Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[/quote]Citaat:Dan ben je één van de weinige voorstanders van lichtrijden.
Tempo-controle is veel minder te realiseren met lichtrijden dan met doorzitten.
Met doorzitten werkt de zit veel beter door![]()
Of je moet tempo-controle oplossen met "hand"
setteke schreef:Cherie, vang jij je paarden nooit op met je hand?
Als jij ze aan/voor het been maakt en zoals je schrijft, doe je nagnoeg niets met het bit/teugels, wat doe je dan als ze een keer onder je uitlopen?
piepenfiets schreef:Citaat:Dan ben je één van de weinige voorstanders van lichtrijden.
Tempo-controle is veel minder te realiseren met lichtrijden dan met doorzitten.
Met doorzitten werkt de zit veel beter door![]()
Of je moet tempo-controle oplossen met "hand"
piepenfiets schreef:Professor schreef:En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?
Ontlast de rug,mits goed uitgevoerd,neerploffen en handen meenemen vaak te zien.
Indien niet goed uitgevoerd stoort het de tact,goed uitgevoerd kan het meer impuls geven en
tempocontrole zonder tactverlies makkelijker te bereiken.
Jonge paarden altijd beginnen met lichtrijden.Jonge ruiters leren meegaan met de beweging.
piepenfiets schreef:Waarschijnlijk omdat het niet in de klassieke (duitse) school beoefend word?
Open deur maar dat vermoed ik
Professor schreef:En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?
murphy102 schreef:Professor schreef:En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?
Bij het "Engels draven" doet men lichtrijden op het binnenvoorbeen.
Dit doet men m.n. bij jonge paarden, o.a. als voorbereiding op de galop. Ook gebruikt men het wel in de grote volte om de belasting al aan de binnenkant "neer te leggen", waar later de binnenzitbeenknobbel zijn werk doet.
Zelf geef ik niet de voorkeur aan het "Engels draven".
murphy102 schreef:Danique_G, door licht te rijden op het bínnenvoorbeen kun je een jong onbeleerd paard aanleren aan te galoperen. Dit gebeurt dan doordat je het paard a.h.w. "overvalt" met je gewichtshulp aan de binnenzijde waardoor hij in galop vált. Nu kan dat bij sommige paarden een uitkomst bieden, maar zelf geef ik er de voorkeur aan een combinatie van galophulp - stemhulp te gebruiken, hetgeen de paarden ook al kennen van het longeren.
Maar nogmaals, ik zeg niet dat het verkeerd is, het is een ándere manier.
Op de volte lichtrijden op het binnenvoorbeen doe ik eigenlijk nooit.
Moll schreef:licht rijden pas ik toe bij jonge paarden, ik zelf vind het niet prettig door te zitten op jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn.
murphy102 schreef:Professor schreef:En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?
Bij het "Engels draven" doet men lichtrijden op het binnenvoorbeen.
Dit doet men m.n. bij jonge paarden, o.a. als voorbereiding op de galop. Ook gebruikt men het wel in de grote volte om de belasting al aan de binnenkant "neer te leggen", waar later de binnenzitbeenknobbel zijn werk doet.
Zelf geef ik niet de voorkeur aan het "Engels draven".
Professor schreef:Moll schreef:licht rijden pas ik toe bij jonge paarden, ik zelf vind het niet prettig door te zitten op jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn.
En waarom??? Onderbouwd u dit eens????
Waar blijft uw gewicht bij het lichtrijden????
Takt??? Dat maak ik als ruiter toch veel moeilijker bij een jong paard??? Of rijdt u in een VS zadel de jonge paarden aan???
cherie78 schreef:Eigenlijk raar, dat (jonge) paarden meer belast gaan worden op de binnenkant om ze (als voorbereiding) in galop te laten "vallen"
Bij het (aanspringen/vallen) aangalopperen is het net de bedoeling dat de binnenkant ontlast wordt.
Moll schreef:waarom, omdat ik de rug vaneen jong paard wil ontlasten, de tussen schijven zijnimmers nog niet volgroeit en het draag vermogen is nog niet ontwikkelt, dus breng ik bewust meer gewicht op de schoft tiujdens het licht rijden zodat de achter hand nog ontlast word en deze dus goed onder geplaatst kan worden, en gesterkt, ik persoonlijk vind het makkelijk het evenwicht wan het paard beter te bewaten en het paard weeronder de massa te rijden, ik moet u zeggen dat de takt en niet onder lijd , echter dat is mijn ervaring, maar ook hier komen we weer uit dat de ruiter in de zelfde lijn behoord te zijn als het paard, en ook hier kunnen we Steinbrecht en von Neindorff op na slaan.