ik rij voornamelijk met zweep, 1) mijn been is nog niet 100% stil 2) spoor heb ik ook (nog) niet nodig, ik train nu B/L niveau.
Ik heb geen problemen met sporen, en mocht ik ooit bij de M1 komen dan zal ik ze niet tegen mijn zin gebruiken, maar ik ben er zelf nog niet aan toe en heb ze ook nog niet nodig..vandaar
Mellie kan behoorlijk sloom zijn, en soms pak ik dan een zweep erbij. (alleen in je hand hebben loopt ie al voorwaartser) Mijn benen kan ik niet zo goed stilhouden en ik heb ook geen sporen dus geen sporen voor mij.
Je kan met grondwerk je paardje leren dat die zweep helemaal niet eng is. Heel rustig met de zweep hem/haar overal aanraken, en dat langzaam zonder enige dwang opbouwen. met 2 weekjes kun je met zweep opstappen...ik ben zelf namelijk erg tegen sporen...
mini spoortjes en af en toe een mini zweepje , die van mij moet niks van zwepen hebben dus als ze zo mini zijn dat ze ze niet kan voelen en bijna niet kan zien is het goed en af en toe moeten we gewoon eff wakker worden dus is het spoortje wel handig maar rijd eigenlijk voornamelijk op me kuit en zweepje , maar meestal eigenlijk zonder (zweep neem ik wel altijd mee ) maar spoortje blijft 9 van de 10 keer in de kast liggen
ik rij met wielsporen en als ik de zijgangen ga oefenen komt de zweep er even bij. kan totaal niet rijden met zweep ( rotding!! in combinatie met teugels erg irritant), dus dat is altijd van zeer korte duur
Ik heb 1x op mijn werk (africhtings-handelsstal) met sporen moeten rijden (ze vroegen wel of ik dit al eens heb gedaan) maar ik vond het gewoon eng om met sporen te rijden, ik ben gewoon bang dat ik dat paard te hard met die sporen raak.. heb toen wel met die sporen nog gereden maar daarna nooit meer.. met mijn verzorgpony's rijd ik met een zweep, ik gebruik hem eigenlijk niet maar als ik een zweep in mijn hand heb (en niks mee doe) luistert hij beter, ik ben het zweep meenemen wel aan het afbouwen en gaat de goede kant op (ik rijd in de wei, bak komt misschien nog als ze eindelijk!! die vergunning krijgen )
dus mijn conclusie: een zweepje en anders niets
edit: ze zijn allemaal wel bang voor het zweepje maar niet als ik erop zit
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 31-01-08 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Als ik in de bak rij en dus serieus aan de slag ga heb ik altijd sporen om. Dan hoef ik maar minimaal been te geven en kan ik dit ook heel precies doen. En als ik dan been geef doe ik dit 9 van de 10 keer nog met kuit/been druk, dus zonder de spoor te gebruiken. Ik vind het gewoon fijn om met een minime preciesie te kunnen rijden. Als ik buitenrij heb ik geen sporen om noch neem ik een zweep mee.
Ik ben juist een beetje tegen een zweep, je paard slaan blijf het een beetje vreemd vinden. Een spoor daarintegen kan ook fout gebruikt worden, op een manier waar ze niet voor bedoelt zijn. Maar soms werkt het al als je alleen je zweep in je hand houd tijdens het rijden, dan hoeft hij nog niet eens gebruikt te worden. Dus mijn mening is dat beide middelen best kunnen mits ze op de juiste manier gebruikt worden.
Eerder reed ik met sporen, en dan ook zomaar 4 4,5 cm lang.. Maar bij mijn nieuwe instructrische heb ik die afgedaan, zweepje erbij niet om te slaan, maar het is moeilijk om op de hoefslag te blijven, iets tegen de hals, en dan snapt ze de beenhulp om iets te wijken richting hoefslag wat beter.. Over een tijdje gaat ook die weer weg...
Sporen. Ik vind dat dat je hulp veel netter maakt, en zo hoef je niet steeds over te pakken als je van hand veranderd, en je mede-bak-gebruikers hebben dan ook geen last van je zweepje als hij wat uit wijkt.
Nou, ik heb dat wel vaak genoeg, dat m'n paard bijna een mep krijgt van zo'n iemand die d'r zweep bijna recht opzij houdt.. Da's niet om blij van te worden.
Zweep is meer bedoeld om het paard meer voorwaarts te houden, of eventjes op te letten als ie niet op je been reageert. Ik denk dat spoortjes meer zijn voor de extra hulpen. Voor als je echt een pony hebt die niet luistert bij het been achter de singel leggen enzo. Ik weet het niet zeker hoor maar dat is mij verteld!
Ik rijd alleen met zweep. Ik heb weleens een keer met spoortjes gereden op mijn verzorgpaard. Maar toen durfde ik hem amper aan te raken, bang dat ik hem pijn deed. (Eigenaresse rijd hem altijd met sporen)
Spoor op dit moment, maar heb ook even een hele tijd zonder gereden. Als ik met zweep ga rijden word mijn paard helemaal gespannen omdat ze het niet gewent is. Plus dat ik een zweep wel vervelend vind om in de hand te hebben als ik rij.
ik rij met zweepje maar niet met sproren! mijn paard is nu een beetje sloom ben wel veel aan het oefennen met overgangen maar hij slaapt af en toe gewoon