Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:48

geen idee. misschien dat als je hem anders afstelt de ringen lager komen. Dan werkt hij ook "scherper" in

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:08

Hallo allemaal,

Leuk filmpje jeanine :-) Nu kan de rest ook zien waarom ik enthousiast wordt. Heb direct ook even doorgeklikt naar je andere filmpjes, en vond ook een springfilmpje. Was je toen ook al bezig met RR? Leuk om te zien iig!

@ Monique: als ik het goed begrijp heeft de academische kaptoom jouw voorkeur...? Nou ja, die is nog verkrijgbaar en werkt dus fijn.

Die laatste die Nini-Roosje laat zien oogt ook 'fijn' maar de ringen zijn enigszins anders bevestigd he? Zou dit type bruikbaar zijn? Is wel een mooie beginnersprijs...

Nog iets anders: een vriendin van mij heeft Micklem Multi Bridle besteld. Nu ziet zij daar misschien vanaf. Ze laat hem iig komen om te kijken of het wat is. Ik ben ook wel geïnteresseerd en vraag me af, wanneer zij er vanaf ziet... zou dit hoofdstel ook als kaptoom te gebruiken zijn?
Er is natuurlijk een ring aan de bovenkant van de neus bevestigd, en aan weerszijden zitten ook D-ringen. Als je het bit eraf haalt heb je dus een soort kaptoom... of zie ik dat nou verkeerd?
http://www.williammicklem.com/multibridle.html

Tot slot moet ik misschien mijn eerste les RR maar even uitstellen.... De bloeduitslagen van mijn paard kwamen binnen en helaas had ze toch een fors vitamine E tekort. Hetgeen haar stijvigheid en onwil om te werken verklaard. Ik ben zo blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en haar niet heb geforceerd en er naar heb laten kijken. Het is zo'n werklustig type, het is niet iets voor haar om voor mijn been weg te lopen... En nu weet ik dus waarom. Goed supplement, goed kijken naar de huidige samenstelling van mijn voer en straks rustig alles opbouwen. Arm meisje.... |(

Anoniem

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:13

de micklem multi bridle, is denk ik gewoon een side pull? dus als je daar mee kan zou gaan werken kun je ook een gewone side pull nemen. Ik heb in het begin met een side pull gewerkt. Ik vond dat wel iets minder prettig dan mijn kaptoom.

En goed dat je nu weet wat er met je paard mis is! gelukkig is een vitamine tekort vrij simpel op te lossen of niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:16

Op zich wel, maar vitamine E tekort kan toch erg rot zijn.
Ze worden stijf, het melkzuur in de spieren wordt niet goed afgebroken. Ze krijgen dus pijn en worden stijf tijdens en na training.
Ze herstellen dan dus ook niet goed na training, en in het ergste geval breekt spiermassa zelfs af... Ik schrok er wel van.
Ik ga haar lekker vertroetelen, komt helemaal goed!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:17

Leuk weer eens iets om te bespreken! :) Super Jeanine!

Ik zie meteen al iets herkenbaars :D Ik heb ook de neiging niet recht te blijven zitten als ik het binnenachterbeen er onder moet zetten.
Verder vind ik je benen ook onrusitg maar dat schreef je al. Je handen lijk je vrij ver naar beneden en bij je bovenbenen te hebben.

Ninx: bij de Micklem heeft de neusriem toch een iets ander model ik heb geen idee of het doen nog echt bruikzaam is als kaptoom.
Goed dat je een bloedonderzoek hebt laten doen trouwens! Van tekort vitamine E worden ze inderdaad erg stijf. Wareb de spierwaardes wel oke? Welk supplement ga je gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:19

Ninx schreef:
Op zich wel, maar vitamine E tekort kan toch erg rot zijn.
Ze worden stijf, het melkzuur in de spieren wordt niet goed afgebroken. Ze krijgen dus pijn en worden stijf tijdens en na training.
Ze herstellen dan dus ook niet goed na training, en in het ergste geval breekt spiermassa zelfs af... Ik schrok er wel van.
Ik ga haar lekker vertroetelen, komt helemaal goed!

Snap ik wel dat je daarvan schrikt! Maargoed dat je nu dan iig weet wat er aan de hand is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:28

fransje23 schreef:
Leuk weer eens iets om te bespreken! :) Super Jeanine!

