Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:57

Anoniem schreef:
Pocca Locca, je bent wel erg aanvallend met je opmerkingen.

Laat mij het toelichten:

Ik kijk niet neer op manegeruiters, dat is een aanname. Ik wil alleen met die foto aangeven dat ik wel degelijk rij ervaring heb. Steeds werd mij gevraagd om met bewijzen te komen en of ik kan onderbouwen met wat ik schrijf. Dus met deze foto waarop ik mijzelf toch aardig bloot geef (figuurlijk dan hé) geef ik een stukje van mijn identiteit prijs.

En met mijn opmerking geef ik aan dat er een verschil is met rijden op de manege en met rijden op hoger nivo. Heel fijn dat jij op de manege met meerdere paarden hebt gereden maar als ik voor mijzelf spreek is rijden op de manege een ander kaliber dan een jarenlange ervaring in de (wedstrijd) sport en het opleiden van jonge paarden.
Dus nogmaals, ik heb niets tegen manegeruiters. Ik ben ooit zelf er ook één geweest. :D

Ja, dit is rechtpraten wat krom is, mij hoef je niks wijs te maken...
Mijn reactie is niet aanvallend, het is verdedigend, en een reactie op jouw poging om zijdelings eventjes verdeeldheid te zaaien waar eenheid en respect groeit tussen paardenmensen van verschillende pluimage.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 20:00

SSSST.
Laat rusten.
Kijk een andere kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:03

Beste Pocca-Locca.
Het is totaal niet aanvallend bedoeld.
Maar van wie zou jij een dressuurtraining willen hebben? Van wie neem jij adviezen op gebied van rijkunst aan? Van iemand die op veel verschillende manege paarden heeft gereden of van iemand die al al verschillende paarden zelf heeft opgeleid en deze op behoorlijk nivo heeft gereden?
Het gaat er hier helemaal niet om dat ik neer kijk op manege ruiters. Maar het gaat mij erom dat wanneer je instructie geeft of hier rijkunst adviezen ik het eerder aan zal nemen van een ruiter met ervaring dan van een manegeruiter.

Ook ik ben ooit op de manege begonnen net zoals de meesten van ons. Daar is niets mis mee.
De foto is geplaatst in het kader van mijzelf kenbaar te maken en ik was benieuwd naar wat men er van te zeggen had.

Ik wil het hier graag bij laten.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:08

Simpelman schreef:
SSSST.
Laat rusten.
Kijk een andere kant op.

Bedankt!

" een haan in het kippenhok, brengt vrede" haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:15

Soms komt wijze raad uit een heel onverwachte richting en dat kan in elke tak van de paardenwereld zijn. Ik denk niet dat mensen die 'gepresteerd' hebben in het sportwereldje nu persé de beste leermeesters zijn. Wel dat ze de meeste ervaring op DAT gebied hebben opgedaan. Of dat goed of niet goed is, heeft voor een ieder een andere waarde. Ik wil iemand het liefst zien rijden en omgaan met paarden en als ze dan (in mijn ogen) ook nog iets zinnigs te vertellen hebben zal ik dat aannemen. Ben wat selectiever geworden wat dat betreft. Vroeger durfde ik geen mening te hebben over de 'topsporters' in de paardenwereld, want wie was ik die op landelijk niveau meereed om daar iets van te vinden. Nu doe ik wat in mijn ogen goed is voor mijn paarden en ik heb weldegelijk voorbeelden die mij aanspreken en waarvan ik vind dat ze waardevol zijn voor mij en mijn dieren. Zie om me heen ook genoeg die veel bereikt hebben in de sport maar waar ik niet zoveel mee heb om verschillende redenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:17

Terpentijn dapper dat je jouw ervaring en foto's durft te plaatsen. Sterkte met de correctie en neem maar een goede zweep mee, want het manneke moet wel accepteren dat jij hoger in rangorde bent zonder dat jij in gevaar komt.

