Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:21

Cherie, vang jij je paarden nooit op met je hand?
Als jij ze aan/voor het been maakt en zoals je schrijft, doe je nagnoeg niets met het bit/teugels, wat doe je dan als ze een keer onder je uitlopen?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:30

Citaat:
Dan ben je één van de weinige voorstanders van lichtrijden.

Tempo-controle is veel minder te realiseren met lichtrijden dan met doorzitten.
Met doorzitten werkt de zit veel beter door ;)

Of je moet tempo-controle oplossen met "hand"
[/quote]

Tempocontrole zonder verlies van impuls makkelijker te bereiken,wel lezen hoor.
E.e.a ook afhankelijk van je eigen opleidingsniveau en dat van het paard.Wel goede terugspeelbal naar je stokpaardje.
Wellicht dat iemand met een zinnig verhaal mij van het tegendeel kan overtuigen,food for thought,daar gaat het om
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 22-04-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:30

setteke schreef:
Cherie, vang jij je paarden nooit op met je hand?
Als jij ze aan/voor het been maakt en zoals je schrijft, doe je nagnoeg niets met het bit/teugels, wat doe je dan als ze een keer onder je uitlopen?

Zo min mogelijk, vang ik ze op met mijn hand.

Uitzonderingen daargelaten. Als er geen concentratie is op mij, geen geestelijk en lichamelijk "nageven" lukt niets meer.

Onder normale omstandigheden maak ik een "halve ophouding" met zit, als ze onder mij vandaan lopen.
Meestal wordt daar naar geluisterd, anders gebruik ik mijn stem erbij.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:31

piepenfiets schreef:
Citaat:
Dan ben je één van de weinige voorstanders van lichtrijden.

Tempo-controle is veel minder te realiseren met lichtrijden dan met doorzitten.
Met doorzitten werkt de zit veel beter door ;)

Of je moet tempo-controle oplossen met "hand"

Tempocontrole zonder verlies van impuls makkelijker te bereiken,wel lezen hoor.
E.e.a ook afhankelijk van je eigen opleidingsniveau en dat van het paard.Wel goede terugspeelbal naar je stokpaardje.
Wellicht dat iemand met een zinnig verhaal mij van het tegendeel kan overtuigen,food for thought,daar gaat het om[/quote]

Dan wacht je toch "lekker" op feedback van professor.
Professor is een enorme voorstander van DOORZITTEN.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:33

piepenfiets schreef:
Professor schreef:
En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?

Ontlast de rug,mits goed uitgevoerd,neerploffen en handen meenemen vaak te zien.
Indien niet goed uitgevoerd stoort het de tact,goed uitgevoerd kan het meer impuls geven en
tempocontrole zonder tactverlies makkelijker te bereiken.
Jonge paarden altijd beginnen met lichtrijden.Jonge ruiters leren meegaan met de beweging.

Waarom schreef ik bewust Engelsdraven?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:40

@ Cherie,okay mmm,laat ik zeggen dat je blijft verbazen.
Ik vermoed dat de goede man dat dan zelf wel zal posten.
Lekker puh is niet zo chique meer als je ouder bent dan 4.
Ik zal verder inhoudelijk reageren.
Citaat:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:41

piepenfiets schreef:
@ Cherie,okay mmm,laat ik zeggen dat je blijft verbazen.
Ik vermoed dat de goede man dat dan zelf wel zal posten.
Lekker puh is niet zo chique meer als je ouder bent dan 4.
Ik zal verder inhoudelijk reageren.
Citaat:

Dat was echt inhoudelijk, je quote :D ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:42

Waarschijnlijk omdat het niet in de klassieke (duitse) school beoefend word?
Open deur maar dat vermoed ik

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:48

piepenfiets schreef:
Waarschijnlijk omdat het niet in de klassieke (duitse) school beoefend word?
Open deur maar dat vermoed ik

Heel veel duitse klassiekers gebruiken zo min mogelijk lichtrijden.

