Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:18

Danique_G schreef:
Oke, ik zal het terzijde laten maar, mijn vraag is nog niet beantwoord, is er nou verbinding met de voorhand of niet? Hebben zij nou echte verzameling of is het gewoon een beetje sloffen?

Als een paard (of dit nu academisch of klassiek of whatever) goed opgeleid wordt, SLOFT een paard NOOIT.

Als paarden dus sloffen, worden ze altijd verkeerd opgeleid in wat voor stroming dan ook.

Maar ik ga afsluiten en mijn bed (niet bit) opzoeken :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 06:41

Danique_G schreef:
Trouwens, weer iets wat me te binnen schoot, sorry als ik het verkeerd heb onthouden, het is al laat. Professor, u zei dat het gewicht van de teugels genoeg was bij de academische dressuur? Dus als dat genoeg is, dan hebben zij toch verbinding aan voorkant (excuses weet niet de juiste jargon te vinden)? Verder weet ik even niet uit me woorden te komen, misschien dat het zo wel lukt.

Ben hier wel een beetje vreemd geciteerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 06:47

cherie78 schreef:
Ik vraag me dan wel weer af, waarom een paard NIET na zou geven aan een lange teugel of bij het halsstrekken.

Om door te blijven hobbelen met een paard wat zich vasthoudt in kaak en nek lijkt mij niet zo verstandig.

De aangewezen manier om het paard te laten nageven in kaak en nek is gewoon de oefeningen rijden die daar voor uitermate geschikt zijn.

Voor de hals; op de goede manier hals laten strekken
Voor de nek; stelling vragen
Voor de kaak; het zo beroemde "bit laten afkauwen"

Het is jammer voor u cherie78, dat u de grondprincipe van het rijden in uw opleiding niet begrepen heeft, of verkeerd geleerd heeft.
En u blijft het maar vekeerd begrijpen willens en wetens, omdat dit allemaal al vele malen helaas ter vergeefs u uitgelegd is, en nog haalt u kauwen en afkauwen door elkaar.
En wanneer u niet weet wat een halve ophouding doet en waarom deze gegeven wordt, en er weer over doorzeurt telkens weer dan ligt het niet aan de intelligentie van de andere topic deelnemers maar zou maar eens meer gaan nadenken waarom toch in elke tak van de rijsport met halve ophoudingen gewerkt word -:)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 07:56

DaniqueG: het gaat om de soort van verbinding die uitmaakt of het paard zijn lichaam goed kan gebruiken.

in de AR worden de paarden op een los/vast manier gereden. dwz dat ze in principe los gelaten worden van voren ('teugelgewicht'), totdat er een 'ophouding' gemaakt wordt waarbij dan de stang wordt aangenomen en 'over de oren' een ophouding wordt gemaakt. zoals je in de western sport ook ziet, ongeveer.

alleen in de western sport betekent het dat het paard iets moet veranderen (dat heeft iemand me zo uitgelegd, niet mijn woorden!) en niet 'verzamelen'.

in de AR noemen ze dit 'verzamelen'.

maar verzameling rijd je niet op het bit alleen en een halve ophouding is in de klassieke rijkunst altijd een samenwerking van zit, been en hand.

daarbij is deze manier van contact houden de reden dat de paarden niet van achteren naar voren en weer naar achteren in verbinding staan. om de eenvoudige reden dat de verbinding hand, been en zit er niet altijd is. en als er dan verbinding wordt gezocht, ontbreken de andere onderdelen van de 'halve ophouding' weer.

ander nadeel: het paard leert zo nooit de hand te vertrouwen.

ik kan hier nog wel meer over uitwijden, maar ik moet zo lesgeven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:43

om terug te komen op de opmerking van pien_2010 (op verzoek):

een paard gaat compenseren in zijn lijf als hij niet op de juiste manier wordt gereden.
dus als jij hem aan het begin van de training volkomen loslaat, is ie al aan het compenseren in zijn lijf. dat levert dus spierspanning op om jou te dragen (rugspieren komen er niet bij, achterhand komt er niet bij) en die spanning neemt een paard dus mee in de training.

