Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:39

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb geleerd dat je ontspanning niet af kunt dwingen.
En aangezien halthouden of stilstaan een ontspanningsoefening is heeft het niet mijn voorkeur om met een nerveus of loperig paard te gaan halthouden.
Dat geldt voor stappen hetzelfde. Je doet vaak meer kwaad dan dat men goed doet in de stap.
Ook de stap is een ontspanningsoefening en als je paard gespannen is of onder je vandaan wilt lopen krijg je taktfouten als je hem tegen gaat houden.
Dus vandaar dat ik geleerd heb om de ontspanning en de rust in de draf of galop te zoeken.
Dus hoe wil je met een wakker paard dan in stap ,zonder te veel in te grijpen, die ontspanning opzoeken?

Ontspanning kun je inderdaad niet afdwingen, het is een state of mind.
Ontspanning is gebaseerd op zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en de koppelgenoot.

Wanneer het vertrouwen in één of meerdere van die factoren zwak is komt het paard in een vluchtstaat.
In vluchtstaat is ontspanning onmogelijk, wil je dan gaan stappen of stil staan dan loop je het risico dat je paard zich hiermee belemmerd voelt in zijn mogelijkheid te vluchten als nodig en daardoor nog gespannener raakt, het cumuleert.

Eenmaal in dit soort situatie aangekomen is het het beste je paard te laten bewegen, dat geeft hem een gevoel de situatie te beheersen, en je paard tijdens dat bewegen zoveel mogelijk vertrouwen te geven in jouzelf door rustig en kalm te reageren, ....tudeluu...., niets aan de hand..., in zichzelf door hem te belonen!!!!!, ook al is alles dat hij doet fout....., hij is een geweldenaar, braaaaf, en hem gelegenheid geven de omgeving te bekijken op een veilige afstand.

Wanneer je thuis je huiswerk goed gedaan hebt, dan kan je paard zijn hoofd op een commando laten zakken, in deze situatie een seconde, wat hem helpt hem om zijn adrenaline aanvoer wat te temperen.
DAT merkt hij direct, hij voelt zich dan beter, veiliger en het verhoogt zijn vertrouwen in jou.
Het paard overzetten van zijn vluchtstatus naar relatieve ontspanning duurt even, het is geen knop die je omdraaid.
Je paard heeft je steun en begrip hier nodig, rust, kalm, zelf los en ontspannen blijven, rustig praten, géén stemverheffing, niet aan de teugels gaan sjorren, laat hem zichzelf vinden, help hem.

Het stomme is als ik sowieso blijf stappen de hele rit continu in de rustmodus..zodra we gaan draven/ galop lijkt t kacheltje aan te gaan..
Maar simpelman: als mijn paard niet terug komt op zit zal ik toch een x de teugels moeten pakken? Ik vertrouw haar voor 1000% en ik denk dat ze mij ook erg vertrouwd althans dat hoop ik.. Het paard is in de omgang continu gericht op mij..volgt mij constant als ik in de buurt ben op een positieve manier..laat ik haar even alleen dan raakte ze vroeger daardoor compleet in paniek..tegenwoordig kan ik haar wat langer iets zelfstandig laten doen..Ik denk bij haar dat het ook wel eens aan t zelfvertrouwen kan liggen..
Ik kan thuis haar hoofd op elk moment laten zakken.. ( alleen mn hand al boven haar atlas laten gaan doet haar zakken) maar geen idee hoe dit toe te passen ohz.. Dat laten zakken lukt me dus prima als ik met haar aan de hand werk of als ik haar verzorg maar ik heb geen handvatten dit toe te passen onder de man..
Ik ben absoluut 100% rustig en ontspannen ( of mn leven moet in gevaar komen op haar) dat is iets wat ik jaren geleden al geleerd heb op haar..
Alle tips zijn welkom.. Heb alle tijd nu om t 1 en ander uit te proberen..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:47

Wat Simpelman nu zegt zou wel verklaren waarom ik met de hengst niet kan blijven stappen.
Hij vlucht niet letterlijk ervandoor. Maar als hij gespannen was of fris op opgewonden en je blijft stappen begint hij springen. Dat paard had ook totaal geen vertrouwen.
Maar als je dan toch in die situatie zit (zoals ik toen) is het beter te beginnen draven en rond te sturen.

