Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:46

Nog even een kanttekening bij de zitles. Ik heb dus wel zitlessen gehad. Maar het is zo verschillend op wat voor een paard je zit. De zitlessen op de manegepony's waren vooral fijn voor mijzelf om een beetje vrijer te worden. Later reed ik op een paard dat vreselijk groot en vooral uit elkaar galoppeerde, het lukte me nooit om mee te gaan met die beweging waardoor het paard na 3 passen al weer ging draven. Mijn juf [helemaal van de oude stempel, en toen al een fossiel] wijtte dat probleem aan het feit dat ik op pony's had gereden, dat zou slecht zijn voor je zit.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:08

Denk dat het niet zo zeer slecht is maar op een pony heeft natuurlijk wat kortere bewegingen dan een paard.
Is altijd even wennen voor ruiters als ze naar de paarden over stappen :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:54

orienta schreef:
Denk dat het niet zo zeer slecht is maar op een pony heeft natuurlijk wat kortere bewegingen dan een paard.
Is altijd even wennen voor ruiters als ze naar de paarden over stappen :)

Die "kortere bewegingen" is natuurlijk wel pony-afhankelijk.

De Cob's die wij (nog) steeds hebben, hebben juist hele ruime gangen.
Vroeger, altijd zonder zadel gereden.

Abacab, ik "zit" gewoon in de dressuur/opleid-hoek.
Alleen doordat ik heel veel paarden heb gereden, is mijn denkwijze over teugels enorm beïnvloedt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:58

Ow nee jouwe niet sorry helemaal vergeten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:19

Ik denk dat zitles op het ene paard niet gelijk is aan zitles op het andere paard :) Dat heeft mi niet eens zo veel met pony of paard te maken.

Verder wil ik even kwijt dat ik door dit topic een stuk 'wijzer' ben geworden. En daarvoor wil ik iedereen die van zichzelf meent een zinnige bijdrage te hebben geleverd hartelijk voor danken :)

@Cherie, jouw opvattingen over hoe bep. oefeningen gereden moeten worden staan haaks op de voorschriften van bijvoorbeeld een FEI. Hoe kun je jezelf dressuur 'opleider' van paarden noemen als je niet eens weet hoe je een correct appuyement uitvoert?
Dan kun je beter een ander naam voor je rijkude kiezen, zo iets als evenwichtige-rijkunst, holistische-rijkunst, classictische rijkunst, elastische rijkunst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:51

Zit oefeningen zijn de basis van het rijden, alleen uit een effectieve zit kan ik goede en duidelijke hulpen geven.
Zelfdiscipline is het om goed te blijven zitten ook op paarden die scheef zijn, de zit moet goed blijven, en daarvoor moet een instructeur ook tijdens de training constant oog voor de inwerking (zit) behouden.
Men mag nooit verblind raken qua correctie op de zit omdat het paard het toch goed uitvoerd.
En daarom ben ik totaal tegen de stelling wanneer het paard zich niet goed laat zitten dat ik dan ook niet goed kan zitten, dan komt men in een visuele circel en komt totaal niet verder met zijn rijden. (zijn is paard en ruiter)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:00

cherie78 schreef:
Alleen doordat ik heel veel paarden heb gereden, is mijn denkwijze over teugels enorm beïnvloedt.

Wat is heel veel????
Opleidingshoek, welke opleidingshoek, Belgische groenebalans????

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:09

@cherie:

de teugels verbonden aan een bit zijn mijns inziens de meest innige/fijnste (als in kostbaarste) communicatie die je met je paard kunt hebben, waarom zou je dat afwijzen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:14

Moll schreef:
de zit blijft altijd relatief, je kan immers niet recht zitten op een scheef paard, de zit moet altijd aan gepast worden.

??? Moll een ruiter moet zo snel als mogelijk leren zitten en daar onderricht in blijven behouden, altijd op elk paard correct zitten scheef of niet mag het paard niet de dupe van worden en zijn. Het is aan de ruiter het paard recht te richten en niet scheef mee te zitten hobbelen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:48

Ik deel de mening met Moll wbt de zit toch wel, in die zin, dat je bij een op de voorhand lopend paard toch ook wel meer voorover zit. Gewoon omdat je paard je een beetje voorover kiept. Op het moment dat zijn balans beter wordt ga je ook automatisch meer 'zitten'. Op zo´n paard geforceerd rechtop gaan zitten stoort alleen maar.