als je het paard op de juiste manier (!) in de houding rijdt, zijn die problemen weg, omdat het paard dan meteen ontspannen en actief en 'op vier benen' stapt.

verder is het ook een mentale focus die het paard meteen met de aandacht bij het werk zet. (afgelopen weekend zelf het verschil even mogen meemaken, ik stap dus niet meer weg na het opstijgen zonder het paard durchs Genick te hebben)

let wel: we hebben het niet over het paard 'rond' rijden, diep of laag instellen enz.

pien_2010

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:53

Bedankt Quadripes. Dit antwoord wist ik wel (ook al kan ik het niet zo mooi verwoorden) als het gaat om het rijden in algemene zin maar dat zelfs instappen al zo nauw komt dat wist ik niet. Die mentale focus opmerking vind ik trouwens ook een goed aspect ervan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:11

cherie78 schreef:
Ik vraag me dan wel weer af, waarom een paard NIET na zou geven aan een lange teugel of bij het halsstrekken.

Om door te blijven hobbelen met een paard wat zich vasthoudt in kaak en nek lijkt mij niet zo verstandig.

De aangewezen manier om het paard te laten nageven in kaak en nek is gewoon de oefeningen rijden die daar voor uitermate geschikt zijn.

Voor de hals; op de goede manier hals laten strekken
Voor de nek; stelling vragen
Voor de kaak; het zo beroemde "bit laten afkauwen"

Hoe wil u dat bereiken zonder met teugelhulpen te rijden en oefeningen? U schrijft tegen al uw eigen schrijven en rijden in. U schrijft ineens geheel anders, met uw quotenen naschrijven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:24

intressant onderdeel, teugel gewicht, ik rij de paarden ook op teugel gewicht, dar er in de AR dan met een los vaste verbinding, en met de kandare gereden word is mij wat vreemtom zo vroeg tijdig daar mee gereden word, echter vind ik teugel gewicht wel belangrijk, ik ben wel benieuwd zoals een bij quadripes hoeveel er in de hand is op het moment van ontspanning en verbinding, want teugel gewicht is toch het geen waar we naar toe willen, in de franse school is er ook verbinding met door hangende teugel, en het stokjes fenomeen kan ook met alleen teugel gewicht als de schouder, eleboog, pols maar los genoeg zijn en mee gaan in de juiste beweging en begrenzing.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:50

bij totale ontspanning en verbinding heb je dus een verende verbinding tussen mond van het paard en je hand waarbij je contact hebt met de trens die je heel lichtjes in je hand kunt voelen en waardoor je heel snel voelt of het paard nog in de juiste houding (het juiste evenwicht) gaat of niet. dus het mag niet aan voelen alsof je 'niets' in je hand hebt want dat is een dood contact.

en wat ik nog wou aanvullen: dat is voor mij 'rijden met teugelgewicht'.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-04-11 13:25, in het totaal 3 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:50

cherie78 schreef:
orienta schreef:
Ow nee jouwe niet sorry helemaal vergeten

Geeft niet, hoor :D jij kon ook niet weten, dat beide Cob's tot de top van Europa behoren ;)

Echt?!
Waar kan ik dat zien?
dan komen ze vast wel veel in het nieuws zeg! :O

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:16

Citaat:
en het stokjes fenomeen kan ook met alleen teugel gewicht als de schouder, eleboog, pols maar los genoeg zijn en mee gaan in de juiste beweging en begrenzing.

