Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
koksy schreef:Ik stap altijd zonder krukje op, echt soepel ben ik al niet dus als ik een krukje zal gaan gebruiken dan word ik helemaal stijf
ik denk dat zij spreekt over een turnpaard. Die zijn er voor om soepel van te worden. Staan veilig in de gymzaal

Ben zelf klein en zo'n ding buigt ook van geen kant mee..... (heerlijk, weer terug naar beginnersproblemen..) Dus doe mij dan maar een krukje!
. Als je er bijvoorbeeld in het bos af valt, en je moet er weer op, of er ligt bijv. een tak over de weg en die haal je weg (noem maar iets hoor) dan moet je er ook weer op kunnen komen zonder kruk oid. En kan best gemakkelijk/soepel op en afstappen dus zie het probleem niet.
. Henrieke schreef:Vind het teveel moeite/werk om met een krukje op te stappen, geen zin om er elke keer naar toe te lopen. Als je er bijvoorbeeld in het bos af valt, en je moet er weer op, of er ligt bijv. een tak over de weg en die haal je weg (noem maar iets hoor) dan moet je er ook weer op kunnen komen zonder kruk oid. En kan best gemakkelijk/soepel op en afstappen dus zie het probleem niet.
Voor mensen die zelf problemen hebben om erop te komen kan ik het heel goed begrijpen.
Kan er makkelijk gewoon op komen, maar dan gaat het zadel schuiven en hang je toch even met je hele gewicht aan 1 kant van je paard. Ook wissel ik de kant van het op en afstappen af. Dus niet altijd links. Zo hou je en je zadel mooi recht, en krijg je geen ongelijke belasting op de rug van je paard
Henrieke schreef:Vind het teveel moeite/werk om met een krukje op te stappen, geen zin om er elke keer naar toe te lopen. Als je er bijvoorbeeld in het bos af valt, en je moet er weer op, of er ligt bijv. een tak over de weg en die haal je weg (noem maar iets hoor) dan moet je er ook weer op kunnen komen zonder kruk oid. En kan best gemakkelijk/soepel op en afstappen dus zie het probleem niet.
Ikima schreef:[
Dan begrijp jij de bedoeling van het krukje niet, het is om de rug van je paard te ontlasten en niet omdat je er anders niet opkomt.

Dinopino schreef:ik kom er zonder verhoging of krukje niet eens op. Tevens is het ook prettiger voor je paard. Ze hebben eens een test gedaan en dat heeft in de Cavallo gestaan. Het schijnt dat je ongeveer een paar honderd kilo of zoiets druk uitoefent. Weet niet maar precies maar klonk niet prettig. Je brengt een paard ook steeds uit zijn evenwicht. En er is buiten altijd wel ergens een bankje boomstam hek of iets anders waardoor je kunt opstappen. Ik mis de veerkracht in mijn ene been en daardoor trek ik als het ware het zadel er af en het paard bijna om. Voor de rechtheid van je zadel is het ook beter. Het ziet er niet stoer uit maar is toch beter voor paard en zadel
en elk paard kan stil staan wanneer je opstapt. Mijn ene paardje moest ook eerst volledig stilstaan voordat ik haar kon inrijden.
.
!