Scheef zitten naar links of naar rechts is een iets ander verhaal, maar ook daar kan een paard je soms op links gooien en kun je niet altijd in het midden gaan zitten. Eerst de balans herstellen en de rug meenemen naar rechts en dan zit je ook weer recht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:56

Esperanza schreef:
Ik deel de mening met Moll wbt de zit toch wel, in die zin, dat je bij een op de voorhand lopend paard toch ook wel meer voorover zit. Gewoon omdat je paard je een beetje voorover kiept. Op het moment dat zijn balans beter wordt ga je ook automatisch meer 'zitten'. Op zo´n paard geforceerd rechtop gaan zitten stoort alleen maar.

Scheef zitten naar links of naar rechts is een iets ander verhaal, maar ook daar kan een paard je soms op links gooien en kun je niet altijd in het midden gaan zitten. Eerst de balans herstellen en de rug meenemen naar rechts en dan zit je ook weer recht.

Welke balans herstellen van wie, het paard gaat in evenwicht de ruiter in balans.
Wonderlijk verhaal, dat men naar voren gaat zitten dus nog meer gewicht op die voorhand zet??

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:57

Professor schreef:
Wonderlijk verhaal, dat men naar voren gaat zitten dus nog meer gewicht op die voorhand zet??

Dat vind ik ook wel wat wonderbaarlijk ja. :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:33

@ Cherie ik wacht nog steeds op een filmpje hoe jij een appuyement rijd.

Citaat:

Op wat voor manier dan?
wat doe je dan nu anders?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:34

Abacab schreef:
Nog even een kanttekening bij de zitles. Ik heb dus wel zitlessen gehad. Maar het is zo verschillend op wat voor een paard je zit. De zitlessen op de manegepony's waren vooral fijn voor mijzelf om een beetje vrijer te worden. Later reed ik op een paard dat vreselijk groot en vooral uit elkaar galoppeerde, het lukte me nooit om mee te gaan met die beweging waardoor het paard na 3 passen al weer ging draven. Mijn juf [helemaal van de oude stempel, en toen al een fossiel] wijtte dat probleem aan het feit dat ik op pony's had gereden, dat zou slecht zijn voor je zit.

Abacab ik deel je kanttekening niet. Natuurlijk als je van pony op paard over stapt dan moet je even wennen. Toen ik op paard van vriendin mocht rijden (echt super groot en hoog paard) had ik in het begin het gevoel dat ik op een kameel zat. Maar al vrij snel kon ik zijn beweging op pakken ook al was het wat moeilijker om lekker door op hem te zitten vergeleken met mijn paarden (die zitten als een fauteuil). Als je jezelf de kans geeft aan de nieuwe beweging van het paard te wennen dan heb je weldegelijk het voordeel van je zitlessen ondanks dat je deze op pony's hebt gereden.
Wel is het natuurlijk zo dat het ene paard gemakkelijker doorzit dan de andere. Vanwege mijn rug beschadiging heb ik daarom zeer bewust mijn twee paarden gekocht waarop zeer fijn (door) zitten is. Anders zit ik alleen mijzelf en hun in de weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:35

FaberSmid schreef:
Moll schreef:
de zit blijft altijd relatief, je kan immers niet recht zitten op een scheef paard, de zit moet altijd aan gepast worden.

??? Moll een ruiter moet zo snel als mogelijk leren zitten en daar onderricht in blijven behouden, altijd op elk paard correct zitten scheef of niet mag het paard niet de dupe van worden en zijn. Het is aan de ruiter het paard recht te richten en niet scheef mee te zitten hobbelen.

ik zeg ook niet dat de ruiter niet zou moeten blijven zitten, ik zeg dat je noog geheel recht kan zitten op een scheef paard, de zit is al eerder besproken in dit topic, en ook hoe Steinbrecht die bracht qua houding van de ruiter, deze moet altij in ze zelfde balans lijn zijn als die van het paard, er zij zelfs fotos uit het boek van Egon von Neindorff over geplaatst, de zit is relatief ten opzichte van de rechtgerichtheid,evenwicht, balans en opleiding van het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:03

