heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:49

Leuk, ik leidde kwaliteitsmanagers op Knipoog

Overigens schrijven jullie met andere woorden een interpretatie van wat ik abstract opstel. De mate waarin het product aan de specificaties etc.... Product is daarbij net zo goed een voorwerp als een dienst en normaal gesproken een combinatie.

Wat de specificaties betreft verwees ik al naar eerdere reacties met de rijbroek als voorbeeld. Nee, daarbij is wat ik vínd niet erg prominent. Lees dat eerst even na voor het weer ontspoort door sprongen naar conclusies op basis van verkeerde aannames.

HC

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:53

Citaat:
Een goed passend zadel voor zowel paard als ruiter vind ik geen overbodige luxe.

Geen overbodige luxe? Ik vind het de plicht van elke ruiter dat er een zadel op je paard wordt gelegd die perfect, maar dan ook perfect past!

Ik ben het niet eens met sommige reacties dat duurdere zadels per definitie beter passen. De prijs van het zadel wordt ook bepaald door de kwaliteit van het gebruikte leer.

Van een Passierzadel mag je verwachten dat ze 20-30 jaar, misschien nog wel langer meegaan.
Goedkopere zadels zullen eerder slijten.

Omdat ik mezelf geen nieuw, kwalitatief (leer) goed zadel kon permiteren heb ik een tweedehands zadel gekocht van een goed en duurder merk en dat aan laten passen voor mijn paard. Mijn portemonnee blij, ik blij, mijn paard blij en ik hoop er jaaaaren plezier van te hebben!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:55

en om nog even daarop door te gaan, specificaties zijn idd datgene wat de klant wenst, en niet wat de fabrikant denkt dat goed is. Idealiter dan natuurlijk Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:58

Huertecilla schreef:
Overigens schrijven jullie met andere woorden een interpretatie van wat ik abstract opstel. De mate waarin het product aan de specificaties etc....

Jouw definitie van kwaliteit was niet helemaal volledig:

Kwaliteit is de mate waarin een geheel van eigenschappen en kenmerken van een product, systeem of proces voldoet aan de eisen van klanten en andere belanghebbenden.

Kwaliteitseisen zijn behoeften of verwachtingen die kenbaar zijn gemaakt, vanzelfsprekend zijn of dwingend zijn voorgeschreven.

Kwaliteit van conformiteit is de kwaliteit van het voldoen aan gespecificeerde eisen.

En een specificatie is een document waarin eisen (o.a. kwaliteisteisen) kenbaar zijn gemaakt.

(bron: ISO-9000). Sigaar

Wellicht kan nu iedereen wel de juiste conclusies en aannames maken?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:59

Alane schreef:
de ruiter heeft plezier ja... topic gemist op harnachement?????
en wat jij voor ervaring Rianneke?... twijfel ik toch aan het geen jij op gestoken hebt....
overal vergeet je het welzijn van het paard.... dus bij zadels, de pasvorm bij het paard....

ow sorry voor de selectief lezende mensen onder ons... het moet ook goed passen op je paard, maar diegene waar ik van gequote had had het over een confortabeler zadel! en daar antwoorde ik op in de zin van ruiter-comfort Knipoog

ik heb een zadel van zoon 30 jaar oud! Pling pasvorm? super volgens mij zadelmaker! toen ik er voor het eerst mee kwam vond ie de kwaliteit super en er zit niet eens een merkje op! heb er zelf zoon 8 jaar intensief op gereden en nooit geen drukplekje gehad!, heb zowiezo in de 15 jaar dat ik knolhobbel nog geen paard een plekje bezorgt... Haha! en denk je dat ik de eerste 10 jaar met merk reed? dat was toen echt nog niet zo erg aan de orde als nu hoor Haha!

en ook paardenspullen gaan 10 keer over de kop heen kwa geld en dat zie je pas als je het met eigen ogen hebt gezien wat bijvoorbeeld inkoopsprijzen zijn voor groothandels Clown dan zie je dus dat BIJVOORBEELD een merk-zadel in de winkel 4 of 5 keer zo duur is als dat ie werkelijk kost... Haha!

die blinde test van lusitana vind ik een zeer goed idee, want daar zullen wel apparte dingen naar voren komen denk ik zo... kwaliteit hoeft niet persee zoveel duurder te zijn!

Lusitana schreef:
Ik weet ook niet waarom de rest van de verzorging er bij gesleept wordt. Het lijkt me het handigst als we er van uitgaan dat alle paarden goed verzorgd worden, ook die waar geen dure spullen of overbodige spullen op liggen.

precies! alhoewel sommige mensen het misschien ook raar vinden dat ik voor zoon 200 euro een strovoorraad heb voor de hele winter voor 4 knollies op stal! maar goed dat is gewoon een kwastie van slim inkopen en je verstand gebruiken....