Ik zie meteen al iets herkenbaars :D Ik heb ook de neiging niet recht te blijven zitten als ik het binnenachterbeen er onder moet zetten.
Verder vind ik je benen ook onrusitg maar dat schreef je al. Je handen lijk je vrij ver naar beneden en bij je bovenbenen te hebben.

Ninx: bij de Micklem heeft de neusriem toch een iets ander model ik heb geen idee of het doen nog echt bruikzaam is als kaptoom.
Goed dat je een bloedonderzoek hebt laten doen trouwens! Van tekort vitamine E worden ze inderdaad erg stijf. Wareb de spierwaardes wel oke? Welk supplement ga je gebruiken?

Ja, spierwaardes waren goed... gelukkig. Ik had haar expres al laten checken op spierbevangenheid, en toen gelijk alle vitaminen en mineralen meegepakt.
Ik heb dit supplement besteld (zonder al teveel onnodige troep en wel hoog gedoseerd):
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... en/101012/

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:13

@ Ninx, wat vervelend zeg, maar gelukkig weet je nu wat het is zodat het er meteen wat aan kunt doen.

@Fransje ja die benen, daar ben ik zo mee bezig, maar krijg ze moeilijk stil. Zodra ik me weer op iets anders focus gaan ze weer. Ik vind het lastig om mijn bovenbeen aan het zweetblad te houden. Dit zadel heeft een vlakke zit en weinig wrong, dus je moet het echt zelf doen.
Als iemand tips heeft, graag ;-)

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:14

Nou, ik meld mij ook maar eens (na een tijdje meelezen)!

Paard Cathy, merrie van 8 jaar. Nadat we in het " reguliere" circuit eigenlijk alleen maar tegen meer en meer verzet van paard aanliepen een maand of 2 geleden begonnen met rechtrichten (onder begeleiding). Wat een verheldering! Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk maar "wat deed" als ik aan het rijden was. Cathy pakt het erg goed op en heeft duidelijk plezier in het werken aan de hand (alhoewel m.n. de travers nog wel heel zwaar voor haar is maar we gaan stapje voor stapje vooruit) en pakt het heel goed op. Filmpjes volgen binnenkort wel een keer!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:59

Anoniem schreef:
ik kwam net deze kaptoom tegen op internet. Ben erg benieuwd wat jullie van dit model vinden. Ik ben al voorzien maar vind de verschillen gewoon boeiend

http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... 1_S_WB.jpg

Dit is een spaanse kaptoom. Het neusgedeelte bestaat uit een serreta dat is metalen neusband uit één stuk en is met leer omwonden.

hier afgebeeld met 2 ringen en wordt op deze manier gebruikt in een hoofdstel

Afbeelding

soms is de onderkant voorzien van kartels.

Bij deze kaptoom is het ook heel belangrijk dat de metalen neusband precies op maat wordt gemaakt omdat anders ook weer de zijkanten van het neusbeen de meeste druk krijgen te verwerken. Verder staan de ringen op "stokjes" waardoor ze met een hefboom effect werken. Er zijn ook spaanse kaptooms waarbij de ringen niet op "stokjes" zitten.

Ninx schreef:
@ Monique: als ik het goed begrijp heeft de academische kaptoom jouw voorkeur...? Nou ja, die is nog verkrijgbaar en werkt dus fijn.

Voor de paarden waarvoor hij het meest geschikt is wel. De kaptoom van Kraemer Sport is zeker ook favoriet voor de paarden die erg gevoelig zijn voor druk achter de oren. Daarbij is de neusketting omwonden met neopreen. lekker zacht. ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:03

Ik wou al zeggen, het lijken wel spaanse gespen, want die heeft mijn hoofdstel ook :-)

Ik zat net even de filmpjes te kijken van afgelopen zomer toen Zjief in training stond bij Lara en leuk om te zien hoe zij er dan op rijdt en hoe hij loopt.
Whaaa, kon ik maar zo anticiperen pffff Zo mooi die hals en die neus eruit, Lara is zo verschrikkelijk snel en voelt alles zo goed, daar kan ik alleen nog maar van dromen ;-)
Maar het is wel leuk om te zien dat als de ruiter het goed doet Zjief ook meteen alles goed oppakt. :o

