Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:30

leuk al die foto's topic krijgt weer een andere wending :+

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:32

DDW1190 schreef:
leuk al die foto's topic krijgt weer een andere wending :+

haha inderdaad, dit is niet bepaald een eentonige discussie :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:36

Toad schreef:
Het is toch in elke wedstrijdtak zo. Sinds pas korte tijd bekijk ik wedstrijdfoto's van IJslanders op een andere manier. De foto's stellen mij vaak enorm teleur. Vele ruiters moeten zich schamen dat ze zo op een paard zitten. Zo veel ruiters zitten scheef maar de meeste rijden volledig uit balans.

Tja... de IJslanderwereld blijft niet verschoont van veel ellende.
Op wedstrijden zie je 'pijnlijke' zaken: scheef zittende ruiters, zeer scheve paarden, te strenge hand, forse bitten...
IJslanders waarbij de bovenlijn alleen nog maar een uitstekende ruggegraat is, zie ik net even iets teveel....

Recreatief zie ik wellicht nog ernstiger zaken.... ruiter die 1/4e van het gewicht van hun paard wegen bijvoorbeeld.... daar moet ik wel om huilen...

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:49

volgens mij is het dan ook niet goed om een draver zo te laten lopen , hoofd in de lucht en gaan.

Wij moeten toch altijd naar beneden rijden omdat het anders niet goed is voor de rug...

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:01

Hier iemand die ook zo'n slechte ruiter was, en ik heb het duur moeten bekopen..

Int kort: ik heb een fantastisch paard die al braaf is sinds z'n 3e, wedstrijden B en L1 was ik zo door op een fijne manier, toen liepen we vast, ik wilde perse L2 gaan starten en m'n paard moest maar gewoon doen wat ik zei; instructrice was van mening; geen gelul kop in de krul. Zo heb ik een hele tijd gereden, m'n paard werd steeds vaster, vervelender en ging alleen maar bergafwaarts, vele keren heb ik hem een ruk of knal gegeven en boos op hem geweest...

Nu ben ik er dus achter dat hij, mede hierdoor, nu kissing spines heeft aan 5 wervels.. En ooohh wat heb ik nu een vreselijke spijt, wat bezielde me?! Maar mijn ogen zijn nu wel geopend, mijn paard is goed gerevalideerd en we rijden weer.. en weet je wat het gekke is? Hij zou mij moeten wantrouwen, maar in plaats daarvan is hij heel braaf en geeft hij mij juist vertrouwen, bizar hé wat een liefde je van een dier kan krijgen?? Onze band is nu veel hechter en ik zal nooit weer kiezen voor de 'slechte' manier van rijden. Ik wil nog steeds graag wedstrijd starten, maar alleen als mijn paard dit ook wil!!!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:07

wat is een kissing spines O:)

Het is indd verbazingwekkend wat een paard voor je doet ookal heb je hem zelf de vernieling in geholpen...
en ik zag dat je nu L2 bent haha :D!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:18

Moet je maar eens googlen, word een beetje lang verhaal om uit te leggen, rug probleem in ieder geval ;-)
En ik wás L2 ja.. nu mag ik blij wezen dat ik op B-niveau weer de bak doorkom!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:19

een draver hoeft voor de sulky geen gewicht te dragen alleen te trekken en snelheid te maken, dan is juist ruggebruik minder belangrijk . pas als er een ruiter op de rug gaat zitten hoor je je paard te helpen hem te leren zn rug te gaan gebruiken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:25

_Bitje_ schreef:
Air schreef:
Juist omdat het een momentopname is zie je wat er fout gaat. Je poedersuiker veel beoordelen op foto's hoor :)

Zo zie ik bij Bitje (waarschijnlijk doordat ze achterover hangt) een gespannen kaak bij dr paard.

opzich valt die gespannen kaak ontzettend mee , maar wat je zegt, mijn houding daar is zeker not done :j

Met de juiste nageeflijkheid hoor je de slijmklieren niet te zien, dat duidt op spanning en niet op een open kaak :)

Even het vergelijk:
Links een gespannen kaak, slijmklier die naar buiten komt, rechts een open, ontspannen kaak.
Afbeelding

