Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:Naja.. ik denk dat we gewoon van visie verschillen
Kinke schreef:Pletje, lees ik nou goed in een van je bovenstaande berichten dat mei 2007 HET moment wordt om in te rijden omdat je paard dan 3 jaar is?
erleyne schreef:Norway-girl: ik ben het niet met je eens. Een half uur tot een uur vind ik echt veel te lang voor een driejarige, zeker als het maar 1 keer per week is, kan zo'n beestje helemaal geen conditie opbouwen. Dan zou ik er liever voor kiezen een paar keer per week kort ( kwartiertje te rijden ).
Een zachte ondergrond is bovendien ook niet ideaal voor jonge paarden. Juist daardoor krijgen ze last van hun pezen. Een harde ondergrond hardt de pezen en dat hebben ze echt nodig.
roossie22 schreef:buiten het feit dat ik 2 jasar veeel te jong vind en ik ook niet kapot ben van 3 jaar, vraag ik me serieus af waaróm het allemaal zo jong moet?
je koopt een jong paard en weet dat je daar nog niet op kan rijden/zwaar aan het werk kan zetten en zéér veel geduld moet hebben, waarom moet het dan toch zo gehaast dat eeuwige zadel erop/behoorlijk werken etc. ik begrijp dat serieus niet. koop dan een wat ouder paard en ga daar mee aan de slag.
toos is bij haar vorige eigenaar ingereden toen ze ruim 5 jaar was, als ik dat tegen mensen vertel, zakt hun mond open...das behoorlijk oud is dan vaak een reactie...
daar verbaas ik me over, ik vind dat namelijk een prima leeftijd. voor die tijd kun je een sterke band opbouwen, volledig verkeersmak maken en daarna komt het zware werk wel een keer
maar goed... 1 bokt, zoveel meningen.. dit is de mijne;)
Nadya schreef:Ik vind op 3,5 jarige leeftijd met een lichtgewicht op je rug, ook niet zo heel erg, hoor. Wil ik bij mijn paardje ook gaan doen en ik ben zelf ook niet bepaald zwaar, weeg 50 kg. Maar ik zal dan wel iets van 2 a 3x per week 20 minuutjes gaan rijden (stappen/heel soms stukje draven misschien). Ook niet meer en zeker geen zwaar werk doen. Gewoon om hem te laten wennen en hem wat bespierder te maken. Dan in de winter nog 'rust' geven om op zijn 4de weer een stapje verder te gaan....
roossie22 schreef:Ik ben het met jou eens hoor... neem eerst maar eens de tijd om je paard behoorlijk op te voeden, dat inrijden kan wachten.buiten het feit dat ik 2 jasar veeel te jong vind en ik ook niet kapot ben van 3 jaar, vraag ik me serieus af waaróm het allemaal zo jong moet?
je koopt een jong paard en weet dat je daar nog niet op kan rijden/zwaar aan het werk kan zetten en zéér veel geduld moet hebben, waarom moet het dan toch zo gehaast dat eeuwige zadel erop/behoorlijk werken etc. ik begrijp dat serieus niet. koop dan een wat ouder paard en ga daar mee aan de slag.
toos is bij haar vorige eigenaar ingereden toen ze ruim 5 jaar was, als ik dat tegen mensen vertel, zakt hun mond open...das behoorlijk oud is dan vaak een reactie...
daar verbaas ik me over, ik vind dat namelijk een prima leeftijd. voor die tijd kun je een sterke band opbouwen, volledig verkeersmak maken en daarna komt het zware werk wel een keer
maar goed... 1 bokt, zoveel meningen.. dit is de mijne;)
Nadya schreef:Oh, en dan wil ik ook nog zeggen dat mijn paard sowieso nooit echt zwaar werk hoeft te doen, hoor. Ik heb hem voor mijn plezier en ik zal zeker in de toekomst wat lichte dressuur doen om hem soepeler te maken, maar ik wil vooral lekker buitenritten maken en alles lekker rustig aan doen.
Elke dag rijden, zie ik ook niet gebeuren. Hij mag vooral lekker genieten van het goede leven in het land bij zijn vriendjes en als ik in de toekomst een paar keer per week wat met hem kan doen, is het prima.
Maar goed, zo denkt niet iedereen natuurlijk......