Picasso schreef:Ja onder andere, ik bedoel: wat kom je tegen over het algemeen wbt rugproblemen (op welke plek in de rug het meest?), hoe los je het op, wat geef je voor advies? Begrijp dat je ook dierenarts bent?
Er is een verschil tussen hoe je als dierenarts kijkt en hoe je als chiropractor kijkt.
Als dierenarts kijk je naar pathologie. Je zoekt naar een pijnoorzaak, een blessure, naar iets dat "kapot" is. Qua rugproblemen zie je dan bijv. kissing spines, ontsteking en artrose in het SI-gewricht en halsgewrichten, ontsteking van rugband en bandjes tussen de wervels.
Als chiropractor kijk je meer naar functie. Je kijkt naar elk gewricht en kijkt of daar beweging beperkt wordt. Je kijkt meer naar hoe het paard optimaal zou kunnen bewegen. Die beperking wordt vaak gewoon veroorzaakt door spierspanning en strak bindweefsel, maar kan natuurlijk ook door bijv. artrose veroorzaakt worden.
De combinatie is mooi omdat een verkeerd bewegingspatroon een blessure kan veroorzaken, maar een blessure kan ook een verkeerd bewegingspatroon veroorzaken. Je moet natuurlijk beide aanpakken.
Je ziet als chiropractor heel veel dezelfde "patronen" in vastzitten. Een paard zet zich heel makkelijk vast in de onderste halswervels en rond de overgang bekken/onderrug. Waarschijnlijk komt dat door de belasting van het rijden, maar ook omdat een paard dat niet zelf weer makkelijk kan loslaten.
Je ziet ook veel specifieke patronen, bijv. net achter de schoft icm met bijbehoren ribben bij slechtpassende zadels met weinig schoftvrijheid.
Als ik bijv. de onderrug wil losmaken: als chiropractor doe je dat liefst zo dicht mogelijk bij het gewricht, met snelheid, elk gewricht apart. Ik beweeg dus elk gewricht apart en kijk of daar een beperking in de beweging zit (in verschillende richtingen). Als je een beperking vind, dan maak je dat los met een hele klein snelle beweging. De kleine spiertjes die om dat gewricht heen zitten, krijgen daardoor een impuls en het lijf wordt er als het ware even aan "herinnerd" dat die beweging ook mogelijk is. De rest doet het paard zelf

Ik ondersteun dat vaak wel door ook de grotere spieren los te maken dmv massage en dry needling.
Zoals het plaatje wat ik zag van Starbreeze, dat is meer mobiliseren. Je doet dan niet heel specifiek een gewricht, je hebt eigenlijk geen controle welk gewricht je beïnvloed, je werkt veel verder van de gewrichten af en hebt dus een grotere hefboom.