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:13

Ninx schreef:
Nog iets anders: een vriendin van mij heeft Micklem Multi Bridle besteld. Nu ziet zij daar misschien vanaf. Ze laat hem iig komen om te kijken of het wat is. Ik ben ook wel geïnteresseerd en vraag me af, wanneer zij er vanaf ziet... zou dit hoofdstel ook als kaptoom te gebruiken zijn?
Er is natuurlijk een ring aan de bovenkant van de neus bevestigd, en aan weerszijden zitten ook D-ringen. Als je het bit eraf haalt heb je dus een soort kaptoom... of zie ik dat nou verkeerd?
|(

Die Micklem Multibridle heb ik ook naar zitten kijken. Je hebt 2 verschillende versies, is volgens mij ook een topic over op bokt. Hij zou als kaptoom te gebruiken zijn, als sidepull en als Dr. Cook. Voor mij eigenlijk best ideaal. Vind het er wel erg fragiel uitzien in vergelijking met mijn academische kaptoom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:18

Ik heb als het weer mee blijft zitten aankomende zaterdag les en iemand geregeld voor foto's en/of film! Hebben we weer wat te bespreken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:26

hiwe70 schreef:
Ninx schreef:
|(

Die Micklem Multibridle heb ik ook naar zitten kijken. Je hebt 2 verschillende versies, is volgens mij ook een topic over op bokt. Hij zou als kaptoom te gebruiken zijn, als sidepull en als Dr. Cook. Voor mij eigenlijk best ideaal. Vind het er wel erg fragiel uitzien in vergelijking met mijn academische kaptoom.

Ja, denk je dat ie echt goed als kaptoom te gebruiken is? De zijringen (die D-ringen) zijn toch anders geplaatst he? Die micklem schijnt wel mooi stevig en robuust te zijn, ik heb me al flink ingelezen ;) :D
Iedere keer komt die academische kaptoom wel weer bovendrijven als 'beste optie'.... tenminste, als ik de mening van gebruikers mag geloven....
Als die micklem geschikt is zou het wel mooi zijn, die is immers al in bestelling.

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:14

Geen idee of ie echt goed werkt als kaptoom. Die ringen zitten inderdaad heel anders. Misschien moet ik er niet teveel bij nadenken en gewoon lekker doorgaan met mijn huidige kaptoom (is eigenlijk ook best een goedkope optie, *D )

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:37

Citaat:
Kraemer Sport had nog een kaptoom, die kwam het dichtst bij de academische kaptoom. Die stond vermeld in het Ijslander gedeelte. Helaas hebben ze die veranderd. De ringen zijn gefixeerd en dus vast en erg zwak. Ik heb meegemaakt dat er al bij een eerste gebruik een ring afbrak. Ik heb de oude versie nog en het is een hele fijne kaptoom en dat voor maar € 60,-- Echt heel jammer dat ze die veranderd hebben.

Ik heb denk ik ook de oude versie, overigens ergens anders gekocht. Hij is op dat andere adres ook niet meer leverbaar, dus verwacht dat het inderdaad dezelfde was.
Hij heeft losse ringen, zacht op de neus en ook nog eens licht van gewicht.
De academische vond ik voor mijn paardje te scherp en te zwaar.

Hier vind je trouwens ook verschillende uitvoeringen:
http://www.animoruitersport.nl/webshop/index.php?cPath=130_144

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:25

Nou ik heb gisteren ook eens wat gedaan hoor.

Nou was het niet 'serieus werk' met rechtrichten. We zijn even een stap terug gegaan zorgen dat paardlief graag linksom loopt. Ze vindt het vreselijk om linksom om me heen te draaien op een volte en wordt dan ook gewoon echt boos. Eerst dus maar zorgen dat ze het plezierig vindt voor we gaan denken aan echte buiging en stelling. En er is maar één ding waar je Fina blij mee maakt... achter een plastic zak aanrennen die aan een zweep vast zit. Ze heeft niet eens door dat ze linksom om me heen draait, zo probeer ik het heel langzaam uit te breiden naar voltes om me heen op een wat gecontroleerder tempo. Eerst heel rustig want anders wordt ze wat overenthousiast en krijgen we allerlei hoge sprongen (inclusief scheten) van zowel voor als achterbenen.

