Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:En is weer van "ouds" cherrie met vele dingen terugkomend die mij zeer bekend in de oren klinken, helaas verkeer gemixt.
orienta"
[quote="FaberSmid schreef:orienta schreef:Moeilijkheid bij de SB is dat het de enige zijgang is waarbij contrastelling word gebruikt
Helaas weten weinigen dit
Hier is een topic over geweest, professor en ik waren de enige die bij dit standpunt verbleven, erg leerzaam topic net als deze.
orienta schreef:Professor schreef:Waardeloze oefening om het changement te leren, men wil die recht hebben en niet met de achterhand naar binnen, er zijn veel veel meer andere oefeningen om een paard het changement te leren.
De achterhand naar binnen is het paard weer scheef maken dus scheef aan te galoperen, men zet het paard juist in voorhandvoor bij het aangaloperen, en een changement dito.
Wat vind u dan een goede oefening om een paard een changement te leren?
cherie78 schreef:orienta schreef:
Op dit plaatje is er toch zeer duidelijk sprake van lengte buiging!
Hoezo vind jij van niet cherie?
Het paard gaat toch in een buiging opzij en blijft niet recht in zijn lichaam zoals bij wijken.
Het is juist de bedoeling dat een paard recht bljift, zoals bij wijken![]()
Er is ook hier een hele discussie over geweest
cherie78"
[quote="orienta schreef:cherie78 schreef:Als ik fout zit, geef ik iets toe![]()
Het appuyement wordt ook zo omschreven in de Handleiding.
Handleiding?
Ik rijd niet op handleiding? er zat geen handleiding bij mijn paard?
Liene schreef:Ik lees nog steeds zoveel ik kan mee, want er komen hier toch heel erg interessante dingen voorbij!
Cherie, ik ben ook benieuwd naar beeldmateriaal hoe volgens jou een perfect appuyement er uit ziet, want ik kan je helemaal niet volgen.
Maar 1 ding... Als jullie alle tijd die er hier wordt gespendeerd aan het discussiëren op het paard zouden zitten, zou je toch veel meer kunnen niet? Jullie gaan hier zo snel!
vur schreef:Volgens mij zijn de proeven Z2 van pony's anders dan die van paarden, maar goed. Een appuyement zonder lengtebuiging kan geen voldoende opleveren, want dat is een onderdeel van het appuyement. Dat is juist zo moeilijk aan appuyeren. Wijken met stelling naar de kant waar je heen rijdt, is veel makkelijker.
Ik had nog meer willen reageren, maar het topic gaat zo snel, dat ik het niet bij kan houden. Waar halen sommigen de tijd vandaan?
Danique_G schreef:Ik dwarrel af en toe rond, heb niet zo veel tijd.
Wat me dus net te binnen schoot, waarom heeft de schouderbinnenwaarts in stap niet zo veel nut. Dat het binnenachterbeen niet genoeg onder kan treden kan ik nog wel volgen. Maar de spieren worden toch net zoveel 'opgerekt' als in draf? Excuses als dit al is geweest maar ik heb niet zoveel tijd, heb ook niet alles gelezen met 100% volle concentratie.
En nog een vraag, ik meende ergens te hebben gelezen dat mensen die zijn opgeleid voor 1980 allemaal/grotendeels klassiek te zijn. Wat ik ook (dacht ik) heb opgestoken in dit topic is dat de klassiekers veel waarde hecten aan de houding. Nu zie ik best veel mensen met best een slechte houding (ik kan er ook wat van). Nu is mijn vraag aan professor (of iemand anders die dat weet), was de houding 'vroeger' nou echt zo veel beter omdat er toen meer klassiekers waren? Overigens, nog gefeliciteerd met uw verjaardag.
quadripes schreef:aan je zit moet je altijd werken, die is volgens mij nooit helemaal af. er sluipen altijd weer verspanningen in.
Zooist schreef:@pien_2010, heb jij regelmatig zitles dan?
En heb je dat op je eigen paarden?
[pien_2010] schreef:Zooist schreef:@[pien_2010], heb jij regelmatig zitles dan?
En heb je dat op je eigen paarden?
Ja Zooist. Ik heb twee paarden. De oudste 16 jaar wordt alleen nog recreatief gereden. Een jong meisje geeft mij zitles op hem. Meestal lukt dat twee keer per maand soms vaker. Mijn oudste paard is gewoon zo braaf en heeft bij mij voor de wagen gelopen (ik geloof niet dat ik in staat was om hem te laten gaan) dus hij kan op stem aangestuurd worden en dat is erg gemakkelijk. Erg betrouwbaar en prettig om op hem longe les te hebben. Hij is eerder wat flegmatiek. Je bent welkom hoor om een keer te proberen op hem
. Op de jongste durf ik niet die kan erg heftig op zweep reageren of op een vliegje ook al is ze nu al lang heel braaf.