TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:51

@svdijk86:
Dat is zeker een verschil!
Je ziet dit vrijwel bij alle paarden, veel meer ontspanning en veel ruimere passen. Super!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:53

annnneeee schreef:
twiggy2008

het paard kent nu de basis alleen dan zonder bit, maar jijzelf heb vastweleens met bit op andere paarden gereden.

en ik rijd meer met bit dan zonder bit. ik doe alleen wel vreselijk veel met mijn pony. hij kan echt alles!

Het gaat mij om die standaard traditionele benadering. Dat een bit er maar 'bij' hoort. Ik vind dat grote onzin.
Dat hoeft helemaal niet. Dat ze dat op maneges doen en er meteen een beginner mee aan de slag laten gaan, vind ik eigenlijk vooral zielig voor die paarden. Die houden hun balans vaak door aan die teugels te hangen.

En dan dat eeuwige gezeur over gebroken neusbenen. Fabeltjes....... Men kan ook nooit een concreet verhaal vertellen, het is altijd van 'heb ik ooit eens gehoord'. Broodje Aap verhalen, noemen we dat...... En daar reageerde ik dus op in mijn eerdere post. ;)

Mijn paard kan ook alles, hoor. Bitloos en wel. :)

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:56

Twiggy2008 schreef:
annnneeee schreef:
twiggy2008

het paard kent nu de basis alleen dan zonder bit, maar jijzelf heb vastweleens met bit op andere paarden gereden.

en ik rijd meer met bit dan zonder bit. ik doe alleen wel vreselijk veel met mijn pony. hij kan echt alles!

Het gaat mij om die standaard traditionele benadering. Dat een bit er maar 'bij' hoort. Ik vind dat grote onzin.
Dat hoeft helemaal niet. Dat ze dat op maneges doen en er meteen een beginner mee aan de slag laten gaan, vind ik eigenlijk vooral zielig voor die paarden. Die houden hun balans vaak door aan die teugels te hangen.

En dan dat eeuwige gezeur over gebroken neusbenen. Fabeltjes....... Men kan ook nooit een concreet verhaal vertellen, het is altijd van 'heb ik ooit eens gehoord'. Broodje Aap verhalen, noemen we dat...... En daar reageerde ik dus op in mijn eerdere post. ;)

Mijn paard kan ook alles, hoor. Bitloos en wel. :)

Ik weet 1 ding. ik ga nooit van me leven bitloos mennen.
als mij pony geen zin meer heeft dan steekt hij zijn hoofd omlaag en dan kan ik dus echt niks meer. voor de rest gaat alles wel bitloos, soms

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:07

Van bitloos mennen heb ik persoonlijk geen verstand, maar ik weet wel dat er een of meerdere bitloze menoptomingen zijn tegenwoordig. Ik ken ook een paar mensen die met succes bitloos mennen. Dus blijkbaar kan het toch wel, mits je de juiste optoming hebt. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:34

JoviBan schreef:
@s_en_z:
Dat is zeker een verschil!
Je ziet dit vrijwel bij alle paarden, veel meer ontspanning en veel ruimere passen. Super!

Ja nu moet ik zeggen dat ze met bit ook ruimer loopt sinds ik mijn nieuwe zadel heb hoor. Die
had ik op het ene filmpje met bit nog niet en met bitloos wel.

Maar dat ze veel relaxter is bitloos dat is een feit, daar moeten we met bitje straks naartoe :)
Voor de afwisseling vind ik het wel fijn voor haar, en het is een goede oefening voor mij! Als je
het niet goed doet is er geen ontspanning, geen constante aanleuning en te weinig tact. Wat
ze naar mijn mening in het bitloze filmpje wel heeft :D

Zal niet 100% over gaan op bitloos.. maar afgewisseld hou ik wel vol :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:01

Heb ook even gekeken (niet helemaal afgekeken) en zie wel een stuk soepeler, regelmatiger lopend paard!

