Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
orienta schreef:Denk dat het niet zo zeer slecht is maar op een pony heeft natuurlijk wat kortere bewegingen dan een paard.
Is altijd even wennen voor ruiters als ze naar de paarden over stappen
Moll schreef:de zit blijft altijd relatief, je kan immers niet recht zitten op een scheef paard, de zit moet altijd aan gepast worden.
Esperanza schreef:Ik deel de mening met Moll wbt de zit toch wel, in die zin, dat je bij een op de voorhand lopend paard toch ook wel meer voorover zit. Gewoon omdat je paard je een beetje voorover kiept. Op het moment dat zijn balans beter wordt ga je ook automatisch meer 'zitten'. Op zo´n paard geforceerd rechtop gaan zitten stoort alleen maar.
Scheef zitten naar links of naar rechts is een iets ander verhaal, maar ook daar kan een paard je soms op links gooien en kun je niet altijd in het midden gaan zitten. Eerst de balans herstellen en de rug meenemen naar rechts en dan zit je ook weer recht.
Abacab schreef:Nog even een kanttekening bij de zitles. Ik heb dus wel zitlessen gehad. Maar het is zo verschillend op wat voor een paard je zit. De zitlessen op de manegepony's waren vooral fijn voor mijzelf om een beetje vrijer te worden. Later reed ik op een paard dat vreselijk groot en vooral uit elkaar galoppeerde, het lukte me nooit om mee te gaan met die beweging waardoor het paard na 3 passen al weer ging draven. Mijn juf [helemaal van de oude stempel, en toen al een fossiel] wijtte dat probleem aan het feit dat ik op pony's had gereden, dat zou slecht zijn voor je zit.
FaberSmid schreef:Moll schreef:de zit blijft altijd relatief, je kan immers niet recht zitten op een scheef paard, de zit moet altijd aan gepast worden.
??? Moll een ruiter moet zo snel als mogelijk leren zitten en daar onderricht in blijven behouden, altijd op elk paard correct zitten scheef of niet mag het paard niet de dupe van worden en zijn. Het is aan de ruiter het paard recht te richten en niet scheef mee te zitten hobbelen.
Danique_G schreef:Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.
Danique_G schreef:Dit was mijn vraagDanique_G schreef:Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.