De merrie, als die te heet werd dan gaf ik haar gewoon even lange teugel. En eigenlijk gaf ik die tijdens training altijd regelmatig lange teugel. Dat werkte voor haar dan weer wel.

Wat Picasso zegt klopt wel. Als je dan toch in de situatie zit dat je paard wil vluchten of hij staat strak gespannen, dan is het volgens mij beter om te draven. Brengt helemaal niets bij om te blijven stappen, en je kan inderdaad de takt in de stap verliezen daardoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:51

Denk dat je naar situatie, paard etc. moet kijken naar wat het beste werkt om spanning af te laten vloeien. Ik ben zelf niet zo meer van "bezig houden" dus eraan gaan rijden in draf en veel figuren... maar dat komt omdat het paard wat ik rijd dan gewoon nog verder in de stress schiet die kan dat werk niet aan en weet dan helemaal niet waar ze haar benen neer moet zetten. Het moet voor haar simpel blijven... en geen druk anders werkt ze niet meer mee. (een rustig drafje op grote volte kan dan soms nog net, dat kan weleens wat helpen)
Haar stap is daarnaast ook nog heel snel onzuiver ... dus ja dan maar even stilstaan... maar als ze daarvoor ook niet ontspannen genoeg is... dan kan ik er beter af... dan mag ik het enge ding eerst zelf "bestrijden" ;) Het is nog hele puzzel geweest met haar... maar begin nu beetje te lezen wat goed is en wat niet... kan er nu wat aan gaan rijden (al vind ik dat soms nog lastig omdat ik zo lang bezig was met alleen maar ontspannen om te zorgen dat zij ook ontspannen en ontvankelijk bleef)

Teveel gaan regelen in stap is zeker een slecht idee... een telgang weer oplossen is echt lange adem werk.

ChocooPrins

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:01

Biscaya. Hoe ik het nu lees is de uitleg niet echt van toepassing, je paard is niet angstig of derlijke maar gewoon heel jolig. Maar ze moet wel blijven luisteren. Ik zou, aan de hand van je tekst, even aandraven en voor dat ze jolig wordt terug gaan stappen. En zo opbouwen totdat je rustig kan blijven draven. Moet je daarbij aan je teugels komen, als het moet wel. Maar probeer haar wel voor te zijn.
Stel dat ze toch helemaal in overdrive gaat doordat je haar terug naar stap zet, zou ik haar eens laten uitrazen. Hups volle gas, en nog een tandje bij. En dan terug stappen. Jij bent 'in charge', als het nu in de vooruit is of in het terug rijden.

Evelijn. Zeker en vast, maar het lijkt me wel heel handig om je paard rustig te krijgen door te stappen of door halt te houden. Als je een stukje langs de baan moet en je paard wordt enthousiast en springering is het handiger dan te moeten gaan galopperen langs de baan :-)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:07

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:08

Denk ook niet dat een galopje bij een paard leidt tot ontspanning.. zou wel raar zijn dat na duizenden jaren moeten rennen voor gevaar dat er een paard is die relaxed wordt van adrenaline opwekkend galopperen.

Maar... ik ga dus nu vooral stilstaan.. en als me dat echt niet zou lukken.. stap ik af en leid ik haar aan de hand of ga ik helemaal weg uit de situatie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:13

Mijn pony bevriest. Ook als ik in volle draf zit, en hij ziet iets. Ik voel het wel aankomen, maar mijn achterganger natuurlijk niet dus die knalde er bijna op. Nu weten we dit, dus of ik rijd een stukje voor, of ik rijd achteraan.

