Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:40

sporter schreef:
cherie78 schreef:
Wie het boek van Gerd Heuschmann gelezen heeft, weet over de lange rugspier, weet over de buikspieren.

De gene die Gerd ooit op een paard heeft zien zitten weet dat theorie en proaktijk niet altijd samen gaan :+

Goed dat je schrijf "niet altijd" :D

Ik weet voor 100% zeker, dat niemand altijd perfect de praktijk laat zien :')

Dat is bij mij niet, bij Gerd niet en ook bij prof niet :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:49

Professor schreef:
Nee mijnheer Moll, waar blijft uw onderbouwde antwoord, die website is geen Klassieke Dressuur.
U pikt alles zelfs van mij en gebruikt dat op fora, nee nu uw eigen ervaring.
Zelf weet ik dat uit ervaring en van grote Reitmeister dat zij paarden met 6 jaar al klaar hadden maar dat het niet perfect was omdat de paarden nog te jong waren.
De spieren zijn sterk genoeg, maar het is zeer zwak dat u quote, en geen eigen uitleg hieraan geeft.

de link die ik plaatst is dat geen wat u beschrijft, miks meer nog minder, vandaar de link het eerste stuk is zelf woord voor woord het zelfde.

en als ik zou pikken zelfs van u bennen we toch uit gepraat of niet soms, als u mij dat doet verwijten, moet u de moeite niet eens meer nemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:51

FaberSmid schreef:
Moll u begaat behoorlijke denkfouten, het is eigelijk niet anders als bij ons mensen. De mens moet ook niet dragen met zijn rugspieren, maar zijn buikspieren. Omdat die spieren sterker en geschikter zijn. En tillen ook met de bovenbeenspieren. Die dat niet goed doen, verslijten hun rug omdat de rugspieren te zwak zijn en niet die functie die u er van doet maken.
Buikspieren zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel en bescherming voor de rug. En zo ook gewenst bij het ambacht hoefsmid.

ik bega in geen enkel zins een denk fout, ewat ik al eerder zei, het stuk is woord voor woord het zelfde

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:53

Moll schreef:
Professor schreef:
Nee mijnheer Moll, waar blijft uw onderbouwde antwoord, die website is geen Klassieke Dressuur.
U pikt alles zelfs van mij en gebruikt dat op fora, nee nu uw eigen ervaring.
Zelf weet ik dat uit ervaring en van grote Reitmeister dat zij paarden met 6 jaar al klaar hadden maar dat het niet perfect was omdat de paarden nog te jong waren.
De spieren zijn sterk genoeg, maar het is zeer zwak dat u quote, en geen eigen uitleg hieraan geeft.

de link die ik plaatst is dat geen wat u beschrijft, miks meer nog minder, vandaar de link het eerste stuk is zelf woord voor woord het zelfde.

en als ik zou pikken zelfs van u bennen we toch uit gepraat of niet soms, als u mij dat doet verwijten, moet u de moeite niet eens meer nemen.

Iedereen argumenteert met citaten uit boeken of whatever.

Wij, als ruiter en paardeneigenaar hebben ergens de kennis vandaan moeten halen.

Dus zulke uitspraken van prof moeten met een flinke korrel zout genomen worden. Is mijn persoonlijke mening :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:55

De lange rugspier is een uitsluitend vlezige spier. Dat maakt hem tot een bewegingsspier en geen houdingsspier. Houdingsspieren bezitten een veel grotere hoeveelheid bindweefsel en witte spiervezels.

Zoals op bovenstaande afbeelding goed te zien is, verbind deze spier de voor- en achterhand met elkaar. Bovendien vult de lange rugspier de gehele ruimte tussen de doornuitsteeksels en dwarsuitsteeksels van de lendenwervelkolom, respectievelijk de doornuitsteeksels en de ribben van de borstwervelkolom. De spier loopt gepaard aan weerszijde van de ruggengraat en de spiervezels lopen vrijwel horizontaal.

