Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:19

De stap verbeteren is ontzettend moeilijk. Het is voor de meesten al moeilijk genoeg om de natuurlijke stap zo te houden, laat staan te verbeteren. Ik probeer hem zo goed mogelijk te houden en zelfs iets te verbeteren, door te zoeken naar het juiste tempo voor mijn paard waarin het meest goed zijn voeten af kan wikkelen en toch goed naar voren actief naar de hand toe stapt. Dus zeker niet een te hoog tempo, maar wel goed aan elkaar gereden zodat hij aanleuning durft te nemen op de hand en de beweging door zijn lijf laat vloeien ( dus met losgelaten rug).

Trouwens, ik ben wel een beetje jaloers op de mensen die meer tijd hebben, maar ik heb die dus niet en daardoor lijkt het misschien dat ik af en toe alleen maar even kom binnenvallen, maar meelezen blijf ik wel gewoon doen. Dus ergens ben ik er wel bij.

En o ja, Professor, hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag. Een mijlpaal. *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:32

Idra schreef:
Professor: is dat ook de reden waarom je een stap moeilijk (of niet) kan verbeteren door training, terwijl dat in galop en vooral in draf wel kan?

Concreet zit ik met een van nature heel slecht stappend paard (ook in de wei stapt hij in of amper een halve voet over) en ik slaag er dus niet in hem zo voor te stellen dat hij een goede middenstap laat zien. Het kader verruimt wel, maar de beenzetting is niet zoals het voorgeschreven staat. Hij stapt in, niet over.
In proeven leidt dit steevast tot 5'en op de middenstap en 4'en op de uitgestrekte stap. En dan kelderen je punten behoorlijk, gezien de stap (terecht) dubbel telt.

Hoe eerlijker men rijdt, dus in de stap meer oefeningen rijdt word de stap beter,
Kom net terug van les, een paard dat een hoefbreedte achter de voorhoeven stapte gaat nu ruim een hoefbreedte over de afdruk van het voorbeen.
Het probleem is dat men 80% draaft en voor galop ca. 15% de tijd neemt maar voor de stap slechts 5%.
Wanneer men de stap leert verkorten en verruimen net zoals bij galop en draf dan komt de stap eruit.
Maar men dient meer aan de stap of beter gezegd in de stap te werken, wanneer men rond zich erom kijkt beginnen ze met een paard aan een langeteugel zonder het paard daarbij Durchs Genick te rijden, wat al een oorzaak is van de verstijving van de spieren die men voor stap nodig heeft.
Also is het lariekoek dat de stap niet verbeterd worden kan. Bewijzen heb ik te over.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:42

Idra schreef:
Ik ben het met je eens in de zin dat de kwaliteit van de stap de kwaliteit van je training weerspiegelt, een slecht getraind paard dat spanning in de rug vertoont kan bijvoorbeeld niet goed stappen (je ziet veel GP-paarden in telgang stappen bijvoorbeeld), maar een paard dat van nature al een slechte stap heeft, kan je die stap verbeteren door training? Dat vind ik nog iets heel anders eigenlijk...

De telgang onstaat meestal door verkeerde stap training en een paard van voor naar achteren rijden juist paarden die een langestap van nature hebben neigen dan veel sneller in telgang te gaan.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 20:47

weer wat geleerd :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:46

Professor schreef:
Hoe eerlijker men rijdt, dus in de stap meer oefeningen rijdt word de stap beter,
Kom net terug van les, een paard dat een hoefbreedte achter de voorhoeven stapte gaat nu ruim een hoefbreedte over de afdruk van het voorbeen.
Het probleem is dat men 80% draaft en voor galop ca. 15% de tijd neemt maar voor de stap slechts 5%.
Wanneer men de stap leert verkorten en verruimen net zoals bij galop en draf dan komt de stap eruit.
Maar men dient meer aan de stap of beter gezegd in de stap te werken, wanneer men rond zich erom kijkt beginnen ze met een paard aan een langeteugel zonder het paard daarbij Durchs Genick te rijden, wat al een oorzaak is van de verstijving van de spieren die men voor stap nodig heeft.
Also is het lariekoek dat de stap niet verbeterd worden kan. Bewijzen heb ik te over.

