een miscommunicatie hebben ;) (ze hoorde geritsel.. en toen PIEUWWWW.. ik schrok ook.. maar ik trek niet terug aan haar mond.. hou hier alleen contact.)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMBTDM7F.jpg

Alle maanden ertussen hebben we overigens veel gebruik gemaakt van tips op HAW. En toen het rijden thuis wat beter ging zijn we op les gegaan.. heb wel heeeel veel foto's.. maar wat ik met mn verhaal probeer te zeggen..

Iedereen moet ERGENS beginnen.. zolang je na blijft denken.. mee blijft denken en aan jezelf blijft werken.. komt het ECHT wel goed! (ik leer ook nog genoeg.. en wij zijn er ook nog (lang) niet :) )

Mijn juffie zegt... met rechtrichten, van achter naar voren rijden en het rijden naar een fijne stabiele aanleuning blijf je altijd, iedere keer dat je rijd doen.. tot je stopt met paardrijden. Er is geen ENKELE dag dat je het cadeau zult krijgen!

Ik vond hem eigenlijk wel erg leuk := Omdat je van de "hoge" ruiters altijd het gevoel hebt dat het allemaal zo makkelijk gaat en ze het "gratis" krijgen. := Is toch fijn om even te horen dat er altijd "iets" is om aan te werken.. om over te zeuren.. dat houdt NOOIT op. Zolang je ook de positieve kant maar blijft inzien.. (en bevestiging krijgt dat het beter gaat zo nu en dan) komt alles goed :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-01-12 00:15, in het totaal 3 keer bewerkt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:04

S_en_Z schreef:
Mehorsrex wat reed je voor klasse op die foto's.. Was dat de B toevallig?

(dan heb ik een beetje een idee wat voor reactie ik kan geven

nee daar reed ik nog B

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:09

bertie schreef:
@mehorsrex
Wat vind je er zelf van?

@Sodeletuut
Durf te rijden! Voorwaarts!
Nog beginnersniveau. Niets mis mee!
Voorwaarts! Lef! Durf maar! *\o/*

oke ik zal even zeggen wat ik er van vind :D hij liep hier compleet op de voorhand. gelukkig is het nu stukken beter geworden

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:11

R_ali_R schreef:
ik kwam nog een foto tegen, het was de eerste keer lessen bij mijn nieuwe instructeur.

Afbeelding

wat vinden jullie van deze foto?

Nou, die aanleuning is helemaal niet zo slecht. En daar gaat dit topic toch over, niet waar.
Aan de andere kant: 'aanleuning' heeft ook alles te maken met schwung en zo. En dan zie ik toch dat het achterbeen te snel de grond gaat raken, sneller dan het voorbeen.
Dus: VOORWAARTS!
De aandacht van de amazone is teveel op de voorhand gericht, de achterhand krijgt te weinig aandacht. Terwijl het toch echt dáár vandaan moet komen.
Durf te rijden! Straal plezier uit! <3
Als je dat kunt gaat de kwaliteit van je rijden ineens met sprongen vooruit. Echt waar! :j

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:19

@ bertie nuh mijn paard heeft gewoon een langer voorbeen dan achterbeen ;)

voorwaarts betekend actiever?
wat bij hem gauw voorkomt is dat hij rennerig wordt en dat is niet de bedoeling.
Hij moet actiever van achteren worden en dit kan je oefenen door tempo wisselingen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:26

_O- erg bijdehand.. maar ik vond hem leuk.. (maar natuurlijk is zijn voorbeen niet langer maar stuwt hij meer dan hij draagt := )

Bertie reageert wss nog wel maar actiever is niet harder. Je paard moet vooruit leren denken.. dus door kleine tempowisselingen meer vanuit het dalen in de achterhand wegdraven.. zodat hij meer met de schoft gaat klimmen.. dan worden je passen meer gedragen en actiever en krijg je een mooiere nageeflijkheid.

Op de foto lijkt hij nu een huppeldrafje te maken. Hij moet meer gaan leren sjouwen ZONDER loperig te worden.

