Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:10

Met alle respect dat iemand filmpjes online zet. Maar dit heeft echt niets met goed paardrijden te maken. De eerste oefening zou evt iets van een schouderbinnenwaarts en een renvers kunnen zijn. Voor schouderbinnenwaarts is de hulp met het opgetrokken binnenbeen sowieso de verkeerde hulp. Dus ik gok dat het een slecht uitgevoerde renvers is zonder enige lengtebuiging. Verder zie ik een paard welke tegen de hand is, de rug wegdrukt en nog een hele hoop andere basisdingen die niet in orde zijn. Ik snap werkelijk niet waarom iemand piaffe en passage gaat oefenen terwijl de basisdingen niet in orde zijn. Dit lijkt veel op circusrijden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:14

Ok en dat was dan de trap na.

Heeft er nog iemand zelf gereden vandaag? Heb toch maar besloten om te buitenrit te laten voor wat het was omdat het toch weer ging regenen en miezeren (heb een bril zonder wissers :+ )
Heerlijk in de binnenbak gereden en helemaal blij met mn paard omdat ze de volte op haar moeilijke kant goed uitvoerde.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:16

Whinnylando schreef:
Ok en dat was dan de trap na.

Heeft er nog iemand zelf gereden vandaag? Heb toch maar besloten om te buitenrit te laten voor wat het was omdat het toch weer ging regenen en miezeren (heb een bril zonder wissers :+ )
Heerlijk in de binnenbak gereden en helemaal blij met mn paard omdat ze de volte op haar moeilijke kant goed uitvoerde.

Jammer dat u ook al geen bril heeft met wissers, maar desondanks heeft u een goede doorblik.

Zarco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:12

Hier ook de hele dag regen, jammer, ik was nog wel zo van plan om goed te oefenen voor de lessen van Arthur Kottas waar ik vrijdag heenga!

Petje af voor Quadripes, die zich kwetsbaar op durft te stellen door filmpjes van haar rijden te plaatsen.
In het vorige topic is het ook al eens ter sprake gekomen, maar het zou toch heel leuk zij om eens een openbare training te organiseren waarbij in een open setting elkaars trainingopbouw 'in real life ' besproken kan worden. Waarschijnlijk is wordt de soep dan niet zo heet gegeten als hij hier opgediend wordt..
Laatst bijgewerkt door Zarco1 op 19-06-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:14

Kottas is leuk :D Heeft humor in zijn opmerkingen, veel plezier en leerzame lessen gewenst! *denk aan de smiley en vergeet niet te lachen*

Zarco1

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:19

Dank je gaat zeker lukken! Het is bijzonder hoe iemand serieus les kan geven en daarna kan grappen en grollen. Maakt het wel plezierig!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:29

Nog iemand hier die de lege plek van de clinic gaat invullen? :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:40

Ik was gevraagd maar ik kan helaas echt niet. Zo zonde, want Kottas behoort wel tot een van mijn voorbeelden, natuurlijk! En mijn geweldige zeer brave Lipizzaner had ook graag les van hem gehad. Maar aan de andere kant, ik heb al een heel goede instructeur dus we redden onszelf wel.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:47

Ik vind de filmpjes prima om naar te kijken. Ik zie een combinatie die aan het trainen is. Geen show, niet perfect maar met een doel voor ogen. En tja de zit kan altijd aan gewerkt worden, dat is het mooie van paardrijden je bent NOOIT uitgeleerd.
Het is jammer dat ik niet kan horen wat de instructeur zegt maar hij is duidelijk aan het werk met de combinatie. +:)+

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:52

quadripes schreef:
Ik was gevraagd maar ik kan helaas echt niet. Zo zonde, want Kottas behoort wel tot een van mijn voorbeelden, natuurlijk! En mijn geweldige zeer brave Lipizzaner had ook graag les van hem gehad. Maar aan de andere kant, ik heb al een heel goede instructeur dus we redden onszelf wel.

Awww dat is jammer, was wel een uitgelezen kans om eens van een lippizaner expert extra tips te krijgen :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:58

ja echt wel :D

daarbij lijkt het me gewoon een heel prettige man in de omgang. heel rustig, beheerst, enorm theoretisch en praktisch geschoold. echt iemand waarvan je veel kunt leren.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:05

Ik vind een clinic van Kottas toch wel zeker nuttig voor een discussie in een klassiek topic. Ben dan ook zeer benieuwd waar Zarco mee terugkomt eind van de maand :) Kunnen we daarover verder discussiëren.

Maar waar wil je nog antwoord op tjoppie?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:07

Whinnylando schreef:
Ik vind een clinic van Kottas toch wel zeker nuttig voor een discussie in een klassiek topic. Ben dan ook zeer benieuwd waar Zarco mee terugkomt eind van de maand :) Kunnen we daarover verder discussiëren.

Maar waar wil je nog antwoord op tjoppie?

