Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:12

Anoniem schreef:
Leuk paard, heeft geleerd groot te lopen maar ook hier wordt hij niet fijn gereden.

Kan je verduidelijken waarom hij niet fijn gereden is?
Hoe hebben ze geleerd het paard ruim te laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:17

Groot lopen door hem aan de voorkant vast te houden en naar voor te trappen, vermoed ik.
Ik vind dat de amazone haar aandrijven erg irritant. Paard loopt ook mt een valse knik.
Ook hier mis ik de durchlässigkeit.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:18

Kan je dat ook zonder lompheid aanleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:18

Hoe bedoel je dat Starbreeze?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:20

Dat trappen zal niet nodig geweest zijn met dit temperament, maar dit is inderdaad een door de mens gemaakte draf.
Niet voor niets wordt gezegd: de stap en galop moeten goed zijn, de draf valt te maken.
Nu heb ik absoluut niets tegen verbeteren, maar dit is voor mij geen natuurlijke draf meer.

Ja, je kunt het ook zonder lompheid trainen.
Waarschijnlijk kun je het ook clickeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:22

Gewoon in de schoenen zetten. Dat gebeurd heel vaak. Schoenen met belletjes waar ze hackney's mee trainen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 15:23

Bekijk al de video's eens van hier uit:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.

Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:27

Anoniem schreef:
Gewoon in de schoenen zetten. Dat gebeurd heel vaak. Schoenen met belletjes waar ze hackney's mee trainen.

Dat ook inderdaad.
Bij Gal trainen ze soms ook in de schoenen toch?

Simpelman, die schimmel is levendig, gehoorzaam en kalm.
Toch zou ik persoonlijk liever meer natuurlijke draf afloop zien.
Dat maakt volgens mij het jureren ook vreselijk lastig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-12-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:28

Zal ik me toch na ál die jaren een rangorde-conflict met Jaopie hebben? Ik geloof het nog ook, want vanmorgen ging ik hem in de wei hooi brengen. Niet over de rand heen, maar door er mee de wei in te lopen en eerste bergje neer te leggen. Jaopie stort zich daar altijd als eerste op (hij doet altijd heel pissig naar de merrie, die moet van hem wachten tot ik het 2e bergje heb neergegooid - ik doe er altijd 3 zodat ieder het zijne/hare krijgt).

Goeie dag, maar nu kreeg IK de volle laag, meneer dendert platorig op me af en probeerde me zodanig te intimideren dat ik het bergje zou laten vallen. Dat deed ik DUS niet, maar verwees hem met TERUG in z'n achteruit (dat deed hij maar duidelijk met tegenzin), en op het moment dat ik het bergje neerwilde liggen rende hij bliksemsnel langzij om een snaai van het hooi te nemen en met zijn achterhand MIJ opzij te dreigen. Ik zag het nét aankomen, dus wierp het hooi in mijn rechterarm buiten z 'n bereik en stak mijn linkerarm met prikvinger met kracht zijwaarts uit zodat zijn flank er tegenaan botste, en hij terugdeinsde. Daarna heb ik hem opnieuw terugverwezen (een paar meter) en net zo lang blijven staan wachten met het hooi tot hij geen aanstalten meer maakte naar voren te stormen. Dat is natuurlijk wel duidelijk: een staaltje disrespect van het zuiverste (vuilste) water.
Hij was ook woest toen ik het hooi langzaam op de grond legde en hij toe wilde tasten, maar ik dat verbood, hij moest wachten tot ik zei dat dat mocht (was niet zo makkelijk, want de merrie wilde er ook in duiken, dus die moest ik ook op afstand houden... toen kreeg de merrie van hem volle laag).

Is het oude dictatorschap van Jaopie's jonge jaren weer in hem gevaren? Was dat ooit wel écht weg?Heb ik de boel te lang voor zoete koek aangenomen en vergeten dat leiderschap steeds opnieuw te bevestigen? Hoe zo heb ik dit dan ook niet eerder opgemerkt?
Dit is wel een teken aan de wand dat er een verstoorde rangorde speelt! Nou fijn, kan ik weer opnieuw te boel gaan restaureren, want Jaopie is ook niet een type dat snel opgeeft als hij iets in het koppige hoofd heeft (nou ja, ik ook niet bepaald).

Hij kan ook erg jaloers zijn op de merrie Khavanna, dan krijg je dit tijdens een fotoshoot samen:

HAAL ME NIET IN OR ELSE...

Afbeelding

YOU GET THIS ONE:

Afbeelding

Er is dus werk aan de winkel, meneer denkt de boel weer over te kunnen nemen. GAAT NIET DOOR.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-12-15 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:31

Haha, dus toch weer even wat meer duidelijk scheppen wie er de leider is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:34

Anoniem schreef:
Hoe bedoel je dat Starbreeze?

