Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:24

Jaa! Die is briljant, echt een leuk filmpje..zelfwerkzaamheid

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 21:58

Zo spant mijne zich in tussen de bomen van het rijtuig.
Waar de kar ook staat, als hij zijn tuig om heeft dan snapt hij dat hij ingespannen moet worden en gaat er zelf naar toe.
Hij heeft dan alleen nog maar wat handsignalen nodig om zich "recht te richten" tussen de bomen, dat is hogere wiskunde, daar heeft hij wat hulp bij nodig.....
Beetje links, beetje rechts.
Ja!, is recht, nu terug achteruit stappen, stop!

In het zadel loopt hij in de berm, met de kar midden op hetzelfde pad, allemaal zélf.
Past op dat de wielen niet ergens achter haken.
Stopt bij kruisingen, zélf.

Fascinerend!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:38

Deed onze Hercule ook toen we hem aangespannen jaren reden. Hij kon heel erg goed aangespannen lopen, veel beter dan ik kon mennen :o , en hij deed het zo graag dat het leek of hij er alles aandeed om me te helpen zodat hij voor de wagen letterlijk volgeladen met de kinderen, mocht blijven lopen.
Zelfs ooit door een Duitser afgesneden op een zeer drukke kruising die wij over moesten. Wij reden in een pittige draf en het ging nog niet snel genoeg voor de man. Alleen doordat Hercule vanuit draf gelijk stopte en opzij sprong dit alles zo leek wel in een beweging, kon de inhaalmanoeuvre zonder ongeluk plaatsvinden. Een wonder dat hij Hercule niet geraakt had. Gelijk ging hij in draf verder. De kinderen gaven hem gelijk enthousiast vol applaus <3 . Dat ging allemaal zo snel wonderlijk dat hij dat voor elkaar had gekregen. De Duitser had wel pech dat de politie het gezien had dus wij passeerden enkele minuten terwijl hij een bon kreeg := . Vond ik niet echt erg, want mijn hart klopte nog in mijn keel bij het passeren.
Erg grappig filmpje, zo ver heb ik Hercule niet gekregen :D . Maar die kon toch ook wel erg veel. Als er aan beiden kanten een mm ruimte was lukte het hem om er door heen te komen. Die eer geef ik hem volledig want ik was en ben echt niet zo goed met mennen. Ik deed het voor hem want hij genoot zo met de kinderen. Ik heb hem altijd 100% vertrouwd met mijn kostbaarste goud en dat heeft hij nooit beschaamd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 22:49

Er zijn ook mensen die denken dat hun paard bij iedere pas een prikje met de spoor moeten hebben omdat hij anders niet loopt. :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:30

Simpelman schreef:
Er zijn ook mensen die denken dat hun paard bij iedere pas een prikje met de spoor moeten hebben omdat hij anders niet loopt. :(

In welk verband plaats je deze opmerking? Kan je opmerking namelijk niet plaatsen.

Pocca_Locca

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:55

Volgens mij bedoeld Simpelman gewoon: er zijn te veel mensen die te weinig vertrouwen op hun paard, dus zelf veel te veel bezig zijn,met bijv. Sporen enzo, zonder echt te observeren waar het paard toe in staat is. En dat is jammer en onterecht, zie het filmpje.. Prachtig toch :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 09:57

pien_2010 schreef:
Simpelman schreef:

In welk verband plaats je deze opmerking? Kan je opmerking namelijk niet plaatsen.

