Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:47

JudArthos schreef:
RoyalMemory schreef:
Vraag : als mijn hengst in de paddock loopt en ik ben daar ook. Dan gaat hij ongevraagd rondjes om mij heen lopen linksom en rechtsom. Alsof ik hem longeer. Een beetje op de maat van 'Jan Huigen in de ton'. Wat zou daar de bedoeling van zijn?

Zou wel eens willen zien hoe dit uitziet :)
Misschien wil hij graag aan het werk of inderdaad 'spelen?' Valt je verder nog iets aan de lichaamstaal op?
Mijn merrie doet iets soortgelijks wel eens uit zowel werkwilligheid als onzekerheid. Onzekerheid in de zin van adrenaline opbouwen, in de buurt willen blijven, beschermen.

Zal het eens filmen. Qua lichaamstaal zie ik eigenlijk vooral ontspanning. Behalve als er een concurrent langs komt, dan voel ik me opgesloten :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:49

Ik zou het paard van het filmpje eigenlijk wel eens onder een andere amazone willen zien, vooral omdat de bewegingen van het paard me erg aanspreken. Deze amazone vind ik ook eigenlijk erg hangen in haar hele zit, alsof ze een stoelzit heeft en haar handen en dus ook de mond van het paard meetrekt om te compenseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:50

N.a.v. het filmpje van Gast5428: ik vind het paard fijn bewegen als hij mag halsstrekken en losser stapt aan een lange teugel. Amazone zit wat achterover (lijkt wel mode tegenwoordig soms) en vind het in het opgerichte beeld wat strak/gedwongen ogen. Beide hebben volgens mij zat kwaliteit. Zal de druk van het presteren zijn daar onder het oog van jury en publiek. Ik kijk niet graag meer naar dit soort dingen, maar vind het ook niet een vreselijk beeld ofzo. Kan er best mee door.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:13

Anoniem schreef:
Tja, dat zul je op mijn blauwe ogen moeten geloven. :wow:

Ik vind wel dat je op mijn avatar lijkt hoor, en dat ben ik ook echt >;) _O-

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 13:53

Commentaar van een professionele amazone die ik ken op het video'tje van @Gast5428.

Wat een paard!!!
Wat een staartgezwiep ??
Wat slecht gereden
Wat zonde

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 13:55

RoyalMemory schreef:
Vraag : als mijn hengst in de paddock loopt en ik ben daar ook. Dan gaat hij ongevraagd rondjes om mij heen lopen linksom en rechtsom. Alsof ik hem longeer. Een beetje op de maat van 'Jan Huigen in de ton'. Wat zou daar de bedoeling van zijn?

Uitdagen tot overgaan op actie/spelen? Staat hij alleen in de paddock? Hengsten houden enorm van spelen, en staan helaas vaak alleen ivm hengstzijn. Misschien hoopt hij zo op wat leven in de brouwerij?

Het paard van t filmpje is volgens mij gereden naar gewenst plaatje en niet naar fase van zijn ontwikkeling. Daarom strakke amazone om te voldoen aan het gewenste plaatje.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:04

Anoniem schreef:
N.a.v. dit topic. [VN] HC Roosendaal: Glock's Toto Jr. schittert opnieuw in de ring

Hoe vinden jullie de amazone rijden?

[ Video ]

Nog niet alles kunnen lezen, maar alvast mijn mening.

Algemene indruk een goed paard, komt er niet helemaal uit. Heel gespannen waardoor overgangen niet heel erg goed getoond kunnen worden! Staartzwiepen
Over de amazone: stoelzit, geen rustige zit.
Pasje vooruit (is niet meer dan dat) is eruit geperst. Halsstrekken vind ik prima, enige moment dat paard niet zwiept.
Teveel op aanspanning gereden, paard kan dit nog niet aan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:06

Wat vinden jullie van deze combinatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:07

Starbreeze schreef:
Anoniem schreef:
Tja, dat zul je op mijn blauwe ogen moeten geloven. :wow:

Ik vind wel dat je op mijn avatar lijkt hoor, en dat ben ik ook echt >;) _O-

Foto heb ik weer verwijderd. :D
Ik zal hem je toezenden per PB.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:08

Bang hè....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:12

Ja, ik weet dat er mensen zijn die lol beleven aan het stelen van foto's. Ik ben niet bang voor kritiek maar weet dat mensen de foto's kunnen gaan gebruiken voor verkeerde doeleinde. Foto's zijn privé. Maar ik durf best te laten zien dat ik wel paardrijd en dat ik dus niet zomaar wat klets. Mensen willen vaak bewijs(ik ook) dus vandaar dat ik best wat wil laten zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:15

Oh had je een echte foto daar staan? Ik geloof wel dat je zelf rijdt hoor :)

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:16

Anoniem schreef:
Ja, ik weet dat er mensen zijn die lol beleven aan het stelen van foto's. Ik ben niet bang voor kritiek maar weet dat mensen de foto's kunnen gaan gebruiken voor verkeerde doeleinde. Foto's zijn privé. Maar ik durf best te laten zien dat ik wel paardrijd en dat ik dus niet zomaar wat klets. Mensen willen vaak bewijs(ik ook) dus vandaar dat ik best wat wil laten zien.