Groot leren lopen zonder geweld zoals schoppen toe te passen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:37

Wie zocht er nog een Micklem? Nu in de aanbieding bij agradi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:37

Dat vergt een jarenlange training.
Paard heeft tijd nodig om spierkracht te krijgen.
Ik ben er nu ook mee bezig. Ik probeer mijn paard actief te houden en rijdt als het ware naar de middendraf, ga aan de voorkant mijn paard begrenzen op het moment dat het voorbeen naar voor wijst. En de bedoeling is dat het voorbeen dan wat langer in de lucht blijft. Even kort gezegt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:40

Akkoord met Sizzle

Het is een gemaakte draf, maar daar heeft niet per se stampen schoppen of schoenen mee te maken.
Ik ben ik levende lijve getuige hoe een paard kan veranderen in het drafwerk.
Niet zo extreem zoals in de filmpjes, maar toch duidelijk genoeg.
En dat paard die ik ken, is niet vooruit geschopt integendeel, hij is heeeeel traag gereden. Maar heeft van zichzelf veel voorwaartse drang. Zo is hij sterker geworden en steeds zijn passen groter en meer verheven gemaakt. Geen trek en sleurwerk aan de pas gekomen.
Had de ruiter de intentie de draf zo te verbeteren als ze het paard had gekocht. Neen, ze wilde oorspronkelijk recreatief rijden. Dus ze zijn er ingerold. Nu is het wel anders, en rijdt ze om te pieken. Niet helemaal mijn stijl, ik blijf liever thuis.

Als je een lusi onder druk zet om zijn passen groter te maken, zal dit er niet zo uitzien! Die kunnen nogal panisch en hectisch reageren op zulke dingen.

Dus ik vind de filmpjes goed meevallen, ook in het kader van simpelman.
Zijn er werkpunten, ja die die Gast5428 opnoemt, iets te vast aan de voorkant.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 15:50

terpentijn schreef:
Zal ik me toch na ál die jaren een rangorde-conflict met Jaopie hebben? Ik geloof het nog ook, want vanmorgen ging ik hem in de wei hooi brengen. Niet over de rand heen, maar door er mee de wei in te lopen en eerste bergje neer te leggen. Jaopie stort zich daar altijd als eerste op (hij doet altijd heel pissig naar de merrie, die moet van hem wachten tot ik het 2e bergje heb neergegooid - ik doe er altijd 3 zodat ieder het zijne/hare krijgt).

Goeie dag, maar nu kreeg IK de volle laag, meneer dendert platorig op me af en probeerde me zodanig te intimideren dat ik het bergje zou laten vallen. Dat deed ik DUS niet, maar verwees hem met TERUG in z'n achteruit (dat deed hij maar duidelijk met tegenzin), en op het moment dat ik het bergje neerwilde liggen rende hij bliksemsnel langzij om een snaai van het hooi te nemen en met zijn achterhand MIJ opzij te dreigen. Ik zag het nét aankomen, dus wierp het hooi in mijn rechterarm buiten 'n bereik en stak mijn linkerarm met prikvinger met kracht zijwaarts uit zodat zijn flank er tegenaan botste, en hij terugdeinsde. Daarna heb ik hem opnieuw terugverwezen (een paar meter) en net zo lang blijven staan wachten met het hooi tot hij geen aanstalten meer maakte naar voren te stormen. Dat is natuurlijk wel duidelijk: een staaltje disrespect van het zuiverste (vuilste) water.
Hij was ook woest toen ik het hooi langzaam op de grond legde en hij toe wilde tasten, maar ik dat verbood, hij moest wachten tot ik zei dat dat mocht (was niet zo makkelijk, want de merrie wilde er ook in duiken, dus die moest ik ook op afstand houden... toen kreeg de merrie van hem volle laag).

Is het oude dictatorschap van Jaopie's jonge jaren weer in hem gevaren? Was dat ooit wel écht weg?Heb ik de boel te lang voor zoete koek aangenomen en vergeten dat leiderschap steeds opnieuw te bevestigen? Hoe zo heb ik dit dan ook niet eerder opgemerkt?
Dit is wel een teken aan de wand dat er een verstoorde rangorde speelt! Nou fijn, kan ik weer opnieuw te boel gaan restaureren, want Jaopie is ook niet een type dat snel opgeeft als hij iets in het koppige hoofd heeft (nou ja, ik ook niet bepaald).

Er is dus werk aan de winkel, meneer denkt de boel weer over te kunnen nemen. GAAT NIET DOOR.

Het is zijn plicht "het over te nemen", de sterkste bepaalt, alle paarden klimmen op naar de plaats die ze kunnen verdedigen.

