Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 16:58

Een paard moet respect voor je hebben en vertrouwen in je hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:50

Paard vandaag weer in de girafrenmodus -:(- pfff..
Eerste drafje nog te doen..2e en 3e drafje zo te voorwaarts..Wil nog graag een beetje controle houden..pfff
Wat was ook al weer de oplossing simpelman? Terug gaan naar stap?
Heb t dr maar wat moeilijker gemaakt..Wat sb in draf gedaan..En t zelfde pad in t bos 3x over gedaan totdat we er met normale snelheid over heen konden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:52

Juist niet gaan stappen. Als een paard te voorwaarts is bouw je juist in stap alleen maar spanning op.
Je kunt je paard beter meteen aan het werk zetten, draven en galoperen maaaaaaar, wel in jouw tempo. En lekker veel tempowisselingen en overgangen rijden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:56

Enig idee waar het aan zou kunnen liggen Biscaya?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:00

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:02

damian23 schreef:
En kick met die flagenwage (ofzoiets)?
Of drijven met de flagewage?

Gerte is zeker zweep?

Die Kernaussagen:

Schon zu Beginn soll das Pferd von alleine fleißigen Mittelschritt gehen.
Flache Wade anlegen, das ist die Frage: „Bisschen flotter bitte?!"
Legt der Reiter die flache Wade an, soll sofort eine Reaktion vom Pferd kommen.
Reagiert das Pferd nicht, impulsartig verstärken mit flacher Wade oder mit der Gerte hinter dem Schenkel antippen. Das Pferd soll wissen: „Es gibt eine Verstärkung."
Alternative zur Gerte: Kurze stumpfe Sporen
Dabei das Pferd nicht verschrecken!
Ist das Pferd fleißig: Nichts weiter tun mit dem Schenkel.
Gewichtshilfe beim Treiben: Bauch und Rückenmuskulatur anspannen
Das Pferd soll auf unsichtbare Hilfengebung reagieren, so fein soll es sein, erst dann ist es Kunst.

Flache Wade is vlakke kuit ( eigenlijk binnenkant van de kuit in dit geval). Als het paard niet reageert versterk je dat met de vlakke kuit. Met korte hulpen, ook je been weer afhouden van je paard. Volgens mij wordt met Schenkel je onderbeen in dit geval bedoeld, je tikt hem zachtjes met de zweep achter je onderbeen aan. Gerte is inderdaad zweep. Het paard moet niet van je hulpen schrikken, maar er wel op reageren door zijn passen te verruimen, van achteren uit. Zo ook met de overgangen terug, je bereidt hem voor door 1,2,3 passen ( zo telt ze) dieper te gaan zitten en daarna pas een handhulp te geven. Zo is de overgang terug ook van achteruit gereden en komt de achterhand er juist in de overgang nog weer meer onder. Ze kan het op dit paard niet zo heel duidelijk voordoen omdat die al zo goed aan de hulpen staat ;) .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:04

@Fransje_70,
Daar leg jij even mooi je vingetje op iets...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:05

biscaya schreef:
Paard vandaag weer in de girafrenmodus -:(- pfff..
Eerste drafje nog te doen..2e en 3e drafje zo te voorwaarts..Wil nog graag een beetje controle houden..pfff
Wat was ook al weer de oplossing simpelman? Terug gaan naar stap?
Heb t dr maar wat moeilijker gemaakt..Wat sb in draf gedaan..En t zelfde pad in t bos 3x over gedaan totdat we er met normale snelheid over heen konden..

Je paard wil je iets zeggen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:07

Ik zag hem ook al voorbij komen Fransje, en wat een mooie beweging in die laatste foto's!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:16

Fransje, dat is inderdaad een mooi artikel!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:42

Anoniem schreef:
Fransje_70 schreef:
Hoezo zijn er mensen die niet geloven dat jij paardrijdt? Ik denk dat iedereen die hier post paard rijdt of met paarden werkt. Als recreant of meer wedstrijdgericht. Maar iedereen is serieus bezig met zijn paarden denk ik. Anders interesseert je zo'n topic weinig.

Ik wil met de foto aangeven dat ik geen manegeruiter ben maar wat meer ervaring heb.
In paardrijden en paardrijden zit veel verschil.

Én, le Pucelle, wat is dat nou voor een raar vooroordeel dat ik tussen jouw regels doorlees? Jij kijkt dus neer op manegeruiters, bent bang dat mensen denken dat je "maar "een manegeruiter bent, ik vat dat op als een soort steek onder water naar manegeruiters, bovendien kun je ook als manegeruiter veel ervaring hebben, omdat je op veel verschillende paarden leert rijden, en dat kan best een meerwaarde hebben.
Nee, zo kun je niet alles even op een hoop gooien. Zo liggen de zaken dus niet. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:56

En ik ben n tuttende penny.
Én ik ben er trots op!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:06

Anoniem schreef:
Dat vergt een jarenlange training.
Paard heeft tijd nodig om spierkracht te krijgen.
Ik ben er nu ook mee bezig. Ik probeer mijn paard actief te houden en rijdt als het ware naar de middendraf, ga aan de voorkant mijn paard begrenzen op het moment dat het voorbeen naar voor wijst. En de bedoeling is dat het voorbeen dan wat langer in de lucht blijft. Even kort gezegt.

Je haalt dan de hals omhoog/terug, de voorrug spant aan, de schoft sluit zich, de borst steekt naar voren waardoor de voorbenen verder omhoog komen dan bij een natuurlijke en efficiente bewegingsafloop noodzakelijk is.
Dit heet moderne wedstrijddressuur, het is het recht tegenovergestelde van dat wat men in de draf van een goed gereden rijpaard verlangt namelijk de voet wijst op zijn uiterste stand voorwaarts exact naar de plaats waar deze zal landen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:08

Fransje, mooie post.

