Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:20

Moll schreef:
waarom, omdat ik de rug vaneen jong paard wil ontlasten, de tussen schijven zijnimmers nog niet volgroeit en het draag vermogen is nog niet ontwikkelt, dus breng ik bewust meer gewicht op de schoft tiujdens het licht rijden zodat de achter hand nog ontlast word en deze dus goed onder geplaatst kan worden, en gesterkt, ik persoonlijk vind het makkelijk het evenwicht wan het paard beter te bewaten en het paard weeronder de massa te rijden, ik moet u zeggen dat de takt en niet onder lijd , echter dat is mijn ervaring, maar ook hier komen we weer uit dat de ruiter in de zelfde lijn behoord te zijn als het paard, en ook hier kunnen we Steinbrecht en von Neindorff op na slaan.

Welke spieren dragen dan de ruiter volgens u???
Tussenschijven????? Waar in welke gedeelte van de rug????
Niet daar waar het zadel ligt.
Steinbrecht beschrijft het en vele anderen maar heeft u wel werkelijk door hoe hij het beschreven heeft??
Waarom longeert men het paard "sterk", en waar blijft het gewicht????
Dat beschrijft u mij nu nog steeds niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:21

Nog een vraagje aan jou, moll

In jouw schrijven "herken" ik veel van de frans-klassieke opvattingen en toch citeer/verwijs je naar Steinbracht en von Neindorff?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:24

Dus in feite worden wetenschappelijke studie's naar de anatomie van paarden ahw "weggeblazen" omdat "klassiekers" dachten dat het geen kwaad kon om jonge, nog niet volgroeide paarden te belasten?

Even zo goed, worden wetenschappelijke studie's naar het gebruik van het bit "weggeblazen" en niet begrepen?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 23-04-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:26

cherie78 schreef:
Dus in feite worden wetenschappelijke studie's naar de anatomie van paarden ahw "weggeblazen" omdat "klassiekers" dachten dat het geen kwaad kon om jonge, nog niet volgroeide paarden te belasten?

Wonderbaarlijk, en die studies beschreven ook dat halve ophoudingen dus fout zijn??
En dat men 200kg in de hand had?
En dat het rijden zonder teugelhulpen alleen op zit en been anatomisch mogelijk is?
En die studies gingen dus over ca. 20 jaar????
Vreemd heb daar niets van gelezen dat er een studie meerdere paarden begeleid hebben een leven lang??
Vreemd dat de praktijk in deze heel iets anders bewijst daar waar u altijd zo mee praalde de praktijk. -:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:31

Volgens mij moet je ook naar het paard kijken. Bij mijn paarden is het zoals Murphy en Anafries beschrijven subtiel licht rijden of lekker doorzitten geen enkel probleem want die paarden hebben gewoon een fijne rug en fijne gang. Gooien dus niet zoveel op. Dus ik kies graag voor doorzitten omdat ik dan de paarden beter in evenwicht kan rijden en mezelf beter in balans kan houden. Ik voel ook meer wat er onder me gebeurd.

Moll zijn opmerking van het jonge paard moet denk ik ook geplaatst worden tegenover welk paard heb je voor je. Mijn oudste voelde als jong paard gewoon fijner met doorzitten. Had daar zelf geen enkel probleem mee. Liet de rug goed los. Mijn jongste daar en tegen vond het toen ik haar net had niet fijn (ze vond erg veel niet fijn en eng) als ik ging doorzitten. Voorzichtig subtiel licht rijden kon ze wel hebben. Het doorzitten heb ik voorzichtig met haar opgebouwd. Het is heel goed mogelijk omdat mijn rug toen erg pijnlijk was dat we op elkaar gereageerd hebben. Ik hield mijn rug wellicht vast en zij dus ook. Enfin duidelijk voelbaar was dat ze zodra ik ging zitten de rug spande. Dus dan ging ik weer licht rijden. Nu we paar jaar verder zijn kan ik zeer goed op haar doorzitten maar heb dat dus wel opgebouwd stapje voor stapje.
Met buiten rijden vind ik licht rijden wel fijner vooral als we met beiden paarden rijden want dan zijn ze heel vrolijk en super voorwaarts. Hoger tempo vind ik lastiger om door te zitten en rijd ik liever licht. Mijn man is sinds kort in staat om tempo van zijn paard buiten iets lager te leggen hetgeen ons en de paarden wel ten goede komt.
Ik wist niet dat licht rijden en Engels rijden verschillend zijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:40

pien_2010, ik denk dat de opmerking van moll over het nog niet volgroeid zijn van de tussenschijven, niets te maken heeft wat voor paard je hebt.