Wél kruipt ze een beetje achter de loodlijn bij het bitloze filmpje (heb hem niet helemaal gekeken, dus misschien had je dat later in het filmpje al opgelost?). Dat kan dus zijn omdat je teveel druk geeft, paard moet nog wennen aan de druk op de neus.

Vind haar wel super lopen op het eerste filmpje!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:09

nee hoor, ze is gewoon vrij langgelijnd. Als ze zich gewoon ontspant maakt ze zich wat lang,
kun je ook zien als je de filmpjes vergelijkt.. op de film met bit is ze wat meer "bij elkaar" gereden
waardoor de hals ronder uitkomt , wat forser lijkt en ze meer op de loodlijn blijft. Bitloos zakt ze
wat meer door en als ze daarbij de kaak los laat knikt ze in achter de loodlijn. Heb juist helemaal
geen druk, bied alleen een stille hand en heb op alle 2 de teugels evenveel "spanning" staan..

Als ik haar wat langer zou geven zou ze de hals lager doen en nog dieper gaan lopen. Tot ze
zo lang zijn dat ze hals kan strekken.. en zelfs dan duwt ze haar neus er niet uit.

Ze loopt daar gewoon graag.. maar ze geeft wel het laatste knikje na. Als ze op die halslengte
op de loodlijn zou lopen zou haar kaak spanning hebben :) Als je het filmpje bekijkt zie je als ik
langskom dat de lippen heel vaak helemaal bungelen en ze boog links- en rechtsom super fijn om
mijn been terwijl ze met bit duidelijk een voorkeur heeft voor rechtsom en dan wil ze linksom vaak
niet zakken in de hoofd/hals verbinding. (wat ze nu op de film wel deed, zelfs tot halsstrekken)

Air

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:16

Uhm.... ze geeft het verkeerde knikje na. Ze geeft niet na. Ze knikt in bij de verkeerde halswervel.. Ka zo de reden niet zien maar het is wel iets om de oorzaak te zoeken en op te lossen omdat het beschadiging tot gevolg heeft.

Als het met bit zo'n verschil is en je wil toch ook met bit blijven rijden zou ik toch wel aan ander bit zoeken. Het geeft wel aan dat je paard dit sowieso dit bit niet heel prettig vind.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:18

Hihi, ik moet ook gewoon m'n mond houden als het over dressuur gaat :+

Nieuwschierig: als je zelf ook vindt dat ze beter loopt zonder bit in, waarom wil je het dan alleen voor de afwisseling blijven doen?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:21

wat vinden jullie dan van mennen? moet dat ook bitloos worden?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:29

ik ben tegen TEGEN

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:32

dus mennen moet bitloos

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:34

Tesssaaa schreef:
dus mennen moet bitloos

Wie zegt dat :')

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:34

boven mij -.-'

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:36

annnneeee schreef:
Jessicajoann schreef:
@anne ik schrijf niet dat als je rijd met bit er iets mis. Maar als je op bit rijd er iets mis is. Dus als je alles in z'n mond doet. Dan rijd je dus amper tot niet op je benen en geef je vooral hulpen op hè tbit. Bijvoorbeeld 'nageeflijk' door te zagen. Dan is er iets mis imo

ik heb een godgloeiende hekel aan zagen. je paard wordt er toch niet beter van.
en mijn pony kan ik op een slap teugeltje aan de lange lijnen in passage laten lopen.
ik rijd hartstikke veel op me zit. hoe moet ik anders zijwaartse oefeningen rijden?

Ik heb het nu niet over jou he. Gewoon over het algemeen.
Maar als je je bit niet nodig hebt waarom dan niet gewoon zonder?
Ik ga jou rijkunsten niet beordelen want ik heb jou natuurlijk nog nooit zien rijden.

Maar het is gewoon niet zo dat een bit bij de basis hoort. De basis is goed zitten, gangen beheersen en figuren kunnen rijden zonder gesjouw en gedoe. Vind ik dan he..