Dus veel op je zithulpen gaan oefenen.. want met je handen vraag je een paard niet terug in tempo.. doe je dit wel dan werk je van voor naar achter en dan valt je paard weer terug in tempo en op de voorhand. Altijd van achteren naar voren blijven denken.. dan krijg je een danser ipv een renner :D

Snap je m?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-01-12 00:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:27

Wat een leuk topic dit! Zie al heel veel leerzame berichten voorbij komen.

Ik ga ook een poging wagen, don't shoot me :D
Nefertarie ik zou jouw paard nog iets actiever vanuit achter willen zien, ik denk dat ze dan aan de voorkant wat mooier gaat zakken.
Ben het eens met Bertie over de foto van R_Ali_R

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hier wat foto's van mijn merrie. Ben benieuwd wat jullie hier van haar aanleuning vinden.
Afbeelding
Foto 1 ben ik zelf heel tevreden over, misschien zou ze nog iets meer bergop mogen lopen, maar naar mijn idee loopt ze in ieder geval genoeg actief van achteren. Wie weet iets losser in haar kaak.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AKT7LLG7.jpg
Foto 2 is een iets mindere foto, hier duikt ze wat op de voorhand en mag ze actiever vanuit achter komen. Ook moet ik op mijn kont zitten ;)
Afbeelding
Een foto van toen ze wat jonger was, eerste wedstrijd in de B.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3718_n.jpg
Foto van vorige maand na een tijdje wat minder getraind te hebben. Hier mag ze ook actiever vanuit het achterbeen en haar bekken meer kantelen.

Wat vinden jullie? Zouden jullie iets kunnen zeggen over haar hoofd/halshouding? Ik train veel met houdingswisselingen, dan weer laag, dan weer wat hoger. Ook veel voorwaarts en terug om haar actief te houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:35

Bertie, wat vind je van deze middendraf?

(moet ik haar hier iets meer lucht geven aan de voorkant....?)

Afbeelding

en ik denk..

Dat deze mooi vanuit de achterhand is... of niet? De aanleuning lijkt hier wel beter..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AS8TXSZU.jpg

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:58

S_en_Z schreef:
_O- erg bijdehand.. maar ik vond hem leuk.. (maar natuurlijk is zijn voorbeen niet langer maar stuwt hij meer dan hij draagt := )

Bertie reageert wss nog wel maar actiever is niet harder. Je paard moet vooruit leren denken.. dus door kleine tempowisselingen meer vanuit het dalen in de achterhand wegdraven.. zodat hij meer met de schoft gaat klimmen.. dan worden je passen meer gedragen en actiever en krijg je een mooiere nageeflijkheid.

Op de foto lijkt hij nu een huppeldrafje te maken. Hij moet meer gaan leren sjouwen ZONDER loperig te worden.

Dus veel op je zithulpen gaan oefenen.. want met je handen vraag je een paard niet terug in tempo.. doe je dit wel dan werk je van voor naar achter en dan valt je paard weer terug in tempo en op de voorhand. Altijd van achteren naar voren blijven denken.. dan krijg je een danser ipv een renner :D

Snap je m?

niet helemaal maar ik probeer het te begrijpen hij moet vanuit de achterhand dalen? Maar hoe moet ik mij dat voorstellen en welke oefeningen kun je er voor gebruiken.

ik probeer inderdaad op mijn zit terug terijden maar dit gaat niet altijd even makkelijk als meneer maar door blijft denderen.
Wat ik doe als ik hem wil terug rijden: Als ik lichtrij ga ik lngzamer lichtrijden om hem terug in tempo tekrijgen bij het doorzitten maak ik me juist zwaarder

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 01:23

Ik ben een belabberde tekenaar.. en uitleggen is best lastig.. dus ik probeer het zo:

5= richting van het hoofd (paard loopt "linksom")
6 = de richting van de teugel
7= de ruiterhand
8= de romprichting van het paard van schouder tot achterhand

1: Het paard loopt achter de loodlijn, de ruiter vraagt het paard terug op de teugel.. het paard gaat daardoor met de kont "omhoog" lopen.. je werkt nl. van VOOR naar ACHTER.

