Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:16

Jemig, mijn latijn is ook niet meer wat het geweest is. Maar HC en Jasmijn, het is niet dat ik jullie niet snap of wil begrijpen, ik snap jullie wel degelijk. Maar volgens mij moet je niemand ontmoedigen en dat gebeurt nu wel.

Jasmijn, eerder heb ik gezegd, dat niet iedereen olympische aspiraties heeft, er zijn mensen die rijden voor de leut. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen, dat je met overgewicht op je ros moet kruipen. Maar aan de andere kant, niet iedereen met overgewicht zit slecht en stoort zijn paard.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 02:53

De voorste vrouw voorop, is dit dan "vol" of het overgewicht waar we het hier over hebben? Zij is met haar paard wel ZZ gekomen, in zo'n geval vind ik het dus niet echt negatief. Uiteraard was het beter voor rug enz. geweest als er een lichtere ruiter op had gezeten, maar als die "maar" B-niveau beheerst, kan je beter de ZZ-ruiter met overgewicht hebben, in mijn ogen is dat in ieder geval zo.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 03:29

Ik ben het hier wel en niet mee eens.

Ikzelf ben 80 kg zwaar maar was 101 kg

Ik zit hier in amerika op een weightloss academie, nadat ik alles geprobeerd heb en hulpeloos was. Wij hebben hier 4 pony's/paarden staan. een Quarter horse, en 3 arabieren. Iedereen die wil kan komen rijden ik heb hier iemand van 380 pond op de arabier gehad. (voordat iedereen gaat gillen dat kan niet) wil ik even zeggen dat we goed naar het dier gekeken hebben toen hij erop zat. zolang het paard niet overflexed gaat alles goed. Het is zelfs beter om een kleiner pony te hebben die sterke botten hebben (Quarter horses, arabieren etc.) dan een groot paard want zodra het totale gewicht boven de 1400 pond komt wordt het heel zwaar. ik rij nu hier op 1 van de pony's die een c pony is. het is een mooi arabiertje en ze kan me prima houden

paarden kunnen meer aan dan mensen denken zolang er niks mis zit in hun rug. er moet een goed zadel op liggen en je moet niet een blik op het paard leggen maar op het flexen van de botten boven de hoef.

Ladyson

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 03:39

pfoe 380 pond, dat is nogal wat..

ik wil best geloven dat de paarden het houden, al zou zonder gewicht het beste zijn en met minder gewicht dus ook beter, in trant van dit topic is gewicht dus altijd negatief.

en hoe zwaarder je ben, hoe meer je eigen lichaam je in de weg zit met bukken/draaien enz. en het dus lastiger wordt om lekker mee te bewegen voor het paard.

oftewel ik denk dat het totale gewicht niet zoveel uitmaakt, maar de verhouding van lengte en gewicht.

@pandour, knap dat het nu wel lukt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:49

setteke schreef:
niet iedereen met overgewicht zit slecht en stoort zijn paard.

Iedereen met overgewicht belast diens paard onnodig extra.

Daarmee geeft die ruiter blijk het eigen lolbelang boven het welzijnsbelang van het paard te stellen.

Dat wil ik graag ontmoedigen.
Paardrijden is geen recht, maar een voorrecht en als je dat voorrecht niet verdiend, dan hoor je er niet op. Wil je er wel graag op, motiveer dan jezelf om dat te verdienen zeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:57

lotjaa93 schreef:
ik wil best geloven dat de paarden het houden, al zou zonder gewicht het beste zijn en met minder gewicht dus ook beter, in trant van dit topic is gewicht dus altijd negatief.

Ping!!!
Dus belast jouw paard zo min mógelijk. Geen overwicht, goede conditie, een goede zit en goede techniek.
Of een ander meer weegt of minder vaardig is, is niet relevant, geen alibi voor onnodige belasting van joúw paard door joú.
Hoe jíj joúw paard belast is joúw verantwoordelijkheid en overgeicht is onnodige extra belasting. De rest is verdoezelen van gebrek aan discipline, gebrek aan de wil in jezelf dus in het welzijn van het paard te investeren.

