ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:16

Huertecilla schreef:
Dancie schreef:
je metkt aan je paard zodra hij wat heeft daarvoor bellen wij de dierenarts toch?

Paarden zijn geëvolueerd in het uiterlijk geen probleem laten merken; dan hen tot roofdier-doelwit; tot de natuurlijk uítgeselecteerde.

Paarden gillen ook niet over ongemak en pijn om dezelfde evolutionaire reden.
Daarom worden ze zo universeel mishandeld.

Chronische problemen zijn verder in de regel geleidelijk. Nóg een factor waardoor de mens er niet alert op is.

De ruiter heeft tot slot een eigenbelang wat zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het paard.
De ruiter zal in de regel niet op zoék gaan naar een reden om niet te rijden.
Daardoor reageren mensen wel op een schuurplek door het zadel maar niet op wervelproblemen.
Combineer dat met de evolutionair geprogrammeerde eigenschap van paarden om geen probleem te laten zíen en het probleem van onderliggende chronische problemen is helder.
Hoop ik.

hc

Dit vind ik niet de waarheid als mijn paard wat heeft voel ik het direkt vorige keer had ze ook een scheve rugwervel door een val dat heb ik gelijk laten onderzoeken want zoiets voel je. Het is echt niet zo dat iedere ruiter maar denkt Zolang mijn paard loopt vind ik het best.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:21

Huertecilla schreef:
Dancie schreef:
je metkt aan je paard zodra hij wat heeft daarvoor bellen wij de dierenarts toch?

Paarden zijn geëvolueerd in het uiterlijk geen probleem laten merken; dan hen tot roofdier-doelwit; tot de natuurlijk uítgeselecteerde.

Chronische problemen zijn verder in de regel geleidelijk. Nóg een factor waardoor de mens er niet alert op is.

De ruiter heeft tot slot een eigenbelang wat zwaarder weegt dan het welzijnsbelang van het paard.
Daardoor reageren mensen wel op een schuurplek door het zadel maar niet op wervelproblemen.
Combineer dat met de evolutionair geprogrammeerde eigenschap van paarden om geen probleem te laten zíen en het probleem van onderliggende chronische problemen is helder.
Hoop ik.

hc

Dat is weer een vreselijke generaliserende en denigrerende opmerking die kant nog wal raakt.

GabberGill

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:25

HC je kan beter niks meer zeggen je zegt zulke dubbele dingen en je maakt verwijten en je doet uitspraken die niet voor iedere ruiter geld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:32

Dancie schreef:
Dit vind ik niet de waarheid als mijn paard wat heeft voel ik het direkt vorige keer had ze ook een scheve rugwervel door een val dat heb ik gelijk laten onderzoeken want zoiets voel je.

Je mist de kern.
Het is al heel ver voor je wat merkt. Dat illustreer je zelf.
Ik schrijf NIET dat ruiters met opzet signalen negeren. Het ruiterbelang is echter wel in strijd met het paardbelang: anders gaat de ruiter en niet op zitten :)*

Dit ook het probleem bij de controles bij Endurance. Men streeft naar het oppikken van signalen vóór er van overbelasting sprake is. Het streven is is er wel, doch inherent ligt daar een probleem.
Én het ruiterbelang bij de inzet zo dicht mogelijk tegen de grens aan te rijden én het evolutionaire gegeven dat het paard die grens niet laat blijken.

Problemen met de ruggenwervels zijn zonder toepassing van technologie als röntgen en mre pas te constateren in een heel vergevorderd stadium.
Bij paarden die worden afgemaakt vanwege een peesprobleem worden geen opnames van het voorste deel van de wervelkolom gemaakt. Daar zou echter heel goed de oorzaak van het peesprobleem kunnen liggen.

hc

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:35

ja maar ik betwijfel of dat komt door het 4 jarige inrijden of in dit geval 3 jarig. Ik zelf denk in zoverre dat als je een paard goed laat werken met gehele ontspanning enz dat je het best ontwijkt die rugproblemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

Wel, als je daarover twijfelt, kan het lezen over de groeischijven je wat meer zekerheid geven.

hc

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:47

HC: Ze zegt dus niet dat iets ver is voordat je het merkt...
In haar geval was het naar aanleiding van een gebeurtenis en direct opgemerkt. (én heeft niets met de leeftijd van zadelmak maken te maken)

Dat is heel wat anders dan er langzaam ingeslopen en steeds erger geworden..