Heel simpel Pien, zie wat een paard zelfstandig aankan en dat is nog aanzienlijk meer dan dat wat je in het filmpje van de muilezel ziet.
Kijk vervolgens naar een deel van de dressuurruiters en dan zie je veel mensen die permanent aan het inwerken zijn in een verder stabiele situatie.
Ze vertellen hun paard iedere seconde opnieuw dat hij moet doen wat hij aan het doen is.
Het duidelijkste voorbeeld hiervan is het geprutsel met prikkende sporen in een paard dat in een stabiel tempo en houding draaft.
Voor mij de grootste doorn in het oog en reden waarom een groot deel van de paarden volldedig afgestompt is voor fijnheid en lichtheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:09

OK, had jeniet goed begrepen als reactie op mijn reactie want inderdaad ik was te traag en zo verbouwereerd. Maar Hercule was flitsend snel en heeft zichzelf en zijn dierbare gered volkomen zelfstandig zonder enige aanwijzing en ook dat hij gelijk weer in dezelfde pittige draf ging vond ik zo knap want menig paard springt in de sloot of stopt en daar was het ook te druk voor.
Nu begrijp ik dat je dat ook bedoelde dat paarden zoveel meer kunnen zonder inwerking van de ruiter.

Zelf denk ik ook Simpelman dat het belangrijk is of een paard iets leuk vindt of niet. Hercule haat dressuur. In de binnenbak rijden dan is hij bijna niet vooruit te branden. Zo ook met de wedstrijden, hij vindt het gewoon niet leuk in tegenstelling tot Polie die het heerlijk vindt.
Buitenrijden vind hij al wat leuker en is hij al wat meer voorwaarts uitzich zelf, maar dan nog is hij gewoon een lui paard. Die luiheid is helemaal weg als hij voor de wagen mag staan. Dan is hij echt zo goed, zo blij en voorwaarts paard. Hij hinnikte dan ook vaak in den ronde als hij langs een wei kwam alsof hij wilde zeggen: "horen jullie hoe mijn hoefjes fijn klakken". En dat deden ze ook in een pittig kadans. Zo gaaf. Ik heb eigenlijk niets met mennen, dat is niet mijn sport. Maar omdat ik zoveel van hem houd heb ik het officieel geleerd zodat ik hem kon mennen en daarmee een plezier kon doen. Mijn instructeur heeft met hem nogin de lagere klasse een prijs gewonnen, zonder dat die twee ooit hadden geoefend. Zijn paard viel uit en hij wilde Hercule meenemen omdat hij dacht dat die dat wel eens heel goed zou kunnen en leuk zou vinden. Zolang ik mijn mond hield ging het super goed. Zodra ik enthousiast ging roepen uit de verte, had hij er niets meer over te zeggen := .
Dus paarden hebben zeker wel hun voorkeuren met het aangeboden werk. Daar geloof ik stellig in.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 10:23

Dressuurrijden is als parendansen.
De leidende partner kan een dame in een stugge, verstikkende, fixerende houdgreep nemen en meesleuren als een object of een rustige, flexibele, stabiliteit bieden en uitnodigende "hulpen" tot het dansen van figuren geven.
Dat laat de dame ruimte om zichzelf te zijn en om expressief samen te dansen.

Paarden kunnen dansen als je ze ertoe uitnodigt en er de vrijheid toe geeft.
Ze vinden het fijn om mooi gevonden te worden, het is de kunst hen zich mooi te laten maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:33

Niet met Hercule valt te dansen. Hij wil het echt niet en hij is de uitzondering die jouw regel bevestigd (waar ik het ook mee eens ben) en daar heb ik me allang bij neergelegd. Het is beter geworden zijn voorwaarts zijn onder het zadel, door correct rijden en thats it. Een klassieke instructeur van naam heeft hem ooit gereden en die was heel duidelijk over Hercule *D Prachtig gebouwd paard die Hogeschool vanwege zijn bouw aan zou moeten kunnen maar hij vind er helemaal niets aan onder het zadel en dat dressuren gaat hem gewoon niet worden. Hij is extreem flegmatiek en dat werkt niet.

