Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:35

Een paard kan toch ook niet appuyeren als het lichaam recht blijft? Als ik opzij stap naar rechts (kruisend over links) dan daalt mijn rechter heup, die knikt dus in. Ik heb net een paar keer geprobeerd of het ook kon zonder, maar dat is echter tevergeefs.
Is het dan niet bij een paard zo doordat het buitenachterbeen ondertreed, het wel een lichte buiging moet hebben omdat het anders wijken is en appuyeren wijken?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:48

Professor schreef:
En is weer van "ouds" cherrie met vele dingen terugkomend die mij zeer bekend in de oren klinken, helaas verkeer gemixt.

Doet het u ook opvallen, opvallend is dat toch.

orienta"
[quote="FaberSmid schreef:
orienta schreef:
Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt :)
Helaas weten weinigen dit ;(

Hier is een topic over geweest, professor en ik waren de enige die bij dit standpunt verbleven, erg leerzaam topic net als deze.

Dat topic heb ik niet gevolgt maar het lijkt mij vrij logisch dat het om contra stelling gaat :)
Alleen zie ik in uw latere post dat u het daar weer tegenspreekt?

Van harte gefeliciteerd Professor!
Weer een jaar dichter bij de verbanning achter de geraniums! :D ;)[/quote]

?
orienta schreef:
Professor schreef:
Waardeloze oefening om het changement te leren, men wil die recht hebben en niet met de achterhand naar binnen, er zijn veel veel meer andere oefeningen om een paard het changement te leren.
De achterhand naar binnen is het paard weer scheef maken dus scheef aan te galoperen, men zet het paard juist in voorhandvoor bij het aangaloperen, en een changement dito.

Wat vind u dan een goede oefening om een paard een changement te leren?

Rechts en links aangaloperen, dan rechter en linker galop afwisselen, dan door elkaar afwisselen dus niet steeds recht en links afwisslen, zodat ruiter en paard gemakkelijk aangoloperen in de gewenste galop. Dan kan ook nog een balk of cavaletti gebruikt worden, balk is gemakkelijker. Niet de fout maken steeds op de hoefslag, verlaat eens de hoefslag.
cherie78 schreef:
orienta schreef:
Afbeelding

Op dit plaatje is er toch zeer duidelijk sprake van lengte buiging!
Hoezo vind jij van niet cherie?

Het paard gaat toch in een buiging opzij en blijft niet recht in zijn lichaam zoals bij wijken.

Het is juist de bedoeling dat een paard recht bljift, zoals bij wijken ;)

Er is ook hier een hele discussie over geweest :j

Uw schrijven is echt meer dan vermakelijk, uw theorie is net als uw praktijk uniek.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-04-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 4 berichten samengevoegd tot 1

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:09

Volgens mij zijn de proeven Z2 van pony's anders dan die van paarden, maar goed. Een appuyement zonder lengtebuiging kan geen voldoende opleveren, want dat is een onderdeel van het appuyement. Dat is juist zo moeilijk aan appuyeren. Wijken met stelling naar de kant waar je heen rijdt, is veel makkelijker.
Ik had nog meer willen reageren, maar het topic gaat zo snel, dat ik het niet bij kan houden. Waar halen sommigen de tijd vandaan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:13

Zonde alleen dat u het niet doet begrijpen, alleen maar zogenaamd lezen heeft geen nut. En dan ook nog goed lezen en begrijpelijk, u begaat enorme fouten met al uw quoten.

cherie78"
[quote="orienta schreef:
cherie78 schreef:
Als ik fout zit, geef ik iets toe :j
Het appuyement wordt ook zo omschreven in de Handleiding.

Handleiding?
Ik rijd niet op handleiding? er zat geen handleiding bij mijn paard?

Da's heel jammer, dan had je het geweten :D

De handleiding is een klein rood boekje, afgeleid van de rij-instructie's voor het leger.
En ook een boekje waar professor en fabersmid heel graag uit citeerden :j

Staat veel stof tot nadenken in :D[/quote]

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:17

Uw reactie doet goed om te lezen, uw humor weet ik te waarderen.

Liene schreef:
Ik lees nog steeds zoveel ik kan mee, want er komen hier toch heel erg interessante dingen voorbij!

Cherie, ik ben ook benieuwd naar beeldmateriaal hoe volgens jou een perfect appuyement er uit ziet, want ik kan je helemaal niet volgen.

