Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:42

Jitske_ schreef:
Nou werd er steeds gevraagd om filmpjes van een klassieker, die heb ik geplaatst in de vorm Rini van der Schaft en nou is er niemand die daar op ingaat?

De eerste vraag was og hij wel daadwerkelijk een 'klassieker' is omdat volgens veel echte 'klassiekers' wedstrijden rijden not-done is.

Maar ik zal hem nog even beter bekijken Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:48

Jitske_ schreef:
Nou werd er steeds gevraagd om filmpjes van een klassieker, die heb ik geplaatst in de vorm Rini van der Schaft en nou is er niemand die daar op ingaat?

Dat vind ik jammer.
Wil iemand het filmpje van Rien eens bekijken en beoordelen wat je ziet?

Om heel eerlijk te zijn?
Ik erger me mateloos aan het geflapper van deze man. Hij zit de godganze proef dat paard op een nogal grove wijze te liften met zijn handen. Daarnaast klappert hij enorm met zijn benen van het paard af in zijn hulpen en heb ik het gevoel dat hij enorm stoort in het uitstrekken met zijn bovenlichaam. Het paard loopt de hele proef op de handrem en als hij loslaat valt ze op de voorhand.
Kan er niet warm van worden. De hoofd-hals houding van het paard is mooi, maar ik geloof er niets van dat dit paard niet diep gereden wordt thuis, want anders zou hij nooit zo spastisch hoeven liften de hele proef.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:57

Ten eerste: ik doe het hem nog niet na Knipoog Ik vind het zowiezo knap als je zo'n proef rijdt!

Maar als we deze proef dan met die van Anky moeten vergelijken:
De overgangen en de oefeningen werden niet echt mooi vloeiend aan elkaar gereden zoals je bij Anky ziet.
Duidelijk tactfouten en impulsverlies in de piaffe en passage
Tactfouten bij het uitstrekken
Het paard wordt rennerig in de appuyementen, komt van het achterbeen af.
Uitgestrekte stap heel matig
fouten in de wissels om de pas

In vergelijking met de proef van Anky vind ik dit er niet in de buurt komen. Dit is een zesje, Anky is een dikke acht en een half Haha! Het totaal beeld van Anky is veel mooier, ontspannender, vloeiender, vanzelfsprekender dan bij Rien.

Nog even over spanning gesproken; het paard zwiept de hele proef met de staart.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:59

Lielle schreef:
Citaat:
Misschien kunnen we met méér juryleden werken en de hoogste en laagste score wegstrepen. Ik denk echter dat het in het eindresultaat erg weinig zal veranderen. Bovendien krijgen we dan nóg minder wedstrijden door gebrek aan juryleden...

dat heb ik ooit een keer gedaan, ik meen het WK in 2006, en het maakte alleen uit voor plaats 24, 25 en 26.

/add
Lielle @ [EV] Grand Prix Special op Vrijdag! (inf op1, geen techn vragen!)

Leuk dat je dat gedaan hebt! Als ik het niet dacht: het maakt zowel in percentage als in plaatsing niet of nauwelijks uit. Ik vind ons jurysysteem niet zo heel slecht werken hoor. Wel weet ik bij voorbaat al aardig bij welke jury ik nette punten scoor, en bij welke ik het gewoon niet goed kán doen. Dat is jammer..maar helaas.
jasmijn78 schreef:
Mwah, geld is wel een heel handig hulpmiddel om naam op te bouwen. En niet iedereen heeft evenveel geld. Is daarom de sport oneerlijk? Weet ik niet... Waarom hebben mensen veel geld? moet je je dan afvragen. Meestal omdat zij het zelf (of hun ouders, of hun grootouders) verdiend hebben door in iets erg goed te zijn. Ook geld moet je 'verdienen'.

