Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:42

Mireille1970 schreef:
Oké.

Een mening is dus geen vaststaand feit. En waarom een mening vellen
als je geen idee hebt waar je het over hebt
?

Heb je ooit 10 jaar de éne trainingsmethode gevolgd en daarna 10 jaar de andere om je eerlijkheidshalve in beide trainingsmethoden te verdiepen? Om het niet alleen te lezen maar te ervaren, beleven en voelen?

En toen afgewogen wat het beste was voor je paard en jou. Waar jullie beiden blijer van werden?
Da's dus duidelijk JOUW mening. Waar berust je die op dan? Volgens mij heb jij geen idee of ik al dan niet weet waar ik het over heb.

In de edit (na jouw berichtje geplaatst) geef ik wat simpele dingen aan waarmee iedereen zou moeten kunnen zien wat ik bedoel. Bijv. een paard dat niet stil wil blijven staan, is duidelijk niet aan de hulpen. Dit werd nooit bepunt (maar ik las laatst dat daar verandering in komt).

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:13

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Oké.

Een mening is dus geen vaststaand feit. En waarom een mening vellen
als je geen idee hebt waar je het over hebt
?

Heb je ooit 10 jaar de éne trainingsmethode gevolgd en daarna 10 jaar de andere om je eerlijkheidshalve in beide trainingsmethoden te verdiepen? Om het niet alleen te lezen maar te ervaren, beleven en voelen?

En toen afgewogen wat het beste was voor je paard en jou. Waar jullie beiden blijer van werden?
Da's dus duidelijk JOUW mening. Waar berust je die op dan? Volgens mij heb jij geen idee of ik al dan niet weet waar ik het over heb.
In de edit (na jouw berichtje geplaatst) geef ik wat simpele dingen aan waarmee iedereen zou moeten kunnen zien wat ik bedoel. Bijv. een paard dat niet stil wil blijven staan, is duidelijk niet aan de hulpen. Dit werd nooit bepunt (maar ik las laatst dat daar verandering in komt).

Ik ben je al vaker tegengekomen hier en je hebt zelf meermaals aangegeven geen zin en behoefte hebben het een aantal jaren te gaan proberen om LDR te rijden onder de juiste instructie...

Plus: het halthouden werd wel degelijk bepunt alleen niet als los onderdeel. Ik heb jaren internationaal geschreven op world cups en zo en dan werd het wel degelijk meegenomen. Nu is het een apart punt.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:16

QQQQ schreef:
Dat is mijn mening, maar zeker niet mijn mening alleen!

Edit: Ik doel dus op vertoningen als:
- Niet stil kunnen staan
- Verruimingen die spectaculair aan de voorkant zijn, maar achter niet
- Ontaktmatige piaffe, trekkerige passage
- Bij verzameling zwaar op de voorhand

En dan worden die ook nog hoog gewaardeerd door de jury...

Maar dat is nog steeds alleen maar een mening... want je spreekt die jurys toch niet? En zit er niet zelf op?

Het blijft mening in theorie tegen mening van een ander.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:33

Mireille1970 schreef:
Ik ben je al vaker tegengekomen hier en je hebt zelf meermaals aangegeven geen zin en behoefte hebben het een aantal jaren te gaan proberen om LDR te rijden onder de juiste instructie...

En daarbij heb ik ook duidelijk aangegeven waarom ik die behoefte niet heb. Dit is zeer onderbouwd, nee, niet met praktijk-LDR ervaring, want de kennis die ik heb, vertelt mij dat ik geen paard LDR wil aandoen.
Mireille1970 schreef:
Maar dat is nog steeds alleen maar een mening... want je spreekt die jurys toch niet? En zit er niet zelf op?

Het blijft mening in theorie tegen mening van een ander.
Het zal ALTIJD een kwestie van mening zijn, zeker zolang er geen keihard wetenschappelijk bewijs van 't een of 't ander is. => daarom leent dit onderwerp zich ook voor discussie!

Punt is dat het niet alleen MIJN mening is, maar dat die mening gedeeld wordt door trainers, juryleden en ruiters die WEL op dat niveau opereren of geopereerd hebben. Die dus bijv. ook meer ervaring hebben in de praktijk van de internationale wedstrijdsport dan een keer meeschrijven.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:32

ooow mirreile alsjeblieft zeg.. zullen we nou even weer gewoon over LDR gaan discusseren en niet over de mening van alleen qqqq..?!