Yamcha schreef:
Vroeger moest je je sporen verdienen, daar was een goede reden voor.

je hebt hierin echt wel gelijk! tegenwoordig zie je soms ruitertjes rijden die amper kunnen lichtrijden en dan al spoortjes aan hebben... ik weet nog goed dat mijn instructrice met het voorstel kwam om met spoortjes te gaan rijden Cool ik vond het eerst doodeng want ik was veel te bang dat ik me pony te hard zou prikken Bloos was er echt super voorzichtig mee... tegenwoordig moet je er niet raar van op kijken dat er in de B al echt veel met sporen rijden, en dan zie je naar mijn mening nog te vaak dat die ruitertjes gewoon echt nog geen controle hebben over hun benen waar dat spoortje ook nog aan hangt Ach gut

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:07

Rianneke schreef:
precies! alhoewel sommige mensen het misschien ook raar vinden dat ik voor zoon 200 euro een strovoorraad heb voor de hele winter voor 4 knollies op stal! maar goed dat is gewoon een kwastie van slim inkopen en je verstand gebruiken....

ligt er geheel aan hoeveel stro je hebt ingekocht Haha!
oftewel hoe groot de balen zijn, hoe strak geperst welke kwaliteit stro en soort stro.... hoeveel stro je nodig hebt, heoveel stallen/paardjes etc etc....

ik betaal 2 euro voor een baal, gebruik dan 7 balen in 14 dagen..... mijn 5 paardjes staan overdag buiten... uitgaande van 6 maand ben minder dan 200 euro kwijt .... dus ja, ik vind het raar dat je 200 euro kwijt bent aan stro voor alleen de winter als ik uit ga van 5 paardjes Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:16

Rianneke schreef:
Alane schreef:
de ruiter heeft plezier ja... topic gemist op harnachement?????
en wat jij voor ervaring Rianneke?... twijfel ik toch aan het geen jij op gestoken hebt....
overal vergeet je het welzijn van het paard.... dus bij zadels, de pasvorm bij het paard....

ow sorry voor de selectief lezende mensen onder ons... het moet ook goed passen op je paard, maar diegene waar ik van gequote had had het over een confortabeler zadel! en daar antwoorde ik op in de zin van ruiter-comfort Knipoog

en daar basseerde ik ook mijn reactie op.....iets wat scheef in elkaar zit kan niet comfortabel zitten en zal ook het paard hinderen

Rianneke schreef:
ik heb een zadel van zoon 30 jaar oud! Pling pasvorm? super volgens mij zadelmaker! toen ik er voor het eerst mee kwam vond ie de kwaliteit super en er zit niet eens een merkje op! heb er zelf zoon 8 jaar intensief op gereden en nooit geen drukplekje gehad!, heb zowiezo in de 15 jaar dat ik knolhobbel nog geen paard een plekje bezorgt... Haha! en denk je dat ik de eerste 10 jaar met merk reed? dat was toen echt nog niet zo erg aan de orde als nu hoor Haha!

vroegah waren er weinig 'niet'-merken.... en was het zelfs zo dat itt nu mensen eerder een nieuw zadel kochten (het oude ging vaak met het paard/pony mee) dan tegenwoordig...
Ik heb ook een Daaleman gehad.. die heel oud was... (stond nog een 3 cijferig telefoonnr in, met een leren naamschildje) verkocht omdat die wel op 1 van mijn paardjes paste maar te groot was voor mijn dochter...

Rianneke schreef:
en ook paardenspullen gaan 10 keer over de kop heen kwa geld en dat zie je pas als je het met eigen ogen hebt gezien wat bijvoorbeeld inkoopsprijzen zijn voor groothandels Clown dan zie je dus dat BIJVOORBEELD een merk-zadel in de winkel 4 of 5 keer zo duur is als dat ie werkelijk kost... Haha!

Ik zie de inkoopsprijzen ook wel, ook van duurdere artikelen 10 X over de kop is overdreven.. maar alle tussenhandelaren moeten ook brood op de plank hebben... kun je nagaan hoe goedkoop een dekje dat in de winkel 15 euro kost eigenlijk waard is... en dan kun je je afvragen wat je mag en kunt verwachten van een ZM zadel of zo'n goedkoop dekje...

Rianneke schreef:
die blinde test van lusitana vind ik een zeer goed idee, want daar zullen wel apparte dingen naar voren komen denk ik zo... kwaliteit hoeft niet persee zoveel duurder te zijn!

