Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:34

En onder de moderne sportpaarden zijn er steeds minder die dwang pikken, hoor ik zo hier in mijn omgeving. Steeds meer 'tere zieltjes ( nou ja, geef de dieren eens ongelijk ). Vroeger bij die logge basispaarden kon je nog eens even flink doortrekken, dat hoef je met die karaktertjes van tegewoordig echt niet te proberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:36

en daarom denk ik dat veel van die 'lastige paarden' van vroeger (Amor, Saros) gewoon wat meer karakter hadden dan we destijds gewend waren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:38

Idd sarosjes stonden bekend als vervelend
triton

de xx-jes die toen nog minder "in" waren

Ja

Daarom zijn er ook mensen die totaal niet met de jazz-jes enzo overweg kunnen....die pikken oneerlijkheid niet Lachen

Ik merkte dat ook aan Kawa, hij kon best tegen een mopper van mij als ik wist dat hij gewoon de kantjes eraf aan het lopen was. Dan pikte hij dat.
Maar als ik een mopper gaf als het onterecht was, werd hij echt giftig.

Zo heb ik meer paarden gereden (een die me bij is gebleven is een triton)...heeerlijk vind ik die Ja
Zo eerlijk en direct de spiegel voor je neus Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:43

Idem met onze Raimaer. Die wenst als dame behandeld te worden en die hoef je echt niet te corrigeren als dat onterecht is, want dat accepteert ze niet. Terwijl toen ze van de week giga wilde gaan bokken, alleen maar "Raimaer!" genoeg was om het te stoppen. Als je haar met respect behandelt doet ze alles voor je.

Zo is Trammelant ooit in gestrekte draf naar huis gegaan omdat hij de tik van die ruiter niet terecht vond. Hij was niet op hol, maar hij besloot gewoon dat hij dit niet pikte en hij was dus ook niet te stoppen.

Geweldig, zulke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:46

haha, zie het al helemaal voor me Haha!

Kawa sprong zo alles voor me...en echt ik kan niet springen.
Maar hij deed dat gewoon voor me. Hoe slecht ik ook aanreed (en bij de afzet al riep "goedzo braaf" )

Er heeft eens een paar wedstrijden een ander op gereden, die beter afstanden ziet dan ik...toch werd die uitgebeld.
Die had geen respect voor Kawa...denk maar niet dat meneer dan zijn best doet... *LOL*

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:56

Heerlijk toch, zulke paarden! Daar leer je tenminste echt (lees eerlijk ) van rijden.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:58

Het is minstens zo onnatuurlijk om op een paard te kruipen...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:00

ik lees dit topic nu en er zijn mensen bij mij op stal die ook bitloos rijden. En nee niet omdat het paard het bit niet fijn vind maar omdat ze zelf niet met bit kunnen rijden.(trekken en zo) Door middel nu van een rad (bitloos) word het paard gedwongen naar beneden te lopen zodat het er "goed"uit ziet. Dit vind ik geen manier om bitloos te rijden.

Mijn eerste pony reed ik altijd met halster dit omdat hij het bit niet fijn vond(was een karrepony met een hele sterke mond). Toen was bitloos nog geens in (is al zon 20 jaar geleden). Maar er reden wel meisjes uit de buurt met een halster simpel omdat ze geen hooffdstel konden betalen. Nu word er allemaal contstructie vezonnen om je paard maar bitloos te rijden die één is nog meer een martelwerktuig dan de andere . Het halster vind ik nog steeds een fijne manier om bitloos mee te rijden.

Het bit word pas slecht als je er niet mee om kan gaan net zoals bij bitloos rijden. En ja het ene paard is het andere niet sommige paarden zullen er baat bij hebben om bitloos gereden te worden en ben van mening dat de KNHS dit ook moet gaan toestaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:10

Nadya schreef:
Ja, klopt, op alle rijfoto's in mijn profiel ben ik aan het inrijden enne... het zijn eigenlijk de beginfoto's:) . Zit niet voor niets nog aan een touwtje bij alles. Haha!
Helaas heb ik nog geen recente rijfoto's, waar ik van baal Boos! , maar ik ben vrijwel altijd alleen met mijn paard bezig (tenzij ik les heb). Moet vriendlief ook even aan zijn arm trekken om weer eens een sessie te komen doen Ja .

