Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:38

Jennyxx schreef:
Op zich mee eens hoor. Maar ik heb de veearts wel al een paar keer laten komen... Hij wil wel verder onderzoeken hoor dus ik ga het vragen, maar hij vindt eigenlijk dat ik te lief ben en paard te dominant en dat ik flink de zweep moet gebruiken :o

Ik denk dat het tijd is voor een andere dierenarts :=

Ik ga met Gast5428 mee, goede kliniek zoeken!

Sta jij trouwens in Spaarndam? Die plek komt me bekend voor.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:34

Meteen maar de chambon uitgeprobeerd. Hij is een beetje aan de grote kant. Weet nog niet hoe ik dat precies op ga lossen. Heb nu lusjes in het touw gemaakt. Maar het werkt wel! Blij dat ik hem gekocht heb.
Kilian deed ontzettend zijn best aan de longe. Zakt tot de knie. Daarna nog even spelen met de clicker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:43

Gister heb ik ook een chambon uitgeprobeerd. Ook aan de grote kant! Maat cob voor mijn e-pony, en ik zat nog wel te twijfelen tussen cob en full. Kan je niet meer gaatjes prikken bij het leer onder de boeg? Of heb jij nu een full? Voor ons is het helaas niets dus die van mij mag weg. Blijven lekker bij de longeerhulp. :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:48

Ja, ik denk dat ik indd meer gaatjes moet prikken.
Ik heb een full, omdat de meeste dingen voor cob mijnn draver net te klein zijn. Maar deze is voor reuzen denk ik ;)
Ach. Als het niet lukt, kan mijn moeder hem gebruiken voor haar kasteel. Draver van 1.75.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:07

Hoe zijn de meningen hier over de chambon? Ik heb de afgelopen jaren alleen maar te horen gekregen dat alle hulpmiddelen niet doen wat ze moeten doen en dat je ze Hoe dan ook vastzet..
Benieuwd hoe jullie ervaring is..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:15

Ik zou uitsluitend een hulpteugel gebruiken bij een paard dat geleerd heeft zich vast te zetten.
Als correctiemiddel dus naar loslaten.
Hiervoor gebruik ik een zg stootteugel, één lijn tussen de voorbenen door aan de onderring van het halster.
Omhoog komen is moeilijk, loslaten gemakkelijk, geen bit.
De stootteugel is vergelijkbaar met de longeerhulp maar gegespt aan het halster.
Het kan een strotouwtje zijn.

Verder zou ik een Chambon kunnen gebruiken, maar doe het nooit, "mijn stottteugeltje" volstaat altijd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:26

Mijn paard loopt van nature echt zo verschrikkelijk fout, erg sensibel en gespannen paard is het. Heeft per se een hulp of contactteugel nodig (super lichtjes) om te gaan ontspannen. Maar gaat snel in een verkeerde houding door druk aan de voorkant dus je moet er ook weer erg mee oppassen. De chambon was het voor hem echt niet. Druk op het hoofd naar beneden maar tegelijkertijd druk in de mond of op de neus omhóóg wanneer hij echt omhoog kwam. Ik raad het niet aan voor paarden die sterrenkijken. Maar voor paarden die het niet doen lijkt het me een fijne hulp. :)

Ik vind de longeerhulp een hele fijne hulpteuel, zelfde werking zoals de stootteugel van simpelman. Mits goed gebruikt erg vriendelijk. Geeft een grens aan, paard voelt druk als het echt omhoog komt, en geeft daar dan weer op na. Ze zijn er erg vrij in.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 18-12-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:29

De Chambon geeft geen enkele druk op de neus. ???

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 18-12-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:32

Simpelman schreef:
De Chambon geeft geen enkele druk op de neus. ???

Sorry ik bedoel dat het halster (of ringen van bitloos hoofdstel) aan de zijkant van de neus omhoog wordt getrokken. En dan kan er wel degelijk druk op de neus of kaak komen trouwens, afhankelijk van hoe het paard zijn hoofd houdt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:43

biscaya schreef:
Hoe zijn de meningen hier over de chambon? Ik heb de afgelopen jaren alleen maar te horen gekregen dat alle hulpmiddelen niet doen wat ze moeten doen en dat je ze Hoe dan ook vastzet..

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik vind hulpteugels niet alleen niet werken voor de paarden, ze ontwikkelen er eigenlijk nooit de juiste houding door.

Het werkt ook nog eens niet voor mensen, het verergert alleen maar die enorme focus op de hoofd-hals houding..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:44

Geryon schreef:
Ik vind de longeerhulp een hele fijne hulpteuel, zelfde werking zoals de stootteugel van simpelman. Mits goed gebruikt erg vriendelijk. Geeft een grens aan, paard voelt druk als het echt omhoog komt, en geeft daar dan weer op na. Ze zijn er erg vrij in.
Yep, maar dan niet aan bit via zo'n bitstukkie, wat je doorlopend om je heen ziet: snok - snok - snok - snok bij elke voorbeen beweging.