Ik ben er van overtuigd dat dit verhaal klopt, ik begrijp alleen niet dat als je begint met lange teugel zonder Durch Genick te rijden dat dan de spieren verstijven die men voor stap nodig heeft en dat dit niet zo is als je durch genick stapt.
Ik schrik er eerlijk gezegd ook wel van want met alle goede bedoelingen tegenover mijn paard (en dus onkunde zo lees ik nu) stap ik op mijn paard waarna ze een rondje met lang teugeltje mag stappen, waarbij ze even mag rond kijken naar hoe de bouw gevorderd is bij de buren b.v op dit moment, alvorens we beginnen. :(:)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:54

pien_2010 schreef:
Professor schreef:

Ik ben er van overtuigd dat dit verhaal klopt, ik begrijp alleen niet dat als je begint met lange teugel zonder Durch Genick te rijden dat dan de spieren verstijven die men voor stap nodig heeft en dat dit niet zo is als je durch genick stapt.
Ik schrik er eerlijk gezegd ook wel van want met alle goede bedoelingen tegenover mijn paard (en dus onkunde zo lees ik nu) stap ik op mijn paard waarna ze een rondje met lang teugeltje mag stappen, waarbij ze even mag rond kijken naar hoe de bouw gevorderd is bij de buren b.v op dit moment, alvorens we beginnen. :(:)

Een lange teugel is wel goed, hoor.
Daar is zelfs prof van overtuigd.

Professor schreef:
Zooist schreef:
Ik vind het zo dwingerig klinken :j

Dan weet u de betekenis geheel niet.
Het paard dient na te geven in kaak en nek, daardoor komt het paard in de houding, de bovenlijn van de hals word gebogen.
Een paard dat niet in de houding gereden word, verslijt 20% meer als een paard dat wel in deze houding gereden word.
Het heeft niets met de oprichting te maken, tenmiste direct, aangezien deze houding ook bij een lange teugel er moet zijn.
Dus bij het hals laten strekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:01

Ik vraag me dan wel weer af, waarom een paard NIET na zou geven aan een lange teugel of bij het halsstrekken.

Om door te blijven hobbelen met een paard wat zich vasthoudt in kaak en nek lijkt mij niet zo verstandig.

De aangewezen manier om het paard te laten nageven in kaak en nek is gewoon de oefeningen rijden die daar voor uitermate geschikt zijn.

Voor de hals; op de goede manier hals laten strekken
Voor de nek; stelling vragen
Voor de kaak; het zo beroemde "bit laten afkauwen"

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:15

cherie78 schreef:
Professor schreef:

Een lange teugel is wel goed, hoor.
Daar is zelfs prof van overtuigd.

[/quote]

Dat is dus niet waar Cherie dat zelfs de professor hiervan overtuigd is, als je namelijk goed leest maakt de professor een onderscheid tussen lange teugel stappen durch genick :+ en lange teugel niet durch genick :n Dus jouw conclusie klopt niet. Het gaat juist om dat durch genick. En dat verschil blijkt juist veel uit te maken. Vandaar mijn vraag c.q opmerking.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:19

Geloof wat je wil geloven ;)

Wat betekent volgens jou dan de term "durch's genick"

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:21

cherie78 schreef:
Ik vraag me dan wel weer af, waarom een paard NIET na zou geven aan een lange teugel of bij het halsstrekken.

Om door te blijven hobbelen met een paard wat zich vasthoudt in kaak en nek lijkt mij niet zo verstandig.

De aangewezen manier om het paard te laten nageven in kaak en nek is gewoon de oefeningen rijden die daar voor uitermate geschikt zijn.

En dat doet een paard allemaal alleen in de wei ook???

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:39

Professor schreef:
cherie78 schreef:

En dat doet een paard allemaal alleen in de wei ook???