En ik denk dat het je zwaar zal tegenvallen....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:17

Alane schreef:
oftewel hoe groot de balen zijn, hoe strak geperst welke kwaliteit stro en soort stro.... hoeveel stro je nodig hebt, heoveel stallen/paardjes etc etc....

ik betaal 2 euro voor een baal, gebruik dan 7 balen in 14 dagen..... mijn 5 paardjes staan overdag buiten... uitgaande van 6 maand ben minder dan 200 euro kwijt .... dus ja, ik vind het raar dat je 200 euro kwijt bent aan stro voor alleen de winter als ik uit ga van 5 paardjes Lachen

mijn baaltjes kosten inkoop 80 cent per pakje! zoon pakje word vrij standaart geperst en worden normaal verkocht voor zoon 2 euro per pak ja! ik koop alleen direct van het land af en daardoor is het bij mij stukken goedkoper... ik verbruik voor mijn stallen iets meer stro als dat jij doet... heb 2 stallen van 3 bij 3 en 2 van 3 bij 5 en daar gaat per dag zoon halve baal bij... mijn stroverbruik ligt dus een stukkie hoger Knipoog

edit: spelfoutje...

FRIESELIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:21

Oke, ik zal ook even reageren.. ; Setjes...
Ja het staat mooi, maar zit het ook fijn voor je paard die bandages?
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je ze om doet.. als je ze te los doet, doet het waarschijnlijk geen pijn bij het paard,
Maaaar .. stel nou dat ze dan losgaan omdat ze te los zitten? tja dan ontstaan er ongelukken..

De strak doen is ook geen goede optie.. je knelt de bloedstroming dan af, en het paard heeft pijn..
Als je geen verstand van bandages hebt, en hoe strak ze moeten etc.. doe ze dan ook niet om..
Ik heb wel bandages, maar ik rij er eigenlijk nooit mee.. ik vind het te veel werk om voor een uur,
terwijl ik ze zelf niet eens zie als ik erop zit, helemaal te gaan bandageren..

ik rij met spullen die ik mooi vind ja, en vaak is het merk ja.. maar de reden dat ik merk doe,
is dat het langer meegaat, en waarschijnlijk fijner is voor het paard..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:22

Rianneke schreef:
Alane schreef:

mijn baaltjes kosten inkoop 80 cent per pakje! zoon pakje word vrij standaart geperst en worden normaal verkocht voor zoon 2 euro per pak ja! ik koop alleen direct van het land af en daardoor is het bij mij stukken goedkoper... ik verbruik voor mijn stallen iets meer stro als dat jij doet... heb 2 stallen van 3 bij 3 en 2 van 3 bij 5 en daar gaat per dag zoon halve baal bij... mijn stroverbruik ligt dus een stukkie hoger Knipoog

edit: spelfoutje...

denk niet dat jou stroverbruik hoger ligt.... ik heb geen baaltjes, maar hele grote balen, zeer strak geperst... kan ze zelf niet tillen (daarvoor heb ik manlief Tong uitsteken )

mijn stallen: 3 X 4, 3 X 3, 3.50 X 2.25 3.50 X 2.50 en 3.50 X 2.80.
Heb ze momenteel weer op krullen staan....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:23

Alane schreef:
maar alle tussenhandelaren moeten ook brood op de plank hebben... kun je nagaan hoe goedkoop een dekje dat in de winkel 15 euro kost eigenlijk waard is... en dan kun je je afvragen wat je mag en kunt verwachten van een ZM zadel of zo'n goedkoop dekje...

bij een goedkoper product pakken juist die tussenhandelaren niet zoveel geld Knipoog wist je trouwens dat 9 van de 10 merkdingen gewoon in dezelfde fabrieken word vervaardigt als de duurdere... en vaak word er ook het zelfde materiaal gebruikt Clown merkje erop en 10 euro of meer er boven op en je hebt bij sommige een merkdekje Pling ik zeg ook niet dat dit bij alles zo is, maar als je goed gaat kijken kom je toch wel dingen tegen die toch verdacht veel op elkaar lijken Haha! en op dat punt merk je het verschil alleen in je portomonee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:23

Lielle schreef:
en om nog even daarop door te gaan, specificaties zijn idd datgene wat de klant wenst, en niet wat de fabrikant denkt dat goed is. Idealiter dan natuurlijk Haha!

Dat is al een verregaande interpretatie. Daarom is het zo belangrijk om als basis zo abstract mogelijk te blijven.
Specificaties zijn op zich abstract. Maakt niet uit wat de inhoud is. Het is márketing of ze op de klant of wat ook geschreven zijn.
Zo heb je tientallen specificaties voor de samenstelling en eigenschappen titanium-legeringen. De enige norm voor kwaliteit dáárop is de kale materiaal-test.

