Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijn83

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:15

Ik stap altijd zonder krukje op, echt soepel ben ik al niet dus als ik een krukje zal gaan gebruiken dan word ik helemaal stijf Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:15

koksy schreef:
Ik stap altijd zonder krukje op, echt soepel ben ik al niet dus als ik een krukje zal gaan gebruiken dan word ik helemaal stijf Knipoog

Is jouw soepel zijn puur afhankelijk van het opstappen??? Je kunt toch ook gewoon naar de sportschool of zelf oefeningen doen om soepel te blijven?
En feitelijk zeg je dus dat jij je paard scheef trekt omdat jij niet de moeite wilt nemen om jezelf soepel te houden. Verdrietig

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:24

Haha! ik denk dat zij spreekt over een turnpaard. Die zijn er voor om soepel van te worden. Staan veilig in de gymzaal Clown

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:28

Als je al niet zo soepel bent dan moet je juist een krukje gaan gebruiken, je hangt nu helemaal aan het zadel om je erop te hijsen. Jou argument is zeer paardonvriendelijk. Ga thuis oefeningen doen om soepel te worden.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:37

Ik kreeg vroeger wel altijd een voetje, want anders kwam ik niet op de haflingers. Maar nu heb ik dat gelukkig al lang niet meer nodig en kom ik best goed op paarden. In 2006 zat ik met kamp op een ruin van rond de 1.70 en toen was ik onder de 1.60 ofzo maar ik kon er wel zelf op klauteren *trots

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:41

Ik stap ook (bijna) Altijd met krukje, omdat het beter voor de rug, en het zadel is . en ik rijd met het zadel van mijn zus, en die is behoorlijk zuinig met der zadel Knipoog

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:11

Met bodyprotector aan lach je je slap als je mij ziet opstappen. Haha! Ben zelf klein en zo'n ding buigt ook van geen kant mee..... (heerlijk, weer terug naar beginnersproblemen..) Dus doe mij dan maar een krukje!

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:14

soms als ik er niet op kom als ik zonder zadel ga rijden gebruik ik een krukje anders gewoon zonder Bloos

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:44

Ik stap nooit op met krukje eigenlijk! Ik heb een paardje van 1.79 gereden ook zonder krukje (ben zelf 1.70)

Bloempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:51

Als er een krukje is stap ik met een krukje op, is naar mijn idee vele male beter voor de rug van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:55

Ik stap meestal op via een paaltje in het bos. Het is beter voor mijn pony en mijn zadel. Daarnaast vindt mijn pony het erg vervelend als ik vanaf de grond opstap, al gaat dat wel snel en soepel.

Als er de mogelijkheid is om vanaf een krukje/paaltje/bankje/vul zelf in op te stappen, wat is dan de moeite?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:21

Vind het teveel moeite/werk om met een krukje op te stappen, geen zin om er elke keer naar toe te lopen Schijnheilig. Als je er bijvoorbeeld in het bos af valt, en je moet er weer op, of er ligt bijv. een tak over de weg en die haal je weg (noem maar iets hoor) dan moet je er ook weer op kunnen komen zonder kruk oid. En kan best gemakkelijk/soepel op en afstappen dus zie het probleem niet.

Voor mensen die zelf problemen hebben om erop te komen kan ik het heel goed begrijpen Ja.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:41

Henrieke schreef:
Vind het teveel moeite/werk om met een krukje op te stappen, geen zin om er elke keer naar toe te lopen Schijnheilig. Als je er bijvoorbeeld in het bos af valt, en je moet er weer op, of er ligt bijv. een tak over de weg en die haal je weg (noem maar iets hoor) dan moet je er ook weer op kunnen komen zonder kruk oid. En kan best gemakkelijk/soepel op en afstappen dus zie het probleem niet.

Voor mensen die zelf problemen hebben om erop te komen kan ik het heel goed begrijpen Ja.