Maar 1 ding... Als jullie alle tijd die er hier wordt gespendeerd aan het discussiëren op het paard zouden zitten, zou je toch veel meer kunnen niet := ? Jullie gaan hier zo snel!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:23

FaberSmid schreef:
orienta schreef:
Van harte gefeliciteerd Professor!
Weer een jaar dichter bij de verbanning achter de geraniums! :D ;)

?

Dat is iets naar aanleiding wat per pb is besproken en professor weet ook dat dat met een knipoog is bedoelt :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:27

vur schreef:
Volgens mij zijn de proeven Z2 van pony's anders dan die van paarden, maar goed. Een appuyement zonder lengtebuiging kan geen voldoende opleveren, want dat is een onderdeel van het appuyement. Dat is juist zo moeilijk aan appuyeren. Wijken met stelling naar de kant waar je heen rijdt, is veel makkelijker.
Ik had nog meer willen reageren, maar het topic gaat zo snel, dat ik het niet bij kan houden. Waar halen sommigen de tijd vandaan?

Heb vandaag vrij, dus tijd vur. Nu niet meer er is bezoek dat heb je als je 60 word. 8-)
Laatst bijgewerkt door Professor op 20-04-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:45

en ik ben overwerkt en zit thuis... dus na de vroege ochtendtrainingen van mijn paarden meer dan genoeg tijd over voorlopig... ik moet me zelfs verplicht met paarden bezig houden in het kader van mijn herstel.

en deze zomer zit ik veel achter mijn computer om mijn boek af te schrijven... dus jullie zijn nog niet van me af :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:11

Ben manager van eigen bedrijfje en zit veel achter de computer terwijl mijn medewerkers in het veld de uitvoering doen. Dus ik kan berichten gemakkelijk tussendoor bijhouden en ook posten zo ik wil. Helaas vindt mijn paard één uur dressuren per dag wel genoeg en af en toe twee of drie uur buitenrit dat mag ook nog. Maar dan vindt ze het ook wel welletjes. Tja vind ik niet heel onredelijk van haar :+ Dus Vur, ook ik blijf nog wel even aanwezig in dit topic. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:24

Ik dwarrel af en toe rond, heb niet zo veel tijd.
Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.
En nog een vraag, ik meende ergens te hebben gelezen dat mensen die zijn opgeleid voor 1980 allemaal/grotendeels klassiek te zijn. Wat ik ook (dacht ik) heb opgestoken in dit topic is dat de klassiekers veel waarde hecten aan de houding. Nu zie ik best veel mensen met best een slechte houding (ik kan er ook wat van). Nu is mijn vraag aan professor (of iemand anders die dat weet), was de houding 'vroeger' nou echt zo veel beter omdat er toen meer klassiekers waren? Overigens, nog gefeliciteerd met uw verjaardag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:32

Danique om een stukje van je vraag over houding te beantwoorden denk ik dat vroeger de kwaliteit van bijvoorbeeld goed zitten meer voorop stond en een instructeur het aandurfde om gerust zijn of haar leerlingen (kinderen) langere tijd aan de longe te doen. Naar mezelf kijkend heb ik heel lang aan de longe gezeten als kind en wij moesten met een groepje kinderen allemaal in stap draf en galop oefeningen doen zonder beugels aan zoals: knieën naar de neus, met armen omhoog, opzij en draaien en nog veel meer. Als een instructeur dat in deze tijd doet loopt zij risico dat ouders zich er mee gaan bemoeien (zelf meegemaakt op de manege van mijn kinderen), waar door kinderen al vrij snel met beugeltjes aan gaan rijden los. De commerciële druk is veel groter nu en vroeger deden ouders gewoon wat de instructrice zei. Dat was de mentaliteit (is geen waardeoordeel hoor). :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:03

Danique_G schreef:
Ik dwarrel af en toe rond, heb niet zo veel tijd.
Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.
En nog een vraag, ik meende ergens te hebben gelezen dat mensen die zijn opgeleid voor 1980 allemaal/grotendeels klassiek te zijn. Wat ik ook (dacht ik) heb opgestoken in dit topic is dat de klassiekers veel waarde hecten aan de houding. Nu zie ik best veel mensen met best een slechte houding (ik kan er ook wat van). Nu is mijn vraag aan professor (of iemand anders die dat weet), was de houding 'vroeger' nou echt zo veel beter omdat er toen meer klassiekers waren? Overigens, nog gefeliciteerd met uw verjaardag.