ISO9000 gaat in op het proces en bevat in de beschrijving meer. Daarom is ISO9000 één norm en niet dé norm.
ISO9000 is al een zeer uitgebreide interpretatie. Dit is geen punt omdat het helder vastgelegd is.
De verschillende extenties op 9000 geven al aan dat er verschillende specificaties nodig zijn voor andere aspecten van het procés.
In het geval van de titanium-fabrikant bevat ISO9000 ook in hoeverre deze het what-if van de materiaaltest onder controle heeft en de 'garanties' van het productieproces op zich.
De garantie aan de klant is weer een heel separaat proces. Ook dat kan je specificeren, omschrijven en met die omschrijving de specificatie toetsen.

Kwaliteit op zich is echt supersimpel. De normering kan je uitbreiden naar wat je wil. Zo lang je dat maar helder specificeert Haha!

Maar goed, dit is zo een verkapte gratis les aan kwaliteitsmanagers. Ook is het slechts één greep zonder context. Voor het hele plaatje reken ik een ander tarief Tong uitsteken

Nogmaals, het probleem met ruiterspullen is niet de kwaliteit en evenmin de klantentevredenheid, dus niet de mate waarin de specificaties op de márkt aansluiten, maar de mate waarin de specificaties voor de taak geschikt zijn.
Naar het titanium vertaald is dit een legering voor uitlaatdempers waar de motorrijder erg blij mee is vanwege de fraaie goud-blauwe kleur na verhitting maar waarvan de vermoeidheidssterkte inferieur is waardoor er een speciale, versterkende, zware beugel nodig is om het ding niet van de motorfiets te laten valen. Ík ben een motorrijder die de 'fraaie' kleur niet hoeft maar juist titanium wil omdat dit in de juiste legering licht en sterk is en dát voor een motorfiets belangrijk is.
Wederom een kwestie van kennis en smaak Haha!

HC

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:26

ik weet niet wanneer jij Q managers opleidde, maar inmiddels is de norm ISO9001:2000 en zijn er geen 3 normen meer

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:35

Alane schreef:
denk niet dat jou stroverbruik hoger ligt.... ik heb geen baaltjes, maar hele grote balen, zeer strak geperst... kan ze zelf niet tillen (daarvoor heb ik manlief Tong uitsteken )

mijn stallen: 3 X 4, 3 X 3, 3.50 X 2.25 3.50 X 2.50 en 3.50 X 2.80.
Heb ze momenteel weer op krullen staan....

onze baaltjes zijn denk wel gelijk hoor Haha! alleen mijn verwoording is gewoon baaltjes omdat het niet de grootste zijn die je kan krijgen. de grootste variant krijg je met 3 boze mannen nog niet eens weg Clown maar goed het is ook afhankelijk hoe je uitmest en hoeveel stro er word gegeten!! heb 1 paard waarbij ik de stal 2 keer mest per dag omdat ie anders echt niet schoonblijft...dus als ie de stal verlaat schep ik alles wat nat en vies is weg, maar ik ga als ie terug komt op stal savonds ook nog een keer aan de gang Clown
daarbij zijn die van mij ook nog eens vrij aardige stro vreters waardoor ik genoodzaakt ben om 2 keer op te strooien, omdat ik ze niet op een half bedje laat liggen...savonds laat ga ik altijd nog een keertje in de stallen kijken en strooi ik altijd bij tot kniehoog zodat ze sochtends ook nog goed in het stro te vinden zijn...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:39

Rianneke schreef:
Alane schreef:
maar alle tussenhandelaren moeten ook brood op de plank hebben... kun je nagaan hoe goedkoop een dekje dat in de winkel 15 euro kost eigenlijk waard is... en dan kun je je afvragen wat je mag en kunt verwachten van een ZM zadel of zo'n goedkoop dekje...

bij een goedkoper product pakken juist die tussenhandelaren niet zoveel geld Knipoog wist je trouwens dat 9 van de 10 merkdingen gewoon in dezelfde fabrieken word vervaardigt als de duurdere... en vaak word er ook het zelfde materiaal gebruikt Clown merkje erop en 10 euro of meer er boven op en je hebt bij sommige een merkdekje Pling ik zeg ook niet dat dit bij alles zo is, maar als je goed gaat kijken kom je toch wel dingen tegen die toch verdacht veel op elkaar lijken Haha! en op dat punt merk je het verschil alleen in je portomonee!

Dat veel dingen uit 1 en dezelfde fabriek komen wil niet gelijk zeggen dat de gebruikte materialen/ingrediënten ook hetzelfde zijn... heb vroegah vakantiewerk gedaan in een confectie.. die maakten merkkleding maar ook goedkope merkloze dingen... maar de klossengaren moesten wel gewisseld worden... er werden andere stoffen gebruikt...
denk niet dat dat veranderd is.... idem bij een bekende slaatjes fabriek hier in de buurt..... er worden andere grondstoffen gebruikt voor de goedkopere merken....

