Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:07

FaberSmid schreef:
Mindfields ik kan me veel indenken, zelfs gp paarden. Maar ik kan me niet indenken hoe u overgangen en 20 minuten galop aan 1 stuk tegelijkertijd rijdt?
Galop is een prachtige gang, wonderbaarlijk dat galop een gang is dat paarden zo goed doet. Hoe zo dat toch komen? Waarom zijn overgangen en tempi zo zwaar, net als dat de stap niet de makkelijkste gang is? Correcte stap is een moeilijk gang voor de meeste ruiters en paarden, door de manier van rijden.

Nogmaals, ik rij los in stap, met uebertreten op de volte om de achterhandbanden warm te draaien en dan draaf ik aan, werk het paard daarin los met behulp van SV en SB, travers, appuyementen, noem maar op, en dan galoppeer ik aan en begin ik aan de galopreprise die inderdaad regelmatig wel 20 minuten en soms zelfs iets langer duurt ja.

En soms ga ik vanuit de stap meteen naar de galopreprise, afhankelijk van hoe het paard aanvoelt die dag. Galop is gewoon zo fijn omdat het hele lijf als vanzelf al draait en de wervelkolom ook veel meer beweegt dan in draf. Ik doe ook veel in stap ja, is ook fijn om oefeningen in te rijden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:10

FaberSmid schreef:
Mindfields ik kan me veel indenken, zelfs gp paarden. Maar ik kan me niet indenken hoe u overgangen en 20 minuten galop aan 1 stuk tegelijkertijd rijdt?
Galop is een prachtige gang, wonderbaarlijk dat galop een gang is dat paarden zo goed doet. Hoe zo dat toch komen? Waarom zijn overgangen en tempi zo zwaar, net als dat de stap niet de makkelijkste gang is? Correcte stap is een moeilijk gang voor de meeste ruiters en paarden, door de manier van rijden.

FS u moet toch maar een wat beter kijken naar de ruiters op hoog niveau, die galloperen in hun training allemaal lang.

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:06

zipje71 dat is bekend, maar hoe zit het dan met lang galloperen aan een stuk en tegelijkertijd overgangen rijden?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:53

FaberSmid schreef:
zipje71 dat is bekend, maar hoe zit het dan met lang galloperen aan een stuk en tegelijkertijd overgangen rijden?

*Zucht*. Ik had het over tempowisselingen IN galop en DAARNAAST(dus van draf naar stap, omgekeerd, et)) rij ik overgangen in alle soorten en maten. Allemachtig dit zou ik toch niet moeten hoeven uitleggen dat kan toch elk mens bedenken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:12

Tempi rijden in galop. (Dus verzamelde-, arbeits- midden- en uitgestrekte galop.)
Tempo is één gang, Tempi het meervoud.

Daarnaast also overgangen rijden?
En dat over 20 minuten.
Dat heet dan toch niet 20 minuten galop?
Denk dat daar de spraakverwarring is onstaan.
Mijheer FaberSmid zoals ik gelezen heb hadt dat niet uit de woorden opgemaakt, ik trouwens ook niet 123, omdat ik het anders beschrijf.
Babalonische spraakverwarring door geen vaktaal benutting noem ik dat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:15

Meneer Professor daarom stelde ik ook steeds de vraag 20 minuten galop aan een stuk door? Net zoals de anderen vragen, hoe dat 20 minuten galop aan een stuk en overgangen tegelijkertijd mogelijk is?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:35

Ik begin nu echt het idee te krijgen dat ik aan het communiceren ben met twee aardbeien.

Ik zal het nogmaals uitleggen.

Ik stap eerst WARM.
Dan begin ik aan m'n drafreprise waarin ik allerlei oefeningen rij en gymnastiseer, overgangen rij, schakelen, tempowisselingen etc.
DAN galoppeer ik aan en doe daarin hetzelfde en dat duurt soms 20 minuten en soms langer of korter.
Vervolgens ga ik in draf weer hetzelfde doen, schakelingen, overgangen, oefeningen, en dan ga ik aan de piaffe werken.

Dus hoezo kun je niet naast het galopperen overgangen rijden?

Jullie maken er zelf van dat ik gezegd heb dat ik IN de 20 minuten galop ook nog overgangen rij.

Ik heb dat nooit gezegd.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:29

FaberSmid schreef:

Lijkt mij een zeer nuttige oefening. Heb laatst weer clinic van Lotje en Diederik mogen aanschouwen en die lieten heel duidelijk zien wat zij in de galop allemaal kunnen (en ik van droom). zag er heel rustig uit en de paarden liepen er super-relaxed bij. Het ging van verruimen naar verkorten, van verlengen in de hals tot verkorten, wissels, etc. Als ik mijn paard zo onder controle zou hebben zou ik ook zo lang galopperen. Paarden worden meestal beter van stuk galopperen (en dat is mijn mening)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:34

zipje71 galopperen doet een paard ook goed, maar overdrijven niet. Het gaat er om dat 20 minuten aan een stuk galopperen en overgangen tegelijkertijd rijden niet mogelijk is?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:39

FaberSmid schreef:
zipje71 galopperen doet een paard ook goed, maar overdrijven niet. Het gaat er om dat 20 minuten aan een stuk galopperen en overgangen tegelijkertijd rijden niet mogelijk is?