Het ene paard zit altijd "fijner" door als het andere paard.
Dat heeft niets te maken met leeftijd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:48

Citaat:

Dat is het ook niet, alleen het ene geeft aan waar het vandaan komt, uit een land dat geen Klassieke dressuur kende voor die tijd, een ander rijkultuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:53

Professor schreef:
Citaat:

Dat is het ook niet, alleen het ene geeft aan waar het vandaan komt, uit een land dat geen Klassieke dressuur kende voor die tijd, een ander rijcultuur.

OK verkeerd begrepen met lezen. Bedankt. :+
De term het engels rijden ken ik alleen vanuit Limburg. Toen ik daar weg was heb ik die term nooit meer gehoord. Daarna was het lichtrijden.
Nu ga ik paardrijden, joepie :D

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:14

Cherie, de tussen schijven zijn pas voledige dicht zo rond 7 jaar, dat er veel frans klassiek herkenbaar is in mijn idee kan goed zijn, ik neem overal wat van mee.
Welke spieren draagt de ruiter, de ruiter zit met het zadel op de lange rugspier, en ik vind dat je bij een jong paard met die spier vorzichtig om moet gaan, ongeacht we het paard in de voorbereiding aan de dubbel hebben gesterkt en versoepelt, is de neerwaardse druk van een ruiter en het niet in evenwicht zijn een zware belasting wanneer we het paard zadel mak gaan maken en daarna door gaan rijden.
de rug en hals groei schijven zijn de laatste die dicht gaan, of ik het niet begrijp wat Steinbrecht schrijft, naar mijn idee wel, u vind waarschijnlijk van niet, des al niet te min, is het en blijft het een ondedeel waar men goed over moet na denken en vind ik niet dat je op een jong paard van een jaar of 4 gaat door zitten,
het gewicht blijft op de schouder partij dus in eerste instantie op de voor hand, en nee dit is geen probleem, je kan immers niet meer gewicht op de achterhand plaatsen dan dat het paard op dat moment aan kan, en de opleiding van een jong paard niet van die aard is dat je voledige op de achter kan gaan rijden, en ook dit word beschreven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:45

De lange rugspier heeft een cruciale betekenis voor de beweging in het paardenlichaam. Zeker wanneer we met het paard gaan trainen dienen we onszelf ervan bewust te zijn hoe we deze spier op de juiste wijze kunnen laten ontspannen.
Het feit dat de lange rugspier een bewegingsspier is maakt hem namelijk alles behalve geschikt voor het dragen van een ruiter. Het is echter niet mogelijk een paard te berijden zonder op deze spier te zitten.
De buikspieren dragen de ruiter, wij zitten alleen op de bewegingsspier (langerugspier) het zijn meerdere spiergroepen die wij noemen de langerugspier, dus een samenspel van meerdere spiergroepen.
De voorhand is lang zo sterk niet als wij denken juist die dienen wij te ontlasten, dat doen wij niet door licht te rijden, maar ons zwaartepunt aan te passen aan die van het jonge paard.
En dat lukt ons nooit door in een dressuurzit op een jong paard te gaan lichtrijden, omdat wij dan nooit en te nimmer ons gewicht kunnen opvangen met onze knieën en enkels.
Daarom dient een jong paard aangereden te worden door een goed zittende en ervaren ruiter die in elke situatie zijn zit onder controlle heeft.
Goed door kunnen zitten heeft niets met hoger of lager opgooien te doen van het paard een goed zittende ruiter kan de paardenrug volgen in al zijn bewegingen, en wanneer dat zo is is doorzitten geen bezwaar voor het paard.
Men dient alleen de tijd te nemen de spieren voor te bereiden (sterken) voor dat men op het paard gaat zitten.
En dat word door velen vergeten, eerst goed voorbereiden aan de longe zodat het paard Durchs Genick in alle gangen zich ontspannen bewegen kan.
Wanneer men dit bij een 4 jarig paard zo´n 4 weken doet dan kan men zonder bezwaar het bestijgen en zonder acrobatische vooroverhangen berijden.
Juist die belasting op de voorhand belast het paard meer, de voorhand is lang zo sterk niet, bovendien drukt men de spronggewrichten naar achteren (geen draagkracht) zodat het jonge paard nog meer moeilijkheden heeft in het horizontaal evenwicht te komen.
Vreemd dat vele Klassieke verhalen fabels noem ik dat vertellen dat men het gewicht naar voren moet brengen of dat ontlasten zou, dit doen zij om de hals voorwaarts neerwaarts te krijgen.
Men dient juist bij jonge paarden zo dicht mogelijk bij hun zwaartepunt te blijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:49

