Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:15

quartel schreef:
Ik heb trouwens ook die rekensom gedaan van die 20% van het gewicht van dit paard en dan mezelf en het zadel er bij.
We zitten gelukkig netjes binnen de normen, anders had ik hem niet eens kunnen kopen ;)

Voor rassen die geen friezen, haflinger, fjord enz zijn geld 15%
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 11-07-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:15

Zolang iemand gewoon op een paard rijd waar die op past kwa lengte en gewicht.. moet het allemaal toch kunnen..

iemand met overgewicht kan prima op een wat steviger grote paardje rijden.
zolang ze niet op een pony tje stappen.

net zo als iemand van 1.95 die hoeft ook niet op een te klein dier te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:18

loveidefix schreef:
quartel schreef:

Ik heb trouwens ook die rekensom gedaan van die 20% van het gewicht van dit paard en dan mezelf en het zadel er bij.
We zitten gelukkig netjes binnen de normen, anders had ik hem niet eens kunnen kopen ;)

Voor rassen die geen friezen, haflinger, fjord enz zijn geld 15%[/quote]
daarom reken ik voor mijn kwpn 12% :j
@ loveidefix: je moet even de quote fixen als je wilt, hij is van quartel en niet van mij :)
paardenfreak schreef:
net zo als iemand van 1.95 die hoeft ook niet op een te klein dier te gaan zitten

die moet helemaal niet gaan rijden, want die komt sowieso boven de 100 kg en dat is te zwaar voor elk paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:18

loveidefix schreef:

Laat zo zeggen voor alles wat paard is geld 12-15%. Fries is zwakker in de rug dan je zo op eerste gezicht zou denken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:20

tamary schreef:
loveidefix schreef:

Laat zo zeggen voor alles wat paard is geld 12-15%. Fries is zwakker in de rug dan je zo op eerste gezicht zou denken.

:j dat klopt.....dat was voor mij ook gelijk een goede reden niet zo een mooi zwart friesje te kopen.....(die had ik n.l. ook op het oog)
Zelde geld voor een paard met langere rug

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:30

Killyenn schreef:
Amanda schreef:
Dat vraag ik me af...
Is het gevoelsgewicht, dus de belasting, niet zwaarder als een onervaren ruiter op gemiddeld gewicht op een paard rijdt, dan wanneer een ervaren vollere ruiter (niet zwaar overgewicht, maar wat steviger) dit doet?
Bijvoorbeeld een ruiter van zeg 60 kilo die onervaren is, is het gevoelsgewicht doordat hij/zij niet meegaat met de beweging niet zwaarder (zeg met pieken bijvoorbeeld 100/120 kilo) dan een ruiter van 80 kilo die ervaren is en per saldo dus 80 kilo constant gevoelsgewicht heeft.

Behalve dat een ruiter van 1.60 die 80 kilo weegt een groot gedeelte van zijn lichaamsgewicht niet onder controle heeft. Dat is ook direct het verschil tussen een gespierde man van 80 kilo en een dikke man van 80 kilo. Voor een onafhankelijke zit heb je contorle over je lichaam nodig. Als je over een gedeelte van je lichaam per definitie geen controle hebt, dan wordt je door dit deel dus gestoord in de beweging. Daarom denk ik dat overtollig vet te paard een probleem is: omdat het altijd afbreuk doet aan je houding. Dan kun je een goede ruiter die te dik is wel vergelijken met een dunnen ruiter die niet goed rijdt, maar dat is geen jusite vergelijking: als je van beide kanten een ruter neemt die goed kan rijden is de ruiter zonder overtollig vet (dun is niet de goede benaming, ik ben ook niet dun maar heb ook geen overtollig vet) simpelweg beter af. Daarom vind ik het kwalijk om als ruiter op niveau niet aan je conditie en vorm te willen werken.