Ik doe hem te kort. Show rijden als de hal afgeladen vol is, waarbij de muziek door de luidsprekers dendert, hij en vrouw helemaal gewassen en gestreken waren, dan is hij ook super voorwaarts en geniet hij volop.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 10:59

Pien, je omschrijft een halve Sjol! Alleen kon die tellen, dus werd het niet meer dan 3 x dressuur trainen per week, verder alles behalve dat, dan bleef ze gemotiveerd, bij meer deed ze alles nog wel maar totaal ongemotiveerd. En hoe indrukwekkender de ambiance hoe meer ze groeide. (reed dus ook het liefst op plaatsen waar andere ruiters liever niet starten, simpelweg omdat ze daar echt aan het toeristen was. Nu nog doe ik haar geen groter plezier dan inladen in de trailer en ergens op avontuur gaan (kan buitenrit zijn of show) ).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:16

Sjolvir schreef:
dus werd het niet meer dan 3 x dressuur trainen per week
deden wij ook zo. Wat grappig die herkenning, want jouw trailer verhaal dat herken ik ook. Nu is onze man met pensioen en rijdt hij af en toe nog ritjes buiten. In het hoog seizeoen 3 x per week hooguit. Ook dan is hij flegmatiek. Maar achter zijn merrie vrouwtje aan wil hij wel meedoen. Voor de beginners op hem is hij een geweldig paard want als je niet kunt rijden gaat hij voor je zorgen.
Ik heb ooit mogen rijden op een ander paard dat als zeer lui omschreven werd. Ik vond hem super voorwaarts }> . Ik heb nog nooit op een paard gereden met dezelfde flegmatiekheid dan Hercule. Polie is juist weer helemaal het andere uiterste en sensibel en altijd ijverig en voorwaarts. Leuk toch die verschillen. Maar ik schrijf dit op, omdat je daar wel mee te maken hebt. Of anders gezegd, wij waren teleurgesteld over Hercule zijn "dressuur ambities". Als drie jarige gekocht, met een prachtig dressuur lijf, eerste premie, maar tja dat temperament als je er op zit kun je niet testen op een groen paard. Wij hebben er het beste van gemaakt en de liefde is zeer groot inmiddels en hij heeft me beloofd dat hij altijd bij me zal blijven en nooit dood zal gaan }> :P . Hier in dit topic zijn zeer zeker ook mensen die ook paarden hebben die niet geven wat je hoopte. Verkopen is niet voor iedereen een optie en daarom schrijf ik dit. Want wij hebben er toch iets geweldigs van gemaakt met dit paard door te gaan zoeken naar wat hij dan wel leuk vond (vrijheidsdressuur, aangespannen en show oefenen en rijden).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:19

Zijn er ook mensen hier die hun paard in draf zetten of wat anders en dan verder met rust laten? Ik kan het mezelf eigenlijk helemaal niet voorstellen dat ik constant zou "prikken". Ben gelukkig niet anders gewend dan met rust laten als hij het goed doet. Daar is hij echt van opgebloeid toen hij bij mij kwam. Duurde even maar nu is het wel zijn verantwoordelijkheid

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:18

Gisteren was niet zo leuk: kwam bij de wei aan, wilde hek openen en erin om 1e bergje hooi neer te leggen, kwam meneer Jaopie meteen aanstieren met een venijnige kop om mij verdere weidegang te beletten. Ik kon niks, want had hooi in 2 armen. Wist niks anders te bedenken dan het hooi met een zwaai achter me de weide weer UIT te gooien en "het haantje" weer talloze stappen achterwaarts te sturen. Ik was het nu ook wel goed zat, die flauwekul.

Daarna hooi weer opgehaald en hem elke keer als ik 1 stap naar voren deed hem 2 stappen achterwaarts te laten gaan. neergelegd, en hup daar kwam de merrie er al met haar giechel aan om alvast op het hooi aan te vallen. Nu werd jaopie dubbel kwaad: Wat? Zij wel en ik niet? Hij wilde de merrie te lijf.
Maar ik was het nu écht helemaal zat, dus liet ik haar wél beginnen, maar hem niet. Hij begon boos op en neer te springen en heel even dacht ik dat hij zou steigeren en me aan zou vallen, maar ik bleef hem heel strak en boos aankijken en steeds achterwaarts sturen.
Na enkele minuten, en toen hij wat verward om zich heen begon te kijken draaide ik me om (ik wist dat hij vanwege de aanwezigheid van het hooi toch niet achter me aan zou komen) en liep de wei uit om het tweede en derde armvol hooi op te halen en neer te leggen.