Met lichtrijden is ook veel moeilijker de ontspanning (of juist gespannen) toestand van de rug op te merken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:50

Professor schreef:

Bij het "Engels draven" doet men lichtrijden op het binnenvoorbeen.
Dit doet men m.n. bij jonge paarden, o.a. als voorbereiding op de galop. Ook gebruikt men het wel in de grote volte om de belasting al aan de binnenkant "neer te leggen", waar later de binnenzitbeenknobbel zijn werk doet.
Zelf geef ik niet de voorkeur aan het "Engels draven".

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:59

Wat is er eerst (ont)spanning voelen of ontspanning brengen? Doet mij denken aan de kip en het ei, wel zo toepasselijk gezien aankomend weekend.
Murphy, wat een nadenk stof. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:02

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Dit doet men m.n. bij jonge paarden, o.a. als voorbereiding op de galop. Ook gebruikt men het wel in de grote volte om de belasting al aan de binnenkant "neer te leggen", waar later de binnenzitbeenknobbel zijn werk doet.

Waarom eigenlijk niet? Ben gewoon nieuwschierig.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 07:06

Dank Murphy,dacht dat het gewoon lichtrijden was.Kan me voorstellen dat deze manier juist bij jonge paarden het"naar binnen vallen "triggert.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:40

Danique_G, door licht te rijden op het bínnenvoorbeen kun je een jong onbeleerd paard aanleren aan te galoperen. Dit gebeurt dan doordat je het paard a.h.w. "overvalt" met je gewichtshulp aan de binnenzijde waardoor hij in galop vált. Nu kan dat bij sommige paarden een uitkomst bieden, maar zelf geef ik er de voorkeur aan een combinatie van galophulp - stemhulp te gebruiken, hetgeen de paarden ook al kennen van het longeren.
Maar nogmaals, ik zeg niet dat het verkeerd is, het is een ándere manier.
Op de volte lichtrijden op het binnenvoorbeen doe ik eigenlijk nooit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 08:54

murphy102 schreef:
Danique_G, door licht te rijden op het bínnenvoorbeen kun je een jong onbeleerd paard aanleren aan te galoperen. Dit gebeurt dan doordat je het paard a.h.w. "overvalt" met je gewichtshulp aan de binnenzijde waardoor hij in galop vált. Nu kan dat bij sommige paarden een uitkomst bieden, maar zelf geef ik er de voorkeur aan een combinatie van galophulp - stemhulp te gebruiken, hetgeen de paarden ook al kennen van het longeren.
Maar nogmaals, ik zeg niet dat het verkeerd is, het is een ándere manier.
Op de volte lichtrijden op het binnenvoorbeen doe ik eigenlijk nooit.

Men draaft normalerwijze op het buiten voorbeen. Het in galop doen vallen werd gebruikt om soldaten snel te leren hun paarden in galop te doen vallen, dit is geen Klassieke methode maar een hulpmiddel om de gewone Soldaat op een snelle manier het paard wat meestal ingevorderd was te leren in galop aan te gaan.

Een randbemerking, lichtrijden???? Waar blijft het gewicht van de ruiter tijdens het lichtrijden???? Een goed voorbeeld die ik vaker gehoord heb is wat gebeurd wanneer ik op een weegschaal sta en ga door mijn hurken en stoot mij af en ga snel staan?? Juist de weegschaal geeft nog meer gewicht aan. Naar mijn mening kan men met een dressuurzit (geen verlichte zit) nooit het paard verlichten met het zg lichtrijden, omdat men het gewicht niet opvangen kan met knie en beugel cq been, men kan niet zacht landen in het zadel om het eenvoudiger te schrijven.

Hier onder een stukje dat ik wat veranderd heb, en wat ik graag in de discussie wil brengen de vertaling volgt heb daar nu even geen "zin" in.