La Pucella schreef:

Anoniem schreef:
Juist niet gaan stappen. Als een paard te voorwaarts is bouw je juist in stap alleen maar spanning op.
Je kunt je paard beter meteen aan het werk zetten, draven en galoperen maaaaaaar, wel in jouw tempo. En lekker veel tempowisselingen en overgangen rijden.

Zoals jij het beschreef zo heb ik het ook geleerd. Maar het hielp alsmaar maar niet. Paard bleef loperig, te voorwaarts etc. Door veel tempo wisselingen te rijden evenals galopperen (is impuls opwekkend) werd ze veel te druk.

Totdat ik een andere instructrice kreeg. Daar moest ik juist stappen, zowel buiten als in de bak. Rust er in brengen en nog eens rust. Pas toen boekten we vooruitgang ook al was het helemaal niet gemakkelijk in het begin. Nog steeds als paard dreigt te loperig te worden breng ik haar terug in stap of zet haar zelfs stil. Uitademen door het paardje waar ik net zo lang op wacht tot ze dat doet, dan belonen en daar gaan we weer rustig verder in stap en als de rust daar is gaan we verder met de oefening waar we gestopt zijn.
Daarmee zeg ik dus niet dat jouw advies niet zou werken. Want alle paarden zijn anders.
Alleen dat ik precies het tegen tegenovergestelde heb geleerd en dat dit toen ik dat toepaste tot resultaat had dat ik eindelijk een rustig paard kreeg dat ontspannen was en waar ik mee kon beginnen om mee te gaan werken.
Paard werd in stap wel aan het werk gezet: wijken en nog eens wijken op de volte of op de hoefslag in een hoek van 45 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:23

Ik heb geleerd dat je ontspanning niet af kunt dwingen. En aangezien halthouden of stilstaan een ontspanningsoefening is heeft het niet mijn voorkeur om met een nerveus of loperig paard te gaan halthouden. Dat geldt voor stappen hetzelfde. Je doet vaak meer kwaad dan dat men goed doet in de stap. Ook de stap is een ontspanningsoefening en als je paard gespannen is of onder je vandaan wilt lopen krijg je taktfouten als je hem tegen gaat houden. Dus vandaar dat ik geleerd heb om de ontspanning en de rust in de draf of galop te zoeken.
Ik weet dat wijlen Reiner Klimke nooit de stap als oefening oefende. Hij liet het paard altijd met een ontspannen lichte aanleuning rondstappen en deed er niet veel aan. Dit omdat de stap zuiver moet blijven en al wat je doet ten koste kan gaan van deze stap.
Dus hoe wil je met een wakker paard dan in stap ,zonder te veel in te grijpen, die ontspanning opzoeken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-15 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:24

Picasso schreef:
Soms komt wijze raad uit een heel onverwachte richting en dat kan in elke tak van de paardenwereld zijn. Ik denk niet dat mensen die 'gepresteerd' hebben in het sportwereldje nu persé de beste leermeesters zijn. Wel dat ze de meeste ervaring op DAT gebied hebben opgedaan. Of dat goed of niet goed is, heeft voor een ieder een andere waarde. Ik wil iemand het liefst zien rijden en omgaan met paarden en als ze dan (in mijn ogen) ook nog iets zinnigs te vertellen hebben zal ik dat aannemen. Ben wat selectiever geworden wat dat betreft. Vroeger durfde ik geen mening te hebben over de 'topsporters' in de paardenwereld, want wie was ik die op landelijk niveau meereed om daar iets van te vinden. Nu doe ik wat in mijn ogen goed is voor mijn paarden en ik heb weldegelijk voorbeelden die mij aanspreken en waarvan ik vind dat ze waardevol zijn voor mij en mijn dieren. Zie om me heen ook genoeg die veel bereikt hebben in de sport maar waar ik niet zoveel mee heb om verschillende redenen.