Maar als ie alleen spanning heeft, omdat we bv alleen buiten rijden (nog maar op hand te tellen gedaan), dan ga ik wel draven op het harde. Dat vloeit heel fijn de spanning af merk ik, en daarna kunnen we ook weer lekker stappen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:13

Picasso schreef:
Dat de stap onzuiver wordt als je teveel wil gaan regelen in die gang. Dat is zonde.

Ik vind het erger als mijn paard met een holle rug rondjes loopt te racen. Want dat is er wat er dan bij mij gebeurd.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:14

Evelijn schreef:
Denk ook niet dat een galopje bij een paard leidt tot ontspanning.. zou wel raar zijn dat na duizenden jaren moeten rennen voor gevaar dat er een paard is die relaxed wordt van adrenaline opwekkend galopperen.

Maar... ik ga dus nu vooral stilstaan.. en als me dat echt niet zou lukken.. stap ik af en leid ik haar aan de hand of ga ik helemaal weg uit de situatie.

Neen daar gaat het dan even niet om.
Maar hoe Biscaya het omschrijft gaat het paard niet lopen omdat ze stress heeft. Ze gaat lopen omdat ze jolig is. Sorry, maar jolig of niet. Als ruiter moet je wel de controle blijven houden.
En EERST zou ik proberen haar voor te zijn, voordat ze jolig wordt terug gaan stappen. Maar kan ook zijn dat ze dan iets heeft van, ik wil looopeeen. Dan zou ik ze wel adrenaline opwekkend laten galopperen. Zelf de overgang maken, en dan zelf terug de overgang naar stap maken. Zelf de controle in handen nemen, ipv hoo hoo hoo, tureluut, hoo.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:18

CP, absoluut van toepassing. Die van mij is ook introvert. Die lijkt het niet spannend te vinden om vervolgens te ontploffen als zijn emmertje vol is. Daarom denk ik ook dat de aanpak van spanning bij ieder paard anders werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:19

damian23 schreef:
Picasso schreef:
Dat de stap onzuiver wordt als je teveel wil gaan regelen in die gang. Dat is zonde.

Ik vind het erger als mijn paard met een holle rug rondjes loopt te racen. Want dat is er wat er dan bij mij gebeurd.

Ja snap ik. Ik nodig paardjes dan altijd uit om hand te volgen, overgangen, 8-tjes rijden, voltes rijden, schakelen in de draf en eventueel galop. Maar bij mij heeft de een ook een andere aanpak nodig dan de andere. Ik bedoelde alleen te zeggen als je je paard gaat tegenhouden in de stap als hij heel gespannen is, dat er dan vaak een soort van dribbelpasje of erger nog telgang kan ontstaan. Ik moet tot 10 tellen, uitademen :D en rustig aandraven en het voorgaande riedeltje afwerken als 11 jarige in zo'n staat is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:19

Ach soms wil ik best een beetje inbreng van mijn paard (zeker van mijn oudje als die spontaan gaat draven uit joligheid *\o/* ... ).... maar er is inderdaad veel verschil tussen hoe je het oplost als ze stress uit angst bijv. hebben of als ze in een jolige bui het roer over willen nemen. Dan zou ik ook eerder vooruit rijden (liefst net iets meer dan wat paard had bedacht) en daarna weer terug op mijn teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:22

In mijn hoofd zit altijd dat ik het tempo bepaal en dat brengt bij mij al een soort van rust die dan blijkbaar overgebracht wordt op paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:24

Oh ja, en ik kan er nu vaak om lachen als hij een bok (of meer) geeft. Vroeger werd ik daar onzeker, boos of zelfs angstig van. Nu is dat gewoon zo en moet hij dat blijkbaar even kwijt soms... soms piept 'ie er zelfs bij. Als ik hem dan gecontroleerd naar voren rijdt gaat het vaak wel weg en heb ik hem weer bij de les.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:25

Evelijn: inderdaad, exact wat ik bedoelde, net een tikkeltje meer dan dat ze zelf zouden doen, en dan weer zelf de overgang maken.
Bij een angstig paard niet natuurlijk. Dan vind ik dat sturen weer makkerlijker en zelf inderdaad heeeel rustig en jezelf heeeel lui maken.