Toch ken ik ook genoeg ruiters met een loeier van een vrachtwagen waar ik alleen van kan dromen, een super getalenteerd paard, sponsors, mooie kleertjes enz. enz. die nog nooit een GP hebben mogen starten. Knipoog (maar geld is wel handig...)
Ik heb mij ook al mn hele leven voor gehouden dat ík uiteindelijk meer voldoening zal hebben, maar ik denk dat ik dan een hoop toppers onderschat...
Ik laat me er niet meer door frustreren, parkeer mijn trailertje naast de loeiers van vrachtwagens, haal mijn diertje eruit en ga paardrijden Haha! . Koop een rijbroek minder en haal goed les. Door af en toe een paard hogerop te rijden en te verkopen, hou ik de boel betaalbaar. En ik vind het leuk!
En waar doe ik het allemaal van? Ik ben gewoon full-time lerares. Economie Clown
Jitske_ schreef:

Dat vind ik jammer.
Wil iemand het filmpje van Rien eens bekijken en beoordelen wat je ziet?

Rien is een sympathieke kerel, maar ik zou zijn methode van rijden niet een klassiek noemen. Waarom zou hij klassiek zijn?
Ik zat meer te denken aan Dr Reiner Klimke, maar waarom weet ik ook niet...

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:36

Grappig hoe meningen kunnen verschillen: ik vind Anky allesbehalve ontspannen en Rein het toppunt van. Misschien moet je daarmee ook concluderen dat het, ook al kun je punten voor fouten/correcte uitvoeringen, het gewoon gebaseerd is op smaak.

En smaak is aan een tijdsbeeld onderhevig.

Waarom zou Rein niet klassiek zijn? Ik heb hem een paar keer zien rijden en uitleggen en vond het toch redelijk klassiek.
Niks geen moderne fratsen als gassen = been en remmen = hand.

U vraagt wij draaien: Klimke:
http://www.youtube.com/watch?v=8T3AcvnEuMw

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 19:13

Jitske_ schreef:
Grappig hoe meningen kunnen verschillen: ik vind Anky allesbehalve ontspannen en Rein het toppunt van. Misschien moet je daarmee ook concluderen dat het, ook al kun je punten voor fouten/correcte uitvoeringen, het gewoon gebaseerd is op smaak.

Meningen over uistraling kunnen inderdaad verschillen. Maar over duidelijke zaken als tactfouten en impulsverlies in de pi/pa, fouten in de wissels en niet-vloeiende overgangen valt weinig te discussieren. Zie jij deze fouten niet dan? In de proef van Rien?

Als je objectief naar de proeven van Anky en Rien kijkt (los van discutabele onderwerpen als uitstraling/spanning) dan maakt Rien meer fouten dan Anky en is Anky gewoon beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:38

Jitske_ schreef:

Die zie ik wel heel graag Haha!
Maar zelfs bij hem komt het paard regelmatig achter de LL, dus je begint je haast af te vragen of het altijd voor de LL blijven eigenlijk wel haalbaar is.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:27

Citaat:
Maar over duidelijke zaken als tactfouten en impulsverlies in de pi/pa, fouten in de wissels en niet-vloeiende overgangen valt weinig te discussieren. Zie jij deze fouten niet dan? In de proef van Rien?

Ik heb me afgevraagd waarom ik dit niet 'zie', of wel zie, maar waarom het me niet zoveel doet.
Of nee, in eerste instantie valt het me gewoon niet eens zo op.
Ja, misschien is er wel wat impulsverlies, maar het geheel blijft heel erg losgelaten, ontspannen, vriendelijk enzo. Dat vind ik belangrijker.

Ik denk dat het er mee te maken heeft, hoe je zelf bent, waar je wel en niet op let.
Ik ben een gevoelsmens en bepaal al op basis van de hele uitstraling, hoe het parad binnenkomt, het de ruiter zit, komt het losgelaten over, ontspannen, vriendelijk, etc. etc. of ik iets goed of niet goed vind.

De een oordeelt meer op basis van zijn buik, de ander met zijn hart en weer een ander met zijn hoofd.
Zou dit er mee te kunnen maken hebben, waarom mensen iets zo verschillend beoordelen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:54

Jitske_ schreef:
De een oordeelt meer op basis van zijn buik, de ander met zijn hart en weer een ander met zijn hoofd.
Zou dit er mee te kunnen maken hebben, waarom mensen iets zo verschillend beoordelen?