Verder heb ik de ervaring met oa hoofdstellen, bitten, caps, rijbroeken etc van goedkopere merken en duurdere merken... en heb het dan alleen al over de pasvorm, duurzaamheid, wel of niet snel roesten etc....

een HH budget dekje voldoet echt wel aan de eisen... maar niet aan mijn eisen, vwb transpiratieafvoer, pasvorm, vormbehoud, levensduur, slijtvastheid etc..

Mijn dochter heeft pikeurrijbroeken, niet om het merk maar om de pasvorm, vormvastheid etc...
maar ze heeft ook HH broeken gehad, equitheme, cavallo, eurostar, kentucky, enz... praat dus uit eigen ervaring....

vanwege de grote hoeveelheden stro die er werd opgegeten ben ik weer overgegaan op krullen Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:31

Alane schreef:

Dat veel dingen uit 1 en dezelfde fabriek komen wil niet gelijk zeggen dat de gebruikte materialen/ingrediënten ook hetzelfde zijn... heb vroegah vakantiewerk gedaan in een confectie.. die maakten merkkleding maar ook goedkope merkloze dingen... maar de klossengaren moesten wel gewisseld worden... er werden andere stoffen gebruikt...
denk niet dat dat veranderd is.... idem bij een bekende slaatjes fabriek hier in de buurt..... er worden andere grondstoffen gebruikt voor de goedkopere merken....

Verder heb ik de ervaring met oa hoofdstellen, bitten, caps, rijbroeken etc van goedkopere merken en duurdere merken... en heb het dan alleen al over de pasvorm, duurzaamheid, wel of niet snel roesten etc....

een HH budget dekje voldoet echt wel aan de eisen... maar niet aan mijn eisen, vwb transpiratieafvoer, pasvorm, vormbehoud, levensduur, slijtvastheid etc..

Mijn dochter heeft pikeurrijbroeken, niet om het merk maar om de pasvorm, vormvastheid etc...
maar ze heeft ook HH broeken gehad, equitheme, cavallo, eurostar, kentucky, enz... praat dus uit eigen ervaring....

vanwege de grote hoeveelheden stro die er werd opgegeten ben ik weer overgegaan op krullen Haha!

maar er zijn echt merken waarvan alles hetzelfde is als het niet merk Haha! bijvoorbeeld tot voor kort waren de aldi-snoepzakjes gewoon gevult met haribo-snoepjes Pling en zulk soort dingen ben ik nog meer tegen gekomen... maar ook dan blijven er mensen die zeggen dat het aldi-snoepje ten op zichte van de haribo minder lekker smaakt Knipoog en zo is het ook met paardenspullen naar mijn idee! voorbeeld -> mensen zien een anky en een nepanky maar 9 van de 10 word toch naar het dekje met anky erop gezogen als het ware Haha! de merkenmania...terwijl de neppert niet onder de kwaliteit hoeft te zitten van de echte...
tuurlijk komen merkartikelen betrouwbaarder over, daarom koopt men ze vanwege de kwaliteit die al langer "bewezen" is... maar wat mij betreft mogen er ook merken/spullen weggevaagt worden aangezien het gewoon prut is wat ze verkopen...
maar op zich zijn wij het wel deels met elkaar eens hoor! pasvorm blijft gewoon het belangrijkst alleen ik vind het merk wat er aan hangt niet belangrijk! klinkt misschien ook heel dubbel als ik daarna zeg dat ook ik echt veel merk in mijn kasten heb liggen... maar dat is alleen vanwege de goede pasvorm! als ik moet kiezen tussen 2 dingen waarvan de kwaliteit gelijk is maar de 1 merk en de ander niet kies ik voor de goedkopere merkloze versie!

en de stro-kwestie -> ik wou dat ik op krullen kon overstappen, maar dat word niet op prijs gestelt door mijn dames op stal Clown spitten de hele stal overhoop waardoor je sochtends nogal schrikt omdat je hele stal is verandert in 1 groot poep en pis festijn Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:42

Lielle schreef:
ik weet niet wanneer jij Q managers opleidde, maar inmiddels is de norm ISO9001:2000 en zijn er geen 3 normen meer

6 jaar terug en 2000 heb ik als toekomstige normering bestudeerd. Maakt voor de systematiek niets uit. Dat is nu net de kern Lielle. Een kwaliteitsmanager zit daarbij in één bedrijf. Met de kennis van het bedrijfsspecifieke kennis kun je buiten die bedrijftak niet veel. Meestal zelfs met de proceskennis niet. Met begríp van de onderliggende systematiek maakt het niets uit in welke tak of welk bedrijf je binnenstapt. Zelfs de normering is niet van belang. Dat schrijf ik nu net! Ook ISO is maar één benadering.