Karl66

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:50

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Ik denk echt niet dat dat zo is. Er is altijd circus en spaanse rijschool of cadre noir geweest. Geheel gebaseerd op klassieke rijkunst, doch ernstig aan kunstjes leren onderhevig geweest. Met paarden die ervoor gefokt werden.

De dressuursport moderniseert. Het paard is ge modelleert door de fokkerij te moderniseren.
Er zijn en waren zeker echte circusartiesten die hun paarden puur kunstjes aanleerden, er waren er ook die klassieke rijkunst toonden. Zolang mensen de (hogere) oefeningen van de klassieke rijkunst als "kunstjes" omschrijven, heeft men van het trainingstraject en het doel van de klassieke rijkunst duidelijk niet veel begrepen.

Klassieke rijkunst is niet geënt op één soort paard, maar op HET paard, en daardoor van toepassing op alle paarden (ook de huidige toppaarden). De hoogste treden (hoge school, schoolsprongen) zijn makkelijker te bereiken met paarden die daar erg geschikt voor zijn, en aanleg hebben voor verzameling.

Doordat men in de wedstrijdsport het showelement erg waardeerd, wordt er nu vooral gelet op ruime gangen, extreme uitgestrekte draf etc. Kwaliteit in de verzameling gaat daarvan ten koste.

Deze showpaarden zijn echter niet door iedereen goed onder het zadel te handhaven, mijns inziens met name door gebrek aan kunde en geduld. Men wil sneller verder met deze paarden met veel potentie, dan eigenlijk goed zou zijn. Tijd is geld, dus slaan we graag een paar saaie stappen over.

Juist hetgeen tegenwoordig in de ringen wordt getoond op het hoogste niveau zijn trucjes en kunstjes, die veelal erg weinig te maken hebben met de klassieke rijkunst waar de FEI regelementen op berusten.

Het ontwikkelen van nieuwe trainingsmethoden, daar heb ik op zich niets op tegen. Echter, als deze volledig voorbij gaan aan de (klassieke) basisprincipes, en de resultaten de voorwaarden ook al niet voldoen, dan heeft dat met dressuur (gymnastiseren van het paard) niet veel meer te maken, maar wordt het dresseren (paard trucjes leren). Dat kan best mooi zijn, maar is een andere tak van "sport".

De klassieke rijkunst is meer dan alleen maar Steinbrecht, al wordt er wel vaker geroepen dat zijn richting De klassieke dressuur is. Steinbrecht zijn manier van werken is gebaseerd op barokke paarden, echter het moderne sportpaard is geen barok paard en dat is één van de redenen om voor veel mensen om verder te gaan zoeken binnen andere richtingen van de klassieke dressuur.

Net zo hard als jij roept dat jouw mening wordt ondersteund door trainers en ruiters zijn er evenveel ruiters te vinden die het tegenovergestelde beweren en nog veel meer trainers en ruiters die weliswaar geen LDR toepassen maar het daarom nog niet als mishandeling zien (voor alle duidelijkheid ik praat hier over mensen in de wedstrijdtop).

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:01

@ karl: mee eens

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:05

heftige discussie,
ik vind het er niet erg vriendelijk uitzien.. maar het zal wel goed zijn

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:43

Ja leuke discussie en dat met dit mooie weer . Maar ik kan het ook niet laten om mij er weer in te mengen . Ik denk dat er in de toekomst steeds meer een afsplitsing komt in de dressuur ,modern en barok ,in Duitsland zie je dat al meer dan hier.
Tegenwoordig is wedstrijd dressuur steeds meer een kwestie van winstpunten jagen . Er worden 3 daagse wedstijden georganiseerd waarbij je elke dag twee proeven per paard kan rijden endat wordt dan ook gedaan. Kan je nagaan hoeveel winstpunten je in een weekend kan halen. En vol trots vertellen ze je dan in welke korte tijd zij een paard naar het Z- niveau hebben gereden . Dat is tegenwoordig dressuur rijden, en als je daar niet aan mee wilt doen en geen wedstrijden rijdt . Dan kan je niet rijden mag je je mening niet zeggen want eerst moet je je maar bewijzen in de wedstrijd sport . Wordt er gezegd (??????)
Ik denk dat LDR systeem goed aansluit op deze redenering in korte tijd je paard klaarstomen. En als je dat wilt prima heb ik niks op tegen. Ik vindt dan moet je er ook voor 100 % achter staan . Maar dan moet je de mensen die daar iets van willen leren ook de juiste informatie geven. En niet zeggen dit is een goed systeem maar je moet het vooral niet na gaan doen want dan is het niet goed !!!
Ook worden de proeven aangepast . Waarom niet meer binnenkomen halthouden en groeten inde B. Halthouden is gehoorzaamheid daar begint het mee . Dient in iedere klasse correct te worden uitgevoerd . Kan dit niet is er kwestie van spanning . Maarja wie ben ik om daar over oor te delen geen wedstrijd ruiter meer ik zal mijn mond maar houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:38

LDR heeft niks te maken met je paard snel klaarstomen. Juist iemand als Anky is een groot tegenstander van te jong teveel van een paard vragen.

Ik ben het wel met je eens dat er vaak te snel teveel van een paard gevraagd wordt. Daarom is het alleen maar goed dat de leeftijdseisen voor de verschillende klassen aangescherpt zijn.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:00

Hoe is het dan mogelijk dat juist zij met een vrijwel jong paard op tijd klaar was voor de olympische spelen van Athene . Ik zou dan verwachten dat je je voorbereidt op de daarop volgende spelen in Beijing.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:59

andafries schreef:
Hoe is het dan mogelijk dat juist zij met een vrijwel jong paard op tijd klaar was voor de olympische spelen van Athene . Ik zou dan verwachten dat je je voorbereidt op de daarop volgende spelen in Beijing.

Jij vindt 9 jong in vergelijking met een klassiek getraind paard van Klimke die al op zijn 7e GP liep?

Kijk bijvoorbeeld naar PIB, die liep vorig jaar alleen de hengstencompetitie en dat alleen maar omdat het verplicht was.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:07

Belachelijk dat ze zoiets verplichten . Ja ook dat paard van Klimke vindt ik persoonlijk te jong op 7 jarige leeftijd GP . Ik laat mijn zoon van 6 ook geen wiskunde opgaven maken . Daarmee vergelijk ik het in mensentaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:11

Een paard is op z'n 7e wel volwassen dus om hem dan met een 6-jarig kind te vergelijken is ook weer lichtelijk overdreven

Maar in 4 jaar kan je dus een paard volgens de klassieke leer naar GP niveau trainen, dan vind ik de 6 jaar die een LDR ruiter ervoor gebruikt niet echt klaarstomen.

Een ander verhaal is dat de meeste GP-paarden niet gelijk topscores krijgen in de eerste jaren en dat Salinero eigenlijk al heel snel in de top mee liep. Maar dat zegt meer over de kwaliteiten van het paard in combinatie met een bekende amazone dan over de snelkooktraining.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:34

Afbeelding
Ik vind dit er niet vriendelijk uit zien...
maar misschien zal er toch iets 'goeds' aan zijn... maar in mijn ogen niet echt...
Misschien is het een soort gymnastiek... maar ik weet het niet echt..

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:47

ik vind LDR een goede manier van training om je paard flexibel te krijgen! ze worden er lekker los van en zeker niet slechter op! Je moet ze niet in mekaar gaan trekken dat niet, maar met je hand toe staan.
Kijk maar na de topsport, die rijden thuis ook LDR! Daar is niets voor niets gezegt bijv. met Anky Van Grunsven en de duitse pers! Mensen denken te snel dat het slecht is en dat ze in mekaar worden getrokken. maar ze vinden het wel geweldig dat hun pony- paard in 1 houding loopt en straks last vab hun rug krijgen..

( dit is myn mening en niet gemeen bedoeld ofzo..

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:24

Welke Klassieke boeken of instructie heb jij er op nagelezen Karl 66. In vier jaar naar de GP is erg snel naar mijn weten doe je er acht jaar over. Misschien zijn de moderne sportpaarden met 7 jaar al volwassen maar de meeste normale paarden niet . TJA wat is nou eigenlijk het zware werk ??? Tuurlijk een vierjarige kan je ook al een passage eruit halen kijk maar naar Krack . Dat is geen kunst !!! Kan ik zelfs en ik vindt mezelf geen goede amazone.
Dat heb je goed gezegd "De kwaliteiten van het paard in combinatie met een BEKENDE amazone ". Zou dit paard met een andere GOEDE amazone of ruiter net zulke hoge punten scoren? Ik heb niks tegen de kwaliteiten van deze amazone , zij heeft volgens mij een supergoed ruiter gevoel . En ik denk ook dat zij volgens de klassieke methode net zulke hoge punten zou scoren (misschien wel hoger haha).