Daarom plaatste ik ook een rijfoto.
Kun je zelf oordelen of jij het oké vindt of niet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:26

Bij mijn 11 jarige werkt het juist wel om te gaan bewegen in draf en galop en tempowisselingen rijden om spanning te laten afvloeien.... stappen maakt het alleen maar erger. (Maandag overleg met internist over dosis Prascend voor dit paardje: ben echt zoooo benieuwd of hij wat minder gestresst wordt dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:28

Anoniem schreef:
Picasso schreef:

Daarom plaatste ik ook een rijfoto.
Kun je zelf oordelen of jij het oké vindt of niet. ;)

Wat mij betreft zag de foto er fijn uit! Maar van één plaatje kan ik niet zeggen of jouw rijstijl en jouw manier de mijne is. Geloof je wel hoor :) Vind het persoonlijk alleen fijn om iemand echt te zien rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:29

Picasso, hoeveel krachtvoer krijgt je paard en hoeveel weidegang op een dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:32

Anoniem schreef:
Picasso, hoeveel krachtvoer krijgt je paard en hoeveel weidegang op een dag?

Teveel en te weinig, dus daar valt zeker ook nog wat te verbeteren, heb ik al aangegeven op stal.
En in combi met de PPID is dat killing.

Plaatje van mij enkele jaren geleden....nog zonder cap |o

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:36

Mijn paard krijgt per dag 1 kilo brok en onbeperkt kuil. En in de winter 5 uur per dag met vriendjes naar buiten en vanaf maart tot eind november vanaf 11 uur s'ochtends tot aan zonsondergang aan toe.
Verder geen suplementen, hooguit in de winter wat foenegriek. Een liksteen in de stal en that's it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:41

Zo zou ik het ook graag willen. Tot voor kort kwamen ze nog van 's ochtends vroeg tot 's middag een uur of 4 buiten, maar het is gewoonweg te nat en ik begrijp dat men op stal dat niet wil. Ze komen nu los in de binnen- of buitenbak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:44

Biscaya, wat gebeurd er als je een longeerlijn meeneemt en in zo'n bui afstapt en aan de hand oefeningen gaat doen?

Dallas was als 4 jarige een zeer ontplofbaar paard. Ik stapte dan af en luet haar zo lang schouderbinnenwaarts, achterwaards, halt-stap-halt doen tot ze vergeten was waar ze zich druk over maakte.
Toen ze iets verder was en ook beter aan de hulp stond ben ik dat gewoon vanuit het zadel gaan doen.
Dat is uitgegroeid tot opwinding zonder uitbarsting. Ze kan zich nu wel 3 meter hoog maken, blazen en de staart erop leggen, maar is niet meer degene die richting of tempo bepaald.

En eerlijk, in zeer wakkere toestand mag ze van mij prima even als een snuivende giraf over het pad draven. Ik doe ook niet iedere dag 'normaal' :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:47

Mijn paard krijgt nu 1.5 kg brok + wat slobber met wat vit e/lysine..Dit ivm dracht..normaal komt ze nog niet aan 1kg brok..onbeperkt voordroog dat wel..
Ik zal het advies van Gast5428 vd wk es uitersten. .even veel eerder aan draf en galop beginnen.. mn ritten zijn ook niet zo heel lang op t http://moment..Ben zelfs weer wat aan t opbouwen maar moet er natuurlijk wel degelijk rekening mee houden dat ze nog minder dan 3 maanden heeft te gaan met haar dracht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:00

Biscaya, zorg wel dat jij het tempo bepaalt en dat je veel schakeld. Die energie die hij heeft moet eigenlijk omgezet worden naar werken.
En niet je benen afsteken maar zorgen dat hij gehoorzaamt op je hulp. Naar voren maar ook terug.
Ik hoor graag of het werkt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:04

@pien, dat uitademen, daar wacht ik ook vaak op :j even stilstaan en adem in en adem uit...

