Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:39

Gini schreef:
Niawbe, van jouw bericht word ik nu echt vrolijk. 1 moment dat de ruiter naar het paard heeft geluisterd in plaats van diens zin door te drijven. Ik kan de zucht van opluchting van het paard bijna tot hier horen. Top!!

Ja, je omschrijft het mooi! :D

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:58

Tja,

iedereen schiet wel eens door z'n slof heen denk ik.
Maar consequent zijn vind ik ontzettend belangrijk, als het niet mag dan mag het niet voor 1 keertje wel.
Ik denk dat je daarmee een hoop oplost en dat je dan maar weinig hoeft te straffen.
Belonen werkt volgens mij toch echt het beste.
En natuurlijk moet je niet met je laten sollen, en als dat wel eens gebeurd dan is een tikje tegen de schouder niet genoeg.
Paarden gaan in de natuur ook hard met elkaar om, maar we moeten er wel op blijven letten dat we niet straffen
door iets wat we zelf veroorzaken.
En 1 ding vind ik heel belangrijk: In geval van nood mag ALLES! voor de veiligheid van jezelf, je omgeving en je paard.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:11

Wat mij vooral opvalt in dit topic is dat de meesten vooral hun eigen manier willen 'verdedigen'. Iedereen heeft een eigen manier en doet het op zijn/haar manier zoals hij/zij denkt dat het het beste is voor paard en ruiter.

Natuurlijk kun je het daar niet mee eens zijn, maar dat wil niet zeggen dat jou manier het beste is.

Ik heb blije paarden in de wei (ik voel m aankomen, hoe weet ik dat ze blij zijn??) en ben zelf ook blij met mijn paarden.

Mijn paarden zien er goed uit, hinniken naar me, komen naar me toe in de wei, maar toch corrigeer ik ze wel eens. En beloon ze even veel (of vaker). Dus ik ben blij met mijn eigen doen en laten.

Een mening geven moet kunnen, zonder er compleet op aangevallen te worden...

Faux

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:15

Je hebt gelijk Vulina, ieder zijn ding. Maar ik zie als ik teruglees nergens dat je aangevallen word. Er worden alleen (zowel van mijn kant als misschien van anderen) kritische vragen gesteld. En daar is niets mis mee, dit is tenslotten een discussietopic. En in discussies stelt men elkaar kritische vragen en komt met argumenten van beide zijden om uiteindelijk ieder voor zichzelf te beslissen wat je eruit haalt / ervan meeneemt. ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:19

O ja hoor, ik zeg ook niet dat ik me aangevallen voel. Maar ik vind wel dat niemand zichzelf hoeft te 'verdedigen' voor zijn mening. Enne, ik snap wat een discussie is ;) maar dankje voor je uitleg :D

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:21

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij niet snapt wat een discussie is. :) Misschien kun je proberen je iets minder snel persoonlijk aangesproken te voelen door dingen die ik zeg, want ik bedoel het puur in zijn algemeenheid.

Overigens vind ik het heel normaal dat je in een discussie je eigen mening verdedigd. Als iedereen in een discussie maar de hele tijd zegt: Jouw mening is goed hoor, perfect, niets meer aan doen.. En ook geen kritische vragen stelt (waardoor je je dus ook niet hoeft te verdedigen / onderbouwen ) is het toch geen discussie meer? Persoon 1 geeft een mening, en persoon 2 zegt: Nee, daar ben ik het niet mee eens want... En dan is het toch normaal dat Persoon 1 zegt: Jawel ik vind van wel, want ik... enzovoorts enzovoorts.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:25

ik durf er ook wel voor uit te komen ;)

mijn shetten en belg hebben ook weleens
een klomp maat 45 in hun kont gehad
en de manegeponys op mn vorige werk ook.
gebeurt sporadisch en alleen als waarschuwen etc niet helpt
en ze stonrvervelend zijn.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:28

Ik denk dat níémand perfect rijden! En dat we allemaal een keer boos zijn of wat dan ook.. Heb ook geregeld jonge paarden aan de hand die alles doen wat verboden is, en dat fluister ik ze niet in dat dat niet mag :+.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:30

Ik geef eerlijk toe dat ik niet altijd volgens het boekje rijdt :P Vindt ik ook niet nodig, als je het maar niet te erg maakt ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:34

Faux schreef:
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij niet snapt wat een discussie is. :) Misschien kun je proberen je iets minder snel persoonlijk aangesproken te voelen door dingen die ik zeg, want ik bedoel het puur in zijn algemeenheid.