Vergelijk het met een goed begrip van natuurkundige principes en mechanica. Dan maakt het niet veel uit of je nu een auto of een motorfiets ontwerpt. Verdieping in specifieke voertuigtechniek is dan genoeg.
Naar paarden vertaalt dit zich naar bijvoorbeeld een professor in biomechanica met een specialisatie paardrijden welke élke tak van paardensport kan ontleden.

Voor de communicatie hier op Bokt is het een makke dat ik reflexmatig systeemdenk. Sterker nog dat mijn persoonlijke ontwikkeling in de richting gaat van complexe adaptieve systemen. Zéér (in mijn, subjectieve, beleving uiteraard) interessant en naadloos aansluitend bij mijn 'geloof' in Moeder Aarde.
Zoek het maar eens op, op het web. Zitten heel interessante en veel(alles)omvatende aspecten aan.

@rijbroeken
Stapje terug zoeken en gij zult meer vinden Knipoog

HC

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:12

Ik wil nog een ding kwijt over prijzen. Als je hetzelfde dure zadel zelf na een week wilt verkopen (niet gebruikt of een keer gebruikt) krijg je er toch de nieuwwaarde er niet mee voor. Wat bepaald dan de waarde? Het is hetzelfde zadel... dus waarom betaal je wel meer om het nieuw uit een zaak te hebben? Het is niet de waarde van het zadel dat je daar betaald. Dus het is krom om te denken dat duur automatisch beter is. Duur betekent alleen dat er (meer) mensen meer aan verdienen.

En stro eten. Je kunt je afvragen waarom paarden grote hoeveelheden stro zouden willen eten. Honger? Verveling?Te lange stal periodes? Klopt er dan toch iets niet in die geweldige verzorging?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:29

Lusitana schreef:
Ik wil nog een ding kwijt over prijzen. Als je hetzelfde dure zadel zelf na een week wilt verkopen (niet gebruikt of een keer gebruikt) krijg je er toch de nieuwwaarde er niet mee voor. Wat bepaald dan de waarde? Het is hetzelfde zadel... dus waarom betaal je wel meer om het nieuw uit een zaak te hebben? Het is niet de waarde van het zadel dat je daar betaald. Dus het is krom om te denken dat duur automatisch beter is. Duur betekent alleen dat er (meer) mensen meer aan verdienen.

En stro eten. Je kunt je afvragen waarom paarden grote hoeveelheden stro zouden willen eten. Honger? Verveling?Te lange stal periodes? Klopt er dan toch iets niet in die geweldige verzorging?

Ik ben het niet met je eens dat duur enkel betekend dat er meer mensen meer aan verdienen. De prijs van het zadel wordt ook bepaald door de kwaliteit van het gebruikte leer. In leer kan een hoop kwaliteitsverschil zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:49

Rianneke schreef:
maar er zijn echt merken waarvan alles hetzelfde is als het niet merk Haha! bijvoorbeeld tot voor kort waren de aldi-snoepzakjes gewoon gevult met haribo-snoepjes Pling en zulk soort dingen ben ik nog meer tegen gekomen... maar ook dan blijven er mensen die zeggen dat het aldi-snoepje ten op zichte van de haribo minder lekker smaakt Knipoog

ik kan niet oordelen of de snoepjes geheel hetzelfde waren... Hier in de gemeente is een grote slaatjes fabriek..., die vullen ook af voor Abee.. en toch zijn beide slaatjes niet hetzelfde... Buurvrouw werkte voor een bedrijf dat oa chocopasta maakte.. dure merken maar ook goedkope, het verschil zat hem oa in de hoeveelheid maar ook in de kwaliteit van de gebruikte cacao...

Rianneke schreef:
en zo is het ook met paardenspullen naar mijn idee! voorbeeld -> mensen zien een anky en een nepanky maar 9 van de 10 word toch naar het dekje met anky erop gezogen als het ware

En ik heb beide gehad... maar loop niet weg met de nepperds... qua pads heb ik bijna alle merken al geprobeerd... alleen die van de shire niet...
BR heb ik niet eens op het paard gehad..
rambo: goede dekjes, nadeel, beide zijden zijn gelijk en katoen waardoor het dekje drijfnat wordt en je paard dus ook nat blijft...
PK: fijne dekjes, vind de onderzijde niet zo heel fijn en ze zijn te lang voor onder een springzadel
Anky: super dekjes
die nepperds: lagen niet goed en voldeden niet aan mijn eisen.
Passier: perfect, blijven mooi, simpele kleuren, onder en bovenzijde gelijk maar nemen beter op dan de rambo.