KiWiKo, klopt, het zijn twee totaal verschillende werelden, waar ik me van bewust ben. Ik wil ook helemaal niets negatiefs zeggen over Horseyfries, ze is vast uitstekend op haar gebied. Maar ik rij dus bitloos, ga ook aan de (klassieke) dressuur, maar ik MAG de teugels zoals zij rijdt op haar foto's niet zo houden. Lachen
Die moeten wat losser. Lachen

Je wilt niets negatiefs zeggen, daarom deed je het wel? Tong uitsteken
Ik ben heel benieuwd naar de recente foto's. Ik hoor ook veel mensen roepen dat ze klassieke dressuurles krijgen, had laatst nog iemand in de les die met de volgens haar vriendelijke neusoptoming kwam meerijden. Er zat een fietsketting in.... Huilen
Ja, dan kan ik me voorstellen dat je met doorhangende teugels MOET rijden, je kunt toch geen aanleuning nemen op een fietsketting?
Wat betreft Hempfling, ook hij valt in de categorie: doet verzameling met paarden die het eerst onder de man met bit (bij iemand anders) geleerd hebben. Sorry hoor, maar daar kan ik dus niet warm of koud van worden. Als jij op mijn Fries gaat zitten kan ik je ook een piaffe met doorhangende teugels laten doen en er een foto van nemen. Betekent dat dat jij dan goed rijden kan? Of dat ik hem goed heb opgeleid?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:13

Ik heb ook 2 van die gifkikkers. Net wat RK zegt, als ze zelf ook wel door hebben dat ze de kantjes eraf lopen kan ik ze makkelijker een tik geven dan wanneer ze wel hun best doen.

Als ik zelf moe/ geïrriteerd ben moet ik er niet opstappen. Dan kan ik wel eens onredelijk/ongeduldig worden en hebben we zeker ruzie. Rondje buitenrijden of dagje vrij is dan de beste optie.

Lielle, verhaal van Trammelant komt me bekend voor, ik heb het ook een keer met de pony gehad. Er stapte een Z ruiter op en die zou hem wel even rijden. Het enige wat hij deed was draven, ze kreeg hem niet in stap en niet in galop. Laat staan dat hij een oefening deed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:13

Miran schreef:
horseyfries schreef:
Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

Ehm Horseyfries, ik trek ook niet voortdurend aan mijn teugels, probeer juist met een licht contact te rijden (net als iedereen neem ik aan?). Als jij dat totaal iets anders vind, hoe rij jij dan? Continu je teugels naar achteren trekkend? Dat suggereer je nu wel...
De hardheid van een bitloos hoofdstel is natuurlijk wel afhankelijk van het materiaal en de dikte, geldt voor bitten net zo. Maar uiteindelijk is het vreemd als een paard wel halsterdruk accepteert, maar geen hoofdsteldruk op dezelfde plaats.

Gemiddeld gesproken zie ik overigens toch veel mensen die behoorlijk wat druk op een stalhalster hebben, in de omgang.

@RK en Nadya, volgens mij zitten jullie best netjes op 1 lijn Haha!

Ehmm Miran, volgens mij kun jij niet goed lezen. Ik heb het namelijk over voortdurend op druk rijden van de neusoptoming, bitloos dus. Dat gaat dus niet over hoe ik rijd, als ik voortdurend op druk reed dan kwamen mijn paard zijn achterbenen niet onder de massa, want dan blokkeer ik die namelijk en zit een piaffe er niet in.
Ik refereer met het voortdurend op druk rijden naar de eerder getoonde filmpjes van mensen die hun paard met de neusriem naar beneden trekken en houden.
Verder suggereer jij dat een halster en een bitloos hoofdstel druk geven op exact dezelfde plaats, dan vraag ik me af hoe goed jij die bitloze hoofdstellen bestudeerd hebt. Het merendeel geeft totaal anders druk (samensnoerend) dan een halster, op verschillende en meer punten.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-06-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:18

Citaat:
Als ik zelf moe/ geïrriteerd ben moet ik er niet opstappen. Dan kan ik wel eens onredelijk/ongeduldig worden en hebben we zeker ruzie. Rondje buitenrijden of dagje vrij is dan de beste optie.

idd

dat heb ik ook afgeleerd om dan te gaan trainen
Heb dat vroegah ook wel eens geprobeerd, maar kreeg dan lik op stuk van de paarden Lachen
Dan leer je dat snel af Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:24

Je leert het idd snel af. Kan dan echt pissig worden om niets. Ponytje heeft het me afgeleerd dat is zo'n mannetjesputter.
Ergste was nog dat hij er slechter uitkwam dan dat ik een dag niets deed.

