Een hulpteugel moet, zoals de naam al doet vermoeden, een HULP zijn om je paard iets te léren. Als het paard de leerstof doorheeft, moet die hulpteugel er ook weer af.
Maar al te vaak worden 'hulp'teugels er aan gehangen om iets af te dwingen bij een paard, zoals hier het geval is bij de TS. Daar gaat het mis!
Ik ben niet tegen hulpteugels, mits ze goed gebruikt worden! Ook hier gaat het vaak mis.... Hoe vaak zie ik wel geen paard dat de slof er zo strak om heeft dat hij amper links of rechts kan kijken?
Het is vaak voldoende om de hulpteugel er losjes aan te hangen zodat het paard net voldoende grens krijgt en leert wat jij hem wil bijbrengen, zonder hierbij in verzet te moeten komen.
Moraal van het verhaal?

Bezin eer ge begint!
Als je niet weet hoe je met hulpteugels moet werken, blijf er dan vanaf.
Nog even een editje: voordat ik allemaal commentaar over me uitkrijg

(Heb de rest van het topic gelezen en het gaat hier soms verwoed aan toe)
Ik rijd niet met hulpteugels. Ik ben van mening dat je ieder probleem eerst rijkunstig m.b.v goede instructie moet proberen op te lossen. Als dat niet lukt dan mag je het eens met een hulpteugel proberen. MAAR: enkel en alleen om je paard iets te leren en NIET om hem in de krul te trekken omdat je het zelf niet voor elkaar krijgt.
Ik longeer echter wel met pessoa of gogue. Hier ben ik echter niet klakkeloos aan begonnen maar ik heb hier verschillende longeerclinics voor gevolgd. Ik weet waar ik mee bezig ben.