Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:27

bij mijn ene pony om hem actief te houden maar kan ook zijn om echt te slaan als ze vervelend is.. gelukkig hoeft dat niet zo vaak :+

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:47

Ik wil geen zweep gebruiken. is niet mijn ding.
Ik heb ook geen eigen paard :+ dan zal het wel anders zijn :P

Bonita_Bon

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:54

Grappig, heb niet alle bladzijdes gelezen maar valt me zo op dat iedereen zegt "ik rij niet met zweep, ik gebruik bijna geen zweep, ik raak hem aan met mijn zweep, ik sla nooit etc. maar ik jureer op fnrs wedstrijden (en zeer binnenkort knhs) sinds dit voorjaar en daarvoor altijd met mijn moeder mee geweest. Wat je dan ziet op het inrijterrein "KLATS" "WHAM" etc. De zwepen worden in elk geval rijkelijk gebruikt.

Er word hier dus wat hypocriet gereageerd. Ik gebruik een zweep bij een jong paard en een paard in opleiding. Inderdaad als aanwijsstok maar ook wel zeker om bij te tikken als ik geen reactie op mijn been krijg. En dat is echt een tik. geen aaitje. Been, nog eens been en tik. Wil geen ruis. been is reactie. Ik heb gelukkig een zeer goede zelfbeheersing (als het op paarden aankomt, daarbuiten verlies ik me regelmatig in emoties) maar dat zie ik om me heen nog wel eens anders.

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:57

Ik gebruik enkel een stik of zweep bij het grondwerken. Vroeger gebruikte ik het wel (toen ik op de manege reed), maar gebruik ze niet meer tijdens het rijden. Naar mijn mening heb je dat niet nodig als het nodige grondwerk goed in je paard zit.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:54

Op mijn eigen pony gebruik ik mijn zweep voor:
- extra reactie als hij niet naar mijn been luistert
- langs de schouder als hij erg naar binnen valt op de volte
- evt. voor het wijken (ben ik een begin mee aan het maken)
- als hij buiten bokt en zijn hoofd tussen zijn knieën stopt om zijn hoofd omhoog te krijgen
- buiten om hem uit de sloot te houden als hij schrikt

Op mijn bijrijpaardje:
- als ze echt niet naar mijn been luistert

Ik sla mijn paarden NOOIT, gebruik het alleen als hulpmiddel.
Ik straf ze er ook nooit mee, straffen moet één op één, zonder hulpmiddelen (flinke trap met het been dus)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:20

als verlenging van me arm, om 'm alert te maken op het feit dat hij wel degenlijk achterbenen heeft.. en soms als waarschuwing tegen zn nek als hij van de hoefslag wilt wijken.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:33

ik gebruik mijn zweep na kuithulpen en om de galophulpen wat duidelijker te maken.
Maar als mijn paard gewoon doorloopt, laat ik de zweep vallen. Ik vind het eigenlijk veel fijner om
met lege handen te rijden. Maar de zweep heb ik er wel standaard bij ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:38

Ik heb m zowiezo in mijn handen want als ik dat ziet doe neemt ze me in de maling :+
Ik gebruik m alleen als ik geen reactie krijg op een beenhulp.
Ik gebruik m niet om mee te slaan, dan zou ze alleen maar boos worden.
Alleen ter correctie of om af te spreken wel de hulpen te gehoorzamen.

Lovebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:54

Ik rijd best vaak op vervelende pony's/paarden dusja. dan rijd ik wel met zweep, ik geef ze geen harde tikken voor als ze vervelende/verkeerde streken uithalen. maar ik corrigeer ze er wel mee. op slome, nouja. liever luie paarden gebruik ik m'n zweep ook, voor actief houden. ik gebruik dan ook mijn benen eerst. ;)
Over het algemeen, heb ik ALTIJD mijn zweep bij het rijden. maar ik gebruik hem niet altijd.
Op hele gevoelige of snelle paarden, heb ik m'n zweep er niet bij. bij het rijden.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:26

Vicky_88 schreef:
ik gebruik mijn zweep voor corrigerende tikken.
om 'm weer even bij de les te krijgen.

+1

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:28

Astaloca schreef:
Vicky_88 schreef:

+1

????

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:20

Astaloca schreef:
Vicky_88 schreef:

+1

????[/quote]
Dat ik de zweep ook gebruik om haar bij de les te houden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:22

Om me zusje te slaan :+

Nee grapje, gebruik geen zweep. Hooguit dat ik de uit einde van de teugel gebruik (rij western)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:29

Ik gebruik een zweep gewoon met het rijden maar met wedstrijden niet (mag niet) en die gebruik ik eigelijk niet echt. Soms om hem wat te laten verzamelen en te activeren van achter met steeds tikjes op zijn kont, daar reageert ie goed op. Voor de rest als hij niet goed reageert op mijn benen, tikje achter me kuit. En als hij weer eens stijgert zonder reden, omdat ie bijvoorbeeld een ander paard ziet (hij heeeft nog een beetje hengstenstreken..) een klein tikje tussen zijn oren (op iets anders reageert ie echt niet, dan boeit hem niks..)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:30

Bonita_Bon schreef:
Grappig, heb niet alle bladzijdes gelezen maar valt me zo op dat iedereen zegt "ik rij niet met zweep, ik gebruik bijna geen zweep, ik raak hem aan met mijn zweep, ik sla nooit etc. maar ik jureer op fnrs wedstrijden (en zeer binnenkort knhs) sinds dit voorjaar en daarvoor altijd met mijn moeder mee geweest. Wat je dan ziet op het inrijterrein "KLATS" "WHAM" etc. De zwepen worden in elk geval rijkelijk gebruikt.