Heb nu 2 scapa dekjes gekocht... even uitproberen Haha!

Rianneke schreef:
Haha! de merkenmania...terwijl de neppert niet onder de kwaliteit hoeft te zitten van de echte...
tuurlijk komen merkartikelen betrouwbaarder over, daarom koopt men ze vanwege de kwaliteit die al langer "bewezen" is... maar wat mij betreft mogen er ook merken/spullen weggevaagt worden aangezien het gewoon prut is wat ze verkopen...

en de service/garantie... had onlangs 3 anky's die niet meer zo waren als ze horen te zijn.. 1 uit 1 van de eerste collecties liet op rare plaatsen het stiksel los, terug naar Anky en een nieuwe gekregen...
de tweety gele ging kraken als een paapieren zak.. terug en ook een neiwue retour, idem voor de lilac stiksel niet goed ook een nieuwe voor gehad (die laatste 2 waren dan vrij recente gekochte dekjes...)
Dekje van de equi-theme, verschoot van kleur na 1 keer wassen.. maar het was Doei! garantie tot de deur... 1 dekje kost de helft van een Anky...

Rianneke schreef:
maar op zich zijn wij het wel deels met elkaar eens hoor! pasvorm blijft gewoon het belangrijkst alleen ik vind het merk wat er aan hangt niet belangrijk! klinkt misschien ook heel dubbel als ik daarna zeg dat ook ik echt veel merk in mijn kasten heb liggen... maar dat is alleen vanwege de goede pasvorm!

Waarom past dat merkspul dan beter? volgens jouw komt het immers allemaal uit dezelfde fabriek...
Ik heb ook onbekende merken omdat die aan mijn eisen voldoen.... ik heb bijv. een tik dat een hoofdstel aan beide zijdes symetrisch moet zijn... zowel links als rechts evenveel gespen .... Heb nu 2 merken (eigenlijk 3) gevonden die dat hebben... hangt ook een prijskaartje aan Bloos!

Rianneke schreef:
als ik moet kiezen tussen 2 dingen waarvan de kwaliteit gelijk is maar de 1 merk en de ander niet kies ik voor de goedkopere merkloze versie!

Hier net zo.... ik heb evenmin een geldboom in de tuin groeien.... Als ik voor mijn dochter een rijbroek kan kopen voor de helft van het geld metdezelfde pasvorm als de pikeurbroeken... dan laat ik die niet hangen... dochterlief is aardig in de groei en regelmatig proberen we andere merken, maar ze zijn of te wijd of te lang...

Rianneke schreef:
en de stro-kwestie -> ik wou dat ik op krullen kon overstappen, maar dat word niet op prijs gestelt door mijn dames op stal Clown spitten de hele stal overhoop waardoor je sochtends nogal schrikt omdat je hele stal is verandert in 1 groot poep en pis festijn Haha!

Dat hebben de mijne dus met stro.... ze eten en de helft van de stal leeg... en van de rest bouwen ze een feestje Rolleyes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:59

Lusitana schreef:
Ik wil nog een ding kwijt over prijzen. Als je hetzelfde dure zadel zelf na een week wilt verkopen (niet gebruikt of een keer gebruikt) krijg je er toch de nieuwwaarde er niet mee voor.

Dat geld niet alleen voor ruitersportartikelen....

Lusitana schreef:
Wat bepaald dan de waarde? Het is hetzelfde zadel... dus waarom betaal je wel meer om het nieuw uit een zaak te hebben?
niemand heeft het erover dat iets nieuw moet zijn...

Lusitana schreef:
Het is niet de waarde van het zadel dat je daar betaald. Dus het is krom om te denken dat duur automatisch beter is. Duur betekent alleen dat er (meer) mensen meer aan verdienen.
Wat een onzin.... mischien toch eens een zadelmaker raadplegen waarom zijn zadel dat kost wat hij ervoor vraagt....

Lusitana schreef:

voor jou een vraag voor mij een weet.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:19

Lusitana schreef:
Als je hetzelfde dure zadel zelf na een week wilt verkopen (niet gebruikt of een keer gebruikt) krijg je er toch de nieuwwaarde er niet mee voor.

Zo kost mijn Ecuyer aan materiaal en arbeid meer dan ik er voor betaald heb Haha!
15 jaar oud en in nieuwstaat omdat de vorige eigenaar er niet mee kon rijden maar het te duur en te mooi vond om dat voor zichzelf te aanvaarden en het daarom regelmatig gevet al die jaren bij haar thuis had staan.
Een zadel van onwaarschijnlijk hoge en specialistische specificaties en juist daardoor niet voor haar geschikt, voor haar niet 'goed'.

