Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
annnneeee schreef:twiggy2008
het paard kent nu de basis alleen dan zonder bit, maar jijzelf heb vastweleens met bit op andere paarden gereden.
en ik rijd meer met bit dan zonder bit. ik doe alleen wel vreselijk veel met mijn pony. hij kan echt alles!
Twiggy2008 schreef:annnneeee schreef:twiggy2008
het paard kent nu de basis alleen dan zonder bit, maar jijzelf heb vastweleens met bit op andere paarden gereden.
en ik rijd meer met bit dan zonder bit. ik doe alleen wel vreselijk veel met mijn pony. hij kan echt alles!
Het gaat mij om die standaard traditionele benadering. Dat een bit er maar 'bij' hoort. Ik vind dat grote onzin.
Dat hoeft helemaal niet. Dat ze dat op maneges doen en er meteen een beginner mee aan de slag laten gaan, vind ik eigenlijk vooral zielig voor die paarden. Die houden hun balans vaak door aan die teugels te hangen.
En dan dat eeuwige gezeur over gebroken neusbenen. Fabeltjes....... Men kan ook nooit een concreet verhaal vertellen, het is altijd van 'heb ik ooit eens gehoord'. Broodje Aap verhalen, noemen we dat...... En daar reageerde ik dus op in mijn eerdere post.![]()
Mijn paard kan ook alles, hoor. Bitloos en wel.
JoviBan schreef:@s_en_z:
Dat is zeker een verschil!
Je ziet dit vrijwel bij alle paarden, veel meer ontspanning en veel ruimere passen. Super!
annnneeee schreef:Jessicajoann schreef:@anne ik schrijf niet dat als je rijd met bit er iets mis. Maar als je op bit rijd er iets mis is. Dus als je alles in z'n mond doet. Dan rijd je dus amper tot niet op je benen en geef je vooral hulpen op hè tbit. Bijvoorbeeld 'nageeflijk' door te zagen. Dan is er iets mis imo
ik heb een godgloeiende hekel aan zagen. je paard wordt er toch niet beter van.
en mijn pony kan ik op een slap teugeltje aan de lange lijnen in passage laten lopen.
ik rijd hartstikke veel op me zit. hoe moet ik anders zijwaartse oefeningen rijden?
Air schreef:Uhm.... ze geeft het verkeerde knikje na. Ze geeft niet na. Ze knikt in bij de verkeerde halswervel.. Ka zo de reden niet zien maar het is wel iets om de oorzaak te zoeken en op te lossen omdat het beschadiging tot gevolg heeft.
Als het met bit zo'n verschil is en je wil toch ook met bit blijven rijden zou ik toch wel aan ander bit zoeken. Het geeft wel aan dat je paard dit sowieso dit bit niet heel prettig vind.