Wat gaat Kottas toevoegen voor jou?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:12

Denk niet dat men helderziende is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:16

Prefessor, mag ik uw mening over de filmpjes? Dan zal ik proberen met hetgeen u mij gaat uitleggen over wat ik moet zien die filmpjes nogmaals bekijken, wellicht kom ik dan tot een andere conclusie dan mijn eerdere.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:19

*trekt blauwe jurk aan, zet glazen bol neer en concentreert*

Zarco1 gaat terugkomen met interessante dingen zoals tips en aanwijzingen die hij/zij gehad heeft bij bepaalde oefeningen. En dat gaan wij machtig interessant vinden en daarom er ook over discussieëren :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

Ik vraag aan jou wat jij denkt te gaan halen daar op die clinic? Je gaat daar niet heen met de verwachting er niks te leren toch?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:22

quadripes schreef:
Nombrado en Cherie:

wat jullie aanzien voor piaffe is de diagonaalstap, er wordt nog geen piaffe getoond. er staat ook duidelijk bij: diagonaalstap als voorbereiding op de piaffe.

:') Zover heb ik niet gekeken :')

Ik zag het al aan de eerste passen.
Want de kleine Welsh van ons, ging ook zo "lopen" als hij niet voor het been was en geen kans kreeg om zijn passen af te maken.
Zoals ik het zag op je filmpjes, ontbreekt voor een groot deel de gewone BASIS.
Paard is echt nog niet toe aan pi/pa
Als ten eerste het paard ZELF de aanleuning durft te nemen, in een langzamer tempo wordt rondgestuurd, krijg je al een groot verschil.

Begrijp me niet verkeerd, ik geef hier alleen mijn eigen mening op wat ik zag op je filmpjes.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:23

Whinnylando schreef:
*trekt blauwe jurk aan, zet glazen bol neer en concentreert*

Zarco1 gaat terugkomen met interessante dingen zoals tips en aanwijzingen die hij/zij gehad heeft bij bepaalde oefeningen. En dat gaan wij machtig interessant vinden en daarom er ook over discussieëren :D

Laat u ook rook opstijgen????

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:24

Nee, maar ik kan wel paarden laten zweven. (op de juiste manier dan _O- )

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:24

vur schreef:
quadripes schreef:
Nombrado en Cherie:

wat jullie aanzien voor piaffe is de diagonaalstap, er wordt nog geen piaffe getoond. er staat ook duidelijk bij: diagonaalstap als voorbereiding op de piaffe.

Ach zo, ik dacht al. Ik had geen schoolstap gezien. Maar dat is het dus. Bij ons noemen ze dat altijd een dribbel. ;)

:D Schoolstap en diagonaalstap is toch hetzelfde :D of vergis ik me nu zoveel :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:27

Whinnylando schreef:
Nee, maar ik kan wel paarden laten zweven. (op de juiste manier dan _O- )

Gelukkig dacht al aan een tafel enzo........ *\o/*

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:35

tjoppie schreef:
En dan nog iets Murphy, als het beeldmateriaal aan de verwachtingen van de woordjes hadden voldaan dan had je denk ik niemand gehoord.

Dat is niet helemaal waar ;) want niemand kan iets "perfect" in het paardrijden.
De ene dag is de andere niet.
Soms gaan enkele stukjes heel goed en dan weer "blubber"
Dat is ook niet erg, overkomt iedereen.

Maar wat ik dus zie, is dat de basis NIET goed is. Vooral dat "krabbelen" of "kort/snel" lopen is mij voor mij een teken, dat het paard de gelegenheid niet krijgt om zijn passen af te maken.

Soms wordt een ruiter ertoe aangezet om "voorwaarts" te gaan, terwijl dat tempo echt niet past bij het dier.
Dat is dus wat over het tempo laten lopen en niet onder het tempo laten gaan, zodat het paard de kans krijgt om dus zijn passen af te maken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:36

ik denk niet dat je kunt oordelen over iets waarvan je zegt maar paar seconden gezien te hebben, cherie.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:41

Naar aanleiding van de posts van Quadripes had ik hoge verwachtingen toen ik de filmpjes opende. Ik dacht echt een leuk stuk te zien waar er correct gereden werd. Want naar aanleiding van haar posts en kritiek op mensen en hun rijden verwachte ik dat dit echt gewoon heel correct moest zijn. Dat viel zacht gezegd nogal tegen. En dat vind ik jammer. Ik wil dat ook begrijpen, ik wil begrijpen waarom quadripes vind dat zij haar paard zo goed voor elkaar heeft, beter voor elkaar heeft dan elke willekeurige B ruiter. Ik wil dat begrijpen, en daarom vraag ik om antwoorden op de vragen welke die filmpjes bij mij oproepen.

Ik zie hetzelfde als jij, ik zie een vastzittend paard, die scheef is, die krabbelend probeert oefeningen te doen, en een instructeur die dit waarschijnlijk wel OK vind, want ik zie in geen van de filmpjes enige verbetering gedurende de training. En ik wil graag weten wat er dan zo OK aan is.