Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:51

pinuts schreef:
Als je geen zweep heb, heb je daar idd ook niet de kans voor, maar ik heb je een pm gestuurd:)

Pinuts, dank je wel voor je uitgebreide PM en ik zal er snel op reageren (moet zo boodschappen doen).
Dus je hoort zeker nog van me in de komende dagen, ok?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:57

Nadya schreef:
Mijn eigen paard steigert niet uit staking of verzet, heb ik nog niet meegemaakt en zie dat ook echt niet gebeuren. Hij is nog jong, maar wil juist heel erg graag samen werken, mits je maar met hem op een bepaalde manier (met respect, met gevoel en met duidelijkheid) omgaat. Ik ervaar bij hem juist dat het ALTIJD aan mij ligt, als hij iets niet op de juiste manier doet. Ik ben dan niet duidelijk genoeg of biedt hem te weinig steun e.d. Maar ik zal wel een hele slechte ruiter zijn. Haha!

Hoezo zal je dan een hele slechte ruiter zijn? Knipoog
Bij zo goed als alles wat niet goed gaat tijdens het rijden, vraag ik mezelf af of ik het goed doe. En het antwoord is dan meestal nee. De fout ligt ook meestal bij de ruiter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:05

Jori, ik denk dat ik als ruiter nog een hele hoop te leren heb Ja . Net zoals de meeste ruiters. Of je nou wedstrijden doet of recreatief rijdt, uitgeleerd zijn we volgens mij nooit. Knipoog
Ik vind juist dat je ongelofelijk veel kunt leren van je paard(en), omdat zij vaak zo goed aangeven dat wij iets verkeerd doen. Maar dan moet je er wel open voor staan. En bij dominant gedrag, probeer ik vaak eerst te achterhalen waarom het paard op dat moment liever zelf het initiatief in handen neemt. Zijn vaak hele simpele redenen voor. Niet altijd leuk voor ons, maar het is op te lossen en vaak ook zonder te hoeven slaan.

(Maar ik moet NU de deur echt uit, anders kom ik in tijdnood hier thuis, haha Doei! )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:09

Mag ik de anti-sla mensen er even op drukken dat ook ik, iemand die één keer een paard tussen de oren sloeg (en ook zeker een tik uitdeel op borst of achterhand wanneer nodig) ook een prima band heb met mijn paarden Bloos

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:19

als je slaat, is dat enkel en alleen omdat je geen andere uitweg ziet in mijn ogen
ik bedoel als jij je dag nie hebt slaat jou baas je toch ook niet op je kop Clown

een andere oplossing zoeken is beter dan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:23

Je dag niet hebben is niet waarom ik een paard zou slaan, ik skup ze wel naar tokio en terug op het moment dat het gevaarlijk wordt.

En gek genoeg heb ik over het algemeen wel een goede verstandhouding met de meeste paarden.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:29

twee jaar geleden geloof ik, was ik op stal en een meisje was aan het rijden maar der paardje wilde egt NIET luisteren.. bokken, stijgeren, klieren, niet rijdbaar dus.. weet verder niet waar dat door kwam, maargoed, ze vroeg iemand om een ei te halen, er stonden daar kippen Tong uitsteken en jawel, wachtte tot der paardje weer begon te klieren en gooide het ei stuk tussen haar oren Nagelbijten / Gniffelen ik vond best het vreemd en zou er zelf nioot op komen Tong uitsteken maar daarna bleef ze rustig Nagelbijten / Gniffelen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:34

okay :S als het werkt Knipoog en het lijkt me niet egt pijnlijk

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:38

nee naja, het geeft wel een klap, ze gooide best hard, het slijm droop over de hele hoofd, aaahw Nagelbijten / Gniffelen maar misschien is het iets beter dan egt slaan met een zwep bv, hoewel ik het beide niet egt een oplossing vind..

