voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:03

runningkawa schreef:
Helaas heb jij dan ervaring met veel slechte paarden

Gelukkig zijn er veel paarden die gewoon door de ontspanning zelf je hand op gaan zoeken en aan de teugel gaan lopen.
En zo hoort het ook

Helemaal mee eens je paard hoort het vertrouwen in jou hand te hebben en deze dan vervolgens op te zoeken.
Met dwang zie je vaak dat paarden veel te diep en erg op de voorhand gaan lopen.
Bij die van mij heb ik best vaak een strenge hand moeten gebruiken maar dit was puur om het drammen eruit te halen.

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:08

Ik zou het niet doen. Zoals al vaak gezegd is, van een elastiek wordt een paard alleen maar heel hangerig, en hij wordt er zeker niet nageeflijker door. Ja, hij doet z'n kop omlaag, maar dat is niet hetzelfde als nageeflijk. Ik heb ook met allerlei hulpteugels gereden, omdat mijn voormalige instructrice (die zelf nota bene Grand Prix rijdt!) dat een goed idee vond. Dat was het niet. Ik rijd nu zonder hulpteugels, en het gaat beter dan ooit. Er komt nooit meer een hulpteugel in de buurt van mijn paard, behalve dan bijzet met longeren.

Nageeflijk bereik je niet door kneepjes, elastieken, thiedemanns, slofteugels of wat dan ook. Nageeflijk bereik je als je je paard voorwaarts maakt. Maak je niet zo druk om het hoofd, "de krul" die iedereen zo nodig moet hebben, het komt allemaal wel, maar hoogstwaarschijnlijk niet met elastiek.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:22

ik zou het ook niet doen ik vind dat je zobiezo een paard niet moet dwingen maar moet vragen en dan komt het vanzelf wel en zijn rug is volgens mij toch wel wat belangrijker dan het nagevelijk lopen maar dat is mijn mening

margoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:08

hey hey,
mijn vorige instructrice heeft mij ook aan een elastiek geholpen met mijn pony omdat ze heel erg met haar hoofd in de lucht liep. Je hoeft je de stiek niet zo strak vast te maken gwn tot het punt waar dat jij vind dat je paard haar hoofd te hoog houd. ik heb het ook een tijdje gebruikt en rijd nu zonder gaat egt heel erg goed hoor. en met stiek kan je paard toch nog alle kanten op bewegen. en als ze haar hoofd zo laag heeft dat t elastiek gwn los hangt loopt ze goed en heeft ze helemaal geen last meer vn de stiek.
suc6

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:16

Bij ons op de manege hebben bijna alle paarden en pony's een stiek en eigenlijk vind ik het wel fijn rijden. Sommige mensen mogen weleens zonder omdat ze al zo ver zijn dat ze zelf het paard kunnen laten nageven. Ik ben opzich niet tegen een stiek, maar zonder stiek vind ik wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:19

omg...en daar leren mensen rijden... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:44

Ja, triest, hè? Volgens mij ben je tegenwoordig een unicum als je niet met hulpteugels rijdt....
Overigens Devato, zeer juist gesproken, en welkom op Bokt!!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:46

Idd RK om te Huilen

@: karinFTbing & Margoo... heb jullie alle voorgaande pagina's gelezen? Schijnheilig

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:25

karinFTbing schreef:
Bij ons op de manege hebben bijna alle paarden en pony's een stiek en eigenlijk vind ik het wel fijn rijden. Sommige mensen mogen weleens zonder omdat ze al zo ver zijn dat ze zelf het paard kunnen laten nageven. Ik ben opzich niet tegen een stiek, maar zonder stiek vind ik wel beter.

Verdrietig
Drama als je daar leert rijden..

Devato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:07

Yamcha schreef:
Ja, triest, hè? Volgens mij ben je tegenwoordig een unicum als je niet met hulpteugels rijdt....
Overigens Devato, zeer juist gesproken, en welkom op Bokt!!

Dankjewel Lachen
Inderdaad, bijna iedereen rijdt wel met een hulpteugel.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:47

haha hier nog iemand Knipoog ik gebruik wel een stiek, maar alleen om te longeren eigelijk, al die extra touwen en dingen als je aan t rijden bent kunnen nooit goed zijn... t enige 'extra' wat ik doe is een halster onder het hoofdstel die daar tussendoor op rijden

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:03

Een hulpteugel moet, zoals de naam al doet vermoeden, een HULP zijn om je paard iets te léren. Als het paard de leerstof doorheeft, moet die hulpteugel er ook weer af.
Maar al te vaak worden 'hulp'teugels er aan gehangen om iets af te dwingen bij een paard, zoals hier het geval is bij de TS. Daar gaat het mis!