Tevens bedekt de lange rugspier een groot aantal kleinere spieren die de wervellichamen met elkaar verbinden.

De lange rugspier heeft een cruciale betekenis voor de beweging in het paardenlichaam. Zeker wanneer we met het paard gaan trainen dienen we onszelf ervan bewust te zijn hoe we deze spier op de juiste wijze kunnen laten ontspannen. Alleen dan kan het paard op een verantwoorde manier een ruiter dragen.

Het feit dat de lange rugspier een bewegingsspier is maakt hem namelijk alles behalve geschikt voor het dragen van een ruiter. Het is echter niet mogelijk een paard te berijden zonder op deze spier te zitten
.

Het is dus noodzakelijk voor de gezondheid van het paard dat men leert deze spier te ontspannen, zodat het paard de ruiter kan dragen met zijn buikspieren. Die zorgen ervoor dat de wervelkolom omhoog komt en flexibel op en neerwaarts kan bewegen. Een paard dient dus een ruiter te dragen met zijn buikspieren en niet met zijn lange rugspier. Het is immers wel de plaats waar de ruiter zich bevindt op de paardenrug, dus zou ook iedere ruiter de kennis in huis moeten hebben om het paard zijn lange rugspier te laten ontspannen.

Helaas zien we dat er vandaag de dag veel te weinig instructeurs en trainers zijn die kunnen toepassen en uitdragen hoe het daadwerkelijk ontspannen van de lange rugspier tot stand komt. Men leert meestal dat het naar beneden trekken van het hoofd de rug doet ontspannen. Echter zo lang het paard niet verticaal in balans is, is het onmogelijk voor het dier om te kunnen ontspannen. Hij zou dan simpelweg omvallen en geen paard die dat laat gebeuren.

Wanneer we dan het hoofd naar beneden trekken wordt die gespannen lange rugspier uit elkaar getrokken. Dit veroorzaakt veel schade aan de spier en het heeft bovendien impact op de manier van bewegen. De lange rugspier kun je niet dwingen zich te ontspannen en lang te maken, dat is een gevolg van de verticale balans. Als een paard verticaal in balans is dan zal hij automatisch zijn lange rugspier lang maken en ontspannen. De voorwaarts neerwaartse tendens biedt zich dan vanzelf aan.

Het is dus exact andersom als men vandaag de dag vaak beweert. Het paard ontspant niet zijn rug door zijn hoofd naar beneden te trekken. Als hij zijn rug ontspant laat hij vanzelf zijn hoofd en hals zakken. Simpelweg omdat de lange rugspier in verbinding staat met de halswervels.

Denk aan een paard die staat te grazen in de wei. Zijn hoofd is aan de grond omdat hij zich ontspant. Op het moment dat het paard iets hoort of ziet wat hij niet vertrouwd, spant hij zijn lijf (dus ook de lange rugspier) en dan komen automatisch ook zijn hoofd en hals omhoog

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:57

even dik gedrukt letterlijk woord voor woord het zelfde.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:59

dat de buikspieren alles in werking stellen klopt als een bus echter zit je niet op de buik spieren, deze dragen het lichaam in het geheel, maar niet alleen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:27

Moll schreef:
dat de buikspieren alles in werking stellen klopt als een bus echter zit je niet op de buik spieren, deze dragen het lichaam in het geheel, maar niet alleen.

Bij paarden is het zo'n complex geheel aan spieren dat geen enkele spier en zijn antagonist alleen gezien kan worden.
In de samenwerking van het "dragen" van een paard telt alles mee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:34

Moll schreef:
even dik gedrukt letterlijk woord voor woord het zelfde.

