Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:08

Zo, dit gaat hard :D Nog geen tijd gehad om deze vraag te beantwoorden.

Picasso schreef:
Ja onder andere, ik bedoel: wat kom je tegen over het algemeen wbt rugproblemen (op welke plek in de rug het meest?), hoe los je het op, wat geef je voor advies? Begrijp dat je ook dierenarts bent?

Er is een verschil tussen hoe je als dierenarts kijkt en hoe je als chiropractor kijkt.

Als dierenarts kijk je naar pathologie. Je zoekt naar een pijnoorzaak, een blessure, naar iets dat "kapot" is. Qua rugproblemen zie je dan bijv. kissing spines, ontsteking en artrose in het SI-gewricht en halsgewrichten, ontsteking van rugband en bandjes tussen de wervels.

Als chiropractor kijk je meer naar functie. Je kijkt naar elk gewricht en kijkt of daar beweging beperkt wordt. Je kijkt meer naar hoe het paard optimaal zou kunnen bewegen. Die beperking wordt vaak gewoon veroorzaakt door spierspanning en strak bindweefsel, maar kan natuurlijk ook door bijv. artrose veroorzaakt worden.

De combinatie is mooi omdat een verkeerd bewegingspatroon een blessure kan veroorzaken, maar een blessure kan ook een verkeerd bewegingspatroon veroorzaken. Je moet natuurlijk beide aanpakken.

Je ziet als chiropractor heel veel dezelfde "patronen" in vastzitten. Een paard zet zich heel makkelijk vast in de onderste halswervels en rond de overgang bekken/onderrug. Waarschijnlijk komt dat door de belasting van het rijden, maar ook omdat een paard dat niet zelf weer makkelijk kan loslaten.
Je ziet ook veel specifieke patronen, bijv. net achter de schoft icm met bijbehoren ribben bij slechtpassende zadels met weinig schoftvrijheid.

Als ik bijv. de onderrug wil losmaken: als chiropractor doe je dat liefst zo dicht mogelijk bij het gewricht, met snelheid, elk gewricht apart. Ik beweeg dus elk gewricht apart en kijk of daar een beperking in de beweging zit (in verschillende richtingen). Als je een beperking vind, dan maak je dat los met een hele klein snelle beweging. De kleine spiertjes die om dat gewricht heen zitten, krijgen daardoor een impuls en het lijf wordt er als het ware even aan "herinnerd" dat die beweging ook mogelijk is. De rest doet het paard zelf :D De kleine spiertjes vuren de grotere spieren aan en zorgen voor de coördinatie en het bewegingspatroon.
Ik ondersteun dat vaak wel door ook de grotere spieren los te maken dmv massage en dry needling.

Zoals het plaatje wat ik zag van Starbreeze, dat is meer mobiliseren. Je doet dan niet heel specifiek een gewricht, je hebt eigenlijk geen controle welk gewricht je beïnvloed, je werkt veel verder van de gewrichten af en hebt dus een grotere hefboom.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:20

terpentijn schreef:
DA geweest voor jaarlijkse inenting.

Khavanna was weer lekker haar ongedwongen zelf, en kwam gelijk gezellig wie is dat naar die man toe, maar Jaopie stond gereserveerd en bevroren een eindje verder in de wei "hem op te wachten". Ik had hem de halster aangedaan dus daaraan pakte ik hem vast en blokkeerde met mijn rechterhand zijn oog zodat hij de spuit niet in de hand van de DA kon zien.
Prik en klaar. Handje muesli. Brave vent.
Maar de brave vent negeerde de muesli, en wilde meteen langs mij heen en met geknepen neusgaten en platte oren achter de DA aan die het weiland al weer uit liep, de rotzak.
Dat kennen we maar al te goed van hem, dus ik bleef pal voor hem staan en klatste hem tegen de borst met TERUG. Nu wilde hij kwaad op mij worden, maar ik stuurde hem wel 20 passen achterwaarts.
Ik zag dat hij een paar keer overwoog opeens naar voren te sprinten om me overhoop te lopen, maar hij ded het steeds nét niet. Uiteindelijk gaf hij het op en liep ik achterwaarts terug naar het hek, zodra hij 1 been mijn kant op wilde verzetten liep ik weer zijn kant op met TERUG! Want ik had 'm niet uitgenodigd achter mij aan te komen. Dat deed hij dan ook wel, en ik zag dat hij in verwarring raakte door mijn plotselinge gedecideerde gedrag. Ik vertrouwde de zaak niet zodanig dat ik hem de rug toe wilde draaien, bovendien zou hij dat als uitnodigend hebben kunnen opvatten.