Ik kan wel lessen als ik moe ben, dan is er iemand die je in de gaten houdt Clown

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:33

horseyfries schreef:
Ehmm Miran, volgens mij kun jij niet goed lezen. Ik heb het namelijk over voortdurend op druk rijden van de neusoptoming, bitloos dus. Dat gaat dus niet over hoe ik rijd, als ik voortdurend op druk reed dan kwamen mijn paard zijn achterbenen niet onder de massa, want dan blokkeer ik die namelijk en zit een piaffe er niet in.
Ik refereer met het voortdurend op druk rijden naar de eerder getoonde filmpjes van mensen die hun paard met de neusriem naar beneden trekken en houden.
Verder suggereer jij dat een halster en een bitloos hoofdstel druk geven op exact dezelfde plaats, dan vraag ik me af hoe goed jij die bitloze hoofdstellen bestudeerd hebt. Het merendeel geeft totaal anders druk (samensnoerend) dan een halster, op verschillende en meer punten.

Ik kan prima lezen hoor, je hebt namelijk niet neergezet dat je het over die filmpjes had, maar dat het verschil met een halster met touw en een hoofdstel met teugels is dat je continu de teugels naar achteren trekt Cool .
Een sidepull, toch een veel gebruik bitloos hoofdstel, heeft op dezelfde plaatsen druk als een halster (neusbeen en achter de oren) en niet samensnoerend. Een dr Cook heeft bij aangenomen teugels idd ook druk op de kaak, maar dat is maar 1 van de vele soorten. Touwhalster, kaptoom, sidepull ed werken daar niet mee.

Als mensen fijn met een bitloos hoofdstel kunnen rijden, is het toch prima? Er is eerder verteld over paarden die met hun mond open staan om het bit in ontvangst te nemen, heel mooi in vergelijking met paarden die hun lippen strak op elkaar houden en het zegt wat over je teugelvoering. Als een paard een hekel heeft aan een bitloos hoofdstel zal het dat net zo goed laten merken Pling . Als zowel paard als ruiter er fijn mee overweg kunnen, waarom niet? Mijn merrie vindt bitloos duidelijk fijner, waarom zou ik er dan een bit in hangen? Ze loopt zonder beter dan met!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:41

Ik denk trouwens wel dat de KNHS bitloos moet gaan toestaan.

Ik ben er van overtuigd dat dit ook gaat gebeuren en dat het slechts een kwestie van tijd is.

Zouden we niet een poll kunnen houden wie er vóór zou zijn om bitloos te gaan toestaan op KNHS wedstrijden?. Ik kan me nl. nauwelijks voorstellen dat iemand daarop tegen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:44

Ik ben tegen
Heb ik al meerdere malen gezegd

Met een stille hand heeft een paard geen hinder van een bit.
En je hoort in harmonie je paard te kunnen rijden met sporen en bit.
Kun je dat niet...flink doorlessen en nog niet gaan starten Lachen

Overigens denk ik ook wel dat het eens veranderd...en toch vind ik dat jammer...what's next?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:48

Het is een politieke kwesti: Invloed van partij van de dieren, welzijnsnota's is toch niet te ontkennen. Ik wil zelf absoluut niet bitloos, maar het zal mij een worst wezen als mijn concurrent bitloos rijdt. De beoordeling kan gewoon hetzelfde blijven: je bent toch niet bang van ze RK?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:49

Miran schreef:
Ik kan prima lezen hoor, je hebt namelijk niet neergezet dat je het over die filmpjes had, maar dat het verschil met een halster met touw en een hoofdstel met teugels is dat je continu de teugels naar achteren trekt Cool .
Een sidepull, toch een veel gebruik bitloos hoofdstel, heeft op dezelfde plaatsen druk als een halster (neusbeen en achter de oren) en niet samensnoerend. Een dr Cook heeft bij aangenomen teugels idd ook druk op de kaak, maar dat is maar 1 van de vele soorten. Touwhalster, kaptoom, sidepull ed werken daar niet mee.

Als mensen fijn met een bitloos hoofdstel kunnen rijden, is het toch prima? Er is eerder verteld over paarden die met hun mond open staan om het bit in ontvangst te nemen, heel mooi in vergelijking met paarden die hun lippen strak op elkaar houden en het zegt wat over je teugelvoering. Als een paard een hekel heeft aan een bitloos hoofdstel zal het dat net zo goed laten merken Pling . Als zowel paard als ruiter er fijn mee overweg kunnen, waarom niet? Mijn merrie vindt bitloos duidelijk fijner, waarom zou ik er dan een bit in hangen? Ze loopt zonder beter dan met!