Het ligt gláshelder en wie die schoen past moet de ogen uit het hoofd schamen die niet alláng aangetrokken te hebben. DOE er wat aan in plaats van alibis te zoeken. Motiveer jezelf. Dat is niet de verantwoordijkheid van een ander. Kan je dat niet, dan verdien je jouw voorrecht niet maar een vette foei.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:13

setteke schreef:
Jasmijn, eerder heb ik gezegd, dat niet iedereen olympische aspiraties heeft, er zijn mensen die rijden voor de leut. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen, dat je met overgewicht op je ros moet kruipen.

En ik heb ook al meerdere keren gezegd dat je dat niet hoeft te hebben, maar dat je het aan je paard verplicht bent om er enigzins in shape (zonder zwaar overgewicht en met enige conditie) op te stappen. Ook als je maar wekelijks ene buitenritje maakt.

lotjaa93 schreef:
Zij is met haar paard wel ZZ gekomen, in zo'n geval vind ik het dus niet echt negatief.

Er komen wel meer mensen in het ZZ waar je je vraagtekens bij kunt zetten. En er wordt toch altijd gesproken over dat ruiters op hoger niveau een voorbeeldfunctie hebben? Hoe vaak wordt wel niet gezegd toch dat Anky geen LDR mag tonen, want zij heeft een voorbeeldfuncte, en wannabe's kunnen haar dan gaan na-apen, met als gevolg paardenmishandeling? Helzelfde, en misschien nog wel meer, vind ik dat gelden voor (dikke) sportruiters op hoger niveau. Die verwachten sportieve prestaties van hun paard, dus laat in vredesnaam juist dat soort ruiters het goede voorbeeld geven!

Ik had laatst iemand op stal die bijna net zo breed als dat ze groot was. Zij beweerde dat zij Z2 reed met haar arabier en wilde een voorbeeld zijn voor meisjes die ook dik waren en dressuur wilde rijden. Ik vind dit echt onbegrijpelijk.... Ik moest echt op mijn tong bijten...

pandour4evuh schreef:
paarden kunnen meer aan dan mensen denken zolang er niks mis zit in hun rug. er moet een goed zadel op liggen en je moet niet een blik op het paard leggen maar op het flexen van de botten boven de hoef.
.

Dat is een doodoener... Paarden zullen vanuit hun natuur niet snel tonen dat er wat loos is. Jij moet zelf nadenken voordat je er op stapt. En het niet aan het paard overlaten tot hij een keer aangeeft dat het teveel is, want dan ben je te laat.

pandour4evuh schreef:
Iedereen die wil kan komen rijden ik heb hier iemand van 380 pond op de arabier gehad. (voordat iedereen gaat gillen dat kan niet)

Ik vind echt dat het verboden moet worden dat iemand met zo'n gewicht op een paard stapt (wat voor paard dan ook, en hoe zielig diegene dan ook wel niet moet zijn...) Sorry, maar ik keur dat echt zwaar af.

Huertecilla schreef:

Huertecilla schreef:
Daarmee geeft die ruiter blijk het eigen lolbelang boven het welzijnsbelang van het paard te stellen.

Om met 380 pond op een paard te gaan zitten? Dat is echt treurig....
Wij hebben in het verleden vaak onenigheid gehad, maar wat dit betreft zitten we helemaal op 1 lijn ;)

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:17

bij het lezen van de vraag van dit topic vraag ik me eigenlijk af wat dan precies dat overgewicht is.en ook hoe groot en sterk dat paard is.ik denk dat iemand van 80 kilo te zwaar is voor een B-pony maar licht voor een paard van 1.80 hoog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:01

SixBar schreef:
bij het lezen van de vraag van dit topic vraag ik me eigenlijk af wat dan precies dat overgewicht is.

Overgewicht is dat wat je meer weegt dan nodig. Neem bijvoorbeeld de cotelet-index en pas die volgens de uitleg toe. Meet als referentie je buikomvang of laat je vetlaag meten. Dat zijn goede perspectiefwaardes om de cotelet-index te calibreren voor jezelf.

Een ruiter behoort ruim binnen het groen van het bovenstaande te zitten, een goede conditie te hebben en soepel te zijn (dat zijn randvoorwaardes mbt gebruik van de index).
Overgewicht is wat iemand meer weegt dan bovenstaande groen.
Dat is onnodige extra gewicht = onnodige extra belasting.
Dat is een individuele verantwoordelijkheid dus vingerwijzen geen alibi, wel een triest signaal.