Nee, hij zit niet lekker in zijn vel, Jaopie, hij vertoont weer (gevaarlijk) dreig- gedrag dat we al jaren geleden hadden aangepakt en waarvan ik dacht dat te hebben ondervangen, inmiddels.
Dit wordt dagelijks de rangorde herbevestigen.
Ik zag aan zijn verwarde blik dat hij VERBAASD was dat ik zo op mijn punten stond dat zegt alles al.
Waar was ik met mijn hoofd dat ik dit niet eerder opgemerkt heb?
Maar... aan zijn houding en verwarring kan ik óók afleiden dat het voor hem nog geen uitgemaakte zaak is, dus vermoedelijk krijg ik dit weer snel hersteld.

Weer wordt weer veel beter en zachter, dus het weekeind maar weer eens de wei uit halen en stukje mee gaan rijden... eerst in de bak, eens kijken of we daarna stukje naar buiten kunnen...

Waarschijnlijk zijn er allemaal veel kleinere signalen van miscommunicatie in de training. Je loopt nu in het weiland en met buitenrijden tegen grotere problemen op, maar eigenlijk zijn die problemen altijd op te lossen door de kleinere probleempjes eerst op te lossen. Probeer niet dit probleem op te lossen op de plek waar het uit hand loopt, dat levert meestal niets op. Het kan alleen maar voor heel veel strijd en nog minder vertrouwen zorgen.

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:37

@sanne: dat ik eerdere minieme kleine signalen heb gemist (MOET hebben gemist) is mij ook wel duidelijk, ik begrijp niet hoe ik na ruim 11 jaar Jaopie (vanaf veulen dus) zo kardinaal de mist in heb kunnen gaan door die miscommunicaties over het hoofd te zien.
Hoofd zat zeker ergens anders.
Maar het zit er nu weer recht op, zullen we maar zeggen, ik begin gewoon even opnieuw met hem, dan kom ik vanzelf een eventueel punt tegen waar we op problematiek stuiten.
Ik heb dit wel eerder met Jaopie bij de hand gehad, jaartje of 5 geleden.
Zal goed opletten geen stap over te slaan of een stap te vér te gaan alvorens het vertrouwen weer bevestigd is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:38

Praten jullie over hoe je het beste met drukke paarden om kan gaan....

Val ik (voor het eerst in 35 jaar) van mijn pony, omdat hij te rustig liep.... :')

Hij struikelde en kon zijn evenwicht niet meer bewaren. Vlak voordat hij op de grond lag, liet ik mij vallen, omdat ik bang was dat hij op mij kwam. En ondanks hetgeen een aantal pagina's terug uitgebreid besproken was....hielt ik mijn teugels vast :+ alles aan die kant van mijn lichaam is lekker uitgerekt zullen we maar zeggen :D

Nadat de osteopaat voor de 2e keer geweest is en hij losser in zijn lendenen is, lijkt hij vaker te struikelen met zijn voorbenen :o?

Weten jullie eigenlijk waarom/wanneer een paard een toonlander is/wordt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 16:46

Wanneer hij het strekken van de toon moeilijk vindt, b.v. door pijn.
Hoefkatrolontsteking, overhoef.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:51

Hoelang is het geleden dat het paard behandeld is? Mijn paard had namelijk best even een tijdje nodig voor ze doorhad dat ze de beweging kon maken, en dat ze haar evenwicht terug had gevonden en de spieren zich hadden aangepast. Toen kwamen de ruime gangen pas naar boven :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:59

Ik had nog niet alles bijgelezen.. Terpetijn, fijn dat je nu begonnen bent aan de weg terug naar jullie band. Misschien vertelt Joapie jou wel dat je niet onzeker moet (mag) zijn, niet té veel denken maar doen, samen :-)

Sanne, bedankt voor de uitleg over het los maken van de lendenen!