Men zit er alleen op, niet meer en niet minder, en dat begrijpt u niet en ook de samenstelling van die spier, het is een soort band die men rekken kan net een soort elastiek, en wanneer het paard goed en juist in de houding gaat, is het geen probleem of het nu een jong of ouder paard is dat men daar op zit, en door lichtrijden word de druk juist ongelijkmatiger, vandaar dat men doorzit, om het paard juist niet in de weg te zitten, zeker wanneer men niet in een verlichtezit zit. En daar heeft u aan niets laten merken dat u dat begrijpt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:49

Moll schreef:
De lange rugspier is een uitsluitend vlezige spier. Dat maakt hem tot een bewegingsspier en geen houdingsspier. Houdingsspieren bezitten een veel grotere hoeveelheid bindweefsel en witte spiervezels.

Zoals op bovenstaande afbeelding goed te zien is, verbind deze spier de voor- en achterhand met elkaar. Bovendien vult de lange rugspier de gehele ruimte tussen de doornuitsteeksels en dwarsuitsteeksels van de lendenwervelkolom, respectievelijk de doornuitsteeksels en de ribben van de borstwervelkolom. De spier loopt gepaard aan weerszijde van de ruggengraat en de spiervezels lopen vrijwel horizontaal.

Tevens bedekt de lange rugspier een groot aantal kleinere spieren die de wervellichamen met elkaar verbinden.

De lange rugspier heeft een cruciale betekenis voor de beweging in het paardenlichaam. Zeker wanneer we met het paard gaan trainen dienen we onszelf ervan bewust te zijn hoe we deze spier op de juiste wijze kunnen laten ontspannen. Alleen dan kan het paard op een verantwoorde manier een ruiter dragen.

Het feit dat de lange rugspier een bewegingsspier is maakt hem namelijk alles behalve geschikt voor het dragen van een ruiter. Het is echter niet mogelijk een paard te berijden zonder op deze spier te zitten
.

Het is dus noodzakelijk voor de gezondheid van het paard dat men leert deze spier te ontspannen, zodat het paard de ruiter kan dragen met zijn buikspieren. Die zorgen ervoor dat de wervelkolom omhoog komt en flexibel op en neerwaarts kan bewegen. Een paard dient dus een ruiter te dragen met zijn buikspieren en niet met zijn lange rugspier. Het is immers wel de plaats waar de ruiter zich bevindt op de paardenrug, dus zou ook iedere ruiter de kennis in huis moeten hebben om het paard zijn lange rugspier te laten ontspannen.

Helaas zien we dat er vandaag de dag veel te weinig instructeurs en trainers zijn die kunnen toepassen en uitdragen hoe het daadwerkelijk ontspannen van de lange rugspier tot stand komt. Men leert meestal dat het naar beneden trekken van het hoofd de rug doet ontspannen. Echter zo lang het paard niet verticaal in balans is, is het onmogelijk voor het dier om te kunnen ontspannen. Hij zou dan simpelweg omvallen en geen paard die dat laat gebeuren.

Wanneer we dan het hoofd naar beneden trekken wordt die gespannen lange rugspier uit elkaar getrokken. Dit veroorzaakt veel schade aan de spier en het heeft bovendien impact op de manier van bewegen. De lange rugspier kun je niet dwingen zich te ontspannen en lang te maken, dat is een gevolg van de verticale balans. Als een paard verticaal in balans is dan zal hij automatisch zijn lange rugspier lang maken en ontspannen. De voorwaarts neerwaartse tendens biedt zich dan vanzelf aan.

Het is dus exact andersom als men vandaag de dag vaak beweert. Het paard ontspant niet zijn rug door zijn hoofd naar beneden te trekken. Als hij zijn rug ontspant laat hij vanzelf zijn hoofd en hals zakken. Simpelweg omdat de lange rugspier in verbinding staat met de halswervels.

