duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacqii

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:59

kan ik ook bv mijn foto van het rijden erop zetten voor tips hoe ik haar wat beter kan laten lopen??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:00

Qimm schreef:
Ik vind het er prettig uit zien. Achterbeen komt er goed onder, de hals is netjes rond neus netjes op/net voor de LL

Hetzelfde, ik vond alleen dat hij wat te diep loopt.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:01

Dat vond ik zelf ook anneliesdj, had het idee dat hij iets achter de loodlijn loopt.

Ja Jaccqii dat kan Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:02

ik had de indruk dat hij op de loodlijn liep *gaat foto nog eens bekijken*

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:03

haha Tong uitsteken wat anneliesdj zegt klopt sowieso, hij had de neiging om snel te diep te gaan lopen, nu nog even het eindoordeel over de loodlijn afwachten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:16

Ik vind hem ook wat te diep. Ik denk dat je met meer binnenbeen erbij, de buitenteugel echt als steun gebruiken, en heel weinig doen met de binnenteugel al meer het neusje eruit hebt...
Ik heb het idee dat hij soms wat op je handen steunt, klopt dat?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:23

Voor zover ik weet steunde hij niet op mijn handen. Moet er ook even bij zeggen dat het een half jaar geleden is dat ik er voor het laatst opzat ( hij is namelijk verkocht ) dus kan ook maar zo Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 00:47

De achterhand lijkt goed onder te treden, maar doet dat niet. Een paard wat te diep loopt kan zijn achterhand niet goed gebruiken. Clown
Nu maar hopen dat Goofy weer eens voorbij komt met commentaar, want ik kan niet onder woorden brengen waarom te diep lopen en een goed achterhandgebruik niet samen gaan. Knipoog
Ik heb zelf een Fries en ben nu bezig om hem in de galop op zijn achterbeen te zetten en dat is echt ontzettend moeilijk. Af en toe lukt het twee passen en dat gaat met veel gesteun en gekreun, maar de aanhouder wint. Tong uitsteken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:02

@betteke; moeilijk is dat he? Haha! wat ik altijd doe is djokke wat hoger instellen, zo moet hij wel op het achterbeen blijven

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:19

Sommige paarden worden expres wat dieper gereden. Ik vind dit best een intressant topic, maar wordt een beetje gaar van 'hij loopt te diep'. Een paard kan te diep lopen en toch z'n rug gebruiken en daar gaat dit topic nu juist over. Ik zie liever een paard dat bewust wat dieper wordt gereden, mooi over de rug met het been erbij, dan een paard wat in z'n houdinkje loopt en niet z'n rug gebruikt.

Wat Betteke zegt ben ik het dus niet mee eens. Een paard kan wel z'n achterhand gebruiken als hij wat dieper loopt. Waarom zou hij dat niet kunnen? Die spier die over z'n rug loopt maak je los en zo kun je een paard makkelijker in een bepaalde houding vragen (wat hoger, langer, korter enz) dan alleen maar proberen op de loodlijn te rijden. Jonge dieren zie ik bij voorkeur wat lager/dieper en langer dan geforceerd op de loodlijn proberen te zien. Ook paarden die de neiging hebben om hun rug weg te drukken en/of in hun eigen houding willen lopen zie ik eerder wat dieper of ronder ingesteld. Zo moeten ze wel hun rug gebruiken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:27

Goofy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:29

haha, goofy is onderweg, weet alleen niet of dat vandaag gaat lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:29

Ik ben het er niet mee eens dat een ronder ingesteld paard altijd de rug goed gebruikt en al zeker de achterhand niet

Wel ben ik het met je eens dat ik liever een paard zie dat goed van achter erbij komt en mooi door de rug loopt, maar wat te diep loopt, dat ik dat liever zie dan hoofdje waar het hoort maar weg gedrukte rug en geen achterbeen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:33

Goofy kan best komen hier, maar dat verandert mijn mening echt niet zo snel .