Wat is het belang van een paard eigenlijk in jouw ogen?
Mijn paard heeft er inderdaad geen belang bij dat ik erop zit. Maar geloof me het zal hem een worst wezen zolang ik aan zijn belangen voldoe: drinken/eten/uitloop, nou ja het liefst staat hij op stal als het warm is (hij kan kiezen..)/contact met soortgenoten/en af en toe een goed stuk hard scheuren...
Het is niet zo dat de belangen per definitie tegenstrijdig zijn zoals jij stelt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:50

maar als een paard dus word gekeurd incl foto`s van bepaalde delen. Is bij mijn friese merrie gebeurd omdat ze voor mij waarschijnlijk naar amerika zou gaan. Dan word er niks opgemerkt terwijl zoiets hoor je te zien zeg jij. maar die merrie is al vanaf haar 3e actief in de sport zowel onder het zadel als voor de kar.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:56

Dat van die groeischijven is nu al 1000x voorbij gekomen.
Het is onderzoek dat aantoont wanneer de groeischijven sluiten.
Maar dat zegt niets, maar dan ook helemaal niets over de effecten van lichte arbeid voor die tijd.
Ik wil weten of een paard die met 6 jaar zadelmak gemaakt wordt per definitie langer berijdbaar blijft dan een paard die met 3 jaar zadelmak gemaakt wordt. En hoe het loopt en hoeveel langer het meegaat.
Dáár wil ik onderzoek over lezen.
Maar dat is er niet en ik denk ook niet dat het er ooit zal komen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:00

nee dat valt ook niet te bewijzen dat eerder ingereden paarden ook maar een minimaale leeftijd halen.

wij hadden een paard dat vanaf zijn 3e onder het zadel was die heeft tot zijn 37e onder het zadel gelopen zo fris als hij was, En nog een KWPNer ook een 37 jarige kwpner die onder het zadel loopt best knap he.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:01

Huertecilla schreef:
Problemen met de ruggenwervels zijn zonder toepassing van technologie als röntgen en mre pas te constateren in een heel vergevorderd stadium.
Bij paarden die worden afgemaakt vanwege een peesprobleem worden geen opnames van het voorste deel van de wervelkolom gemaakt. Daar zou echter heel goed de oorzaak van het peesprobleem kunnen liggen.

hc

Aannames om je eigen mening te onderbouwen, juist omdat dat niet gecontrolleerd wordt kun je het zo niet stellen...
Zou echter ook zomaar niet hoeven te zijn...

Denk je nu dat wanneer bij regelmaat het vermoeden ook maar enigzins zou kunnen bestaan dat een peesprobleem ontstaan zou kunnen zijn door een probleem met de wervels (nek, rug wat dan ook) dat men dit niet zou onderzoeken?

edit:typefout
Laatst bijgewerkt door Alane op 25-08-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:21

Geloof ook niet eens dat het probleem zich in de rug afspeelt.
In de eerste plaats is het voor de ruiters een kwestie van e eigen gezond verstand gebruiken.
As we echter naar de cijfers, want die zijn klaarblijkelijk nodig, van het aantal vage kreupelheden kijken (klinieken) dan zou je een link kunnen leggen met de belasting van paarden. Of dat alleen te wijten is aan het te vroeg inrijden zeg ik niet.

Het is ook niet in de eerste plaats het gewicht van der ruiter, maar wel de kundigheid van ruiters in het algemeen. Velen melden hier van alles direct aan te voelen, da's knap en gelukkig maar voor de paarden.

Er zijn drie afwegingen die je met een jong paard zou moeten maken:
1. Is hij er mentaal aan toe
2. Kan het paard dit fysiek aan
3. En ben ik kundig genoeg en ken ik mijn grenzen en die van het jonge paard.

Als het een westie van leven of dood is kom je niet zo heel ver. Denk eens in termen van leven of overleven en kijk waar je dat brengt. Ieder voor zich.

Een 4e zou kunnen zijn... waarom die haast?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-08-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:23

kamsel schreef:
Ik wil weten of een paard die met 6 jaar zadelmak gemaakt wordt per definitie langer berijdbaar blijft dan een paard die met 3 jaar zadelmak gemaakt wordt. En hoe het loopt en hoeveel langer het meegaat.
Dáár wil ik onderzoek over lezen.
Maar dat is er niet en ik denk ook niet dat het er ooit zal komen.

Dat weet ik niet.