Hoezo zijn er mensen die niet geloven dat jij paardrijdt? Ik denk dat iedereen die hier post paard rijdt of met paarden werkt. Als recreant of meer wedstrijdgericht. Maar iedereen is serieus bezig met zijn paarden denk ik. Anders interesseert je zo'n topic weinig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:16

Fransje_70 schreef:
[ Video ]

Heel smakelijk @Fransje_70.
Aanzienlijk dichter bij de doelstellingen van ons FEI art401 dan de "Totillas".

De Lusitano's zijn alleen te beknopt in hun bewegingen om mee te kunnen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:17

Citaat:
Foto heb ik weer verwijderd. :D
Ik zal hem je toezenden per PB.

Ik dacht dat ik het niet verstond, even zwijgen, wordt vast wel duidelijk haha :o?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:17

RoyalMemory schreef:

Doet mijn paard ook, kijkt ie je echt aan enzo :) ik ren dan altijd wat stampend naar hem toe en hij spurt er dan blij vandoor en dan begint het spelletje van voren af aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:21

Choco, vooral het laatste: het paard kan het nog niet aan.

Ik zou die combinatie wel een thuis aan het werk willen zien.
Hij wordt in dat filpje extreem 'voorgesteld' ze laat geen milimeter ruimte omdat alles maximaal getoond moet zijn.
Iedere keer als zijn lichaam wil ontspannen wordt hij weer bij de les gehaald waardoor hij uiteindelijk stekerig wordt.

Ik vraag me dan ook af of ze ook zo wil rijden of dat het op dat moment gewoon een baan is. Voor haar immers ook 3 andere als ze een dwarse kop op zou zetten en het paard niet zo zou rijden als gevraagd.
Een filmpje zonder publiek zou mij veel meer zeggen.

Dat zelf longeren, dat doen ontzettend veel paarden. Deels gewoonte deels om te tonen dat ze nog wel wat energie over hebben of gewoon zin hebben om wat te doen.
Paarden longeren elkaar ook wel eens.

Spelen, sja, dat kan ik nooit zoals ze zelf spelen. Die speelse klappen tegen de dekens.....dat is waar mijn hoofd zit :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-12-15 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:22

Fransje_70 schreef:
[ Video ]

Ik ben totaal niet bevooroordeeld natuurlijk :D. Leuke Lusi!!
Ik vind het een fijn beeld geven. Zou hem net iets stabieler willen zien in de aanleuning. Hij knikt zo net nu en dan er even achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:24

Fransje_70 schreef:
[ Video ]

Ik mis in het fimpje de durchlässigkeit.
Veel beweging heeft hij wel. Een hard werkend paard. Leuk dier,

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:27

Fransje_70, ik vind dat een fijne combinatie om naar te kijken. Ik kijk wel eens meer wat van hem. Vindt dat hij fijn rijdt.
Fijner dan bijvoorbeeld de amazone in het filmpje van LP. Stoelzit, staartzwiep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:27

Fransje_70 schreef:
Hoezo zijn er mensen die niet geloven dat jij paardrijdt? Ik denk dat iedereen die hier post paard rijdt of met paarden werkt. Als recreant of meer wedstrijdgericht. Maar iedereen is serieus bezig met zijn paarden denk ik. Anders interesseert je zo'n topic weinig.

Ik wil met de foto aangeven dat ik geen manegeruiter ben maar wat meer ervaring heb.
In paardrijden en paardrijden zit veel verschil.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 14:34

Anoniem schreef:
Fransje_70 schreef:
[ Video ]

Ik mis in het fimpje de durchlässigkeit.

Inderdaad, maar dat is ook typisch voor de meeste Iberische paarden en de wijze waarop ze getraind worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:56

Fransje, goed paard :j
Ik zie alleen kwa rijstijl hetzelfde als bij alle andere in de sport, geen ruimte aan de voorkant. Durf te wedden dat hij ook regelmatig op de kin op de korst loopt.
Het type paard leent zich echter beter voor zodat hij dat vrij makkelijk aan kan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:09

Leuk paard, heeft geleerd groot te lopen maar ook hier wordt hij niet fijn gereden.