Overigens vind ik het heel normaal dat je in een discussie je eigen mening verdedigd. Als iedereen in een discussie maar de hele tijd zegt: Jouw mening is goed hoor, perfect, niets meer aan doen.. En ook geen kritische vragen stelt (waardoor je je dus ook niet hoeft te verdedigen / onderbouwen ) is het toch geen discussie meer? Persoon 1 geeft een mening, en persoon 2 zegt: Nee, daar ben ik het niet mee eens want... En dan is het toch normaal dat Persoon 1 zegt: Jawel ik vind van wel, want ik... enzovoorts enzovoorts.

Oo, maar ik zei net al, ik voel me niet aangesproken, misschien verkeerd verwoord.
Maar goed, een discussie voeren, vind ik, kan ook zonder iemand proberen te overtuigen van zijn of haar gelijk.
Ik probeer altijd van iedereen de goede dingen te begrijpen en wellicht over te nemen.

Ik wil nog een vb noemen voor jou Faux, ik leg uit hoe ik het zie als leider. Jou antwoord is daar, dat je je terug trekt uit het gesprek. Omdat je het blijkbaar niet eens bent met mijn wijze van denken en doen. Daar vertel ik hoe ik het zie en vind. Maar ik wil dat niet hoeven 'verdedigen' omdat jij het daar niet mee eens bent, snap je?

Ik vind jou methode helemaal niet slecht, begrijp me goed, alleen persoonlijk ben ik gewoon wat minder bezig met het overdenken van waarom doet mijn paard iets. Omdat ik naar mijn mening dat wel inzie en daar ook naar handel.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:56

En dat is je goed recht ook, Vulina, alleen ik ben het er niet mee eens en aangezien het duidelijk was dat we er op dat punt niet uit gingen komen, én het onderwerp bij mij nogal gevoelig ligt, trok ik me terug van dat onderwerp. ;) Voordat het van discussie naar ruzie gaat. En ik ben geen ruzie-maker.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:46

RCHLLKE schreef:
Ik denk dat níémand perfect rijden! En dat we allemaal een keer boos zijn of wat dan ook.. Heb ook geregeld jonge paarden aan de hand die alles doen wat verboden is, en dat fluister ik ze niet in dat dat niet mag :+.

Nee niemand rijd perfect.. zeker niet, maar veelal lossen mensen het niet rijtechnisch op, maar nemen gelijk de makkelijkste weg. Dat is dan weer jammer.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:39

net zoals veel anderen doe ik het ook niet altijd even netjes.

Zeker als ik chagrijnig ben ofzo laat ik dat (jammer genoeg) vaak doorwerken op mijn pony.
Even een beetje harder rijden om daarna weer rustig door te kunne gaan komt idd wel eens voor. Probeer het me zelf nu trouwens wel af te leren! ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:51

Volgens mij is er niemand die de "regeltjes" aan z'n laars lapt.
Als je een paard straft voor wat hij niet goed doet, prima doet iedereen. Maar ik vind wel dat je consequent moet zijn dus niet ene keer wel toelaten en andere keer meteen afstraffen.

Wedstrijden vind ik altijd erg leuk om te kijken in het inrijterrein :o Vroegah toen ik nog als onschuldig klein meisje met vingers in m'n neus een parcourtje rondreed en paard altijd en alles braaf sprong vond ik het zielig als ik iemand van een handelsstal tegen kwam die het paard de baan in sloeg, het paard over de hindernis sloeg etc. Nu heb ik op de 1 of andere manier toch wel begrip gekregen. Soms gaat niet altijd alles op een leuke manier om een leuk eindresultaat te krijgen.

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:56

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

Geweldige uitspraak :D

Ik durf er wel vooruit te komen dat ik dat doe ;)

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:30

ook bij mij moet ik wel eens streng zijn
maar mijn ruin komt ook wel eens omhoog

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:33

Tjonge, wat een verhitte discussies hier over het wel of niet mishandelen van je paard/pony als je deze corrigeert.
Hoe je je paard/pony rijd en straft/beloond is uiteraard afhankelijk van je eigen karakter en dat van je paard!!