Simpelman, hoe bedoel je het strekken van de toon? Dat hij zijn hoef, zeg maar, niet te veel omhoog/naar voren wil kantelen? Overhoef heeft hij niet. Hoefkatrolontsteking weet ik niet. Heb 16 jaar een paard gehad waar ik niet op heb kunnen rijden vanwege hoeffkatrol, dus hoop het niet!

Mijn hoefsmid zei geloof ik dat het met het niet kantelen van het bekken te maken had of niet snel genoeg weg komen. Ik weet het niet meer :o

JudArtos, hij is twee weken geleden behandeld. Het landen op de toon viel mij van de zomer al (pas :o ) op. Het struikelen is sinds twee weken. Niet vaak, maar vandaag gingen we toch onderuit er van. Oh nee, ik bedenk me net dat hij ook een keer bij mijn dochtertje gestruikeld was, dit was een paar weken terug. Het is nu alleen dan vaker.

In de bak tijdens actief rijden struikelt hij niet. Vandaag reed ik buiten en hij was te traag/terughoudend/sloom..(was op het begin van de heenweg :Y) ).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:01

terpentijn schreef:
@sanne: dat ik eerdere minieme kleine signalen heb gemist (MOET hebben gemist) is mij ook wel duidelijk, ik begrijp niet hoe ik na ruim 11 jaar Jaopie (vanaf veulen dus) zo kardinaal de mist in heb kunnen gaan door die miscommunicaties over het hoofd te zien.
Hoofd zat zeker ergens anders.
Maar het zit er nu weer recht op, zullen we maar zeggen, ik begin gewoon even opnieuw met hem, dan kom ik vanzelf een eventueel punt tegen waar we op problematiek stuiten.
Ik heb dit wel eerder met Jaopie bij de hand gehad, jaartje of 5 geleden.
Zal goed opletten geen stap over te slaan of een stap te vér te gaan alvorens het vertrouwen weer bevestigd is.

Ik bedoel niet zozeer in het verleden, maar nu in de training. Elke stap opnieuw doorlopen en echt heel goed bevestigen, voordat je weer richting een moeilijke situatie gaat werken.

Niet meer terugkijken, wees blij dat je er nu achter bent en dat je een oplossing kan zoeken :)

Ik had mijn oude paard al ongeveer tien jaar, toen ik er achter kwam dat ze eigenlijk NUL vertrouwen in mij had :D Ik deed alles met dat paard, dressuur, springen, endurance, dagtochten. Elke keer als het er op aan kwam, kwamen we door haar extreme spanning en angst in de problemen. Het is echt een wonder dat er nooit een ernstig ongeluk gebeurd is. Elke keer dat er weer wat gebeurde, zocht ik naar een bepaalde oorzaak van schrikken of ervandoor gaan, maar toen ik echt ging kijken naar haar, kwam ik erachter dat letterlijk bij de eerste stap die ik in het weiland zette, dat paard al spanning kreeg -O-

Pas toen ik me dit uiteindelijk besefte, heb ik zoveel geleerd van dit paard <3 Het heeft me wel twintig jaar gekost :')

Ik geef nu vaak buitenrij-les en het gebeurt echt heel vaak dat het goed gaat, totdat het niet meer goed gaat..
Paard is braaf buiten, totdat het één keer misgaat en het paard heeft daarna altijd spanning buiten en is niet meer normaal te rijden buiten. Uiteindelijk is het probleem altijd op te lossen en eigenlijk altijd door in de bak aan bepaalde dingen te werken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:06

Jennyxx schreef:
Praten jullie over hoe je het beste met drukke paarden om kan gaan....