Picasso dat heb ik tijdens het rijden ook, met je zit het tempo bepalen, maar op buitenrit vind ik dat dan precies moeilijker om te doen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:27

ChocooPrins schreef:
Evelijn: inderdaad, exact wat ik bedoelde, net een tikkeltje meer dan dat ze zelf zouden doen, en dan weer zelf de overgang maken.
Bij een angstig paard niet natuurlijk. Dan vind ik dat sturen weer makkerlijker en zelf inderdaad heeeel rustig en jezelf heeeel lui maken.

Picasso dat heb ik tijdens het rijden ook, met je zit het tempo bepalen, maar op buitenrit vind ik dat dan precies moeilijker om te doen haha.

Ik ook want de 11 jarige heeft een speknek en is ontzettend sterk als 'ie wil.... soms best lastig op buitenrit! :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:55

Simpelman schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb geleerd dat je ontspanning niet af kunt dwingen.
En aangezien halthouden of stilstaan een ontspanningsoefening is heeft het niet mijn voorkeur om met een nerveus of loperig paard te gaan halthouden.
Dat geldt voor stappen hetzelfde. Je doet vaak meer kwaad dan dat men goed doet in de stap.
Ook de stap is een ontspanningsoefening en als je paard gespannen is of onder je vandaan wilt lopen krijg je taktfouten als je hem tegen gaat houden.
Dus vandaar dat ik geleerd heb om de ontspanning en de rust in de draf of galop te zoeken.
Dus hoe wil je met een wakker paard dan in stap ,zonder te veel in te grijpen, die ontspanning opzoeken?

Ontspanning kun je inderdaad niet afdwingen, het is een state of mind.
Ontspanning is gebaseerd op zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en de koppelgenoot.

Wanneer het vertrouwen in één of meerdere van die factoren zwak is komt het paard in een vluchtstaat.
In vluchtstaat is ontspanning onmogelijk, wil je dan gaan stappen of stil staan dan loop je het risico dat je paard zich hiermee belemmerd voelt in zijn mogelijkheid te vluchten als nodig en daardoor nog gespannener raakt, het cumuleert.

Eenmaal in dit soort situatie aangekomen is het het beste je paard te laten bewegen, dat geeft hem een gevoel de situatie te beheersen, en je paard tijdens dat bewegen zoveel mogelijk vertrouwen te geven in jouzelf door rustig en kalm te reageren, ....tudeluu...., niets aan de hand..., in zichzelf door hem te belonen!!!!!, ook al is alles dat hij doet fout....., hij is een geweldenaar, braaaaf, en hem gelegenheid geven de omgeving te bekijken op een veilige afstand.

Wanneer je thuis je huiswerk goed gedaan hebt, dan kan je paard zijn hoofd op een commando laten zakken, in deze situatie een seconde, wat hem helpt hem om zijn adrenaline aanvoer wat te temperen.
DAT merkt hij direct, hij voelt zich dan beter, veiliger en het verhoogt zijn vertrouwen in jou.
Het paard overzetten van zijn vluchtstatus naar relatieve ontspanning duurt even, het is geen knop die je omdraaid.
Je paard heeft je steun en begrip hier nodig, rust, kalm, zelf los en ontspannen blijven, rustig praten, géén stemverheffing, niet aan de teugels gaan sjorren, laat hem zichzelf vinden, help hem.