Wat een paard zogenaamd zou kúnnen dragen is allemaal oude wijven praat. Alle gewicht is belasting. Hoe meer gewicht hoe meer belasting.
Ook is de vaag arbitraire en nergens door onderbouwde 20% vuistregel alleen van toepassing op het archetype formaat paard; 15 handen. Uiteaard met als randvoorwaarde fit en getraind droog paardgewicht, geen volvette stalbewoner.
Hoe groter het paard, hoe langer de ruggengraat, hoe gevoeliger voor belasting, hoe lager het percentage.
Een overvoede stalbewoner van 170 en 600 kilo heeft al genoeg aan de eigen overtollige kilos vet. Die sjouwt al een ruitergewicht mee aan het ongespierde frame.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:03

Huertecilla schreef:
Ping!!!
Dus belast jouw paard zo min mógelijk. Geen overwicht, goede conditie, een goede zit en goede techniek.
Of een ander meer weegt of minder vaardig is, is niet relevant, geen alibi voor onnodige belasting van joúw paard door joú.
Hoe jíj joúw paard belast is joúw verantwoordelijkheid en overgeicht is onnodige extra belasting. De rest is verdoezelen van gebrek aan discipline, gebrek aan de wil in jezelf dus in het welzijn van het paard te investeren.

Het ligt gláshelder en wie die schoen past moet de ogen uit het hoofd schamen die niet alláng aangetrokken te hebben. DOE er wat aan in plaats van alibis te zoeken. Motiveer jezelf. Dat is niet de verantwoordijkheid van een ander. Kan je dat niet, dan verdien je jouw voorrecht niet maar een vette foei.

Vergeet niet dat wij altijd compromissen sluiten, zodra je op een paard stapt. Een paard is niet gemaakt om een mens te dragen, dus rijden is altijd een belasting van een paard.
Het gaat erom, wat je in alle eerlijkheid nog acceptabel vindt voor je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:04

beantsje schreef:
Vergeet niet dat wij altijd compromissen sluiten, zodra je op een paard stapt. Een paard is niet gemaakt om een mens te dragen, dus rijden is altijd een belasting van een paard.
Het gaat erom, wat je in alle eerlijkheid nog acceptabel vindt voor je paard.

Zie www.homocaballus.eu

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:11

Beseffen sommige posters hier wel dat je mensen zwaar kan beledigen??

Iemand kan het soms niet helpen dat hij/zij overgewicht heeft (bijv. door een aandoening aan de schildklier oid). Daar is prima mee te leven, maar als je dan toevallig lol hebt in paardrijden, er ook nog talent voor hebt en dus in de Z terecht komt met je paard.......wat is er mis mee?

Voorbeeldfunctie? Nou ja, ik denk juist door te laten zien dat je ondanks je lichaam je er niet voor schaamt en een normaal leven durft te leiden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:19

Monaparte schreef:
Beseffen sommige posters hier wel dat je mensen zwaar kan beledigen??

Pardon?
Door te schrijven dat een paard niet onnodig door overgewicht belast hoort te worden?
De reden waarom iemand overgewicht heeft of anderszins onnodig extra belastend is, is niet relevant. Het blijft onnodige extra belasting.
Dat is zoals het is, een objectieve constatering en niet beledigend.

Als iemand bijziende is dan kan die persoon geen piloot worden. Is dat beledigend?
Dat is met paarden nog veel extremer want die hebben zelf rechten, worden onnodig extra belast door overgewicht, hebber er welzijnsrecht op dat níet te worden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:28

HC, cotelet index, geniaal! Maar ben het in dit geval helemaal met je eens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:56

Monaparte schreef:
Iemand kan het soms niet helpen dat hij/zij overgewicht heeft (bijv. door een aandoening aan de schildklier oid). Daar is prima mee te leven, maar als je dan toevallig lol hebt in paardrijden, er ook nog talent voor hebt en dus in de Z terecht komt met je paard.......wat is er mis mee?

