DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:18

Ik zie dat jullie nu de spaanse pas aan het oefenen zijn, ook leuk .
(Inderdaad Andafries, de spaanse pas geeft inderdaad ook schoudervrijheid en is daarnaast een fikse spierversterkende oefening.)

Maarre, dit was eigenlijk mijn boodschap:
Ik zag later dat er op Horses for Life een mogelijkheid is om je stem uit te spreken tegen LDR. De uitgever stuurt deze meningen door naar de FEI. Dat wilde ik eigenlijk niet onthouden hier .

http://horsesforlife.com/HorsesForLIFEO ... neJune2006

Wat ik ook nog op wilde merken is dit:
Wat mij binnen deze discussie eigenlijk steeds verbaast dat tegenstanders geen mening mogen of kunnen hebben alleen maar omdat je zelf nooit ldr gereden hebt. Dat is een nonargument. Mensen mogen voor of tegen het stierenvechten zijn, ook al hebben ze het nog nooit zelf gedaan.
Ook vind ik het raar dat er telkens geschermd wordt met: napraten, foto's zijn alleen maar momentopnamens, alleen maar baseren op stemmingsmakerij...

Voor de voorstanders geldt wellicht wel dat ze al aan de beelden gewend geraakt zijn en het daarom niet meer zo afschrikwekkend is. Ik heb dat bij mezelf ook gemerkt: hoe vaker je de beelden ziet, hoe normaler het wordt.

Zonder ervaring met iets zelf doen, kun je er prima tegen zijn, bijvoorbeeld omdat je:
a. de methode er afschrikwekkend uit vind zien.
b. het een paard in zo'n houding voor je laten werken disrespectvol vindt.
c. de fysieke uitleggen waarom het niet past in de biomechanica van het paard, heel logisch vindt (zie ook dr. Nancy Nicholson haar nieuwe boek)
d. je met de grootst mogelijke moeite niet voor kunt stellen dat dit plezier is voor een paard
e. vind dat er andere trainingsmethodes zijn die veel paardvriendelijker zijn.
f. dit het grootste contrast vindt met de natuurlijke trots, gratie en elegantie van het paard.
g. vindt dat de bereidwilligheid en 'eager to please' aard van het paard misbruikt wordt.
g. de paardenkoppen op de foto's je genoeg zeggen
Afbeelding

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:22

Je kan zonder ervaring wel ergens TEGEN zijn, maar de ander er niet op veroordelen! DAT is waarom ik door blijf gaan in deze discussie.

Strooi niet met feiten als het meningen blijken te zijn.

PLUS: Maak nooit het vergelijk met stierenvechten: die stieren gaan dood en worden gefokt voor het vechten en sterven, en worden dan geeerd.

Dat vind ik een groot verschil!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:24

Wat mij wel opvalt:

1. de voorstanders praten uit praktijk en ervaring
2. de tegenstanders praten vanaf foto's of beeldmateriaal

DAT is mijn inziens een groot verschil zoals ik al eerder aangaf.

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:25

jjs schreef:
er telkens geschermd wordt met: napraten, foto's zijn alleen maar momentopnamens, alleen maar baseren op stemmingsmakerij...
Ik sta neutraal tegenover LRD, dus ik heb geen reden om te schermen, maar wat constateer is dat de LRD tegenstanders zich beroepen op wat hun emotie ze zegt (ze zien liever een paard met een opgericht hoofd) en niet de feiten.

Dat, boven alles, is dé reden waarom ik geneigd ben de LRD tegenstand een beetje met een korreltje zout te nemen.

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:28

Het gebied tussen de tanden en de pre-molaren/molaren, is toch die mooie ruimte waar je een bit in kan verstoppen. Als je je afvraagt wat de gevoeligheid in dat gebied is, dan is de pijnindruk aanzienlijk sterker, dan wat mensen denken dat een paard daar aan pijn ervaart.
Als er maar vaak genoeg aan de teugels getrokken is, is de gevoeligheid in dat gebied aanzienlijk afgenomen, omdat er schade in de lagen is. Het principe van een bit, werkt op de manier van: "je doet wat ik vraag, doe je het niet dan krijg je een dosis pijn". Je kan het heel romantisch en mooi voorstellen, maar dat is de realiteit. Een teugel naar het bit in de mond maakt dan ook nog een gebruik van de hefboomwerking: dus moment = karacht x arm, waarbij de arm de afstand is van de plek van het bit op de lagen naar het scharnier van de onderkaak. M.a.w. de vermenigvuldigingsfactor voor pijn opwekking is met een bit en een teugel enorm. Alle bit principes zijn hierop gebaseerd. Veel bitten werken niet meer op deze manier, omdat de lagen ongevoeliger zijn geworden door beschadiging. Het slijmvlies zit dan direct over het kaakbeen, zonder zenuw verbindingen die nog werken.....