Ik quote mezelf maar even van een tiental pagina's terug, aangezien de discussie nog steeds om hetzelfde punt heen draait.
Ja, ik vind dat een ruiter aan zijn conditie en vorm moet werken als hij wilt paardrijden. Ik vind dat mensen die overgewicht hebben en toch willen rijden het aan hun paard verplicht zijn ook aan hun eigen conditie en gewicht te werken, tenzij er uiteraard medische redenen zijn waardoor het overgewicht is ontstaan, en in dat geval moet de ruiter ook niet te veel van zijn paard willen en een dier uitzoeken dat geschikt is om dergelijk gewicht te dragen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:32

jesito schreef:
Dit is weer eens zo'n leuk toppic: oooo wat fijn om slank te zijn!!!
Zo makkelijk om zo te oordelen, als je er verder nog nooit mee te maken hebt gehad.
Zo makkelijk voor mensen die gewoon niet dik worden, maakt niet uit wat ze eten en hoeveel.
ts en de andere die dikke mensen liever niet zien: Kijk er langs en ga nooit naar Amerika.
Veeg eens voor je eigen deur.

jesito schreef:
En wie zegt dat dikke mensen niet hun best doen om er wat af te krijgen, daarbij is paardrijden een sport, tja en laat dat nou net goed zijn voor dikke mensen.

Als ik nou zo aangevallen had moeten reageren als alle mensen met overgewicht hier reageren dan zou ik moeten reageren: 'Dit vind ik discriminatie voor alle mensen die dun zijn. Wij doen er ontzettend veel voor en daar zij wij trots op. Wie zijn jullie om met jullie vingertje te wijzen naar ons. Jullie weten er niets van.'

Zien jullie de overeenkomsten en verschillen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:34

Hallo,

Ik volg dit topic even mee, omdat ik me ook bijna dagelijks afvraag waarom mensen van hun paard
verwachten dat ze soepel en slank en goed gespierd en ACTIEF zijn, terwijl ze dat zelf verre van zijn.
Ik vind wanneer iemand lang is en daardoor een redelijk hoog gewicht heeft, dit niet per definitie storend moet zijn voor een paard, als diegene in ieder geval op de juiste plek zit, en in de juiste houding zit en blijft tijdens het rijden.
Helaas zie ik meestal mensen die niet zwaar zijn door hun lengte, maar echt door overgewicht.
Wees nu even eerlijk, 15 jaar geleden was het zeldzaam, tegenwoordig is meer dan 50% van de mensen te zwaar, waarom zegt een dierenqrts zonder pardon dat er wat vet af mag bij een paard met wat spek te veel, maar waarom zegt een huisarts dit niet tegen zijn patienten? ik meen dit serieus en niet om dikkere mensen aan te vallen, maar de meestgehoorde redenen(smoezen,maar dat klinkt onvriendelijk)zijn:
Ik slik medicatie waardoor ik niet kan afvallen....ik slik ook medicatie waar ik dikker van zou worden, maar ik pas mijn voeding domweg aan,en ik word dus niet dikker.
Ik heb geen geld voor gezonde voeding....jawel, eet gewoon minder zodat je gezonde dingen kunt betalen, je kunt mij niet wijsmaken dat je nooit hamburgers en friet eet van de Mac, die zijn ook duur!(en ongezond)
de laatste vind ik nog de ergste, erfelijk belast, de smoes op zich is waarheid hoor, maar juist om de cirkel te verbreken moet je je lichaam heropvoeden, daardoor leef je langer, gezonder, en hebben je kindjes minder kans om hetzelfde te eindigen.
Okee, ikzelf ben 1.72 m 34 jaar en weeg 56 kilo,( en geloof me, voor mij is normaal best een grote marge dus een stuk kleiner of langer, zwaarder of lichter, geen probleem , maar wel graag in verhouding)als ik een euro kreeg voor iedere opmerking"jij bent wel heel dun he",dan kon ik nu 2 hectare grond bijkopen, maar dat is blijkbaar normaal om te zeggen, dus bij deze, ik zal vanaf nu gewoon eerlijk zijn als iemand dit tegen mij zegt die zelf in mijn ogen te zwaar is om paard te rijden, ik zal antwoorden:Nee, ik ben normaal, jij bent gewoon te dik.En jawel, mijn paard voelt echt wel dat ik erop zit, en nee ik waai niet weg, en nee, ik douche niet met mijn armen wijd, ook die opmerkingen zijn pijnlijk, maar de dikkere mensen denken van niet, omdat ze misschien zelf stiekum ook dunner willen zijn, ik weet dat de opmerkingen pijnlijk zijn, maar zet je over die schaamte heen, herken en erken, en doe er iets aan, de wwarheid is soms hard, maar wel nodig toch?
Maar het allerbelangrijkste: zorg voor je lijf, je hebt er maar 1, en als dat in orde is, mag je van mij paardrijden zoveel je wilt, dan kun je tenminste je buikspieren aantrekken!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:34

kijk over te zwaar he ,
ben ik dan te zwaar voor deze pony?