Val ik (voor het eerst in 35 jaar) van mijn pony, omdat hij te rustig liep.... :')

Hij struikelde en kon zijn evenwicht niet meer bewaren. Vlak voordat hij op de grond lag, liet ik mij vallen, omdat ik bang was dat hij op mij kwam. En ondanks hetgeen een aantal pagina's terug uitgebreid besproken was....hielt ik mijn teugels vast :+ alles aan die kant van mijn lichaam is lekker uitgerekt zullen we maar zeggen :D
t?

Shake hands , maar wel aub alleen aan goede kant.. Auw.
Hier al aardig hersteld en was gelukkig linkerschouder ipv mijn werkzijde.
Voel het nog steeds hoor, heb vorige week nog in de mri gelegen hiervoor, en het is nu ruim 3 weken verder.
Had achteraf niet door moeten werken, niet door de pijn heengaan zeg maar, en dat doe je in werk doorlopend.

Ga wel effe naar je huisarts, ik had mazzel dat spierscheur op goede plek zat, maar er kan ook meer scheuren in bv bot, of stukje afbreken.
Beterschap gewenst. :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:11

@jennyxx: ja, dat is ook wat Jaopie zegt: als jij al "leidinggevende" al onzeker bent, moet ik het zelf zeker uitzoeken. Nou dat doe ik dan toch ook the only way I know how? (in zijn geval is dat met bluffen, intimideren, etc., een ander type karakter paard zou dat natuurlijk weer ánders invullen).
Maar ik ben hier eerder geweest met hem, dus ik heb het volste vertrouwen dat we ook dit keer weer er door heen komen.
Het is niet zijn schuld, hij kan niet anders als hij het gevoel heeft dat er geen leidinggever bóven hem staat. Ik ben het die steken heeft laten vallen, er is nog niets kapot, ik moet er gewoon overtuigend voor hem zijn.
Achteraf zó stom, want als er iemand weet wat er in/bij Jaopie gebeurt als je een onzeker/aarzelend/twijfelend persoon aan/op hem laat zitten, ben ik het uit ervaring wel.

Bij Jaopie heb ik ooit 1 keer een osteo/fysio gehad (gewoon preventief), maar mocht ik ook een ruime drie dagen niets mee doen omdat de behandeling zich moest "zetten". Behalve in het rijtechnische scheef zijn heb ik nooit bewegings- of gezondheidsproblemen met hem ( of met mijn merrie) meegemaakt dus daarover kan ik verder niet meepraten.

Sowieso zal het hem goeddoen weer de bak in te mogen om te rijden, dat vindt hij altijd leuk want hij word altijd erg trots als hij beloond wordt, en merk ik dat hij absoluut niet toe is aan 'buiten", doen we het gewoon nog niet. Het komt ongetwijfeld weer goed.

Ik heb hem gewoon een beetje "ïn de steek gelaten", een gevoel dat hij vast en zeker zelf ook heeft.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-12-15 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:18

Dank voor het delen Sanne, ben dus niet de enige die pas na jaren tot andere inzichten komt. Voorheen moest alles snel, dat was de maatstaf en norm bij mezelf en bij de ruiters waarmee ik om ging. Presteren was het enige dat telde. Ik kan niet beschrijven wat voor rust ik nu ervaar nu ik geen wedstrijddruk meer voel. En mijn paard gaat gek genoeg alleen maar sneller vooruit dan ooit nu, met minder werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:30

Sanne hartelijk dank dat je de tijd en moeite genomen hebt om e.e.a. uit te leggen.
Vind jij het nodig om één keer in de zoveel tijd de rug te laten controleren ook als er geen klachten zijn? Moet een paard preventief behandeld worden door een fysio of chiropractor? In het verleden hebben wij bijna alles bij de paarden gehad; fysio, meneer met magnetische deken, chiropractor en een osteopaat. Maar pas als er klachten waren, en bij de een deed het weinig en de ander knapte er enorm van op. Nu al tijden geen fysio of i.d. bij de paarden gehad om dat het volgens mij niet nodig is; bewegen fijn en hebben, voor zover ik kan zien/merken, geen klachten. Ik zag en zie om me heen dat veel mensen uit voorzorg een fysio of i.d. laten komen. Denk dat heel veel klachten bij ons nu voorkomen worden doordat ik anders rijd; druk eraf en echt op eigen benen. Zou jij het dan toch nodig vinden om de paardjes te laten controleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:39