Vroeger deed men meer aandacht besteden en werken aan de zit van de ruiter en houding paard, zitlessen waren er het gehele leven bij en kreeg gewoon terecht op de donder. Nu kan de instructie niet meer aankomen met zitles of corrigeren, paardrijden moet alleen maar plezier maken de rest komt vanzelf wel maar mag niet te lang duren galop moet meteen geleerd worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:49

andersom komt ook voor. Ik lees regelmatig hier topics van mensen die niet durven te galopperen, maar daarom onder druk worden gezet door intructeur.
Ik vraag mij dan af of iemand met angst voor de galop daar wel aan toe is/ de basis en zit voldoende beheerst.
Persoonlijk vindt ik het dan een verkeerde mentaliteit van de instructeur,.
Komt dus waarschijnlijk van twee richtingen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:12

de zit blijft altijd relatief, je kan immers niet recht zitten op een scheef paard, de zit moet altijd aan gepast worden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:14

Ik ben zelf instructrice op een manege en ik verwonder mij altijd als ik andere groepen les geef( Ik heb 1 vaste groep van mijzelf) en hun zonder beugels moeten rijden dat dit nooit vaker behandeld word en dit als gevaarlijk word beschouwt door de ruiters en hun dit ook dan niet aandurven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:22

ik heb als kind op een redelijk ouderwetse manege lesgekregen.

je werd de les niet binnengelaten als je niet had gepoetst.

wij reden bijna elke les zonder beugels, vaak de hele les. ook de galop.

ik kon op een gegeven moment bijna niet meer met beugels rijden. (dus da's weer het andere uiterste)

we reden heel veel op de volte met de groep en dan openen en sluiten.

er werd ook regelmatig gesprongen of balkjes gedraafd in de les.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:35

Heb ook op zo'n manege les gehad.Er heerste strenge discipline,en ook als 6-jarige,werd ik gerust weggestuurd als mijn schimmel een bruine vlek had. De eerste 6 lessen bestonden uit alg. theorie,van poetsen tot harnachement,je ging pas zadelen als je alle onderdelen kende en een hoofdstel in en uit elkaar kon zetten/ halen.Ook sprongetjes zonder beugels met de handjes op de rug stonden op het program.Vroeger was alles beter is een dooddoener maar ik vind dat er toch wel een soort verschraling heeft plaatsgevonden.

Mijn zit is overigens ondanks "the hard way"nog steeds niet okay

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:01

Ja het probleem is tegenwoordig dat mensen uit de priveles zo snel mogelijk in groepen worden gezet zodat er weer nieuwe klanten kunnen beginnen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:20

aan je zit moet je altijd werken, die is volgens mij nooit helemaal af. er sluipen altijd weer verspanningen in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:31

quadripes schreef:
aan je zit moet je altijd werken, die is volgens mij nooit helemaal af. er sluipen altijd weer verspanningen in.

Ja dat klopt, daar hebt u gelijk in. Ik kan altijd merken als mijn zit les een paar keer is afgezegd en het weer een paar weken geleden is. Ook merk ik als ik dan weer drie kwartier zitles heb gehad dat dit gelijk effect heeft bij de paarden. Met name mijn jongste paard ontspant dan net iets gemakkelijker weer haar rug daarna. Dat is voor mij heel voelbaar. Terwijl mijn zit op stal vaak complimentjes krijgt voel ik zelf ook dat een goede zit nooit "af" is. Tevens is het tegenovergestelde gebeurd als ik verwacht had namelijk ipv extra pijnlijk voor mijn rug, kan ik zitlessen zonder beugels heel goed hebben en is mijn rug zelfs sterker geworden hierdoor. :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:36

@pien_2010, heb jij regelmatig zitles dan?
En heb je dat op je eigen paarden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:42

Zooist schreef:
@pien_2010, heb jij regelmatig zitles dan?