Terpentijn, het herkennen is het begin van het herstel toch?
Nu weet je wat het probleem is, is allicht niet in een dag op te lossen, maar op termijn wel.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:13

maralyn schreef:
Én ik ben er trots op!

:):)
Haha! Goed zo! Niemand heeft het recht om je vanuit een vooroordeel even te proberen te kleineren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:20

Pocca Locca, je bent wel erg aanvallend met je opmerkingen.

Laat mij het toelichten:

Ik kijk niet neer op manegeruiters, dat is een aanname. Ik wil alleen met die foto aangeven dat ik wel degelijk rij ervaring heb. Steeds werd mij gevraagd om met bewijzen te komen en of ik kan onderbouwen met wat ik schrijf. Dus met deze foto waarop ik mijzelf toch aardig bloot geef (figuurlijk dan hé) geef ik een stukje van mijn identiteit prijs.

En met mijn opmerking geef ik aan dat er een verschil is met rijden op de manege en met rijden op hoger nivo. Heel fijn dat jij op de manege met meerdere paarden hebt gereden maar als ik voor mijzelf spreek is rijden op de manege een ander kaliber dan een jarenlange ervaring in de (wedstrijd) sport en het opleiden van jonge paarden.
Dus nogmaals, ik heb niets tegen manegeruiters. Ik ben ooit zelf er ook één geweest. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:22

Simpelman schreef:
Je haalt dan de hals omhoog/terug, de voorrug spant aan, de schoft sluit zich, de borst steekt naar voren waardoor de voorbenen verder omhoog komen dan bij een natuurlijke en efficiente bewegingsafloop noodzakelijk is.
Dit heet moderne wedstrijddressuur, het is het recht tegenovergestelde van dat wat men in de draf van een goed gereden rijpaard verlangt namelijk de voet wijst op zijn uiterste stand voorwaarts exact naar de plaats waar deze zal landen.

Niets moderne dressuur. ik heb een 'oude' leermeester die dit zelf ook geleerd heeft van de groten uit de paardensport.
Zolang het vriendelijk gebeurt en zonder dwang is er niets verkeerds aan.
Moderne dressuur is aanraken met de zweep en/of rijden in de schoenen en met vel druk en dwang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:27

Van een goed gereden rijpaard verlangt men dat de voet op zijn uiterste stand voorwaarts in de midden en uitgestrekte draf exact wijst naar de plaats waar deze zal landen. Dit geeft aann dat de betreffende draf vanuit de achterhand gereden wordt.
Wanneer je veronderstelt dat dit niet in overeenstemmming is met de algemene regels hieromtrent, laat dan de omschgrijving van deze regels zien.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 16-12-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:28

maralyn schreef:
Én ik ben er trots op!

Ik ook! Uiteindelijk heb ik daar een paard voor. Ik heb een hele drukke baan en ik vind het dan heerlijk om met mijn laarzen in de poep en de blubber te lopen en te tutten met mijn paard. Dat is voor mij ontspanning. Ik heb net een roze little pony voor mijn pas geboren nichtje gekocht. Het liefste steek ik mijn ruin in het roze, maar daar heeft manlief een stokje voor gestoken want dat kon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:33

Simpelman schreef:
Van een goed gereden rijpaard verlangt men dat de voet op zijn uiterste stand voorwaarts in de midden en uitgestrekte draf exact wijst naar de plaats waar deze zal landen. Dit geeft aann dat de betreffende draf vanuit de achterhand gereden wordt.

Ik schrijf toch nergens dat dat niet zo is.
Ik omschrijf enkel hoe ik een paard groter laat draven. En groter draven betekend dat hij het been in de lucht een moment langer in de lucht houdt. Zo rijdt je ook naar de passage alleen dan blijft hij dus meer verzameld .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:39

Naar de moderne dressuur passage?
Het meeste dat je in nu in de wedstrijdsport ziet is geforceerd, onnatuurlijk, publieksshow.

In de Klassieke dressuur is een passage trots, kracht en evenwicht, deze komlt vanuit de achterhand, in de GP zie je meestal paarden die de benen optillen, i/p/v/ de massa opdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:42

Ik ben niet pro klassiek of pro modern. Voor beiden is wat te zeggen.
Ik ben van een andere stroming, de vriendelijke methode. Althans, dat probeer ik na te streven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:45

Starbreeze schreef:
Enig idee waar het aan zou kunnen liggen Biscaya?

Als ik dat eens wist kon ik er de vinger opleggen..
Het is een zeer energieke merrie dat is zeker.. Nu ze ruim 8 mnd drachtig is had ik zeker verwacht dat ze qua energie een tandje terug zou gaan..Niks is minder waar.
Zolang ik blijf stappen is er niks aan de hand..zodra ik naar de overgangen draf/galop ga wordt ze steeds wakkerder..
Ik stap letterlijk met een lang teugeltje Door t bos..Maar goed er komt dan toch een moment dat je iets meer je teugels aan moet nemen..Eerste drafje aardig rustig..Dan 2e/3e drafje steeds wakkerder.. ect ect..
Ze mag van mij wakker zijn maar ik wil wel controle hebben!

@simpelman: echt geen idee wat ze me zou willen vertellen! Ik hou in alle gradaties rekening met haar, paard loopt de hele dag buiten staat niet op tig kilo krachtvoer..ect ect..
Vrees toch ook iets met t aard van t beestje..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:54

Observeer, luister, geen regels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:57

Ik lees dracht Biscaya?

Hihi laten vrouwen nu heeeel goed zijn met hormonen :') Berg de wereld maar, als ik zwanger mag worden. :') Komt vast niet goed!