Waarom niet? Als je van arbeidsgalop naar middengalop gaat blijf je galoperen maar je rijd ook een overgang.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:45

Citaat:
sporter schreef:
Waarom niet? Als je van arbeidsgalop naar middengalop gaat blijf je galoperen maar je rijd ook een overgang.

Oh ja????
Overgangen zijn????
Sporter u weet dus niet wat overgangen zijn?
Tempi weet u dan waarschijnlijk helemaal niet?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 18:59

Ik ben blij dat u nog steeds de zelfde fijne manier van discussieren heeft :)
Gaat u mij vertellen dat u vind dat je in galop geen overgangen kunt rijden?
Tempi is simpel weg het meervoud van tempo.

Het gaan van het paard van verzamelde galop naar uitgestrekte galop hoe noemt u dit dan als het geen overgang is?
Laatst bijgewerkt door sporter op 09-10-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:03

sporter schreef:
FaberSmid schreef:

sporter schreef:
Ik ben blij dat u nog steeds de zelfde fijne manier van discuseren heeft :)

Het gaan van het paard van verzamelde galop naar uitgestrekte galop hoe noemt u dit dan als het geen overgang is?

Dat meent u toch niet serieus, is toch een grapje van u?
U weet toch wel het verschil tussen overgang (overgangen) en tempo (tempi)?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:09

Ik verzoek je vriendelijk het woordenboek eens in te kijken gewoon het nederlandse. Misschien worden jullie dan eens wijzer. Tot zo ver is het echt een hopeloze zaak. Of anders misschien eens muziekles nemen dan kun je ook wat leren over tempi.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:12

sporter legt u ons eens het verschil uit tussen overgang (overgangen) en tempo (tempi)?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:15

sporter schreef:
Ik verzoek je vriendelijk het woordenboek eens in te kijken gewoon het nederlandse. Misschien worden jullie dan eens wijzer. Tot zo ver is het echt een hopeloze zaak. Of anders misschien eens muziekles nemen dan kun je ook wat leren over tempi.

Weet u nu werkelijk niet waar u lezen moet???
De handleiding.
Of weet ik wat voor boek.
Maar niet in het woordenboek, omdat daar in het duits zelfs niet het woord Durchlässig staat.

Tempo is om het makkelijk te maken:
Stap
Draf
Galop
Allemaal 1 tempo.
En die zijn onderverdeeld in??????????
En hoeveel heeft stap?
En Draf?
En Gallop?
En wanneer wij van het ene tempo in het andere gaan heet dat???

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:24

Een tempowisseling! :P
Het verschil tussen een overgang en tempo is net zoiets als het verschil tussen acceleren en stapvoets rijden, kortom, appels met peren vergelijken.
Het veranderen van gang heet een overgang en het schakelen binnen een gang heet tempowisseling.

In Nederland heet een gang, bijv de stap niet een tempo, maar heeft het een tempo, namelijk in dit geval een 4-tempi of takt. Tempo staat voor het ritme. Wel verwarrend, want de takt blijft hetzelfde, maar je kan dus binnen een gang wel verschillende tempi hebben.
Letterlijk betekent tempo: de voorwaartse snelheid van de beweging in alle gangen (even opgezocht)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:39

Kev schreef:
Het verschil tussen een overgang en tempo is net zoiets als het verschil tussen acceleren en stapvoets rijden, kortom, appels met peren vergelijken.
Het veranderen van gang heet een overgang en het schakelen binnen een gang heet tempowisseling.

In Nederland heet een gang, bijv de stap niet een tempo, maar heeft het een tempo, namelijk in dit geval een 4-tempi of takt. Tempo staat voor het ritme. Wel verwarrend, want de takt blijft hetzelfde, maar je kan dus binnen een gang wel verschillende tempi hebben.
Letterlijk betekent tempo: de voorwaartse snelheid van de beweging in alle gangen (even opgezocht)

Schakelen is geen vakuitdruk bij paarden maar een verschrikkelijk iets dat ene A van G in de Ned. landsschap gegooit heeft.

Takt en Tact haalt u door elkaar.

Tempo de onderverdeling is Tempi.
Erbarmelijk dat men het niet kan beschrijven.
Verschrikkelijk dat men een mechanische voorgang bij auto´s projekteert op een paard.
Hoe arm is Nederland wanneer het zijn taal zo door elkaar gooit?
Moeten wij allen weer de toren van Babylon bouwen?
Alleen omdat er twee mensen geweest zijn die alles door elkaar halen?
Die twee zijn Coby van Baalen en Anky van Grunsveen, beide hebben de vaktaal verkracht.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:44

Professor schreef:
Kev schreef:

Schakelen is geen vakuitdruk bij paarden maar een verschrikkelijk iets dat ene A van G in de Ned. landsschap gegooit heeft.