Mijn paard krijgt een halve kilo basisbrok op een dag, 300gr muesli en daar meng ik dan vitamine korrel en aminozuren doorheen met wat olie. Verder een flinke dot voordroog. Hij is op dit moment wat aan de volle kant maar dat maakt me niet zoveel uit. Hij komt een uur of 4/5 eruit nu (droge paddock).

Ik weet niet hoe het met de vetjes en bespiering staat Biscaya, kom ik weer aan, maar past je zadel nog wel fijn? Mijne reageert ook altijd voorwaarts wanneer dat hem niet helemaal aan staat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:21

Bij mijn paard is het heel erg afhankelijk van de situatie etc wat ik moet doen, hieronder de opties:
- Sneller dan dat hij wil
- Stilstaan en evt. achteruit
- Veel overgangen
- Aan het werk zetten (voltes, zijwaarts etc.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:28

Wat betreft de micklem internet bij Agradi 112,25 en bij EJ 116,25 (met kortings codes, heb het dan over de competition aangezien de KNHS zenuwachtig wordt van het ringetje).

Biedt er iemand minder? Bij een andere winkel?
Weet nog steeds niet welke maat ik zou moeten hebben, denk full.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:29

*D
Anoniem schreef:
Biscaya, zorg wel dat jij het tempo bepaalt en dat je veel schakeld. Die energie die hij heeft moet eigenlijk omgezet worden naar werken.
En niet je benen afsteken maar zorgen dat hij gehoorzaamt op je hulp. Naar voren maar ook terug.
Ik hoor graag of het werkt.

Dat naar voren is geen probleem ;) ..Terug wel..Zeker als ze in de loopmodus zit lukt t mij niet altijd om alleen op zit terug te komen..Ik wil t absoluut niet maar moet mn handen dan toch echt gebruiken..Geen zin om als een jacko Door t bos te gaan..

@starbreeze: ik rij alleen nog maar met springzadel deze ligt goed..Ze is absoluut niet vet en draagt t buikje mooi naar achteren..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:31

Kan je dat ringetje er niet afhalen? Gewoon tang erop?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:35

Ja, dat kan, maar zijn beiden in de aanbieding dus geen probleem. Hoef ik ook niet te klussen.
Maar allicht dat iemand nog goedkopere aanbieding weet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:44

Starbreeze schreef:
@pien, dat uitademen, daar wacht ik ook vaak op :j even stilstaan en adem in en adem uit...
Jij hebt me begrepen, want daar gaat het om. Dank je wel.

Mijn paard heeft de knop omgezet en weet gewoon dat er niets meer is om zenuwachtig of rennerig te worden of te zijn. We doen alles zeer relaxed en we doen het samen en alles met heel veel plezier. Alleen als het koud is waardoor ze loperig wordt om warm te worden, dan is het een ander verhaal en gaan we gewoon op de volte draven. Zo ook met buiten rijden. Maar dan is de reden een andere.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:18

@biscaya, ik herken veel van mijn paard in die van jou :)) die van mij stopte ook niet meer wanneer hij de sportstand gevonden had en schakelen en overgangen rijden maakte het alleen maar erger.

Nu, nadat de stretch bevestigd is, doet hij dit eigenlijk helemaal niet meer, hij heeft toch een bepaalde rust gevonden denk ik.

Voorheen heb ik dat ook wel eens zo opgelost: Ga zo vlug als het paard wil, plus nog een beetje vlugger (parelli) maar dan wel op voltes. Toen ik dat ging doen merkte ik dat mijn paard eigenlijk niet aan mn been was en ik niet echt eraan reed omdat hij altijd veel go had. Doordat je zelf harder wilde dan het paard, ontstond er een bepaalde rust. Wanneer hij vervolgens mee ging denken, brak ik dat af door zijgangen in te zetten. Misschien werkt het bij jouw paard voor nu. Het lijkt erop of ze lekker goed in haar vel zit :D