Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

Tendance

Re: Wat vind je van Gert van den Hof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:36

Ik denk dat je nu het bericht van sporter bewust niet op de juiste manier leest, want ik lees duidelijk, dat het hier gaat om het feit, dat geen paard gelijk is en dat je wel veel over het gedrag van paarden gelezen kunt hebben, maar dat je toch zult moeten werken met het gedrag van het betreffende paard en dat dit helemaal niet aan een norm hoeft te voldoen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:37

Tendance schreef:
Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden!!! Dus ook meerdere manieren om een paard zadelmak te maken.
Wij hebben met die van mij op meerdere manieren geprobeerd de singel vast te krijgen, maar uiteindelijk moest het gewoon een paar keer gebeuren, dan maar wat sneller. Mijn paard is heel erg van: Als het me 1 keer lukt om er onderuit te komen, dan lukt het een tweede keer ook en dit patroon moest gewoon een keer doorbroken worden.
Gert heeft dit op een hele rustige manier maar toch kordaat gedaan!

Het is net als bij bungyjumpen (wel heel heftig voorbeeld, dat weet ik): De 1 moet zich lang geestelijk voorbereiden en de ander moet je gewoon overvallen en een "duw" geven. En velen zitten daar tussenin.

Een ieder is verschillend, maar ik heb bij alle paarden de manier gebruikt, die raakt aan die van Gert, alleen nam ik voor mezelf iets langer de tijd, omdat ik niet zo goed blijf zitten als Gert.
En dan niet op de manier die jullie in filmpjes zien, maar de manier die Gert bij mijn paard heeft toegepast.

Stop nu maar, de meesten lezen toch niet bij en/of veranderen van mening.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:39

Ging even mis met mijn berichten.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 09-05-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:40

Electra63 schreef:
Tendance schreef:
Er zijn gelukkig meerdere wegen die naar Rome leiden!!! Dus ook meerdere manieren om een paard zadelmak te maken.
Wij hebben met die van mij op meerdere manieren geprobeerd de singel vast te krijgen, maar uiteindelijk moest het gewoon een paar keer gebeuren, dan maar wat sneller. Mijn paard is heel erg van: Als het me 1 keer lukt om er onderuit te komen, dan lukt het een tweede keer ook en dit patroon moest gewoon een keer doorbroken worden.
Gert heeft dit op een hele rustige manier maar toch kordaat gedaan!

Het is net als bij bungyjumpen (wel heel heftig voorbeeld, dat weet ik): De 1 moet zich lang geestelijk voorbereiden en de ander moet je gewoon overvallen en een "duw" geven. En velen zitten daar tussenin.

Een ieder is verschillend, maar ik heb bij alle paarden de manier gebruikt, die raakt aan die van Gert, alleen nam ik voor mezelf iets langer de tijd, omdat ik niet zo goed blijf zitten als Gert.
En dan niet op de manier die jullie in filmpjes zien, maar de manier die Gert bij mijn paard heeft toegepast.

Ja je hebt eigenlijk wel gelijk... Denk soms... HEY jouw mening was net nog anders.

@ Electra offtopic: Wat zijn nog interessante forums voor mij??
Stop nu maar, de meesten lezen toch niet bij en/of veranderen van mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:45

Ik kijk vaak op Natural Horsemanship of Natural, en ook op Omgang en Paardengedrag.
Verder de actuele topics in de gaten houden, en wat je als titel aanspreekt aanklikken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:45

@ Electra:
Kijk wel waar jij allemaal zit! Even kijken of daar nog wat spannends bij zit! hihi
Laatst bijgewerkt door Tendance op 09-05-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:46

Cassidy schreef:
Ik kijk vaak op Natural Horsemanship of Natural, en ook op Omgang en Paardengedrag.
Verder de actuele topics in de gaten houden, en wat je als titel aanspreekt aanklikken.

Ga ik doen..
Vriendin van mij doet hier in de buurt aan Natural Horsemanship en ook aan Agility met haar paarden erg leuk om te zien, maar niet helemaal mijn ding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:48

Of ben je geïnteresseerd in fokken en/of afstamming?