We kunnen er een hele filosofie bij gaan halen over hoe je opgevoed bent door je ouders en hoe je daarom 'gevormd' bent en dit gedrag ook aan de buitenwereld toont, m.a.w. zo is je karakter gevormd en zo ga je ook met je dier(en) om.

Vergeten we toch wel dat ook het dier een karakter heeft en deze eigenschap moet je tijdens de omgang en het rijden met je paard niet vergeten, je moet idd respect voor je paard hebben en deze belonen en straffen op de juiste momenten. Ik sta regelmatig bij lessen te kijken en zie wat er zo om me heen gebeurd; vaak zie je dat een straf te laat komt, of niet eerlijk is op DAT moment, idem met een beloning; aan het eind van de les je paard belonen als deze toch al klaar is met zijn werk en aan de lange teugel loopt is met een klopje op de hals en 'braaf!!' niet echt meer van toepassing.

Je paard een schop geven of een klap als deze vooruit moet vind ik zeer terecht, maar daarbij de teugels strak houden en je paard niet de mogelijkheid geven naar voren te gaan is niet goed!
En dit is nu wat er vaak gebeurd; de straf is wel terecht, maar wordt niet goed uitgevoerd. Een klein tikje met de zweep waarop het paard de eerste keer niet reageert wordt vaak over het hoofd gezien en krijgt niet de aandacht om dit goed uit te voeren; immers je leert je paard nu dat een tikje met de zweep geen reactie hoeft te geven en je paard 'conditioneert' op deze manier hierin.
Een tik met de zweep of het geven van been is immers om hem voorwaarts te drijven, dan moet er wel een reactie komen anders is de hulp zinloos.
Je bent in mijn ogen dus in zekere mate zelf de oorzaak van bepaald gedrag van je paard omdat je zelf niet zijn lichaamstaal kunt 'lezen' en niet consequent bent in je systeem van straf en belonen.

Dat kun je jezelf, of zoals ik hier lees; elkaar!!! niet kwalijk nemen, dat is een leerproces waar je vaak, meestal achteraf, je realiseert dat dat of dit niet helemaal goed ging.
Gelukkig is je paard gegevens gezind, maak het de volgende keer 'goed' door er wel op te letten dat je de juiste beloning en straf op het juiste moment geeft, wil je met een been aandruk dat je paard voorwaarts gaat; geef dan ook de teugels de ruimte zodat je paard ook echt naar voren kan. Je kunt je paard heel fijn aan het been krijgen, maar dan moet je wel eerst van een 'grote hulp' naar een 'kleine' toewerken want andersom kan niet;
m.a.w. als je paard een beenhulp van je krijgt en er volgt geen reactie, dan herhaal je de beenhulp met daarbij een klap met de zweep. Je paard zal hierop zeker reageren en naar voren gaan, mogelijk naar voren galoperen; BELOON DIT!!!!!! Trek niet aan de teugels of hou je paard in, je vraagt een voorwaartste reactie van je paard, zorg dan ook dat je paard deze kan opvolgen. Als je hierin slaagt dan zal je zien dat je paard een volgende beenhulp meteen opvolgt, die klap heb je dan niet meer nodig, maar dit bereik je alleen door consequent en duidelijk te zijn.

Dit is maar 1 aspect van de mogelijkheden van straffen en belonen, je moet uiteraard ook rekening houden met je eigen goede of slechte humeur op het moment dat je gaat rijden en of je paard 'zijn dag wel heeft'
De boog kan niet altijd gespannen zijn, je kunt je paard niet iedere dag alleen maar in een bak rondjes laten rijden en oefeningen laten doen. Je wilt zelf ook wel eens een andere dag besteding, dus laat je paard hier ook van meegenieten.
Veel paarden hebben 'hun dag niet' omdat ze helemaal afgestompt zijn; ze staan 22-23 uur per dag op stal, worden dan van stal gehaald om dan een rondje te rijden en dat kan je niet iedere dag van je paard vragen, ook dat is een vorm van mishandeling!!
Je paard bedenkt niet halverwege de dag; 'Als mijn baasje vanavond komt zal ik hem eens fijn dwars gaan zitten", je paard regaeert alleen maar op dat wat dat moment hem bied; en als hij weer datzelfde rondje moet doen nadat hij dit dag in dag uit gedaan heeft dan geef ik hem geen ongelijk om dan eens flink boos te worden en te gaan 'keten' :D
Heb je zelf niet zo'n goede hum, gaan dan niet boos op je paard zitten, je paard voelt dit aan en reageert hierop; actie roept reactie!
Sla een dagje over en ga lekker borstelen en met hem een rondje buiten wandelen, daar wordt je allebei vrolijk van :(:)

