Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:08

Peet_Paneel schreef:
missRosanne schreef:
de oudere types die nog een stuk breder,kleiner en lomper waren horen inderdaad niet thuis in de dressuur,
Maar als je kijkt hoe de fries inmiddels is geworden, hij staat veel hoger op zijn benen en is veel ranker.
De moderne fries vind ik zeker dressuur waardig en sta er zelf meestal zo :~ bij als een zwarte kanjer de ring in komt.

mee eens! Alhoewel er een meestal maar een enkeling uitblinkt!

Ja! Vooral als er maar eentje meedoet!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:23

laat ze maar lekker Friezen fokken met Arabierenbloed. Ik zie duizend maal liever een mooie sierlijke arabier dan zon zwarte lomperik met van die achterlijke knotsen van haar aan hun voeten. De arabier is en blijft het meest edele dier dat ik kan bedenken. Daar kan een Fries niet aan tippen.

Dit is mijn mening, ik verwacht niet dat je het eens bent :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:40

Goh Jade15, en dat post jij helemaal niet om te rellen uiteraard in een topic dat over Friezen gaat.... :z

Je mening geven mag uiteraard, maar om nou onze meteen paarden uit te schelden als lomperikken in je allereerste post hier in dit topic... dan ken ik er ook nog wel een paar over de Arabieren... alleen gaan we dan off topic, want het gaat nog steeds over FRIEZEN in de dressuursport. Dus als je dáár een mening over hebt dan horen we die graag....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:48

Grappig... als iemand hier zegt dat hij/zij Friezen niet mooi vind, krijgt 'ie direct alle topiclezers achter zich aan met boze reacties. Maar als ik zie hoe jullie Friezenliefhebbers hier Arabieren en Arabofriezen afkraken, denk ik niet dat jullie er iets van mogen zeggen als iemand een Fries niet mooi vind of liever niet ziet. De Arabier heeft namelijk in vele stamboeken een grote invloed gehad.

Daarnaast stond dit op de site van het Friesche paard (http://www.fps-studbook.com). "Tijdens de kruistochten en later in de tachtigjarige oorlog is het zeer waarschijnlijk dat het Friese ras gekruist is met Arabische en Andalusische paarden." Wees dus dankbaar aan de Arabier, want zonder dit paard was er (waarschijnlijk) dus geen Fries geweest zoals men ze tegenwoordig kent.

Breghje

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:51

Nogmaals, WIJ halen de kruisingen er niet bij, WIJ blijven on topic zo veel mogelijk. En gezien de geschiedenis hoe de Arabo fokkers tov de Friezen fokkers zich hebben gedragen denk ik dat het niet vreemd is dat daar behoorlijk wat wrijving zit.

Daarbij, als iemand zoals ik al zeg een mening plaatst ipv een goed onderbouwde post waaróm ie Friezen in de dressuur niet mooi vind en daarover wil discussieren is er niets aan de hand.

Maar zo neerknallen dat je Friezen stomme beesten vind is imho toch behoorlijk kort door de bocht, en dan vráág je om reacties.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:54

suleilitha schreef:
Klopt ook wel Lott, onze twee Friezen zijn allebeide best wel heet, maar ik zou ze niet willen ruilen voor twintig Arabo's _O-

_Lott schreef:
heb een arabier nog nooit leuk gevonden, moet je dat kruizen met zo'n geweldig karakter!

NEE BEDANKT!

Vind dit anders geen echt 'goed onderbouwde' meningen....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:57

Ben het met Bomba eens.

Ik ben zelf helemaal gek van het Friese ras en rijd dan nu een Arabofries. Heb niks te klagen over beide rassen want zie m'n Arabofries ook als een gewone Fries. Die 18 procent Arabier dat hij in zich heeft zodat hij voor de eigenaar wat beter is voor het mennen, daar merk ik niks van.

Jullie zijn Friezen-fans wat ik erg logisch vind want dat ben ik ook. Maar als andere mensen Friezen niet leuk vinden dan respecteer ik dat gewoon. Ieder zijn smaak toch? Als iemand anders Friese paarden niet mooi vind in de dressuurring, wat maakt jullie dat nou uit? Waarom zijn jullie dan direct zo aangebrand?
Laatst bijgewerkt door Jildau op 13-10-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:58

Ach, lees niet zo selectief :D
Ik heb uitgelegd waarom ik Arabo's niks vindt, een aantal posts terug :D (tegenvallende prestaties, tegenvallende karakters en tegenvallende gangen, terwijl de stokmaat ook niet meevalt )

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:05

Volgens mij is de Arabofries nog een relatief 'jong' ras. Het heeft ook heel lang geduurd voordat er een 'echte' Fries op Grand Prix doordrong.

Er zijn heus wel een aantal Arabofriezen al op hoger niveau actief. Denk aan Dark Ynte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:10

Het is geen ras, het is een kruising waar ze wat mee proberen te fokken :D
Dat het lang duurde dat er een volle Fries doordrong is niet gek, als het ras door de zogenaamde critici niet zo was afgebrand als rijpaard door de jaren heen, was dit al veel eerder gebeurd.
Z1 hoger nivo??? Z1 is en blijft gewoon basissport ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:18

suleilitha schreef:
Dat het lang duurde dat er een volle Fries doordrong is niet gek, als het ras door de zogenaamde critici niet zo was afgebrand als rijpaard door de jaren heen, was dit al veel eerder gebeurd.

Ze hebben hun eigen stamboek, dan ben je toch een ras?

