Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:28

Iets te goed Starbreeze.. _O-
Ze kan de stretch maar t vergt van haar heel veel..Het zal nooit haar sterkste punt worden..Haar alertheid en t feit dat ze de alpha is in de groep werken daar niet aan mee..
Gelukkig krijg ik haar wel goed in de stretch aan longe en als ik met haar aan de hand werk..
Na haar bevalling zal ik haar ook een goed Door de osteo laten nakijken.. Het blijft een hyper gevoelig paard daar zal ik altijd rekening mee moeten houden..
A.k zaterdag weer les..we blijven hameren op de ontspanning..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:29

La pucelle er stond een foto en dat heb ik gemist, vind ik jammer. ;)

Mijn ding met te frisse paarden is ook weer afhankelijk van de situatie, met de 2 merries moest ik gaan stappen. Zelf gewoon lange teugel. De jonge merrie kwam eigenlijk nooit te heet. Die mocht wel beetje heter zijn geweest.
Met de hengst mag het net niet, dan wordt hij springerig. Gewoon gas erop en rijden. Veel figuren rijden en echt uitdrukkelijk gaan sturen. Raar maar waar het laatste helpt hem enorm de aandacht erbij te houden.

Ik ben trots op mijn hengst vandaag. Wij hebben een speelmoment ingelast vandaag.
Ik vond hem beetje te brutaal de vorige keer, dus wel zweepje meegenomen. Aan de longe liep hij me ook voorbij iedere keer.
Dus vandaag in het speelmoment puntjes op de i gezet. Als hij niet stopte, of afdraaide terwijl ik duidelijk hem de andere kant opstuurde met mijn lichaam, kreeg hij een beet van de zweep. 2 keer moeten doen. Daarna was hij al niet meer brutaal.
Er lag een bal in de paddock, paar keer zijn richting uitgesmeten, vond hij beetje spannend. En liep er wat rondjes om, maar echt spelen ermee deed hij niet.
En dan sluiten we zoals gewoonlijk af dat hij me volgt, in kader van uitstappen.
En bedacht opeen ik neem die bal weer even. Vond hij beetje eng. Maar hij liet braaf hem aanraken met de bal. En dat terwijl hij los stond. Rechtom liep hij eerst ervandoor. Maar hij kwam terug en liet hem gewoon aanraken, bal zelfs laaten kaatsen!
En dan de kers op de taart! Hij loopt niet graag door de plassen. Dus ik laat hem volgen, regelrecht naar een plas. Sta ik de plas, en hij komt er gezellig bij. En opeens gaat hij zich rollen, in die plas! Haha
En dat voor het paard die niet rolde als er iemand hem zag! Hij wachte altijd tot niemand meer aan de rand van de paddock stond, en nu ging hij liggen voor mijn voeten.
Voor veel mensen niet heel speciaal, maar voor dit paard en dus mij ook fantastisch! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:34

Heerlijk jouw verhaal ChocooPrins! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:42

CP heerlijk dat ie dat nu gewoon doet met jou erbij!
Genieten kan zo makkelijk zijn als je het maar wilt zien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:48

Ja was stiekem beetje ontroerd :'). Had het eerst niet goed door. Hij ging door zijn achterbenen, dacht eerst dat hij zich pijn had gedaan. Haha!
Ik was altijd iemand die graag reedt, maar nu ik even niet rij heb ik zoveel plezier terug gevonden.
Ik moest voordien altijd te veel. Ik moest rijden, door weer en wind, ik moest trainingsschema's opstellen, moest me bewijzen dat ik het kon, ik mocht niets verkeerd doen, ik mocht niet bang zijn, terwijl ik wel een mieperd ben O:) . Gaf, nu achteraf gezien, te veel stress. Ben nu blijer met mijn paard dan ooit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:51

Cp +:)+ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:54

Mooi en daar gaat het uiteindelijk om! Ik moest ook altijd veel van mezelf: scoren, niet minder dan twee wp per proef, de beste spullen, eerste worden etc etc etc.... Gaf me dat voldoening? Ik dacht van wel, maar niets is minder waar. :r Nu hoef ik niet meer en het gaat beter dan ooit.... omdat ik niet meer 'moet' van mezelf.... *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-15 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:55

Wat fijn Chocoprins! Alles heeft een reden denk ik wel eens :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:58

Mooi verhaal Chocopprins.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:02

Superleuk zeg, chocoprins! Ik vind dat wel bijzonder hoor, dat hij in een plas gaat rollen, haha, +:)+

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:06

Jenny dat zeggen ze he... Denk dat daar waarheid in zit. Hij was misschien wat ik nodig had. Ik was echt bezig in mijn hoofd om te stoppen met de paarden, was altijd iets. En ik nooit tevreden.

