Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:15

Zeg eens essiesilly. Als je nou met een 2 1/2 á 3 jarige begint.
Ik zag dat je dan 1x reed en dan na ong. 2 weken weer reed. Doe je dat als ze 2 1/2 zijn naar de 3 jaar toe? Bouw je het op naar 2 x in de week na een aantal weken?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:28

Ik ben van mening dat je een paard best met 2,5 in kan rijden(mits je hem daarna weg zet om erover na te denken!).
In mijn geval ga ik dit herzien. Mijn 2,5 jarige friese hengst komt net van de weide af. Hij leek mooi in verhouding, maar zijn kont komt er nu gigantisch uit! Dus is hij zo zwaar in de groei dat ik hem nog even lekker laat staan!!!
Zien over een maand of 3 wel verder, en als het nog langer duurt dan wacht ik nog ff!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:36

MargrietJonk schreef:
Zeg eens essiesilly. Als je nou met een 2 1/2 á 3 jarige begint.
Ik zag dat je dan 1x reed en dan na ong. 2 weken weer reed. Doe je dat als ze 2 1/2 zijn naar de 3 jaar toe? Bouw je het op naar 2 x in de week na een aantal weken?

ik snap ff niet zo heel goed wat je bedoeld haha..
wat ik normaal gesproken altijd deed is een paar weken zo door rijden en dan idd naar 2x a 3x in de week bij paarden die het nodig hebben qua groei in maart ofzo weer lekker tot eind zomer op de wei zetten. de anderen gaan een paar maanden (ong 3.5 a 4 maanden) en daarna lekker rustig het bos in enzo. en VEEL stap werk onder het zadel
waarom ik die maanden vrij geef ( wat sommigen niet doen) is omdat ze bij mij vanaf dag 1 moeten werken, maar 20 min onder het zadel maar 1x been is naar voren, ze leren gelijk rem en stuur en nageven en na een aantal weekjes leer je ze al om opzij te gaan voor je been.. gewoon de basis dingen die je ZEKER nodig hebt..

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:17

Nou ik ben dus nu op dit moment met een 2,5 jarige bezig en die kan het mentaal gewoon nog niet aan. Zodra er teveel dingen gebeuren klapt hij uit mekaar. Nu 1 keer opgezeten en vind dat wel even genoeg voor de komende tijd. Ga nu lekker klooien met van alles dat hij kan wennen en dingen kan zien en dan kijken we wel weer verder.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:20

heel goed, zo een lekker de tijd geven :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:39

essiesilly schreef:
het is niet slecht maar ze lopen wel een enorme achterstand op wat ze niet meer inhalen... voor de recreatie geeft het niet, maar ga je de sport in zeg ik nee...
en over de 1 x in de 2 weken onder het zadel... dat doe ik dus met mijn jonkies ongeveer ;) en zo opbouwen :D dus niks teveel aan hoor

Dat was dit berichtje waar ik t over had essiesilly,

Heb vandaag mijn 2 1/2 jarige nog even aan de longe gehad met alles erop en eraan inc. bungelende stijgbeugels.
Niks aan t handje. Ik kan niet wachten tot ik erop kan, maar ik heb tegen mezelf gezegd dat ik in Februari aan haar ga
beginnen. Eerst moet ikzelf in goede conditie komen, en in Januari gaat Celva eerst op de foto voordat ze echt aan de
'bak ' moet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:46

o zo :D ja het is zeker moeilijk om te wachten maar maak idd van te voren een plan en hou je eraan ;)
mijn ene 2.5 jarige is ong. 1.64m en heb ik nu 2 keer opgezeten is heel braaf dus zorg ik dat er straks een stuur rem enz op zit en dan zet ik hem nog even weg..
de ander is 1.75m en longeer ik een maandje langer, ga ik eind dec op :) en dan geef ik die wat meer de tijd dan de ander voor ik ze verkoop

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:35

Nou die van mij is als ze het red 1.57 |(
Ik hoop echt dat ze wat groter wordt als dr moeder. (1.58) Maargoed.
Ik heb r vertrouwen in. Ze toont wel groot.

Maar ik ga t redden hoor, ik hou me aan mn plan! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:53

meestal groeien ze nog iets na het zadelmak maken :) (ik hoop het niet bij die grote maar goed haha)

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:13

paarden willen meestal graag werken en gaan zich vervelen als ze niks te doen hebben en worden erg vervelend.
En warom pas op hun 8ste? dan zijn ze al bijna op de helft van hun leven.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:40

Dat zeggen ze bij ons op stal ook, dat ze nog wat groeien na t zadelmak maken. Daar hou ik me dan ook aan vast. Anders komt ze het stamboek niet eens in?! Maar heb gister haar nog gelongeerd, dus van t weekeind weer. Voor de rest komt ze nog overdag buiten. Kan ze t afkijken :roll: >;) :wow: van de andere paarden. De speelbak grenst aan de rijbaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:54

Ik lees tegen gestelde meningen. Mijn buurvrouw bv, die wil eigenlijk een nieuw paard, maar ze zegt ook, ik heb ze onderhand zo in het Z en dan zijn ze nog veeel te jong!!!