Bitloos is ook niet altijd eerlijk. Er is bitloos wat goed in de markt gezet wordt, maar wat inwerkt in het gebied vlak achter de nek. Het principe is: "ik wil dat je hoofd omlaag gaat, doe je dat niet dan krijg je last van evenwichtsensaties". Als je weet wat de impact op duizeligheid of evenwichtsverstoringen is, om iemand of een dier te laten luisteren, dan is de werking duidelijk....

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:07

Mireille1970 schreef:
Wat mij wel opvalt:

1. de voorstanders praten uit praktijk en ervaring
2. de tegenstanders praten vanaf foto's of beeldmateriaal

DAT is mijn inziens een groot verschil zoals ik al eerder aangaf.

Echt waar?
Volgens mij ben jij de enige voorstander hier die praat uit praktijk en ervaring.

Ik zie een hoop voorstanders hier die totaal geen praktijkervaring hebben, maar voor zijn omdat ze de tegenstand gewoon wat overdreven vinden?

Het gaat hier imo dan ook niet zozeer om het LDR op zich, ik denk dat er een heel groot mentaliteitsverschil aan ten grondslag ligt.
Waarvoor heb je een paard, en wat vind je gerechtvaardigd om er mee te doen.
Veel mensen vinden gelukkig dat succes en winstpunten niet alle middelen rechtvaardigen.

@Superpepijn, een paard is emotie. Tegen zijn op basis van beelden, de mechanica en de psyche van het paard, vind ik heel wat meer onderbouwd dan jou neerpennen:
Citaat:
tegenstanders beroepen zich op emotie en niet op de feiten.

Dàt vind ik stemmingsmakerij, de punt missen en niet discussieren op grond van wat er gezegd wordt. Daaruit spreekt imo dat je niet leest wat een ander schrijft en niet wil begrijpen wat het punt is en daarmee de echte discussie niet aangaat.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:09

Zomaar wat vragen aan Mireille nu we het toch over praktijk hebben:

Hoevaak en hoeveel rijd jij zelf LDR, hoe en wanneer pas je het toe.
Wanneer kan een paard dit? Accepteert elk paard dit makkelijk?
Hoeveel gewicht heb je in je handen? Hoeveel paarden rij jij zo?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:19

jjs schreef:
Het gaat hier imo dan ook niet zozeer om het LDR op zich, ik denk dat er een heel groot mentaliteitsverschil aan ten grondslag ligt.

Waarvoor heb je een paard, en wat vind je gerechtvaardigd om er mee te doen. Veel mensen vinden gelukkig dat succes en winstpunten niet alle middelen rechtvaardigen.

Succes en winstpunten rechtvaardigen zeer zeker niet alle middelen. Maar wederom wordt er hier vanuit gegaan dat LDR een inbreuk op het paard zn welzijn zou is, afgaande van je uitspraak hierboven. En dat ís gewoon niet zo. Als je niet precies weet hoe de trainingmethode in zijn werk gaat, en alleen af gaande van plaatjes/beelden en toegekende emoties daaraan, heb je imo geen gegronde redenen om kritiek te leveren aan LDR.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:38

"Oefeningen als de passage en piaffe zijn werkelijk het gevolg van het verplaatsen van het gewicht naar de achterhand en met die oefeningen train je dus de spieren voor het verzameld gaan."