Als je de laatste paar pagina's even terugleest, dan lees je wat daar mis mee is. Ik ben ban dat we hier anders 100x in herhaling gaan vallen. Ik vrees dat jou ervan te overtuigen wat er mis mee is, volledig zinloos is. Jij WIL niet weten wat er mis mee is.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:37

Er is een hele hoop mis met te zware ruiters!
Paardrijden is een voorrecht en het is sneu als je een schildklieraandoening hebt of overgewicht,maar het is een feit dat je daardoor dingen moet laten waaronder paardrijden.
Wat HC al schreef een bijziend persoon die piloot wil worden kan ook niet, zelfde geldt voor iemand met een evenwichtsstoornis die professioneel turnster wil worden en zo kunnen we wel even doorgaan.

Als je enigzins respect voor je paard en zijn gezondheid hebt dan zorg je ervoor dat zowel ruiter als paard in een goede conditie zijn en hoe sneu ook,als je te dik bent dan is het beter om niet te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:01

nobel1 schreef:
Als je enigzins respect voor je paard en zijn gezondheid hebt dan zorg je ervoor dat zowel ruiter als paard in een goede conditie zijn en hoe sneu ook,als je te dik bent dan is het beter om niet te rijden.

Ik heb daar wel een alternatief/oplossing voor trouwens;

Afbeelding

Ik organiseer gráág les vanaf de grond en conditietraining gecombineerd. Heb ook nog wel een extra hartslagmeter voor een gemotiveerd ruiter.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:17

ik heb net berekend dat mn bmi 26,6 is. dit door middel van fietsen(3x12 km in de week heen en en terug) dus zo'n 74km in totaal. mager eten deed ik al snoepen doe ik al weinig en eet regelmatig. beweging krijg ik genoeg dank zij onze hondjes, maar ik ben stevig gebouwd en door de anti- epileptica ben ik idd 20 kg aan gekomen. was eerst nog zwaarder maar heb de benodigde kilos er inmiddels afgelopen en gefietst.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:26

Ping!!!

Het ligt gláshelder en wie die schoen past moet de ogen uit het hoofd schamen die niet alláng aangetrokken te hebben. DOE er wat aan in plaats van alibis te zoeken. Motiveer jezelf. Dat is niet de verantwoordijkheid van een ander. Kan je dat niet, dan verdien je jouw voorrecht niet maar een vette foei.[/quote]
Tuurlijk iedereen met overgewicht heeft het aan zichzelf te danken en is een slapjanus omdat die niet afvalt :( :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:31

Mienky_23 schreef:
heb de benodigde kilos er inmiddels afgelopen en gefietst.

+:)+ en *\o/* voor jezelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:32

kohtje schreef:
Tuurlijk iedereen met overgewicht heeft het aan zichzelf te danken en is een slapjanus omdat die niet afvalt :( :n

Je hebt het overgewicht misschien niet aan jezelf te danken (meestal wel!), maar de keuze om op een paard te gaan zitten maak je WEL zelf. Zoals gezegd: paardrijden is geen recht maar een VOORRECHT, als je graag wil paardrijden, zorg dan maar dat je in ieder geval aan de fysieke minimumeisen daarvoor voldoet en anders rij je gewoon niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:34

En hoe zit het dan met gehandicapte ruiters?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:36

kohtje schreef:

Hmm, dat lees ík nergens. Dat voel je mogelijk zélf zo.

Wat ík hier lees is dat welke oorzaak er ook is voor overgewicht, dat niet het probleem van het paard hoort te zijn :)*

Wie dat te confronterend vindt moet niet naar een ander wijzen, maar in de spiegel kijken.
Als er daadwerkelijk geen oplossing is, dan ben je als de bijziende die geen piloot kan worden.
Kan je nog steeds met je paard veel leuke dingen doen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:37

kohtje schreef:
En hoe zit het dan met gehandicapte ruiters?

Dat zit in een ander subforum.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:38

Huertecilla schreef:
setteke schreef:
niet iedereen met overgewicht zit slecht en stoort zijn paard.

Dat wil ik graag ontmoedigen.
Paardrijden is geen recht, maar een voorrecht en als je dat voorrecht niet verdiend, dan hoor je er niet op. Wil je er wel graag op, motiveer dan jezelf om dat te verdienen zeg.

Ik ben het hier mee eens!