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 19:45

gooide ze of drukte ze em gewoon kapot ?? want gooien is wél hard

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:02

zelf heb ik ook wel eens een paard om z'n oren geslagen, maar daar was dan zeker een reden voor.
Die van dat ei heb ik ook wel eens gehoord, kan ook met een zakje water o.i.d. want dan voelt het paard dat het nat is op zijn hoofd en denkt deze dat hij zijn hoofd heeft gestoten ofzo.
Maar die mensen die zeggen die nooit of te nimmer tussen de oren slaan, wat zou je doen als je paard telkens steigerd en achterover drijgt te vallen. Been geven heeft geen zin, en het paard is niet ergens bang voor. Maar probeerd onder het werk uit te komen en begint dus te steigeren en eigen veiligheid is ingevaar. wat zouden jullie dan doen?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:11

Runn_love_ schreef:

gooide.. terwijl ze erop zat Knipoog

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:15

Als een paard ophoog komt dan kan je ook niet echt het ei kappot drukken op zijn hoofd, dan gaat het ook al snel met een klap...

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:20

ruth91 schreef:
Runn_love_ schreef:

gooide.. terwijl ze erop zat Knipoog

Moet je nog goed kunnen mikken ook.. Zal echt wat voor mij zijn om de eerste 5 eieren mis te gooien Clown
Gaat je paard wel lekker van stinken btw Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:21

nah mijn rechterhandje is a sneller, b secuurder, en c gedoseerder........... ik ga voor mijn rechterhandje Lachen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:22

Haha, maar toch die stank lijkt me niet prettig Bloos

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:35

nee, en je moet het hoofdstel ook nog es schoonmaken daarna Tong uitsteken

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:53

maar als het helpt moet je er wat voorover hebben Knipoog

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:01

haha, idd Tong uitsteken t was lang geleden dus weet verder niet hoe het nog is afgelopen Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:05

DreE schreef:
Maar die mensen die zeggen die nooit of te nimmer tussen de oren slaan, wat zou je doen als je paard telkens steigerd en achterover drijgt te vallen. Been geven heeft geen zin, en het paard is niet ergens bang voor. Maar probeerd onder het werk uit te komen en begint dus te steigeren en eigen veiligheid is ingevaar. wat zouden jullie dan doen?

mezelf afvragen waarom het paard onder het werk probeert uit te komen Knipoog

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:09

Ik heb mijn paard in het begin wel geslagen tegen het hoofd, niet tussen de oren. Ze steigerde bij alles wat haar niet aanstond. En dat ze ergens problemen mee heeft is prima, maar er wordt niet gesteigerd. Na zo'n vijf keer heeft ze het nooit weer gedaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:22

sanne83 schreef:
DreE schreef:

mezelf afvragen waarom het paard onder het werk probeert uit te komen Knipoog

die insteek heb ik dus ook, ik lees hier heel veel 'het paard probeert onder het werk uit te komen' of 'het paard probeert je uit'. bij een goede verhouding zou hier geen sprake van mogen zijn, en bij mijn dieren komt dit gelukkig ook niet voor.

ECHTER, het kan ook voorkomen dat je te maken krijgt met een paard van een ander dat al grondig verpest is (wederom schuld van de ruiter) en zodoende levensgevaarlijk, zo'n paard dat als alternatief een enkeltje slacht heeft. komt niet veel voor (hoewel het wel gebeurt), maar in écht extreme gevallen kan een tik een levensredder zijn op zo'n moment. hoe vreselijk ook (want een dergelijk gedrag komt ALTIJD ergens vandaan, een paard wordt niet zo geboren). desondanks zou ik bij een 'gevaarlijk' of potentieel gevaarlijk paard eerst proberen uit te zoeken wat de oorzaak is. de paarden waar ik mee gewerkt heb die als 'gevaarlijk' te boek stonden bleken bang te zijn of pijn te hebben, en in zulke gevallen vind ik een klap uitdelen echt uit den boze (eigenlijk in vrijwel alle gevallen, die héél extreme uitzondering daargelaten)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:59

En dat zijn de paarden die ik vaak onder mijn kont geschoven krijg. En zelfs dan sla ik nooit tussen de oren, maar los het altijd op in het werk...

En dan heb ik echt op paarden gezeten die kaars- maar dan ook kaarsrecht omhoog kwamen, of zo achterlijk lelijk omhoog sprongen dat je gewoon letterlijk uit je zadel gesmeten wordt (en erachter beland en razendsnel weer naar voren klimt Clown ) en die lopen nu stuk voor stuk als makke lammetjes achter me aan...

Nee, zelfs met de argumenten waarmee jullie komen, vind ik het slaan tussen de oren nog steeds een een reactie die niet goed te praten is...