Ik hoop wel dat juryleden hun hoofd erbij blijven houden, want een tactfout is een tactfout en een foute wissel is een foute wissel. Wie er ook ook op het paard zit. Om zo objectief mogelijk te blijven moet je dus echt je kop er wel bijhouden. Blij dat jij geen jury bent dan Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:32

Jitske_ schreef:

Ik denk dat ik hem toch wel bovenaan mijn lijstje heb staan. Hier krijg ik nu kippevel van, wat een ruiter! Zo heerlijk ontspannen en de houding van dat paard, geweldig vind ik dit. Dit is voor mij perfectie!

Ik vind dus niet dat dit paard achter de ll loopt... De nek is hier eindelijk ook het hoogste punt, hij is mooi opgericht...

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:50

Ik denk dat GP het doel voorbij is gestreefd.

Wat is het doel van de dressuur? Het gymnastiseren van het paard. Wat je eventueel kan laten zien door een dressuurproef te rijden.

Volgens mij zien de meeste GP-ruiters het meer als: Het doel van het gymnastiseren is, om een zo goed mogelijke proef te rijden.

Ook wil ik nog even toevoegen dat, zwiepen van de staart niet altijd slechte spanning hoeft aan te duiden, wat hier voor een aantal mensen in dit forum toch als een bewijs lijken te zien. Met een beetje gezonde spanning presteer je toch altijd beter?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:54

Jitske_ schreef:
Citaat:
Maar over duidelijke zaken als tactfouten en impulsverlies in de pi/pa, fouten in de wissels en niet-vloeiende overgangen valt weinig te discussieren. Zie jij deze fouten niet dan? In de proef van Rien?

Ik heb me afgevraagd waarom ik dit niet 'zie', of wel zie, maar waarom het me niet zoveel doet.
Of nee, in eerste instantie valt het me gewoon niet eens zo op.
Ja, misschien is er wel wat impulsverlies, maar het geheel blijft heel erg losgelaten, ontspannen, vriendelijk enzo. Dat vind ik belangrijker.

Ik denk dat het er mee te maken heeft, hoe je zelf bent, waar je wel en niet op let.
Ik ben een gevoelsmens en bepaal al op basis van de hele uitstraling, hoe het parad binnenkomt, het de ruiter zit, komt het losgelaten over, ontspannen, vriendelijk, etc. etc. of ik iets goed of niet goed vind.

Het lijkt me meer te maken hebben met wat je WILT zien. Bij de ene ruiter is het blijkbaar zoeken naar de minder goede dingen en hoe klein ook, dan vind je altijd wel iets. Bij de ander, die grotere fouten maakt, wil je ineens wel het goede ervan zien en beoordeel je het veel positiever.
Ik vraag me af wat je gezegd had als Anky's paard zo'n piaffe had laten zien, strak in het hele lijf en duidelijk spanning, waardoor de takt, impuls en regelmaat totaal verloren gaan.
Ik vind Rien een goede ruiter maar, zoals eerder gezegd werd, in dit filmpje werkt hij erg veel met zijn handen opwaarts en zijn benen komen soms heel ver van het paard af.
Wat betreft de verdere oefeningen ben ik het eens met de opmerkingen van Jasmijn.

Het filmpje van Klimke met Ahlerich is prachtig, maar ik krijg daar geen kippenvel van.
Klaus Balkenhol op de WEG in Den Haag, dat was kippenvel! Of zoals Tineke Bartels toen zei "echt een dansende pliesie-agent" Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:55

miek140 schreef:
Ik denk dat GP het doel voorbij is gestreefd.

Wat is het doel van de dressuur? Het gymnastiseren van het paard. Wat je eventueel kan laten zien door een dressuurproef te rijden.

Volgens mij zien de meeste GP-ruiters het meer als: Het doel van het gymnastiseren is, om een zo goed mogelijke proef te rijden.

Ook wil ik nog even toevoegen dat, zwiepen van de staart niet altijd slechte spanning hoeft aan te duiden, wat hier voor een aantal mensen in dit forum toch als een bewijs lijken te zien. Met een beetje gezonde spanning presteer je toch altijd beter?

Gezonde spanning wel ja, maar als die zwiepende staart samengaat met verstijven in het lijf in de piaffe en met houterige pasjes en taktverlies bewegen dan valt dat bij mij niet meer onder de noemer "gezonde spanning".