Das Englischtraben auch Leichttraben genannt:

Anfang des 19. Jahrhunderts entwickelten Englands Jagdreiter diese Methode des Trabens, da sie es als angenehmer empfanden, weite Strecken im flotten Trabe auf diese Weise zurückzulegen.
Ist das Trabtempo recht hoch, zum Beispiel im Gelände, benutze ich auch das Leichttraben, weil der Reiter dem Pferd sonst ständig ins Kreuz fallen würde. Dass allerdings Pferd und Reiter bei dieser Form des Trabens gleichermaßen entlastet werden — wie der Begriff Leichttraben suggeriert — ist längst nicht immer der Fall.
Es ist meiner Ansicht leicht zu begreifen, dass junge Pferde diese auf- und abwippende Bewegung beim Leichttraben nicht unbedingt als beruhigend oder gar entlastend empfinden. Die meisten Reiter heben ohnehin ihr Hintern viel zu weit aus dem Sattel, sodass der Oberkörper immer aus dem Schwerpunkt gehebelt wird, während die Knie gleich zeitig vermehrt an den Sattel gepresst werden. Dies irritiert und verunsichert das junge Pferd. Es wird sich nach meiner Erfahrung viel eher an einen ruhig und leicht sitzenden Reiter gewöhnen können, als an einen sich auf und ab bewegenden Reiter, der sein Pferd immer wieder in seinem Gleichgewicht stört.
Reitet man ein junges Pferd an, das noch nicht in der Lage ist, in einem ruhigen und für den Reiter gut zu sitzenden Tempo zu traben, bevorzuge ich trotz meiner Vorbehalte eher das Leichttraben. Denn die größeren Gleichgewichts Probleme des jungen Pferdes beim Leichttraben sind weniger schlimm, als die Schonung des Pferderückens zu vernachlässigen. Meistens lernen Pferde jedoch sehr schnell, sich in einem ruhigen, für den Reiter gut zu sitzenden Trab zu bewegen.
Um kurz zu fassen sobald ein junges Pferd in ein gleichmäßig tempo traben kann, gehe ich als Reiter aussitzen. Nach das ich das Pferd in Schritt gut gelöst habe.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:14

Ik ben ook geen voorstander van licht rijden. Ik leer de leerlingen eerst door te zitten door middel van zitlessen aan de longe. Vaak zie ik dat men staan/zit aan leert iets wat ik totaal niet begrijp. Zulke ruiters komen veels te hoog uit het zadel en komen met een plof vaak achter in het zadel terecht. Wat in mijn ogen nooit licht kan zijn voor het paard juist extra belastend voor de kwetsbare rug. Als leerlingen bij ons goed kunnen doorzitten leer ik ze verlichte zit en dan pas het lichtrijden zonder stijgbeugels om te voorkomen dat ze te ver uit het zadel komen. Lichtrijden gebruik ik voor bv buitenritten als er in een hoger tempo wordt gereden. Ook jonge paarden gebruik ik geen lichtrijden wel verlicht ik mijn zit wat maar nog net geen verlichte zit. De galop komt pas aan de orde als de oefeningen in draf goed bevestigd zijn. Zowel jong paard als beginnende ruiter.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:18

Het gewichtsverhaal is waterdicht.Het verhaal is eigenlijk niets tegen in te brengen.Toch vind ik dat je in de praktijk vaak ziet dat paarden makkelijker en met meer impuls en schwung gaan draven op het moment dat de ruiter gaat lichtrijden.Ligt dit aan een te zware zit?U geeft aan dat er voor het zeer jonge paard prettig kan zijn.Voor ruiters lijkt het mij goed om beweging en ritme te leren voelen alsmede als balansoefening (ojee gebruik ik wel de juiste term) voor het bovenlijf.Is dit stukje van u?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:22

licht rijden pas ik toe bij jonge paarden, ik zelf vind het niet prettig door te zitten op jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:38

Moll schreef:
licht rijden pas ik toe bij jonge paarden, ik zelf vind het niet prettig door te zitten op jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn.

En waarom??? Onderbouwd u dit eens????
Waar blijft uw gewicht bij het lichtrijden????
Takt??? Dat maak ik als ruiter toch veel moeilijker bij een jong paard??? Of rijdt u in een VS zadel de jonge paarden aan???