Wanneer ik ga halthouden in zo'n situatie, heb ik hem inderdaad geleerd het hoofd omlaag te brengen. Even wachten op 'de zucht' (het uitademen) en we kunnen weer verder.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:53

@biscaya,
Ik lees dat je paard heel goed de hals strekt aan de longe, maar dat je dat niet goed lukt onder het zadel.
Wanneer je buiten stapt blijft ze rustig, ga je in draf of galop dan gaat ze vluchten.

Dit wijst zo op het eerste gezicht naar reacties op: het bereden worden, het zadel, gebrek aan balans.
Bovenstaande maakt je paard onzeker, op het moment dat je dan het tempo verhoogt gaat ze er van door, weg van haar onzekerheid.

De balans verbeter je door bij je paard het hals strekken te bevestigen in stap en draf, op rechte en gebogen lijnen.
ALLE paaarden kunnen leren hun hals te strekken onder het zadel.

Het boom van het zadel hoort achter de schouderbladen te liggen, de boom ligt heel vaak op de schouderbladen, daarmee ligt het te ver naar voren en veroorzaakt balansproblemen.
De verdere passing is misschien ook een aandachtspunt, paarden veranderen permanent.

Het bereden worden veroorzaakt mogelijk ongenoegen, onbalans of pijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:03

@simpelman: zeker punten om na te gaan..Echter geloof ik absoluut niet aan eventuele pijn..Deze merrie is overduidelijk bij pijn!..
Na haar bevalling zal ik de osteo naar haar laten kijken..
En ze kan uiteraard wel laag en lang in draf en galop..t kost haar meer moeite en dit heeft denk ik voor een groot deel met haar sensibele karakter te maken.. alleen op een bosritje is ze te wakker over t algemeen om volledig in de stretch te gaan..in de bak lukt dit vele male beter..
Balans is echter wel jarenlang een probleem geweest vandaar mijn overstap naar M de R..Een aantal jaren geleden weer..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:24

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:13

edit: Kikker is een boek zonder einde, als je denkt iets nieuws bereikt te hebben, krijg je het tegen je neus. Hij is heel expressief, maar toch wat ingenomen qua karakter. De leukste quotes die ik over hem heb gehoord:

"Geef je hem je hand, dan neemt hij je hele arm."

"Hij smeet de kleine kinders aan de ene kant van de bak eraf en ging aan de andere kant staan om ze uit te lachen."

"Sinds jij hem rijdt, is hij van een bange pony veranderd in een ontzettend dappere pony."

De laatste blijft mij het meeste bij, omdat ik niets speciaal heb gedaan hiervoor. Kikker is mijn wereldpony, mijn pony tijdens de puberteit. Wij hebben uren samen doorgebracht en ik heb zoveel geleerd van hem. Deze quote is dan ook de vreemdste voor mij, want in mijn ogen heb ik hem niet veranderd, hij heeft mij veranderd.

Ik plaats dit filmpje ivm het onderwerp 'koppelgenoten' en 'dans'. Thuis heb ik een zooitje ongeregeld. De 3 musketiers, de 3 vrijgezellen, mijn mannenbende. Volgens mij ben ik hun merrie :=

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 14:39

SheeNegro schreef:
"Sinds jij hem rijdt, is hij van een bange pony veranderd in een ontzettend dappere pony."

De laatste blijft mij het meeste bij, omdat ik niets speciaal heb gedaan hiervoor.
Kikker is mijn wereldpony, mijn pony tijdens de puberteit.
Wij hebben uren samen doorgebracht en ik heb zoveel geleerd van hem.
Deze quote is dan ook de vreemdste voor mij, want in mijn ogen heb ik hem niet veranderd, hij heeft mij veranderd.