Jij praat hier over een goed uitgevoerde piaffe en/of passage.
Wat zie je echter heel vaak is dat de kont van het paard te hoog blijft en het zwaait lekker hoog met zijn beentjes (wat veel bewondering maakt) maar verzameling is er niet.
Dit verschijnsel zie men vaak bij paarden die door LDR methode getraind worden.
Dat de kont hoog blijft kun je zien op de foto's - kijk naar de achterhand en de achterbeen ; de pijp staat dan vertikaal ten opzichte van de grond ipv onder maasa geplaatst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:42

jirina schreef:
Wat zie je echter heel vaak is dat de kont van het paard te hoog blijft en het zwaait lekker hoog met zijn beentjes (wat veel bewondering maakt) maar verzameling is er niet.
Dit verschijnsel zie men vaak bij paarden die door LDR methode getraind worden.
Dat de kont hoog blijft kun je zien op de foto's - kijk naar de achterhand en de achterbeen ; de pijp staat dan vertikaal ten opzichte van de grond ipv onder maasa geplaatst.

Er zijn maar weinig paarden die echt een goed uitgevoerde piaffe kunnen laten zien, daar heeft 90% vd Grand Prix paarden moeite mee. Dat heeft imo niets met LDR te maken.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:13

VValar schreef:
Succes en winstpunten rechtvaardigen zeer zeker niet alle middelen. Maar wederom wordt er hier vanuit gegaan dat LDR een inbreuk op het paard zn welzijn zou is, afgaande van je uitspraak hierboven. En dat ís gewoon niet zo. Als je niet precies weet hoe de trainingmethode in zijn werk gaat, en alleen af gaande van plaatjes/beelden en toegekende emoties daaraan, heb je imo geen gegronde redenen om kritiek te leveren aan LDR.

Kijk, weer zo'n reactie. Het is makkelijk roepen dat de tegenstand alleen gebaseerd is op emotie en plaatje en niet weet waar ze het over hebben. Dat is niet inhoudelijk discusieren.

Lees mijn uitgebreide post bovenaan de pagina nog eens door.
Wacht even, ik plak het hier nog even voor het gemak:

Zonder ervaring met iets zelf doen, kun je er prima tegen zijn, bijvoorbeeld omdat je:
c. de fysieke uitleggen waarom het niet past in de biomechanica van het paard, heel logisch vindt (zie ook dr. Nancy Nicholson haar nieuwe boek)
d. je met de grootst mogelijke moeite niet voor kunt stellen dat dit plezier is voor een paard
f. dit het grootste contrast vindt met de natuurlijke trots, gratie en elegantie van het paard.
g. vindt dat de bereidwilligheid en 'eager to please' aard van het paard misbruikt wordt.

Genoeg inhoudelijke punten waarover je het kunt hebben.

Jij stelt: het is niet waar dat het inbreuk maakt op het welzijn van het paard.
Dit wil ik graag gestaafd zien aan de hand van feiten, of is het jou mening?
En welzijn, daar valt de psyche van een paard ook onder.

VValar, beschrijf jij eens wat je op deze foto ziet? Doe eens een poging om op te schrijven wat voor gevoel dit paard bij je oproept? Kijk vooral naar die mond, omschrijf dat eens?
Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:15

Niemand verplicht tegenstanders om LDR toe te passen en wat mij betreft is het prima om op emotionele basis het niks te vinden. Maar ga dan niet op basis hiervan emoties als feiten presenteren.

Het ultimate dressage forum is een amerikaans forum met voornamelijk leden die klassiek rijden en fel tegenstander zijn van LDR, sterker nog voorstanders worden geband, vraag maar eens aan Theo .
Op deze site stond een poll of mensen anders tegen LDR aan zouden gaan kijken als er onomstotelijk bewezen werd dat het geen mishandeling (lichamelijk en geestelijk). 70%! van de tegenstanders zei dat ze er niet anders tegen aan zouden kijken maar ook actief tegen LDR zouden blijven protesteren. Op zo'n moment krijg ik dus echt het gevoel dat feiten totaal niet relevant zijn maar dat het om het principe gaat.