Ik vind het verschillen, ik heb toen ik nog op de pony's reed op pony's gereden die ruime passen namen maar toch 'pony-achtig' zitten. Cobs vallen in mijn ogen gewoon onder de pony's. Vlak nadat ik op de paarden ben overgestap reed ik op een paard van rond de 1.80 (was toen rond de 1.58) en daar reed ik ook gewoon normaal op. Terwijl ik de les daarna weer op een paard van rond de 1.70 reed en dat was gewoon niet fijn. Moet ik wel zeggen dat het manegepaarden waren. Maar er blijft alsnog een heel verschil zitten tussen pony's en paarden.
En nog een voorbeeld, toen ik mijn eigen paard net had vond ik haar in draf niet bepaald fijn zitten, maar nu, vind ik haar echt heerlijk zitten.

Trouwens, ik had nog steeds een vraag over de schoudenbinnenwaarts!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:04

Dit was mijn vraag
Danique_G schreef:
Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:15

Danique_G schreef:
Dit was mijn vraag
Danique_G schreef:
Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.

Wat is het verschil?? tussen een dragend en een been wat onder treedt achterbeen???
In stap is het daarvoor nutteloos, het paard komt door het zweefmoment van de draf meer onder de massa.
In stap heeft het werkelijk alleen het aanleer effect, niet meer en niet minder, omdat in stap men het achterbeen niet werkelijk onder de massa krijgt ivb met de beweging van de stap, die is korter van beweging en het achterbeen kan niet onder de massa grijpen zoals in draf en galop.
Het voordeel van draf is diagonaal op diagonaal zich afwisselt met een zweefmoment.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:17

Danique, dat is 10 pg terug al aan de orde geweest. Prof heeft daar duidelijk zijn visie op gegeven. TOch maar even terug bladeren

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:26

Ja, ik heb het gezien, maar zoals ik al zei, ik heb niet alles gelezen met 100% concentratie vandaar dat het lampje nog niet volledig brandde bij mij. Ik zag ook al, dat ik een aantal berichten terug al een soortgelijk iets zei (geweldig slim van mij)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:15

Professor: is dat ook de reden waarom je een stap moeilijk (of niet) kan verbeteren door training, terwijl dat in galop en vooral in draf wel kan?

Concreet zit ik met een van nature heel slecht stappend paard (ook in de wei stapt hij in of amper een halve voet over) en ik slaag er dus niet in hem zo voor te stellen dat hij een goede middenstap laat zien. Het kader verruimt wel, maar de beenzetting is niet zoals het voorgeschreven staat. Hij stapt in, niet over.
In proeven leidt dit steevast tot 5'en op de middenstap en 4'en op de uitgestrekte stap. En dan kelderen je punten behoorlijk, gezien de stap (terecht) dubbel telt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:32

bij mijn weten verbeter je de stap juist wel door dressuurtraining en is het een van de einddoelen waardoor je kunt laten zien dat je op de juiste wijze je paard hebt getraind. het kan dan een mooie, losgelaten ruime stap laten zien.

maar je kunt de stap niet door de stap verbeteren.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:57

Ik ben het met je eens in de zin dat de kwaliteit van de stap de kwaliteit van je training weerspiegelt, een slecht getraind paard dat spanning in de rug vertoont kan bijvoorbeeld niet goed stappen (je ziet veel GP-paarden in telgang stappen bijvoorbeeld), maar een paard dat van nature al een slechte stap heeft, kan je die stap verbeteren door training? Dat vind ik nog iets heel anders eigenlijk...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:29

Zou je het kunnen verbeteren door balkjes te stappen? Ik roep ook maar wat hoor :o

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:36

als een paard van nature minder (over)stapt, dan denk ik niet dat je dat kunt veranderen. je kunt het vast wel iets verbeteren, maar de gang is voor een groot deel afhankelijk van de bouw en die kun je niet aanpassen.

ik meen dat iberische paarden ook bekend staan om hun kortere gangwerk. dat hoort bij ze.