Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:Ja, klopt, op alle rijfoto's in mijn profiel ben ik aan het inrijden enne... het zijn eigenlijk de beginfoto's:) . Zit niet voor niets nog aan een touwtje bij alles.![]()
Helaas heb ik nog geen recente rijfoto's, waar ik van baal, maar ik ben vrijwel altijd alleen met mijn paard bezig (tenzij ik les heb). Moet vriendlief ook even aan zijn arm trekken om weer eens een sessie te komen doen
.
KiWiKo, klopt, het zijn twee totaal verschillende werelden, waar ik me van bewust ben. Ik wil ook helemaal niets negatiefs zeggen over Horseyfries, ze is vast uitstekend op haar gebied. Maar ik rij dus bitloos, ga ook aan de (klassieke) dressuur, maar ik MAG de teugels zoals zij rijdt op haar foto's niet zo houden.
Die moeten wat losser.
Miran schreef:horseyfries schreef:Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.
Ehm Horseyfries, ik trek ook niet voortdurend aan mijn teugels, probeer juist met een licht contact te rijden (net als iedereen neem ik aan?). Als jij dat totaal iets anders vind, hoe rij jij dan? Continu je teugels naar achteren trekkend? Dat suggereer je nu wel...
De hardheid van een bitloos hoofdstel is natuurlijk wel afhankelijk van het materiaal en de dikte, geldt voor bitten net zo. Maar uiteindelijk is het vreemd als een paard wel halsterdruk accepteert, maar geen hoofdsteldruk op dezelfde plaats.
Gemiddeld gesproken zie ik overigens toch veel mensen die behoorlijk wat druk op een stalhalster hebben, in de omgang.
@RK en Nadya, volgens mij zitten jullie best netjes op 1 lijn
Citaat:Als ik zelf moe/ geïrriteerd ben moet ik er niet opstappen. Dan kan ik wel eens onredelijk/ongeduldig worden en hebben we zeker ruzie. Rondje buitenrijden of dagje vrij is dan de beste optie.
horseyfries schreef:Ehmm Miran, volgens mij kun jij niet goed lezen. Ik heb het namelijk over voortdurend op druk rijden van de neusoptoming, bitloos dus. Dat gaat dus niet over hoe ik rijd, als ik voortdurend op druk reed dan kwamen mijn paard zijn achterbenen niet onder de massa, want dan blokkeer ik die namelijk en zit een piaffe er niet in.
Ik refereer met het voortdurend op druk rijden naar de eerder getoonde filmpjes van mensen die hun paard met de neusriem naar beneden trekken en houden.
Verder suggereer jij dat een halster en een bitloos hoofdstel druk geven op exact dezelfde plaats, dan vraag ik me af hoe goed jij die bitloze hoofdstellen bestudeerd hebt. Het merendeel geeft totaal anders druk (samensnoerend) dan een halster, op verschillende en meer punten.
Miran schreef:Ik kan prima lezen hoor, je hebt namelijk niet neergezet dat je het over die filmpjes had, maar dat het verschil met een halster met touw en een hoofdstel met teugels is dat je continu de teugels naar achteren trekt.
Een sidepull, toch een veel gebruik bitloos hoofdstel, heeft op dezelfde plaatsen druk als een halster (neusbeen en achter de oren) en niet samensnoerend. Een dr Cook heeft bij aangenomen teugels idd ook druk op de kaak, maar dat is maar 1 van de vele soorten. Touwhalster, kaptoom, sidepull ed werken daar niet mee.
Als mensen fijn met een bitloos hoofdstel kunnen rijden, is het toch prima? Er is eerder verteld over paarden die met hun mond open staan om het bit in ontvangst te nemen, heel mooi in vergelijking met paarden die hun lippen strak op elkaar houden en het zegt wat over je teugelvoering. Als een paard een hekel heeft aan een bitloos hoofdstel zal het dat net zo goed laten merken. Als zowel paard als ruiter er fijn mee overweg kunnen, waarom niet? Mijn merrie vindt bitloos duidelijk fijner, waarom zou ik er dan een bit in hangen? Ze loopt zonder beter dan met!
horseyfries schreef:Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.