Rangorde instellen is een kwestie van bluf (kijk maar naar Japie).
Het kenmerk is WEGWEZEN EN SNEL! HEEEEL SNEL, net zover als ik dat wil.
Denk aan de leidmerrie.
Mijn hooi, afblijven, mijn Khavanna, wég jij.
Dwars door hem heen lopen, opzij!

Neem een pittige zweep mee en schroom niet om hem een écht keiharde mep te geven als dat nodig is.
Het gaat om je houding, over mijn lijk, maar pas op wat je doet.
IK.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:11

You are right, @Simpelman, dit (wan)gedrag is zorgwekkend.

Ik moet uitkijken, want ik weet dat hij op een mep 9 van de 10 keer reageert met terúgmeppen, dus dan moet ik wel een lange zweep meenemen. Hij is snel beledigd.

Ik baal natuurlijk vreselijk dat nu ineens ook DIT nog weer aan de hand is, maar ik heb zo eens zitten terugdenken, wanneer is dit er dan weer ingslopen? Tsja, dat is al OHZ begonnen toen hij er dus vandoor begon te racen. Toen moet ik al zwak en weifelachtig zijn overgekomen in zijn beleving. En recapitulerend : dat wás ik toen ook, toen had ik die rechtrichtlessen nog, waardoor ik enorm onzeker werd tussen de lessen door, zoals ik al eerder beschreven heb. Wat jij nog "learned helplessness"of zoiets noemde.
Dat heeft J. ongetwijfeld aangevoeld. Ik heb dat daar toen niet aan gekoppeld, nu ik met die lessen gestopt ben en ik weer heel anders in mijn daadkracht en energie sta, en objectiever terugkijk op het verloop van eea. zie ik wel hoe en waar dat "gat" ontstaan is, het gat dat ik liet ontstaan en waarin Jaopie niet meer wist wat-ie aan mij had en dus "het wel over moest nemen".
Stom, stom, stom dat ik dat niet tijdig heb ingezien.

Nou ja beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald.

Nou Jaopie nog even hiervan zien te overtuigen. Want dit is doodzonde en onnodig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-12-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:18

Is hier iemand die de Duitse taal goed beheerst?

Ik ben mijn paardenvriend ook wat actiever aan het been te maken en vond dit wel een interessant filmpje alleen ik versta dus niet alles wat ze zegt. Schinkel, waar zit dat?? etc...
http://www.pferdiathek.tv/de/blog/show/ ... aretz.html

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:25

Geeft niet terpetijn.
Beter nu dan dqt jijzelf in de kreukels licht toch?

Toen ik nog op een dressuurstal rondliep (heb meerdere geproefd.) Kwam er een ruin van 1.80 binnen.
Gooide iedereen van de rug. Drukte jou t stal uit. En trok je mee t weiland in.
Schopte gericht met longeren.
Beest was stokverwend en bepaalde voor dd eigenaar wat te doen. Dit ging van kwaad naar erger natuurlijk.
Lichamelijk in topconditie dus niks mis mee.

Dier werd in mijn handen gedrukt voor het longeren... ehh thanxxx.

Eerste ronde. Kon die rothoef precies ontwijken anders was hij vol in mn gezicht.
Rodbok was snugger en vlug.

En die heeft me daar toch n paar patjijsters gehad. Tranen in mijn eigen ogen. Hij... gericht... jij... lopen zul je!

Half uur... hij was kapot. Ik ook.

T weiland maar op. Beest heeft 160 meter ongeveer achteruit gelopen voordat hij los mocht.

Uit eindelijk... longeren op lichaamshouding en aan de hand aan een lang touwtje.
Met voeren wachtte hij braaf en zelfs onder het zadel was hij steeds leuker.

Deze was toch wel het gekstr dier dat ik gezien en in handen gehad, heb.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:25

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:27

Terpetijn, nu je het weet kun je er aan werken toch?
Paarden veranderen over de jaren ook, worden ook volwassen, sterker, wijzer.
Misschien heb je dat gewoon niet tijdig gemerkt. Dat is er dan zo ingeslopen zonder over fout te hoeven spreken.

Damian, heb niet gekeken maar bedoel je niet Schenkel? Dat is been, oberschenkel is bovenbeen, schenkelweichen is wijken voor het been.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:31

Anoniem schreef:
Dat vergt een jarenlange training.
Paard heeft tijd nodig om spierkracht te krijgen.
Ik ben er nu ook mee bezig. Ik probeer mijn paard actief te houden en rijdt als het ware naar de middendraf, ga aan de voorkant mijn paard begrenzen op het moment dat het voorbeen naar voor wijst. En de bedoeling is dat het voorbeen dan wat langer in de lucht blijft. Even kort gezegt.