Vanochtend ging aanmerkelijk beter, geen gedreig, hij bleef op een afstandje wachte, toen de merrie alvast wilde beginnen heb ik ook haar dat verboden (dat is een eitje, gewoon een handgebaar) tot ik zei dat 't mocht. Hij had vandaag duidelijk een heel andere dispositie, ook zijn ogen stonden veel zachter, welwillender.
Ik klopte hem even vriendschappelijk op de hals toen ze aan het eten waren: Na, zou kan 't wel weer he Japie?
Tot mijn verbazing kwam er een hele diepe zucht/bries.
Alsof hij opgelucht was.

Gaat dus de goede kant op, hoop dat het tijdelijk uitproberen was, dat weet ik pas zeker als ik 'm de wei weer eens uithaal.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:17

Goed gedaan, toch Terpetijn!? +:)+

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:17

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:57

_O-
Jennyxx schreef:
[ [url=m/cTt1sv.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:06

Hahaa! Briljant :)) _O- de enige goede rollkur, en collection, echt lachen!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:35

gni gni.

Terpentijn, goed op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:30

Woehoeeeeeeeeeee, ik had vandaag mega drafpassen (op mijn topper van 1.43m) en schakelen als een Ferrari! *\%/* De 3 jarige was even niet onder het zadel geweest, dus die voorzichtig weer opgepakt aan de longeerlijn toen ik erop zat: braaf! <3 Heerlijk die Foresters.... dag geslaagd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:08

Picasso, super!!!

Ik had vandaag echt heel veel mazzel.. of Hepsie.. of wij beiden.
Ze waren bomen aan het snoeien (hele middag al) langs de paddock ging van leien dakje... Totdat het fout ging en er flink stuk boom de paddock in ging waar Heps stond... Boer stond aan andere kant van beton muurtje die had ook mazzel!

Maar de essentie (naast het gevaar van vallende bomen) het vertrouwen dat zo'n diertje in je kan hebben..
Na dat ze boom op d'r hoofd heeft gehad, laat ze zich zonder halster (kan ze niet om vanwege haar neus, zie onderschrift) aan de hand gewoon weer naar die hoek leiden. Heerlijk nuchter brutaal monstertje <3 .

In het kader van vertrouwen hebben in elkaar.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:29

Jeetje das schrikken sjolvir! Wel mooi om te zien hoeveel vertrouwen ze in je heeft.

Hier weer ene blije post. Ben al ruim een jaar bezig met het wijken. Het kwartje wou gewoon niet vallen en ze had er erg veel moeite mee. De laatste tijd weer vol mee aan de slag gegaan. Sinds het nieuwe zadel bleef ze al meer ontspannen in het wijken, maar echt wijken was nog steeds een probleem. Aan de hand gaan oefenen en vorige week nog een lesje tegenaan gegooid. En gister viel ineens het kwartje! Ineens deed ze een paar passen zo mooi en ben direct gestopt en uitbundig beloond. En vandaag, alsof ze nooit anders gedaan had! Zonder spoortje en zelfs zonder zweepje deed ze het en bog in ontspanning ook. Wat stoppen op het juiste moment wel niet kan doen! *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:30

Als kwartje gevallen is inderdaad hemel in prijzen! Perfectioneren komt later wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:33

Blij dat er niks naars gebeurd is Sjolvir. Prachtig dat vertrouwen, gewoon mooi en ik geniet mee. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:34

Niet zo raar dat ik gek ben op dat malle beest, ze is zo vol vertrouwen.
Ook al zou je haar soms 9 x binnen 5 minuten achter het behang willen plakken, want het is ook gruwelijk brutaal... Maar die combinatie is echt perfect om mee aan het werk te willen.
Brutaal, nieuwsgierig, vrolijk, dondersteentje, die echt van alles uitprobeert.