Professor schreef:
De lange rugspier heeft een cruciale betekenis voor de beweging in het paardenlichaam. Zeker wanneer we met het paard gaan trainen dienen we onszelf ervan bewust te zijn hoe we deze spier op de juiste wijze kunnen laten ontspannen.
Het feit dat de lange rugspier een bewegingsspier is maakt hem namelijk alles behalve geschikt voor het dragen van een ruiter. Het is echter niet mogelijk een paard te berijden zonder op deze spier te zitten.
De buikspieren dragen de ruiter, wij zitten alleen op de bewegingsspier (langerugspier) het zijn meerdere spiergroepen die wij noemen de langerugspier, dus een samenspel van meerdere spiergroepen.
De voorhand is lang zo sterk niet als wij denken juist die dienen wij te ontlasten, dat doen wij niet door licht te rijden, maar ons zwaartepunt aan te passen aan die van het jonge paard.
En dat lukt ons nooit door in een dressuurzit op een jong paard te gaan lichtrijden, omdat wij dan nooit en te nimmer ons gewicht kunnen opvangen met onze knieën en enkels.
Daarom dient een jong paard aangereden te worden door een goed zittende en ervaren ruiter die in elke situatie zijn zit onder controlle heeft.
Goed door kunnen zitten heeft niets met hoger of lager opgooien te doen van het paard een goed zittende ruiter kan de paardenrug volgen in al zijn bewegingen, en wanneer dat zo is is doorzitten geen bezwaar voor het paard.
Men dient alleen de tijd te nemen de spieren voor te bereiden (sterken) voor dat men op het paard gaat zitten.
En dat word door velen vergeten, eerst goed voorbereiden aan de longe zodat het paard Durchs Genick in alle gangen zich ontspannen bewegen kan.
Wanneer men dit bij een 4 jarig paard zo´n 4 weken doet dan kan men zonder bezwaar het bestijgen en zonder acrobatische vooroverhangen berijden.
Juist die belasting op de voorhand belast het paard meer, de voorhand is lang zo sterk niet, bovendien drukt men de spronggewrichten naar achteren (geen draagkracht) zodat het jonge paard nog meer moeilijkheden heeft in het horizontaal evenwicht te komen.
Vreemd dat vele Klassieke verhalen fabels noem ik dat vertellen dat men het gewicht naar voren moet brengen of dat ontlasten zou, dit doen zij om de hals voorwaarts neerwaarts te krijgen.
Men dient juist bij jonge paarden zo dicht mogelijk bij hun zwaartepunt te blijven.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:26

Ik weet heel goed wat Professor bedoelt. Dat betekent echter ook dat Professor uitgaat van het ideale zoals hier steeds weer terugkomt. Het Duitse stuk waar u naar verwijst, Professor, valt geheel onder de noemer Klassieke Rijkunst, hetgeen waar we het hier natuurlijk ook over hebben. Gelijkertijd bemerk je ook dat hier voorál de Klassieke Dressuur ter sprake komt. Er zijn maar weinig mensen die in hun opleiding hebben leren zitten op de manier waarover u het heeft. Dat blijkt uit de praktijk, dat blijkt uit de meningen hier in topic. Mijn Z-ruiters rijden nog steeds regelmatig zónder beugels, dus niet alleen "beginners", want wanneer ben je géén beginner meer. De meeste mensen komen niet bij de Hoge School aan. Dat zou zeker het streven moeten zijn, maar de praktijk is ook dat het díe ruiters zijn die zich aandienen voor les met al zoveel winstpunten in het Z en die zichzelf niet als beginner zien. Zijn vaak zo vast gelopen dat ze uiteindelijk toch bij die Klassieke Dressuur uitkomen en zichzelf vervolgens als een ware beginner gaan zien én voelen, nadat men met deze goedwillende ruiters aan het werk gaat. Zij worden vervolgens vele hoofdstukken teruggeworpen, wíllen vanaf dat moment ook écht leren rijden, maar hebben altijd een achterstand. Hebben meerdere paarden, jonge paarden waarbij zij het gelijk correct willen gaan aanpakken. Deze ruiters hebben dan ook al de nodige zitlessen achter de rug inmiddels, maar "zitten" zoals u bedoelt en zoals het hoort kost vééél tijd en moet je toch eigenlijk echt vanaf het begin af aan geleerd hebben en blíjven ontwikkelen en dan moet je maar dat geluk hebben dírect bij de juiste leermeester terecht te komen.

