Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:45

Ik geef mijn verzorgpony's ook nog geen klappen Tong uitsteken
Zo is het mij ook geleerd Knipoog

irisamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:09

ik durf..Tong uitsteken
maar ik heb ook een eigen paard en pony en rijd niet op een manege dus ik kan zelf bepalen..
alleen het moet geen gewoonte worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

Sizzy schreef:
Het zijn net kinderen, ze hebben regels nodig en proberen af en toe uit hoe ver ze kunnen gaan Haha!

Die van mij krijgt ook een klap oid als hij dat verdient. Ik pijn = hij pijn Haha! (alhoewel mijn mep hem een stuk minder deert waarschijnlijk Haha! )

dat is bij mij ook zo, al doet hij mij geen pijn, bij mij is het zo, hij krijgt 1 waarschuwing met mijn stem, probeerd hij het nog een keer, krijgt hij een tik.. wie niet luisteren wil.. Knipoog hij weet dit ook, als ik een waarschuwing geef, heeft hij zoiets, oei volgens mij mag het niet, maar ik wil het toch even zeker weten.. en probeerd hij het stiekem weer.. als ik hem dan een tik geef, schrikt hij enorm, hij kan er dus niet zo goed tegen als ik boos word, opzich wel handig hoor Ja na het toch nog een keer geprobeerd te hebben, is het klaar, en doet hij het de volgende keer ook niet weer..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:23

Ik vind ook dat je je paard gewoon een corrigerende tik mag geven. Zoals al wordt gezegd; het moet geen gewoonte worden.

Als mijn paardje vervelend is, waarschuw ik haar eerst, luistert ze nog niet dan krijgt ze een tik.
Ik kijk trouwens altijd wel uit wáár ik een tik geef. Je moet natuurlijk geen gevoelige plek raken.

Van pennys trek ik me trouwens niks aan hoor, als ze er iets op aan te merken hebben: Jammer, ik leg het wel even uit Knipoog

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:36

ik durf...
doe het niet vaak maar als hij tever gaat geef ik 1 harde tik...
(dan zit ik weer met het probleem dat ie over zijn toeren is)
maar het moest eruit...heb geduld zat maar soms..

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:08

Ik sla mijn paard nooit, m,aar dat komt ook doordat hij als al een beweging maakt die blijkbaar lijkt op een mepbeweging hij de lucht in vliegt en ik niet meer in de buurt mag komen (hij is vroeg veel geslagen, gezweept, ect). Ik vind wel dat je een paard en duw of met mag geven op zijn schouder, maar ikl vind dat slecht gedrag zoveel mogelijk genergeerd moet worden, en goed gedrag beloond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:12

Dat sowieso.
Maar er is slecht gedrag, en er is dominant gedrag.
En dingen als trappen/slaan/bijten vallen bij mij onder dominant gedrag. Net als mij voorbij lopen wanneer ik met een paard wandel, dat accepteer ik ook niet.

Philadelphia schreef:
ik durf...
doe het niet vaak maar als hij tever gaat geef ik 1 harde tik...
(dan zit ik weer met het probleem dat ie over zijn toeren is)
maar het moest eruit...heb geduld zat maar soms..

Als ie tever gaat... ben jij het dan zat? Dan doe je imo iets verkeerd, en snapt het paard je correctie niet. En dan is het niet raar dat ie over zijn toeren is, in zijn ogen behandel je hem namelijk heel onrechtvaardig.
Jij moet regels opstellen. Wat wil je wel van hem, en wat wil je niet.
Dominant gedrag is NOOIT acceptabel, maar je moet wel weten wat dominantie is, en wat angst, of schrik, of speelsheid. Die laatste dingen bestraf ik nooit Lachen

Een paard mag van mij bv best schrikken (natuurlijke reactie). Maar... wegrennen (gedrag) accepteer ik niet. Gedrag is goed te trainen, maar een paard moet wel paard kunnen zijn en een paardenleven kunnen leiden Lachen
Ik wil alleen niet hebben dat ze over me heen walsen, op wat voor manier dan ook.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:16

ik geef me vz paard ook een tik als hij bijt..
hij ziet het verschil niet helemaal tussen met mij kroelen en met een paard kroelen..
soms gaat het goed maar soms pakt hij me vel en dan doet het echt pijn..
of als ik zijn hoeven wil uit krabben dan zegt hij ook wel eens HAP..
en dan heb ik hem al 10x gewaarschuuwd nou dan krijgt hij er 1 hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:20

Je moet helemaal niet 10 keer waarschuwen.
Je straf (of correctie) moet bij hetzelfde gedrag altijd hetzelfde zijn.

Anders ben je niet duidelijk naar het paard Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:27

haha ik snap wel wat je bedoeld...
maar hij is een echte kroelkip..
en dan staat hij lief te kroelen en dan soms zeg ik dan: pas op he..
en dan als hij het nog een x doet krijgt hij een tik
10 x is beetje ruim geschat Knipoog
nee is nee en toch doen ja dan heeft hij pech!
wie niet luisteren wil moet maar voelen..

en vergeet niet 1 hap of trap van een paard is 10x zo pijnlijker dan 1 van ons Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:34

Heel goed Lachen
Voed ze maar op!

Dat laatste, daar moet je niet van uit gaan.
Mijn hond is bv veel meer onder de indruk van een tik van mij, als van een hap van een andere hond.