Oke, dan kan je 1 wedstrijd per maand gaan doen en wat vaker gewoon lekker relaxed gaan rijden en wat vaker buitenritjes. Je hebt het paard in eerste instantie dus voor je plezier denk ik altijd maar :? :? en dan is hij ouder als je hem in het Z hebt. Maar willen de wedstrijdruiters dat wel?? Willen ze wel met een 7 jarige in het Z aankomen? Voelen ze zich dan nog wel meetellen?? Gaat het eigenlijk niet alleen maar om de roem, de punten, snel over want dan kan je super rijden met je super knol??

Ik heb niet heel de discussie gelezen, maar waarom eigenlijk discussie. Het zijn prachtige dieren, kwetsbaar, duur en een kostbare vriend, daar ben je toch zuinig op??? Het is geen ding. Als al bekend is dat ze eigenlijk nog in de groei zijn, dan blijf je er toch vanaf??? Dan ga je toch niet trainen? Paarden willen werken? Paarden willen spelen, eten, grazen en dollen met elkaar..

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:04

Tja het verschilt zo erg per paard!
Ik ben wel van mening dat een paard, paard moet kunnen zijn!
Sommige paarden worden gelijk de wedstrijden doorgejast en zijn met 4 jaar M.
Hoe vroeg je ook begint als je paard maar de kans krijgt om lekker te rennen en spelen met andere!! Verder ligt het helemaal aan het paard of je met 3,4,5 of 6 begint!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:40

Het ene paard is niet met 3 volgroeid en het andere met 7 als we even het zelfde ras nemen...dus wat verschilt er dan? de weke delen, het kraakbeen zit van binnen en niet van buiten te zien en dat is leeftijdgebonden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:42

een paard kan ook zijn allereerste wedstrijd in het M starten :D of in het Z....... een paard hoeft niet persee alle klasses te doorlopen hoor!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:00

Veel paarden worden hier pas uitgebracht als ze 5 of 6 zijn. Maar dan wel meteen in het Z inderdaad. Je hoeft echt niet elke week op wedstrijd om je paard Z klaar te krijgen :)

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:06

Ik weet niet goed wat ik er van denk
Mijn paardje is op zijn 2 jaar zelf net iets vroeger ingereden en hij heeft er geen goede herinneringen aan.
Op zijn 3 jaar liep hij al zware wedstrijden an dat vind ik zeker niet kunnen. dat betekent dus dat hij alles al moest kennen en dat is echt wel wat te vroeg.

Misschien als je heel rustig begint dat het wel kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:08

alles moet kennen............ man het is de B :D :D gas geven, gas terug en een bochie hier en daar :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:10

Neem nou eens het springen dan.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:13

dat zijn in de B toch ook huppeltjes voor paarden :D makkelijke lijntjes......... simpel basiswerk

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:13

Vraag ik me af wat jij onder zware wedstrijden verstaat?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:14

De mijne is ingereden met 3 jaar, hij nu 3.5 en hij wordt in februari 4 jaar.
Maar ik rij hem 3 keer in de week een half uur, ik heb geprobeerd om hem een week stil te zetten, dus alleen wei en paddock, maar dan wordt hij erg chagerijning. Hij wilt alleen maar werken, dan pas wordt hij vrolijk.

Dus ik denk dat het per paard verschilt. De ene is er klaar voor en de ander niet. En de ene houdt ervan om te werken en de ander weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:15

Nee jouw paard wil niet werken, die wil afleiding, met alleen maar staan in een zandpaddock worden alle paarden sjaggie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:17

KiWiKo schreef:
een paard kan ook zijn allereerste wedstrijd in het M starten :D of in het Z....... een paard hoeft niet persee alle klasses te doorlopen hoor!

Nee dat klopt, maar het moet er wel in gereden worden, dus als je in de M start, zit je zo in het Z. Maar je kunt ook lager beginnen en alle punten uitrijden, maar dat gebeurd zelden..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:17

russel schreef:
Nee jouw paard wil niet werken, die wil afleiding, met alleen maar staan in een zandpaddock worden alle paarden sjaggie.

Ben ik het volkomen mee eens.
net als men zegt : Mijn paard wil graag op stal want het regent...
nee.. want daar krijgt ie altijd te vreten.

Tuurlijk zijn er paarden die graag lekker droog binnen staan, zoals hier in de binnenbak...
maar maak mij niet wijs dat een paard perse op stal wilt...omdat ie het leuk vind.