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:37

Tesssaaa schreef:
boven mij -.-'

Daar staat ik ben tegen tegen
Er staat niks over mennen en wie zegt dat ze jou vraag beantwoord.
Ik interpreteer het als ik ben tégen het tegen zijn van bitloos

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:38

okay dat kan maar ja angezien er geen echte conversatie is weet je ook niet over wat gaat.
en je opvatting was nutteloos

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:39

Waarom zou je als ruiter bitloos rijden? Wanneer je zacht in de hand bent zou je toch ook niet op de gedachte komen om bitloos te gaan rijden. Want het lijkt mij dan dat je bitloos dan niet nodig hebt.
Geen aanval op mensen die bitloos rijden overigens, gewoon een gedachtespinsel. Ik ben er bijvoorbeeld wel tegen om er allerhande scherpe bitten, slof dingetjes etc etc in/op te hangen. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:40

Sorry hoor maar waar slaat dat op?
Maarja laat maar ik blijf liever ontopic dan weer zo'n discussie aan te gaan die niet te voeren valt.
dit was @tessa btw.

Ik denk dat als je je bit toch niet echt gebruikt, waarom zou je hem er dan nog in hangen. Veel voegt het dan toch ook niet meer toe dus waarom wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:44

Mijn mening hierover is dat een paard een dier is. Ik vertrouw mijn paard voor 99,99999 enz procent. Niet voor 100% omdat het een dier blijft die ook instincten heeft. Ik zeg niet dat als ze een sprint trekt dat ik een enorme rot ruk geef maar dat een bit dan toch wat fijner is om zoveel mogelijk schade van ruiter en paard te komen.
Ik snap jou ook wel, waarom zou je dan een bit gebruiken, maar toch het blijft een dier.
Tenzij iemand nog echt iets heel overtuigends heeft te vertellen, ik sta er open voor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:48

Air schreef:
Uhm.... ze geeft het verkeerde knikje na. Ze geeft niet na. Ze knikt in bij de verkeerde halswervel.. Ka zo de reden niet zien maar het is wel iets om de oorzaak te zoeken en op te lossen omdat het beschadiging tot gevolg heeft.

Als het met bit zo'n verschil is en je wil toch ook met bit blijven rijden zou ik toch wel aan ander bit zoeken. Het geeft wel aan dat je paard dit sowieso dit bit niet heel prettig vind.

Over welk filmpje heb je het? Beschadiging tot gevolg? Verkeerde halswervel? Ben benieuwd naar een correct nagegeven paard dat niet
in de Grand Prix of boven het Z loopt dan.. want ik zie niet dat ze "inknikt" op een verkeerde plek. Wat ik zie is een paard die zich lang in
de hals maakt, naar de hand zakt en vanuit daaruit de spier achter de kaak los laat waardoor ze achter de loodlijn komt. Op het bitloze filmpje
dan he.

Ennem.. daarnaast.. ander bit zoeken? Zoals? Denk dat ik er dan wel 100 in kan hangen, want een dubbelgebroken watertrensje
vind ze HELEMAAL niet fijn.. Ik denk dat ze een wat laaghangend rooster heeft.. maar aangezien ik straks toch wel de wedstrijdsport in wil kan
ik niet standaard bitloos (blijven) rijden. In het filmpje MET bit geeft ze de kaak niet helemaal los inderdaad, ze loopt daar nog niet genoeg
van achteren naar voren en zoekt de hand nog niet fijn op. De reden dat ze strak oogt is dus omdat IK haar niet genoeg van het been naar de
hand toe heb en omdat het zadel dat op haar rug lag te breed was. Die gaf druk op haar ribben en omdat ik nog weleens de neiging heb
om meer druk in 1 beugel te zetten wou zij niet buigen. Kritiek is goed, ik weet dat het nog niet perfect is.. maar als je iets specifieker zou kunnen
zijn..? :)
Ik zie daar niet dat ze knikt op de verkeerde halswervel.