Edit: jjs, ook jouw argumenten zijn gebaseerd op emoties, namelijk hoe jij het er uit vindt zien.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:35

@ jjs: bij argument a t/m g kan ik erachter neerzetten dat het om een emotie bij de waarnemer gaan. Er worden geen feiten aangedragen (wat wel geprobeerd wordt bij c, maar inmiddels ook weerlegd is door andere wetenschappelijke visies).
Wat ik op het plaatje zie? Wederom een momentopname, natuurlijk de minst gunstigste uitgekozen in favor van het anti-LDR. Orenspel is mooi attent, oog kan ik ook niets bijzonders uit opmaken. Het enige wat hier niet netjes aan is, is de open mond. Maarja, dan vraag je je zelf weer af, was dit een regelmatig wederkerend plaatje of slechts een momentopname?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:37

Ik heb er een reactie op:

Als stalmanager op diverse stallen heb ik met paarden gewerkt die zowel klassiek als ldr gereden werden, en ik kan je vertellen dat ik nog niet heb meegemaakt dat wanneer iets correct en met respect is uitgevoerd een van de paarden er psychisch minder van werd. Ik heb wel meegemaakt dat ze jeugdiger en elastischer werden en vrolijker in de omgang van ldr.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat van alle paarden die met ons meewaren op ek of die klaar werden gemaakt voor wk of olympiade, de ldr paarden door dierenarts, controleur én accupuncturist beter in hun vel en lichaam en geest werden bestempeld dan de andere paarden. DIt was al meer dan 13 jaar geleden en dus nog vóór de hetze en omvangt ook de springpaarden. Dat was mijn reden me er in te gaan verdiepen en zo te gaan trainen en ook ik voelde merkbaar verschil en zag een aandoenlijke blijdschap.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:38

Karl: nogmaals even geplakt, blijkbaar ben je een erg slechte lezer:
Hoe het er uit ziet, is maar een van mijn 8 punten.

Tegen omdat ik:

Waarop zijn de argumenten van de voorstanders gebaseerd?

De voorstanders waren er al, nog voor het rapport uitkwam dat het niet schadelijk zou zijn.
Dus kom daar niet mee aan: omdat aangetoond is dat het niet schadelijk is.

Er wordt telkens gesteld dat de argumenten CONTRA, niet valide zijn en de argumente PRO, wel. Mijn argumenten tegen de rollkur zijn net zo valide als de argumenten van de voorstanders.

Het getuigt van disrespect naar je mede discussieleden door telkens te zwaaien met: NIET GELDIG ARGUMENT.

Zo blijf je in een kringetje rondpraten en is er niet eens sprake van discussie.
Ik kan alleen maar hopen dat mensen gaan nadenken over de dingen die ik zeg en beginnen met de plaatjes afschuwelijk te vinden. De rest van het kwartje valt dan vanzelf.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:38

VValar schreef:
@ jjs: bij argument a t/m g kan ik erachter neerzetten dat het om een emotie bij de waarnemer gaan. Er worden geen
feiten
aangedragen (wat wel geprobeerd wordt bij c, maar inmiddels ook weerlegd is door andere wetenschappelijke visies).
Wat ik op het plaatje zie? Wederom een momentopname, natuurlijk de minst gunstigste uitgekozen in favor van het anti-LDR. Orenspel is mooi attent, oog kan ik ook niets bijzonders uit opmaken. Het enige wat hier niet netjes aan is, is de open mond. Maarja, dan vraag je je zelf weer af, was dit een regelmatig wederkerend plaatje of slechts een momentopname?

Daarbij een kanttekening makend: ik zie liever een mond die een keer opengaat en beweeglijk is omdat er een losse kinketting aan zit, dan een dichtgesnoerde mond.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:42

VValar schreef:
@ jjs: bij argument a t/m g kan ik erachter neerzetten dat het om een emotie bij de waarnemer gaan. Er worden geen feiten aangedragen (wat wel geprobeerd wordt bij c, maar inmiddels ook weerlegd is door andere wetenschappelijke visies).

Nog maar 1 wetenschappelijke visie toch? Iedere wetenschappelijke visie kan weerlegt worden.

Punt c is zeker niet weerlegt in mijn ogen. Dat zou betekenen dat een paard fysiek anders werkt dan beschreven is door Theresa Sandin, dat is nmm niet het geval.

Iedere foto is een momentopname. Wat is jou gevoel bij de uitdrukking van dit paard? Is ie trots? Blij? Werkwillig? Gespannen? Gedwongen? Onzeker? Enthousiast? Wat denk je?

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:44

De pro-argumenten die jij aandraagt zijn een eigen mening naar aanleiding van een beeld.