Het is wel zo dat er geen financieel belang is bij dit onderzoek en het vanuit de bedrijfssector niet gesponsord zal worden.
Financiering is een groot poobleem voor de welzijnsorganisaties omdat er geen zakelijke belangen aan ten grondslag liggen: sterker nog, volop mee in conflict zijn.

Draai het daarom eens om.
Het is bekend dat de groeischijven van de ruggenwervels van een paard pas in het 5de, 6de levensjaar sluiten.
Het is bekend dat belasting van nog groeiende skeletdelen schadelijker is dan die van uitontwikkelde.

Vraag: Waarom zou je dan het risisco van beschadiging door belasting van nog groeiende skeletdelen van jouw paard lopen zo lang niet is aangetoond dat dit géén kwaad kan?!
Antwoord: Het ruiterbelang.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:01

@PT: zou kunnen, hoeft niet...
Op welke leeftijd je een paard gaat beleren, behoren je te kijken naar het paard an sich... (en jezelf uiteraard of je dat uberhaupt kunt)

Tijdens dat beleren, blijf je naar je naar je paard kijken, en hoort het niet zo te zijn dat van:
oh hij is 3 dus zadel erop en gaan met die banaan, wil het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil.....

In dit soort discussie worden tegenstellingen aangehaalt waarbij de partijen goed met slecht vergelijken...
Ik kijk naar goed ingereden en beleerde paarden, die met beleid en kennis van zaken opgeleid zijn...
of je kijkt alleen naar paarden waar het verkeerd is gelopen, zegt dan dat het komt door de leeftijd maar vergeet de kunde en vaardigheden van diegeen die het paard beleerd heeft én/of verder gereden...
Als ik dan kijk naar de hengsten in de verschillende competities (die heel wat, naar mijn mening soms zelfs teveel) en de levensduur van diezelfde paarden, dan lijkt het jonge beleren niet zo schadelijk te zijn als men wil laten geloven of probeerd te vertellen...

Ik vind het niet verkeerd om een paard met 3 jaar in te rijden, wanneer het paard daar aan toe is op alle vlakken en fronten.
Het kan wel eens voorkomen dat 1 vlak of front boven of onder mijn criteria grens zit.... en het is niet zwart/wit...

Ik heb nu 2 2 jarigen staan, ze staan nu beide thuis (lees: s'nachts binnen overdag op ca 2 hectare met nog een 4 jarige) 1 daarvan krijgt waarschijnlijk (zoals hij nu is en doet) nog een jaar extra weide, terwijl die andere waarschijnlijk (wederom zoals hij nu is en doet) begin volgend jaar beleerd gaat worden...
en dat kan zo over een maand weer anders zijn....

Het is bij deze in iedergeval niet de haast of het moeten... maar het paard bekijken en inschatten...

vwb cijfers uit een kliniek, zijn het aantal paarden met klachten (zijn er altijd teveel) maar voor een goed en helder beeld tegenover hoeveel paarden zonder klachten...

@HC: omdat er mischien geen risico is???? :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:11

Alane schreef:

Inderdaad is blijkbaar voor het ruiterbelang het ´misschien geen risico´ genoeg excuus als tegenwicht voor waarschijnlijk schadelijker ja.

Het vroeger belasten is waarschijnschijnlijk schadelijker. Het ontbrekenen van keihard oorzakeljk bewijs is blijkbaar een excuus.
Ik ben zelf meer liefhebber dan ruiter en draai het dus wel om; rij liever later omdat er geen bewijs is dat eerder niet meer kwaad kan.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:25

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Inderdaad is blijkbaar voor het ruiterbelang het ´misschien geen risico´ genoeg excuus als tegenwicht voor waarschijnlijk schadelijker ja.

Het vroeger belasten is waarschijnschijnlijk schadelijker. Het ontbrekenen van keihard oorzakeljk bewijs is blijkbaar een excuus.
Ik ben zelf meer liefhebber dan ruiter en draai het dus wel om; rij liever later omdat er geen bewijs is dat eerder niet meer kwaad kan.

hc

HC weer een mening die je probeerd te verkopen als feit.....