Dit is pas een valse knik http://www.stalvansilfhout.nl/images/st ... 010420.JPG
bovenste halswervel niet hoogste punt, paard knikt te ver in waardoor de rugspier stram wordt en de achterhand achter
de massa gaat in plaats van onder de massa. Dat is duidelijk.. maar bij mijn paard zie ik het niet.

Ja op de bitloze film loopt ze te diep. Maar dat ze vanuit de rust uit haar lijf daar een dagje doorheen zakt betekent niet dat ik haar dagelijks
zo diep laat komen ;) Ze buigt om het been en zet de achterhand onder richting buitenvoorbeen zonder van voren met het hoofd tegen de
hand te komen dus ze loopt ook niet weggedrukt.

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:03

Ik ben niet tegen bitloos,
Maar ik vind wel dat je als je met bit rijd niet in het paard's mond moet lopen gaan trekken ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:23

Ik heb het over het bitloos filmpje svdijk86.
Een knik op de verkeerde plaats kan ook met een nog wel actief (ogende) achterhand hoor. Actieve achterhand is nog geen nageeflijkheid.
Bij het loslaten van de kaak komt een paard OP of net voor de loodlijn, nooit er achter.
Komt ze uit zichzelf te diep dan kan dat zijn om de lange rugspier niet lang te hoeven maken.
Even voor je geprintscreend:
Afbeelding
Het kan ook zijn dat ze het kaakgekruiste niet fijn vind. Maargoed dat kan ik zo niet beoordelen, ik zie alleen dat datgene niet klopt, dan is het aan jouw om de oorzaak te vinden aangezien er meerdere mogelijkheden zijn.

Ik snap je tegenreactie niet helemaal, een ander of grand prix paarden hebbe er toch niks mee te maken :?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:39

ik dacht dat je het over de film met bit had Air, daar loopt ze niet door de kaak maar ook niet veel te diep.

Tessa rollkur? Bitloos? HAHAHAHA.. sorry :') Je laat me lachen. Op de printscreen kun je duidelijk zien
dat mijn hand mee naar voren veert omdat zij doorzakt. Daarna geef ik been bij waardoor zij de hals weer
zelf moet gaan tillen. Ik heb nieteens druk op het paard. Als je kijkt zie je dat mijn ringvingers uit de vuist
staan, wat betekent dat ze OPEN zijn.

Air, zou best kunnen hoor. Op de film had ze het hoofdstel pas voor de 2e keer om, die dag ervoor heeft
ze hem 15 minuutjes om gehad. Ik denk dat het ook een beetje grens testen is. Je hebt wel een hele mooie
printscreen gemaakt van een stukje dat ze zelf net dieper doorknikte en daarna tilde ze haar hoofd weer
meer op. :P Tenminste, ik herinner me dat ze op een gegeven moment achter elkaar bijna kin op de borst
ging.. en ik toen langere teugel gaf zodat ze ging halsstrekken, op dat moment moet ze de rugspier wel lang
maken.. ik heb niet echt het idee dat ze die ontvlucht eigenlijk....

Momentopnames.. ach.. Maar wat voor bit zou dan wat zijn? Watertrens vind ze niets....
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-06-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:07

Ik rij vooral springen en buitenritten heel graag bitloos, hij is zoveel vrijer! Nog iets heel vreemd: toen ik met bit ging wandelen durfde ik niet meer in galop omdat ik hem nooit kon terugnemen, hij nam zijn bit vast en liep gewoon gedachteloos met mij weg, zat daardoor bijna onder een auto...
Toen ik het (lekker ondoordacht) eens met mijn nieuwe optoming ging doen was hij superbraafjes en nu crossen we er (gelukkig!) weer op los *\o/*
Ik heb het bit al teveel verkeerd zien gebruiken (dat is tegen niemand van jullie gericht hoor!) en ik wilde het gewoon al heel lang... :)