De ervaring mis ik. Kom nou eens met: ik heb er 25 gedurende 5 jaar in de hand gehad en onder het zadel, puur ldr trainind, en het is een drama, ze werden unhappy etc etc etc... DAN heb je een statement vanuit jouw ervaring. En dan zou ik je vragen met wat voor paarden je het geprobeerd hebt.

Snap je?

Wat voor de één goed voelt voelt voor de ander minder goed... Maar onderbouw het nou eens.

Dan kunnen we er iets van opsteken.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:46

Nogmaals: waarom durven we niet toe te geven dat het niet de methode is maar de mens die hem uitvoert die het verschil maakt?

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:47

Mireille1970 schreef:

Als stalmanager op diverse stallen heb ik met paarden gewerkt die zowel klassiek als ldr gereden werden, en ik kan je vertellen dat ik nog niet heb meegemaakt dat wanneer iets correct en met respect is uitgevoerd een van de paarden er psychisch minder van werd. Ik heb wel meegemaakt dat ze jeugdiger en elastischer werden en vrolijker in de omgang van ldr.

Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat van alle paarden die met ons meewaren op ek of die klaar werden gemaakt voor wk of olympiade, de ldr paarden door dierenarts, controleur én accupuncturist beter in hun vel en lichaam en geest werden bestempeld dan de andere paarden. DIt was al meer dan 13 jaar geleden en dus nog vóór de hetze en omvangt ook de springpaarden. Dat was mijn reden me er in te gaan verdiepen en zo te gaan trainen en ook ik voelde merkbaar verschil en zag een aandoenlijke blijdschap.

Tja, het probleem met ervaringen is dat ze gekleurd zijn en niet objectief. Wellicht kom ik op deze betreffende stallen en denk: mijn god, arme dieren!
Er zijn ook mensen die zeggen dat hun paard volkomen gelukkig is omdat hij 23 uur per dag op stal staat. Dat zelf het allerliefste wil...

Waar ik eigenlijk benieuwd naar was, heb je niet beantwoord. Wellicht wil je dat nog doen?

Losse kinkettings zie ik nergens trouwens.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:50

Hier wat foto's van door mij gereden en gefokte paarden:

Zien die er unhappy uit? (ik wil ook wel proberen een filmpje te uploaden, even uitzoeken of dat gaat lukken, komen van vhs)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:51

Ik heb er moeite mee steeds maar te moeten lezen dat de paarden zo blij en jeudig zijn, zo ontzettend beter in hun vel zitten dan de paarden die overdag in een kudde op de wei lopen en "gewoon" getraint worden.

Als ik de plaatjes zie, krijg ik toch steeds weer een rotgevoel. Maar ja we weten wel al dat een toppaard meer in huis moet hebben dan 4 benen en een hals met kop erop. Zou dat misschien ook wel de reden zijn dat zij zo blij zijn. Zij die niet blij er van worden, gaan in de worst.

Dus stretch en dubbelstretch is het antwoord voor een jeugdig, blij paard.

Dus what you see is what you get, gaat in dit geval niet op. De training is zichtbaar bij sommige (druk ik wijselijk uit) niet prettig, maar na gedane arbeid komt de vreugde. De prijs is jeugdigheid en blijheid.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:52

jjs schreef:
Mireille1970 schreef:

Tja, het probleem met ervaringen is dat ze gekleurd zijn en niet objectief. Wellicht kom ik op deze betreffende stallen en denk: mijn god, arme dieren!
Er zijn ook mensen die zeggen dat hun paard volkomen gelukkig is omdat hij 23 uur per dag op stal staat. Dat zelf het allerliefste wil...

Waar ik eigenlijk benieuwd naar was, heb je niet beantwoord. Wellicht wil je dat nog doen?

Losse kinkettings zie ik nergens trouwens.

Wat vroeg je mij?

PS Losse kinketting zie je op de foto die je geplaatst hebt. Alleen omdat je die foto - genomen in het terughaal moment - plaatst, zie je het niet. Doet die ruiter nu zijn hand naar voren (op dit moment volgt altijd het loslaat moment, ofwel een klop op de binnenkant hals) dan zie je een losse kinketting, de oren weer naar voren of opzij en een blik die minder alert is maar meer geconcentreert.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:53

Weet je wat, Russell, je hebt gelijk!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:55

@ Mireille1970: ik vind al die paarden het voorbeeld van een HAPPY ATHLETE