Simpelman schreef:Anoniem schreef:Ik heb geleerd dat je ontspanning niet af kunt dwingen.
En aangezien halthouden of stilstaan een ontspanningsoefening is heeft het niet mijn voorkeur om met een nerveus of loperig paard te gaan halthouden.
Dat geldt voor stappen hetzelfde. Je doet vaak meer kwaad dan dat men goed doet in de stap.
Ook de stap is een ontspanningsoefening en als je paard gespannen is of onder je vandaan wilt lopen krijg je taktfouten als je hem tegen gaat houden.
Dus vandaar dat ik geleerd heb om de ontspanning en de rust in de draf of galop te zoeken.
Dus hoe wil je met een wakker paard dan in stap ,zonder te veel in te grijpen, die ontspanning opzoeken?
Ontspanning kun je inderdaad niet afdwingen, het is een state of mind.
Ontspanning is gebaseerd op zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en de koppelgenoot.
Wanneer het vertrouwen in één of meerdere van die factoren zwak is komt het paard in een vluchtstaat.
In vluchtstaat is ontspanning onmogelijk, wil je dan gaan stappen of stil staan dan loop je het risico dat je paard zich hiermee belemmerd voelt in zijn mogelijkheid te vluchten als nodig en daardoor nog gespannener raakt, het cumuleert.
Eenmaal in dit soort situatie aangekomen is het het beste je paard te laten bewegen, dat geeft hem een gevoel de situatie te beheersen, en je paard tijdens dat bewegen zoveel mogelijk vertrouwen te geven in jouzelf door rustig en kalm te reageren, ....tudeluu...., niets aan de hand..., in zichzelf door hem te belonen!!!!!, ook al is alles dat hij doet fout....., hij is een geweldenaar, braaaaf, en hem gelegenheid geven de omgeving te bekijken op een veilige afstand.
Wanneer je thuis je huiswerk goed gedaan hebt, dan kan je paard zijn hoofd op een commando laten zakken, in deze situatie een seconde, wat hem helpt hem om zijn adrenaline aanvoer wat te temperen.
DAT merkt hij direct, hij voelt zich dan beter, veiliger en het verhoogt zijn vertrouwen in jou.
Het paard overzetten van zijn vluchtstatus naar relatieve ontspanning duurt even, het is geen knop die je omdraaid.
Je paard heeft je steun en begrip hier nodig, rust, kalm, zelf los en ontspannen blijven, rustig praten, géén stemverheffing, niet aan de teugels gaan sjorren, laat hem zichzelf vinden, help hem.
Het stomme is als ik sowieso blijf stappen de hele rit continu in de rustmodus..zodra we gaan draven/ galop lijkt t kacheltje aan te gaan..
Maar simpelman: als mijn paard niet terug komt op zit zal ik toch een x de teugels moeten pakken? Ik vertrouw haar voor 1000% en ik denk dat ze mij ook erg vertrouwd althans dat hoop ik.. Het paard is in de omgang continu gericht op mij..volgt mij constant als ik in de buurt ben op een positieve manier..laat ik haar even alleen dan raakte ze vroeger daardoor compleet in paniek..tegenwoordig kan ik haar wat langer iets zelfstandig laten doen..Ik denk bij haar dat het ook wel eens aan t zelfvertrouwen kan liggen..
Ik kan thuis haar hoofd op elk moment laten zakken.. ( alleen mn hand al boven haar atlas laten gaan doet haar zakken) maar geen idee hoe dit toe te passen ohz.. Dat laten zakken lukt me dus prima als ik met haar aan de hand werk of als ik haar verzorg maar ik heb geen handvatten dit toe te passen onder de man..
Ik ben absoluut 100% rustig en ontspannen ( of mn leven moet in gevaar komen op haar) dat is iets wat ik jaren geleden al geleerd heb op haar..
Alle tips zijn welkom.. Heb alle tijd nu om t 1 en ander uit te proberen..