Moll schreef:U smaak en de smaak van een KR ruiter verschillen aanzienlijk, 1 belangrijk onderdeel teugelgewicht
Ik vind teugelgewicht bij een ander nooit zo goed te beoordelen. Een aanleuning kan er licht uitzien en toch zwaar voelen voor de ruiter en andersom. Dus om daar nu een combi zomaar op af te rekenen, vind ik wat kort door de bocht. Zeker als het totaalplaatje er zo vanzelfsprekend uitziet.
Professor schreef:Denk dat Totilas voor deze Piaffe die hij hier toont een 6 moet krijgen.
En beoordeel je dat nu vanaf de foto of vanaf het filmpje? Want ik vind dat geneuzel op foto's altijd zo onzinnig. Je moet het totaalplaatje zien, de totale verrichting. Pas dan kun je er wat van vinden. En in mijn ogen ziet dat totaalplaatje er bij Totilas vanzelfsprekend, licht en harmonieus uit. Het is verder maar goed dat jij dan geen jury bent, want ik denk niet dat de foto's van de combi's die jij plaatst het totaalplaatje van Totilas kunnen benaderen. En met het totaalplaatje bedoel ik niet alleen de piaffe, maar de totale verrichting (dus alle onderdelen van de kur). Het hoofddoel van dressuur is tenslotte niet alleen maar het rijden van piaffe. Daar komt meer bij kijken.
quadripes schreef:als de basisprincipes waaruit uiteindelijk een goede piaffe wordt verkregen al niet over te brengen zijn.
Wat mij betreft zijn die basisprincipes het skala, en die vind ik vrij goed te begrijpen.
quadripes schreef:dan kun je wel een mening over die piaffe hebben, maar als je niet weet hoe je een paard op de juiste manier rijdt, dan zul je nooit een goede piaffe kunnen laten zien.
Wat een onzin. Natuurlijk kun je er wel een mening over hebben. Mijn mening is namelijk dat ik het mooi vind, omdat het er dus harmonieus en vanzelfsprekend uitziet. Wat mij betreft is dat het einddoel van dressuur. Dressuur is voor mij emotie en geen geneuzel over allerlei cirkels, lijntjes, hoeken en milimeters voor of achter de ideale hoek. Details die wat mij betreft echt niet meer ter zake doen als je een combi op dat niveau zoals Edward en Totilas door de baan ziet gaan. Of Adelinde, of Patrick Kittel of Laura bechtholtsteimer. Het geneuzel over details laat ik aan de juryleden over. Die moeten maar uitvechten of er een 7, 8, 9 of 10 gegeven moet worden. Wie er op plaats 1, 2 of 3 moet komen. Het is mij om het even. Ik vind het dan ook kinderachtig om te gaan roepen: het is niet correct want.... en dan op zulke minime details te gaan zitten. Het is wel correct, maar zelfs op dat niveau doet niemand het perfect want niemand heeft ooit nog 100% gescoord.
Ik vind het prachtig om naar zulke combi's te kijken. Ik vind het superknap wat zij doen en ik denk dat je er heel veel van kan leren door ernaar te kijken. Door te kijken naar wat ze goed doen. Als je met je zeikbril de imperfecties gaat zitten opspeuren dan zul je er inderdaad niets van opsteken. Ik verslind ook alle interviews van zulke ruiters omdat ik altijd heel benieuwd ben naar hun visie op hoe zij dingen aanpakken.
liberty22 schreef:zoiets was het de piaffe dient alleen maar als voorbeeldfunctie.
.
Precies, daar moet je je ook niet op blind staren. Dat niveau behelst meer dan alleen een piaffe. Er zijn vele ruiters die een piaffe uit hun paard kunnen persen. Maar dat is geen kunst. Daarom zegt mij een enkel plaatje van een verder onbekende ruiter mij ook helemaal niets. Alle verrichtingen op GP niveau naadloos aan elkaar plakken, en dan ook nog eens mooi op muziek? Dat vind ik pas een kunst.
Professor schreef:Men dient het ideaal beeld van een Piaffe in zijn hoofd hebben, maar ieder paard kan deze nog lang niet verwezenlijken, dat heeft ook met de bouw te maken, daarom ziet een Piaffe bij een Barok paard er iets anders uit dan bij een warmbloed.
Dat is met de uitgestrekte gangen dito. En het gevoel is op elk paard ietjes anders.
Nou, dan zijn we het daar in ieder geval over eens.
quadripes schreef:Maar dit soort topics gaan altijd heel snel over het hoogste niveau, terwijl er in de basis veel meer te leren valt, denk ik. Als de basis goed zit, komt de rest vanzelf.
Maar als de ruiters er op het hoogste niveau er volgens jou al vrijwel niets van bakken, wie is dan volgens jou wel in staat om de juiste basis bij te brengen? Van diegene zou ik dan wel eens het eindresultaat willen zien? Als dat nog mooier is dan wat mijn ídolen' doen, dan laat ik ze per direct vallen en wordt jouw idool mijn nieuwe idool. Ga ik die kwijlend verheerlijken. Ik stap zo van mijn geloof af als er iets beters voorbij komt hoor, doe ik totaal niet moeilijk over
quadripes schreef:En de basis is het paard nooit te dwingen, nooit met kracht te rijden. Begrijpen dat nageeflijkheid vanuit achter moet komen en hoe je dat een paard moet leren. Dat dat niet met het bit gebeurt en ook niet met de hand, maar vanuit de zit en de achterhand en daarbij de oefeningen inzetten op de juiste manier. En dat is de basis waaruit je dan de rest vanzelf kunt laten gebeuren.
Ja, ja, ja... Allemaal open deuren. Daar kunnen we allemaal onze boeken op naslaan. Ik denk ook dat niemand hier deze open deuren bestrijd. Als je die open deuren nu eens achter wege laat dan kunnen we misschien echt to the point komen. Hoe ziet het er uit? En dan graag in bewegende beelden
Professor schreef:Niet elk paard heeft van natuur uit een lichte aanleuning?
Klopt. Is afhankelijk van het exterieur, het temperament en het africhtingsniveau. Vaak zijn paarden met bijvoorbeeld een heel sterk achterbeen aanvankelijk niet altijd even licht in de hand. Of paarden met een zware verbinding/weinig ruimte tussen kaak en hals. Wat dat betreft heb ik twee uitersten op stal staan.
Professor schreef:dit is nl Klassiek Denken
Wat maakt het uit in welk hokje het 'denken' valt? Leidt het tot mooie dressuur? Dat is de vraag.
UIteindelijk zal ons ideaalplaatje in grote lijnen helemaal niet zoveel van elkaar verschillen. We willen toch allemaal zien en ervaren dat het vanzelf gaat? Dat het paard het naadloos en moeiteloos uitvoert? Waar hebben we het dan nog over? Er zijn dan toch meer overeenkomsten dan verschillen?
Professor schreef:De achterhand geeft geen stelling aan, de achterhand gaat altijd recht gericht.
De voorhand wordt gestuurd, de achterhand gereden met de zit.
De achterhand is de motor, die stuwt, die men kan laten dragen (levade) en dragen en stuwen tegelijkertijd.
De voorhand heeft stelling.
Het lichaam de lengte buiging.
Stellin nl is van nek tot en met inplant van de hals in de schoft. Waarbij eigenlijk ben het nekgewricht benut.
Stelling is van nek tot en met het uiteinde van de staart.
Mooie woorden en open deuren. Kun je het illustreren met bewegende beelden? Dan gaat het voor mij pas leven.