Denk aan een paard die staat te grazen in de wei. Zijn hoofd is aan de grond omdat hij zich ontspant. Op het moment dat het paard iets hoort of ziet wat hij niet vertrouwd, spant hij zijn lijf (dus ook de lange rugspier) en dan komen automatisch ook zijn hoofd en hals omhoog

Leuk en wat is nu van u zelf?????
Wat heeft deze quote te maken wat ik u vroeg??
Het word mij steeds meer duidelijker dat u nog weinig gelezen heeft over wat men daarmee bedoeld, het paard laat zijn rug los??? Het schwingt ???????? En hoe kan men dat zien???????
Denk dat men daar meer op moet letten laat het paard zijn of haar rug los, dus schwingt het en hoe kan men dat zien?????
Wat hierboven allemaal gequote is geeft geen duidelijkheid aan een ruiter die met zijn of haar paard aan het longeren is hoe en wat. En dat hoe en wat hoe men het kan zien is het belangrijkste.
Dat een paard eerst met 7 jaar in het skelet uitgegroeid is dat weet zo langzamerhand iedereen, maar de spieren en de pezen eenzijdig belasten door licht te rijden is de andere kant.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:18

Professor schreef:
Moll schreef:

.

Leuk en wat is nu van u zelf?????
Wat heeft deze quote te maken wat ik u vroeg??
Het word mij steeds meer duidelijker dat u nog weinig gelezen heeft over wat men daarmee bedoeld, het paard laat zijn rug los??? Het schwingt ???????? En hoe kan men dat zien???????
Denk dat men daar meer op moet letten laat het paard zijn of haar rug los, dus schwingt het en hoe kan men dat zien?????
Wat hierboven allemaal gequote is geeft geen duidelijkheid aan een ruiter die met zijn of haar paard aan het longeren is hoe en wat. En dat hoe en wat hoe men het kan zien is het belangrijkste.
Dat een paard eerst met 7 jaar in het skelet uitgegroeid is dat weet zo langzamerhand iedereen, maar de spieren en de pezen eenzijdig belasten door licht te rijden is de andere kant.

als u nou eens begrijpend zou lezen ging het mij om dat het eerste rstuk van uw verwoording linia recta hier staat, verders niets, wat u verder vind en of doet moet u geheel zelf weten, u bent immers die mij betigt van dingen, waar ik totaal niet op zit te wachten, nog zou verwachten, van uwer zijde, en zo als ik al zij dan ben ik even helemaal klaar, met zo'n persoon, komt wel weer een keer wanneer u uw toon anders zet tegen over mij, wat ik mij op recht af vraag is of u die toon ook zo aan slaat wanneer er zo gepraat word als we onder elkaar zouden zijn, dit laatste betwijfel ik.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:20

Professor schreef:
Bovendien is het heel onbeschoft om alleen zijn voornaam te noemen toont geen enkel respect.

Zegt de man die de meest winnende bondscoach van NL nog steeds denigrerend Sjefke noemt.

Oja, kun je ook wat minder onbeschoft zijn naar Moll? Bij jou komt wijsheid helaas niet met de jaren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:53

clarence schreef:
Professor schreef:
Bovendien is het heel onbeschoft om alleen zijn voornaam te noemen toont geen enkel respect.

Zegt de man die de meest winnende bondscoach van NL nog steeds denigrerend Sjefke noemt.

Oja, kun je ook wat minder onbeschoft zijn naar Moll? Bij jou komt wijsheid helaas niet met de jaren.

Omdat de bondscoach zo heet noem altijd zijn achternaam erbij.
Snap niet dat u alleen maar op dit topic zulke onbenullige dingen plaatst.
Zelfs zijn vader hadt die naam, het is een gewoon zijn doopnaam en die mag men schrijven, daar is niets denigrerend aan ken hem alleen onder die naam al zo´n 25 jaar.
Wanneer ik Moll betrap op dingen die niet uit zijn eigen pen komt en dingen overslaat dit geschreven zijn ben of is men nog niet onbeschoft.
Clarence u begrijpt even niet waar het over gaat.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:02

clarence schreef:
Professor schreef:

Wil jij iemand als Sjef Jansen vergelijken met iemand als Gerd Heuschmann??
Gerd Heuschmann heeft het grootste respect verdíend door wereldwijd de alarmbellen te laten rinkelen. Deze man heeft een staat van dienst -van ruiter op het hoogste niveau, tot trainer tot paardenarts en groot wetenschapper-, daar mag Sjef van dromen. Als je zo'n "staat van dienst" als Sjef hebt opgebouwd, de manier waarop!!, zou ik me dood schamen, verdiend weinig tot geen respect! ... "Over de rug" van een paard zijn zakken gevuld, knap hoor! Ik geloof zeker dat deze man mensen ergens toe kan zetten, hij vergeet echter het paard hierin te betrekken!
Dus verkeerde opmerking, Clarence...!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:08

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:14

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:16

murphy102 schreef:
Gerd Heuschmann heeft het grootste respect verdíend door wereldwijd de alarmbellen te laten rinkelen. Deze man heeft een staat van dienst -van ruiter op het hoogste niveau, tot trainer tot paardenarts en groot wetenschapper-, daar mag Sjef van dromen. Als je zo'n "staat van dienst" als Sjef hebt opgebouwd, de manier waarop!!, zou ik me dood schamen, verdiend weinig tot geen respect! ... "Over de rug" van een paard zijn zakken gevuld, knap hoor! Ik geloof zeker dat deze man mensen ergens toe kan zetten, hij vergeet echter het paard hierin te betrekken!

Jij vindt dat Heuschmann het grootste respect heeft verdiend, maar niet iedereen is het daar mee eens. Daar komt bij dat het heel makkelijk is om respect te tonen voor je vrienden. Je herkent ten slotte iemands ware aard aan hoe ie z'n vijanden behandelt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:18

pien_2010 schreef:

En daarom vind en vond ik dat men niet zomaar het over Gerd heeft, omdat in Duitsland de volledige voornaam wel gebruikt word in geschrevene teksten maar nooit en te nimmer wanneer men het over de man of vrouw heeft dan schrijft men de achternaam er altijd bij, misschien in Nederland niet maar bij ons wel.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:20

Professor schreef:
Het gewone ruitervolk word voor dom verkocht en het liefts wil men nog zeggen dat men krachttraining moet doen. Dat doet Anky en Sjefke ook die hebben hun eigen krachthok naast de keuken.

Oeps. Hier was je zeker even "vergeten" respect te tonen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:20

clarence schreef:
Jij vindt dat Heuschmann het grootste respect heeft verdiend, maar niet iedereen is het daar mee eens. Daar komt bij dat het heel makkelijk is om respect te tonen voor je vrienden. Je herkent ten slotte iemands ware aard aan hoe ie z'n vijanden behandelt.

Weet u, wanneer u het topic komt verzieken, gaat u dan aub, wij hier hebben respect voor mensen die voor de paarden durft op te komen tegen de diktatuur van de LDR rijderij, wanneer u dat geweldig vindt dan bent u op het verkeerde topic, hier gaat het over Rijkunst en niet over knechten van paarden ten willen van het geld.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 21:36

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 23:12

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:03

murphy102 schreef:

Nou, zo "verkeerd" was de opmerking van Clarence niet.

Als groot wetenschapper, ruiter op het hoogste niveau, trainer, paardenarts had hij toch wel even meer na mogen denken voordat hij op die fries stapte ;(
Dat heeft zijn naam bij de voorstanders van LDR niet echt goed gedaan.

Neemt niet weg, dat ik een groot respect voor Gerd Heuschmann heb

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:21

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

Nou, zo "verkeerd" was de opmerking van Clarence niet.

Als groot wetenschapper, ruiter op het hoogste niveau, trainer, paardenarts had hij toch wel even meer na mogen denken voordat hij op die fries stapte ;(
Dat heeft zijn naam bij de voorstanders van LDR niet echt goed gedaan.

Neemt niet weg, dat ik een groot respect voor Gerd Heuschmann heb

Oh Cherie,....ben jij daar bij aanwezig geweest...??????

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 00:24

En daarbij...., lees je eigen tegenstrijdige tekst (voor de zoveelste keer) eens...!!
Betekent dat dan een compliment aan zijn adres...als ik jou goed lees...???