Je kunt toch echt niet lezen want er staat dat je het touw aan een halster niet voortdurend naar achteren trekt en niet dat je continu de teugels naar achteren trekt. Je doet blijkbaar graag aan interpreteren maar helaas niet correct. Dit stond er:
horseyfries schreef:
Aan een stalhalster bevestig je maar één touw over het algemeen en die trek je niet voortdurend recht naar achteren, dat is dus totaal iets anders dan een neusoptoming met teugels aan de zijkanten en meestal ook nog een samensnoerende werking die niet alleen op het neusbeen knijpt, maar ook druk geeft achter de oren en op de kaken.

Ik vind het inderdaad prima als mensen op een nette manier bitloos kunnen rijden, ik denk ook niet dat er veel verschil is tussen met bit en zonder bit rijden, op beide manieren kun je goed rijden en slecht rijden.
Punt is alleen dat mensen die mét bit niet goed kunnen rijden en nu bitloos zijn gaan rijden, blijkbaar dan ineens vinden dat ze véél beter kunnen rijden dan al die sukkels die met bit rijden en zich sterk verheven voelen boven dat gepeupel, alhoewel er veel van die mensen veel fijner en beter rijden dan zij.
Jammer genoeg voor hen is het niet zo dat je bij het kopen van een bitloos hoofdstel ook de rijkunst kado krijgt en zullen ze dat na een aantal jaren ook wel weer in de gaten krijgen, om zich vervolgens te storten op de volgende rage.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 17-06-08 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:49

Absoluut niet, beetje rare opmerking ook Knipoog
Maar vindt dat gewoon bij de dresuursport horen
net als het apepakje en bijv geen westernzadel

In andere diciplines kijk ik er dan ook heel anders tegen aan, zoals bijv bij het springen Lachen

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:50

Bitloos, met bit, etc. Het maakt volgens mij allemaal niets uit, het ligt er net aan hoe de ruiter ermee omgaat.
Laatst voor de grap "mijn" paard met alleen een touwtje om de nek gereden, kon er alles mee doen wat ik met bit en zadel ook kan. Hij nam paste zelfs zijn halshouding aan, anders dan zijn eigen houding waar ie het liefste in loopt. Bepaalde dingen waren wel minder (o.a. onderzetten achterhand), maar das meer omdat ik zonder zadel toch wat minder rij dan met. En dan ben ik echt niet iemand die héél ver in de dressuur is, sterker nog, maak met bit ook nog wel eens fouten als iets te lang aan de binnenteugel blijven hangen (maar dat zou ik dan bitloos net zo goed doen).

Het is de hand van de ruiter die een bit gemeen maakt en een paard afstompt, maar dat geldt net zo goed voor bitloos. Iemand die continu met zijn gewicht aan de neus van het paard hangt is ook niet vriendelijk, ondanks dat het bit ontbreekt.

Het maakt niet uit of je met of zonder bit rijdt, het maakt uit hoe je ermee rijdt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:52

het zal me een zorg zijn, ik maak me niet zo druk over de meesten die ik tot nu toe bitloos heb gezien Knipoog Maar ik ben het wel met kawa eens, met bit rijden is ook een vaardigheid, net als met sporen trouwens.

Ptries, Afgod

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:52

Zou het zeker een goed idee vinden als de KNHS het bitloos wetstrijden rijden zou toestaan. Mijn vz paard loopt gewoon veel beter op bitloos en waarom dan verplicht met bit? Dat houd dus gewoon in dat ik geen wetstrijden kan gaan rijden als ik dat zou willen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:53

om eerlijk te zijn heb ik niet alle 29 pagina's doorgelezen maar ik kwam het volgende tegen en wil daar wel wat uitleg over:

Mensen die overstappen op bitloos merken vrijwel allen op dat het paard alleen al door het weglaten van het bit 'meer conditie' heeft gekregen. In werkelijkheid wordt het paard niet langer bellemerd bij z'n ademhaling en krijgt meer zuurstof binnen.

hoe kan het dat een paard wordt belemmerd in zijn ademhaling met een bit in, een paard ademt helemaal niet door zijn mond, alleen door zijn neus.
Ben wel benieuwd hoe dat dan zou kunnen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:53

RK Het was geen opmerking maar een vraag, die nu beantwoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:54

idd, vaardigheid, dat is de goede term.

Persoonlijk zou ik me echt achter de oren gaan krabben als ik merkte waarom mijn paard bitloos beter zou lopen.
Zou echt gaan kijken wat ik dan fout doe Lachen