Bij mij moet je niet kijken hoor.
Ik heb al een half jaar heel veel tijd over, dus ik klik maar op van alles als tijdverdrijf.
Maar ik ga nu slapen, succes.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:50

Weltrusten!! Ben inderdaad ook bij fokken aan het kijken, misschien moet mijn merrie er dit jaar weer aan geloven!
Ik scharrel nog 5 minuten rond en dan gaan ook mijn ogen dicht!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:57

Tendance schreef:
Ik denk dat je nu het bericht van sporter bewust niet op de juiste manier leest, want ik lees duidelijk, dat het hier gaat om het feit, dat geen paard gelijk is en dat je wel veel over het gedrag van paarden gelezen kunt hebben, maar dat je toch zult moeten werken met het gedrag van het betreffende paard en dat dit helemaal niet aan een norm hoeft te voldoen.

Ik begrijp echt totaal het bericht van sporter niet, sorry. Of eigenlijk begrijp ik niet waarom zijn berichten een reactie is op mijn bericht.
Dat elk paard anders is en ook een andere aanpak nodig heeft, lijkt me een beetje een open deur intrappen :+
Heeft toch echt niets met gedragsleer te maken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:00

Tendance schreef:
@ Electra:
Kijk wel waar jij allemaal zit! Even kijken of daar nog wat spannends bij zit! hihi

[OPG] Omgang en Paardengedrag

Hier zitten ook toppertjes tussen....

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:01

Quotes van Sporter:

Ik heb niks op met gedrags leer. Ieder paard is verschillend. Ik vind het nogal neerbuigend er arrogant van de mens dieren zo in hokjes proberen te duwen.
Daar komt nog bij dat Gert vaak paarden krijgt waar al die NH maniertjes al op geprobeert zijn. Helaas is de praktijk niet zo simpel als gedragsleer ons wil laten geloven :+

Het is wel een vrij belangrijke vereiste :D

Mee eens _/-\o_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:03

Maar in gedragsleer.. Ook bij mensen zit wel een opeenvolging van fases, deze worden door iedereen doorlopen, maar door iedereen net iets anders ingevuld. Maar de fases zijn er wel allemaal.
Dat is wat velen voor ons allemaal al onderzocht hebben.

Dus ieder paard loopt dezelfde fases door maar allemaal op zijn eigen manier, dus zul je ieder paard anders moeten behandelen. Ieder paard is een individu.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:42

Welke fases heb je het over?

Het is simpelweg onderzocht hoe dieren (en mensen) leren. Wanneer ze minder of meer stress hebben en dus beter of slechter leren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:29

Toch kan de ene wel met radio aan werken (soms beter dan zonder) en de ander absoluut niet. Dat is een simpel htk voorbeeld om aan te geven dat je kunt studeren en onderzoeken wat je wil, maar moet uitvinden wat voor jezelf werkt.
Idem geldt voor paarden, je zult per paard moeten kijken hoe en wat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:32

@ Sanne83: Als we het over de menselijke fases hebben, dan moet je even het volgende doorlezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontwikkelingspsychologie

Dat is net zo makkelijk anders moet ik het hier allemaal zelf opschrijven.
Dit is ook iets wat je bijvoorbeeld op een pedagogische opleiding leert, zoals de pabo.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:41

kamsel schreef:
Toch kan de ene wel met radio aan werken (soms beter dan zonder) en de ander absoluut niet. Dat is een simpel htk voorbeeld om aan te geven dat je kunt studeren en onderzoeken wat je wil, maar moet uitvinden wat voor jezelf werkt.

Dus omdat er kleine individuele verschillen zijn, is al het onderzoek onzin?
Flooding is gewoon bewezen enorm stressvol. Is niet veel anders van te maken.

@tendance: Wat heeft dit met paarden te maken? Dit is ontwikkeling, geen training.

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:46

Giolli schreef:
Nou, die kerel zit als een huis! :wow:

Het enige wat ik in dit filmpje zie is een doodsbang paard met zijn staart tussen zijn benen geknepen....
En dan ook nog verwachten dat ie weer vertrouwen in de mens gaat krijgen???

Wat mij betreft echt NOT DONE deze manier van paarden breken!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:54

sanne83 schreef:
kamsel schreef:

Dus omdat er kleine individuele verschillen zijn, is al het onderzoek onzin?
Flooding is gewoon bewezen enorm stressvol. Is niet veel anders van te maken.

@tendance: Wat heeft dit met paarden te maken? Dit is ontwikkeling, geen training.

Het heeft ermee te maken, dat ieder paard inderdaad zelfde fases doorloopt, maar zeg ik daarbij, dat ieder deze fase op zijn eigen manier doormaakt, dus ieder paard is wel degelijk anders.
Dan kun je daar dus zelf aan toevoegen, dat er voor ieder paard ook een stukje eigen training inzit, die aangepast is op het paard. En ook de omgang kan verschillend zijn.