Takt en Tact haalt u door elkaar.

Tempo de onderverdeling is Tempi.
Erbarmelijk dat men het niet kan beschrijven.
Verschrikkelijk dat men een mechanische voorgang bij auto´s projekteert op een paard.
Hoe arm is Nederland wanneer het zijn taal zo door elkaar gooit?
Moeten wij allen weer de toren van Babylon bouwen?
Alleen omdat er twee mensen geweest zijn die alles door elkaar halen?
Die twee zijn Coby van Baalen en Anky van Grunsveen, beide hebben de vaktaal verkracht.

Vreselijk belerend de toon van deze reactie, mag ik vragen welk beroep u heeft?
Letterlijk betekent tempo: de voorwaartse snelheid van de beweging in alle gangen, dat heeft niets te maken met Anky of Coby.
1 gang heeft maar 1 tempi, namelijk 4, 2 of 3-tempi.

Ik begrijp dat u alles letterlijk neemt wat er geschreven wordt, ik had net zo goed kunnen zeggen appels met peren vergelijken, maar dat was natuurlijk ook niet goed geweest! Ik denk dat mijn nederlands van behoorlijk niveau is overigens.
Laatst bijgewerkt door Kev op 09-10-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:48

FaberSmid schreef:
sporter legt u ons eens het verschil uit tussen overgang (overgangen) en tempo (tempi)?

Sporter?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:50

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:

Sporter?

Een overgang is een verandering van gang, dus een activiteit. Tempo en tempi staan hierboven beschreven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:52

Citaat:
Kev schreef:
Vreselijk belerend de toon van deze reactie, mag ik vragen welk beroep u heeft?
Letterlijk betekent tempo: de voorwaartse snelheid van de beweging in alle gangen, dat heeft niets te maken met Anky of Coby.

Ik begrijp dat u alles letterlijk neemt wat er geschreven wordt, ik had net zo goed kunnen zeggen appels met peren vergelijken, maar dat was natuurlijk ook niet goed geweest! Ik denk dat mijn nederlands van behoorlijk niveau is overigens.

Mijn beroep kunt u lezen in mijn profiel.
Belerend ja, dat hebben wij geleerd, leest u dat maar eens in de handleiding na. Het is een soort eed, die men aflegt wanneer men mijn beroep heeft.
Dat u niet weet dat A van G, die rot uitdrukking niet in de wereld geholpen heeft SCHAKELEN???
En Coby van Baalen met dat Boek de hele Nederlandse School door elkaar gegooit heeft?
De Duitse uitdrukkingen verkeerd vertalen en uitleggen.
Dus wel die beiden, die hebben er gewoon een rotzooitje van gemaakt.
Daarom die spraakverwarring met de uitleg van zoiets eenvoudigs.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:54

Kev bedankt, maar zou graag het antwoord en uitleg van sporter willen omdat die wat anders beweert.

FaberSmid schreef:
sporter schreef:

sporter schreef:
Ik ben blij dat u nog steeds de zelfde fijne manier van discuseren heeft :)

Dat meent u toch niet serieus, is toch een grapje van u?
U weet toch wel het verschil tussen overgang (overgangen) en tempo (tempi)?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:57

Ja, ik ben ook instructeur, maar ook nog een heleboel andere dingen. Op een forum hoeft in een profiel niet een uitputtende opsomming te staan van beroepen, vandaar.
Belerend in deze context heeft een negatieve connotatie.

Mijn definities komen simpelweg uit de jury-opleiding en die is niet verzonnen door Coby en Anky.
Dat schakelen een rotuitdrukking zou zijn is uw opvatting. M.i. is het een hele bruikbare term want iedereen begrijpt onmiddellijk wat je bedoelt. Lesgeven gaat niet over definities, maar over het overbrengen van instructies op een begrijpelijke manier.

Hoe komt het dat u zo zeker weet dat alles wat u stelt waar is en wat anderen zeggen onwaar? Niemand heeft tenslotte de wijsheid in pacht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 19:59

Kev schreef:
1 gang heeft maar 1 tempi, namelijk 4, 2 of 3-tempi.

Stap is een 4 Takt.
Draf is een 2 Takt.
Galop een 3 Takt.
Wanneer de galop in 4 takt gereden wordt, ontbreekt de zweef phase. Dat is dan fout.

Elke gang heeft hoeveel Tempi?
Dat is de onderverdeling van de gang.
b.v.: verzamelde stap, arbeids stap, midden stap, uitgestrekte stap.
Dat zijn de Tempi.
En door de beide dames die ik genoemd heb, is dit allemaal door elkaar gekomen,en begrijpt men er geen snars meer van.
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-10-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt