(Inderdaad Andafries, de spaanse pas geeft inderdaad ook schoudervrijheid en is daarnaast een fikse spierversterkende oefening.)
Maarre, dit was eigenlijk mijn boodschap:
Ik zag later dat er op Horses for Life een mogelijkheid is om je stem uit te spreken tegen LDR. De uitgever stuurt deze meningen door naar de FEI. Dat wilde ik eigenlijk niet onthouden hier

http://horsesforlife.com/HorsesForLIFEO ... neJune2006
Wat ik ook nog op wilde merken is dit:
Wat mij binnen deze discussie eigenlijk steeds verbaast dat tegenstanders geen mening mogen of kunnen hebben alleen maar omdat je zelf nooit ldr gereden hebt. Dat is een nonargument. Mensen mogen voor of tegen het stierenvechten zijn, ook al hebben ze het nog nooit zelf gedaan.
Ook vind ik het raar dat er telkens geschermd wordt met: napraten, foto's zijn alleen maar momentopnamens, alleen maar baseren op stemmingsmakerij...
Voor de voorstanders geldt wellicht wel dat ze al aan de beelden gewend geraakt zijn en het daarom niet meer zo afschrikwekkend is. Ik heb dat bij mezelf ook gemerkt: hoe vaker je de beelden ziet, hoe normaler het wordt.
Zonder ervaring met iets zelf doen, kun je er prima tegen zijn, bijvoorbeeld omdat je:
a. de methode er afschrikwekkend uit vind zien.
b. het een paard in zo'n houding voor je laten werken disrespectvol vindt.
c. de fysieke uitleggen waarom het niet past in de biomechanica van het paard, heel logisch vindt (zie ook dr. Nancy Nicholson haar nieuwe boek)
d. je met de grootst mogelijke moeite niet voor kunt stellen dat dit plezier is voor een paard
e. vind dat er andere trainingsmethodes zijn die veel paardvriendelijker zijn.
f. dit het grootste contrast vindt met de natuurlijke trots, gratie en elegantie van het paard.
g. vindt dat de bereidwilligheid en 'eager to please' aard van het paard misbruikt wordt.
g. de paardenkoppen op de foto's je genoeg zeggen