Afbeelding

imo dan zou ik dus ook oneerlijk bezig zijn namelijk ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:35

tamary schreef:
loveidefix schreef:

o sorry dat wist ik helemaal niet :o
ik dacht even wat sterke paarden te noemen, niet dus :+
tinker kan er wel bij in plaats van fries :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:35

ponylies schreef:
kijk over te zwaar he ,

Afbeelding

Niet te zwaar maar je bent VEEEEEEEEEEEEEL te groot :o
doordat je bovenlijf zo ver boven hem uitsteekt breng je hem helemaal uit evenwicht!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:36

Aan Yamcha,
ik begrijp wat je zegt en eens met die 100 kg, maar ehm, mijn vriend is 1.93 weegt 86 kilo en rijdt met een grote sterke amerikaanse appaloosa....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:36

Danique_G schreef:
jesito schreef:
Dit is weer eens zo'n leuk toppic: oooo wat fijn om slank te zijn!!!
Zo makkelijk om zo te oordelen, als je er verder nog nooit mee te maken hebt gehad.
Zo makkelijk voor mensen die gewoon niet dik worden, maakt niet uit wat ze eten en hoeveel.
ts en de andere die dikke mensen liever niet zien: Kijk er langs en ga nooit naar Amerika.
Veeg eens voor je eigen deur.

jesito schreef:
En wie zegt dat dikke mensen niet hun best doen om er wat af te krijgen, daarbij is paardrijden een sport, tja en laat dat nou net goed zijn voor dikke mensen.

Als ik nou zo aangevallen had moeten reageren als alle mensen met overgewicht hier reageren dan zou ik moeten reageren: 'Dit vind ik discriminatie voor alle mensen die dun zijn. Wij doen er ontzettend veel voor en daar zij wij trots op. Wie zijn jullie om met jullie vingertje te wijzen naar ons. Jullie weten er niets van.'

Zien jullie de overeenkomsten en verschillen?

AMEN _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 11-07-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:37

ja te groot weet ik :)
daarom ben ik er mee gestopt heb gelukkig een goede balans
maar gaat me nu om het gewicht

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:38

ponylies schreef:
ja te groot weet ik :)
daarom ben ik er mee gestopt heb gelukkig een goede balans
maar gaat me nu om het gewicht

mm.. eigenlijk denk ik het bijna wel! :(:)
kun je het niet even uitrekenen??
aangezien het een welsh is moet je 12 a 15 procent pakken

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:38

het is maar net hoe je rijdt !
en op welk paard.
bij mij op de manege rijdt er een dikker meisje op een dikke haflinger, dat gaat prima en ze is juist afgevallen door het rijden, op het begin kon ze niet sta-zitten, en nu wel!
ik ben er niet zo fan van, maar dikkere mensen hebben ook een hobby toch !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:39

ponylies schreef:
kijk over te zwaar he ,

Afbeelding

je benen gaan nog...je moet een stuk van je rug laten afhalen ;)

En je pown loopt veeeel te diep...maar daar ging het niet om ;)

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:39

Onzin ik ben zwaarder heb maat 46 !! Maar mijn draver en mijn kwpnner ( 24 en 18 jaar ) worden dagelijks bereden en zijn is super conditie en hebben absoluut geen moeite met mij !!

Nu zit ik lekker mee ben ik soepel zit ik recht zijn mijn paarden mooi recht en goed op conditie ( 1tje ietsjes te zwaar)

Ik zit mijn paarden niet in de weg en ze kunnen zich perfect redden met mij !
Sterker zodra een meisje van stal van 50 kilo gaat zitten op mijn paarden en gaat door zitten dan bonkt ze en gooien ze haar eraf omdat dat nou juist niet lekker voor hun voelt.