Zo zijn er nog meer dingetjes waaraan je kunt zien of iets klopt of niet.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:25

knollentuin schreef:
een draver hoeft voor de sulky geen gewicht te dragen alleen te trekken en snelheid te maken, dan is juist ruggebruik minder belangrijk . pas als er een ruiter op de rug gaat zitten hoor je je paard te helpen hem te leren zn rug te gaan gebruiken

owh zo , bedankt ;)
x_Katja_x schreef:
En ik wás L2 ja.. nu mag ik blij wezen dat ik op B-niveau weer de bak doorkom!

owh , ik dacht dat je nu L2 was :oo
sorry sorry !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:32

_Bitje_ schreef:
Air schreef:
Juist omdat het een momentopname is zie je wat er fout gaat. Je poedersuiker veel beoordelen op foto's hoor :)

Zo zie ik bij Bitje (waarschijnlijk doordat ze achterover hangt) een gespannen kaak bij dr paard.

opzich valt die gespannen kaak ontzettend mee , maar wat je zegt, mijn houding daar is zeker not done :j

Met de juiste nageeflijkheid hoor je de slijmklieren niet te zien, dat duidt op spanning en niet op een open kaak :)

Even het vergelijk:
Links een gespannen kaak, slijmklier die naar buiten komt, rechts een open, ontspannen kaak.
Afbeelding

Zo zijn er nog meer dingetjes waaraan je kunt zien of iets klopt of niet.[/quote]

dit hoeft niet altijd zo te zijn hoor air, er zijn genoeg paarden met feitelijk te weinig ruimte achter de keel,aanzet nek waardoor deze klier zichtbaar is. ook paarden die veel op de wei staan hebben vaker een dikkere klier dar in de nek zitten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:33

Air schreef:

Even het vergelijk:
Afbeelding

maar dat heeft beau soms ook als hij gewoon in het land loopt,
https://lh6.googleusercontent.com/_1Fwi ... %20001.jpg
Maar als dit dus spanning betekent, hoe kan het dan dat hij zo ligt in mijn hand is, en ik een fijne mondverbinding voel?
Heeft dit met mekaar te maken of? Want dan snap ik iets niet :+

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:42

Ik ben ook benieuwd naar meer info over die slijmklieren, want ik zie dit ook wel eens bij paarden die gewoon in de wei lopen.

Daarnaast vroeg ik me af hoe mensen hier nageeflijkheid zien. Ik begrijp dat een paard ontspannen moet zijn, maar als je op hoger niveau rijdt moet er ook een goed niveau van aanspanning zijn. Als ik mijn paard goed wil verzamelen en toch een snel achterbeen wil laten houden dan laat ik mijn handen staan (ik trek niet naar achteren) en rijdt tegen mijn hand aan. Tuurlijk ontspan ik mijn vuist als hij afkauwt. Maar als ik hem er echt lekker bij heb vanachter dan bouwt de druk op het bid soms best wel hoog op. En ook al heb ik een ontspannen vuist, ik heb wel een sterk aangespannen lijn (mijn armen, zijn hals etc).
Ben benieuwd hoe mensen dit zien.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:43

Ik ben ook benieuwd naar meer info over die slijmklieren, want ik zie dit ook wel eens bij paarden die gewoon in de wei lopen.

Daarnaast vroeg ik me af hoe mensen hier nageeflijkheid zien. Ik begrijp dat een paard ontspannen moet zijn, maar als je op hoger niveau rijdt moet er ook een goed niveau van aanspanning zijn. Als ik mijn paard goed wil verzamelen en toch een snel achterbeen wil laten houden dan laat ik mijn handen staan (ik trek niet naar achteren) en rijdt tegen mijn hand aan. Tuurlijk ontspan ik mijn vuist als hij afkauwt. Maar als ik hem er echt lekker bij heb vanachter dan bouwt de druk op het bid soms best wel hoog op. En ook al heb ik een ontspannen vuist, ik heb wel een sterk aangespannen lijn (mijn armen, zijn hals etc).
Ben benieuwd hoe mensen dit zien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:49

het is zaak daydream dat je die spanning af kan vloeien, zachtere en lichtere verbinding gaat zoeken door steeds meer te ontspannen in je arm,een paard dat mooi in de aanleuning loopt heeft een licht verende druk aan het bit. op alle nivo's hoort dat zo te zijn