Dan begrijp jij de bedoeling van het krukje niet, het is om de rug van je paard te ontlasten en niet omdat je er anders niet opkomt. Stoom uit je oren

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:52

bij ons op stal stappen ze bijna allemaal met een krukje
ik zelf ook sinds een jaar vanwegen me gezondheid ben ik niet meer zo lenig.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:01

Ik stap ook op met n krukje Ja Kan er makkelijk gewoon op komen, maar dan gaat het zadel schuiven en hang je toch even met je hele gewicht aan 1 kant van je paard. Ook wissel ik de kant van het op en afstappen af. Dus niet altijd links. Zo hou je en je zadel mooi recht, en krijg je geen ongelijke belasting op de rug van je paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 08:49

Henrieke schreef:

Het probleem is dat je daarmee je paard onnodig belast, al kan je snel en soepel opstappen. Dat het te veel moeite is vind ik echt een raar excuus. Hoeveel tijd en moeite kost het nou om een krukje te pakken?
Als je er onderweg eens af moet is het niet zo erg om eens vanaf de grond op te stappen, dat zou dan namelijk een uitzondering zijn (als je normaal wel met krukje opstapt) en dan kan het niet veel kwaad. Al kan je dan ook een paaltje of bankje zoeken om weer op te stappen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:10

Ikima schreef:
[
Dan begrijp jij de bedoeling van het krukje niet, het is om de rug van je paard te ontlasten en niet omdat je er anders niet opkomt. Stoom uit je oren

En blijkens eerdere reacties is dit niet de enige die de bedoeling van het krukje niet snapt. Gek toch, dat er nog steeds zo lacherig over gedaan wordt, alsof het bijna iets is om je voor te schamen, opstappen met krukje.

Louhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:37

Ik stap ook altijd op met een krukje aangezien m'n paard 1m72 is en ik maar 1m62

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:43

We hebben nou een paard dat opstappen héél eng vind. Een krukje zou dus niet veilig zijn.
Ik stap dus zonder krukje op, voor eigen veiligheid en voor de veiligheid van Levi. Lachen
En onze rijbak is een halve km. van de stal vandaan, dus een krukje meenemen zou niet om te doen zijn. Lachen

maarie

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:50

Dinopino schreef:
ik kom er zonder verhoging of krukje niet eens op. Tevens is het ook prettiger voor je paard. Ze hebben eens een test gedaan en dat heeft in de Cavallo gestaan. Het schijnt dat je ongeveer een paar honderd kilo of zoiets druk uitoefent. Weet niet maar precies maar klonk niet prettig. Je brengt een paard ook steeds uit zijn evenwicht. En er is buiten altijd wel ergens een bankje boomstam hek of iets anders waardoor je kunt opstappen. Ik mis de veerkracht in mijn ene been en daardoor trek ik als het ware het zadel er af en het paard bijna om. Voor de rechtheid van je zadel is het ook beter. Het ziet er niet stoer uit maar is toch beter voor paard en zadel Haha!

en elk paard kan stil staan wanneer je opstapt. Mijn ene paardje moest ook eerst volledig stilstaan voordat ik haar kon inrijden.

zoiets heb ik ook gelezen, als je opstapt zonder krukje hang je ongeveer met 2 á 3x je lichaamsgewicht aan 1 kant van je paard z'n rug. (reken maar uit) daarom is het gewoon prettiger voor de rug van je paard om met een krukje op te stappen.

en ik doe dit ook zeker niet omdat ik lui ben.. Knipoog

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:36

met een krukje opstappen is wel lekkerder voor het paard zijn rug Knipoog

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:42

Ik stap ook vaak op met een krukje, mijn paard is 1.78. Ik heb arthrose in mijn schouders, dus is het ook niet goed om mezelf op te trekken, het ontlast dus mijzelf en de rug van het paard. Tijdens wedstrijden en buitenritten stap ik wel gewoon op, dit lukt dan ook makkelijk.

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:47

Vaak met krukje, hij heeft het zo aangeleerd en blijft keurig stilstaan.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:45

Ik stap altijd op zonder krukje,
Mij is geleerd snel op te stappen, en niet uren hangen en klimmen.
En als je het snel doet is het ook niet de bedoelig je in het zadel te late vallen, dan heeft het nog geen zinn Knipoog.

Dus Snel opstappen en Rustig in het zadel komen Duivel !

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:45

ik kom er niet eens meer op zonder krukje, ben zo stijf.