Dat probeer ik nu ook, alhoewel ik niet denk dat mijn paart ooit zó zal gaan draven.. Ik merk na mijn snoep/beloonacties dat er wat meer balans lijkt te komen in met impuls voorwaarts en daarna weer ontspannen terugkomen. Hij wacht nu tenminste op wat er gaat komen ipv me voor te zijn op een diagonaal. Wanneer dat lukt, lijkt het alsof mijn paard langzamer gaat terwijl er wel beweging in de benen is. Langere passen denk ik?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:37

damian23 schreef:
Is hier iemand die de Duitse taal goed beheerst?

Ik ben mijn paardenvriend ook wat actiever aan het been te maken en vond dit wel een interessant filmpje alleen ik versta dus niet alles wat ze zegt. Schinkel, waar zit dat?? etc...
http://www.pferdiathek.tv/de/blog/show/ ... aretz.html

Schenkel is bovenbeen, een drijvende hulp met het bovenbeen.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 16-12-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:39

En kick met die flagenwage (ofzoiets)?
Of drijven met de flagewage?

Gerte is zeker zweep?

Die Kernaussagen:

Schon zu Beginn soll das Pferd von alleine fleißigen Mittelschritt gehen.
Flache Wade anlegen, das ist die Frage: „Bisschen flotter bitte?!"
Legt der Reiter die flache Wade an, soll sofort eine Reaktion vom Pferd kommen.
Reagiert das Pferd nicht, impulsartig verstärken mit flacher Wade oder mit der Gerte hinter dem Schenkel antippen. Das Pferd soll wissen: „Es gibt eine Verstärkung."
Alternative zur Gerte: Kurze stumpfe Sporen
Dabei das Pferd nicht verschrecken!
Ist das Pferd fleißig: Nichts weiter tun mit dem Schenkel.
Gewichtshilfe beim Treiben: Bauch und Rückenmuskulatur anspannen
Das Pferd soll auf unsichtbare Hilfengebung reagieren, so fein soll es sein, erst dann ist es Kunst.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:42

Terpentijn, is het hier niet al begonnen, dat Jaopie de leiding over wilde gaan nemen? [PP] [VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen . Een paar weken daarvoor begon hij er inderdaad buiten vandoor te gaan als ik het nog goed heb onthouden, toch is dit aan de hand ook een groot teken naar mijn idee...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:45

@maralyn: nou ja, Jaopie is ook niet het eenvoudigste paard waar ik ooit mee te maken heb gehad (en dat kunnen velen die mij er in het verleden mee hebben getracht te helpen, volmondig kunnen beamen: Jaopie heeft zelfs de DA een keer de hele wei door achterna gezeten, toen hij zijn jaarlijkse prik had gekregen en de DA naar de paarden in de naastgelegen wei wilde lopen... ik ben er toen tussen gaan lopen, om Jaopie weg te sturen, want de DA begon aan snelwandelen te doen en Jaopie zat vrijwel letterlijk op z'n hielen... toen was hij 5 jaar). Morgenochtend trouwens weer DA (een andere, die nergens van onder de indruk is, die loopt ook gewoon bij de Dexter stier met horens het weiland in om een van de koeien een prik te geven....)) voor jaarlijkse inentingen... nou J. gaat zich écht wel gedragen, 't zij hem geraden!

Jaopie is niet zo gecompliceerd, maar wel een type dat zich genoopt - nou eigenlijk verplícht - voelt om de ruimte zelfstandig dan maar in te vullen waar jij het als leider laat liggen. Ik weet dat maar al te goed, en zei dat ook altijd tegen anderen: Jaopie moet je niet de (mentale) ruimte geven om als het ware voor zichzelf op te treden. En nou heb ik zelf niet gezien dat ik zélf niet pro-actief genoeg was om dat te voorkomen.
Bij J. moet je altijd alert blijven, met náme aan de grond, in het weiland, aan de hand. OHZ daarentegen is het een zeer werkwillige, ijverige vergevingsgezinde pief. je kunt heel wat stomme fouten maken wil hij je daar op afrekenen. Behalve één: als je er niet overtuigd voor hem bent.
Laat ik die fout nou nét wel gemaakt hebben.
Ik had beter moeten opletten en beter moeten en kunnen weten.

Ik ga er meteen aan werken, dan staan de bakens zsm weer waar ze behoren te staan.
Komt wel weer goed, moet hem er weer even serieus aan herinneren.
En hij moet nodig weer eens OHZ, want het doet hem zelden goed een lange tijd geen "werk" te mogen laten zien, hij heeft bepaald geen hekel aan OHZ.

Dan kan ik ook weer eens OHZ filmmateriaal laten maken en plaatsen, want ik ga ook OHZ hernieuwd met hem van start, als altijd geinspireerd door de info in dit topic.

@Jet: edit: ja, daar is het begonnen, die conclusie heb ik inmiddels ook getrokken toen ik terugkeek en terug-analyseerde...nu weet ik ook wát er is gebeurd en waar ik het heb laten liggen...