Rk dat eerste meen ik niet gezegd te hebben. Ik heb m'n eigen stuk doorgelezen, maar haal dat er niet uit. Dat is iig niet zo bedoeld. Een paard dat uit zichzelf graag diep loopt kan ook uit elkaar lopen/ in 2 stukken/sloffen met de achterhand. Zaak is om zulke paarden van achteren actiever erbij te maken, dan moeten ze die rug haast wel gaan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:36

Ik nam dat op uit je laatste zin
Maar ben wat duf vandaag, dus kan het vast verkeerd lezen
Tijd om weer eens op dat kruisje rechtsboven te klikken voor mij Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:37

Goofy kan waarschijnlijk wel onder woorden brengen waarom te diep en over de rug met goed achterhandgebruik niet gaat. Fysiek is het namelijk onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:38

Ik ben heel benieuw weer naar Goofy's verhaal.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:38

runningkawa schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een ronder ingesteld paard altijd de rug goed gebruikt en al zeker de achterhand niet

Wel ben ik het met je eens dat ik liever een paard zie dat goed van achter erbij komt en mooi door de rug loopt, maar wat te diep loopt, dat ik dat liever zie dan hoofdje waar het hoort maar weg gedrukte rug en geen achterbeen

Inderdaad runningkawa, er zijn veel mensen bij die denken dat als het paard maar Rond is (met kin op borst ) dat hij dan ook automatisch over de rusg is maar dat is iets heel anders,

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:54

bedoelen jullie met te laag dat hij te veel in de krul zit, of dat hij met z'n neus over de grond gaat...? Want het paard wat ik rijd kan heel best met z'n neusje lekker over de grond, zelfs in draf gaat het steeds beter, maar loopt hij dan niet goed over zijn rug? Waarom doen we dan halsstrekken? Is dat alleen maar om die spier even rust te geven maar loopt hij dan eigenlijk niet goed?

Sorry voor domme vragen, maar ik wil het graag snappen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:06

Een ronder ingesteld paard hoeft niet perse de achterhand goed te gebruiken!
Hij kan wel rond ingesteld zijn maar je moet er voor waken dat je je lengte behoudt!
Zodra ze te kort worden in hals en lijf blokkeer je de achterhand.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:07

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. Haha!

Een paard met zijn neus eruit over de grond is imo goed, ver achter de loodlijn is niet goed, maar dat is mijn mening. Clown

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:48

Betteke schreef:
Een paard met zijn neus eruit over de grond is imo goed, Clown

Niet persé, als de ah niet actief ondertreedt loopt het paard op de voorhand.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:18

Sammie schreef:
Jonge dieren zie ik bij voorkeur wat lager/dieper en langer dan geforceerd op de loodlijn proberen te zien. Ook paarden die de neiging hebben om hun rug weg te drukken en/of in hun eigen houding willen lopen zie ik eerder wat dieper of ronder ingesteld. Zo moeten ze wel hun rug gebruiken.

Met het dik gedrukte gedeelte ben ik het niet helemaal met je eens. Ik zie liever niet een jong paar d(3 of 4 jaar) laag, diep en rond gereden. Mijn voorkeur gaat uit naar voorwaarts-neerwaarts en het jonge paard zijn eigen hals/hoofdhouding laten bepalen. Waarom? Omdat de hals/hoofdhouding van het paard zijn balans bepaald. Bij een jong paard is het belangrijk om hem zelf zijn balans te laten opzoeken. Imo doe je dat NIET als je het paard laag en diep in stelt, dan zet je het paard vast in 'jouw' positie, zal het paard nooit écht in balans leren lopen en heb je geen nageeflijk paard. Een paard die niet in balans loopt, gebruikt imo zijn rug niet en loopt dressuurmatig niet goed.

Overigens, voor de geinteresseerde: interessant artikel mbt hoofd/halshouding:
'The influence of the head and neck position on kinematics of the back in riding horses at walk and trot', Auteur: M. Rhodin et al. Bron: Equine Vet Journal (2005), 37 (1) 7-11
Heel goed artikel, vergelijkt hoofd/halshoudingen met de bewegingsuitslagen van de rug (mn overgang borstwervels naar lendenwervels, gedeelte net achter zadel).

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:08

Wat is de loodlijn eigelijk??
En waarom moeten ze daar precies lopen?? Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:14

een loodlijn is een verticale lijn, dus het hoofd van het paard moet als het op de loodlijn zit, recht naar beneden lopen. wanneer hij dus met het hoofd erachter zit, loopt hij dus achter de LL, zo ook als het hoofd voor de loodlijn zit.

weet even niet hoe ik dat makkelijk uit kan leggen Clown