Het is misschien niet echt adb, of bb, maar... ze heeft wel lol in om me heen lopen linksom... en laag instellen op een langzaam tempo is ook niet moeilijk, bij een sneller tempo gaat de zak vliegen en fina der hoofd dus ook hoger. misschien moet ik hem ooit verzwaren zodat hij dan ook laag blijft haha :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:08

Al weer een lesverslag en al weer ging het goed Wordt bijna saai zo maar er is gefilmd en die hoop ik dus binnenkort te laten zien.

Belangrijk blijft het tempocontrole Cookie wil nog steeds graag te hard en metname in stap is ze moeilijk nagevelijk te rijden. Heel veel overgangen naar halthouden en wat wijken maken het wel steeds een beetje beter. De overgang naar draf gaat meestal wel erg netjes trouwens en in draf is ze ook op redelijk goed tempo te rijden en zeker ook makkelijker terug te rijden.
Dit keer gingen we voor het eerst de overgang naar galop oefenen. Dus vanuit een rustige draf een mooie rustige overgang. Dat ging in 1 keer heel erg goed! Misschien waren Koek en ik beiden wel erg van verrast want na 5 super galopsprongen werd het een zootje Nieuwe pogingen tot een overgang naar galop hebben we niet gedaan want Koek werd te heet en wilde te graag. Dat zien we dus de volgende keer wel weer.

Ik heb heel veel doorgezeten tijdens de les en dat ging echt goed. Voorheen werd je door het stuwende draf wel naar voren gelanceerd maar dat doet ze nu niet meer.

Filmpjes volgen dus nog ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:11

Toch maar deze besteld:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:15

Toch maar deze gekocht: http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa
De academische is momenteel overal uitverkocht, en die van Marijke is veel duurder dan andere aanbieders gek genoeg.
Dan dus maar eerst deze... Hopen dat de ringen het voorlopig goed blijven doen.....

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:43

die ziet er toch ook goed uit :-)

@ Fransje, dat het doorzitten lekker ging is wel een goed teken toch :-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:07

Haai rechtrichters!
Ik heb net even de DA gebeld. Saela wordt nu toch wel een beetje dik, en teveel stil staan lijkt me ook niet goed. Al wandel ik veel met haar en staat ze dag en nacht in de paddock met een groepje.
Even wat terug in ruwvoer dus, maar ook maar weer een beetje wat gaan doen... volgens de DA kon dat wel. Mits met beleid.
En wat ik me nu dus afvraag: hebben jullie ook gewoon gereden toen jullie begonnen met RR? Of zijn jullie puur en alleen eerst aan de hand gaan werken en vervolgens pas weer gaan rijden?
Ik zou het graag combineren: dus in de bak RR en buiten een beetje km'ers maken (met RR bagage op zak). Dan kan ze weer wat conditie opbouwen en een beetje in vorm blijven....
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Sanne_Mayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:16

Hey Fransje23,

Jij hebt het over een tempo-probleem en daar ben ik heel nieuwsgierig naar! Ik heb ook een tempoprobleem met mijn paard en leer dit nu op te lossen door hem terug te rijden met mijn zit. Ik vroeg me af hoe jij dat aanpakt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:41

fransje23 schreef:
Ik heb heel veel doorgezeten tijdens de les en dat ging echt goed. Voorheen werd je door het stuwende draf wel naar voren gelanceerd maar dat doet ze nu niet meer.

In hoeverre kwam je bij het doorzitten ook bij jezelf spierspanningen tegen? Is dat überhaupt iets waar jullie ook mee bezig zijn? Jezelf rechtrichten en met je lijf bezig zijn op het paard?
Ik wil mezelf ertoe dwingen pilates weer op te pakken.... ik heb nog wel eens last van 'niet functionele' spierspanningen of wat stijvigheid hier en daar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:48

Ik ben er wel heel erg mee bezig met mijn eigen lijf. Als ik niet ontspan, Ontspant Noble ook niet. iig hij is wel ontspannen, Maar zijn passen zijn minder mooi. En doordat ik niet duidelijk in mijn lijf ben. Snapt noble vaak niet wat ik wil. Net als met de overgang stap-draf, Ik zit heel onrustig. Als gevolg moet ik 3 keer schoppen wil Noble aan rijden. Maar zit ik rustig, Draaft noble op 1 kleine kuithulp aan. Dus ik vind bezig zijn met je eigenlijf minstens zo belangrijk als het trainen van je paard