Pocca_locca. Heeel bijzonder, er was nochtans genoeg plaats ernaast haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:07

Super leuk om te lezen choco, zeker met het andere topic in het achterhoofd.
Je hebt al geweldig veel bereikt :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:14

Sizzle schreef:
Super leuk om te lezen choco, zeker met het andere topic in het achterhoofd.
Je hebt al geweldig veel bereikt :)

Absoluut! Maar het is nog maar een maandje dat ik berust ben in het feit niet te sleutelen aan het rijden. Was nog aan het denken, en zijn spieren gaan wegvallen en dit en dat. Haha.
Heb het er moeilijk mee gehad, maar nu ben ik eindelijk relax! Zelfs nog niet meteen de zadelpasser gecontacteerd, ga nog even wachten. Wil niet hervallen haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:16

Gewoon van het moment genieten :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:16

Sizzle schreef:
Gewoon van het moment genieten :)

Juist! :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:35

Goed om te horen CP, geniet van je paard!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:17

CP, inderdaad lekker genieten. Er hoeft niks. En ik herken het wel, je valt soms wel eens in je oude patroon. Voorheen vond ik het dus niks om mijn paard een dag stil te zetten. Maar wie doe ik daar een plezier mee? Hij vindt het vast niet erg om een dag in de paddock te lummelen en zijn buik vol te eten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 10:18

Anoniem schreef:
Ik heb geleerd dat je ontspanning niet af kunt dwingen.
En aangezien halthouden of stilstaan een ontspanningsoefening is heeft het niet mijn voorkeur om met een nerveus of loperig paard te gaan halthouden.
Dat geldt voor stappen hetzelfde. Je doet vaak meer kwaad dan dat men goed doet in de stap.
Ook de stap is een ontspanningsoefening en als je paard gespannen is of onder je vandaan wilt lopen krijg je taktfouten als je hem tegen gaat houden.
Dus vandaar dat ik geleerd heb om de ontspanning en de rust in de draf of galop te zoeken.
Dus hoe wil je met een wakker paard dan in stap ,zonder te veel in te grijpen, die ontspanning opzoeken?

Ontspanning kun je inderdaad niet afdwingen, het is een state of mind.
Ontspanning is gebaseerd op zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en de koppelgenoot.

Wanneer het vertrouwen in één of meerdere van die factoren zwak is komt het paard in een vluchtstaat.
In vluchtstaat is ontspanning onmogelijk, wil je dan gaan stappen of stil staan dan loop je het risico dat je paard zich hiermee belemmerd voelt in zijn mogelijkheid te vluchten als nodig en daardoor nog gespannener raakt, het cumuleert.

Eenmaal in dit soort situatie aangekomen is het het beste je paard te laten bewegen, dat geeft hem een gevoel de situatie te beheersen, en je paard tijdens dat bewegen zoveel mogelijk vertrouwen te geven in jouzelf door rustig en kalm te reageren, ....tudeluu...., niets aan de hand..., in zichzelf door hem te belonen!!!!!, ook al is alles dat hij doet fout....., hij is een geweldenaar, braaaaf, en hem gelegenheid geven de omgeving te bekijken op een veilige afstand.

Wanneer je thuis je huiswerk goed gedaan hebt, dan kan je paard zijn hoofd op een commando laten zakken, in deze situatie een seconde, wat hem helpt hem om zijn adrenaline aanvoer wat te temperen.
DAT merkt hij direct, hij voelt zich dan beter, veiliger en het verhoogt zijn vertrouwen in jou.
Het paard overzetten van zijn vluchtstatus naar relatieve ontspanning duurt even, het is geen knop die je omdraaid.
Je paard heeft je steun en begrip hier nodig, rust, kalm, zelf los en ontspannen blijven, rustig praten, géén stemverheffing, niet aan de teugels gaan sjorren, laat hem zichzelf vinden, help hem.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:22

Anoniem schreef:
Juist niet gaan stappen. Als een paard te voorwaarts is bouw je juist in stap alleen maar spanning op.
Je kunt je paard beter meteen aan het werk zetten, draven en galoperen maaaaaaar, wel in jouw tempo. En lekker veel tempowisselingen en overgangen rijden.

Ik denk dat het heel erg per paard verschilt welke aanpak het best werkt. Voor mijn paard werkt aan het werk zetten, draven en galopperen, tempowisselingen averechts. Dan wordt hij alleen maar drukker en heb ik heel veel moeite om die spanning af te laten vloeien. Dan ben ik alleen maar aan het vechten. Ik ga ook stappen en probeer in die stap de rust weer terug te laten komen. Meestal ga ik dan even stil staan en praat tegen hem en aai hem over de hals. Als hij dan iets is bedaard ga ik stappen en werk wel steeds naar het stretchen toe. Hij moet dan weer even in the zone komen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:23

Verdorie jullie gaan hard! :wow:
Ik wou nog vertellen over Tikje hoe hij de enge wereld ziet, maar dat onderwerp ligt al meer dan 10 pagina's terug _O-

Ach, dan ga ik maar stallen mesten.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:24

Ben het wel met Gast5428 eens wbt het stappen op een te gespannen paard: de stap is zomaar 'verkloot' als je daar mee gaat zitten prutsen. Beter lekker gaan draven, overgangen rijden om de spanning te laten afvloeien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:25

Sheenegro, een lekkere nabrander kan ook leuk zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:25

SheeNegro schreef:
Verdorie jullie gaan hard! :wow:
Ik wou nog vertellen over Tikje hoe hij de enge wereld ziet, maar dat onderwerp ligt al meer dan 10 pagina's terug _O-

Ach, dan ga ik maar stallen mesten.. :')

Wil je de mijne ook doen? Kan ik blijven lezen. :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:26

Hoezo verkloot? Wat bedoel je daar mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:26

damian23 schreef:
Hoezo verkloot? Wat bedoel je daar mee?

Dat de stap onzuiver wordt als je teveel wil gaan regelen in die gang. Dat is zonde.