Mensen schijnen hier te denken dat een paard een totaal communicatief gestoord wezen is, geloof ik... Wellicht dat het daarom ook zo vaak de mist in gaat... Ook met een paard wat getraumatiseerd is of gewoonweg een kronkel heeft, kun je communiceren... En natuurlijk, je zal er altijd wel een hebben die door onkundige mensenhanden zo vreselijk is getergerd dat hij helemaal niets meer wilt, maar over het algemeen genomen, zijn paarden zo vreselijk vergevingsgezind dat dit echt zo snel niet gebeurd...

En wij maar tussen die oren slaan Clown

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:09

Ik denk zelf dat je naar de situatie moet kijken.

Ik heb een KWPN-er gereden die regelmatig op haar achterbenen kon staan. Als je die een tik tussen haar oren zou geven dan gaat ze nog hoger en nog verder door net zolang totdat ze achterover klapt. Dus laat maar doen en als ze weer heeft besloten om op 4 benen door het leven te gaan dan gelijk aan het werk zetten en als ze omhoog dreigt te komen gelijk op een kleine volte zetten.

Toen ik die van mij aan het inrijden was heeft hij het ook gepresteerd om omhoog te komen. Die heeft wel een tik tussen zijn oren gekregen en gelijk been eraan en hij heeft het nooit meer gedaan.

Wat ik zeg, het ligt aan de situatie en aan wat voor paard je heb. Er zijn altijd methodes om het op te lossen.
Onnodig slaan vind ik niet kunnen maar een corrigerende tik vind ik niet verkeerd.
Ik rij hem zonder zweep.. totdat hij een draakmoment krijgt dan pak ik er een springzweepje bij en krijgt hij een tik op zijn schouder.
Op zijn kont hoef ik echt niet te corrigeren want dan zie ik in vogelvlucht de bakrand voorbij komen. Koe

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 10:10

[quote]Ik heb geen idee of jij dat was, maar ergens las ik dat iemand haar geduld verloor als haar paard steigerde.
Ik had het dus over die ene persoon, wie het ook was, heb namelijk niet zo'n zin om dat allemaal terug te gaan lezen.
Ik vind het feit dat je je ongeduld verliest, als je met paarden bezig bent, gewoon niet kunnen. Mijn mening.

De basis waarop ik met paarden heb gewerkt (en nu nog doe met mijn eigen paard) zit gewoon niet zo in elkaar. En aandraven kan jij al basis vinden, maar er zit nog een heel traject voor, hoor. Je kunt nog heel wat passen terug bij een paard wat steigert bij het aandraven, lijkt mij.

Ritje ziekenhuis heb ik ook geen zin in natuurlijk. Ik ben mijn jonkie aan het inrijden en als hij schrikt en er vandoor gaat, kan er met mij ook van alles gebeuren. Maar daarom straf ik hem nog niet, omdat hij toevallig nog schrikt van iets? Nee, ik doe mijn best zijn zelfvertrouwen met mij op zijn rug ook op te bouwen, net zoals ik destijds naast hem gedaan heb door grondwerk te doen en veel buiten te wandelen. Daarbij besef ik dat er altijd een risico is en dat hij altijd onvoorspelbaar kan reageren. Dat heb je nou eenmaal met (jonge) paarden. Anders was ik wel op bowlen gegaan.

En Pinuts, er zit voor mij nogal een verschil in een tikje ergens of een tik tussen de oren. Mijn paard zou je er kapot mee maken in elk geval.[/quote]

Ik verlies met steigeren niet mijn geduld, dan zit mijn hart in mijn keel nl Bloos , in het verleden verloor ik wel eens mn geduld. Dan gaf ik hem lange teugel stapte een paar rondjes totdat we beide afgekoeld waren probeerde we het nog een keer.

Een paard wat schrikt zou ik ook nooit of te nimmer straffen Ach gut , dat is gewoon onzin. En mijn paard maak je daarmee niet kapot, dat ik op zn tijd gewoon een dominante h*fter die heeel erg goed weet wanneer hij te ver gaat.

Wat zou je dan bij zn paard doen...? afwachten, geduld hebben? Dan ben je zo goed als dood...
http://nl.youtube.com/watch?v=bfjLmjQGW ... re=related