Ik ben niet tegen hulpteugels, mits ze goed gebruikt worden! Ook hier gaat het vaak mis.... Hoe vaak zie ik wel geen paard dat de slof er zo strak om heeft dat hij amper links of rechts kan kijken?
Het is vaak voldoende om de hulpteugel er losjes aan te hangen zodat het paard net voldoende grens krijgt en leert wat jij hem wil bijbrengen, zonder hierbij in verzet te moeten komen.

Moraal van het verhaal? Pling Bezin eer ge begint!
Als je niet weet hoe je met hulpteugels moet werken, blijf er dan vanaf.

Nog even een editje: voordat ik allemaal commentaar over me uitkrijg Knipoog (Heb de rest van het topic gelezen en het gaat hier soms verwoed aan toe)
Ik rijd niet met hulpteugels. Ik ben van mening dat je ieder probleem eerst rijkunstig m.b.v goede instructie moet proberen op te lossen. Als dat niet lukt dan mag je het eens met een hulpteugel proberen. MAAR: enkel en alleen om je paard iets te leren en NIET om hem in de krul te trekken omdat je het zelf niet voor elkaar krijgt.
Ik longeer echter wel met pessoa of gogue. Hier ben ik echter niet klakkeloos aan begonnen maar ik heb hier verschillende longeerclinics voor gevolgd. Ik weet waar ik mee bezig ben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:53

Precious20 schreef:
Een hulpteugel moet, zoals de naam al doet vermoeden, een HULP zijn om je paard iets te léren. Als het paard de leerstof doorheeft, moet die hulpteugel er ook weer af.
Maar al te vaak worden 'hulp'teugels er aan gehangen om iets af te dwingen bij een paard, zoals hier het geval is bij de TS. Daar gaat het mis!

Ik ben niet tegen hulpteugels, mits ze goed gebruikt worden! Ook hier gaat het vaak mis.... Hoe vaak zie ik wel geen paard dat de slof er zo strak om heeft dat hij amper links of rechts kan kijken?
Het is vaak voldoende om de hulpteugel er losjes aan te hangen zodat het paard net voldoende grens krijgt en leert wat jij hem wil bijbrengen, zonder hierbij in verzet te moeten komen.

Moraal van het verhaal? Pling Bezin eer ge begint!
Als je niet weet hoe je met hulpteugels moet werken, blijf er dan vanaf.

Nog even een editje: voordat ik allemaal commentaar over me uitkrijg Knipoog (Heb de rest van het topic gelezen en het gaat hier soms verwoed aan toe)
Ik rijd niet met hulpteugels. Ik ben van mening dat je ieder probleem eerst rijkunstig m.b.v goede instructie moet proberen op te lossen. Als dat niet lukt dan mag je het eens met een hulpteugel proberen. MAAR: enkel en alleen om je paard iets te leren en NIET om hem in de krul te trekken omdat je het zelf niet voor elkaar krijgt.
Ik longeer echter wel met pessoa of gogue. Hier ben ik echter niet klakkeloos aan begonnen maar ik heb hier verschillende longeerclinics voor gevolgd. Ik weet waar ik mee bezig ben.

Daar ben ik het helemaal met je eens mee Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:02

patsur schreef:
karinFTbing schreef:

Verdrietig
Drama als je daar leert rijden..

idd diep triest Huilen voor de ruiters omdat ze niet leren rijden
maar vooral voor de paarden, manegepaard zijn is nog niet erg genoeg, trekken ze elke dag meerdere uren je kop naar beneden

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:05

Tjonge jonge dat dit topic nog steeds loopt
inmiddels rijd ze al weer in de les stukken zonder elastiek Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:10

otje1992 schreef:
Tjonge jonge dat dit topic nog steeds loopt
inmiddels rijd ze al weer in de les stukken zonder elastiek Knipoog

Dat is fijn om te horen Knipoog
maar wij mogen toch gezellig verder discussieren niet?

Chntl_Zrro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:11

Ja tuurlijk maar ik ga mezelf er niet meer in verdiepen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:25

tis ook niet verplicht om te posten/ te reageren..
maar heb niet het idee dat de discussie nog loopt..af en toe reageert er even iemand..beetje out of the blue zeg maar..
dus um..dat het loopt zou ik niet zeggen, maar tis een ieder vrij om te posten.. Haha!

Rmy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:06

voor elastiek, dan krijg je je paard beter er door heen. en dat is veel fijner voor het paard.

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:20

ik ken ilovejaimy ook en ben er best vaak als ze naar de les moet. ze gaan goed vooruit en daar is ze zelf ook erg blij mee, en Jaimy loopt met goed aanwijzingen van de instructrise lekker onstspannen en dan gaat het elastiek er ook af. op het begin moeten ze samen nog naar die ontspanning zoeken en daar wordt de hulp van het elastiek voor gebruikt. dus ze zullen over een tijd ook helemaal niet meer met elastiek rijden want dan zijn ze samen zo ver dat ze zelf naar de onspanning kunnen toerijden.