2: Als je vanuit deze positie wegrijd.. dan trekt het paard je omlaag, gaat nog dieper.. en blijft op de voorhand en wordt rennerig.

3: het paard loopt op de ll, de ruiterhand hindert het paard niet. Het paard is lichtjes op de voorhand gebouwd. De ruiter rijd hem terug op haar zit (terugkantelen bekken)

4: De ruiter rijd weg door het bekken te openen (billen naar voren duwen.. soort van samenknijpen en duwen + 1x been. 1x been hoort reactie voorwaarts te zijn (worden))

Doordat het paard niet gehinderd wordt komt het neusje wat VOOR de ll en kan het paard vanuit de achterhand gaan klimmen, de schouder en schoft komen dan omhoog.

Afbeelding

Het 1e pijltje rechts betekent dat het paard hetzelfde blijft lopen (op de voorhand)

Het onderste pijltje betekent eigenlijk.. wat je er van achteren instopt.. komt er naar voren uit.

Je moet het zegmaar zien als... als je op een scooter rijd.. wordt gasgeven EN de rem inhouden toch erg moeilijk.. je scooter wil dan niet of moeizaam vooruit... terwijl als je plots vol gas geeft je scooter hard wegrijd (de meesten dan) Als je je scooter iets op zijn achterkant tilt (door bijv. meer naar achter te zitten).. dan maak je een wheelie van de grond met het voorwiel in de lucht....

(hopelijk snap je hem zo :') )

Veel tempowisselingen op je zit.. (uitleg is moeilijk in tekst.. hier heb je echt een instructeur voor nodig..) en actief maken voor je been.. vanuit het actief terugvragen ga je een paard op 1x been = weg rijden.

Een paard dat correct gereden wordt, op de loodlijn loopt en redelijk horizontaal draaft.. niet in de mond gehinderd wordt en actief aan het been is.. zal ALTIJD meer bergopwaarts gaan draven (dus met de schoft omhoog)

Als je het nog niet snapt.. dan hoop ik dat Bertie het duidelijker weet te vertellen.. ik vind het heel moeilijk om het beeldend te vertellen.. ik weet alleen hoe ik het mensen kan leren "voelen" :')

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:43

S_en_Z: die eerste paar foto's zijn erg herkenbaar! Mijn paard heeft dit een tijd ook gedaan. Vind je middendraf foto erg netjes, misschien iets meer lucht aan de voorkant

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:00

Je bedoeld van hoe ze vorig jaar liep?

Ja.. weetje.. er is geen enkele ruiter die op een paard gaat zitten en het paard direct dik voor elkaar heeft.. je moet ergens beginnen en dat uitbouwen naar wat voor jullie fijn werken is..

Iedereen verklaarde mij ook voor gek dat ik haar op de voorhand weg liet stuiven als ze in "paniek" raakte als ze verbinding tussen bit en ruiterhand voelde.. kreeg te horen "rijd haar goed rond en lekker laag dan gaat die onderhals weg"

Ben blij dat ik daar MET DIT PAARD niet naar geluisterd heb.. want dan had ze OF ondersteboven gelopen OF gevaarlijke capriolen uitgehaald... ze moest echt op 0 beginnen. (ook hier op bokt ben ik voor alles uitgemaakt.. een Z ruiter die het allemaal wel even deed.. en het zag er NIET UIT. Wat dacht ik wel niet.. bah... gelukkig weet ik beter... :o )

Heb haar de eerste maanden de tijd gegeven om alles te verwerken.. en mijn eigen balans en zit was ook 0,0. Uiteindelijk pluk ik daar de vruchten van.

(ik heb trouwens een HAW geopend, wie er rijtechnisch commentaar aan toe kan voegen is erg welkom)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 17-01-12 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:06

Nefertarie schreef:
Nee, niet speciaal door jou hoor S_en_Z
Meer bij eerdere topics die ik plaatste en deze foto's eerder in dit topic.
Maar om nog even op de reactie in te gaan. Ik ben vaak zo bezig met de oefeningen voor het paard,
dat ik mn eigen houding totaal vergeet.