Een klein voorbeeld:
Mijn ruin vindt het heerlijk om tegen me aan te hangen en dat ik hem aan zijn neus kriebel... Voor hem dus een beloning.
Mijn merrie vindt dit verschrikkelijk, dus verre van een beloning, maar juist een straf.

Zo zit het natuurlijk ook met je gedrag tegenover het paard als je aan het rijden bent.

Nee

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:56

klotshtiduj schreef:
Giolli schreef:

Het enige wat ik in dit filmpje zie is een doodsbang paard met zijn staart tussen zijn benen geknepen....

Gelukkig zijn er heel veel eigenaren in de omgeving die daar anders over denken. Er zijn er velen, die hun paard naar hem toe hebben gebracht en er nu op hoog niveau mee rijden.
Tevens staan er een aantal filmpjes op internet waar ik de eigenaar en het paard ken en dit zijn hele fijne paarden geworden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:13

sanne83 schreef:

Het is simpelweg onderzocht hoe dieren (en mensen) leren. Wanneer ze minder of meer stress hebben en dus beter of slechter leren.

Ja dus heb je helemaal niks aan dat soort onderzoekjes. Iedereen met een beetje verstand weet dat je zo min mogenlijk stress moet hebben. Iedereen weet ook dat je niks kunt bereiken zonder stress. Zowel in het echte leven als in de paardensport. En je kunt een paard niet opleiden zonder stress. WEl met zo min mogenlijk stress. Maar elk paard krijgt van andere dingen stress. En is het circeltje weer rond dat je helemaal niks aan dat soort onderzoekjes hebt.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:34

klotshtiduj schreef:
Giolli schreef:

Dit dier zou alleen zijn angst bevestigd gehad hebben als je direct stopt met rijden als het dier knijpt. Ik weet de voorgeschiedenis niet van dit dier en het filmpje stopt voortijdig dus ik oordeel er niet over :O
Petje af voor Gert, waar menig mens stagneert ontspant hij, wat ik al vaak heb mogen aanschouwen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:46

sporter schreef:
sanne83 schreef:

Ja dus heb je helemaal niks aan dat soort onderzoekjes. Iedereen met een beetje verstand weet dat je zo min mogenlijk stress moet hebben. Iedereen weet ook dat je niks kunt bereiken zonder stress. Zowel in het echte leven als in de paardensport. En je kunt een paard niet opleiden zonder stress. WEl met zo min mogenlijk stress. Maar elk paard krijgt van andere dingen stress. En is het circeltje weer rond dat je helemaal niks aan dat soort onderzoekjes hebt.

Dit soort onderzoekjes :+
Dit zijn niet echt dingen waar een klein onderzoekje genoeg voor is :D
Grappig genoeg is het vrij algemeen waar paarden (en mensen) stress van krijgen. Flooding is een voorbeeld waar enorm veel stress bij komt kijken en dat is dus wat gert hier doet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:52

sanne83 schreef:
sporter schreef:

Dit soort onderzoekjes :+
Dit zijn niet echt dingen waar een klein onderzoekje genoeg voor is :D
Grappig genoeg is het vrij algemeen waar paarden (en mensen) stress van krijgen. Flooding is een voorbeeld waar enorm veel stress bij komt kijken en dat is dus wat gert hier doet.

Ja toch blijft het een hoop bla bla. Bovendien valt er te discuseren over het feit of je liever 1 keer meer stress hebt of 3 maanden lang een beetje stress. Daar komt nog bij dat je geen idee hebt wat een paard eerder heeft mee gemaakt. Dus weetje ook niet welke dingen voor nog een extra verhoging van stress zorgen.
Maar het is allemaal heel leuk hoor die theorie. Het maakt het allemaal ook een stuk makkelijker. Je kijkt het paard even aan ohh dat is een paard type A volgens pak je er je tabellen boekje bij en kun je precies zien hoe je de opleiding aan moet pakken :+

Iedereen die daadwerkelijk in de praktijk met beesten werkt weet dat je aan dit soort dingen geen klap hebt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:58

HIHI waar koop je zulke boekjes??? Ik wil er één over mijn shetlander, die is zijn gebruiksaanwijzing namelijk door de jaren heen, bij zijn verschillende eigenaren verloren.