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:16

Citaat:
Om heel eerlijk te zijn?
Ik erger me mateloos aan het geflapper van deze man. Hij zit de godganze proef dat paard op een nogal grove wijze te liften met zijn handen. Daarnaast klappert hij enorm met zijn benen van het paard af in zijn hulpen en heb ik het gevoel dat hij enorm stoort in het uitstrekken met zijn bovenlichaam. Het paard loopt de hele proef op de handrem en als hij loslaat valt ze op de voorhand.
Kan er niet warm van worden. De hoofd-hals houding van het paard is mooi, maar ik geloof er niets van dat dit paard niet diep gereden wordt thuis, want anders zou hij nooit zo spastisch hoeven liften de hele proef.

ALs het verschil tussen klassiek en modern er in zit dat bij klassiek het paard nooit diep gereden wordt dan kan ik bevestigend antwoorden dat Rien de klassieke kant opgaat en hij thuis dus niet zijn paard diep rijdt. Ik heb met een vorig paard een korte periode bij hem gelest, totdat mijn paard een blessure kreeg. Ik vond hem vroeger ookal nooit zo mooi rijden (inderdaad een hele onrustige hand) maar lesgeven kan hij zeker, mocht nog geen vinger bewegen, dus in lesgeven en rijden kan ook nog een wereld van verschil zitten. In ieder geval een sympatieke man met een hoop kennis.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:00

Lesgeven en rijden kan zeker enorm van elkaar verschillen. Ik ken een mestre die helemaal gelooft in moderne methodes, maar hij geeft les in "klassiek".

Als een ruiter iets niet goed uitvoert door ruiterfouten als onrustige hand, teveel spoor, noem maar wat, wil dat niet meteen zeggen dat de trainingsmethode niet klopt.
Een trainingsmethode klopt niet als een paard ondanks een correct rijdende ruiter (amazone) tóch (niet te verklaren) spanning toont, onregelmatig gaat etc.

Resultaten in de ring zijn zeker een resultaat van de trainingsmethode, maar er zijn dus methodes van "het doel heiligt de middelen". De intentie daarachter is dus direct wedstrijd gericht en dat is een groot verschil met klassiek. Maar op geen enkele wijze is dat een bewijs dat een klassiek ruiter de oefeningen niet naar de regels kan uitvoeren in een GP proef.

Over het achter de LL komen: Iemand vroeg zich af of continue voor de LL wel mogelijk was. Dat is nou juist de kunst. Het is veel makkelijker om een paard achter de LL te rijden dan voor. Maar belangrijker, en dat is ook genoemd, is de werkelijke oprichting. Dan kan daarin een paard wel even geen druk willen (en even achter de LL komen), maar als er verder weinig veranderd, heeft het weinig invloed. Maar als een paard door continue achter de LL te gaan zwaarder toont, ipv "licht en verheven", is dat natuurlijk iets wat invloed heeft op het hele paard (en de oefeningen).

(zo kort mogelijke post Haha! )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:24

"Het is veel gemakkelijker om een paard achter de LL te rijden dan ervoor", geldt natuurlijk niet voor alle paarden hé? Een sterrekijker achter de loodlijn rijden is een ware kunst!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:27

miek140 schreef:

Maar wat is daar mis mee? Je doet aan dressuursport. Je doel is inderdaad om met je paard een zo goed mogelijke dressuurproef neer te zetten. Daarvoor is het nodig je paard goed te trainen en te gymnasticeren. En waarom vinden mensen het mooi een goede dressuurproef neer te zetten? Volgens mij in eerste instantie omdat niets mooier is rond te rijden op een prachtig los door zijn lijf begewend paard en hier volledig mee in harmonie te zijn. Daarnaast is het competitie element natuurlijk ook prachtig. Niets is mooier dan erkenning te krijgen voor iets wat je het liefste doet.

Ik geloof gewoon niet dat het bij topruiters alleen maar om de competitie gaat. Als je daar alleen in geinteresseerd bent zijn er zat andere sporten te bedenken die goedkoper en eevoudiger zijn dan dressuurrijden.

horseyfries schreef:
Bij de ene ruiter is het blijkbaar zoeken naar de minder goede dingen en hoe klein ook, dan vind je altijd wel iets. Bij de ander, die grotere fouten maakt, wil je ineens wel het goede ervan zien en beoordeel je het veel positiever.