Hier vind ik de hand-bit verbinding beter, maar ik zie dat Moon hier op de voorhand loopt.
Een paar maanden terug zou ik dit niet hebben gezien, maar alleen de nek, die "mooi omlaag gaat"...
(en dat ze er van de zomer weer stukken beter uitziet :D )

https://lh4.googleusercontent.com/-xIgpZ0JoHg8/TtJN1-JWHbI/AAAAAAAACKE/fcyGdKkJl3Q/s800/moon%25252017-6-2011%252520041.JPG

Wat ik denk hier.. is terug in tempo, gasgeven en handen mee naar voren zodat ze lucht krijgt ruimer te lopen en schakelen.. terug in tempo, neusje eruit en weer weg.

Ze is wel rond in het halsje maar zet van achter idd niet genoeg onder omdat ze voorover kukelt.. maar heel fijn dat je dat zelf ziet :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:07

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
sodeletuut op de 1e still zie ik het paard niet nageven in de kaak

en op de 2e still zie ik een ruiter die het op de voorhand lopen van haar paard compenseert door zichzelf overdreven op te drukken om "recht" te zitten.. als jouw paard horizontaal of bergop zou gaan zou je met deze zit achterover hangen...

Ik ben het natuurlijk met je eens. :j
Maar .. ehm .. het lijkt een beginnende combinatie. Mét instructie.
Ik ben wel een beetje bang voor teveel slome braafheid. Het is de natuur van paarden om te LOPEN. Dat moet gefaciliteerd worden. Ruiters zijn teveel geneigd om het paard zich te laten aanpassen aan de (on)mogelijkheden van de ruiter. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Ik hoop dat er aan voorwaarts en op eigen benen gewerkt wordt.
In dit geval (ik ken ze niet hoor) geef ik de moed nog niet direct op! :(:)

Nou, we zijn geen beginnende combinatie, maar wel beginnend met het leren goed rijden. Daarvoor deed ik altijd gewoon maar lekker rondjes rijden en buitenritjes doen. Daarna heb ik alles omgegooid, maar ik moet er nog wel erg aan wennen. Maar moet zeggen dat mijn houding al wel beter is geworden, ik was daar inderdaad erg aan het compenseren. En voorwaarts dat is inderdaad ons punt waar mijn instructrice altijd op hamert.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:09

Sodeletuut Bertie bedoeld het niet negatief of om je te sarren.. :n

(ik wist toevallig dat je al even bezig bent.. zie je al langer op bokt)

Goed rijden is moeilijk.. en je moet ergens beginnen :) Zolang je zelf ook maar ziet wat beter moet :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:19

+:)+
Super commentaar weer.
Ik las even jouw stukje S_en_Z, en dat is eigenlijk wat ik ook te horen kreeg.
ook hier op bokt ben ik voor alles uitgemaakt.. een Z ruiter die het allemaal wel even deed.. en het zag er NIET UIT. Wat dacht ik wel niet.. bah... gelukkig weet ik beter...

Ik ben dan geen Z ruiter hoor, maar je bent trots op het resultaat wat je behaalt hebt met DIT paard en dan word je zo neergehaald met niet onderbouwde kritiek.
Dat is jammer... maar we worden vanzelf wel beter, dat zie ik nu aan jouw foto's!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:23

Een leuke serie foto's, en ook in je reacties en je redenaties herken ik veel. +:)+
Met 'uitnodigend' en 'faciliterend' rijden kom je verder dan met dwang.
Je paard is in korte tijd enorm veranderd, heeft ook een mooie bespiering gekregen.
Ik heb zelf ook zoiets een keer gehad, toen iemand stomverbaasd vroeg of ik na een half jaar alweer een nieuw paard had. Maar het was gewoon hetzelfde paard, dat de gelegenheid had gehad zich fijn te ontwikkelen. Een mooier compliment kon eigenlijk niet. :D

Wat me heel erg bevalt is je houding dat je het paard toejuicht als ze iets goed doet. Ben ik helemaal mee eens: negeren wat niet goed gaat, en in een beloning kun je niet duidelijk genoeg zijn!