@SheeNegro: wat een super leuke pony! Zit er Forester in? Of Cob? Wat ik me altijd afvraag trouwens; puur nieuwsgierigheid hoor; wat is het nut van zo'n oefening waarbij het hoofd van paard op de kop op de grond moet?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:48

Ik adviseer het altijd wel, omdat het makkelijker is om problemen te onderscheppen voordat ze groter worden (haha, dit is mijn motto voor vandaag, geloof ik :D ).

Het hangt zo af van de kwaliteit van rijden, zadel, wel/niet buiten staan etc., eigenlijk het hele management dus, en natuurlijk of je zelf goed kan zien en/of voelen of je paard goed beweegt.
Je kan bijv. met rijden wel veel voelen, maar je kan ook behoorlijk bedonderd worden door je eigen gevoel. Wat ik bij een paard met mijn handen kan voelen, kan ik echt niet vergelijken met wat ik met rijden kan voelen. Aan rijden zitten zoveel meer factoren.

Ik zie het vooral als een bewegings-gezondsheidscheck. De mensen die standaard voor die check gaan, dat zijn wel ook vaak de mensen die heel bewust bezig zijn (recreatief en sport). Ze hebben meestal een goed zadel (en laten die controleren), rijden bewust, hebben goed les, laten een goede tandarts komen :D
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 17-12-15 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:49

SheeNegro schreef:
edit: Kikker is een boek zonder einde, als je denkt iets nieuws bereikt te hebben, krijg je het tegen je neus. Hij is heel expressief, maar toch wat ingenomen qua karakter. De leukste quotes die ik over hem heb gehoord:

"Geef je hem je hand, dan neemt hij je hele arm."

"Hij smeet de kleine kinders aan de ene kant van de bak eraf en ging aan de andere kant staan om ze uit te lachen."

"Sinds jij hem rijdt, is hij van een bange pony veranderd in een ontzettend dappere pony."

De laatste blijft mij het meeste bij, omdat ik niets speciaal heb gedaan hiervoor. Kikker is mijn wereldpony, mijn pony tijdens de puberteit. Wij hebben uren samen doorgebracht en ik heb zoveel geleerd van hem. Deze quote is dan ook de vreemdste voor mij, want in mijn ogen heb ik hem niet veranderd, hij heeft mij veranderd.

Ik plaats dit filmpje ivm het onderwerp 'koppelgenoten' en 'dans'. Thuis heb ik een zooitje ongeregeld. De 3 musketiers, de 3 vrijgezellen, mijn mannenbende. Volgens mij ben ik hun merrie :=

Heb je filmpje gezien :) Super leuk, echt een team!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:54

Picasso schreef:
Wat ik me altijd afvraag trouwens; puur nieuwsgierigheid hoor; wat is het nut van zo'n oefening waarbij het hoofd van paard op de kop op de grond moet?

Het compliment is dat, kan mijn paard ook maar vind dat altijd een beetje spannend zelf, stel dat ie zichzelf niet houdt, valt ie zo op zn hoofd.. Ik denk dat je de schouders er wel losser mee kunt krijgen en de lendenen. Schouders losmaken kan ook met Jambette of Spaanse pas. Maar ik doe het vooral om even anders bezig te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:02

sanne83 schreef:
Ik adviseer het altijd wel, omdat het makkelijker is om problemen te onderscheppen voordat ze groter worden (haha, dit is mijn motto voor vandaag, geloof ik :D ).

Het hangt zo af van de kwaliteit van rijden, zadel, wel/niet buiten staan etc., eigenlijk het hele management dus, en natuurlijk of je zelf goed kan zien en/of voelen of je paard goed beweegt.
Je kan bijv. met rijden wel veel voelen, maar je kan ook behoorlijk bedonderd worden door je eigen gevoel. Wat ik bij een paard met mijn handen kan voelen, kan ik echt niet vergelijken met wat ik met rijden kan voelen. Aan rijden zitten zoveel meer factoren.