Je paard verandert jou, wanneer je dat laat gebeuren tenminste, en dat verandert je paard en dan gaat hij aan een lang teugeltje over de kermis.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:10

Nou hebben wij 2 maal per jaar een kermis bij ons in het straat, die paardenmolen blijft toch eng hoor. Maar dat is Kikker, dat zal hij altijd blijven. Ik ga gewoon tussen hem en het gevaar lopen :(:)

Het vreemdste dat ik meemaakte? Straatwerken die net afgerond waren, enkel de riooldeksel moesten nog afgewerkt worden, met hete lucht brander. Raad eens wie er net wou gaan wandelen. :+
Flinke pony ging er toch braaf door, in volle galop. :=

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:38

DA geweest voor jaarlijkse inenting.

Khavanna was weer lekker haar ongedwongen zelf, en kwam gelijk gezellig wie is dat naar die man toe, maar Jaopie stond gereserveerd en bevroren een eindje verder in de wei "hem op te wachten". Ik had hem de halster aangedaan dus daaraan pakte ik hem vast en blokkeerde met mijn rechterhand zijn oog zodat hij de spuit niet in de hand van de DA kon zien.
Prik en klaar. Handje muesli. Brave vent.
Maar de brave vent negeerde de muesli, en wilde meteen langs mij heen en met geknepen neusgaten en platte oren achter de DA aan die het weiland al weer uit liep, de rotzak.
Dat kennen we maar al te goed van hem, dus ik bleef pal voor hem staan en klatste hem tegen de borst met TERUG. Nu wilde hij kwaad op mij worden, maar ik stuurde hem wel 20 passen achterwaarts.
Ik zag dat hij een paar keer overwoog opeens naar voren te sprinten om me overhoop te lopen, maar hij ded het steeds nét niet. Uiteindelijk gaf hij het op en liep ik achterwaarts terug naar het hek, zodra hij 1 been mijn kant op wilde verzetten liep ik weer zijn kant op met TERUG! Want ik had 'm niet uitgenodigd achter mij aan te komen. Dat deed hij dan ook wel, en ik zag dat hij in verwarring raakte door mijn plotselinge gedecideerde gedrag. Ik vertrouwde de zaak niet zodanig dat ik hem de rug toe wilde draaien, bovendien zou hij dat als uitnodigend hebben kunnen opvatten.

Nee, hij zit niet lekker in zijn vel, Jaopie, hij vertoont weer (gevaarlijk) dreig- gedrag dat we al jaren geleden hadden aangepakt en waarvan ik dacht dat te hebben ondervangen, inmiddels.
Dit wordt dagelijks de rangorde herbevestigen.
Ik zag aan zijn verwarde blik dat hij VERBAASD was dat ik zo op mijn punten stond dat zegt alles al.
Waar was ik met mijn hoofd dat ik dit niet eerder opgemerkt heb?
Maar... aan zijn houding en verwarring kan ik óók afleiden dat het voor hem nog geen uitgemaakte zaak is, dus vermoedelijk krijg ik dit weer snel hersteld.

Weer wordt weer veel beter en zachter, dus het weekeind maar weer eens de wei uit halen en stukje mee gaan rijden... eerst in de bak, eens kijken of we daarna stukje naar buiten kunnen...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 15:46

Je doet het goed @terpentijn.
Achteruit laten stappen is een héél sterk signaal van hogere rangorde.
Wegsturen is een sterk signaal van hogere rangorde.
Afblijven, opzij gaan, je niet laten benaderen.
Uit de groep sturen.

:)

Als hij je begint te accepteren dan gaat hij met zijn mond en lippen bewegen, zijn gelaat wordt minder strak, zijn oren minder stijf geprikt.

Helemaal goed is smakken, tong ietsje uitsteken, oren wat laten vallen, hoofd wat laten zakken, van je weg kijken.
Zo gauw je dit ziet stop je met je dominante druk en draai je je om en "hij zoekt het verder maar uit", jij loopt weg.
Hij mag dan nu naar je toe komen als hij tenminste die kenmerken blijft tonen, anders stuur je hem weer weg!.

Wat ook goed werkt om te bevestigen is longeren.
Kijk ook eens naar "round up".