S_en_Z schreef:
toch.. vind het misschien wel leerzaam..

maart/april 2011. 1 van onze eerste keren buiten.. ik dacht, ik doe het slofje er voor de zekerheid aan.. maar toen ze wegstoof trok ze de teugel + de slof uit mijn handen... de slof had geen nut.. tenzij ik haar vast zou binden zodat ze haar hoofd niet omhoog kon doen.. dit is niet waar de slof voor dient.. dus daarna is de slof er maar gewoon afgegaan..

(mijn zit is inmiddels een stuk verbeterd.. ik kom regelmatig bij een osteopaat en merk dat mijn zit steeds beter wordt..... en paardlief ook een hoop verbeterd.. ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BVWTDAPZ.jpg

Ze accepteerde absoluut geen druk op de teugel.. dan kreeg je dit soort beelden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSJOP7ZY.jpg
Mijn reactie.. laat maar gaan.. komt vanzelf wel..

Dat had dit tot gevolg..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKG6FOQ6.jpg

maar uiteindelijk.. kalmeerde ze na een tijdje toch... nog liep ze niet fraai.. maar ze daalde wel.. (al was het nog niet juist..)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSJQ4HIM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PLSESSOB.jpg

Om toch te oefenen op wenden en draaien met lichaam en benen gingen we maar op het harde uitstappen en oefenen :D
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LHT6N8AQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JZWSROVC.jpg

De eerste maanden hebben wij dus ook niet veel meer gedaan dan tempobeheersing op zit.. zonder handen.. actief blijven.. en ieder pasje dat ze de hand op zocht letterlijk TOEJUICHEN en belonen..

Uiteindelijk.. 10 maanden later.. met veel geduld en vriendelijk rijden.. is dit het resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAMB7OUF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RA4PJIZ3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVSKVWAS.jpg

en denk nou niet dat wij NOOIT een miscommunicatie hebben ;) (ze hoorde geritsel.. en toen PIEUWWWW.. ik schrok ook.. maar ik trek niet terug aan haar mond.. hou hier alleen contact.)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMBTDM7F.jpg

Alle maanden ertussen hebben we overigens veel gebruik gemaakt van tips op HAW. En toen het rijden thuis wat beter ging zijn we op les gegaan.. heb wel heeeel veel foto's.. maar wat ik met mn verhaal probeer te zeggen..

Iedereen moet ERGENS beginnen.. zolang je na blijft denken.. mee blijft denken en aan jezelf blijft werken.. komt het ECHT wel goed! (ik leer ook nog genoeg.. en wij zijn er ook nog (lang) niet :) )

Mijn juffie zegt... met rechtrichten, van achter naar voren rijden en het rijden naar een fijne stabiele aanleuning blijf je altijd, iedere keer dat je rijd doen.. tot je stopt met paardrijden. Er is geen ENKELE dag dat je het cadeau zult krijgen!

Ik vond hem eigenlijk wel erg leuk := Omdat je van de "hoge" ruiters altijd het gevoel hebt dat het allemaal zo makkelijk gaat en ze het "gratis" krijgen. := Is toch fijn om even te horen dat er altijd "iets" is om aan te werken.. om over te zeuren.. dat houdt NOOIT op. Zolang je ook de positieve kant maar blijft inzien.. (en bevestiging krijgt dat het beter gaat zo nu en dan) komt alles goed :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:41

S_en_Z schreef:
Bertie, wat vind je van deze middendraf?

(moet ik haar hier iets meer lucht geven aan de voorkant....?)

Afbeelding

en ik denk..

Dat deze mooi vanuit de achterhand is... of niet? De aanleuning lijkt hier wel beter..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AS8TXSZU.jpg

Goedenmorgen! Heb weer even bijgelezen. Leuk!

En ik vind dat je fantástisch kunt tekenen, S_en_Z! Práchtig! _/-\o_
In ieder geval wel illustratief voor wat je vervolgens uitlegde. :D

Ja, ik denk dat je haar in de eerste foto meer lucht kunt geven. Je ziet dat de neuslijn in het verlenngde achter de teen komt. Hij zou er net iets voor mogen uitkomen.
Als je de foto rechtop zet (met de lantaarnpaal vertikaal) zul je zien dat het plaatje nog iets ongunstiger wordt, en dat het paard achter de loodlijn is. Te kort in de hals in dit geval, niet zozeer 'op de voorhand'.