Overigens is de kóstprijs >1000 euro. Leer, draad en vakmanschap hebben allemaal ook hun eigen specificaties. Indiaas pisgelooid griepkippenleer, confectie-stikgaren en kinderarbeid zijn goedkoper dan plantaardig gelooid europees kalf, was-draad en uren van een franse meesterzadelmaker.
Bepaal zelf welk niveau van deze specificaties voor jou goed genoeg zijn.
De bovenvermelde amazone had beter een 'barok' type zadel van Deuber kunnen kopen. Ook erg hoge specificaties maar ook voor een breder publiek. Minder 'goed' maar voor haar wel béter.

Kwalijker is het dat het meerendeel van de moderne zadels op de huidige markt voor hoofdstroom rijden níet gespecificeerd is volgens de eisen die vanuit het páárd gesteld zouden moeten worden.
Verreweg de meeste zadels voldoen niet aan de músts voor het paard om aan de wánts van de modale ruiter tegemoed te komen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:49

Valt me trouwens wel tegen dat er nog niemand met de opmerking gekomen is dat Gucci, Prada en Louis Vuitton heel goede rijhelmen maken (gemaakt hebben)..... Knipoog

Helaas is er zelfs voor top-stylisten geen eer aan een champignon te behalen Koe

Ander voorbeeldje, rijlaarzen van Ralph Lauren...

Afbeelding

...met de rits aan de binnenkant. Prima kwaliteit als laars maar Gestoord voor rijden.

HC

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:12

Huertecilla schreef:
Kwalijker is het dat het meerendeel van de moderne zadels op de huidige markt voor hoofdstroom rijden níet gespecificeerd is volgens de eisen die vanuit het páárd gesteld zouden moeten worden.
Verreweg de meeste zadels voldoen niet aan de músts voor het paard om aan de wánts van de modale ruiter tegemoed te komen.

En waar baseer jij deze conclusie op? Mijn moderne zadels worden regelmatig geinspecteerd door een zadelmaker en ik heb ze ook wel eens laten inspecteren door een fysiotherapeut terwijl zij op mijn paarden lagen. Van beide kreeg ik te horen dat de zadels goed op mijn paarden lagen. Ook hebben mijn paarden nooit rugproblemen gehad en dus mijn ervaring is dat mijn moderne zadels zeker wel voldoen aan de eisen die vanuit het paard gesteld zouden moeten worden. En ze voldoen aan mijn eisen. Dus ik en mijn paarden zijn allebei happy Haha!

Huertecilla schreef:
Een kwaliteitsmanager zit daarbij in één bedrijf.

Dat hoeft niet. Je kan ook namelijk ook regelmatig van baan verwisselen. Bloos Of je kan werken als interim-kwaliteitsmanager.

Lusitana schreef:
Als je hetzelfde dure zadel zelf na een week wilt verkopen (niet gebruikt of een keer gebruikt) krijg je er toch de nieuwwaarde er niet mee voor.

Nee, duh Gestoord Dat krijg je ook niet als je een nieuwe auto na een week wil verkopen.

Lusitana schreef:
Wat bepaald dan de waarde? Het is hetzelfde zadel... dus waarom betaal je wel meer om het nieuw uit een zaak te hebben?

Misschien moet je je eens gaan verdiepen in begrippen als handel, marktwerking en (bedrijfs-) economie. Als je daar meer kennis van zou hebben zou je dit soort vragen niet stellen namelijk.

Lusitana schreef:
Dus het is krom om te denken dat duur automatisch beter is.

Duur hoeft niet automatisch beter te zijn. Maar beter IS vaak wel duurder.

creool schreef:
De prijs van het zadel wordt ook bepaald door de kwaliteit van het gebruikte leer. In leer kan een hoop kwaliteitsverschil zitten.

En vakmanschap. Dat probeerde ik ook al duidelijk te maken maar daar wordt door Lusitana kennelijk selectief overheen gelezen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:16

Huertecilla schreef:
Ander voorbeeldje, rijlaarzen van Ralph Lauren...
Huertecilla schreef:
...met de rits aan de binnenkant. Prima kwaliteit als laars maar voor rijden.

Maar HC? Weet jij dan niet dat nu hippische invloeden het huidige modebeeld beinvloeden? Op paardrijlaarzen geinspireerde laarzen zijn nu helemaal hip en worden door diverse modehuizen gefabriceerd. Maar ze zijn slechts bedoeld voor dagelijks gebruik en niet echt voor paardrijden hoor Haha!