Ger: heb je wel es geprobeerd bij spanning en het hoofd omhoog de hals streek onder manenkam vanaf schoft naar boven te kneden ?
Zet je daar commando "hoofd" bij wat je kunt aanleren in grondwerk heb je een zacht hulpmiddel om je paard te laten zakken.
Laat ie wat zakken, dan belonen.
Heb dit vanmiddag nog toegepast, meneer hoorde weer van alles en zet zich dan vast.
Was net een jojo paard: koppie hoog, koppie laag, koppie hoog, koppie laag _O-

Bovenstaande kneedwerk kun je ook perfect doen als je ernaast loopt :)*

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:48

Voor mijn paard werkte de chambon wel prima en hij was een sterrenkijker :) Na 2 keer kon ik het er af halen omdat hij toen uit zijn patroon kwam en een andere houdingen durfde uit te proberen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:53

Bedankt voor je tip. Wat je ermee wilt bereiken is dat je een commando hebt om ze te laten zakken? Dat zal voor ons helaas niet helpen want hij heeft voor ontspanning echt meer nodig. Maar ik ga zeker eens kijken of ik er iets mee kan, met dat kneden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:56

xxdomiixx schreef:
Voor mijn paard werkte de chambon wel prima en hij was een sterrenkijker :) Na 2 keer kon ik het er af halen omdat hij toen uit zijn patroon kwam en een andere houdingen durfde uit te proberen.

Fijn dat het bij die van jou een door te breken patroon was! Ik bedoel eigenlijk paarden die dat echt als eigen houding hebben ookal weten ze wel beter.

Edit: sorry ik zat niet helemaal na te denken, dit maakt geen verschil. :') paarden reageren natuurlijk allemaal verschillend op verschillende soorten druk!

Wat ik in ieder geval wel aanraadt is geen bit omdat die omhoog getrokken wordt.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 18-12-15 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:10

@Geryon,
Het is alleen maar een kwestie van het doorbreken van een patroon.
Normaal heb je er niet meer dan 3 sessies voor nodig.
ALLE onaangenaamheden en pijn vermijden.
Een stootteugel aan een halster werkt perfect, IK ben er nog NOOIT een tegengekomen die er niet direct goed op reageert.
Het is een spel van moeilijk, is duwen tegen het halster, dat kost kracht, doet geen pijn maar levert niets op en belonen.
Zo gauw een paard het duwen even staakt, belonen, belonen.
Na een paar minuten snappen ze de bedoeling.
Het is gemakkelijk....., niet meer tegen het halster duwen en beloond worden.

Een longeerhulp doet hetzelfde, maar harder.

Een Chambon werkt soortgelijk en harder, hoofd omhoog steken druk achter de oren en in de mondhoeken, hoofd omlaag, belonen, belonen en .... gemakkelijk.

Al dit soort hulpteugels VOORAL niet te strak zetten, net zo dat als ze in hun aangewende "verkeerde" houding gaan wat moeilijkheden krijgen.
Dus niet naar beneden dwingen. Het gaat om de losgelatenheid, is vertrouwen en ontspanning.
Dat vinden ze zélf wel uit.

Geduld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:14

Niet mee eens. Zie die van mij maar. Heb hem al bijna 10 jaar en al die tijd correct voorwaarts neerwaarts met correcte aanleuning gereden. Hij is geen ontspannen paard van zichzelf en heeft gewoon zijn eigen houding. De ene seconde loopt ie correct, de andere seconde als een hert, als je de teugels los laat.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 18-12-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:15

Wil je een video plaatsen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:19

Heb ik nu niet maar ik zal kijken of ik iets kan opnemen.

Moet ook wel zeggen ik heb nog nooit een paard meegemaakt zoals hem.

Als hij lekker ontspannen loopt, hele lichte conttactteugel, en bijrijdster vraagt hem nog langer maar geeft teveel teugel omdat ze nog niet zo veel ruitergevoel heeft, dan gaat ie meteen sterren kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 19:21

Kan ook pb natuurlijk. :)
1 1/2 à 2 minuten vanuit het midden, bij goed daglicht, niet als het hoost of stormt, niet in de plassen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:23

Zooo simpelman, jij bent veeleisend :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:35

Neem maar aan dat ie de juiste houding echt wel al een héél aantal sessies heeft kunnen voelen. Dat kan ik wel herkennen :+

Ik rijd er zelf amper meer op en dan ben ik alleen. Kan m'n bijrijdster wel eens filmen, dan wel via pb uiteraard. Zij is manegeruiter en heeft er twee keer opgezeten, kun je wel goed zijn verschillende houdingen zien. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:34

biscaya schreef:

Ik vind het een hele fijne hulpteugel, veel eerder aan moeten schaffen. Met longeren niet meer nidig (hij loopt nu zelf te stofzuigen) en onder het zadel gebruik ik hem nog regelmatig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:36

@jenny, ik zou ook echt uit willen sluiten dat er wat is. Wat een raar advies van je DA.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:06

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:20

sanne83 schreef:
biscaya schreef:

Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik vind hulpteugels niet alleen niet werken voor de paarden, ze ontwikkelen er eigenlijk nooit de juiste houding door.

Het werkt ook nog eens niet voor mensen, het verergert alleen maar die enorme focus op de hoofd-hals houding..

@sanne: dus als ik t goed begrijp ben jij er ook geen voorstander van?
Wat zou jij adviseren qua oefening aan bijvoorbeeld de longe of ohz om mijn paard nog net ff dat stukje verder in de stretch naar beneden te krijgen..Ze komt eigenlijk altijd zo tot kniehoogte. .Echter linksom komt ze altijd wel iets lager in de stretch.. ( mijn paard is een rechts gebogen paard ) met werken aan de hand krijg ik dit paard altijd wel lager in de stretch. . Ik kan dit stukje volgens jou dus niet bewerkstelligen met chambon/ longeerhulp?