Er word hier dus wat hypocriet gereageerd. Ik gebruik een zweep bij een jong paard en een paard in opleiding. Inderdaad als aanwijsstok maar ook wel zeker om bij te tikken als ik geen reactie op mijn been krijg. En dat is echt een tik. geen aaitje. Been, nog eens been en tik. Wil geen ruis. been is reactie. Ik heb gelukkig een zeer goede zelfbeheersing (als het op paarden aankomt, daarbuiten verlies ik me regelmatig in emoties) maar dat zie ik om me heen nog wel eens anders.

Omdat jij op wedstrijd veel (fout) zweepgebruik ziet is iedereen die hier zegt geen te gebruiken of ze correct te gebruiken hypocriet? :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:23

pffffffffff, heb je weer wat om te schoppen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:25

Ayasha schreef:
Bonita_Bon schreef:

Omdat jij op wedstrijd veel (fout) zweepgebruik ziet is iedereen die hier zegt geen te gebruiken of ze correct te gebruiken hypocriet? :')

edit;
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 24-07-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:27

Ayasha schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ik zeg zoals je misschien kunt LEZEN dat er HIER in dit topic WAT hypocriet word gereageerd. Kan me namelijk niet indenken dat er 30 pagina's maal 25 reacties allemaal ruiters zijn die de waarheid spreken zullen we maar zeggen. Dat correspondeerd niet met wat er in real life tezien valt. Dat geld ook voor de wedstrijden waaraan ik deelneem, kom kijken, geschoolt word etc. Gelukkig zijn er genoeg ruiters die wel laten zien hoe het hoort, maar een groot gedeelte toch niet!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:30

als kast versiering.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:31

;-) als het een mooie zweep is, helemaal goed!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:32

Niet. Rij vrijwel nooit met zweep.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:33

hoef mijn haf niet met zweep te rijden sterker nog valt niet eens met een zweep te rijden. Wordt ze helemaal hyper van en ze is al hyper. Maar heb er dus wel een in de kast als versiering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:38

Bonita_Bon schreef:
Ik zeg zoals je misschien kunt LEZEN dat er HIER in dit topic WAT hypocriet word gereageerd. Kan me namelijk niet indenken dat er 30 pagina's maal 25 reacties allemaal ruiters zijn die de waarheid spreken zullen we maar zeggen. Dat correspondeerd niet met wat er in real life tezien valt. Dat geld ook voor de wedstrijden waaraan ik deelneem, kom kijken, geschoolt word etc. Gelukkig zijn er genoeg ruiters die wel laten zien hoe het hoort, maar een groot gedeelte toch niet!

Misschien had je dan zelf beter gelezen ipv maar een paar pagina's want er waren zat ruiters die zeiden het ook voor correcties enz te gebruiken. :D

En ik denk dat het merendeel van paardrijdend Nederland (en Belgie) niet op wedstrijden komt eerlijk gezegd. Dus dan kunnen de reacties in dit topic best kloppen. ;)

Je verdere commentaren ga ik maar niets over zeggen. :(:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-07-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:39

ik rij sinds kort niet meer met zweep, ik vind het eigenlijk ook fijner want je rijd met lege handen (MUV de teugels :+ )
en mijn pony reageert minder aan mijn been, en ja dat vind ik postitief want ik hoefde maar iets mijn been te bewegen en ze wilde al harder gaan....

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:39

Bij mijn pony gebruik ik hem om hem wakker te maken vooral bij marlies of op wedstrijd ;)! zodat die net een tandje meer had om de oefeningen van het M/Z uit te voeren! :). Maar nooit sloeg ik hem! ;). Ik hoefde hem erbij te pakken en was meteen vanaf de 1e stap wakker. Wanneer dat die heet genoeg was legde ik hem weer weg, en wanneer ik hem nodig had pakte ik hem er weer bij.

En bij mijn paard gebruik ik hem om dr dingen te leren ;)! Vooral wanneer ze dingen doet die niet mogen om dr een klein tikje op dr schouder te geven van hey dat mag niet.! En dat pakt ze goed op. Hard slaan vind ik gemeen en doe dat ook echt niet. Word overigens door mijn paard niet gewardeerd! ;). Kijk maar uit want ze slaat of bokt dan erg hoog! :j. Maar dat vind ik aan de andere kant ook wel verdiend! ;). Slaan hard slaan doe ik echt niet maar een klein tikje kunnen ze best wel hebben, vooral jonge paarden zodat ze niet dood voor je been worden.

Maar ik zelf zal blij zijn wanneer ze goed op me been reageerd want oh oh oh wat vind ik een zweep irritand! :=