Ik zie het vooral als een bewegings-gezondsheidscheck. De mensen die standaard voor die check gaan, dat zijn wel ook vaak de mensen die heel bewust bezig zijn (recreatief en sport). Ze hebben meestal een goed zadel (en laten die controleren), rijden bewust, hebben goed les, laten een goede tandarts komen :D

Dank! Nou dan laat ik binnenkort gewoon weer eens even checken of alles nog goed zit en of mijn gevoel klopt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:05

Starbreeze schreef:
Picasso schreef:
Wat ik me altijd afvraag trouwens; puur nieuwsgierigheid hoor; wat is het nut van zo'n oefening waarbij het hoofd van paard op de kop op de grond moet?

Het compliment is dat, kan mijn paard ook maar vind dat altijd een beetje spannend zelf, stel dat ie zichzelf niet houdt, valt ie zo op zn hoofd.. Ik denk dat je de schouders er wel losser mee kunt krijgen en de lendenen. Schouders losmaken kan ook met Jambette of Spaanse pas. Maar ik doe het vooral om even anders bezig te zijn :)

Okay weer wat geleerd. Ik vind het er altijd een beetje eng uitzien op een of andere manier.... en vroeg me af wat toegevoegde waarde was van zover doorbuigen op de kop. Niet dat ik het nu ook ga proberen: de 3 jarige gaat geheid op z'n plaat :=

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:08

Starbreeze schreef:
Dank voor het delen Sanne, ben dus niet de enige die pas na jaren tot andere inzichten komt. Voorheen moest alles snel, dat was de maatstaf en norm bij mezelf en bij de ruiters waarmee ik om ging. Presteren was het enige dat telde. Ik kan niet beschrijven wat voor rust ik nu ervaar nu ik geen wedstrijddruk meer voel. En mijn paard gaat gek genoeg alleen maar sneller vooruit dan ooit nu, met minder werk.

:D Zeker niet. Ik ben toen in Australie in aanraking gekomen met parelli en heb toen alles omgegooid toen ik weer thuis was. Ik ben pas later weer dressuur gaan doen. Bleek een volledig andere ervaring met een al ontspannen en aan de hulpen staand paard *\o/*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:15

Picasso schreef:
@SheeNegro: wat een super leuke pony! Zit er Forester in? Of Cob? Wat ik me altijd afvraag trouwens; puur nieuwsgierigheid hoor; wat is het nut van zo'n oefening waarbij het hoofd van paard op de kop op de grond moet?

Ik antwoord hier even vlug op, voor ik alles bijlees, haha.

Kikker is volledig New Forest (vv. Priory prickle, voorvader van kantjes Ronaldo oa.)

Dat hoofd op de grond gedoe moet ook helemaal niet, dat heeft hij zichzelf aangeleerd en dat is moeilijk af te leren, helaas. Het filmpje is al van 4 jaar terug en zo lang ben ik al aan het oefenen zijn hoofd gewoon bij zijn knie te krijgen. :+ (oke ik geef toe, ik ben helemaal niet fanatiek in die dingen)
Voor de rest is het wel een goede stretch oefening voor rug/heupen. Maar dan moet hij wel goed uitgevoerd worden natuurlijk :=

Visibreteam heeft een mooi boek uitgebracht ivm de vrijheidsdressuur oefeningen en hun functie. :J

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:27

Jennyxx schreef:
Ik had nog niet alles bijgelezen.. Terpetijn, fijn dat je nu begonnen bent aan de weg terug naar jullie band. Misschien vertelt Joapie jou wel dat je niet onzeker moet (mag) zijn, niet té veel denken maar doen, samen :-)

Sanne, bedankt voor de uitleg over het los maken van de lendenen!