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:42

Als een ruiter geleerd heeft op een subtiele manier licht te rijden, is daar niets mis mee. Sowieso voor de doorsnee-ruiter die al helemaal niet kán doorzitten, is lichtrijden voor een paard een verademing. Dus e.e.a. moet wel genuanceerd worden, hangt allemaal af van de graad van opleiding van de ruiter en hóe die en óf die ooit überhaupt geleerd heeft door te zitten.
Jonge paarden (maar ook verreden paarden) rijd ik altíjd in een lichte zit (niet verlichte zit) en rijd daarbij licht en daarbij wordt de rug wel degelijk ontlast, míts je geleerd hebt hóe.
Vanuit mijn klassieke opleiding heb ik mee gekregen dat Engels draven lichtrijden is op het bínnenvoorbeen. Mijn kennis in de geschiedenis is wellicht niet zo groot als van Professor, dus dat laat ik in het midden.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:57

Inderdaad subtiele manier van lichtrijden niks mis mee. Dat een doorsnee ruiter niet kan doorzitten dan is het toch niet best mee de opleiding van zulke ruiters. Naar mijn mening willen de meeste manege's te snel. En is de opleiding niet meer van belang maar zoveel en zo snel mogelijk. Als de ruiters er maar op kunnen blijven zitten. Dat is genoeg jammer en ruiters die zo opgeleid zijn en toch verder willen hebben vaak een groot probleem ook de instructeurs die dat weer moeten corrigeren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:09

murphy102 schreef:
Professor schreef:

Eigenlijk raar, dat (jonge) paarden meer belast gaan worden op de binnenkant om ze (als voorbereiding) in galop te laten "vallen"
Bij het (aanspringen/vallen) aangalopperen is het net de bedoeling dat de binnenkant ontlast wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:14

Professor schreef:
Moll schreef:

En waarom??? Onderbouwd u dit eens????
Waar blijft uw gewicht bij het lichtrijden????
Takt??? Dat maak ik als ruiter toch veel moeilijker bij een jong paard??? Of rijdt u in een VS zadel de jonge paarden aan???

waarom, omdat ik de rug vaneen jong paard wil ontlasten, de tussen schijven zijnimmers nog niet volgroeit en het draag vermogen is nog niet ontwikkelt, dus breng ik bewust meer gewicht op de schoft tiujdens het licht rijden zodat de achter hand nog ontlast word en deze dus goed onder geplaatst kan worden, en gesterkt, ik persoonlijk vind het makkelijk het evenwicht wan het paard beter te bewaten en het paard weeronder de massa te rijden, ik moet u zeggen dat de takt en niet onder lijd , echter dat is mijn ervaring, maar ook hier komen we weer uit dat de ruiter in de zelfde lijn behoord te zijn als het paard, en ook hier kunnen we Steinbrecht en von Neindorff op na slaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:16

cherie78 schreef:
Eigenlijk raar, dat (jonge) paarden meer belast gaan worden op de binnenkant om ze (als voorbereiding) in galop te laten "vallen"
Bij het (aanspringen/vallen) aangalopperen is het net de bedoeling dat de binnenkant ontlast wordt.

Belasten of ontlasten, het zijn momenten denk dat u dat niet begrijpen kan, aangezien u ook niet begrijpt of begrijpen wil dat halve ophoudingen ook momenten zijn.
Raar is dat wanneer men zijn eigen "methode" rijdt en in les geeft, de Klassieke die veel meer bewezen heeft dan de andere "stromingen", steeds weer bekritiseert.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:19

Moll schreef:
waarom, omdat ik de rug vaneen jong paard wil ontlasten, de tussen schijven zijnimmers nog niet volgroeit en het draag vermogen is nog niet ontwikkelt, dus breng ik bewust meer gewicht op de schoft tiujdens het licht rijden zodat de achter hand nog ontlast word en deze dus goed onder geplaatst kan worden, en gesterkt, ik persoonlijk vind het makkelijk het evenwicht wan het paard beter te bewaten en het paard weeronder de massa te rijden, ik moet u zeggen dat de takt en niet onder lijd , echter dat is mijn ervaring, maar ook hier komen we weer uit dat de ruiter in de zelfde lijn behoord te zijn als het paard, en ook hier kunnen we Steinbrecht en von Neindorff op na slaan.

Niet aanvallend bedoeld, hoor.
Maar als je het hebt over het nog niet volgroeid zijn van de tussenschijven, is het dan niet verstandiger om wat langer te wachten met berijden?
Een iets langere wacht-periode voordat erop gestapt wordt, kan net zo goed benut worden om het opleiden aan de hand nog verder te vervolmaken/verbeteren, lijkt mij?