Verder kan je paard medische oorzaken hebben waarom hij bokt, wegrent of humeurig is. Ik ben zadelpasser en zie zo vaak paarden met 'zeer gemene karakters' (..) die al maanden geslagen en 'mishandeld' worden omdat ze om het minst geringste wegrennen, bokken of gewoon niet willen lopen.
Wel eens je zadel laten controleren als je paard dit gedrag vertoont????? Mogelijk dat hier de oorzaak van het slechte karakter van je paard in schuil gaat......

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:37

ik durf er voor uit te komen dat ik het doe. maar ik kom er niet voor uit omdat ik het niet doe. :+ klinkt logisch mnh
ik zet nooit mijn paard 'even' streng op zijn plek, zou niet durven, het is namelijk een verzorgpaard.
ik probeer te rijden uit pure ontspanning, tuurlijk is de ontspanning soms niet (voldoende) aanwezig,
maar dan zet ik mijn paard niet streng op zijn plek, dat bevorderd de ontspanning heus niet.
ik probeer de ontspanning weer op te zoeken en zo min mogelijk met de voorkant bezig te zijn,
maar meer dat mijn paard niet te terughoudend gaat lopen maar lekker voorwaarts denkt.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:44

Ik kom er zeker voor uit! Ik ben niet perfect, mijn paarden zijn niet perfect en tja, dat botst dan weleens.
Tuurlijk probeer ik het altijd netjes en vriendelijk te doen. Maar ook ik verlies weleens mijn geduld....

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:59

fanci_mike schreef:
Soms moet je, om goed te corrigeren, nou eenmaal een keer goed doorkomen. Ik vind dat het pas "slecht" wordt als men er een gewoonte van maakt om dan maar op voorhand zo te gaan rijden. Je kan mij vast ook wel eens op een foto zetten met een (te) strenge hand, of iets te enthousiast spoorgebruik. oliebol happens. Zolang je je er maar van bewust bent en probeert te verbeteren.

Helemaal mee eens! Als 500 á 600 kilo er met je vandoor gaat, zul hem toch een halt toe moeten roepen. Daarvoor moet je respect soms afdwingen denk ik..
Daarin vind ik wel dat je dingen je paard duidelijk moet proberen te maken en daarvoor soms iets meer tijd moet investeren.
Gewoon eerlijk naar jezelf en je paard zijn! In het verleden heb ik wel eens gemerkt dat ik te snel de conclusie voor mezelf had getrokken dat het paard aan het ''etteren'' was, terwijl achteraf bleek dat hij er echt een reden voor had.

Iedereen heeft wel eens moeten optreden tegen zijn paard, ook de moraalridders onder ons!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:28

8nnemiek schreef:
Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

hahaha zoiets gebeurd wel vaker op wedstrijdterrein...

het enige vind ik dat je aan de hand van foto's ( zoals de ts noemt ) niet kunt beoordelen of iemand onvriendelijk/altijd streng is tegen het paard.

Foto's blijven naar mijn idee toch momentopnames en inderdaad kan je je paard een corrigeren en als er dan op dat moment een foto wordt genomen ziet het er inderdaad onvriendelijk uit, maar sommige paarden zijn gewoon oostindisch doof of hoe je het maar wil noemen en die zul je dan toch echt eens een x goed moeten corrigeren.