Tweede foto lijkt inderdaad beter. nog iets meer lucht zou wel nét dat mooie plaatje opleveren. En kun je je paard niet even influisteren dat ze voor de foto de oortjes er even op moet zetten? :D

Kan het zijn dat je zadel wat naar voren ligt? Er is wel heel veel rug over..
Het zou leuk zijn je paard ook eens in stand aan ons te presenteren. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:47

S_en_Z schreef:
Je moet het zegmaar zien als... als je op een scooter rijd.. wordt gasgeven EN de rem inhouden toch erg moeilijk.. je scooter wil dan niet of moeizaam vooruit... terwijl als je plots vol gas geeft je scooter hard wegrijd (de meesten dan) Als je je scooter iets op zijn achterkant tilt (door bijv. meer naar achter te zitten).. dan maak je een wheelie van de grond met het voorwiel in de lucht....

Mooi verwoord! En dat is ook vaak een reden waarom een paard steigert. Teveel 'gas' opwekken , de voorkant tegenhouden. Het paard kan nog maar één kant op, en dat is naar boven.
Je ziet het vaak aankomen, *zucht*. Het paard krijgt de schuld (en de straf), maar de ruiter heeft het gedaan. :(
Eígenlijk zou je in zo'n geval kunnen zeggen dat het een superbraaf paard is. Hij volgt 'keurig' de 'hulpen' van de ruiter op. Alleen .. de ruiter realiseert zich vaak niet dat hij die hulpen zelf gegeven heeft. |(

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:57

S_en_Z schreef:
Ik ben een belabberde tekenaar.. en uitleggen is best lastig.. dus ik probeer het zo:

5= richting van het hoofd (paard loopt "linksom")
6 = de richting van de teugel
7= de ruiterhand
8= de romprichting van het paard van schouder tot achterhand

1: Het paard loopt achter de loodlijn, de ruiter vraagt het paard terug op de teugel.. het paard gaat daardoor met de kont "omhoog" lopen.. je werkt nl. van VOOR naar ACHTER.

2: Als je vanuit deze positie wegrijd.. dan trekt het paard je omlaag, gaat nog dieper.. en blijft op de voorhand en wordt rennerig.

3: het paard loopt op de ll, de ruiterhand hindert het paard niet. Het paard is lichtjes op de voorhand gebouwd. De ruiter rijd hem terug op haar zit (terugkantelen bekken)

4: De ruiter rijd weg door het bekken te openen (billen naar voren duwen.. soort van samenknijpen en duwen + 1x been. 1x been hoort reactie voorwaarts te zijn (worden))

Doordat het paard niet gehinderd wordt komt het neusje wat VOOR de ll en kan het paard vanuit de achterhand gaan klimmen, de schouder en schoft komen dan omhoog.

Afbeelding

Het 1e pijltje rechts betekent dat het paard hetzelfde blijft lopen (op de voorhand)

Het onderste pijltje betekent eigenlijk.. wat je er van achteren instopt.. komt er naar voren uit.

(hopelijk snap je hem zo :') )

Veel tempowisselingen op je zit.. (uitleg is moeilijk in tekst.. hier heb je echt een instructeur voor nodig..) en actief maken voor je been.. vanuit het actief terugvragen ga je een paard op 1x been = weg rijden.

Een paard dat correct gereden wordt, op de loodlijn loopt en redelijk horizontaal draaft.. niet in de mond gehinderd wordt en actief aan het been is.. zal ALTIJD meer bergopwaarts gaan draven (dus met de schoft omhoog)

Als je het nog niet snapt.. dan hoop ik dat Bertie het duidelijker weet te vertellen.. ik vind het heel moeilijk om het beeldend te vertellen.. ik weet alleen hoe ik het mensen kan leren "voelen" :')

bedankt voor je uitleg ik snap hem. :D