Wat ik wil zeggen hiermee is dus dat u hier zéker een punt heeft, alleen hoe realistisch is dit in deze snelle tijd waarin men zich echt wil richten tot de Klassieke Dressuur, maar zal voor velen de stap richting Klassieke Rijkunst een stap te ver zijn.
Ook ik heb het geluk gehad leermeesters op mijn pad te hebben gekregen waarbij er alleen maar (door-)gezeten werd op de rug van het jonge paard. In mijn opleiding kwam wedstrijdrijden geheel niet ter sprake, pas veel later. Ben meegegroeid met alle paarden, zonder beugels, elke dag, elke les. Als ponyruiter begonnen op een wollen deken met dekensingel, niks zadels. Alles draaide om zitten, zitten en nog eens leren zitten.
Kom daar nu nog eens mee aan.
Dat is wat ik bedoel, we lopen in de praktijk aan tegen hoe het zou moeten, maar we hebben ook een boterham te verdienen. Ik zal nooit mijn achtergrond verloochenen en waar ik voor sta en zal me in díe zin nooit aanpassen aan de ruiter en diens verlangens tot snelle wedstrijdprestaties, wat niet wegneemt dat de tijdsgeest wel een bepaalde invloed heeft. Maar we zijn dus ook afhankelijk van wat er in de praktijk gebeurt en ik realiseer mij ook terdege dat het vaak "Klassieker" zou moeten kunnen om tot de ware Kunst van het Rijden te komen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:28

Nee mijnheer Moll, waar blijft uw onderbouwde antwoord, die website is geen Klassieke Dressuur.
U pikt alles zelfs van mij en gebruikt dat op fora, nee nu uw eigen ervaring.
Zelf weet ik dat uit ervaring en van grote Reitmeister dat zij paarden met 6 jaar al klaar hadden maar dat het niet perfect was omdat de paarden nog te jong waren.
De spieren zijn sterk genoeg, maar het is zeer zwak dat u quote, en geen eigen uitleg hieraan geeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:31

Het is in Nederland gewoon vreemd dat men op wedstrijden nog steeds Engels rijdt, heeft niets met de dressuur te doen, bovendien wanneer men in de proeven meer laat doorzitten dan dient men daar ook in de training aandacht aan te besteden.
Het ren tempo waarin de dressuurproefjes afgeraffeld worden met lichtrijden????
Dat heeft niets met dressuurrijden van doen.
Rijden is doorzitten rijden in de baan bedoel ik daarbij.
Bij springen en terreinrijden is dat anders, daar zit men ook anders.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:31

Precies, men móet boven het zwaartepunt blijven van het (jonge) paard, daarom in de licht zit zitten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:35

Professor schreef:
Het is in Nederland gewoon vreemd dat men op wedstrijden nog steeds Engels rijdt, heeft niets met de dressuur te doen, bovendien wanneer men in de proeven meer laat doorzitten dan dient men daar ook in de training aandacht aan te besteden.
Het ren tempo waarin de dressuurproefjes afgeraffeld worden met lichtrijden????
Dat heeft niets met dressuurrijden van doen.
Rijden is doorzitten rijden in de baan bedoel ik daarbij.
Bij springen en terreinrijden is dat anders, daar zit men ook anders.

Hierin ben ik het helemaal met u eens, Professor, maar dan hebben we lege wedstrijdringen... En dat is heden tendage toch het doel??? Als ik over een hele dag wedstrijden ook maar één ruiter zie die écht kan zitten is mijn dag al goed. Die dagen zijn er niet zo vaak!
En dat is triest, heel triest.

piepenfiets

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:50

@Professor,zonder tussen u en moll te komen moet me van het hart dat ik jammer vind dat u het over pikken heeft.Stel dat iemand overtuigd is van hetgeen u vertelt en dat vervolgens verder vertelt,dan is uw doel van kennisoverdracht toch bereikt?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:54

Professor schreef:
Nee mijnheer Moll, waar blijft uw onderbouwde antwoord, die website is geen Klassieke Dressuur.
U pikt alles zelfs van mij en gebruikt dat op fora, nee nu uw eigen ervaring.
Zelf weet ik dat uit ervaring en van grote Reitmeister dat zij paarden met 6 jaar al klaar hadden maar dat het niet perfect was omdat de paarden nog te jong waren.
De spieren zijn sterk genoeg, maar het is zeer zwak dat u quote, en geen eigen uitleg hieraan geeft.