als je naar een film loert waar er een kwartier op het paard wordt gereden en een kwartier lang hangt de stang horizontaal in de mond vind ik het wat anders....of dat je het op wedstrijdterrein ziet dat te lang met te strenge handen rijden of de stang te strak, dat vind ik heel wat anders en als je dan een kwartier met een te strakke stang gaat rijden heb ik ook zoiets van jeetje mens doe even normaal...maar als het voor het corrigeren is heb ik zoiets van ja...het moet gewoon een x omdat het anders soms gewoon niet door dringt bij een paard...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:09

kim_1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Ik sta wel altijd als eerste te zeuren over hoe mensen op wedstrijd het allemaal fout doen :') Met hun sporen liggen te prikken en dat afranselen na een weigering en aan het bit hangen en straffen in de mond en liggen te bitchen.. krijg ik altijd zin om er met de zweep achteraan te gaan :') kijken of zij het leuk vinden

hahaha zoiets gebeurd wel vaker op wedstrijdterrein...

het enige vind ik dat je aan de hand van foto's ( zoals de ts noemt ) niet kunt beoordelen of iemand onvriendelijk/altijd streng is tegen het paard.

Foto's blijven naar mijn idee toch momentopnames en inderdaad kan je je paard een corrigeren en als er dan op dat moment een foto wordt genomen ziet het er inderdaad onvriendelijk uit, maar sommige paarden zijn gewoon oostindisch doof of hoe je het maar wil noemen en die zul je dan toch echt eens een x goed moeten corrigeren.

als je naar een film loert waar er een kwartier op het paard wordt gereden en een kwartier lang hangt de stang horizontaal in de mond vind ik het wat anders....of dat je het op wedstrijdterrein ziet dat te lang met te strenge handen rijden of de stang te strak, dat vind ik heel wat anders en als je dan een kwartier met een te strakke stang gaat rijden heb ik ook zoiets van jeetje mens doe even normaal...maar als het voor het corrigeren is heb ik zoiets van ja...het moet gewoon een x omdat het anders soms gewoon niet door dringt bij een paard...

indd, zulke mensen zijn er altijd...
gisteren keek ik eventing op tv, op een hoog niveau.
was er toch een man die vreselijk in het zadel bonkte en hobbelde, aan de teugels hing en een stuurfout maakte waardoor het paard de verkeerde opsprong opging. Dat beest kreeg toch klappen met de zweep en schoppen met de sporen. Ongelofelijk, terwijl het toch echt een fout van die man was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:56

Ik heb altijd op manegepaarden gereden en ik moet zeggen dat ik daardoor wat lomp ben geworden van tijd tot tijd. Ik ben niet gemeen tegen een paard en probeer het dier altijd met respect te behandelen, maar af en toe is de maat voor mij ook even vol, zoals bij veel andere ruiters. Dan geef ik eens een keer een tik of een wat hardere por met mijn been, of ben ik een keertje wat duidelijker in mijn handhulpen dan volgens het boekje de bedoeling zou zijn. Wie doet dat niet? Zelfs de beste ruiters geven wel eens een tik, of een schopje, zelfs die worden wel eens boos. Paarden blijven paarden, en je zult ze moeten blijven corrigeren. Aangeleerd gedrag zal nooit optimaal zijn, je kunt nou eenmaal geen perfect paard kweken. Wij zijn ook niet perfect, dus af en toe krijg je dan botsingen.

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:05

Als een paard lief is voor de ruiter is de ruiter lief voor het paard.
Als een paard niet lief is voor de ruiter is de ruiter niet lief voor het paard.
Perfecte vergelijking trouwens:
Als een bokker die niet lief is voor een andere, zal de andere niet lief zijn voor de (andere) bokker (als iedereen het nog volgt? :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:12

Ik beken, ik ben ook niet altijd even lief voor mijn paarden. Maar ach, als ze onderling trappen trappen ze harder hoor! :+
Ook krijgen ze wel eens een tik, maar kopschuw zijn ze absoluut niet!
Ik mishandel ze absoluut niet, maar ik zet ze wel op hun plaats wanneer ze er om vragen. Ik behandel hun met respect zolang zij mij met respect behandelen. Ik eis echter wel van hun meer respect dan andersom. Ik ben en blijf de leider, en ze moeten ten alle tijden naar mij luisteren als ik wat vraag. Als ze niet luisteren vraag ik het nog 1 keer lief, en daarna geef ik ze geen keuze meer. Werkt bij mij prima en meestal hoef ik iets maar 1 keer te vragen! :D