Dark Ynte loopt ZZ-licht. Dark Romke loopt Z1 maar is ook nog maar 7 jaar, net als dat de rest van de hengsten nog erg jong is. Daar kan je toch nog niet van verwachten dat ze al GP lopen? En in de mensport lopen ze wel mee in de zwaarste klassen. De Arabofries is inderdaad een nieuw ras dus daar kan je nog niet van verwachten dat er al een heleboel op hoog niveau lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:19

Ik heb nooit aansprekende uitslagen van hun gezien. En die zie je bij de friezen wel.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:25

oke dan, Friezen in de dressuursport, Juist goed dat ze Friezen wat hoogbeniger, ranker en sjieker fokken, mede dankzij de geweldig mooie Arabier. Dat maakt de Friezen beter geschikt voor de dressuursport omdat de moderne Fries makkelijker zal galoperen, minder hoog zal opgooien en een aansprekender hoofd zal krijgen dan de ouderwetse ietwat plompere hobbezak. Zo iets beter? Verder sluit ik me aan bij Bomba

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:31

Huh??? Nee hoor, dat is niet met dank aan de Arabier, en ik moet weer lachen om de term "moderne fries" want het hedendaagse Friese paard is juist terug naar de roots.. verder kan ik je vertellen dat de betere Friezen die je momenteel in de sport ziet, geen spatje Arabier in zich hebben.

Ooit was de Fries een sjiek paard, maar toen er meer behoefte kwam aan zware paarden voor het boerenwerk, werd er op zwaarte geselecteerd en daaruit ontstonden de Friezen die nu als "ouderwets" te boek staan ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:32

FriesWytske schreef:
Ik heb nooit aansprekende uitslagen van hun gezien. En die zie je bij de friezen wel.

Hoelang bestaat het Friese ras? En hoelang bestaat de Arabofries? Beetje domme opmerking.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:36

Dan heb jij de huidige fries nog niet gezien. De is geschikt voor de dressuursport, kunnen makkelijk galoperen, gooien minder hoog op en hebben een edel hoofd. Zonder dat er inmenging is van een ander ras.

@ Jildau is geen domme opmerking. De arabo wordt zo de hemel ingeprezen dat ie beter is als de fries. En maakt dat helemaal niet waar. Zeker niet in de resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:40

FriesWytske, volgens mij denken ze dat de huidige Friezen arabo's zijn :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:40

Hier in de omgeving ken ik niemand met arabo's. De eigenaar van die waar ik op rijd is echt 1 van de weinigen en die van ons zijn nu 3.5, erg jong dus omdat het een nieuw ras is. Ik denk dat de arabofries in de toekomst zeker wel resultaten gaan behalen..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:53

Jildau schreef:
suleilitha schreef:

Ze hebben hun eigen stamboek, dan ben je toch een ras?

Dark Ynte loopt ZZ-licht. Dark Romke loopt Z1 maar is ook nog maar 7 jaar, net als dat de rest van de hengsten nog erg jong is. Daar kan je toch nog niet van verwachten dat ze al GP lopen? En in de mensport lopen ze wel mee in de zwaarste klassen. De Arabofries is inderdaad een nieuw ras dus daar kan je nog niet van verwachten dat er al een heleboel op hoog niveau lopen.

_/-\o_

Z1 valt inderdaad gewoon onder de basissport, maar daar hoort ZZ-licht niet meer bij. Het stamboek verwacht dat de eerste Arabofriezen over 1 à 2 jaar in de Lichte Tour mee zullen lopen. Dat is al heel snel, en daar kan je absoluut niets van zeggen, gezien het zo'n nieuw stamboek is. B-)

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:58

Friezen zie je inderdaad wel steeds vaker, maar de meeste mensen zeggen altijd van kijk haar nou met der fries(geld ook voor haflingers) zo van die bakt er toch niks van..maar ik vind het gewoon kunnen in de dressuursport hoor, een fries is echt niet minder dan een kwpn ofzo..er zijn genoeg friese paarden die super kunnen lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:59

En dan nog hadden de eerste ECHTE resultaten er allang moeten zijn, de Arabo's waren er eind jaren 80 ook al...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:18

Jildau schreef:
FriesWytske schreef:

Hoelang bestaat het Friese ras? En hoelang bestaat de Arabofries? Beetje domme opmerking.

Domme opmerking?

De fokkers van Arabofriezen zijn midden jaren zeventig hiermee begonnen.
Hoe oud zijn de oudste Arabofriezen dan? Als de snelle vooruitgang waarmee ze reclame maken inderdaad het geval was, dan had ik toch verwacht dat ze meer gepresteerd hadden dan rasechte Friezen. En dat Grand Prix niveau idd ook allang bereikt zou zijn.

Maar we blijven maar horen dat ze zo'n nieuw ras zijn, telkens opnieuw zijn de paarden te jong om te presteren.... Al dertig jaar lang!!

Wie weet waar ik de uitslagen van Dark Ynte in de ZZ licht kan vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:23

De laatst bekende uitslag van Dark Ynte is van dit jaar oktober en betrof een Z1-proef :D (oeps foutje dat was Romke )
Ik ben het weer volledig met je eens, Horseyfries...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:34

Het nadeel van Arabo's is gewoon dat er kwalitatief slechte Friesche merrie's worden gebruikt voor deze hengsten. Gewoon omdat fokkers de goede stermerrie's niet gebruiken voor deze onzin. Die willen hun geld liever verdienen aan 100% Friesch dan aan een Arabo, dus vind dat bij dat ras gewoon kwalitatief slechtere paarden dan de Friesche paarden.
Daar kun je gewoon niet onderuit, want het Friesche Stamboek geeft deze merrie's niet zonder reden geen primering/3e.
Zelfde geld ook voor dat Barock-Pinto stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:39

Dat is ook waar, FunkyMistic, ik ben een paar keer naar een keuring geweest en je zag alleen maar een soort van derderangsmerries. Maarrrrrr ik heb ook een paar gezien uit stermerries en die vielen me ook echt niet mee, echt niet...