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:59

Hola Knollentuin,
Mee eens, aan het eind van de training is hij uiteindelijk ook altijd een stuk lichter, dus ik neem aan dat dat goed is.
Maar wat ik meer probeer te zeggen is dat naar mijn idee een paard nooit goed af kan zetten vanuit achter, als er niet iets is waar hij 'tegenaan' kan lopen. Dus je moet zeker op bepaalde momenten een lichtere druk kunnen hebben, maar als je bijvoorbeeld uitgestrekte draf rijd, en je bied je paard niet iets (je hand) waar hij tegenaan kan lopen, dan zal hij veel minder sterk kunnen afzetten. Geen idee of ik het begrijpelijk uitleg. (bij wijze van spreken; als jij iets zwaarders wegt duwt, dan kan je meer kracht in je benen zetten dan als je iets heel lichts zou weg proberen te duwen. In dit geval, val je om naar voren als je kraqcht in je benen zet.)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedereen, vooral in dit topic, moet uitkijken met de term ontspannen. Want tuurlijk, ik ben zelf ook een mega voorstander van ontspannenheid, maar er moet af en toe wel wat spanning opgebouwd kunnen worden. Dus aangespannen momenten tijdens je ontspanning is niet slecht, en moet niet verward worden met gespannen paarden die niet nageven en hun rug wegdrukken

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:00

Air schreef:

Even het vergelijk:
Afbeelding

Je moet de (rechter) foto's even helemaal plaatsen, volgens mij lopen de paarden rechts helemaal niet nageeflijk. De schimmel iig niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:05

yes daydream ik snap m ,ik wil dat mn paarden ontspannen in de aanspanning lopen,jouw verhaal klopt. en als je je hele arm en schouder tijdens je werken kunt gaan ontspannen dat het een verend geheel wordt en dat t niet door jouw weerstand in stand wordt gehouden is het naar mijn idee de goede manier.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:08

Afbeelding

Euh die schimmel, die is aan het halsstrekken oid, dus strekt zijn nek en hoofd rechtuit. Logisch, dat je die klier dan niet ziet!
Maar zo kun je niet een hele proef doorrijden.
De linker voorbeelden zijn het andere uiterst, zo rijdt bijna niemand.
Ik vind dit geen gradioze voorbeelden als je hier de gemiddelde wedstrijdruiter aan het vergelijken bent.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:24

Dat ben ik nog nooit tegengekomen Knollentuin, wel dat de aanzet daar dikker is door inderdaad meer nek.

Daar ging het toch helemaal niet om? Ging om even duidelijk te maken hoe je het kan zien. :)
Die klier hoor je ook niet zo te zien bij meer verzameling, hij hoort 'open' te blijven.
Zoals ik al zei is dit 1 van de dingen die je kunt zien op een foto. Zo heb je bijv. ook het inknikken van de halswervels. Kan je ook op een foto zien waar dat gebeurt.

Zo rijdt bijna niemand? Waarom kom ik het dan toch zo vaak tegen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:24

Oef Tendance, dan moet je toch eens beter om je heen gaan kijken hoor, ik zie veel van dit soort gevallen. Of met zo´n verkeerde knik, (nek niet het hoogste punt).

Maar ik zie iedere wedstrijd wel 1 of 2 gevallen van mensen die volledig over hun theewater zijn omdat het paard niet meewerkt. (lees ze zijn zelf vreselijk gefrustreerd). "Waarom heb ik nou altijd een paard dat niet wil werken!" Dit hoorde ik recent nog. Toen deze dame uit de proef kwam (die niet goed ging, gek he?) begon ze haar paard te meppen. Ik heb daar wat van gezegd (kan mijn mond namelijk nooit houden :o ) Maar toen zei ze "Hij krijgt toch niets wat ie niet verdiend heeft?!" Gelukkig hield ze wel op met dat gedoe. Maar anders had ik ook de ringmeester wel geroepen. Iemand moet toch voor zo´n paard opkomen.

@ Katja Maar zo´n KS geval kan heel goed weer goed komen hoor! Ik PB je wel even. ;) Maar het is inderdaad heel apart dat paarden maar door blijven gaan, ook al worden ze slecht gereden. Sommige paarden laten weinig tot niets zien, maar vaak zijn het ook ruiters die niet weten waar ze naar moeten kijken of luisteren.

Mijn paard gaat altijd lekker briesen als ik hem losrijdt. Nu vroeg op de RV een keer een meisje, "Wat is dat, wat doet je paard?" Zij wist niet wat het was, haar paard deed dat nooit.... %) De meeste ruiters weten gewoon te weinig en dat wordt ze ook nergens geleerd...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:27

Esperanza schreef:
Oef Tendance, dan moet je toch eens beter om je heen gaan kijken hoor, ik zie veel van dit soort gevallen. Of met zo´n verkeerde knik, (nek niet het hoogste punt).