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:29

dat is dan jou mening
Zelf ben ik er overtuigd ervan dat het beter is voor je pony- paard
eerst reed ik mn pony helemaal niet diep en ik kreeg les van heel iemand anders, waar ik wel me pony diep moest rijden en het gevoel merk je vanzelf zeker wel!! en ook aan de punten

marleenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:44

ben ik ook mee eens.. paar jaar lang me pony niet LDR gereden. ( wist zelf eerst niet hou het moest) en sinds een jaar ofzo loopt hij LDR en gaat t veel beter. Hij is lekker los door het lijf. me pony kon altijd erg boos kijken, en sinds die tijd tien LDR ging rijden is het een stuk minder geworden. maar ik rijd dan LDR in en daarna wel oprichten.(dus in de proef opgericht). maar iedereen op zijn eigen manier en je komt er altijd zelf 8ter hoe het voor jou het beste werkt

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:45

idd

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:50

Nou meiden haal veel winstpunten als dat jullie doel is blijf lekker LDR rijden. idd ieder zijn eigen mening.

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:50

idd, het gaan om plezier!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:54

andafries schreef:
Welke Klassieke boeken of instructie heb jij er op nagelezen Karl 66. In vier jaar naar de GP is erg snel naar mijn weten doe je er acht jaar over. Misschien zijn de moderne sportpaarden met 7 jaar al volwassen maar de meeste normale paarden niet . TJA wat is nou eigenlijk het zware werk ??? Tuurlijk een vierjarige kan je ook al een passage eruit halen kijk maar naar Krack . Dat is geen kunst !!! Kan ik zelfs en ik vindt mezelf geen goede amazone.
Dat heb je goed gezegd "De kwaliteiten van het paard in combinatie met een BEKENDE amazone ". Zou dit paard met een andere GOEDE amazone of ruiter net zulke hoge punten scoren? Ik heb niks tegen de kwaliteiten van deze amazone , zij heeft volgens mij een supergoed ruiter gevoel . En ik denk ook dat zij volgens de klassieke methode net zulke hoge punten zou scoren (misschien wel hoger haha).

Klimke staat toch wel te boek als het boegbeeld van de op klassieke basis steunende wedstrijddressuur. Hij vertelt zelf in zijn boek over de basisafrichting van het jonge paard dat hij met Ahlerich 9 GP's heeft gewonnen op 7-jarige leeftijd, dat hij met Fabiola op 6-jarige leeftijd de duitse dressuurderby won, dat hij met Arcadus op 7-jarige leeftijd het europese dressuurkampioenschap in Rotterdam won en dat hij op Winzerin op 8-jarige leeftijd de military van de olympiade van Rome reed.

Een paard is op zijn 7e lichamelijk volgroeid, dat geld niet alleen voor dressuurpaarden, maar voor alle paarden.

In jurysporten heb je altijd last van het halo-effect. Je zal je eerst een periode moeten bewijzen voordat je de punten krijgt, maar heb je je eenmaal bewezen, dan krijg je de punten gemakkelijker. Dit geldt niet alleen voor Anky maar ook voor de andere toppers zoals Isabelle. Maar ik had het over de kwaliteit van het paard in combinatie met de naam van de amazone, ze heeft echt niet alleen gewonnen vanwege haar naam maar ook vanwege een 9-jarig paard dat een geweldige proef liet zien.

Of ze met alleen de klassieke methode dezelfde of hogere punten had gescoord kunnen wij niet beoordelen. Anky denkt duidelijk van niet en zij kan haar eigen paarden beter beoordelen dan dat wij dat van afstand kunnen.

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:58

mee eenss..
elk paard is anders en moe tje anders rijden.
naja over dit Onderwerp kom je toch nooit uit, iedereen denkt er anders over..

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:32

Ik heb het boek van Klimke helaas niet gelezen of in mijn bezit . Dus ik neem aan van jou dat hij met zulke jonge paarden aan de top heeft gereden oke jammer . Mijn klassieke voorbeeld is de Spaanse rijschool te Wenen .
Je hebt helemaal gelijk dat het effect van een jury sport is en dat zal ook niet veranderen. Dat zag je ook met Klimke indertijd. En Annemarie Keijzer hier in Nederland .
Anky kan daar inderdaad zelf het beste over beslissen , maar stel dat ze indertijd Sjef niet was tegen gekomen maar een Hinneman bv. zou ze dan ook LDR rijden???