Ik vind ook dat hier gemeten wordt met twee maten. En dan worden juryleden verweten niet objectief te zijn? Terwijl men zelf alleen gevoelsmatig naar een prestatie kijkt? De man staat bekend als klassiek, dus vinden we het al goed nog voor hij de ring in komt? Mensen maken zich dan aan hetzelfde schuldig als wat bij Anky verweten wordt; namelijk alleen maar afgaan op naam.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:17

horseyfries schreef:
"Het is veel gemakkelijker om een paard achter de LL te rijden dan ervoor", geldt natuurlijk niet voor alle paarden hé? Een sterrekijker achter de loodlijn rijden is een ware kunst!

Tegen de tijd dat hij GP is, zal zo´n paard, mag ik aannemen, geen sterrekijker meer zijn.
Haha! Knipoog

Jasmijn, je hebt gelijk, gymnastiseren op zich is niet slecht, dat is het doel van dressuur, alle dressuur en voor het welzijn van het paard.

Wat slecht is, is op een verkeerde manier spieren trainen met als doel om snél tot een (wedstrijd)resultaat te komen, waarbij aan andere dingen voorbij wordt gegaan. Bv het feit dat de spronggewrichten feitelijk pas rond hun zesde jaar geschikt zijn voor verzameling.
Het feit dat je een vijfjarige kunt treffen in de Z is dus absoluut slecht, hoe goed de ruiter ook op allerlei andere punten voor zijn paard is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:49

Een 5-jarige kun je niet het in Z treffen. Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:06

Lusitana schreef:
Jasmijn, je hebt gelijk, gymnastiseren op zich is niet slecht, dat is het doel van dressuur, alle dressuur en voor het welzijn van het paard.

Dressuur en dressuursport is er eigenlijk alleen voor ons welzijn. Wij ruiters vinden het leuk en mooi. Dressuur op zich heeft weinig te maken met welzijn voor het paard. Iets doordacht doen met een paard, rekening houdend met de capaciteiten, aanleg, karakter, gezondheid, natuurlijke behoeften van een paard. Maar dat is niet discipline afhankelijk.

Een paard heeft geen dressuurtraining nodig om zich gelukkig te voelen. Geef hem een weide, voeding en vriendjes, dan ben je klaar. Wij hebben alleen de verantwoordelijkheid dat als we wat met een paard doen omdat wij dat leuk vinden (dus bijvoorbeeld dressuurwedstrijden) goed voor hem te zorgen.

Lusitana schreef:
Wat slecht is, is op een verkeerde manier spieren trainen met als doel om snél tot een (wedstrijd)resultaat te komen, waarbij aan andere dingen voorbij wordt gegaan. Bv het feit dat de spronggewrichten feitelijk pas rond hun zesde jaar geschikt zijn voor verzameling.

Een verkeerde manier van trainen is altijd slecht. Ook dit is wederom niet discipline afhankelijk of methode. Maar dit heeft eigenlijk niets te maken met het topic; de vraag is wat nu het verschil is tussen 'klassiek' moderne wedstrijddressuur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:26

De modernere methodes neigen meer naar "bodybuilding" op een jonge leeftijd.
Er worden best veschillende methodes aangehouden in de wedstrijdressuur, maar je kunt niet ontkennen dat veel wedstrijdruiters (en dan met name niet die ene particulier met 1 paard) toch wel bezig zijn met SNEL tot een resultaat te komen. (Dit heb je zelf verdedigd met dat ze geen geld en tijd willen verspillen).
Daar gaat het even om. Een klassieke ruiter heeft nooit tot doel om snel tot resultaat te komen. Het is dus wel relevant. Het is een van de verschillen.

Marliesje, ik dacht dat vijf de minimum leeftijd was, is dat inmiddels opgetrokken? Ik weet nl van een vierjarige die Z startgerechtigd was (in nederland). En daarin ook gestart is. Om een of andere mysterieuze reden heeft hij regels weten te omzeilen, maar ik dacht dat toen de minimum leeftijd dus 5 was.