Maar ik zie iedere wedstrijd wel 1 of 2 gevallen van mensen die volledig over hun theewater zijn omdat het paard niet meewerkt. (lees ze zijn zelf vreselijk gefrustreerd). "Waarom heb ik nou altijd een paard dat niet wil werken!" Dit hoorde ik recent nog. Toen deze dame uit de proef kwam (die niet goed ging, gek he?) begon ze haar paard te meppen. Ik heb daar wat van gezegd (kan mijn mond namelijk nooit houden :o ) Maar toen zei ze "Hij krijgt toch niets wat ie niet verdiend heeft?!" Gelukkig hield ze wel op met dat gedoe. Maar anders had ik ook de ringmeester wel geroepen. Iemand moet toch voor zo´n paard opkomen.

@ Katja Maar zo´n KS geval kan heel goed weer goed komen hoor! Ik PB je wel even. ;) Maar het is inderdaad heel apart dat paarden maar door blijven gaan, ook al worden ze slecht gereden. Sommige paarden laten weinig tot niets zien, maar vaak zijn het ook ruiters die niet weten waar ze naar moeten kijken of luisteren.

Mijn paard gaat altijd lekker briesen als ik hem losrijdt. Nu vroeg op de RV een keer een meisje, "Wat is dat, wat doet je paard?" Zij wist niet wat het was, haar paard deed dat nooit.... %) De meeste ruiters weten gewoon te weinig en dat wordt ze ook nergens geleerd...

Hoe kun je nu iets duidelijk maken met 2 heel verschillende dingen......
Als je wilt laten zien hoe een paard goed en fout nageeflijk loopt zul je van beide goede en duidelijke foto's moeten plaatsen.

Sorry foute quote

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:29

Air schreef:
Dat ben ik nog nooit tegengekomen Knollentuin, wel dat de aanzet daar dikker is door inderdaad meer nek.

Daar ging het toch helemaal niet om? Ging om even duidelijk te maken hoe je het kan zien. :)
Die klier hoor je ook niet zo te zien bij meer verzameling, hij hoort 'open' te blijven.
Zoals ik al zei is dit 1 van de dingen die je kunt zien op een foto. Zo heb je bijv. ook het inknikken van de halswervels. Kan je ook op een foto zien waar dat gebeurt.

Zo rijdt bijna niemand? Waarom kom ik het dan toch zo vaak tegen?
Hoe kun je nu iets duidelijk maken met 2 heel verschillende dingen......

Als je wilt laten zien hoe een paard goed en fout nageeflijk loopt zul je van beide goede en duidelijke foto's moeten plaatsen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:30

Is het nou zo moeilijk om te lezen wat er staat? :+

Nogmaals dan:
Air schreef:

Niet ieder paard wat niet nageeflijk loopt heeft die opgezette klieren, niet ieder paard wat niet nageeflijk loopt heeft de knik op de verkeerde plek. Etc.

xlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:41

Ik ben het eens met Joolien.
Maar wat heel erg niet fijn is, dat niemand anders dit ziet (wedstrijdruiters)
Als ik bijvoorbeeld op de manege bij een wedstrijd rondloop, dan zeg ik bijv. een heel strak aan gespannen paard zie lopen 'Ooh wat zielig!'
En dan zeggen ze echt zo van 'Ach zeur toch niet kleuter!'
|(
Ik rij wel wedstrijden (op de manege) en dan rij ik op een pony van de manege, en dan doe ik zelf mijn best en dan vraag ik de pony waar ik op rij met woorden ( Ja met woorden, problemen?) of ie ook zijn best kan doen! :D en meestal lukt het ook wel, maar dan hebben we echt eerlijk gewonnen want ik dúrf een pony niet eens te schoppen of te slaan, zij zijn toch veel groter&sterker? :+
Ik vind dat wij eigenlijk naar paarden moeten luisteren. Paarden zijn daar veel eerlijker in dan mensen.
ik bedoel dus niet dat wij ze moeten aan bidden ofzo :') Maar met de ruitersport alles in evenwicht gaat O:)

oke sorry voor mijn saaie bericht. :O

PS Ik vind aan de teugel lopen DIKKE onzin. /3 :(