Ik weet zeker dat mijn paarden mij prima vinden (aangezien ze blij zijn om me te zien en ze graag voor mij werken en met opzadel juist erg vrolijk kijken en niet snel genoeg naar de bak kunnen lopen)

Oh en beide geen enkel probleem aan de rug door mijn gewicht ( word jaarlijks gecheckt omdat ze ouder zijn hou ik graag de stand van zake bij in hun lichaam)
Zelde een 24 jarige gezien in zon leuke mooie conditie

Oh even ben 175 weeg zo rond de 90 95 kilo.
Mijn eten

Ochtend cornflakes met melk of yoghurt en liga koek.
Kleine pauze rijstewafels droog
Middag brood ham en kaas of rijste wafels met kaas of droog
kleine pauze kopje soep
Avond vlees aardappels en groente

Groot minpunt cola maar ben aan het minderen
Uit eten 1 x per maand (chinees, grieks)
Af en toe een frietje maar ben daar niet echt gek op

Beweging iedere dag fietsen, openbaarvervoer 3 uur per dag stallen mesten 2 paarden rijden.

Ik hou heeeel veel vocht vast altijd al gedaan vooral in zomer of met menstruatie
Ook heb ik een hele trage stof wisseling/ spijsvertering en ga ik maar 1 a 2 x in de week naar de wc voor de grote boodschap.

En ik eet pas sinds kort in de ochtend daarvoor nooit gedaan schijnt dus erg slecht te zijn omdat dan je lichaam als het eindelijk eten krijgt al het vet vast houdt

en de pil ben ik door aangekomen

Vind nou niet dat ik bepaald ongezond eet als ik eerlijk ben maar het is nu eenmaal zo vind mezelf er niet minder om en zie er best ok uit vind ik zelf goed in proportie
Laatst bijgewerkt door Libje123 op 11-07-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:41

@ freeride: Ik weet niet hoeveel die weegt, maar je kunt goed uitrekenen of je vriend er nog op kan. Overigens is je vriend wel perfect op gewicht +:)+
Gioyy schreef:
maar dikkere mensen hebben ook een hobby toch

En daarom is het oké dat het ten koste gaat van de rug van een paard?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:43

ponylies schreef:
kijk over te zwaar he ,

Afbeelding

Reken maar uit: pony zal zo'n 300 kilo wegen? (hoe hoog is ze?) en dan maximaal 15% gezien het een Welshje is, toch? Dus maximaal 45 kilo, en dan nog het gewicht van het zadel eraf.

little_birdy

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:48

dan was ik inderdaad te zwaar,
ze woog 350 kilo ze was pas gewogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:52

loveidefix schreef:
quartel schreef:

Dit is natuurlijk onzin.
Tuurlijk zijn er rassen waarbij bijv. vaker een weke rug voorkomt, maar dat wil niet zeggen dat elk paard van dat ras daar last van heeft.
Het belangrijkste is dat je dan een paard uitzoekt dat bij je past.

Van alle foto's in dit topic, heb ik maar één gezien die ik persoonlijk wel te zwaar vind, maar ik ga er vanuit dat je als ruiter op alle signaaltjes van je paard let en op een foto is niet alles te zien.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:52

Op zich vindt ik dat je wel een beetje gelijk hebt. De max ligt voor mij toch echt rond de 80/90 kilo, over dat gewicht moet je gewoon niet meer op je paard stappen. Ga dan mennen o.i.d. , ook hartstikke leuk en zo ben je toch met paarden bezig.

Ook al kun je e rniks aan doen e.d., het blijft oneerlijk tegenover je paard. Want of je nou wel of niet probeert af te vallen, het blijft een overgewicht dus overlast voor je paard. En niet om banketstaaf te doen, maar als je (bijvoorbeeld) 120 kg weegt moet je je er gewoon bij neerleggen dat rijden het gewoon niet wordt. Of dat nou door medicijnen komt of niet, 120 kilo is 120 kilo.

Zo zal een verlamd iemand bijvoorbeeld nooit echt topsporter kunnen worden, een blind iemand nooit een topchirurg en een vreselijk dik iemand nooit topruiter.

Zijn een beetje vage voorbeelden, maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:53

Hmmm, Ik weeg rond de 75-80kg, paard is 174cm, weegt ca. 650kg.
12% is dan 78kg.

Tja, ben ik toch te dik....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:57

Gioyy schreef:
ik ben er niet zo fan van, maar dikkere mensen hebben ook een hobby toch !

mennen, vrijheids dresuur, lange teugelen?
waarom er percee op zitten?