Simpelman, hoe bedoel je het strekken van de toon? Dat hij zijn hoef, zeg maar, niet te veel omhoog/naar voren wil kantelen? Overhoef heeft hij niet. Hoefkatrolontsteking weet ik niet. Heb 16 jaar een paard gehad waar ik niet op heb kunnen rijden vanwege hoeffkatrol, dus hoop het niet!

Mijn hoefsmid zei geloof ik dat het met het niet kantelen van het bekken te maken had of niet snel genoeg weg komen. Ik weet het niet meer :o

JudArtos, hij is twee weken geleden behandeld. Het landen op de toon viel mij van de zomer al (pas :o ) op. Het struikelen is sinds twee weken. Niet vaak, maar vandaag gingen we toch onderuit er van. Oh nee, ik bedenk me net dat hij ook een keer bij mijn dochtertje gestruikeld was, dit was een paar weken terug. Het is nu alleen dan vaker.

In de bak tijdens actief rijden struikelt hij niet. Vandaag reed ik buiten en hij was te traag/terughoudend/sloom..(was op het begin van de heenweg :Y) ).

Antwoorden via de gsm gaat moeilijk, maar..

Mijn paard is 21 november het laatst behandeld door de osteopaat, de dag erop mocht ik al eigenlijk aan de wandel. (Hij weet dat ik niet longeer) toch niet gaan wandelen omwille van rotweer, de dag daarop wel. Daar voelde ik geen verschil, of hij heeft het mooi verbloemd. Maar de eerste keer terug in de piste.. Verdorie wat slecht! Draven ging niet zuiver meer, compleet zijn evenwicht kwijt en een volledig gefrustreerd paard. Wel willen maar gewoon niet kunnen.

De week erop de osteopaat terug gebeld, elke rij sessie ging het met kleine stapjes vooruit maar dat ik zover terug bij af was baarde mij zorgen. Nu zat hij blijkbaar zoooo vast in heupen en lendenen dat de osteopaat het mogelijk acht dat hij daar inderdaad zoveel 'last' van had.

Ik mocht de dierenarts erbij halen als ik dat beter achtte, maar omdat er toch telkens verbetering in zat geef ik hem gewoon meer tijd en komt de osteopaat binnen een bepaalde tijd gewoon terug.

Na enkele weken kan ik zeggen dat hij ruimer loopt dan voor de behandeling, maar dat de hele diepe stretch hem teveel last bezorgt. Er zit zeker bog iets niet goed, maar we hebben tijd.

Als mijn paard struikelt, of beter door zijn voorbeeld valt. Loopt hij trouwens op de voorhand te kukelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:29

Leuk SheeNegro! Hier ook twee Foresters :)
Zal me eens wat meer verdiepen in de vrijheidsdressuur; is nooit zo mijn dingetje geweest maar vind het wel leuk om wat bij te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:07

@terpentijn, soms ga je zomaar ineens een stap terug om vervolgens weer twee stappen voorwaarts te gaan.
Het komt vast goed. +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:06

Goed gedaan Terpentijn. Mooi om te lezen.
Hercule heb ik ooit in zijn jonge jaren toen hij hengst was het hele pad iedere keer terug laten stappen totdat hij in staat was om normaal met een losteugeltje (wel piaferend) langs de merries naar de hengsten wei te stappen := . Ik had hem net paar dagen maar het werkte wel heel goed. De eerste keer was ik er een uur mee bezig maar binnen twee dagen kon ik normaal het perdje op de hengsten wei zetten.

Het terug brengen in tempo van een lopertje doe je inderdaad niet door aan de teugels te trekken of het paard in de weg te zitten. Zeker bij Polie werkte dat nooit want dan panikeerde ze. Bij vluchtgedrag geef ik altijd haar alle ruimte, maar wel met mijn handje kalmerend op de nek. Het is een kwestie van vertrouwen. Nu als ik ook maar eventjes voel dat ze weer de neiging heeft om te voorwaarts te worden, kan ik haar zeer gemakkelijk terug brengen in stap, handje erbij, even babbelen met mademmeke, stil zetten handje erbij totdat ze uit ademt. Die tijd duurde steeds korter en nu kan ik haar gelijk terug brengen.