Vind ik klinkklare onzin, dit gezegde, omdat de uitdruk van de stokjes komt van de Nederlandse Militaire school, en die reden niet vanuit de de elleboog, alleen vanuit de vingers en pols.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 13:42

kan zo zijn dat u dat onzin vind en dat de uitdrukking daar weg komt, neemt niet weg dat teugel gewicht een doelstelling is, dat een door hangende teugel per defenitie niet wil zeggen dat er geen verbinding is en dat het stakjes verhaal heel snel te veel druk creerd

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:43

Moll schreef:
kan zo zijn dat u dat onzin vind en dat de uitdrukking daar weg komt, neemt niet weg dat teugel gewicht een doelstelling is, dat een door hangende teugel per defenitie niet wil zeggen dat er geen verbinding is en dat het stakjes verhaal heel snel te veel druk creerd

Er wordt al veel te veel met teveel druk rondgereden in het duits Klassieke.
De handen ziet men al veel te veel met de duimen naar het bit toegedraaid.
En dat is echt geen lichte verbinding, die lichte verbinding zit meestal alleen maar tussen de oren van de ruiter.

En zoals de frans-klassieke methode laat zien, verbinding met een doorhangende teugel, is imo de enige juiste verbinding tussen ruiter en paard.
Uit het frans-klassieke komt ook het "langzame" tempo vandaan.
Doelsteling achter dit "langzame" tempo is dat een paard de tijd krijgt om zijn passen af te maken.
Plus dat de tijd, dat een been op de grond staat "langer" is, waardoor kracht al als vanzelf getraind wordt.
Paarden ontspannen ook veel vlugger.

Het duits-klassieke stamt natuurlijk ook van het frans-klassieke af ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:49

Moll schreef:

Daar schrijf ik niet over, maar de elleboog en schouder dat is veel te grof.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:50

cherie78 schreef:
[

Er wordt al veel te veel met teveel druk rondgereden in het duits Klassieke.
De handen ziet men al veel te veel met de duimen naar het bit toegedraaid.
En dat is echt geen lichte verbinding, die lichte verbinding zit meestal alleen maar tussen de oren van de ruiter.

En zoals de frans-klassieke methode laat zien, verbinding met een doorhangende teugel, is imo de enige juiste verbinding tussen ruiter en paard.
Uit het frans-klassieke komt ook het "langzame" tempo vandaan.
Doelsteling achter dit "langzame" tempo is dat een paard de tijd krijgt om zijn passen af te maken.
Plus dat de tijd, dat een been op de grond staat "langer" is, waardoor kracht al als vanzelf getraind wordt.
Paarden ontspannen ook veel vlugger.

Het duits-klassieke stamt natuurlijk ook van het frans-klassieke af ;)

Het enige wat ik hierover kan schrijven is dat men duidelijk kan lezen dat u de klok heeft horen luiden, maar geheel niet weet wat een klepel is en wat deze doet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 17:06

cherie78, sorry hoor maar wat je nu schrijft slaat zoals gewoonlijk weer nergens op. Een paard wordt echt niet soepeler of gaat echt niet beter ondertreden als het tempo langzaam ligt net zoals een paard dat niet doet als het tempo te hoog ligt. Het heeft te maken met activiteit, dán kan een paard pas zijn passen afmaken. Activiteit/impuls zijn de sleutelwoorden voor de gangen, zonder die activiteit kom je nergens want dan is er geen sprake van aanleuning, juiste takt en losheid. Het paard valt uit elkaar of kropt in elkaar (uit elkaar bij laag tempo en kropt in elkaar bij een te hoog tempo).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:24

Professor schreef:
Danique_G schreef:
Trouwens, weer iets wat me te binnen schoot, sorry als ik het verkeerd heb onthouden, het is al laat. Professor, u zei dat het gewicht van de teugels genoeg was bij de academische dressuur? Dus als dat genoeg is, dan hebben zij toch verbinding aan voorkant (excuses weet niet de juiste jargon te vinden)? Verder weet ik even niet uit me woorden te komen, misschien dat het zo wel lukt.

Ben hier wel een beetje vreemd geciteerd.