Hoe dan ook, er zijn ook competities voor jonge paarden en dat deugt ook niet. Alles is er op gericht om maar zo jong mogelijk een paard in te rijden en (meteen) te laten presteren.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:48

HOOFDSTUK 2 - DE DRESSUURWEDSTRIJDEN
Artikel 120 - Deelnemende (E)pony’s / paarden
1. Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens
te hebben bereikt:
Klasse B : minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 : minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 : minimaal 5 jaar vanaf 1 april
Klasse Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar : minimaal 6 jaar
Junioren : Minimaal 6 jaar
Young Riders : Inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders : Individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour : minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour : minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour : minimaal 8 jaar
De leeftijd van een paard wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar
en wordt telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd.
Voor bepaalde internationale wedstrijden gelden aanvullende beperkende bepalingen
(zie Artikel 422 van het FEI-reglement Dressuur).
2. Indien een paard in een bepaalde klasse voldoende of het maximaal aantal winstpunten
heeft behaald om te promoveren, maar op grond van de leeftijdsbeperking
nog niet kan promoveren, dan dient het in dezelfde klasse te worden uitgebracht
tot 1 januari van het daaropvolgende jaar, uitgezonderd 4- en 5-jarige paarden die
vanaf 1 april mogen promoveren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:18

Marliesje schreef:
Een 5-jarige kun je niet het in Z treffen. Haha!

Nu niet meer nee, maar dit was een paar jaar terug nog heel normaal hoor....

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:31

Lusitana schreef:
Het feit dat je een vijfjarige kunt treffen in de Z is dus absoluut slecht, hoe goed de ruiter ook op allerlei andere punten voor zijn paard is.

Zie hierboven Don Marcello z'n post, het mag niet meer.
Maar ik vind je bewering nogal bespierd. Mijn inmiddels Grand Prix paard, liep als 5 jarige in het Z (toen mocht het nog wel). En hij doet het nog steeds (nooit blessures, zelfs geen gallen). Kom op zeg, je spreekt over Z of het een enorme zware belasting is. Verzameling die in het Z wordt gevraagd is niet meer dan een netjes 'aan elkaar greden paard'.
Lusitana schreef:
De modernere methodes neigen meer naar "bodybuilding" op een jonge leeftijd.
Er worden best veschillende methodes aangehouden in de wedstrijdressuur, maar je kunt niet ontkennen dat veel wedstrijdruiters (en dan met name niet die ene particulier met 1 paard) toch wel bezig zijn met SNEL tot een resultaat te komen. (Dit heb je zelf verdedigd met dat ze geen geld en tijd willen verspillen).
Daar gaat het even om. Een klassieke ruiter heeft nooit tot doel om snel tot resultaat te komen. Het is dus wel relevant. Het is een van de verschillen.

Klassieke ruiters meten hun resultaat ook anders, begrijp ik uit dit topic vaak. SNEL tot resultaat komen...met een jong paard Z worden? Of met een hoog opgeleid paard Z2 rijden? Dat is een verschil. Er zijn er maar weinig die met wroeten en wringen succesvol met een jong dier hoog scoren. Wel zie ik mensen met een fijn opgeleid dier vechten om maar een Z2 proef te kunnen doorkomen...
Er is een anders topic over 'snel door de klasses heen gaan'. Daar komt deze discussie aan bod. In dit verband denk ik dat een aantal klassieker de moderne sport onderschatten (of overschatten?). Leg mij maar eens uit hoe je een onervaren paard zo even snel op niveau brengt.
Er is verschil in paarden, dat geldt neem ik aan net zo goed voor de klassieke africhting. Talent, karakter, aanleg, bouw, groei enz. Ik heb nog nooit 2 paarden op hetzelfde tempo kunnen africhten.
De jonge hengsten die in competities moeten lopen, daar vraag ik me weleens af of er niet teveel wordt gepusht.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:36

Nou, ik versta dan onder snel resultaat willen wat er met mijn paard gebeurt is voordat ik hem kocht.

Hij meet nu 1,76 en is dus een lange slungel. Hij is op zijn 5e het Z in getrapt (zoals ik dat noem). Hij is nauwelijks opgeleid, hij is gewoon voor het eerst gestart in de Z. Er zijn mensen die dat mogen en dus ook doen...