Ja Zooist. Ik heb twee paarden. De oudste 16 jaar wordt alleen nog recreatief gereden. Een jong meisje geeft mij zitles op hem. Meestal lukt dat twee keer per maand soms vaker. Mijn oudste paard is gewoon zo braaf en heeft bij mij voor de wagen gelopen (ik geloof niet dat ik in staat was om hem te laten gaan :+ ) dus hij kan op stem aangestuurd worden en dat is erg gemakkelijk. Erg betrouwbaar en prettig om op hem longe les te hebben. Hij is eerder wat flegmatiek. Je bent welkom hoor om een keer te proberen op hem :D . Op de jongste durf ik niet die kan erg heftig op zweep reageren of op een vliegje ook al is ze nu al lang heel braaf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:12

Lastig iets, die zit.
Toen ik met paarden begon(jaar of 8) had mijn moeder (alleenstaand, vader gestorven) geen geld voor paardrijles. De opa van een vriendinnetje regelde dat we bij een wedstrijdruiter mochten helpen met zadels poetsen, stallen uitdoen etc. In ruil kregen we zitles op een van de grote paarden aan de longe. Geen teugels/geen beugels. Later op maneges gereden, die daar minder mee bezig waren (ik werkte in de stallen in ruil voor les) en nog veel later bij een goede instructeur terecht gekomen die wel weer heel veel zitles gaf en idd sprongetjes met handen op de rug etc.
We (vriendin en ik) reden ook fjorden voor een fokker (voorbereiding zadelproef en bosritten) en reden bij gebrek aan zadel nogal eens zonder. En eigenlijk had ik destijds in ieder geval een goed balans en stevige zit. Heb later, toen ik vooraan in de dertig was, een tijd met eigen ouder paard (wel een lieverd) een tijd de lessen zonder beugels gereden omdat ik mijn voet gebroken had en niet in de beugels kon. Reed toen ook regelmatig zonder zadel (weet het, niet zo goed voor de paardenrug. Wist ik toen nog niet)
Dus je kunt zeggen dat ik stevig zat en mij goed thuis voelde op de paardenrug, goede balans had e.d. Wellicht niet de correcte klassieke zit, maar ik zat mijn paard iig niet in de weg en er moest aardig wat gebeuren wilde ik ervan af kukelen.
Maar ja.... lang niet gereden, alleen zo nu en dan wat gestapt met paard en nu ben ik dan weer begonnen met paard van echtgenoot en mijn nieuwe paardje. Alleen stappen in de ring. En ik heb echt het gevoel dat ik helemaal niet goed in balans zit. Het begint nu ietsje beter te voelen, maar het hele 'rijgevoel' lijkt in het niets opgelost. Voel me net een beginner. Ze zeggen wel eens dat het als fietsen is; je verleert het niet. Maar ik denk dat de balans, zit en het gevoel wel verdwijnt.
Vanzelfsprekend stap ik voorlopig alleen maar, probeer weer goed te zitten en paardjes aan de hulpen te krijgen (eentje is nooit echt beleerd en eentje ken ik nog maar net en is alleen in bos gereden)
Doelstelling is hier overigens ook recreatie, maar ook beetje soepel houden van de paardjes en aan de hulpen hebben. Vind ik ook voor recreatief rijden erg belangrijk.
Maar vooral ook mijn eigen gevoel terugkrijgen
(en de onzekerheid te lijf gaan, die erin is geslopen. Helaas)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:50

[pien_2010] schreef:
Zooist schreef:
@[pien_2010], heb jij regelmatig zitles dan?

Ja Zooist. Ik heb twee paarden. De oudste 16 jaar wordt alleen nog recreatief gereden. Een jong meisje geeft mij zitles op hem. Meestal lukt dat twee keer per maand soms vaker. Mijn oudste paard is gewoon zo braaf en heeft bij mij voor de wagen gelopen (ik geloof niet dat ik in staat was om hem te laten gaan :+ ) dus hij kan op stem aangestuurd worden en dat is erg gemakkelijk. Erg betrouwbaar en prettig om op hem longe les te hebben. Hij is eerder wat flegmatiek. Je bent welkom hoor om een keer te proberen op hem :D . Op de jongste durf ik niet die kan erg heftig op zweep reageren of op een vliegje ook al is ze nu al lang heel braaf.

Lijkt me leuk! Ik kan me niet herinneren dat ik ook zitles gehad heb.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:42

pfoe ik heb heel wat pagina's doorgespit.

@ Cherie, omdat je zelf zo'n andere opvatting hebt over de uitvoering van de oefeningen ben ik benieuwd wat voor een tak van rijkunst je zelf beoefend? Ik krijg zelf de indruk dat je zelf meer in de hoek van de geimproviseerde rijkunst zit.