Dat zou kunnen, maar het was niet als citaat bedoelt.
Dankuwel voor uw heldere uitleg quadripes.
Cherie, weet u trouwens zeker dat het kilo's waren en geen Newton's? Vind ik alsnog veel maar 200 a 300 kilo is abnormaal. Dat zou beteken dat als ik op 2 teugels rijd een kracht uitoefen van 50 kilo (gewicht van de teugels terzijde). Dat is ongeveer even veel als ik zelf weeg. Ik denk dat ik mijn eigen krachten weer eens niet ken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:35

klassieke dressuur heeft niet met teveel tempo rijden te maken, kijk maar naar de spaanse rijschool in wenen. dat is puur klassiek en je kunt niet zeggen dat die paarden door de baan worden gejaagd.

iedereen die een paard voortdurend over of onder zijn tempo rijdt, heeft niets begrepen van de klassieke principes. of dat nou duits of frans klassiek is, maakt niet uit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:15

Het is mij opgevallen dat in Nederland op wedstrijden duidelijk over het tempo gereden word, heb enkele filmpjes gezien van hier op bokt en daar rijdt men SB voor mij in een Arbeidsdraf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:18

En hoe word er op dit topic gedacht over "Engelsdraven" ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:23

xmarliez schreef:
cherie78, sorry hoor maar wat je nu schrijft slaat zoals gewoonlijk weer nergens op. Een paard wordt echt niet soepeler of gaat echt niet beter ondertreden als het tempo langzaam ligt net zoals een paard dat niet doet als het tempo te hoog ligt. Het heeft te maken met activiteit, dán kan een paard pas zijn passen afmaken. Activiteit/impuls zijn de sleutelwoorden voor de gangen, zonder die activiteit kom je nergens want dan is er geen sprake van aanleuning, juiste takt en losheid. Het paard valt uit elkaar of kropt in elkaar (uit elkaar bij laag tempo en kropt in elkaar bij een te hoog tempo).

Zoals gewoonlijk :o :D ;)

Ik denk, dat je nog niets werkelijk gelezen hebt, van wat ik geschreven heb 8-)

Hoe denk jij "activiteit" te verkrijgen?
Bij mijn weten, alleen maar bij een paard wat echt aan/voor het been is.
Wat reageert op zit/gewichtshulpen.

En als dat éénmaal goed voor elkaar is, is er "aanleuning", is er verbinding.
Dan is DENKEN DOEN, dan is er pas werkelijk een twee-éénheid tussen ruiter en paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:32

Professor schreef:

Staan/zit, Staan/zit

Ontlasten van een diagonaal ;)

Nu heb ik uit betrouwbare bron, dat sommigen dat lichtrijden niet goed vinden voor het paard.

Die gaan gelijk doorzitten zodra in draf wordt overgegaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:41

Professor schreef:
Moll schreef:

Daar schrijf ik niet over, maar de elleboog en schouder dat is veel te grof.

dat ben ik gedeeltelijk met u eens, echter is het in mijn beeld/denkwijze onlosmakelijk verbonden met elkaar, wanneer de 2 boven genoeden vast staan is de hand gegarendeert te hard .

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:54

Professor schreef:

Ontlast de rug,mits goed uitgevoerd,neerploffen en handen meenemen vaak te zien.
Indien niet goed uitgevoerd stoort het de tact,goed uitgevoerd kan het meer impuls geven en
tempocontrole zonder tactverlies makkelijker te bereiken.
Jonge paarden altijd beginnen met lichtrijden.Jonge ruiters leren meegaan met de beweging.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:16

piepenfiets schreef:
Professor schreef:

Ontlast de rug,mits goed uitgevoerd,neerploffen en handen meenemen vaak te zien.
Indien niet goed uitgevoerd stoort het de tact,goed uitgevoerd kan het meer impuls geven en
tempocontrole zonder tactverlies makkelijker te bereiken.
Jonge paarden altijd beginnen met lichtrijden.Jonge ruiters leren meegaan met de beweging.

Dan ben je één van de weinige voorstanders van lichtrijden.

Tempo-controle is veel minder te realiseren met lichtrijden dan met doorzitten.
Met doorzitten werkt de zit veel beter door ;)

Of je moet tempo-controle oplossen met "hand"