Waarschijnlijk schadelijker dan wat???
het ontbreken van bewijs beider zijds....
dat het niet bewezen is dmv onderzoeken zou kunnen komen omdat er geen bewijs te vinden is omdat het mischien niet zo is...

en wederom tegenstanders van iets die roepen en roepen, en het niet zien van bewijs uit onderzoeken verklaren dat er nooit onderzocht is..... maar dat de verklaring zou kunnen zijn dat het niet schadelijk is, mits men naar het paard blijft kijken, dat is never en nooit geen mogelijkheid....
Dat de praktijk anders uitwijst wordt dan vergeleken met het feit dat een mishandeld mens ook 90 kan worden....

Er is een bokker die een leuk vergelijk maakte, Galileo Galilei en zijn sterrekijker.... mischien wordt het tijd dat je eens door de sterrekijker kijkt en je horizon verbreed en niet blijft kijken wat er in je achtertuin aan de hand is... dat jouw paarden geen afspiegeling zijn van alle paarden.... en ziet wat Galileo Galilei zag....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:35

kamsel schreef:
Huertecilla schreef:

Hoop ik.

hc

Dat is weer een vreselijke generaliserende en denigrerende opmerking die kant nog wal raakt.

Het is ook vreselijk egoistisch om perse met je paard boodschappen te willen doen, ga lekker lopen _O- _O-
Sorry maar ik wordt een beetje flauw van die wijzende vingertjes zonder bijgaand wetenschappelijk onderzoek met bronvermelding waarin aangetoond wordt dat paarden kapot gaan van het zadelmak maken op 3-jarige leeftijd. Dat stukje over de groeischijven kennen we ondertussen nu wel. Nu wil ik graag eens iets concreets zien, harde bewijzen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:40

:D Ik ben het met Maikeltje eens! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:01

maikeltje schreef:
Sorry maar ik wordt een beetje flauw van die wijzende vingertjes zonder bijgaand wetenschappelijk onderzoek met bronvermelding waarin aangetoond wordt dat paarden kapot gaan van het zadelmak maken op 3-jarige leeftijd. Dat stukje over de groeischijven kennen we ondertussen nu wel. Nu wil ik graag eens iets concreets zien, harde bewijzen.

Waarom wil je geen bewijs zien dat het wél kan?

Omdat dít je uitkomt?

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:04

Waarom geef je niet gewoon antwoord hc, kom op!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:23

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:23

kamsel schreef:
Deze opmerking slaat echt werkelijk waar helemaal nergens op....

Ik moet zeggen ik het wel met je eens ben dat rugproblemen meer voorkomen dan gedacht wordt.

En dat kán met de leeftijd te maken hebben waarop ze zijn ingereden, maar hoeft natuurlijk niet:
Vorig jaar een paardje uitgeprobeerd, 7 jaar, krap 2 jaar onder het zadel.
Dit paard had duidelijk een rugprobleem, alleen volgens eigenaar én diens paardenostheopaat niet.
En tja ik ken genoeg paarden die met 3 of 2,5 zelfs zadelmak gemaakt zijn en die nergens last van hebben.
Je voelt het direct als je erop zit, of je het als toeschouwer nu wel of niet ziet.

Helaas voelt menig ruiter dat niet.
- ook daarom geloof ik dat juist de recreatie-paarden vaker de pineut zijn dan goede sportpaarden. Een recreatie - ruiter zal het gevoel minder kúnnen ontwikkelen. (* ik bedoel dus niet de fanatieke recreatie-ruiter die zich alleen niet in de wedstrijdring begeeft - maar anders wel der/z'n puntjes zou rijden ;) )
Ik ben er van overtuigd dat ik ook nog lang niet alles kan voelen.

imo komen rugproblemen ook veel voort uit scheefheid - iets wat dus ook weer een rijtechnisch probleem is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:25

Balou_k schreef:
Het hoeft niet altijd snel snel snel gebeuren

Balou_k @ [ITP] Balou inrijden

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat je het zo geweldig doet , nou proficiat!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:39

hahaha als je op 6 jarige leeftijd inrijd kan het nog een probleem zijn

Het is hoe je het paard inrijd en hoe je hem belast. en idd je moet inzien of je paard er aan toe is

ik heb mijne al vanaf der geboorte dus ik zie in der wanneer ze te jong en te speels is en wanneer ze groot genoeg is voor een stapje verder

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:15

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:

Waarom wil je geen bewijs zien dat het wél kan?

Omdat dít je uitkomt?

hc

Oké, bewijs dat het wel kan, ook goed! Kom maar op :D

En dat "omdat je dat uitkomt" had je achterwege kunnen laten hoor :)* Tenzij je daar iets mee wil zeggen?