Toch denk ik dat die hap hem meer pijn doet Ja

Jij bent nl. geen paard en zo ziet hij jou ook niet Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:38

HAHAHHA nou soms wel hoor!
dan staat hij te kroelen en dan doet hij het steeds harder..

als ik met hem in de paddock sta dan moet ik soms echt opzij springen..
dan is hij zo aan het spelen en aan het uitdagen.. ( ik hem ook)
en dan gaat het soms iets te ver en dan moet ik hem ook even dimmen

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:50

ik denk dat paarden het het beste snappen als je ze corrigeert op een manier die ze (instinctief) kennen, dus zoals het in de kudden gaat!
met shethengstje beet een paar jaar geleden redelijk veel, ik heb hem één keer FLINK teruggebeten in zijn oor en sindsdien weet hij dat ie niet meer mag bijten en doet het dus ook niet meer!
en zo begon hij laatst (uit patserig) gedrag te stijgeren naar een merrie, waarbij hij niet uitkeek voor mij en ik dus zijn hoef tegen me aankreeg.. een schop terug leek me op dat moment dus gepast!

ik word zeker niet om het minste of geringste boos op mn paardjes, maar ze moeten wel weten dat ik de baas ben!
aangezien ik consequent ben en van begin af aan vaste regels heb gehad, accepteren ze het (tot nu toe) allemaal. en aangezien ik dan toch duidelijk het respect heb van mn paardjes, hoef ik gelukkig ook niet vaak boos op ze te worden (en het is niet dat ik té streng ben, dat ze bang voor me zijn!)

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:52

idd gelijk je poot stijf houden en niet kl*te!!!
niks er van gewoon luisteren!
in de kudde moeten ze ook gehoorzaam zijn anders krijgen ze ook een standje..
en hij is dan wel niet van mij maar luisteren moet hij toch!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:33

Heb een paard gehad wat met wat armgezwaai en een gespring al zwaar onder de indruk was! Geluid niet aanwezig. Ze zijn zo visueel ingesteld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:18

Hahaha, daar zijn er genoeg van idd Lachen

Sommigen die hebben echt een knal nodig, maar de meeste paarden kun je idd prima even imponeren door zelf gek te doen...

Wat jij zegt is wel waar trouwens.
Ik weet idd dat paarden vreselijk visueel ingesteld zijn, daar houd ik nog lang niet altijd rekening mee... het zal mijn door en door menselijke geest zijn, maar het is wel iets om wat mee te doen Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:10

een pak rammel krijgen mijn eigen paarden nooit, dan ben je al veel en veel te laat met corrigeren. Een stemverheffing of duidelijker beenhulp is al meer dan genoeg, maar dat gaat een paar jaar opvoeden aan vooraf. Toevallig bedacht ik me gisteren dat de laatste tik die ik ze gegeven heb zeker al een paar jaar terug is, ik gebruik mijn zweep (zeker met dressuur) alleen als activering en niet als straf. Met springen zullen ze ooit eens een tik krijgen na een stop maar ook dat is zeldzaam.

Wat niet wegneemt dat een keer een duidelijke correctie zeker op zijn plaats is maar ik zou dat nooit als een pak rammel betitelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:15

Mooi verwoord Lielle!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Eergisteren zag ik iemand 'opvoedkundig' klap na klap na klap na klap na klap uitdelen, en uiteindelijk zelfs met omgekeerde zweep, met de harde knop dus.
Dit alles om 2 hengsten tijdens het mennen uit elkaar te houden.
Ik kan hier gewoon niet mee omgaan geestelijk. Wanneer dit echt zou moeten, haak ik voorgoed af wat deze hobby betreft.
Ik kon er 's nachts gewoon niet van slapen.
Nou ja, ik zal wel een watje zijn vermoedt ik. Gelukkig heb ik onder het zadel tot nu toe (cross fingers) niet meer nodig gehad dan een stemverheffing en/of beenhulp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:41

Ninx: dan ben ik ook een watje, denk ik...

Klap na klap heeft imo geen enkele opvoedkundige waarde, een correctie moet kort en duidelijk zijn...
Wat jij zag, valt bij mij onder mishandeling... kan me goed voorstellen dat je daar naar van wordt...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:15

Ik hoorde ook een verhaal van iemand die zijn paarden klem zette tegen de wand en ze vervolgens bleef slaan, en slaan, en slaan....
Reden? Omdat ze in het parcours te lui waren geweest, en ze moesten maar leren.
Dus: nadien nog even afstraffen.... Volstrekt belachelijk.
Ik sta niet echt voor mezelf in op dit soort momenten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:20

Ninx schreef:
Ik hoorde ook een verhaal van iemand die zijn paarden klem zette tegen de wand en ze vervolgens bleef slaan, en slaan, en slaan....
Reden? Omdat ze in het parcours te lui waren geweest, en ze moesten maar leren.
Dus: nadien nog even afstraffen.... Volstrekt belachelijk.
Ik sta niet echt voor mezelf in op dit soort momenten.

nou dan ga ik ook slaan Duivel alleen is het dan geen paard Schijnheilig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:23

Worden jullie daar nu niet moedeloos van? Al die mensen die meppen, paarden in de ribben trappen, schreeuwen als viswijven?
Het is alsof je een maanmannetje bent wanneer je denkt dat het zonder al dat geweld kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:35

ik trap een paard in zijn ribben, maar zal nooit schreeuwen als een viswijf.......... ik corrigeer, en ben er dan ook klaar mee

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:37

Kiwiko: maar kun je niet een alternatief bedenken voor dat trappen in de ribben? Doe je dat echt op volle kracht?
Krijg je dan geen onderwerping uit angst ipv vrijwillige overgave?