Moll zet er tenminste nog een bronvermelding bij. :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:11

Moll u begaat behoorlijke denkfouten, het is eigelijk niet anders als bij ons mensen. De mens moet ook niet dragen met zijn rugspieren, maar zijn buikspieren. Omdat die spieren sterker en geschikter zijn. En tillen ook met de bovenbeenspieren. Die dat niet goed doen, verslijten hun rug omdat de rugspieren te zwak zijn en niet die functie die u er van doet maken.
Buikspieren zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel en bescherming voor de rug. En zo ook gewenst bij het ambacht hoefsmid.

Moll schreef:
Professor schreef:

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:11

Moll schreef:
Cherie, de tussen schijven zijn pas voledige dicht zo rond 7 jaar, dat er veel frans klassiek herkenbaar is in mijn idee kan goed zijn, ik neem overal wat van mee.
Welke spieren draagt de ruiter, de ruiter zit met het zadel op de lange rugspier, en ik vind dat je bij een jong paard met die spier vorzichtig om moet gaan, ongeacht we het paard in de voorbereiding aan de dubbel hebben gesterkt en versoepelt, is de neerwaardse druk van een ruiter en het niet in evenwicht zijn een zware belasting wanneer we het paard zadel mak gaan maken en daarna door gaan rijden.
de rug en hals groei schijven zijn de laatste die dicht gaan, of ik het niet begrijp wat Steinbrecht schrijft, naar mijn idee wel, u vind waarschijnlijk van niet, des al niet te min, is het en blijft het een ondedeel waar men goed over moet na denken en vind ik niet dat je op een jong paard van een jaar of 4 gaat door zitten,
het gewicht blijft op de schouder partij dus in eerste instantie op de voor hand, en nee dit is geen probleem, je kan immers niet meer gewicht op de achterhand plaatsen dan dat het paard op dat moment aan kan, en de opleiding van een jong paard niet van die aard is dat je voledige op de achter kan gaan rijden, en ook dit word beschreven.

Of je hebt mijn post NIET goed gelezen of NIET goed begrepen.

Inderdaad zijn de tussenschijven pas helemaal volgroeid rond het 7de levensjaar.
Maar dit heeft ook te maken met de stokmaat van het paard.
Dus hoe groter het paard, hoe later de tussenschijven volgroeid zijn.
Paarden van rond de 1m 80 zijn dus al ouder voordat de tussenschijven volgroeid zijn.

Over Steinbrecht en de frans-klassieke opvatting, daar heb ik geen problemen mee.
Ik vind het juist zeer paardvriendelijk als naar verschillende opvattingen in het rijden gekeken wordt.
Of dit nu frans of duits klassiek is, maakt niets uit.
Wat voor een paard goed is, is gewoon goed :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:22

sporter schreef:
Moll zet er tenminste nog een bronvermelding bij. :+

Wie zegt dat dat de bron vermelding is, vind het grappig dat het verondersteld word, het komt toevallig niet uit Nederland vandaan, de website heeft het vertaald vanuit het Duits, en de schrijver daarvan is u zeker niet bekend, en ook Moll niet.
Quellen
Seminar Biomechanik der Sportgeräte 09
Constanze Marx

 Heuschmann, Gerd; „Finger in der Wunde“; WuWei Verlag;
Warendorf (2007)
 Kleven, Helle Katrin; „Biomechanik und Physiotherapie für
Pferde“; FN Verlag; Warendorf (2009)
Dus van een seminair in 2009, gegeven door FN Warendorf voor Reitlehrer.
Laatst bijgewerkt door Professor op 23-04-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:24

Wie het boek van Gerd Heuschmann gelezen heeft, weet over de lange rugspier, weet over de buikspieren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:35

cherie78 schreef:
Wie het boek van Gerd Heuschmann gelezen heeft, weet over de lange rugspier, weet over de buikspieren.

Denk dat men meer erover weten moet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:37

cherie78 schreef:

De gene die Gerd ooit op een paard heeft zien zitten weet dat theorie en proaktijk niet altijd samen gaan :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:39

sporter schreef:
[

De gene die Gerd ooit op een paard heeft zien zitten weet dat theorie en proaktijk niet altijd samen gaan :+

Dan heeft u nooit begrepen en nooit willen begrijpen en weet ook de uitleg hiervan niet.
Bovendien is het heel onbeschoft om alleen zijn voornaam te noemen toont geen enkel respect.