Tuurlijk, professor :j want in de wei houdt een paard zijn nek en kaak niet vast :')

Er is daar geen ruiter die "dressuur" rijdt /3

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:48

cherie78 schreef:
Tuurlijk, professor :j want in de wei houdt een paard zijn nek en kaak niet vast :')

Dat een paard z'n nek en kaak niet vasthoudt, betekent niet dat ie z'n nek en kaak dus los laat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:53

orienta schreef:
Ow nee jouwe niet sorry helemaal vergeten

Geeft niet, hoor :D jij kon ook niet weten, dat beide Cob's tot de top van Europa behoren ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:54

Goh Cherie, wat leuk, ze lopen dus internationaal?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:54

clarence schreef:
cherie78 schreef:

Dat een paard z'n nek en kaak niet vasthoudt, betekent niet dat ie z'n nek en kaak dus los laat.

Dat impliceert wel wat anders ;)

En het ligt ook nog eens aan je referentie-kader :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:56

setteke schreef:
Goh Cherie, wat leuk, ze lopen dus internationaal?

Dank je, setteke :)

Ze lopen en gaan internationaal :j welliswaar niet in de reguliere wedstrijdsport :') maar het rijden op zich werd ook beoordeeld :j

Maar het was niet zoveel boeiend's hoor, een rubriek "bestgaand" :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:17

Wedstrijd vrijlopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:19

Professor schreef:
Wedstrijd vrijlopen.

Meer een wedstrijd "vrijdenken" :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:26

Trouwens, weer iets wat me te binnen schoot, sorry als ik het verkeerd heb onthouden, het is al laat. Professor, u zei dat het gewicht van de teugels genoeg was bij de academische dressuur? Dus als dat genoeg is, dan hebben zij toch verbinding aan voorkant (excuses weet niet de juiste jargon te vinden)? Verder weet ik even niet uit me woorden te komen, misschien dat het zo wel lukt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:48

Danique_G schreef:
Trouwens, weer iets wat me te binnen schoot, sorry als ik het verkeerd heb onthouden, het is al laat. Professor, u zei dat het gewicht van de teugels genoeg was bij de academische dressuur? Dus als dat genoeg is, dan hebben zij toch verbinding aan voorkant (excuses weet niet de juiste jargon te vinden)? Verder weet ik even niet uit me woorden te komen, misschien dat het zo wel lukt.

En dan te bedenken, dat veel paarden zo'n 2 à 3 kilo moeten verduren in de mond ;( als ze "geluk" hebben

Waarom zou een paard dan "nageven", denk je :(

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:52

Volgensmij is dat bij een normaal bit dan ook zo, als ik dat dan een beetje natuurkundig bekijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:06

Danique_G schreef:
Volgensmij is dat bij een normaal bit dan ook zo, als ik dat dan een beetje natuurkundig bekijk.

Ik wilde net mijn antwoord nog aanpassen.
Ik was een paar nullen vergeten.
De druk is ongeveer 200 à 300 kilo.

Ik kan me voorstellen dat sommige bitten nog meer "druk" geven.

Hier is een studie naar geweest in St Petersburg.
Ook een studie in Denemarken bij jonge, onbeleerde paarden.

Getrainde paarden "verdragen" nog meer druk, terwijl men eigenlijk zou verwachten dat de "druk" minder zou worden bij het verder opleiden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:08

200 a 300 kilo?
Waarvan? Zo dik ben ik niet!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:12

Danique_G schreef:
200 a 300 kilo?
Waarvan? Zo dik ben ik niet!

Van het bit en zo dik is het bit niet.
De zgn "zachte hand" geeft al een druk van 120 tot 150 kilo in de paardenmond.

Maar dit is een hele andere discussie. En hoort niet in een "klassiek" topic thuis.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:15

Oke, ik zal het terzijde laten maar, mijn vraag is nog niet beantwoord, is er nou verbinding met de voorhand of niet? Hebben zij nou echte verzameling of is het gewoon een beetje sloffen?